תרבות יום א' (4) הקונצרט של פאקו וסטפן / גיא רוזן

ברמה המקצועית, אין לי מה להוסיף לפוסט הנהדר של מנחם,
אני יכול רק לרשום את התחושות שלי אחרי עוד קונצרט של המאסטרו קרי.
ולנסות לתהות על השאלה על היחס בין פרפורמר ענק, לבין תזמורת נפלאה, לבין מוזיקה שמימית.

———————————————————————————————————————-

פרנסיסקו סנצ'ס גומס, הידוע יותר בשמו הבימתי – פאקו דה לוסיה, נולד ב-1947 בעיירה קטנה בדרום ספרד.
פרנסיסקו, הצעיר מבין 5 אחים לאב נגן פלמנקו, למד לנגן בגיל צעיר, ואת הקריירה המוזיקלית שלו החל ברחובות קדיס (בגלל שברחובות היו הרבה ילדים בשם "פאקו" הוא בחר לאמץ את השם כשם הבמה שלו. לוסיה הוא שמה של אימו, והוא צרף את שמה לשמו הבימתי כאות כבוד)

עוד לפני גיל 5, אביו של פאקו הכריח אותו ללמוד לנגן בגיטרה 12 שעות ביום –
הוא ידע לנגן הרבה לפני שידע לקרוא ולכתוב.

———————————————————————————————————————-

את הסיפור של סטפן קרי כולנו מכירים –
כבן של כדורסלן העבר דל קרי, הוא נשם כדורסל מגיל 0. כשעדיין היה ילד קטן, היה מגיע למשחקיו של אביו וזורק עם השחקנים לסל בחימום לפני המשחקים.

———————————————————————————————————————-

חואכין רודריגו הלחין את יצירת המופת "קונסיירטו דה ארנחואס" בשנת 1939, בסוף מלחמת האזרחים בספרד. היצירה הוקדשה לארמון ארנחואס, כך שתעבור את הצנזורה של שלטונו של הגנרל פרנקו.
אבל היצירה הפכה לסמל לא של ספרד המלוכנית אלא לעצב גדול (בעיקר החלק השני של היצירה, שרבים חושבים שנכתב כתגובה להפצצת גרניקה)


("גרניקה", היצירה המפורסמת ביותר של פיקאסו צויירה אחרי הזעזוע שפיקאסו חש בעקבות הטבח בעיירה)

לאורך השנים רודריגו שמר על שתיקה בנושא, ובכך נתן תוקף לשימוש ביצירה בהתנגדות לפרנקו
(אבל בביוגרפיה שפורסמה לפני מותו הוא אמר שהעצב נבע עקב הפלה שעברה אשתו)
הפרק השני ביצירה "אדג'ו" (איטי), הקטע המפורסם ביצירה הוא דו שיח בין גיטרה קלסית לבין תזמורת של כלי מיתר וכלי נשיפה מעץ.
לאורך השנים נעשו ביצועים רבים ליצירה על ידי נגנים קלאסים, כאשר הדגש תמיד היה על הדיוק בביצוע –
עד לפאקו דה לוסיה.
פאקו כלל לא ידע לקרוא תווים לפני שהתבקש לבצע את היצירה.
לקראת ההופעה הוא התבודד ולימד את עצמו לקרוא תווים, והפרשנות שלו ליצירה, נחשבת לאחת החשובות – חואכין רודריגו בעצמו אמר על הביצוע של פאקו דה לוסיה:
"יפה, אקזוטי ומעורר השראה. פאקו מנגן עם המון רגש, הרבה יותר ממה שרגילים לשמוע. והוא סוחף את התזמורת כולה אחריו."

———————————————————————————————————————-

אז זה בדיוק מה שמרגישים כשרואים את סטפן קרי מנגן, אממ משחק –
יפה אקזוטי ומעורר השראה… סטפן סוחף את הקבוצה כולה אחריו.
וסטיב קר, לגביו מנחם העלה סימן שאלה?
הוא לדעתי מקבילו של רודריגו. הוא כתב את היצירה, והכין תזמורת נהדרת.
ועכשיו יש לקרי מה לנגן ואת מי להוביל.
BRAVO MAESTRO!

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. הביצוע מדהים ביופיו.

    בתזמורת סימפונית הנגנים הם עבד של העיבוד (תווים) . מעבר לגאונות של לוסיה. מדהים לראות את נגן האבוב משנה את הליין שלו ונגני הכינורות מוסיפים צבעים בפריסת האקורד בליווי המייתר.

    גיא תעלה ביצוע של תזמורת אחרת להראות את כל זה.

    1. לא שרדתי את החמש עשרה שניות הראשונות. הפיץ' של האבוב לגמרי לא מכוון וסגנון הפריטה על הגיטרה מיושן ולא ממקסם את איכות הצליל.
      קפצתי לדקה לסיום והזיוף של המנצח (החזיק את המקל בזווית של 15- מעלות במקום 25-) צרמה לי כ"כ שמייד סגרתי שוב.

      לא ברור לי איך אתם שומעים את החרא הזה

  2. בנוגע לדיון המתמשך שלנו על גאונות. אז הנה. ולא היינו יכולים לראות ולשמוע את הגאונות הזו בלי עבודה קשה וסיזיפית יום יום כשאף אחד לא מוחא כפיים.

  3. פאקו דה לוצ"יה הוא גיבור גיטרה, אבל אני מוצא את העיבוד הזה מעייף וחסר תנופה, חבל לחן יפייפה, היו צריכים לתת לאניו מוריקנה את השרביט,ו להיות אחראי על העיבוד, היה קצת "מטנף" אותו כמו שצריך.

    1. אז אתה מוזמן להשאר בחיים.
      דורון הוא יחיד ומיוחד –
      אני? אני ציני מדי, נרקסיסטי מדי ועם OCD דומיננטי מדי בשביל להצליח ליצור אלטר-אגו כמו של דורון.

  4. יואל יא דפוק איך אתה משווה גרמניה דפקה אותך חזק
    (הסמים שאת מדבר עלהים)
    פוחד ממני משקשק עדיין מאז שאיימתי עליך
    נכנסתי לך לראש כמו שרודמן היה נכנס לקרל מלון
    כל הזמן האסטבן איפה הוא?
    מתנה והת ייחסות אחרונה, אל תדאג אני לא שולח אנשים אליך
    למרות שזה לא בעיה למצוא יואל כישראלי בגרמניה.
    יאללה יאללה סע מפה ושא ברחה.(ברכה)

  5. גיא ענק מדהים יצירת מופת פרס נובל, מתנצל שאין לי את
    המילים הנכונות להביע את תודתנו (ועוד מאות או אלפי קוראים
    המבליחים מדי פעם או בכלל לא כותבים תודה אך מתכוונים.
    אין ולו מילה אחת שכתבת פה שלא היתה מעניינת, למרות שאתה חולק
    על 🙂 בצניעות רבה (מה שאלי עוזר מאד לכתיבתך הפורה באינסופיותה).
    פאקו אחד הגיטרסטים הטובים בעולם (זה ע"יי חברים שנגנים בחסד עליון
    ומקורבים לזמרים מפורסמים) .
    מרגש ונוגע ללב מאד
    הצלחה רבה וברכות בסו"פש ותמיד לגיא במופלא.
    🙂

  6. יש עוד קשר לקאדיז קשר ישראלי .
    למעשה אליפות העולם הרביעית ואולי האחרונה של לי קורזיץ .
    שאכן נתנה שם את הקונצרט .
    תענוג לקרא קצת תרבות ביום ששי .
    פיקאסו מדריד ופלמנקו.
    ועכשיו שאלה היכן נמצאת היצירה גרניקה היום
    התשובה שם ל מוזיאון במדריד.
    ושאלת הבונוס :
    בטולדו נמצאת יצירה לא פחות ,מענינת מה הקשר בין אותה יצירה לקבוצת הכדורסל מילוטקי באקס ?

  7. אני כותב פה לאסטבן בפעם האחרונה שיהיה ברור כי מיציתי אותך
    אהבתי את ה "משקשק מפחד\ נכנסתי לך לראש כמו שרודמן היה נכנס לקרל מלון" אחלה wishful thinking אבלמממממממממש לא.
    פיספסת בובי השכל שלך לא חזק כלכך כמו ההצגות שלך.
    ולסיום מתוק על יחסים כאלה טובים שם עלייך big big זין.

  8. אני מתנצל על בורותי במוסיקה (ובעוד הרבה חלקים רבים מהתרבות).
    אני לא גאה כלל בבורותי. הייתי ילד פירחח שגדל ללא אב, ואמא שעבדה מהבוקר עד הלילה, וגדלתי ברחוב הבת גלימי. רק ים, סירות, ספורט.
    אני לא יודע מהיכן בא לי הרצון ללימודים אקדמאים, וכן, יש לי PH.D.
    אבל יש לי חור עצום בהשכלה, ואני לא גאה בזה כלל.
    אז שמות שאתם מזכירים לא מוכרים לי כלל.
    אבל בקשר לצלילים שאני שומע בזמן הכתיבה, הם נשמעים לי איטיים מדי.

    1. לכן שמו של הקטע הוא "אדג'ו". אם קופצים בערך לדקה ה-8.5 אז אפשר לראות את הקפיצה בקצב של היצירה.

      וכולנו בורים. החכמה היא להודות בכך, ולהיות מוכנים להרחיב אופקים.
      נראה לי שכולם יכולים ללמוד ממך שיעור חשוב על היכולת להמשיך ללמוד.

    1. פאקו לקח את הפלמנקו למחוזות חדשים, וזה חלק מהותי מסוד קסמו.

      מי שרוצה ללמוד קצת, על קצה המזלג על פלמנקו – אני ממליץ לצפות בסרט "ונגו".
      סרט נחמד, מוזיקה אדירה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט