צא בחוץ/מתן גילור

אני יכול להבין שופטים שמקלים לפעמים בעונשם של עבריינים. לא בהכרח אני מקבל, לא בהכרח אני מסכים, אבל אני יכול להבין.

אם למשל נער גנב מסטיק מחנות, אז נכון שאפשר למצות איתו את מלוא חומרת הדין, אבל אני יכול להבין שופט שעל שטות כזו בוחר לתת לו הזדמנות נוספת ולא "להרוס לו את החיים". או למשל, אני יכול להבין כשבית משפט מקל עם הורה שמפרנס משפחה, כיוון שכליאתו אינה רק עונש עבורו, אלא עבור כל משפחתו. בעצם, בית המשפט בוחר לראות את טובת הילדים, אפילו במחיר של הקלה בעונש.

שוב, לא אומר אם טוב או רע – רק אומר שיכול להבין.

[במאמר מוסגר אציין שלפעמים ישנם שיקולים שאני ממש לא מבין כמו: איך יכול להיות שאנס (ע"ע קצב, משה) מקבל עונש של 7 שנות מאסר, בעוד שעל ניסיון לאונס (ע"ע אפרתי, ארז) מקבלים 8 שנות מאסר, אבל זה לא שייך לדיון.]

בנוסף, יש שיאמרו שהוכח מחקרית (ובואו נתעלם לרגע מהעובדה שרוב רובם של המחקרים נגועים באינטרסים ו/או אג'נדה ו/או דעות קדומות) שתקופת המאסר איננה משפיעה על מידת ההרתעה, אלא רק מידת האכיפה, קרי הסיכוי להיתפס, ולכן רצוי לא להחמיר עם הנאשמים. אותם אנשים קצת התבלבלו ושוכחים שלכליאה יש עוד מטרות כגון שיקום ולא פחות מזה הרחקה מהחברה. מעבר לזה שגם אם מידת הענישה לא מסייעת להרתעה, לתחושתי, הפחתתה כן פוגעת בהרתעה.

אז איך כל זה קשור לעניינינו?

השבוע הקל בית המשפט המחוזי בעונשו של אלרואי ידעי, הידוע יותר בכינויו "פואד". למי שלא יודע על מי  מדובר, מומלץ לצפות בסרטון הבא:

בית המשפט המחוזי הקהל בעונש שגזר בית המשפט השלום בכך שהפחית את עונש ההרחקה מהמגרשים של פואד משלוש שנים לשנתיים.

כשהריבון לוקח מאדם את החופש שלו, הוא עושה מעשה חמור מאד, שצריך הצדקה מאד רצינית לעשותו. כנ"ל לגבי מצב בו מונעים מהורה לראות את ילדיו או מונעים מאדם להתפרנס. ברם, אין הדבר נכון כשמונעים מאדם לפקוד את משחקי קבוצתו האהודה. אני הולך לכארבעים משחקים בעונה של קבוצתי האהודה. האמינו לי שאני מכיר בחשיבות העניין ובעוגמת הנפש שנגרמת לאוהד מסור, כשנמנעת ממנו זכות זו. אולם, לא מדובר על סנקציה שמשבשת באופן מוחלט את שגרת החיים של האדם ושיש לה השלכות, לעתים אף מרחיקות לכת, על עתידו.

זאת ועוד, גם אם אין שוני במידת ההרתעה שתיגרם לשאר האוהדים – בין אם מדובר על עונש של שנתיים או שלוש שנים – לדידי, ישנה פגיעה בהרתעה, כשקיימת מגמה ברורה של הקלה בעונשים על עבירות שנעשו במסגרת אירועי ספורט. לא זו בלבד שבית המשפט מחליש את ההרתעה נגד עבריינים עתידיים, אלא שהוא מגביר את הנכונות של אנשים לערער על החלטת בית המשפט השלום, וכך יוצר עוד עומס על הרשות השופטת. אז כן, אם מדובר על זכות אקוטית כזכות החופש של אדם, יש לכך הצדקה. אבל במקרה של הזכות ללכת למשחקי כדורגל?

בנוסף, בין הסיבות שמניתי לעיל לגבי כליאת אדם נמצאת הרחקתו מהחברה. לאוהד כדורגל שמתפרע אין מקום במגרש הכדורגל. הוא פוגע בכל שאר הצופים. ישנה תועלת מהרחקת אדם כזה ממגרשי הכדורגל. קל וחמר כשמדובר על מר ידעי שמוכר לרבים מאוהדי הפועל תל אביב כמועד לפורענות. בואו נאמר שרובם לא נפלו מהכיסא כשנוכחו לדעת שהוא העבריין.

לא זו גם זו, לפי הפרסומים בתקשורת, מר ידעי ביצע את העבירה כשהוא בגילופין. משום מה החברה נוטה להתייחס בסלחנות לגבי אנשים שנמצאים תחת השפעה של חומרים משני תודעה, כאילו לא היו אחראיים למעשיהם. לדעתי, יש להתייחס לכך בדיוק הפוך. חזקה שאדם מכיר את את ההשפעות של החומרים השונים על התודעה. אם בכל זאת בחר להשתמש בהם וביצע עבירה, אזי שיש להחמיר בעונשו ולא להקל. כך גם החברה צריכה לשפוט אותו לחומרה ולא לקולה.

ועוד נקודה אחת לפני שנסכם – אינני מכיר את החלטות בית המשפט לגבי אוהדי מכבי תל אביב שפרצו גם הם לתחומי המגרש באותו המשחק, אבל יש פה הטיה של התקשורת (אולי מוצדקת, לא יודע) כלפי הסיקור של מר ידעי לעומתם. העבירה שביצעו חלק מאוהדי מכבי תל אביב לא פחות חמורה, לא כל שכן הבחור שתקף מאבטח והביאו למצב של עילפון. קצת יותר חמור מהנזק הפיזי שנגרם לערן זהבי. ובבקשה אל תצדיקו זאת בטענה שהם עשו זאת בתגובה לפעולותיו של מר ידעי. לאדם במדינה דמוקרטית עדיין לא ניתנה הזכות לקחת את החוק לידיים על כל עוול שלדעתו נגרם. מילא האירוע היה בעיצומו (גם לא, אבל נניח) והם היו יוצאים להגן על זהבי. ברם, הם פרצו למגרש אחרי שהאיום על זהבי הוסר והמשחק חודש. כמו כן, מה נראה להם שהם היו עושים אם היו מצליחים להגיע לשער 5 (אליו ניסו להגיע)? מספר אוהדים בודדים היו מכים יציע שלם? ברור שהם לא ממש חשבו בהיגיון, אבל למזלם נעצרו בדרך.

לסיכום, ולמרות שאינני משפטן, צר לי על החלטת בית המשפט להקל בעונשו של אלרועי ידעי. אני רואה החלטה זו כשגויה ובעלת השלכות שליליות על סוגיית הטיפול באלימות אוהדים. מה גם שבניגוד לעונש כליאה, לעונש הרחקה מהמגרשים אין עלות כספית למשלם המסים. כולי תקווה שמועדון הפועל תל אביב ימשיך את המגמה בה נוקטים מועדוני הכדורגל של מכבי תל אביב ומכבי חיפה, וישלול את האפשרות של מר ידעי להיכנס למשחקי הבית של הקבוצה, גם לאחר שירצה את העונש שהטיל עליו בית המשפט.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. מסכים לחלוטין.

    רוצה להוסיף שהחלטת ביהמ"ש מוזרה ביותר גם נוכח העיתוי – רק לפני זמן קצר המדינה געשה עקב האלימות בספורט, בהקשר של עלילות ארגון "לה פמיליה". האם מצבנו השתפר כל כך עד כדי איון הצורך באכיפה משמעותית? להתערב בגז"ד של ערכאה נמוכה אינו מעשה שנעשה בקלות דעת, כך שעצם ההתערבות מהווה בעיניי אמירה, מעבר לקיצור העונש עצמו.

  2. עם כל המצב של השבועות האחרונים, הבא שיחזור על כך עלול להיות "מנוטרל". עצוב שזה הגורם הרתעה מס 1.

  3. לדעתי בתחום הזה גזרי הדין צריכים להיות דרקוניים. עשית עבירה חמורה שמפירה את הסדר במגרש ספורט – אתה מורחק לפחות לעשר שנים. אם העבירה חמורה ביותר, צריך לשקול הרחקה לצמיתות.
    ברגע שאתה מסכן את האירוע עצמו ואת החיים של אלפי אנשים ברגע שאתה מפר את הסדר, אז איבדת כל זכות בהקשר של אירועים כאלו. היכבד ושב בביתך וצפה בטלוויזיה.
    איזה סיבה בעולם יש לבית המשפט כדי להקל בעונשו של המנוול הזה? מה כבר יקרה אם ישאר בהרחקה של 3 שנים? איזה בעיה נוצרת כאן? למי לעזאזל זה מפריע שהוא ישאר בבית עוד שנה ולא יבוא להתפרע במגרשים שתוי? סליחה שאני אומר, אבל השופטים במקרה זה ירדו מהפסים.

  4. הענישה של עבריינים במגרשי ספורט מגוכחת
    המקום האחרון לעשות בו עבירת משמעת היא מטוס , שם אין חוכמות וצוות בטחון ממתין לך על הקרקע
    אני תמיד חושב על זה בטיסות כשנוסע לפני/מאחורי מתנהג כמו בהמה לא צריך הרבה על מנת שיחזור לסדר – משפט כמו – אותך לדיילת עשוי להספיק
    במגרש כדורגל , מכות אלימות קללות והכל ללא רסן
    משום מה במגרש כדורגל זה לגיטימי , לצערי יש המון אלימות במגרשים והיא לא מטופלת כראוי , יכול להיות שחלק מזה הוא מראה לחברה הישראלית האלימה . זה מתחיל בכבישים ומחלחל למגרשי הכדורגל
    אגב אלכוהול , גם הענישה של נהגים תחת השפעה העונש לא קיים , רוצח פוטנציאלי צריך לקבל מאסר , חד וחלק

  5. בלי להוריד מכבודך, נראה שבזבת יותר מדי מלל על הדבר הזה. משפט אחד בסגנון "לעזאזל, מה הם חושבים לעצמם?!" יספיק כדי להביע את את הדיעה הראויה על הסיפור הזה.

  6. צודק ב 100%. מה הסיבה שיכולה להקל בעונשו ?! שיישב בבית ולא ילך למשחקים כל החיים, מה השיקול כאן בכלל ?
    זה לא אוהד שישב ביצע וקילל אלא ממש ירד למגרש והתחיל מכות עם שחקן.

  7. מדינת ישראל היא מדינה בעיתיית מאד בנושא אכיפה וענישה.
    עונש מאסר העולם הממוצע במדינה עומד על 11 שנים !! ??
    (נובע משחרור מוקדם של מחבלים וקיצור מאסרים של רוצחים רגילים). במקסימום הם משתחררים אחרי 19 שנים (25 פחות שליש)

    גם האופן שבו מרצים את העונש: תארים אוניברסיטאיים, חופשות עם כל המשפחה (ראה מקרה עמי פופר שנדון ל- 7 מאסרי עולם והספיק להרוג את משפחתו בנופש באילת), הוא בזיוני.

    השב"ס ומערכת החוק קונה שקט באמצעות תנאים מפליגים שלא יעלו על הדעת בארצות הברית (שמסרבת לאפשר לאזרחיה לרצות את עונשם פה).

    אבל התוצאה היא שמי שמרחם על אכזריים סופו שיתאכזר לתמימים.
    וזאת רק עוד דוגמא.

    1. רק אציין שמאז שבסקנדינביה שינו את מערכת בתי הכלא למשהו מאוד הומני, שנראה עבורנו כמו חופשה, שהדגש בו הוא על שינוי והבנה, שיעור האנשים בכלא נמצא בירידה מתמדת.
      ואסיים במשפט: מי שמתאכזר לחתולים, סופו לחתל אכזריים.

  8. לא מצדד בהחלטת בית המשפט המחוזי אבל אם רוצים להבין את הרציונל להחלטה צריך לקרוא את פסק הדין. זה לא רלוונטי רק למקרה הזה ויכולים להיות המון משתנים שיכריעו לגבי החלטת השופטים. אי אפשר רק לקחת את ההחלטה ולומר שהיא לא נכונה.

    בכלל בארץ יש נטיה לבוא בטענות למערכת המשפט על ענישה לא מספיק מחמירה בלי להבין את המורכבויות הרבות של כל מקרה ומשתנים נוספים שבכלל לא קשורים למקרה עצמו כמו עסקאות טיעון שבהן תמיד העונש יהיה יותר נמוך מאשר הפוטנציאל שלו לו היה מגיע להחטת שופט וזאת על מנת להימנע מסיכון של זיכוי.

    גם אני נחשפתי בשבועות האחרונים למחקר שמערער בצורה רצינית את משמעות ומטרת המאסר, לצערי זה לא יביא לשינוי בתפיסה שצריך לשים דגש רב יותר לאכיפה מאחר ובמקרים רבים מדי המאסר לא משיג את מטרותיו.

      1. כלומר, אם מראש הוא היה מקבל שנתיים לא היתה לך כל בעיה עם זה? אז כל הפוסט הזה הוא על העובדה שבית משפט הגיע למסקנה שעונש מסויים היה מחמיר מדי ולא צודק והחליט לקבוע עונש שלדעתו יהלום את חומרת המעשה?

  9. בעיקרון אני מסכים עם שגיא נאור. כדאי לבדוק את נימוקי השופט כדי לזהות אם יש פה מקרה בו השופט חושב שהעונש מחמיר מדי, או שמדובר במקרה שדומה נניח למשפט של אלי טביב, בו השופט התפלפל עם עצמו ועבד מאוד קשה כדי לנסות להפחית מהעונש ללא הצדקה. או, כמובן, שמדובר בשופט שחושב שככה זה במשחקי ספורט, ועל התפרעות בכל מקום אחר היה מעניש במלוא הכוח.

  10. ברם, זאת ועוד, לדידי, לא זו גם זו, לשפוט אותו לחומרה ולא לקולה, ברם (פעם שניה), והעיקר, "לסיכום, ולמרות שאינני משפטן,..". רק חסר לי פה 'דא עקא' וקוראינו מעולם המשפט מקבלים אורגזמה. השאר חררה. 🙂

  11. מסכים לחלוטין עם הכל תודה רבה מתן.
    רק הערונת קטנה על משה קצב ולפני שכולם מתקוממים נגדי .
    שימו לב שאיני אומר שהוא זכאי .
    אבל אין ספק שבפרשת קצב ובהרשעתו הייתה בעייתיות רבה עקב הזמן הרב שעבר מביצוע המעשה.
    ובסופו של דבר הייתה זו פחות או יותר גרסה מול גרסה ובית המשפט בחר להאמין למתלוננת .
    בלי שום קשר אני מתרשם שפרשת ארז אפרתי היא טרגדיה אחת גדולה….ואני מאשים ואפילו בז בעיקר לחבריו שעזרו לו להרוס את חייו ברגע.
    מגיע אדם מרשים מאד ונאה מאד שהולך להתחתן עם בחורה נאה מאד.
    וממש ערב החתונה לוקחים אותו חבריו לחשפניות ומשקים אותו באולכהול רב.
    מבלי להצדיק את מעשיו אני יכול לומר שניתן להבין את השיבוש המוחלט בשיבוש דעתו .
    מכל הסיפור הזה אני מעריך מאד את ארוסתו שידעה לדון אותו לזכות בסיטואציה הקשה מאד הזו ועזרה לו להשתקם.
    זהו סיפור עצוב מאד על החברה הישראלית.
    שלא יובן לא נכון ארז אפרתי אשם הוא פשע ופגע פגיעה קשה בנפש בישראל ….אך הנסיבות היו טרגיות ואני כמעט ומשוכנע שבנסיבות רגילות הוא לא היה פועל בצורה בה פעל.

    1. +1

      יש לי חבר עו"ד אשכנזי שהיה מעורה בפירטי התיק של קצב, וטוען שיש יש שם קייס חלש מאוד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט