השחקנים ששינו את המשחק (2) – ברוס בואן ו-Landing Space Rule / מולי

השחקנים ששינו את המשחק (2) – ברוס בואן ו-Landing Space Rule / מולי

מעולם לא סבלתי ואני מאמין שלעולם לא אסבול את ברוס בואן בכדורסלן, אבל הוא בהחלט שינה את המשחק. כדי לשנות את המשחק, אתם יודעים, אתה יכול להמציא שיטת משחק חדשה, אתה יכול לפתח סט יכולות מסוג חדש שבעקבותיו יחקו אותך בליגה וברחבי העולם, אבל אתה גם יכול לעשות משהו שיהיה כל כך מחורבן, כל כך מעצבן וכל כך פוגע עד שבגללך המשחק ישתנה כי יאסרו על כולם, מגדול ועד קטן, לעשות את מה שאתה עושה.

תגידו, מי בעצם אמר ששינוי המשחק חייב להיות שינוי לטובה?

השחקנים ששינו את המשחק (2) – ברוס בואן ו-Landing Space Rule / מולי
ברוס בואן מוויקיפדיה

אז ברוס בואן ג'וניור (באנגלית: Bruce Bowen Jr) נולד ב-14 ביוני 1971 במרסד שבקליפורניה, ושיחק בצעירותו בקבוצת הכדורסל של בית הספר התיכון המקומי. הוא קיבל מלגת כדורסל מאוניברסיטת המדינה של קליפורניה בפולרטון, ושיחק בה בליגת המכללות.

הוא נרשם לדראפט ה-NBA של 1993, אך לא נבחר, אז לכן עבר לשחק לסירוגין בצרפת (לה האבר, האבר, בסנסיון) וב CBA (רוקפור לייטינג ) עד שבשנת 1997 הוחתם על חוזה קצר מועד במימי ושיחק רק משחק אחד בודד בשירותיה.

בהמשך שיחק שנתיים בבוסטון, בה קיבע את מעמדו כשחקן NBA לגיטימי, עבר לפילי ומשם תוך כמה חדשים חזרה למיאמי. עונתו השנייה במיאמי, עונת 2000/2001, הייתה עונת הפריצה של בואן. הוא שיחק בכל 82 משחקי הקבוצה בעונה זו והפגין יכולת מרשימה בהגנה, וכתוצאה מכך נבחר לחמישיית ההגנה השנייה של העונה, בפעם הראשונה בקריירה שלו.

ועדיין, בשנה שאחרי הוא עבר לסן אנטוניו של פופ. בואן ביסס את מעמדו כשחקן קבוע בחמישייה של סן אנטוניו, כשפתח בחמישייה בכל המשחקים בהם שותף. הוא הציג שוב יכולת הגנתית חזקה, ועל אף שיצר לעצמו תדמית של שחקן בעל סגנון משחק אגרסיבי מדי, נבחר לחמישיית ההגנה השנייה של העונה, בפעם השנייה ברציפות.

בעונה שאחרי הוא זכה באליפות הראשונה שלו יחד עם טים דאנקן ודייוויד רובינזון ועונה אחרי הוא נבחר לחמישיית ההגנה הראשונה של ה NBA אחרי שלוש עונות רצופות בהן נבחר לחמישיית ההגנה השנייה.

"בעונת 2004/2005" מספרת ויקיפדיה, "נבחר בואן בפעם השנייה ברציפות לחמישיית ההגנה הראשונה, ואף זכה במקום השני בבחירת שחקן ההגנה של העונה ב-NBA, אחרי בן וולאס. הוא סייע לסן אנטוניו לזכות בפעם השנייה בתוך שלוש שנים באליפות הליגה, לאחר ניצחון בסדרת הגמר על דטרויט פיסטונס. בעונה הבאה הוא סיים שוב שני בבחירת שחקן ההגנה של העונה אחרי וולאס, והשיג בחירה נוספת לחמישיית ההגנה הראשונה של העונה."

בואן היה בעל מוניטין בהגנה. הוא היה ידוע כמי שמכניס את כוכב היריבה ל "הסגר" ומונע ממנו להצטיין. הבעיה היתה שלעתים הוא גם היה מונע ממנו לשחק. לא מונע לשחק טוב, אלא מונע לשחק. נקודה.

לקראת אמצע שנות האלפיים החלו בליגה לשים לב למספר אירועים של פציעות חמורות. מתברר שברוסי הנחמד שלנו לקח את ההגנה כל כך ברצינות עד שהחל להתמחות בטכניקה נחמדה שבה כאשר השחקן היריב עליו הוא שומר קופץ לזריקה, ברוס החביב והאוהב, שרצה כנראה לחבק אותו על הצלחתו לקלוע מולו, היה מתקדם לעבר הזורק בעודו באוויר. משום מה היו לא מעט מקרים שהשחקן הקולע היה נוחת על רגליו של בואן עצמו ומשום מה, בחלק מהמקרים, זה גרם לפציעות כמו נקע בקרסול, שיכולות להשפיע משמעותית על המשחק כי הן נטרלו – ולו לזמן מה – את כוכבי הקבוצה היריבה.

חלפו השנים, המגמה הפכה למגיפה, ובואן היה המשיח שלה.

לקראת אמצע העשור, אי אפשר היה כבר להתעלם מהתופעה. בדיקות הביאו את הליגה להכיר בכך שהבעיה רחבה יותר וקשורה לסיכון הכללי שמופעל על שחקנים שקולעים. הבעיה שזוהתה בתחילת שנות האלפיים, הפכה כאמור למגיפה שבואן היה המשיח שלה, ואכן, מהלך עונת 2006-2007, לאחר שמקרים של פציעות שנגרמו כתוצאה מדריכה על רגלי שחקנים יריבים הפכו נפוצים יותר ויותר, הליגה החליטה לבסוף לקבוע וליישם בחומרה את "חוק המקום לנחיתה".

"חוק המקום לנחיתה" (Landing Space Rule) הוא חוק שנועד להגן על שחקנים בזמן שהם קופצים לזריקה ונוחתים בחזרה על הקרקע. החוק קובע שלשחקן שתוקף ונמצא באוויר בזמן זריקה חייב להיות מקום לנחות בו בצורה בטוחה, ללא מגע או חסימה מצד שחקן ההגנה. אם שחקן ההגנה פולש לתוך המרחב הזה וגורם למגע, זה נחשב לעבירה.

ה-NBA התחילה ליישם בצורה יותר מחמירה את "חוק המקום לנחיתה". החמרת האכיפה של "חוק המקום לנחיתה" התבטאה בכך שהשופטים החלו להעניש בצורה חמורה יותר שחקנים שנכנסו למרחב הנחיתה של היריב. עבירות אלו נתפסות כעבירות מסוכנות, ובמקרים מסוימים אף יכולים להיחשב כעבירות בלתי ספורטיביות (flagrant foul). שינוי זה בחוק השפיע על הדרך שבה שחקני הגנה מתנהלים סביב שחקנים קולעים, מתוך מטרה להפחית את הסיכון לפציעות ולהבטיח משחק הוגן ובטוח יותר.

בשורה התחתונה, החמרת האכיפה של "חוק המקום לנחיתה" הובילה להדגשה מחודשת של החוק ולאכיפה מחמירה יותר על מגע לא חוקי במצבים אלו.

ועדיין, האם בואן היה הגורם היחיד לשינוי?

שלא תהיה שום אי הבנה: בואן היה שחקן הגנה מעולה, ויש הטוענים שהוא היה שחקן ההגנה הטוב ביותר בזמנו, אבל לא לחינם הוא מעולם לא זכה בתואר שחקן ההגנה של העונה.

וחשוב אולי יותר: בזמן שהוא ביצע את מה שמיוחס לו, הוא לא עבר על שום חוק כתוב. במקרה הגרוע ביותר אפשר לומר שהוא עבר על חוק בלתי כתוב, אבל שופטים לא אמורים לשרוק וגם לא שורקים על חוקים בלתי כתובים.

לי אין ספק שבואן היה אחד מן הגורמים העיקריים לשינוי.
לי, עם זאת, גם אין ספק שבואן לא היה הגורם היחיד לשינוי.
הבעיה האמיתית היתה שמשלב כלשהו אחרים החלו לחקות את בואן, אולי במיוחד מאחר והוא היה שחקן הגנה כה מעולה, ובשלב כלשהו היעדר החוק הפך לתופעה שגרמה ליותר מדי פציעות.

אז הנה, בשורה התחתונה, אני מעניק לבואן את הכבוד (הפעם במירכאות) של אחד ששינה את המשחק. אני לא ממש בטוח שהוא שמח לכבוד הזה ויתגאה בו, אבל כמו שכתבתי בהתחלה: מי בעצם קבע שכל שינוי במשחק חייב להיות לטובה?

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u
Subscribe
Notify of
48 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ברוך רובין
ברוך רובין
20/08/2024 8:30:09

תודה מולי, מצוין. שנאתי את בואן ואת הספרס באותן שנים; זו הייתה הקבוצה הדוחה והמלוכלכת ביותר שהייתה, עם בואן והורי.

עם זאת, בואן היה האב-טיפוס לשחקן "3&D" – מגן אדיר על הפרימטר שנע ללא כדור וקובר את השלשות. בכדורסל של היום, הוא היה סחורה הרבה יותר חמה.

מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק

כתבה יפה.עם רעיון מאוד מקורי.
הבחירה בבואן לא לטעמי,הוא שיפר את הקונג פו סל.אני מעדיף מי ששיפר את המשחק במובן החיובי,דמות המפתח שעומדת לפני הוא קארי.הייתי מחפש שחקנים שתרמו פחות מקרי,כי באמת בלתי אפשרי לעשות שינוי בדרגה של קארי,השינוי שלו גדול מידי.לפחות הייתי מחפש בכיוון החיובי.

ברוך רובין
ברוך רובין
20/08/2024 8:48:08

בואן היה האב-טיפוס לשחקן "3&D", וזו תרומה ענקית בכיוון החיובי.
בדומה לעקרון היין ויאנג, גם לו היה צד שלילי – והוא הלכלוך במשחק שלו, ולצערו זה מה שיזכרו ממנו.

אור
אור
20/08/2024 10:47:05

לא נראה לי שיש מספיק כאלה לסדרת כתבות

מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק
Reply to  אור

צודק,יש הרבה שחקנים טובים מאוד,אבל ממש לשנות את המשחק קצת בעיה למצוא

Berch
20/08/2024 8:46:57

טור נפלא מולי ובחירה מעניינת.
אכן כבוד מפוקפק, לשחקן שמיישם בפועל את האמרה – כל פרסום הוא פרסום טוב.
ככה השיג לעצמו עבודה כל שנה….
🤣

Berch
20/08/2024 8:49:28
Reply to  Berch

ונראה לי שהארדן, עם זריקת הבעיטה המפורסמת, יכול להיחשב תלמידו הנאמן.
למרות שבגלל הארדן הפסיקו לשרוק על המגע ולא טרחו להמציא חוק.

NBA בדם
20/08/2024 9:47:40
Reply to  Berch

כמו שיש מאמן התקפה ומאמן הגנה, יש משליך רגליים בהתקפה (הארדן), ומשליך רגליים בהגנה (ברוס לי בראון).
שילוב ביניהם ייצור את שחקן התקפה-הגנה הכי דוחה ומסוכן בהיסטוריה.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  NBA בדם

🤣🤣😅 רק בwwe הדברים האלה קיימים מתעסקים בהונאה כל היום חחחח
גם באירופה משחקים כדורסל לא ראיתי על זה דיונים אינסופיים 😅😅

Berch
20/08/2024 22:19:11
Reply to  NBA בדם

לא חשבתי על הזווית הזו
🤔

NBA בדם
20/08/2024 9:22:49
Reply to  Berch

נייס

IDO
IDO
20/08/2024 8:52:44

חרה גדול היה ונשאר.

asaf
20/08/2024 9:07:03

תודה מולי.בחירה סופר מעניינת וייחודית. על בואן נכתב כשר אבל מסריח. ואם זאת הוא באמת היה גם שחקן הגנה נפלא וקצת כמוש הזכרת אבטיפוס של שחקן ה-D&3.

NBA בדם
20/08/2024 9:43:36

בחירה מבריקה מולי
לא ידעתי שהוא היה רלוונטי בnba רק מגיל 29, אבל הספיק להיות בורג חשוב בספרס היעילים והאפורים בכל שלושת האליפויות שלהם בעשור הראשון של המילניום. (03,05'07).
היה מראשוני הd&3 וקילר במלוא מובן המילה.
לעלות מולו לזריקה חייב את השחקנים לעשות צוואה לפני.
מעבר לזה, רק אני שמתי לב שלברון מופיע עם פרצוף דבילי בצד של הסרטון הראשון? אי אפשר להיפטר ממנו, גם בדברים שלא קשורים אליו בכלל😄😂

jefffoster10
20/08/2024 9:50:47

תודה רבה מולי, הוא שינה את המשחק באמצעות הצד השני של המטבע – החוק גרם לתופעה שהארדן וטריי יאנג הם הפנים שלה אבל עוד הרבה שחקנים אחרים בליגה – הקפיצה לתוך המגן כדי להוציא את העבירה של מקום בנחיתה. סוג של מטוטלת – שחקנים לקחו את החוק שנועד להגן עליהם והפכו אותו לנשק בארסנל ההתקפי שלהם.

Stockton2Malone
20/08/2024 10:18:22

תודה
כתבה מצוינת.
מאוד הצחיק אותי כאשר ב-2017 פופ הצבוע התלונן על העבירה שזזה פצ'וליה עשה על קוואי בזמן שהשחקן שלו המציא את ה"תרגיל" הזה.

NBA בדם
20/08/2024 10:25:47

מה שנקרא באופוזיציה צועקים, בקואליציה שותקים ומתרצים.
הכל עניין של פוזיציה וצביעות אינסופית.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  NBA בדם

אמת

ברבור שחור
ברבור שחור
23/08/2024 14:47:28

אפשר להגיד שהפציעה של קוואי חיסלה את השושלת של הספרס…וכמעט חיסלה לקוואי את הקריירה.
תכלס הוא השפיע יותר על המשחק… בלעדיו הווריורס לא היו חוזרים למשחק !

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

היה נגר כסחן שאין קשר לכדורסל יכל לעשות הרבה יותר כסף מהסרטים עם גט לי וגקי צאן.
בעידן של היום היה מקבל שעות נוספות על ריוויו של השופטים

golan
golan
20/08/2024 11:22:37

תודה מולי. באמת בחירה מעניינת.
שחקן הגנה מעולה,אגרסיבי מאוד ועם טריק אחד מגעיל, זכור לי שהיה קולע לא רע מ3. אבל במס' נמוך של זריקות ולא הצטיין בצבירת נקודות (ממוצע של 6.1 נק' למשחק – הייתי בטוח שהרבה יותר)
הבעיה שנוצר מצב הפוך בעקבות החוק למקום נחיתה וזה ששחקנים קופצים על המגן וסוחטים עבירה (אבל זאת כבר לא אחריותו)
בהחלט שחקן שהייתי מעדיף איתי בקבוצה מאשר מולי, ולחשוש מכל עליה לקליעה של שחקן עליו

עידו גילרי
20/08/2024 11:33:19
Reply to  golan

ולכן יש לנו את חוק הארדן מהצד השני.

עידו גילרי
20/08/2024 11:32:42

תודה מולי.
קודם כל ברוס בואן -איכסססס.
עכשיו שהוצאנו את זה מהסיסטם – לא זכור לי שהליגה הכניסה שינוי בחוקים בגלל המשחק המלוכלך שלו (אשמח להפניה). זה היה פאול עוד לפני שהוא החליט לנסות לפצוע שחקנים ב"טעות". המקרה הזכור מאד שהביא לשינוי בחוק שהפך עבירה כזו לפלייגרנט/טכנית הוא המקרה של זאזה על קאווי.
אם כבר המקום שבו בואן לא יקירנו הפך אלמנט במשחק למשהו שהוא אבן יסוד זה הזריקה של השלשות מהפינה. בשנים שלו בספרס 84% מזריקות שלו לשלוש היו מהפינה ונכנסו ב-42% (45% בפלייאוף). לכן במקום דירטי ברוס בואן אמור ברוס "corner three" בואן.

עידו גילרי
20/08/2024 12:04:37
Reply to  מולי

כל זה מוכר וידוע – זה לא עונה למה שאמרתי.

עידו גילרי
20/08/2024 13:22:36
Reply to  מולי

כתבת שחוקק חוק ב2006/07 על זה שאלתי.

עידו גילרי
20/08/2024 14:35:13
Reply to  מולי

נו זה לא רציני…

עידו גילרי
20/08/2024 15:25:43
Reply to  מולי

לא…
יש מלא מקומות באינטרנט שעושים רשימות של כל מיני דברים. גם ברשימה הזו יש דברים שאני יודע בוודאות שלא מדוייקים (כמו למשל שחוקים נגד הנדצ'ק נכנסו רק ב-2004). למה אגב זה הדבר היחידי שמופיע שם עם כוכבית… זה בלי קשר לעובדה שזה אתר די מוצלח.
אבל אני רוצה הודעה רשמית. כל שינוי חוק או דגש מגיע או כהחלטה של ה competition committee שמאושרת בפגישת הבעלים או אם זה רק דגשים על חוקים קיימים כהודעה של מחלקת השיפוט.
בקיצור אני מחפש משהו כזה.

Last edited 29 days ago by עידו גילרי
עגל
20/08/2024 14:27:33

תודה מולי.
אכן שחקן מלוכלך; הוא ידע להתראיין לא רע ואיכשהו היה יודע לצאת מהשאלות שהופנו אליו.
אם נשים את הלכלוך בצד, הוא היה שחקן הגנה מעולה, כזה שכל קבוצה צריכה.
וגם שחקן התקפה לא רע בכלל. הוא קלע מצוין מהשלוש, היתה לו יד טובה והוא לא עשה הרבה שטויות (ידע את המגבלות שלו).

מנחם לס
20/08/2024 15:33:55

ה-Landing Space Rule הוא בהחלט חוק שבואן היה גורם נכבד ביצירתו ובכך הוא שינה את המשחק (לטובה). תודה מולי. אחלה טור

Florida man
Florida man
20/08/2024 15:53:31

אחלא טור. טריק מלוכלך ודוחה . ראוי היה שהליגה תרחיק שחקן שפוצע שחקנים יריבים לאחר מספר מסויים של עבירות מלוכלכות.

קפיץ
20/08/2024 16:04:06

אדיר מולי, תודה. כנושא הגראבאטאר של בואן, אני מתכבד לקחת את התואר המפוקפק. כשחקן התקפה מאד מוגבל אבל אתלט סביר גם אני מצאתי את עצמי מכסח לפעמים יריבים עדיפים, גבוהים וחזקים ממני בג'נטלמניות וללא שבירת חוקים ככל הניתן (נשבע שמעולם לא ניסיתי לפצוע אף אחד) ומסיים עם מעט מאד הערכה על זה. זו הסיבה שבחרתי בברוס לגראבאטאר אבל אני מודה שלא שמעתי על חוק המקום לנחיתה. מכל מלמדי השכלתי…

NBA בדם
20/08/2024 16:26:55
Reply to  קפיץ

אי ידיעת החוק איננה פוטרת מעונש😉

קפיץ
20/08/2024 16:33:36
Reply to  NBA בדם

MEA CULPA. מודה ועוזב ירוחם? בפטריק בברלי ננוחם. איזה פלופ של הפועל עוד לפני שהתחילה העונה…

עמיחי קטן
20/08/2024 18:43:07

תודה מולי. לדעתי, בואן לא זכה בשחקן ההגנה של העונה בעיקר כי הוא היה בעידן של גבוהים שנחשבו ככאלה שמשפיעים יותר על ההגנה של הקבוצה כולה. בעיקר בן וואלאס, אבל גם שחקנים כמו מרכוס קמבי, גארנט או אפילו ארטסט היו יותר מאשר שומרים אישיים.

עמיחי קטן
20/08/2024 18:43:46

דרך אגב, יש עדיין מקומות להרשמה בפרויקט, ואף אחד לא לקח את בירד/מג'יק/ג'ורדן בין היתר

אור
אור
21/08/2024 0:02:19

מה הם כבר עשו הכל קליר פאת

שי אבן צור
21/08/2024 3:00:56
Reply to  אור

חחחחחחח

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

בחירה מקורית ומעניינת. תודה רבה מולי, שיחקת אותה.

אטאפומה
21/08/2024 0:13:45

בחירה יפה .
אכן שחקן מלוכלך ברמה דוחה.
ובו בזמן מיתמם בצורה מגעילה .
ראוי לתואר זבל אנושי .
כמובן לא היחיד בליגה הזו , זזה פצולה
ומתיו דבלדובה לא נפלו ממנו ואפילו הגדילו עשות .
השאלה המכרעת צריכה להיות האם ריבוי
השחקנים המלוכלכים בליגה קשור
למזג האוויר העולמי בכלל ולגשם בקיץ בפריז בפרט .
או אולי אין קשר בין משחק מלוכלך בארה"ב
לגשמי הקייץ בפריז :
איש איש בתחום מומחיותו יענה .

Last edited 29 days ago by אטאפומה
Amitlahev
21/08/2024 0:45:10

בחירה מקורית וכתיבה מעולה. תודה רבה.
הבעיה היא לא עם מי שמנצל את החוקים לטובתו אלא האנשים שכתבו את החוקים שניצלו אותם

שי אבן צור
21/08/2024 2:56:42

אחלה פוסט מולי!
צודק לחלוטין!
תמיד יש טיפוסים מלוכלכים שמאלצים לקבוע בחוק את המובן מאליו
בואן בהחלט עונה להגדרה

דן רוזנבלום
21/08/2024 17:41:31

מעולה מולי! תודה רבה!

אני כתבתי בעבר על בואן בפרוייקט "שחקנים שאסור לשכוח".
כבוד גדול בשבילו, למרות מעט מאוד אוהדים אמיתיים להשתייך גם לרשימה כזו.
מה לעשות שיש גם מכוער בספורט ואם הוא חוקי…אז לעיתים…המכוער הזה עוזר לנצח.

Dor
Dor
22/08/2024 15:16:04

תודה מולי. לבואן אכן היה אימפקט על המשחק למרות שבהחלט לא חיובי. אני גם פחות מתחבר לכך שהוא לכאורה לא עשה משהו לא חוקי, בלי קשר לחוק המאוחר יותר שהגדיר מרחב נחיתה לשחקן שזורק, לא רק שזה לא חוקי אלא גרוע מכך מיועד לפצוע שחקנים. באופן אישי אני לא אוהב שחקנים מלוכלכים ובואן, מה לעשות, היה כזה על סטרואידים

ברבור שחור
ברבור שחור
23/08/2024 14:44:48

הברכייה שהוא נתן לסטיב נאש ב 2007 ביחד עם דונהי נתנו להם את הסדרה….
איזה ימים….
עדיין שחקן הגנה מעולה וחבר היכל התהילה

ירון, החלום
ירון, החלום
04/09/2024 12:50:47

בס"ד
תודה רבה