מאמנים ששינו את העולם – ברני וואגנר: המאמן שהקשיב לספורטאי שלא היה מוכן להקשיב למאמן שלו (9)

FOSB

מאמנים ששינו את העולם – ברני וואגנר:

המאמן שהקשיב לספורטאי שלא היה מוכן להקשיב למאמן שלו – חלק תשיעי / מולי

מאמן הוא מי שמדריך ומכוון ספורטאי/ם לפני ובזמן תחרות. תפקידו כולל בחירת האימונים והיערכות טקטית בהתאם ליריב ולנסיבות המשתנות. אבל יש מאמנים שעושים יותר מכך, יש מאמנים שמשנים את פני הספורט בו הם עוסקים.

 את עולם הספורט אפשר לשנות באמצעות הקשבה למאמן, אך לעתים יש ספורטאי שגדולתו היא בכך שהוא לא מקשיב למאמנו. גדולתו של המאמן במקרה שכזה היא נכונותו לוותר על כל דרך האימון שלו וללכת יד ביד עם הספורטאי אותו הוא מאמן, וכזה היה ברני ואגנר, מאמנו באורגון סטייט יוניברסיטי של דיק פוסברי, הקופץ ששינה את כל עולם הקפיצה לגובה.

 קרל ברני וואדנר נולד בשלושים לספטמבר 1924 ונפטר בעשרים ושבעה במאי 2013.  הוא למד בסטנפורד ואחרי סיום למודי המ"א שלו ב 1949 עבד בארבעה תיכונים וקולג' עד שהגיע בשנת 1965 לאוניברסיטת אורגון סטייט לעמוד בראש תכנית מקצועות השדה והמסלול של האוניברסיטה.

בשנת 1972 הוא נבחר למאמן השנה באתלטיקה ובשנת 1976 היה עוזר מאמן נבחרת האתלטיקה של ארה"ב למשחקים האולימפיים. בהמשך עמד בראש תכנית הספורט בערב הסעודית והיה המנהל האקזקוטיבי של התאחדות מקצועות השדה והמסלול של ארה"ב.

 אבל את העולם הוא שינה על ידי כך שהיה מוכן להקשיב לדיק פוסברי.

 ריצ'ארד דאגלס (דיק) פוסברי נולד בששי במרס 1947. בהיותו בתיכון, בגיל שש עשרה, מאחר והתקשה לעבור באמצעות טכניקת גלילת הבטן שהיתה המקובלת אז את גובה המטר וחצי הנדרש להצטרפות לקבוצת הקפיצה לגובה, הוא החליט להתחיל להתנסות בדרכים אחרות לעבור את הרף. לאחר שנתיים של ניסיונות הוא הגיע למסקנה שעליו לנתר אחורנית ובהמשך למשוך את רגליו אחורה.

לאחר סיום התיכון נרשם פוסברי לאוניברסיטת אורגון סטטיט שם פגש את ברני וואגנר. בשנתו הראשונה באוניברסיטה  ברני שכנע את פוסברי להמשיך לקפוץ בסגנון המקובל, אך מאידך הרשה לו הן לעבוד על הקפיצה שהמציא, והן להתחרות עימה במפגשי סטודנטים של השנה הראשונה. ואולם בשנתו השניה, אחרי שפוסברי קפץ 2.08 מ' בתחרות הראשונה של העונה, שינה וואגנר את דעתו כפי שניתן לשמוע במילותיו של פוסברי עצמו: "לאחר הפגישה ברני ניגש אלי ואמר: "זה מספיק! זה סוף תכנית א' וכעת עוברים תוכנית ב'. ואז הוא למד את מה שאני עושה, הסריט את זה, ואפילו התחיל להתנסות בהכשרת הקפיצה לקופצים הצעירים יותר."

ההמשך ידוע. באולימפיאדת מכסיקו 1968 זכה פוסברי תוך שימוש בקפיצה הקרויה על שמו במדליית זהב תוך שהוא קובע שיא אולימפי של 2.24 מ', ותוך מספר קצר של שנים הפך סגנון קפיצה זה לשולט בעולם, והכול כי היה מאמן אחד שהיה מוכן לזנוח את כל מה שמוכר לו וללמוד דרך חדשה מהחניך שלו.

הלל לברני וואגנר וכמובן גם לדיק פוסברי!!!

קישור לוידיאו של טקס לזכרו של בארני וואגנר

https://www.youtube.com/watch?v=vpyN-OArVuQ

ויקיפדיה על דיק פוסברי:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dick_Fosbury

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. זה אמנם לא באותו רובד אבל זה ישר הזכיר לי את גמר גביע המדינה בכדורסל שפיני גרשון משרטט תרגיל מסובך בפסק זמן ואז עדי גורדון מתעצבן עליו ופיני מוותר על כל התרגיל ופשוט אומר אופן לעדי שכמובן קלע את סל הניצחון מות תום(0-12)צ'יימברס

    1. אם כבר אז כבר
      ציימברס היה 0 מ 14 ולא 0 מ 12 במשחק של מכבי מול ברצלונה
      מכבי אגב ניצחה את המשחק

      בגמר הגביע שציינת שרף ביקש לבצע עבירה ושה כדור האחרון יהיה של מכבי וציימברס סירב

      באשר לשינוי הסגנון בקפיצה לגובה מדובר על פריצת דרך אדירה במקצוע טכני , יש דיבור רותח שהשיא של סוטמיאור בסכנה

      אני מקווה בשביל דרק פישר שלא יקשיב לשחקניו ברניאני , אמרה , כרמלו וג׳יי אר סמית . זה עשוי לפגוע בבריאותו של דובי ולקצר לפישר את קריירת האימון

      1. זה שזה היה מול ברצלונה אני זוכר זה שזה היה 0-14 זה לא זכרתי זכרתי 0-12 אבל מאמין לך.יש 3 שמפלרטטים עם השיא העולמי שנדמה לי שכבר הגיעו ל2 סנטימטר או אפילו סנטימטר מהשיא.

        1. השיא של סוטמיאור עומד על 245 ( היחיד לעבור שער כדורגל ו8 פוט 244. )
          יש קופץ קאטרי עם שם שאני לא זוכר שקבע 243 בבריסל השנה

          1. החלטתי לבדוק אז ככה רק ב2014 יש 4 שקפצו מעל 240 שבאולם יש עוד יש עוד 2 שאחד מהם הרוסי קפץ 242 סנטימטר אחד פחות מהשיא באולם שסוטמאייר קבע.
            דרך אגב הרוסי שקבע 2.42 באולם השתתף פעם בתחרות שהוא שיכור.

  2. סיפור מעניין מאוד, תודה.
    נשמע קצת כמו מאמן שרכב על גאונות חד פעמית (במקרה הזה אפילו לא שלו), אבל אין ספק שהיה לו ראש פתוח ויכולת להקשיב.
    נפתר –> נפטר

    1. וואו, שוב תודה על ההגהה, והבדיחה העבוצה שתיקנתי הבוקר שלוש טעויות שכאלו. כנראה שהבהחלט לא הייתי במיטבי כשכתבתי את החלק הזה…
      נו, נפטרתי מעוד טעות הגהה.
      אגב, לספר שתרגמתי עשינו בערך שבעים הגהות (מהם ללפחות חמישים שלי) בידי ארבעה אנשים שונים, ועדיין נמצאו אחרי שיצא לאור עוד שלוש טעויות… מרגיז!

        1. קים של רודיארד קיפלינג (ההוא שכתב את ספר הג'ונגל, הפואמה "אם", זכה בפרס נובל לספרות), ספר שנחשב קלאסי ומה שאני הולך לקרוא בכיפור. את שאר המידע אני אשאיר למולי לספר

    1. מאלף. היה אפשר לחשוב שמכיוון שלא היה לו ממי ללמוד הוא קפץ מכוער, אבל לא, כבר אז הוא קפץ בסגנון יפה מאוד וקרוב לשלמות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט