משחקי השחמט הגדולים (13) – ישראל על המפה / עמיחי קטן

משחק השחמט ידוע ככזה שבו יהודים רבים הצליחו, וקרוב לחצי אלופי העולם הרשמיים היו יהודים או ממוצא יהודי. אולם, רובם הגדול ייצג את ברית המועצות וגרורותיה, אחרים ייצגו מדינות שונות באירופה, את ארה"ב ומקומות אחרים, ומעטים השחמטאים המובילים שייצגו את ישראל. הבולט ביותר הוא בוריס גלפנד, שהוא גם היום השחמטאי הישראלי המוביל על פי הדירוג.

פירוט על תאריו והישגיו של גלפנד כתב שחר אלוני כאן, ואנחנו נתמקד היום בהישג השיא שלו ככל הנראה, הדו-קרב על אליפות העולם נגד אנאנד ב-2012, ובאופן ספציפי יותר, במשחק 7 אותו ניצח גלפנד. כמה ניתוחים שונים למשחק הזה יש כאן של ערוץ היוטיוב chessnetwork, כאן של רב האמן הבריטי דניאל קינג, כאן של ערוץ היוטיוב chessexplained וכאן של השחמטאי הדני קלאוס ינסן.

לבן: בוריס גלפנד.

שחור: וישוואנתן אנאנד.

פתיחה: הגנה סמי-סלאבית. הסתעפות מראן המואצת. (D45).

ניתן לעקוב מסע אחר מסע בקישור הבא: https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1666550

1. d4 d5 2. c4 c6 3. Nc3 Nf6 4. e3 e6 5. Nf3 a6 6. c5

גלפנד הוא שחקן שמעדיף לרוב לשחק ד4 במסע הראשון, והמקרה הזה לא שונה. 5 המסעים הראשונים היו זהים גם במשחקים 2, 4 ו-6, הקודמים של גלפנד בלבן, והשינוי הראשון מגיע במסע ה-6, כאשר בניגוד למשחקים 2 ו-4, בהם גלפנד שיחק ב3, ומשחק 6 שבו גלפנד שיחק מהג2, וכולם הסתיימו בתיקו, הפעם הוא בחר במסע ג5 שמשאיר את העמדה סגורה יותר. אנאנד יצטרך בעוד רגע לבחור איך לפתוח את העמדה ולצמצם את יתרון השטח שיש לגלפנד, כשיש לו 2 אפשרויות עיקריות – ה5 או ב6.

Nbd7 7. Qc2 b6 8. cxb6 Nxb6 9. Bd2 c5

אנאנד מפתח את הפרש שאמור לתמוך ברגלי, לא משנה אם ב-ב6 או ב-ה5, וגלפנד מגיב בפיתוח המלכה למשבצת נוחה במטרה לשלוט בטור ג' שעשוי להיפתח בהמשך. אנאנד בוחר ב-ב6, שם הם מחליפים רגלים, כשההכאה של אנאנד עם הפרש אז הייתה חידוש כשקודם לכן זה נעשה רק עם המלכה. גלפנד מפתח את הרץ ואנאנד מקדם את הרגלי. אם גלפנד יכה את הרגלי, אנאנד יוכל להכות בחזרה עם הרץ ולפתח אותו, ואילו אם גלפנד יבחר במסע אחר יוכל אנאנד להחליף את הרגלים ולהפוך את רגלי ד' של גלפנד למבודד.

10. Rc1 cxd4 11. exd4 Bd6 12. Bg5 O-O 13. Bd3 h6 14. Bh4

גלפנד מפתח את הצריח ואז אנאנד מחליף את רגלי ג' שלו ברגלי ה' של גלפנד, ובכך הופך את רגלי ד' של גלפנד למבודד, אבל הוא מבחינתו מחזק את השליטה על המשבצות ג5 ו-ה5, בהן הוא יוכל להנחית פרש בעתיד. שני הצדדים מפתחים את הרץ השחור שלהם, כאשר זה של גלפנד מרתק את הפרש של אנאנד למלכה, אנאנד מצריח, גלפנד מפתח את הרץ השני כדי שיוכל להצריח ואנאנד משחק ח6 ומרחיק את הרץ של גלפנד.

המסע הזה חשוב מכיוון שהרץ והמלכה מאיימים על הרגלי, והלבן יכול להכות את הפרש ואז את הרגלי, עליו רק הפרש מגן. לצורך העניין, אם הרץ והמלכה היו מחליפים מקומות זה היה עשוי להיות איום במט, אבל מכיוון שהרץ הוא הקודם והמלך יכול לסגת ל-ח8 במקרה של שח, האיום היחיד שם הוא על הרגלי, ואותו אנאנד בולם כשהוא מקדם את הרגלי, גם אם הריתוק על הפרש נשאר.

במסע ה-12 של גלפנד הוא קידם את הרץ השחור שלו וריתק את הפרש למלכה, כאמור, אבל מעניין שסטוקפיש מציע מסע אחר, וזה פא4, ונראה בקצרה מה האפשרות העיקרית שם, אותה גלפנד אמר שהוא ראה, אך חשב שהיא מורכבת מדי והעדיף ללכת על משהו פשוט יותר. הפרש ב-ב6 אמנם מוגן על ידי המלכה השחורה, אבל הרץ שנמצא ב-ד2 יכול להגיע ל-א5 ולייצר איום כפול ומכריע על הפרש, ולכן השחור צריך להכות את הפרש הלבן בפרש שלו.

אולם, זה מאפשר למלכה לעשות שח ב-ג6 ולהכות את הרץ ב-ד6 אחרי שהרץ חוסם ב-ד7, כי כל מסע אחר משמעותו אבדן הצריח ב-א8. השחור אמנם יכול לזכות אחר כך ברגלי ב-ב2 ובהסתעפות מסוימת אפילו ברגלי נוסף, אבל המלכה הלבנה מונעת ממנו להצריח וזה מעניק ללבן יתרון קטן לפי המנוע ומאלץ את השחור לשחק מדויק כדי שלא להסתבך בהתקפה של הלבן. גלפנד אמר אחרי המשחק שהוא ראה את כל הרעיון הזה (בתמונה כאן למטה) והיה נדמה לו שהמסע רז5 פשוט יותר וטוב יותר.

(12. Na4 Nxa4 13. Qc6+ Bd7 14. Qxd6 Nxb2 15. Qa3 Nc4 16. Bxc4 dxc4 17. Ba5 Qe7 18. Bb4 Qd8 19. Ne5 Bb5 20. Qg3 Qxd4 21. 0-0)

רשימת המסעים המלאה של ההסתעפות הזאת מופיעה כאן. ההסתעפות המקורית שראיתי הייתה עם הצרחה של הלבן במסע ה-20, אבל זה מאפשר לשחור להביא את הפרש ל-ד5 ולהחליף את הרץ, מה שיאפשר לו לכפות החלפת מלכות או להצריח, ולכן בחרתי להציג את השיפור שמציע המנוע בדמות האיום המיידי על ז7 (מסומן בחץ) ועכשיו אם השחור יביא את הפרש ל-ד5 כדי לטפל ברץ של הלבן יוכל הלבן להכות את הרגלי ב-ז7, ועדיין זו ההצעה של סטוקפיש לשחור. כל זה לא קרה, אבל נראה לי מעניין, ולכן אני אצרף כאן סקר ומיד אחר כך נחזור למשחק עצמו.

Bb7 15. O-O Qb8 16. Bg3

בחזרה לעמדה שהיינו בה מקודם, אנאנד מפתח את הרץ בפיאנקטו וגלפנד מצריח, וכעת, לאחר ששלב פיתוח הכלים הושלם, אנאנד צריך להתמודד עם הריתוק של הפרש למלכה, או להמתין ולראות איך גלפנד יבחר לתקוף את הריתוק הזה, שהוא נקודת החולשה המרכזית של העמדה של השחור. אנאנד בוחר במסע מהב8 שמשחרר את המלכה מהריתוק ומצרף אותה אל הרץ לאיום אפשרי על ח2, אך מנגד זה מאפשר לגלפנד להכות את הפרש ולפתוח את המלך השחור לאיומים.

גארי קספרוב טען בזמן אמת, והמנוע מסכים איתו, שהלבן צריך להכות את הפרש ולהכפיל את רגלי ו' של השחור, מה שיעניק ללבן הזדמנויות לתקוף. בניסוח של צ'ס.קום זה נראה ככה:
This forces doubled pawns infront of the opponent's king, decreasung its safety and harming the pawn structure.

גלפנד עצמו חשב אחרת. אחרי המשחק הוא אמר שאמנם יש ללבן אפשרות לתקוף במצב הזה, אבל לדעתו השחור יכול להחזיר את הרץ ל-ו8, להביא את המלכה ל-ד6 ויחד עם המלך יש שם מספיק הגנה מפני המלכה וצמד הפרשים, כשאת הצריחים השחור יכול להחליף, ואם ההתקפה לא תעבוד יהיו לשחור כמה יתרונות עמדתיים. המנוע כן מזהה יתרון מסוים ללבן בעמדה הזאת (0.6+ אחרי החלפת הרץ בפרש), אבל כשחקן שמעדיף את הסגנון העמדתי, החליט גלפנד להביא את הרץ שלו ל-ז3 ולהחליף את הרץ השחור הפעיל של אנאנד בזה הפסיבי יותר שלו.

Rc8 17. Qe2 Bxg3 18. hxg3 Qd6 19. Rc2 Nbd7 20. Rfc1

אנאנד קודם מביא את הצריח שלו מטור ו' לטור ג' הפתוח וגלפנד מזיז משם את המלכה כדי למנוע איום. כעת הם מבצעים את החלפת הרצים ואנאנד מביא את המלכה והפרש שכעת אין להם מה לעשות בקצה אגף המלכה, ואילו גלפנד מכפיל צריחים בטור ג' ושואף להזיז את הפרש ולהשיג שליטה בטור היחיד שהוא פתוח לגמרי, בזמן ש-3 הטורים החצי פתוחים – ב', ה' ו-ח' – הם פחות שימושיים כרגע ואין כל כך על מה לאיים שם.

Rab8 21. Na4 Ne4 22. Rxc8+ Bxc8

אנאנד מזיז את הצריח לטור ב' החצי פתוח וגלפנד מזיז את הפרש לפינה כדי לפתוח את טור ג'. אנאנד מביא את הפרש שלו למרכז, מסע שמסומן כשגיאה, ועוד רגע נראה למה. גלפנד מחליף צריחים ואנאנד נאלץ להכות בחזרה עם הרץ ולא עם הצריח, וזו הסיבה לכך שהמסע פה4 סומן כשגיאה, מכיוון שאם השחור יכה בחזרה עם הצריח ולא עם הרץ יוכל הלבן להחליף גם את הזוג השני של הצריחים, לנצל את זה שהרץ עבר לטור אחר ולהכות את הפרש עם הרץ ולזכות ברגלי אותו תכה המלכה.

כל זה לא כל כך משתלם אם השחור מכה עם הרץ ולא עם הצריח, כי אחרי שהרץ מכה את הפרש והמלכה את הרגלי, הרץ מגיע בחזרה ל-ב7 ומאיים על המלכה, כך שהשחור מרוויח רץ מאוד פעיל בתמורה לרגלי וזו עמדה שוויונית לפי המנוע. כל זה תלוי בכך שהזוג השני של הצריחים לא הוחלף, כי הצריח שנמצא ב-ב8 צריך להגן על הרץ שמאיים על המלכה אחרי שהיא מכה את הרגלים.

23. Qc2 g5 24. Qc7 Qxc7 25. Rxc7

עכשיו גלפנד שואף להחליף מלכות ולהבטיח את השליטה שלו בטור ג', כך שהוא מביא את המלכה חזרה ל-ג2. אנאנד מתעלם מזה ומנסה לתקוף באגף המלך עם ז5, מסע שיתברר כשגיאה משמעותית שהחלישה את ההגנה על המלך ולא הועילה בכלום, ואז החלפת המלכות מתבצעת במשבצת ג7. הבעיה מבחינת אנאנד היא שכעת הצריח הלבן הוא כמו "עצם בגרון" מבחינתו כשהוא מאיים גם על הפרש וגם על הרץ וכובל את כל הכלים של השחור שם אחד לשני לצרכי הגנה, כאשר כל עוד המלכות היו על הלוח היה לאנאנד כלי שיכול להגן על כמה דברים במקביל.

f6 26. Bxe4 dxe4 27. Nd2 f5 28. Nc4

כעת גלפנד כבר עדיף והוא צריך למצוא את הדרך לפרוץ, אז הוא בוחר בהחלפת הרץ שלו בפרש של אנאנד, כשהמסע ו6 של אנאנד הוא בזבוז טמפו, כי מיד הוא צריך לשחק ו5 ולהגן על הרגלי ב-ה4, וכנראה שהנכון יותר מבחינת אנאנד היה להביא את המלך שיסייע בהגנה על הכלים התקועים באגף המלכה. בכל מקרה, גלפנד מחליף את הרץ בפרש ומנצל את הצורך של אנאנד להגן על הרגלי כדי למקם את הפרש שלו ב-ג4 כשאין מי שיוציא אותו משם, כי אין לפרש דרך להגיע, הרץ פועל רק במשבצות הלבנות והצריח תקוע במשימות הגנתיות.

Nf6 29. Nc5 Nd5 30. Ra7 Nb4 31. Ne5 Nc2 32. Nc6

אנאנד מחלץ את הפרש שלו מהזירה וגלפנד מיד מביא את הפרש השני למאחז בטור ג'. אנאנד מזיז את הפרש הזה גם ב-3 המסעים הבאים בניסיון למצוא את הדרך הנכונה ביותר להשתמש בו, וגם בגלל שהוא לא יכול להזיז את הצריח והרץ, וגלפנד כופה על הצריח לנטוש את ההגנה על הרץ, בו הוא יוכל לזכות בקלות אחרי שהצריח יזוז, כי אין לצריח אף משבצת מוגנת בה הוא יכול להמשיך להגן על הרץ. במילים אחרות, בשלב הזה גלפנד הבטיח זכייה בכלי לפחות.

Rxb2 33. Rc7 Rb1+ 34. Kh2

אנאנד נאלץ להקריב את הרץ, מה שמשחרר לו את הריח, אז הוא עכשיו מנסה בכל זאת לאיים על המלך של גלפנד איתו, בזמן שגלפנד לוכד את הרץ של אנאנד, אבל אחרי השח האחד אין לאנאנד איך להמשיך את ההתקפה, כך שעכשיו הוא ינסה לקדם את הרגלי שנמצא כרגע ב-ה4. מבחינת גלפנד, הצריח ו-2 הפרשים מספיקים כדי לייצר איום מכריע על המלך השחור אחרי שהצריח יכה את הרץ.

e3 35. Rxc8+ Kh7 36. Rc7+ Kh8 37. Ne5 e2 38. Nxe6

אנאנד מקדם את הרגלי, גלפנד מכה את הרץ בשח ומיד עושה שח נוסף עם הצריח כשאנאנד מחזיר את המלך לשורה האחורית. גלפנד מביא את שני הפרשים למרכז ואפילו מאפשר לאנאנד להכתיר מלכה, ושניהם יודעים למה, כך שאנאנד נכנע אחרי שהפרש השני הכה את הרגלי ב-ו6 ונמנע מהכתרה מיותרת, מה שמביא אותנו לחידה הראשונה של היום. אנאנד יכול להכתיר מיד או להקריב את הצריח ב-ח1 על מנת להכתיר עם שח, אבל שני המסעים האלה מפסידים. מדוע?

שאלה נוספת שאפשר לשאול, מעט קודם לכן, היא מדוע אנאנד החזיר את המלך לפינה ולא ניסה להימלט דרך ז6 והרגלים השחורים שנמצאים שם, כשהמנוע מסכים עם הבחירה של אנאנד ומסמן את האפשרות האחרת (בתמונה למטה) כשגיאה. זה מביא את החידה השנייה של היום, והיא מה יכול לעשות הלבן אם המלך השחור נוסע ל-ז6 במקום ל-ח8 בשח של הצריח בשורה השביעית.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. הגעתי לסקר (והצבעתי) אבל לדעתי זה לא מוצג נכון.
    אתה מניח שהשחור יגיב באותו אופן לצעד שהצעת ולצעד שבאמת התרחש.
    אתה צריך להציג את המצב לפני הצעד של גלפנד, ואז לשאול מה עדיף לו לעשות. ציירת את זה כאילו השחור כבר הוריד עם המלכה והלבן הגיב בהצרחה.

    1. כל ההסתעפות הזאת בכל מקרה לא קרתה בפועל. גלפנד אחרי המשחק הציע הסתעפות מסוימת ואמר שהוא החליט ללכת על משהו פשוט יותר, ואני הרשיתי לעצמי להציע הסתעפות קצת שונה, שהיא טיפה יותר מדויקת לדעת המנוע.

  2. וגם, אני לא מבין את החשש מהצעד של השחור פד5.
    הרי אם המלכה עוד לא הורידה את הפיון ד4, זה מאפשר לרץ להתקדם ל ג5 ולבצר את העמדה בעזרת הגנה כפולה של פיון על רץ ולהיפך

  3. החידה הראשונה די ברורה – יש כאן מט מיידי, אלא אם כן מוקרבים צריח ומלכה (בעצם פיון שהרגע הוכתר…) תמורת פרש

  4. אני לא רואה משהו מיידי בחידה השניה, מלבד המשך לחץ כדי לממש את יתרון הכלי. למעשה, לא ברור לי למה ירידה של המלך לשורה 8 מועדפת ע"י המחשב. זה הופך אותו לנון פקטור במשחק ומגביל מאוד את השחור

    1. אולי התראת שח ב-ה5, ואז אם המלך מתקרב ל-ו6 אז עושים עד שח עם הפרש השני ב-ד7 – וזכייה בפרש השחור.
      אבל בהתראת השח הראשונה אפשר ללכת ל-ח5

      1. סליחה – אני רואה.
        אחרי שהמלך הולך ל-ח5, אפשר לקרב את הפרש השני (מוריד ב-ה6) ומאיים מט בצעד הבא.
        זה מחייב ז4 עם הפיון.
        ואז – צו7 ומשם מט בצעד הבא על ו5

כתיבת תגובה

סגירת תפריט