ספורטאים ששינו את העולם – הירוג'י סאטו: האיש ששינה לחלוטין את האופן בו משחקים טניס שולחן (10)

SATO

ספורטאים ששינו את העולם – הירוג'י סאטו:

האיש ששינה לחלוטין את האופן בו משחקים טניס שולחן

– חלק עשירי ואחרון / מולי

את עולם הספורט אפשר לשנות באמצעות המצאה טקטית חשובה, אפשר לשנות באמצעות הבאת תחום מדעי חדש, באמצעות שליטה על הנעשה באגודת הספורט, אבל את עולם הספורט אפשר לשנות גם באמצעות שינוי הכלים באמצעותם משחקים. ואין הרבה אנשים שהשפיעו על האופן בו ספורט ספציפי משוחק כמו הירוג'י סאטו, האיש ששינה לחלוטין את האופן בו משוחק טניס השולחן.

 הירוג'י סאטו ( 佐藤博治   או さとう ひろじ)  נולד ביפן בשלישי לפברואר 1925 ונפטר ברביעי ליוני 2000. הוא זכה באליפות העולם בטניס שולחן  שנערכה בבומביי, הודו, בשנת 1952 והיה הגבר היפני הראשון שזכה באליפות עולם אחרי מלחמת העולם השנייה והאסייאתי הראשון שזכה באליפות העולם בטניס שולחן.

 כל זה נחמד ויפה אך הנקודה החשובה באמת היא שהוא זכה באליפות העולם תוך שהוא משתמש במחבט טניס שולחן מסוג חדש שהעולם לא הכיר, מחבט המכוסה בספוג שהיווה, למעשה,  את האב-טיפוס למחבטים המודרניים.

 תמונה של המחבט בו השתמש הירוג'י סאטו:

OriginalSpongeBat

 לפני התחרות הירוג'י סאטו לא נחשב לטוב במיוחד ואנשי הנבחרת האמריקנית שהיו מיועדים לזכות באליפות ככל לא הבינו למה הוא בכלל בתחרות. הם גם סיפרו שהנבחרת היפנית ערכה את אימוניה תחת דלתיים סגורות ובחשאיות מוחלטת.

 ואז, משהופיע הירוג'י סאטו  לתחרות הראשונה שלו, החנון המוחלט הזה, רזה, חיוור, ענוד משקפיים שחרות מרובעות הופיע עם תיק סגור ובו המחבט, הניחו על השולחן, קד לקהל,  פתח את התיק ו…החל לנצח, בין השאר גם את אלוף העולם, ריצ'ארד ברגמן, את המועמד האמריקאי לניצחון מארטי רייזמן, ובגמר את יוזף גוציאן מהונגריה.

 הבעיה הראשונה במעלה שיצר המחבט החדש היתה שלא ניתן היה לשמוע את החבטה בכדור. עד אז השחקנים הסתמכו הן במודע והן באופן בלתי מודע על יכולת השמיעה. היו שחקנים שיכלו לומר, רק על פי השמיעה, שהחבטה במרחק של שמונה שולחנות ימינה היתה פשוט מדהימה – וצדקו.

 הבעיה השנייה היתה שהספוג איפשר יותר מהירות ויותר יכולת סיבוב של הכדור  בהתקפה ועזר בהגנה ממכות חזקות ו/או מסובבות של היריב  מאחר והספוג ינק לתוכו הן את המהירות והן את ה"סיבוב" באמצעות מה שמכונה "תנועת חיתוך".  בנוסף, סאטו בחר בטקטיקה הגנתית יחסית ופשוט ענה על כל כדור כמעט כשהוא ממתין סבלן לשגיאות מצד היריב שאכן הגיעו, וכך ניצח את אליפות העולם.

 כבר בזמן התחרות התעוררו מחאות על שימוש לא הוגן במחבט עם הספוג, ואולם חוקי טניס השולחן דאז לא קבעו באילו חומרים מותר או אסור היה להשתמש במחבט, וכך הוחלט שאין עילה למחאות. בימינו, אגב, יש פירוט מלא של מה מותר ומה אסור במחבט טניס שולחן.

 לצערי לא מצאתי בכתובים מי היה מאמנו של סאטו, וגם לא איך הוא עלה על הרעיון ואיך הוא ייצר את המחבט ששימש אותו.

 עם חזרתו של סאטו ליפן, קבלו את פניו כמיליון איש מאחר והוא היה הגבר היפני הראשון שזכה באליפות עולם כלשהי מאז מלחמת העולם השנייה.

הלל להירוג'י סאטו

סרטון ביוטיוב על הירוג'י סאטו ומחבט הספוג הראשון:

https://www.youtube.com/watch?v=3CJURtUbHh0

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u
הצטרף כמנוי
הודיעו לי על
22 Comments
הישן ביותר
חדש ביותר הנבחרות
יניב
יניב
01/10/2014 12:21:51

אני פחות מתחבר לסיפור הזה כי בניגוד לדיק פוסברי שהמציא משהו חדש ושונה,פה הצליחו לקחת אמצעי שנתן יתרון מול כל המתמודדים,ועוד יתרון טכנולוגי,זה בדיוק כמו הסיפור עם חליפות השחיה או למשל פורמולה אחת שהכל תלוי במכונית שלך

יניב
יניב
01/10/2014 12:36:51
הגב ל  מולי

זה שזה במסגרת החוקים אין ספק,הוא לא רימה או משהו כזה,בקשר ללמוד מחבט חדש אז אני יוצא מנקודת הנחה שהוא התאמן לא מעט לפני האליפות על המחבט וכפי שכתבת המחבט למעשה העניק לו את האליפות.
שוב לא טענתי שזה לא בסדר,פשוט יש לי בעיה עם תנאים לא שווים להתמודדות שנובעים בעיקר מאמצעים טכנולוגיים כמו מחבט שנותן לך יתרון או מכונית או לא יודע מישהו ימציא איזה פטנט שנותן יתרון בקפיצה לגובה עם מוט(במוט הכוונה )

אפלטון
אפלטון
01/10/2014 12:41:52

פה אני מסכים עם יניב. גם חליפת השחייה היתה חוקית בזמנה אך נתנה עדיפות טכנולוגית ללובשים אותה ולכן הוצאה מחוץ לחוק. כך גם עם מחבט שנותן עדיפות. העניין הוא שזו לא טכניקה שונה אלא טכנולוגיה שונה ופה ההבדל.
אם כבר מדברים על טניס שולחן אז שם יש באמת קטע כי יש 2 טכניקות שונות לחלוטין שאף אחת לא תפסה על חשבון השנייה שזה דבר נדיר בספורט. אחת זו האחיזה ההפוכה שהאסיאתים חזקים בה ביותר והשנייה זו אחיזה "רגילה".

אפלטון
אפלטון
01/10/2014 13:19:25
הגב ל  מולי

שוב, רק לשם הוויכוח הפילוסופי, אני לא מסכים עם הקביעה שהירוג'י שינה את הספורט כי אם המחבט שלו. אנחנו רואים דבר דומה בספורט השיט התחרותי. ברגע שהיה הכל חופשי בלי חוקים מוגדרים, בא לארי אליסון (כן זה מהשמועות של הלייקרס) והכניס קטמרן לתחרות. כמובן שהוא ניצח ועכשיו כולם צריכים לעבור לקטמרנים כי זה דגם יותר מהיר. כשאין חוקים משווים,כמו פוסט מצויין אחר שכתבת- נכנסת הטכנולוגיה ומשנה את הספורט.
אם תמצא את הבן אדם ששינה את סגנון הקליעה בכדורסל או המציא את בעיטת הבננה בכדורגל אז אלו ספורטאים שבאמת שינו בעצמם את הספורט ולא החפצים בהם השתמשו.

אפלטון
אפלטון
01/10/2014 13:27:12
הגב ל  אפלטון

# כמובן שזה פוסט מצויין בפני עצמו כי הרי בסופו של יום מגיע הספורטאי הראשון שמציג את הטכנולוגיה שתשנה את פני הענף.
אגב אני מאמין שבקפיצה במוט השיאים עוד ישברו וימשיכו להישבר יחד עם ההתקדמות הטכנולוגית, מה שקשה להגיד על הריצה למאה מטר לדוגמא שלא מאמין ששינוי בנעל תביא להבדל משמעותי כל כך (אולי רק טכנולוגיה "רפואית").

אריק
אריק
01/10/2014 20:18:45
הגב ל  אפלטון

http://www.ted.com/talks/david_epstein_are_athletes_really_getting_faster_better_stronger?language=en#t-5096

הרצאה בטד על התקדמות הספורט ע"י טכנולוגיה.
מסכמת את הדיון שלכם בצורה האופטימלית.
אני לא זוכר מי הראשון ששם את הקישור הזה באתר אבל מגיעה לו תודה ענקית.
זו הרצאה חובה לכל מי שאוהב ספורט…

אפלטון
אפלטון
01/10/2014 21:16:15
הגב ל  אריק

תודה, הרצאה מצויינת. כמעט כמו הפוסטים של מולי 🙂

Ori88
Ori88
01/10/2014 13:36:34

תודה רבה על פוסט מלמד ומחכים זה.
הקטע של שחקני פינג פונג שעסוקים רוב הזמן בהגנה, מחכים לטעויות ועוקצים כשיש הזדמנות נפוץ עד היום.
ראיתי שחקן מלוכסן אחד (בשנים האחרונות, לא יודע אם סיני או יפני) שלא מתקיף כמעט אף פעם. עונה בצורה וירטואוזית על כל כדור.
קשה מאד לנצח אותו. מתסכל נורא להתקיף בלי סוף ובסוף לא לקחת את הנקודה.

Berch
Berch
01/10/2014 13:37:38

הייתי בטוח שהפוסט יהיה על מי שהמציא את אחיזת המחבט היפנית או הקוריאנית…

וחוצמזה מי היה הכדורסלן הראשון שהפסיק להשתמש בנעלי אולסטאר ועבר לנעליים מודרניות ?
ספאד ווב אולי ?

רועי ויינברג
01/10/2014 22:34:14
הגב ל  Berch

אני יודע שג'ורדן הוא הראשון ששיחק עם נעלי נייק מקצועיות ולא עם הנעליים של הליגה, אבל יכול להיות שהיה מישהו לפניו או שינוי בנעליים של הליגה

Ori88
Ori88
01/10/2014 14:13:45

למה לא תפיל את כולם מהרגליים ?

יונתן שגב (D-Rose)
יונתן שגב (D-Rose)
01/10/2014 14:34:38

אני נאלץ להסכים עם יניב ואפלטון בעניין המחבט. ברגע שיש לך יתרון טכנולוגי משמעותי אז קשה להפסיד, אפילו אם היכולת שלך פחות טובה מהיריב. אפשר להלל אותו (או מישהו אחר) על שהמציא את המחבט, אך לא על יכולתו ב״מגרש״.

מנחם לס
מנחם לס
01/10/2014 16:10:36

ב-1954 הייתי אלוף הפועל צפון ליגה ג' בטניס שולחן.
אני מנצח את רוב הגולשים עם מטאטא במקום מחבט פינג פונג.