מעורב כדורסל 29/10/2015/מתן גילור

  1. לפני העונה הימרתי שסטפן קרי יהיה ה-MVP של ליגת ה-NBA. לא חברים, אפילו אני לא אקפוץ כל-כך מהר וכל-כך מוקדם למסקנה שהתואר כפסע מלחזור אליו בעגלא ובזמן קריב. אני מעוניין להתעכב דווקא על מה שכתבתי על שניים מהמעמדים האחרים לתואר, ולפחות לפי פתיחת העונה (טוב נו, בסוף התפתתי ואני כן מגיע למסקנות נמהרות) הדבר מתברר כנכון:
  • קווין דוראנט – כצפוי מבחינתי, ראסל ווסטברוק, מעבר לכך שהוא רוצה את התואר לעצמו, לאחר העונה הקודמת, רואה עצמו כמנהיג וככוכב של הקבוצה. זה נכון שהוא מעוניין גם בכמות נדיבה בעמודת האסיסטים, אבל לא כזו שתפגע לו במספר חשוב בהרבה מבחינתו – הכמות בעמודת הנקודות. לפיכך, דוראנט צפוי לקבל פחות כדורים. ווסטברוק הצליח להגיע לכמות שלו (ואף יותר) ב-23 זריקות מהשדה. כשהאחוזים שלו ירדו (והם ירדו) יש לי תחושה שכמות הזריקות תעלה, כדי לשמור על ממוצע הנקודות. וגם אם תרד, לא בהרבה.
  • לברון ג'יימס – בניגוד לתקופתו במיאמי, ג'יימס לא "מתרסק" על כל משחק ובכל שלב במהלך המשחק. שבירת קווי המסירה ההגנתית והתנועה הבלתי פוסקת ההתקפית שלו של דווין וויד כבר יותר קשה לביצוע בעשור הרביעי לחייו. ג'יימס ממשיך את המגמה מהעונה שעברה – במשחקים בפרופיל גבוה ורבע אחרון במשחקים צמודים הוא ייתן מעצמו יותר. לעומת זאת, במשחקים פחות יוקרתיים ו/או פחות צמודים צפויים יותר משחקים מהסוג שראינו נגד ממפיס, כלומר סביב 10-15 זריקות מהשדה וסביב 30-33 דקות. ופה זה מתחבר לבחירתו לשחקן הטוב בעולם על פי ESPN. במהלך הקיץ האחרון אמרתי לידידי היקר, רון טחן, שלברון ג'יימס כבר אינו השחקן הטוב בעולם. כמובן שההגדרה היא מאד טריקית. אם ההגדרה היא משחק בודד, אז כמובן שהוא מתמודד ראוי על התואר ואף המועמד מספר 1 לזכייה. אבל אם הכוונה לממוצע על פני עונה שלמה, לדומיננטיות בליגה וליציבות, אז לחלוטין לא. בתחומים האלה יש עליונים עליו.
  1. ועוד מספר דברים שמתי אליהם לב ממשחקיה של קליבלנד עד כה:
  • הרכז מרכז את המשחק. הוא מוביל את הכדור, הוא מריץ את ההתקפה. זה לא משנה אם זה מו וויליאמס או מתיו דלבדובה. הם מקבלים את הכבוד הראוי משאר שחקני הקבוצה, שמצידם, ככל הנראה, מקבלים את מרות המאמן. ברור שכשמשחק מכריע יגיע לרגעי הסיום, הכדור יצא להם מהידיים יותר מוקדם, אבל בהיבט של עונה שלמה, הכדור בידיים שלהם, תרתי משמע. רק מזכיר שבעונה שעברה לקח כמה חודשים טובים עד שזה התחיל לקרות. כעת זה מתרחש מההתחלה.
  • הנקודה הזו מאד מעניינת אותי ואני מתכוון לבדוק אותה גם במשחקים הקרובים (אם אזכור אחזור עם מסקנות) – ההתקפה של קליבלנד מחולקת לשניים: ב-16 השניות הראשונות מנסים לשחק תרגיל. ההתקפה זורמת בהרמוניה על סף המלודיה. וזאת מול שיטת המשחק היוונית של ממפיס, כלומר זה יכול להיראות אפילו טוב יותר. פשוט יפה לצפייה. הכדור זז מהר, החסימות מגיעות בזמן ובמקום הנכון. כל שחקן יודע מה הוא צריך לעשות. זה מוביל להרבה סלים קלים. הנתון של 45% מהשלוש הלילה משקר. לרעה. כי היו לא מעט זריקות חופשיות שהוחמצו. לבטח יותר מזריקות קשות שנכנסו. חלק השני הוא 8 השניות האחרונות של ההתקפה. אם התרגיל בחלק הראשון לא צלח ולא הגיעו למצב זריקה נוח, עוברים לבידוד. לרוב יהיה זה לברון ג'יימס (שאולי ינסה למצוא קלעי פנוי, אבל במסירה בודדת) או פוסט-אף של אחד הגבוהים. יש פה שילוב של שיטת פיני גרשון על מצע דיוויד בלאט.
  • כן, 82 מיליוני דולרים ל-5 שנים (לפני מס מותרות) מוגזם עבורו גם לדעתי, אבל יש דברים שאי אפשר לקחת ממנו. וזה לא רק הכדורים החוזרים. טריסטן תומפסון אחלה-בחלה של שומר. הוא חזק מאד, הוא אתלטי מאד, יש לו תזמון מצוין ומעל הכל מוטיבציה גבוהה. ההרגשה שלי היתה שהוא ממש מתסכל את זאק רנדולף, בדקות ששמר עליו. בכל אחת מהעמדות האחרות יש לקליבלנד שומר מעולה. לפיכך, היה חשוב, בשביל לשפר את הסיכויים לאליפות, להחתים גם את TT, ויהא המחיר מופרז.
  1. אמן העט והמקלדת, יאיר זעפרני, הזכיר זאת בקצרה והרשו לי טיפה להרחיב – הקבוצות הישראליות פשוט לא הפנימו את המשמעות המודרנית של קשת השלוש. חלקן עדיין חושבות שמדובר על בונוס נחמד שקצת מוסיף למורל. אחרות פשוט חושבות שהמטרה היא לזרוק כמה שיותר. לא! המטרה היא לייצר תרגילים שיביאו את הקלעים לזריקות נוחות מהשלוש. ועדיף שיהיו על המגרש יותר משחקן וחצי שמסוגלים לעשות זאת באחוזים גבוהים. לא לחינם הקבוצות המובילות בישראל, שמרסקות פה את הליגה די בקלות, קרי הפועל ירושלים ומכבי תל אביב, סובלות מכך במפעלים האירופאים, לרבות בניצחונות. שימו לב למשחקה של הפועל ירושלים אתמול נגד גלאטסראיי. הפועל ירושלים קלעה מספרים פנטסטיים של 65.8% מה-2 ו-87.5% מהקו. הרבה יותר גבוהים מה-48.3% מה-2 ו-78.6% מהקו של הקבוצה הטורקית. אז נניח שההפרש הזה מתקזז ב-6 הכדורים הנוספים שהיו לגלא (והוא לא), אבל מאיפה נולד ההפרש? הרי הפועל ירושלים קלעה מהשלוש לא רע בכלל – 33.3%. דה עקא? שגלא קלעה מטווח השלוש 51.6%. ובעוד שבשביל הפועל ירושלים מדובר על נייס-טו-האב (28% מסך הזריקות מהשדה היו מטווח השלוש), אצל גלא מדובר על דוקטרינה. הקבוצה הטורקית זרקה 51.7% מזריקותיה מטווח השלוש. הווה אומר, יותר זריקות לשלוש מאשר לשתיים. הירושלמים חיים בעבר, בעוד שהטורקים בהווה. המשחק הזה לא הוכרע על כישרון עודף, לא על אופי, ולא על כדור לפה כדור לשם. הוא הוכרע על שיטת משחק. זה נכון שלכאורה סטיית התקן בקליעות "קרש-סל" יותר נמוכה בין המשחקים מאשר זריקות לשלוש, אבל כשיש לך חבורה של קלעים יציבים, ובכל רגע נוכחיים על הפרקט 3-4 כאלה, לאורך זמן יש לך עדיפות. וזה לא שעכשיו יש טעם פתאום לשנות את השיטה, אלא שהקבוצות צריכות להיבנות אחרת. עזבו – פיתוח השחקנים צריך להיות אחר. אפילו בהעדר כישרון – פחות יניב גרין ויותר עמית תמיר או יונתן שולברנד. קל וחמר דיוויד בלו.

לפוסט הזה יש 27 תגובות

  1. מצוין ומעניין
    גם בNBA רואים יותר ויותר גבוהים שלומדים לזרוק ל3 עם דייוויס שעבד על זה בקיץ וקאזינס שזרק הלילה 4 מ5 מה3

      1. אני מניח שירדו
        3 או 4 מהזריקות שקאזינס לקח אף אחד לא חשב להפריע לו בפעם הבאה יציקו לו יותר אבל אז הכל פתוח לגיי לחדור סקרמנטו יהיה מאוד מהנים לצפיה ככה או ככה

  2. תודה רבה כל מילה בסלע.
    העניין זה שאין ריווח בהתקפה.קלעים צריכים תרגילים סבירה ושהכל צפוף(עוד אחזה צעד או 2) יותר קשה.עוד משהו זה שאין כמעט שחקנים שיודעים לקלוע באירופה מחצי מרחק.דבר שמבטל חלק עיקרי מהפיק אנד רול (שאל את פרקר).

  3. השאלה אם זה משתלם על שחקנים כמו דיוויס, לי אישית נראה ששחקנים כמו דיוויס, מארק גסול ונגיד בלייק גריפין זריקות משלוש הן חסרות פואנטה בגלל היעילות שלנם מתחת לסל שתגרור ציפוף אליהם שיתן להוציא לשלוש(מה שלברון אוהב לעשות הרבה עם הוצאה לשחקן פנוי) זה הרבה יותר משתלם מלתת לגבוה כזה להתחיל לזרוק שלשות

  4. אם שחקן כמו ביל ליימביר היה משחק כיום הוא היה זורק 5-6 פעמיים למשחק מה 3
    אני לא חושב שדיוויס וקאזינס צריכים להפציץ מרחוק , מה הסיכוי שלהם לקחת ריבאונד ?
    צריך לבדוק מה הנזק בהחטאה של זריקה ל 3 של שחקן גבוה , לא בדקתי אבל מרגיש כמו פאסטברייק קל בצד השני
    המשחק קצת מאבד מהשפיות שלו באופן אישי אני לא נהנה לצפות בקבוצה כמו יוסטון שמשתוללת מה 3 .
    צריך לשמור על איזון
    כל תובנה/מסקנה לאחר יומיים טבעה להיות נמהרת מידיי אבל תמיד יש מקום לעוד דעה

    1. אני לא מתכוון שקאזינס צריך להפציץ מרחוק, אבל אם ניקח את ממפיס למשל, אז גאסול, זיבו ואלן אינם קלעי שלשות. מספיק שסגרת להם את הצבע וגמרת על הקבוצה.
      מול גמדי ג"ס הם יעשו חיים קשים, אבל מול ס"א או קליפרס הסיכוי שלהם להקשות נמוך משמעותית (בסדרה הכוונה).

  5. טור מצויין ומעניין, הנקודה שהעלת בנוגע ללברון נכונה, אבל כמו שאמרת מדובר בהגדרה טריקית, פוטנציאלית על אף גילו המתקדם (פאק, הוא צעיר ממני בשש שנים..) הוא בהחלט עדיין מתמודד חזק על ה mvp, אם הוא מצליח להעלות הילוך באופן עקבי מתי שקליבלנד זקוקה לזה. הוא לא צריך לעבוד על הזמן על מאה אחוז כדי להיות MVP. לגבי ווסט/דוראנט, אתמול אחרי המשחק בראיון, ראס אמר שקווין הוא השחקן הטוב בעולם, שמעתי שהם חברים מאוד טובים. לא בטוח שהוא באמת מתעניין בנקודות יותר מאשר בקבוצה.

  6. מתן, מחכים לכתיבה שלך על כדורסל,
    על כדורגל אני תומך בך טוטאלית אך פחות קורא
    והאמנתי לך בהצעות לייעול קבוצתך הירוקה.
    מאד מאד נהנים לקרוא את דעותיך ומחשבותך
    על הNBA. וכדורסל בכלל תענוג של כתיבה נהדרת תמיד.
    תודה רבה מתן ואיחולי הצלחה תמידיים לך.

  7. תודה גם ליאיר זעפרני שמקבל שבחים יפים וצודקים ממתן,
    (על הכתיבה על הליגה הישראלית המעניינת ומשחקי הכח
    בין פדרמן פיני.. וירושלים שעולה יפה.
    תבורכו מתן יאיר וכולם

  8. גילמור- ההגדרה של השחקן הכי טוב בליגה די פשוטה. איזה שחקן היית בוחר לקבוצה שלך ראשון??
    ועכשיו תגיד לי שזה לא לברון??
    אז תפסיק להוליך שולל את המאזינים רפי השכל

  9. ההגדרה לא פשוטה, אבל בטוח שלברון חזק בתמונה ואפילו מוביל. אבל אחרי מה שראינו מקארי שנה שעברה, וקארי הוא בחור דקיק למידי בגובה 1.90 שזה ממש קטן במונחי הליגה וגם ברחוב לא מעורר דרמה, ובכל זאת אנחנו חושבים שהוא נכנס כבר לדיבור הזה של אולי לבחור אותו ראשון לקבוצה לפני לברון, ובטח שלא הרבה אחריו, זה רק מראה איזה כדורסלן מחונן הוא. לזכור שלברון מלבד כישורי הכדורסל שלו מצויד בגוף שהוא יוצא דופן מבחינה אתלטית, פריק אמיתי של הטבע, לעומת קארי שנראה כמו הבן של השכן ממול (בסדר, של השכנה היפה ממול…)

  10. באמת יופי של טור.
    מעניין לראות שדווקא בלייק גריפין בוחר שלא לצאת עד לקו ה-3.
    ב-2 המשחקים הראשונים של העונה, זה עובד לא רע.

  11. טור מצויין ומעניין.
    צריך לחכות עם מסקנות לגבי אוקלהומה. גם לדעתי ווסטברוק לקראת לקיחת השלטון מידי דוראנט בעונה הקרובה אבל צריך לזכור מי שמר על כל אחד מהם המשחק הראשון ( אני לא ראיתי אבל אני מנחש שרון אי על דוראנט ). דוראנט יבוא למשחק הבא כדי לקלוע ולקלוע עוד קצת השאלה מה יהיו האחוזים ואיך ווסטברוק יצליח להמשיך להתבלט כשדוראנט יירצה כדור.
    צריך לזכור שקליבלנד נראו לא טוב במשחק נגד שיקגו אז עם כל הכבוד לממפיס, קליבלנד צריכה להוכיח את עצמה נגד הטופ ( בעיקר הטופ המערבי ) המשחק נגד ממפיס הוא לא אינדיקציה כי זה משחק מאוד חזק של קבוצה אחת ומאוד חלש של הקבוצה השנייה.

      1. מה שהיה מעניין בסוף זה 2 מהלכים לסיום.דוראנט לוקח כדור על קוואי ומחטיא.אאחרי זה ווסטברוק ומחטיא גם.
        שאלת הכדור האחרון תמיד תעלה בקבוצה הזאת .לדעתי זה צריך להיות ראס כמו שקיירי צריך לקחת בקליבלנד. דוראנט הוא פשוט שירה צרופה של משחק מסודר .פחות הדון קישוט שרץ לתוך תחנות הרוח.

    1. כמובן. נצטרך גם לראות מה יהיה כשכל הפצועים יחזרו/יהיו כשירים, כי זו תהיה קבוצה שונה לחלוטין.
      ד"א, אמור להיות פחות חשוב להם להתבלט נגד הטופ המערבי, כי נגדו יש להם מקסימום סדרה אחת ולך תדע מול מי.

  12. יופי של מסקנות מתן, מסכים ב-100% לגבי הפועל. עד שרונלד וג'נינגס לא יוכיחו אחרת, להפועל יש רק קלעי-עלית אחד בקבוצה, הלפרין כמובן, וגם הוא פצוע תמידי. מדאיג.
    להגנתה של הפועל יאמר, שהיא נתנה משחק מצויין נגד קבוצה חזקה ביותר, ואם יצליחו לאזן את המאצ'-אפ בבית יגיעו להם כל המחמאות.

    1. היחיד שכרגע שהייתי שם עליו ת'כסף בשלשה פנויה הוא דאנקן, שהוא סוג של שחקן שכן מתאים למשחק המודרני, אבל בעמדה 4 ולא כמחליף של פישר, כפי שמשתמשים בו בהפועל י-ם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט