תחרות המועמדים לאליפות העולם בשחמט בפתח! ופרופיל של בוריס גלפנד/שחר אלוני

תחרות המועמדים לאליפות העולם בשחמט בפתח! ופרופיל של בוריס גלפנד/שחר אלוני

ביום שני הקרוב, תיפתח (או יותר נכון תתחדש) תחרות המועמדים בשחמט, שהמנצח בה יעלה לדו קרב על אליפות העולם מול קרלסן , ובכך יכנס להיסטוריה, ואף יקנה לעצמו סיכוי להיות אלוף העולם בשחמט.

התחרות מתקיימת בין 8 שחקנים, מהבכירים בעולם. הם משחקים כולם נגד כולם (שיטת ליגה) פעמיים, כלומר 14 סיבובים. הקטע הוא ש 7 סיבובים כבר שוחקו לפני סגר הקורונה הראשון (במרץ 2020), ולכן אנחנו מצויים בעיצומה של התחרות:


דירוג עולמי

שם ניקוד
15Maxime Vachier-Lagrave4.5 —— 2758
4Ian Nepomniachtchi4.5 —— 2789
2Fabiano Caruana3.5 —— 2820
7Anish Giri3.5 —— 2776
12Wang Hao3.5 —— 2763
6Alexander Grischuk3.5 —— 2777
3Liren Ding2.5 —— 2791
41Kirill Alekseenko2.5 —— 2696
המצב בתחרות המועמדים לאחר 7 סיבובים מתוך 14



אפשר לראות שכל השחקנים מלבד הרוסי הצעיר אלכסנקו הם שחקני טופ 15 עולמי.
הצרפתי לגראב מדורג 15 בעולם, אך עד לא מזמן היה מדורג 5 לאורך תקופה (ירד בעקבות טאטא סטיל בינואר).
מדובר מן הסתם בתחרות המטרה של המתחרים השנה, וכולם מגיעים אליה מאד מוכנים בכלל, ומוכנים ליריביהם הספציפיים בפרט.

היהודי-רוסי נפומניאצ'י (נפו) נמצא במקום הראשון המשותף, וזאת לאחר שהפסיד לקראת הסוף ללגראב, אחרת היו לו 5 נקודות במקום הראשון.
הצרפתי לגראב הוא בכלל סיפור יוצא דופן, הוא למעשה לא היה אמור להשתתף בתחרות (יש לו הסטוריה של שחקן מעולה שתמיד נמצא מקום אחד מתחת לקריטריון לכניסה לתחרות המועמדים), הוא בסוף נכנס עקב ביטול ברגע האחרון של שחקן אחר שלא רצה לבוא בשל פרוץ מגפת הקורונה לפני שנה.
לגראב בהחלט הגיע לטורניר, ובהתראה של כמה ימים, וללא הכנה מיוחדת התמקם בו במקום הראשון לפי שובר שוויון (שובר השוויון אגב הוא התוצאה הישירה בין השחקנים, ואם היה תיקו אז למי יש יותר נצחונות בתחרות).

שני המובילים כרגע בתחרות



אחרי שני המובילים יש דבוקה של 4 שחקנים עם מאזן של 50%, שיש להם עדיין סיכוי ריאלי לסיים במקום הראשון, אם ישיגו רצף של נצחונות, במיוחד מול המובילים.
בדבוקה נמצא בין היתר המדורג 2 בעולם, קרואנה, שהתחרה בדו קרב הקודם לאליפות העולם מול קרלסן בלונדון 2018, וסיים איתו בתיקו (קרלסן זכה בשובר שוויון של משחקים מהירים). קרואנה נחשב לפייבוריט במידה מסוימת כאן, אך לא פתח טוב (הפסיד לסיני דינג לירן), וכעת יצטרך סיומת מעולה כדי להדביק את המובילים.

דינג לירן הסיני עצמו, היה אחד הפייבוריטים כאן, שכן הוא מדורג 3 בעולם כבר תקופה, אך הוא נקלע לתחרות לא טובה ואיבד סיכוי ריאלי לזכות בה. אך עם זאת הוא שחקן מאד חזק שיכול להשפיע על זהות הזוכה.

קרואנה ודינג



מבט אל המשך המשחקים מגלה את הדברים הבאים:
לקרואנה נשארו 4 משחקים בלבן ו 3 בשחור. כבר במשחק הראשון יש לו לבן מול ושייה לגראב, והתוצאה שם תשפיע רבות על ההמשך.
במשחק השלישי הוא בלבן עם דינג. במשחק הרביעי הוא בשחור מול נפו. ובסיבוב הסופי לבן מול גרישצ'וק החזק והמנוסה.
אפשר לומר שהמשחק הראשון יקבע הרבה לגבי סיכוייו לזכות ולגבי הדינמיקה בטורניר.

המוביל לגראב יצטרך לצאת בשלום בסיבוב הראשון מול קרואנה כשהוא בשחור. כבר למחרת יש לו שחור מול דינג לירן, ולאחר שני משחקים אלה מצבו יתבהר. שתי תוצאות תיקו יקנו לו מצב טוב בתחרות כשישארו לו 3 משחקי לבן מתוך 5.
במשחק מספר 5 (שהוא בעצם סיבוב 12) יש לו לבן נוח עם אלכסנקו, לאחר מכן שחור עם נפו במה שיכול להיות משחק מכריע, ולקינוח לבן מול הסיני וואנג האו.
הגרלה לא פשוטה, אבל שני המשחקים הראשונים יקבעו הרבה.

נפו עצמו, שהוביל לאורך רוב התחרות עד כה, נמצא כעת במקום ראשון משותף (שני לפי שובר שוויון).
הוא מתחיל בלבן מול גירי הסולידי והקשוח. למחרת יש לו לבן נוח מול אלכסנקו. במשחק הרביעי לבן עם קרואנה. בשישי משחק חשוב בלבן עם לגראב, ואם כל זה לא מספיק הוא מסיים בשחור מול דינג לירן.
אצל נפו המטרה היא לצבור עוד ניצחון או שניים לפני משחקי ההכרעה המאתגרים שיש לו.

מי יעלה להתמודדות עם קרלסן?



אלה משחקי היום הראשון (סיבוב שמיני) שישוחקו בשעה 1400 לפי שעונינו (שעה 1600 אחה"צ לפי שעון יקטרינבורג בהרי אורל ברוסיה) ביום שני ה 19 לחודש:

Round 8
Caruana – Vachier-Lagrave
Wang Hao – Ding Liren
Nepomniachtchi – Giri
Alekseenko – Grischuk

אנחנו נעקוב אחרי התוצאות מדי יום בפוסט של "ענייני דיומא" וכמובן אפשר לעקוב גם באתרים הרגילים:

אתר צ'ס 24
אתר התחרות הרשמי


בוריס גלפנד

גלפנד הוא כנראה הספורטאי הישראלי בעל ההישגים והקריירה הבינ"ל הטובים ביותר אי פעם, לפחות בענפים האישיים.

הוא נחשף לשחמט לראשונה בגיל 5 מספרו של יורי אברבך (אלוף ברה"מ לשעבר, כיום בן 99).
בגיל 16-17 הוא זכה פעמיים רצוף באליפות בלארוס (לבוגרים) ואז באליפות ברה"מ לנוער (עד גיל 20). בגיל 19 זכה באליפות אירופה לנוער. הוא סיים במקום הראשון המשותף באליפות העולם לנוער (שני בשובר שוויון).
בגיל 20 סיים במקום שני משותף באליפות ברה"מ לבוגרים.

בגיל 21 כבר סיים שני בשתי תחרויות בינ"ל גדולות אחרי הזוכה קספרוב (לינארס ודורטמונד). ומקום ראשון משותף עם איבנצ'וק בתחרות הבין-אזורית של 1990.
באותה שנה היה מדורג שלישי בעולם (!), אחרי קספרוב וקרפוב.

לבן נותן פה מט תוך שני מהלכים, איך?



בדו קרבות המועמדים הוא עבר שלב ונעצר רק מול נייג'ל שורט, שלבסוף זכה בבתחרות המועמדים כולה. ב 1992 (גיל 24) הוא זכה בכמה תחרויות עולמיות חשובות כגון ויק-אן-זי (טאטא סטיל), ובאחרות סיים שני אחרי אנאנד.
ב 1993 הוא סיים ראשון בבין-אזורית והעפיל שוב לטורניר המועמדים. שם הוא הדיח את אדאמס המצוין, ואחר כך את קראמניק, ונעצר רק בגמר המועמדים מול קרפוב (קרפוב נאלץ להשתתף בתחרות המועמדים של פיד"ה למרות שהיה אלוף עולם מכהן מטעמם).

גלפנד המשיך כל העת להשתתף בטורנירים חזקים מאד ביחד עם קספרוב, קרפוב והדור הצעיר המאד חזק של התקופה שכלל את אנאנד, קראמניק, טופאלוב, אדאמס, איבנצ'וק, שירוב , קמסקי ואחרים. בתחרויות אלה הוא זכה מספר פעמים במקום ראשון, שני או שלישי.
בתחרויות המועמדים של 1997 הוא הדיח שלושה מועמדים בדו קרבות, ונעצר רק מול אנאנד שניצח אותו בהפרש מינימלי וזכה במועמדים.
ב 1998 עלה לישראל.

גלפנד כבר בתחילת הקריירה (1990-2000) מדורג שישי בעולם לאורך התקופה, אחרי 4 אלופי עולם ואיבנצ'וק


השגיו המעולים בתחרויות המשיכו גם בשנים הבאות, והוא גם ייצג את נבחרת שאר העולם בהתמודדות "רוסיה מול שאר העולם 3" שנערכה ב 2002, שם השיג תוצאה טובה מאד וסייע לנבחרת שאר העולם לנצח. לצידו השתתף גם שחקן ישראלי נוסף, איליה סמירין, שנתן תצוגה טובה בתחרות.

גם בתקופה זו המשיך בהשגים מצוינים בתחרויות העולמיות, ועלה לדו קרבות המועמדים גם ב 2007 (לאחר סיום תקופת הפיצול). הוא הדיח שני מועמדים ועלה לתחרות הקובעת בין 8 המצטיינים שהמנצח בה הוכרז כאלוף העולם. גלפנד היה מדורג שם 7 מתוך 8, אך סיים במקום שני משותף ביחד עם קראמניק, כאשר הזוכה שהוכתר כאלוף היה אנאנד.



ב 2009 הוא השתתף בתחרות גביע העולם המאד יוקרתית, הדיח בשלבים השונים את יהודית פולגאר, יקובנקו, לגראב, קריאקין ובגמר את פונומראיוב, וזכה בגביע העולם.
הזכיה הקנתה לו מקום בתחרות המועמדים של 2011 (גיל 43), שם הוא הדיח את ממדיארוב וקמסקי, ופגש בגמר את גרישצ'וק החזק. הם סיימו 5 משחקים בתיקו עד לניצחון של גלפנד במשחק המכריע שהבטיח לו זכיה בטורניר המועמדים.

זהו כמובן גדול ההשגים של השחמט הישראלי, וכנראה של ספורטאי ישראלי אישי כלשהוא אי פעם.
גלפנד הצטרף לקומץ שחקנים (פחות מ 20) שהשתתפו בדו קרב על אליפות העולם מאז מלחמת העולם השניה (10 אלופים ועוד מספר קטן של שחקנים שהשתתפו בדו קרב בלי שהיו אלופים).

אנאנד וגלפנד



הדו קרב עצמו התקיים במוסקבה, שנחשבה למגרשו הביתי של גלפנד.
אנאנד – אלוף העולם, נחשב כפייבוריט, אולם הדו קרב כולו היה שקול, גלפנד שיחק מצוין וסיים בתיקו 6-6 לאחר 12 משחקים. בשובר שוויון של משחקים מהירים ניצח אנאנד בהפרש מינימאלי ושמר על תואר אלוף העולם.

גם בשלב הזה, ובגיל מבוגר יחסית, המשיך גלפנד בתוצאות מצוינות בתחרויות, כולל זכיה בתחרות לזכר טל המאד חזקה ב 2013 (גיל 45), שם הקדים את קרלסן, קראמניק, קרואנה ונקאמורה. הוא השתתף גם בתחרות מועמדים נוספת וסיים חמישי. דירוג השיא שלו הושג דווקא בשנים המאוחרות ועמד על 2777 נק' מד-כושר.

גלפנד זוכה בטורניר לזכר טל ומקדים את קרלסן שזכה באליפות העולם באותה שנה

גלפנד קרלסן וקרואנה



לגלפנד גם עבר עשיר ביותר באולימפיאדות, בהן הוא ייצג בהצלחה 3 מדינות שונות:
ב 1990 שיחק בלוח השני של ברה"מ (לוח ראשון היה איבנצ'וק), וסיים ללא הפסד כאשר נבחרתו זוכה בזהב.
לאחר מכן ייצג פעמיים את בלארוס בלוח הראשון.
החל משנת 2000 ועד 2014 ייצג את ישראל ב 8 טורנירים והוביל את הנבחרת להישגים חסרי תקדים החורגים מכל סקאלה, כאשר בכל המקרים הוא משחק בלוח הראשון מול יריבים חזקים.

השיא היה שתי מדליות רצופות לנבחרת ישראל: כסף ב 2008 וארד ב 2010.
באולימפיאדה של 2008 סיים גלפנד ללא הפסד מול הצמרת העולמית עם תוצאה של 7.5 מתוך 10, וזכה אף במדלית כסף אישית על השגיו ביחס לכל שחקני הלוח הראשון בטורניר. ישראל זכתה שם במדלית כסף כאשר בנבחרת אפילו לא שיחקו סמירין וסוטובסקי החזקים, והקדימה את ארה"ב, אוקראינה ורוסיה שהופיעו בהרכב מלא. חשוב לציין שבתקופה זו היה הרבה יותר קשה לזכות במדליה ביחס לעבר בשל המספר הרב של מדינות שחמט חזקות שקמו בעולם.

נבחרת ישראל זוכה במדלית ארד אולימפית ב 2010 , שנתיים לאחר הכסף ב 2008



גלפנד עדיין פעיל כיום בתחרויות במידה מסוימת, אם כי באופן טבעי, פחות מבעבר, והוא מתגורר בראשון-לציון.
דירוגים שונים מציבים אותו בעשיריה הרביעית או החמישית בין גדולי השחקנים בכל הזמנים. והוא שהה 27 שנה בטופ 30 העולמי (לעיתים קרובות טופ 20 או 10), וזכה בעשרות טורנירי-על לאורך הקריירה.

לפוסט הזה יש 36 תגובות

  1. ידעתי עליו במעומעם, עוד מכשהיה שלישי בעולם אחרי קספרוב וקראפוב גיבורי העל.
    הרבה שנים לא עקבתי, תודה על הפירוט.
    לפי הגרף היציבות שלו בפסגה ראויה לציון
    🙏

      1. כן 🙂
        הכוונה לאולימפיאדות שחמט.
        הן מצקיימות כל שנתיים בהשתתפות 130 נבחרות כלליות פלוס 130 נבחרות נשים.
        מדברים כבר צקופה לאחד זאת עם האולימפיאדה אבל עדיין לא קרה

  2. מעניין ביותר. האם גלפנד זוכה לכבוד הראוי לו בישראל? אני משער שהוא הרוויח מספיק משחמט כדי לחיות בכבוד בישראל ולא להיות צריך טובות של כאן ושם. תודה שחר.

    1. תודה מנחם
      בארץ יש כמה עשרות אלפים שמתעסקים בשחמט ואולי יותר מזה מתעניינים, והם אכן מכירים אותו ואת השגיו.
      הציבור הרחב מכיר אולי במעורפל או בכלל לא.
      כשהוא שיחק על אליפות העולם הרבה ידעו זאת.
      *
      מבחינת תגמולים, ברמות שלו של צמרת עולמית השחקנים מסודרים טוב, גם אם רובם לא עשירים ממש.

  3. תודה רבה שחר, מחכה לעדכונים שלך בדיומא.
    .
    אליפות העולם בהשתתפות גאלפנד היה בהחלט אירוע יוצא דופן בספורט הישראלי, בטח מבחינת החשיבות של התואר העולמי (ראשון בעולם ללא תחרות). אני עדיין לא מבין אך עשה את השגיאה הבוטה בהפסד לאנאד במשחקים "הרגילים"…
    .
    אם יש ספורטאי ישראלי אחד שמתקרב להישג הזה הוא רן נקש, המתאגרף שנקרא בהתראה קצרה למפגש עם אלוף העולם הבלתי מעורער – מרקו הוק הגרמני – ומשך אותו ל-12 סיבובים.
    אפשר לציין גם את יורי פורמן, אלוף העולם הישראלי היחיד בהיסטוריה (משקל בינוני), אבל הוא עשה את זה מול מועמד חלש בהרבה והפסיד את החגורה בקרב ההגנה הראשון שלו.

    1. תודה שחר
      כן, באמת היתה לו שם טעות לא אופיינית.
      היו כמה ספורטאים שהגיעו רחוק בענף שלהם.
      אצלו זה שילוב של השיא שהגיע וגם כל הקריירה שהיה בצמרת.
      *
      האמת שאני נותן יותר משקל לענף כמו שחמט או טניס או אתלטיקה, שבו יש זוכה אחד, ומתחרים רבים מאד, מאשר לענפים בהם יש הרבה קטגוריות ויש זוכה בכל קטגוריה.
      בגלל זה הייתי מדרג אותו אפילו מעל גל פרידמן הפנומן שלקח זהב אבל בקטגוריה ספציפית שיש בה יחסית פחות מתחרים.

  4. מעניין שוושיה-לגרייב חוזר לנוסח מהב6 בניידורף בו הוא נחל כמה הפסדים צורבים בשנה האחרונה. מאמין שקרואנה יצליח לנצח את הסיום הזה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט