ראש בראש הפתעות העונה / תומר שנאן, רועי ויינברג, Stockton2Malone

הליגה משחקת חודשיים ואפשר לעשות סיכומון קצר ולחשוב איזו קבוצה היא הפתעת העונה, ויש לא מעט כאלה. הליגה מפוצצת בכישרון ויש גם כמה מנהלים מוכשרים שמצליחים לבנות קבוצות תחרותיות.

אז תומר שנאן כתב על אוקלהומה סיטי ת'אנדר, רועי ויינברג על מינסוטה טימברוולבס, Stockton2Malone על אורלנדו מג'יק.  

אוקלהומה סיטי ת'אנדר \ תומר שנאן

הטימברוולבס והרוקטס אכן מרשימות, ומשיגות דברים שאיש לא חשב שישיגו ערב פתיחת העונה. ובכל זאת, ההצלחה של הת'אנדר היא לחלוטין בגדר סנסציה.

ידענו ששיי הוא מהרכזים הטובים בליגה, ידענו שהולמגרן פרוספקט מסקרן וידענו שבכל הנוגע לכנפיים לאוקלהומה יש את היכולת לעצור כמעט כל קבוצה בליגה ביום נתון. אבל איש לא ציפה שזה יעבוד כל כך טוב, כל כך יציב, כל כך שוטף, כל כך מהר.

מתחילת העונה הת'אנדר הספיקו כבר להתמודד עם טוענות לכתר כאשר רק בחודש האחרון הקבוצה פגשה פעמיים את הנאגטס, פעם אחת את הסלטיקס ופעם אחת את הטימברוולבס. התוצאה? 4:0 לטובת הקבוצה.

טרום פתיחת העונה בפורבס כתבו שעונה של 41 ניצחונות תהיה סולידית עבור הקבוצה, הבליצ'ר ריפורט פרגנו מעט יותר לקבוצה וצפו שהיא תשיג 50 ניצחונות העונה וברוב האתרים הציפייה הייתה בין לבין. הת'אנדר כרגע עוקפים את כל התחזיות וניצבים בגאון במקום השני במזרח. הקבוצה נראית נהדר, לא נרתעת ממשחקים צמודים, מקבוצות גדולות ומציפיות שהולכות ונבנות בנוגע אליה לאורך העונה. אני נזהר במילותיי ועדיין לא כותב את המילה קונטנדרית בכדי לתאר אותה, אבל היא יריבה שכל קבוצה צריכה לקחת ברצינות העונה.

מינסוטה טימברוולבס \ רועי ויינברג

מינסוטה לא שיחקה בכריסמס הקרוב. היא שיחקה בו בפעם האחרונה ב-2017/18, כקבוצה שהתבססה על שתי בחירות ראשונות צעירות ועל ג'ימי באטלר שהגיע משיקגו, וגם אז זה היה כמעין פילר מול הלייקרס בניסיון לשווק את "דור העתיד" של הליגה. היא נמצאת במקום הראשון במערב, חצי משחק מעל אוקלהומה. 

בהתחשב בכך שהם פתחו את העונה ב-2:8 וברמה מסוימת משייטים מאז בפסגת המערב, זה מרגיש כאילו אנחנו לוקחים אותם כמעין מובן מאליו. כקבוצה שפשוט טובה ומנצחת באופן כמעט משעמם, אולי כי היא משיגה ניצחונות בזכות רודי גובר חסר הסקס אפיל ואולי כי היא מגיעה מהשוק הקטן בליגה. הם אמורים לסיים את העונה הזאת עם 55 ניצחונות לפחות, כשהם כרגע בקצב של 64. זאת תהיה העונה הכי מוצלחת שלהם אי פעם, אחרי שנה בה הם קרטעו כל הדרך לפליי-אין ולסדרת סיבוב ראשון לא מעניינת מול דנבר. אנתוני אדוורדס אמנם שחקן מלהיב, אבל המקומות בחמישיית הליגה הראשונה כנראה ילכו לשיי גילג'ס אלכסנדר (ה-MVP שלי כרגע) ולסטף קרי, לוקה דונצ'יץ' או דווין בוקר. רודי גובר אולי יהיה שחקן ההגנה של העונה, שוב, אבל במקרה הטוב ימצא את עצמו בשלישית אחרי אמביד ויוקיץ'.

יש משהו כמעט ספרסי במינסוטה הזאת, בשילוב הזה של הניצחונות דרך ההגנה, חוסר האגו ושוטינג גארד קפריזי שמנצח משחקים. אדוורדס שונה מאוד ממאנו וגובר שונה מאוד מדאנקן, אבל השקט היחסי הזה גורם לכולנו לפספס כמה הם גדולים. השקט היחסי הזה גורם לכולנו לשכוח כמה הטרייד שבו הקבוצה העבירה 4 בחירות ראשונות ואופציית החלפה נוספת על רודי גובר נתפס, בשנה שעברה, כטרייד הגרוע בהיסטוריה. היום מינסוטה במקום הראשון במערב ויוטה מחזיקה באוסף בחירות ושחקנים שנראה כאילו הוא הולך לשום מקום, אולי מלבד הרוקי קיונטה ג'ורג'.

בדירוג העוצמה שעשינו כאן באתר בתחילת העונה דירגנו אותם במקום ה-18, בין אטלנטה לברוקלין. אני אישית דירגתי אותם מתחת להוקס וממש מעל הג'אז, והפריוויו המצויין של עמיחי טען שהם יסיימו במקום 7-8 במערב, תחזית שגם רוב הגולשים כאן הגדירו כהגיונית. ברוך כתב ש"צריך להוריד אותם ליגה. הנהלה יותר מפגרת מזאת של פילי ודטרויט ביחד".

NBA בדם טען שהיא קבוצת סף פלייאוף במקרה הטוב, והרוב המוחלט של התגובות הגדיר אותם כמקום 6-8. זאת גם הייתה התחזית שלי, ושל רובנו. לא חשבנו שגובר יעשה קפיצה כזאת בהגנה, שטאונס יצליח לתרום לידו ולקלוע באחוזים סבירים וששחקני המשנה כמו קייל אנדרסון וניקייל אלכסנדר-ווקר, האפורים שבאפורים, יהיו ספסל של קבוצה מנצחת.

כל זה הולך להיגמר במאזן הטוב בליגה, ובמעט מאוד פרסים אישיים מלבד ה-DPOY בו גובר כבר זכה שלוש פעמים עם קבוצות חלשות יותר. הם הדבר האמיתי, ואם היו מבקשים ממכם למנות את 30 קבוצות האן.בי.איי לפני העונה הוולבס כנראה לא היו ב-20 השמות הראשונים. אם זאת לא הפתעת העונה, אז מה כן?

אורלנדו מג'יק \ Stockton2Malone

אני בכלל חשבתי להצביע בעד דטרויט פיסטונס כהפתעת העונה, רק בכיוון ההפוך, אבל מחשש לבחילה המונית שתתרחש ברגע שאתחיל לנתח את המהלכים ההגנתיים של הבוכנות, אז עברתי לקבוצה צעירה אחרת – אורלנדו מג'יק! 

נציין, כרגע הקבוצה נמצאת בתקופה הפחות טובה, עם מלא פציעות וירדה למקום שמיני במזרח. עוד בתחילת העונה, הציפיה במזרח הייתה שהמובילות יהיו בוסטון ומילווקי. ברגע שהתברר שהטרייד על הארדן היטיב עם פילי, נוצרה שלישייה שנראית דיי ודאית עד לסיום העונה הרגילה (בפלייאוף זה סיפור אחר, אף אחד לא יהמר נגד ג'ימי באטלר).

אז מבחינת  התחזיות, הקבוצה עדיין נמצאת מעבר לציפיות שניתנו בתחילת העונה ובכלל מציגה כדורסל מהנה וחיובי. הערכנו נכון שהקבוצה אמורה להשתפר יחסית לעונה הקודמת, אבל לא שיערנו שהיא תתמקם במשך מספר שבועות במקום השני לפני מילווקי. 

איך לא ראיתם את זה בא

הגורם הכי משמעותי בהצלחת המג'יק העונה היא הגנה. הקבוצה נמצאת במקומות הראשונים בכל פרמטר הגנתי כמו למשל שלישית ברייטינג הגנתי. מעניין לראות את זה במיוחד בהתחשב שאין בקבוצה שחקני הגנה על, אולי רק ג'ונתן אייזיק (טפו טפו רק שיישאר בריא), אבל גם הוא משחק פחות מ-14 דקות למשחק. בנוסף, הקבוצה חווה לא מעט פציעות – הסנטר הפותח וונדל קארטר ג'וניור שיחק רק 7 משחקים העונה, הרכז הפותח מרקל פולץ לא שחק מתחילת נובמבר בגלל פציעת ברך, ג'לן סאגס מפספס משחקים פה ושם. למרות הפציעות, הקבוצה מסתדרת לא רע. קארטר ג'וניור הוחלף בהצלחה ע"י גיאורגי גמלוני קצת גוגה ביטדזה, מי שפותח במקום פולץ רוקי אנטוני בלאק, אבל הפוינט גארד המוביל, קול אנטוני (כנראה יהיה אחד המועמדים לשחקן השישי של העונה)  

אז בצד ההגנתי קבוצה מסתדרת מצוין ומוכיחה ששריר החשק הוא הדבר החשוב ביותר בהגנה. (לידיעת הקוראים ג'יימס הארדן ולוקה דונצ'יץ') רגליים צעירות, מחויבות לקבוצה ואו-פה! אתה במקום השני בלקיחת כדורים חוזרים בהגנה, לא כזה מסובך. 

נקודות לשיפור 

קליעה קליעה ושוב קליעה. 

נכון שכול השחקנים הצעירים – וגנר, בנקרו וסאגס העלו את הממוצעים שלהם, וגנר בינתיים אחד השחקנים החזקים במירוץ השחקן המשתפר של השנה ויחד עם זאת התקפית קבוצה לא מצטיינת. הקבוצה במקום האחרון באחוזי קליעה משלוש ובמקום ה-22 ברייטינג ההתקפי. אנטוני בלאק נראה שייקח לו שנים (אם בכלל) להיות ברמה התקפית מספקת של פוינט גארד פותח בליגה וזה כרגע משאיר ליריבות אפשרות לצופף את הצבע ולהשאיר אותו לבד. 

ישנם שמועות לחיזוק אפשרי דרך טריידים. אופציה אחת שצצה השבוע – לאורי מרקנן, לי אישית נראית דיי תמוהה – הוא בנקרו ווגנר כולם בערך אותו שחקן. איך הם אמורים לשתף פעולה? אופציה אחרת שנראית יותר הגיונית – לאורי מרקנן מאלי אקספרס או כשמו בישראל – קורי קיספרט. לבן אחר, יותר נמוך ופחות אתלטי אבל עדיין קלעי מצוין, יידע לשים את הדבר הכתום בתוך הסל! 

אופציות מעניינות נוספות – אחד הבוגדנוביצ'ים או אחד משני שחקני פורטלנד – מלקולם ברוגדון או אנפרני סיימונס. למועדון יש מלא בחירות דראפט, מבחינת השכר היא במקום הלפני אחרון אז אפשר לצפות שהיא תהיה פעילה בחלון הטריידים הזה. 

שימו לב – ג'לן סאגס 

אני מאוהב בשחקן הזה. הוא נבחר בדראפט 2021 במקום החמישי הגבוה, לפני ג'וש גידי, וחברו לקבוצה פראנק וגנר ועוד מספר שחקנים מוכשרים כגון אלפרין שנגון. בקולג' לפני הדראפט הוא הושווה לג'ייסון קיד. הקריירה בהתחלה לא התפתחה במהירות הצפויה, הרבה בגלל פציעות. רק השנה ג'ילן סוף סוף מצליח למצוא את הנישה שלו במגרש, כאשר הוא מתפקד קודם כל כשחקן ההגנה של הקבוצה, מי שלוקח לשמור את הכוכב של היריבה. בנוסף הוא משחק עם אנרגיות מטורפות וסוחף את הקבוצה קדימה ברגעי משבר. ג'ילן סאגס מראה איך בעזרת אופי חזק ניתן להתגבר על פציעות חסרות מזל ונסיבות לא נעימות שמעכבות את התקדמות בקריירת הכדורסל. 

הסטטיסטיקה האישית שלו יחסית צנועה – 12.4 נקודות למשחק עם 2.5 אסיסטים, אבל במקרה זה נכון להגיד שנתונים אלה ממש לא רומזים על החשיבות שלו להצלחת הקבוצה.

נימה אישית

כל הפסטים שלי מוקדשים לבת שלי מיכל ז"ל. היום היא הייתה אמורה לחגוג שנתיים. במקום לקשט את החדר שלה להלביש אותה בשמלה חגיגית, אנחנו נתאסף בבית קברות להגיד כמה אנחנו מתגעגעים.

בריאות לכולם.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. תודה למנתחים. בתור כותב "התחזיות" של המג'יק בפריוויו לפתיחת העונה הולך עם S2M. מבין השלוש הקפיצה שלהם הכי מפתיעה. (פרקת כרגיל עם פסקת הסיום על בתך מכניס לפרופורציות מה באמת חשוב בחיים)

  2. אורלנדו.
    אוק' עושה מה שאישית ציפיתי ממנה, ומיני לדעתי אובראצ'יברית ותרד עד הסוף, ולא תלך רחוק בפלייאוף.
    אורלנדו עבורי היא הפתעה מוחלטת, ונעימה ביותר.
    קבוצה נפלאה שכיף לראות.
    תנחומיי על הבת.

  3. פוסט מצוין, תודה רבה חברים.
    .
    לטעמי כולכם צודקים, מסיבות שונות:
    .
    אוקלהומה מפתיעה מבחינת הקצב, כלומר חשבתי שיהיו טובים, אבל לא כל כך טובים כל כך מהר.
    .
    אורלנדו מפתיעה כי היא אורלנדו, וכבר עשרים שנה או משהו שלא קרה שם כלום. מה עוד צפוי לנו? שארלוט?? גוועלד.
    .
    מיניסוטה מפתיעה כי "ידעתי" שהשילוב של גובר, טאונס ואפילו נאז ריד הגדול לא יעבוד, בעיקר בהגנה ובעיקר בפלייאוף. וגם אם הפלייאוף טרם הגיע, מה שקורה שם מספיק, לטעמי, כדי להיות הפתעה גדולה.

כתיבת תגובה