השחקנים ששינו את המשחק (1) – כריס בוש והפייס-אנד-ספייס / רועי ויינברג

השחקנים ששינו את המשחק (1) – כריס בוש והפייס-אנד-ספייס / רועי ויינברג

השחקנים ששינו את המשחק (1) – כריס בוש והפייס-אנד-ספייס / רועי ויינברג

העונה הקרובה תציין עשור מאז 2014/15, אולי העונה שבה השתנה הכדורסל. השנה שבה סטיב קר, סטפן קרי ודריימונד גרין ניצחו ב-67 משחקים, הלכו על השלשות כל הדרך לאליפות הראשונה ושמו את החותמת הסופית לכך ששלוש זה גדול משתיים, וששלשה יכולה להיות מרכז ההתקפה ולא רק גימיק. גם התובנה הזאת השתנתה מאז לכדורסל שאנחנו מכירים היום, אבל קשה לשים את האצבע על הנקודה המדויקת שבה השתנה המשחק.

יש שיגידו שזה היה המעבר של דריימונד גרין לעמדת הסנטר בגמר 2015 והניצחון של גולדן סטייט על קליבלנד נטולת קווין לאב וקיירי אירווינג, קבוצה שהשחקן השני בטיבה בילה לילה בבית חולים בשל התייבשות באמצע הסדרה (מת'יו דוולדובה) ושפתחה בגמר עם אימאן שאמפרט וטימופיי מוזגוב. יש שיגידו שזה היה המעבר של בוריס דיאו ב-2014 והנעת הכדור של הספרס, קבוצה שהחליטה שכל שחקן חייב לעשות פעולה תוך חצי שנייה ויצרה את אחת הקבוצות היפות ביותר שהכדורסל ראה. שתיהן עם קייס, ואני מאמין שדריי, קרי ודיאו יופיעו בהמשך סדרת הכתבות הזאת. כך גם לברון, מייקל ג'ורדן, שאקיל אוניל כמי ששינה את החוקים של הליגה ואולי אפילו פול אריזין, ממציא הג'אמפ שוט המנוח.

עוד לפני המפץ הגדול של הספייסינג אני רציתי לחזור אחורה לכריס בוש, ולמיאמי של הפייס-אנד-ספייס. בגמר 2010 ראינו בצד אחד את פאו גאסול ואנדרו ביינום, בצד השני את קווין גארנט וקנדריק פרקינס. הם עמדו על 1 מ-13 משותף מהשלוש לאורך עונה שלמה, כשהשלשה היחידה מגיעה מידיו של קווין גארנט שלוש שנים מאוחר יותר, כריס בוש לבדו קלע 15 מ-37 מהשלוש בפלייאוף וזכה באליפות. לצידו, בעמדת הפאוור פורוורד, אחד לברון ג'יימס. למה דווקא בחרתי בבוש, שחקן שהיה מספר שלוש בשתי האליפויות האלה? כי הוא יצא החוצה.

ההבדל הגדול בין מיאמי המאכזבת של 2010/11 לזאת שזכתה בשתי אליפויות והגיעה לגמר גם ב-2013/14 היה שינוי הגישה, בניסיון להוציא את המיטב מלברון ג'יימס ולתת לו להכנס פנימה בקלות. אריק ספולסטרה קרא לזה פייס אנד ספייס, וההיגיון פשוט – קצב וריווח. מצד אחד לשחק מהר במעבר, משהו שימושי לצמד סילונים כמו לברון ג'יימס ודווין ווייד, ומצד שני לרווח להם את המשחק.

כאן נכנס בוש, שהגיע למיאמי כאול-סטאר של 24-10 למשחק, שחקן שקיבל הצבעות ל-MVP ולא עבר סיבוב לפלייאוף. גם בשנותיו בטורונטו בוש לא היסס לזרוק מרחוק, אבל במיאמי הוא לקח את זה צעד קדימה. בעונה הראשונה בהיט 34.8% מזריקותיו היו מטווח של מיד ריינג' ארוך עד קשת השלוש, ובעונתו השלישית והמוצלחת ביותר של מיאמי אי פעם הוא קלע משם ב-52.9%, כשמדובר ב-4.47 זריקות בערב. בוש המשיך ולקח את הזריקה שלו עד לקשת השלוש, מה שמרגיש כמעט כמובן מאליו היום, וייתכן שאלמלא קרישי הדם השונים והפרישה המוקדמת בגיל 31, אחרי עשור רצוף בו היה אול-סטאר, היינו זוכרים אותו בתור שחקן גדול בהרבה.

ברגע שבוש ויתר על הנקודות בפוסט והפך לשחקן שמקבל את הכדור ומאיים מבחוץ, החיים של לברון ושל די-ווייד כמי שנכנסים לצבע היו קלים בהרבה. הוא היה שחקן חשוב במיוחד עד שנגמרו לווייד הברכיים באמצע 2014, ומיאמי כמעט הודחה מהפלייאוף כשהוא נפצע ב-2012. ההיט ניסו כל מיני שחקנים, מז'ידרונאס איגולסקאס עד ג'ואל אנתוני, בעמדת הסנטר, אבל בסופו של דבר הלכו על בוש.

הנוכחות של CB4 מקדימה אפשרה למיאמי לשחק עם שחקן נוסף שמרווח את המגרש, בין אם זה ריי אלן, שין באטייה או מייק מילר, לצד וויד, לברון ומריו צ'למרס. ההיט היו יכולים לשלוח אותו לזרוק שלשות מהפינה אם היה צורך בכך, וזה נתן גמישות גדולה להתקפה. כל הג'ואל אנתונים נעלמו באופן הדרגתי מהליגה, כי הם היו בזבוז של שחקן בהגנה.

בוש היה מספיק טוב בהגנה כסנטר, בטח לצד לברון (שחקן הגנה היסטורי בשנים בהן הוא עוד ניסה) כשהוא היה מהיר באופן מפתיע לעמדת הסנטר וחשוב בהגנת הפיק-נ'-רול של ספולסטרה. בשנים בהן לא היה סנטר שהיה איום משמעותי על מיאמי כסקורר, עם כל אהבתנו לאל ג'פרסון, הוא עשה את שלו בצורה נהדרת. הוא לא הרגיש כמו "סטרץ' פייב", אלא כסנטר לכל דבר שיכול להרגיש בנוח רחוק מהצבע ובסגנונות שונים. שימו לב לסרטון הזה, מכתבה על ההגנה שלו ב-SB ניישן ב-2013.

מדובר בסרטון מ-2012/13, ובוש נראה כאן כמו שחקן הגנה מודרני לכל דבר. אנחנו לעולם לא נדע למה מיאמי הזאת הייתה מגיעה אם לברון היה בוחר להישאר אחרי 4 שנים או אם ווייד היה בריא, אבל ההשפעה של בוש גדולה יותר. מה שבוש עשה בשנים האלה, עם הריווח ויכולת החילופים בהגנה, היה הבסיס לעמדת הסנטר המודרני בעשור האחרון או לפחות הסנטר המשלים. בשונה מניקולה יוקיץ' או ג'ואל אמביד שהם עוגן של קבוצה, כל סנטר לקח משהו מבוש.

אל הורפורד, הסנטר של בוסטון סלטיקס שלקחה אליפות השנה, קולע שלשות ויכול להחליף בהגנה. ברוק לופז, מפלצת פוסט-אפ בתחילת הקריירה, נשאר שחקן חשוב בליגה בזכות היכולת שלו להתחיל לקלוע מרחוק וכזאת שפתחה את הצבע ליאניס אנטטוקומפו, בסגנון שמזכיר את השילוב של לברון וכריס בוש. אנתוני דייויס זרק לא מעט שלשות לצד לברון בעצמו, דריימונד גרין מחזיק הגנה שלמה ומנהל את ההתקפה (מה שבוש לא עשה מעולם) והרשימה הולכת אחורה. כל שחקן שהוא "הגבוה השני" לצד מישהו שם בשביל שהוא יראה טוב יותר, וזה הולך אחורה לבוש.

תחום אחר שבוש היה יכול להשפיע בו, מה שכמעט ולא קרה בפועל, היה העדר האגו. בתור השחקן השלישי בסופר-טים הוא הפך לשחקן של 12 זריקות במשחק, כזה שצריך לעבוד קשה ולהפוך את החיים של שני חבריו לקבוצה לקלים יותר, ולא התלונן. מאז 2014 ראינו את דוראנט לצד הארדן וקיירי, את דוראנט לצד בוקר וביל, את הארדן לצד ג'ורג' וקוואי ואת לברון לצד ווסטברוק ודייויס. כל הקבוצות האלה לא הגיעו לגמר. הסופר-טים היחידה שכן (מבין אלה שהיו שילוב כוכבים מתוכנן)? זאת של לברון, קיירי אירווינג וקווין לאב, שעשה התאמה דומה לזאת של בוש. האל אוף פיימר ובצדק.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.
Subscribe
Notify of
42 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ari
Ari
19/08/2024 8:14:40

שחקן אדיר שנתן לא מעט סלים גדולים בקריירה, כשהיה צריך אותו הוא תמיד נתן עבודה.
אהבתי את ההומור בסוף עם האזכור של ווסטברוק כצלע בסופרטים…

jefffoster10
19/08/2024 8:35:20

תודה רועי זה היה מצוין, הוא אכן סוג של אבטיפוס לגבוה המשלים המודרני. אהבתי מאוד את הנקודה על היעדר האגו – ובמובן הזה אי אפשר להתחמק מההשוואה לחברו לכיתת הדראפט 2003, אחד כרמלו אנתוני.

MBK
MBK
19/08/2024 9:08:52

שחקן סביר,היו גבוהים טובים שקולעים מרחוק לפניו
הוא היה גבוה רך יחסית
לא חיית צבע כמו מוזס מאלון
תודה רועי

קפיץ
19/08/2024 10:32:06

על מהפכת השלשות מגיע קרדיט גם למוריי דאנטוני והארדן. קר והספלאשים לא היו שם לבד…

עגל
19/08/2024 13:03:45
Reply to  קפיץ

+10
מהפיכת השלשות זה קודם כל מורי, אחרי זה ד'אנתוני ורק אחרי זה הארדן/סטף/קליי.

NBA בדם
19/08/2024 11:10:22

אחלה בחירה. תודה
זכורה לי סדרת הגמר מ2012 שבוש (חצי מרחק) ובאטייה (מחוץ לקשת) שיחקו כצמד גבוהים יעיל שריווחו את המגרש למיאמי, בעוד אצל אוקייסי קנדריק פרקינס (שהיה בורג חשוב בקבוצה), היה נזק עקב אי יכולתו לעשות סל ממילימטר ומשחקו הגמלוני.
גם לסקוט ברוקס (מאמן אוקייסי המושמץ), יש אשמה ישירה בנושא. ההתעקשות שלו לשחק איתו למרות חוסר ההתאמה הזועק לשמיים, היא אחת הסיבות שאוקייסי הפסידה את הגמר ההוא.

Zivo
19/08/2024 11:55:10

כתוב היטב ומעניין.

עגל
19/08/2024 13:02:27

מצוין רועי.
יש בי געגועים למיאמי הזאת, הצעירה והאתלטית.
אין פלא שאתה מעלה את כריס בוש על נס, אתה אוהד מיאמי.
אבל המקום של בוש מוצדק – הוא היה שחקן מעולה, "כמעט פרנצ'ייז פלייר" שברגע שקיבל את המקום שלו בקבוצה אלופה ידע לתת בדיוק את מה שצריך ממנו. הוא לא היה מסוגל לשחק היום ולשמור על אמביד או יוקיץ' אבל כן היה מסוגל להתמודד עם כל האחרים. הניידות שלו היתה מצוינת. הוא היה קלע טוב מאוד ולא זרק הרבה (במיאמי) אלא הפעיל את הראש.
חבל שהקריירה שלו נגמרה מוקדם מדי.

דן רוזנבלום
19/08/2024 14:24:16

באחד הפרקים מהפודקאסט של לברון ורדדיק, לברון הדגיש את החשיבות של בוש לאלופה הזו.
הוא ציין שלמרות שכולם הסתכלו עליו ועל דווין, בוש היה הכוכב והבורג המרכזי של האליפות הזו.
הוא הדגיש כמה הוא היה חכם, איך הוא ריווח את המשחק ועשה זאת בשאט נפש.
מעולם לא דרש כלום ומעולם לא התלונן.

אני סבור שאנשים שרק אוהבים כדורסל לא יבינו במבט ראשון את הבחירה בבוש לרשימה כזו, אך עבור אנשים שגם מבינים בכדורסל…ולמרות שאתה קצת משוחד כי אתה אוהד של ההיט 🔥הבחירה בבוש לא תלושה מן המציאות.

תודה על אחלה כתיבה רועי

NBA בדם
19/08/2024 14:29:38

+10

שדות פופ לנצח
19/08/2024 14:48:20

"שאט נפש"? כלומר עם הבעה של גועל על הפנים? אולי התכוונת "שלוות נפש"…

thog בוזז הדרכים
thog בוזז הדרכים
19/08/2024 16:21:35

כנראה הכוונה לשלוות נפש
מסוג הדברים שניתן לסלוח עליהם למי שעברית אינו שפת אם עבורם (וגם למי שכן ופשוט זכה לחינוך לא מספיק טוב)

דן רוזנבלום
19/08/2024 19:31:11

אווץ', קצת מתחת לחגורה שם.
עשיתי את המיטב שיכלתי ואני ממשיך לעבוד על זה.

דן רוזנבלום
19/08/2024 19:50:43

סליחה מראש רועי על התגובה הבאה, אך אני מרגיש צורך לאמר זאת.

כי אני סבור שחבריי קהילת הופס, בין אם הם צוות או גולשים…מאפשרים לעצמם להתבטאות כלפיי אחרים באופן נלוז, אישי ובוטה…רק בשל כך שהם אלמוניים.
מעבר לאלמוניות שלהם, אין למילים שלהם כח.

מנחם כבר ביקש מכולם עשרות פעמים, לשים תמונה ושם. כמה פעמים הוא ביקש זאת?
למה הוא ביקש זאת כל כך הרבה פעמים? פוסט אחר פוסט…

בכדי ש"השיחות" וה"התכתבויות" כאן באתר ירקמו גידים, עור, בשר וזהות.
בכדי שהבורות והילדותיות, תרבות ההקנטות והטרולים ייעלמו מן האתר והתגובות…בכדי ליצור סביבה בריאה, בוגרת ואחראית יותר.
בכדי שאתר הופס לא יהא כמו שאר האינטרנט והסכנה שבתוכה.

Accountability.

כי אדם בוגר עומד ואחראי למילותיו. אך עלום שם, כזה הוא.
מרשה ומאפשר לעצמו להתבטאות, כפי שלא היה מעיז לעולם לצד שמו ותמונתו.

בואו נעזוב את האגו רגע בצד.
הרי, אנחנו מכירים?

Last edited 30 days ago by דן רוזנבלום
שדות פופ לנצח
19/08/2024 23:31:08

רציתי רק להצביע על השגיאה בעברית, סליחה אם נפגעת דן, הייתי צריך להיות יותר רגיש, כנראה הפוסט שנמחק לך גרם לי לחשוב שאתה לא מתרגש מפנייה ישירה, אשמתי, אשתדל להבא לדבר אליך רק ברוך ובנימוס הראויים לנפש עדינה כשלך

דן רוזנבלום
21/08/2024 21:34:40

Dude זה ממש לא אתה, הגבתי לתגובתך בנפרד.

אני לא "כזה" רגיש.
נדמה לי שהוכחתי את זה שצועקים עליי 10 אנשים להפסיק להגיד "פיפי" בזריקות עונשין.

אל תנהג בי עם כפפות. תנהג בי כחבר.

דן רוזנבלום
19/08/2024 19:24:47

הביטוי מתאר בוז, דחייה וגועל כתוצאה מן ביטול העצמי, ריסון והקרבה.
אם זהו הריסון או הביטול העצמי, או תחושת הגועל והדחייה.
שניהם כאחד בביטוי זה.

עגל
19/08/2024 22:17:56

לפני שאתה מתעצבן סתם, אני רוצה לומר ששדות פופ לא לגמרי הבין אותך ותוג ניסה לסנגר עליך.

דן רוזנבלום
21/08/2024 21:36:26
Reply to  עגל

אז כבר באמת הלכתי לאיבוד עם התגובות האלה. אני לא מכיר את הדמויות והטונים.
Phonetic Literacy זה משהו שמנחם מאוד התייחד בו בספרים שהוא פרסם.

הוא ידע איך להגדיל פונטים, לשנותם ולגרום להם להרגיש כמו בשידור ברדיו.

כאן באתר אמנם כל אחד, דמותו והאגו…אך אני לבטח לא עוקב אחר הכל כמו אחרים.

Berch
19/08/2024 14:30:37

כשגילו שסנטר יכול גם להיות רזה, לא חייב להיות ביג מן
צ'אט הולמגרן וומבי הם ההגעה לשיא של הגישה
🙂

MBK
MBK
19/08/2024 14:56:58
Reply to  Berch

ספר את זה לקארים 😃

Berch
19/08/2024 16:26:39
Reply to  MBK

תכלס גם סטיקס צ'מברליין
🤦🏻
קארים לפחות ידע קארטה, בלט ולהטיס מטוס….
🤣

האווי לאסוף
האווי לאסוף
19/08/2024 15:03:46

היו בתקופה ההיא עוד כמה גבוהים שיצאו החוצה, קירילנקו זה שם אחד שעולה לי בראש, אבל כריס בוש לקח את זה קדימה. הוא בהחלט אב טיפוס מוקדם לענקים הדקים שמסתובבים היום בליגה, מיידים שלשות ונידפים מכל משב רוח מהצבע.

תודה רבה רועי

Last edited 30 days ago by האווי לאסוף
עמיחי קטן
19/08/2024 16:43:02

תודה רועי.
אני חושב שבוש שילב בין 2 תופעות שכבר התחילו קצת קודם – גבוה שמשתמש גם בקליעה מבחוץ כנשק משמעותי (נוביצקי למשל) והכוכב השלישי של קבוצה שהוא זה שמוותר על זריקות כש-2 הראשונים פחות או יותר שומרים על הכמות שלהם (ריי אלן למשל). השילוב הזה הוא די נדיר – גבוה ברמת אולסטאר עם קליעה מבחוץ שהוא אופציה שלישית, אז לא ראינו את השילוב הזה כל כך (קווין לאב בלי ההגנה אולי המקרה היחיד), אבל הרבה גבוהים הלכו החוצה, גם בעקבות בוש, וקבוצות שניסו לשחק עם 3 כוכבים למדו לתת לשלישי תפקיד מופחת, בניגוד לשני הראשונים שפחות או יותר שמרו על מעמדם

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

פוסט מצוין על שחקן מצוין, שחטאו היחיד הוא שלקח ריבאונד התקפה אחד יותר מדי בחייו. תודה רבה רועי.

סוסמעץ
סוסמעץ
19/08/2024 17:37:44

החטא הזה שייך לפופ, אשר משום מה בחר להוציא את דאנקן לשאוף קצת אוויר

NBA בדם
19/08/2024 18:40:04
Reply to  סוסמעץ

נכון, מזכיר את ההוצאה של רוי היברט בפוזשן האחרון בגמר מזרח 13' נגד מיאמי שלברון חדר לצבע בדרך לסל ניצחון בהיעדר אחד ממגיני הצבע הטובים בזמנו.

דני האדום
19/08/2024 18:42:14

שאלתי את עצמי למה הגעת ועצרת בבוש בעוד הסנטר הראשון שהרגיש נוח יותר מבחוץ ולקח שתי אליפויות היה ליימביר של הפיסטונס . פעם ראשונה שראית שפגיעתו של הסנטר גדולה ממרחק דווקא . והמאמן היה קורא לתרגילים וחסימות בשבילו. אני חושב שאם היית רואה אותו בזמן אמת הייתה משתנה דעתך . אולי ..

Guy d
Guy d
19/08/2024 19:48:32

שאלת וגם ידעת את התשובה, יפה מאד.

דן רוזנבלום
19/08/2024 20:23:01

זהו רכיב שאין להשיל מן החוויה האנושית.
כולם מסוייגים לחכמתם.
אין האחד עולה על השני, כי הזמן ממשיך קדימה אחריינו.

עגל
19/08/2024 22:20:43

יכול להיות.
אבל שווה ראשית לבדוק איזה אחוז מהזריקות של ליימביר היו מטווח השלוש.
ניחוש- ממש מעט ביחס לבוש. בתקופה ההיא, על כל שלשה של סנטר המשחק היה עוצר והשחקן היה מקבל מלקות בטוסיק.

מנחם לס
20/08/2024 2:12:10
Reply to  עגל

טור מצויין רועי. אהבתי את כריס בוש רק כשעבר למיאמי. משום מה בטורונטו פחות אהבתי אותו. היה בו משהו כועס שאף פעם לא הצלחתי להבין את מקורו, ואני שוחחתי איתו מספר פעמים. תודה רועי

דן רוזנבלום
21/08/2024 21:38:16
Reply to  מנחם לס

שמעתם? "הוא שוחח איתו מספר פעמים".
חברה' , הבוס הגדול מחזיק את כל החומר הטוב לעצמו.
בואו נעשה מגבית נביא לו $50,000 בשביל "Less Diaries"…
מה אתם אומרים?

מנחם לס
20/08/2024 2:09:09

תודה רועי. הזכרת לי כל כך הרבה דברים. טור מצויין. תודה

שלהבת
20/08/2024 18:38:48

מחכים, תודה רבה.

Amitlahev
21/08/2024 0:36:11

פוסט נהדר. בחירה מעניינת מאוד.
בעבר היו גם ריק סמיתסים כאלה, ליימביר, סאבוניס ועוד כמה סוסי יאור רכי יד, אבל באמת מתקופת בוש והלאה סנטר עם יד מבחוץ הפך מאירוע נדיר לנורמה כמעט הכרחית.

אשך טמיר המקורי
21/08/2024 9:02:37

תודה.
היו סנטרים מרווחים לפניו, כמו ליימביר וסאם פרקינס.

עמיחי קטן
22/08/2024 0:04:59

זה נכון, אבל בוש השפיע מהבחינה הזאת שאחריו זו הפכה להיות נורמה

ירון, החלום
ירון, החלום
03/09/2024 19:13:52

בס"ד
תודה רבה