משחקי השחמט הגדולים (14) – יהודית פולגאר נגד שירוב / עמיחי קטן

 This photo was taken by Przemysław Jahr Autorem zdjęcia jest Przemysław Jahr Wykorzystując zdjęcie proszę podać jako autora: Przemysław Jahr / Wikimedia Commons – Own work

על יהודית פולגאר, המחזיקה ללא עוררין בתואר הבלתי רשמי של השחמטאית הטובה ביותר שהייתה, כתב שחר אלוני כאן, ואני אוסיף שסגנון המשחק של פולגאר נחשב התקפי מאוד ושהיא אוהבת לסבך עמדות ולהיכנס לעמדות מסובכות וטקטיות, מה שמוביל לכך ש"פולגאר היא שחקנית מולה כולם עושים את המשחק הכי יפה שלהם או שמפסידים למשחק הכי יפה שלה" כפי שאמר פעם מגנוס קרלסן, שבעצמו הובס מולה פעם באופן הבא:

התלבטתי איזה משחק של פולגאר לנתח, כי יש לה הרבה משחקים התקפיים ומעניינים כאמור, וייתכן שבהמשך ניקח משחק נוסף שלה. בכל מקרה, אחד המשחקים הכי מפורסמים של פולגאר, אותו ננתח היום, היה בטורניר לכבודו של רב האמן לב פולוגייבסקי, אלוף ברה"מ בשלהי שנות ה-60, שהתקיים בבואנוס איירס ב-1994. פולגאר בת ה-18 שיחקה נגד אלכסיי שירוב במקרה הזה, עוד אחד שידוע בסגנון משחק דומה. ניתוחים למשחק הזה ניתן למצוא בערוצי היוטיוב של gothamchess או kingscrusher, ואנחנו נסתכל עליו מנקודת המבט של פולגאר ששיחקה בכלים השחורים.

לפני שנתחיל את המשחק, נרחיב קצת על הטורניר הזה. הטורניר, שהתקיים לכבודו של פולוגייבסקי שחגג יום הולדת 60, היה טורניר שכל המשחקים בו נדרשו להתקיים בהגנה הסיציליאנית הפתוחה, כשהשחקנים היו חייבים לפתוח כך: 1. ה4 ג5 2. פו3, אחר כך השחור יכול היה לבחור במסע השני שלו בין פג6, ה6 ו-ד6, וההמשך היה חייב להיות 3. ד4 ה:ד4 4. פ:ד4.

למעשה, באחד המשחקים התעורר ויכוח, כי ולרי סלוב, מי שהשתתף בטורניר במקומו של פולוגייבסקי שכבר לא היה בקו הבריאות ואף זכה בו בסופו של דבר, הכה את הרגלי עם המלכה ולא עם הפרש במסע הרביעי, ואחר כך טען שבחוזה שלו נאמר שהוא יכול לעשות את זה. בכל מקרה, סלוב שינה את המסע שלו למה שהיה בדרישות המקוריות ואחר כך ניצח במשחק ובטורניר כולו, כאמור.

אם כבר הזכרנו שמדובר בטורניר לכבודו של פולוגייבסקי, אז היום אחת מ-2 החידות תהיה ממשחק שלו נגד דוד ברונשטיין מאליפות ברה"מ ב-1960, בה הוא סיים במקום החמישי, אם כי יש לציין שהיא לא כללה את בוטביניק וטל שעמדו בפני דו-קרב על אליפות העולם, ממנו כבר ניתחנו בעבר כאן את אחד מהניצחונות של טל.

לבן נוסע וזוכה

לבן: אלכסיי שירוב.

שחור: יהודית פולגאר.

פתיחה: הגנה סיציליאנית, הסתעפות טיימנוב (B45).

ניתן לעקוב מסע אחר מסע בקישור הבא: https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1111195.

1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nc6 5. Nc3 d6 6. g4

פולגאר בחרה לקדם את רגלי ה' במסע השני, ואחרי רצף המסעים של דרישות הטורניר היא בחרה להביא את הפרש ל-ג6 כחלק מהסתעפות טיימנוב של ההגנה הסיציליאנית. שירוב הגיב במסע הסטנדרטי ופיתח את הפרש השני שלו ופולגאר בחרה במסע ד6 כשהיא מוותרת על פיתוח המלכה ל-ז7 שנעשית בכ-75% מהמקרים בעמדה הזאת, מה שמאפשר לה להמתין ולראות מה שירוב יעשה.

מי שמכיר את סגנון המשחק של שירוב יודע שהמסע האהוב עליו זה ז4, ובכמה פתיחות שונות יש גמביט שירוב שכולל את המסע הזה, כשהמטרה היא להתקיף את הפרש ב-ו6, או למנוע ממנו להגיע לשם, כמו במקרה הזה. לו הייתה פולגאר מפתחת את הפרש באגף המלך במקום את הפרש של אגף המלכה, היינו מגיעים להסתעפות שוונינגן של הסיציליאנית, אשר נגדה המסע ז4 הוא השני הכי פופולרי ונקרא התקפת קרס על שם פול קרס שפיתח אותה. אולם, במקרה הזה המסע ז4 הוא די חריג ושוחק פעמים בודדות לפני ששירוב החל לנסות אותו בעקביות, ורק קצת יותר מאז.

a6 7. Be3 Nge7 8. Nb3 b5 9. f4 Bb7 10. Qf3 g5

פולגאר מונעת משירוב למקם כלי ב-ב5, הוא מפתח את הרץ שלו והיא בתגובה למסע ז4 ממקודם ממקמת את הפרש ב-ה7 ולא ב-ו6. שירוב מחזיר את הפרש מהמרכז כדי למנוע מפולגאר להחליף פרשים ולמקם את הפרש השני שלה ב-ג6, ושניהם עוברים להתקפה עם הרגלים, כשפולגאר מתקיפה באגף המלכה ושירוב באגף המלך. פולגאר מפתחת בפיאנקטו את הרץ הלבן שלה, שקצת תקוע באלכסון הרגיל שלו, ושירוב מביא את המלכה לסייע להתקפה שהוא מכין, אבל המיקום הזה של המלכה יפגע בו בהמשך.

המסע הבא של פולגאר, זה שמביא אותנו אל התמונה כאן למעלה, הוא מסע מפתיע במבט ראשון. קודם כל, מדובר בהקרבת רגלי. שנית, המסע הזה מאפשר לשירוב דווקא לפתוח את הטור שבו נמצאת המלכה ואולי תוכל להרחיב את ההתקפה בהמשך. שלישית, אחרי שפולגאר שיחקה ב5 מקודם ועכשיו ז5, יהיה לה מאוד קשה להצריח בהמשך.

אולם, פולגאר רואה כבר את מה שאנחנו עוד לא רואים, וכנראה גם שירוב לא ראה עד הסוף, גם אם יש לשער שהוא צפה לפחות כמה מסעים קדימה, והמנוע שכמובן רואה את זה כבר צועק שהמסע היחיד שמשאיר לשירוב את היתרון המינימלי של הלבן שמשחק ראשון הוא הצרחה ארוכה. לכאורה, מנוגד לכל מה שאמרנו עד עכשיו שדווקא שירוב הוא זה שתוקף באגף המלך ואמור להרגיש בנוח כשהעמדה נפתחת שם.

11. fxg5 Ne5 12. Qg2 b4 13. Ne2 h5

שירוב רואה רגלי לא מוגן ומכה אותו, ופולגאר מנצלת את העובדה שהוא זז כדי למקם את הפרש במאחז ב-ה5, תוך כדי שהיא מרוויחה טמפו על המלכה. שירוב נסוג עם המלכה, ומכאן ואילך היוזמה היא של פולגאר. קודם היא מקדמת את רגלי ב' עם טמפו על הפרש שנסוג לאחור, ואז היא שוב מפתיעה אותנו עם המסע ח5 ומקריבה רגלי נוסף, ועוד כזה שאפשר להכות עם 2 רגלים שונים, בדרך הרגילה או דרך הילוכו. לפי המנוע, זו אולי ההזדמנות האחרונה של שירוב להצריח ולחמוק בזמן מההתקפה של פולגאר, ועוד רגע נראה מה קרה אחרי ששירוב הכה את הרגלי.

14. gxh5 Nf5 15. Bf2 Qxg5

כאמור, יש שתי דרכים להכות את הרגלי ושירוב בחר בדרך הרגילה ולא דרך הילוכו, אבל המחיר שהוא משלם הוא די דומה. פולגאר מביאה את הפרש השני למרכז, כשהרגלי שיכול להכות אותו מרותק בגלל האיום של הרץ על המלכה. לצורך ההשוואה, אם הלבן היה מכה דרך הילוכו, השחור היה יכול לקדם את הרגלי הנוסף באגף המלך עם ו5 שהיה מנצל את אותו ריתוק של הרגלי ב-ה4.

לפי המנוע, המסע הטוב ביותר של הלבן הוא להקריב את המלכה בתמורה לפרש ורץ, ויחד עם 2 הרגלים שפולגאר כבר הקריבה, היתרון של השחור יהיה די קטן, אבל שירוב בוחר במסע השני בטיבו לפי המנוע, וההגיוני יותר, ונסוג עם הרץ ל-ו2. פולגאר מגיבה עם הקרבת מלכה שמכה את הרגלי ב-ז5, כשאם המלכה הלבנה תכה את השחורה יגיע פו3+ שיוביל לכך שזו תהיה החלפת מלכות, והיתרון בעמדה יישאר של השחור בזכות הריתוק של הרגלי לרץ שיאפשר לשחור לזכות ברגלי או יותר.

16. Na5 Ne3

שירוב מזהה שאת עיקר הבעיות עושה לו הרץ של פולגאר בפינאקטו והוא מביא את הפרש ל-א5 כדי לאיים עליו, כשאין לו אף משבצת אחרת שהוא יכול להיות בה באלכסון הזה, מה שיאפשר ללבן להכות את הפרש שמנצל בינתיים את הריתוק. אולם, פולגאר מתעלמת מזה ומביאה את הפרש עוד צעד קדימה. הפעם, אם המלכה הלבנה תכה את השחורה זה לא יהיה החלפת מלכות ועמדה טובה יותר, אלא מט יפה ומרשים עם 2 הפרשים.

שירוב כמובן לא עשה את זה, ובכל זאת זה שווה צפייה

מכיוון שהפרש גם מאיים על המלכה הלבנה, וראינו שאת המלכה השחורה לא ניתן להכות כי זה יוביל למט, האפשרות הבאה ששווה לבדוק היא הכאת הפרש עם הרץ, וזו ההזדמנות החידה השנייה של היום, והיחידה שלקחתי מהמשחק הזה – בהנחה שהרץ מכה את הפרש, מה הדרך של השחור להשיג יתרון מכריע?

17. Qg3 Qxg3 18. Nxg3 Nxc2+ 19. Kd1 Nxa1 20. Nxb7 b3

אחרי שעברנו את שלב האיומים, עכשיו מגיע השלב שבו שני הצדדים מחליפים כלים. שירוב מזיז את המלכה שלו באופן שיגרום להחלפת מלכות, אך פולגאר מחליפה אותן בשמחה ומיד עושה שח-צריח וזוכה בצריח. שירוב מכה את הרץ מנגד, כך שהיתרון של פולגאר כעת הוא של טיב, כלומר צריח בתמורה לרץ, אבל בדרך כלל קל יחסית להכות פרש שתקוע ככה בפינה, מה שהופך את המסע ב3 לקריטי, כי הוא מחלץ את הפרש הזה ומאפשר לו לצאת בשלום, בדומה למסע צג8 שהמנוע מעדיף במעט מאוד.

21. axb3 Nxb3 22. Kc2 Nc5 23. Nxc5 dxc5

כעת, המטרה של פולגאר היא לפתח את הכלים שנותרו לה ולהחליף את הכלים הפעילים של שירוב, מה שישאיר אותה ביתרון של טיב שיכריע את המשחק, בזמן ששירוב עוד מחפש דרך לייצר חוסר איזון מסוים שישאיר לו סיכוי מסוים. רצף המסעים האלה אפשרו לפולגאר להביא את הפרש שלה מהפינה לעמדה שתאלץ את שירוב להחליף אותו בפרש שלו, וזה משאיר לשירוב כלי אחד פחות למאמצי הנגד שלו.

24. Be1 Nf3 25. Bc3 Nd4+ 26. Kd3 Bd6 27. Bg2 Be5

שירוב מנסה עכשיו לפתח את צמד הרצים שלו ולמקם אותם בעמדות טובות, אבל פולגאר ממקמת את הפרש והרץ שלה באופן שבולם את שני הרצים של שירוב ולא מאפשר להם לעשות שום דבר שלא כולל החלפת כלים. המיקום של הרץ ב-ה5 משמעותי, כשהוא גם יאפשר לפולגאר להזיז את הפרש וליזום החלפת רצים וגם בולם את הרגלי ב-ה4 וגורם לכך שהרץ הלבן של שירוב ימשיך להיות פסיבי במיוחד.

28. Kc4 Ke7 29. Ra1 Nc6

כל מה שנותר לפולגאר כעת זה לקדם את המלך ולחבר את שני הצריחים, אולי רק כדי לצאת ידי חובה, ובמסע לאחריו היא מזיזה את הפרש לאחור כדי להחליף את הרצים, כששירוב, שעסק בכמה ניסיונות אחרונים לחפש נקודות תורפה בעמדה של פולגאר, מבין שהוא לא יכול לוותר על החלפת הרצים, כי הרגלי ב-ב2 לא יהיה מוגן. לכן, בשלב הזה בחר שירוב להיכנע.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

    1. תודה.
      שחמט תמיד אהבתי, אבל מאז גמביט המלכה בנטפליקס התחזק גם הרצון שלי ללמוד ולהבין קצת יותר. חוץ מזה, בשחמט יש לי מחשב שמגלה את התשובות הנכונות…

  1. ואווו איזו נוסטלגיה :
    לב פולוגביסקי סוף שנות ה 60.
    שנים לא נזכרתי בו .
    היה שחמטאי הגנתי חזק מאד .
    די יבש למיטב זכרוני,
    היה חבר בצוות המיעצים בדו קרב
    ספסקי פישר .
    די מדהים שפישר ניצח את כל צמרת השחמטאים של ברית המועצות ששיחקה מולו אז.
    למינשלא ממש מצוי ברזי השחמט
    אומר כי המשחק הזה מתיש גופנית
    ונפשית ,אני זוכר שדי התעייפתי
    מרכיבת אופניים באר שבע מצפה
    די מהירה,כן עם כל העליות ועדיין 24 קמש ממוצע ,זוכר שדי התעייפתי מימי רכיבות ניווטים באופנועים , בראלי אל הנגב , אך
    עדיין לא מצאתי עצמי סחוט וגמור
    כמו אותה פעם במשחק שחמט
    בלב הג'ונגל האמזוני לאחר שהוכתי בקלות בפעם הראשונה משחקן רחוב.
    כילד שלמד לבד בעיר הבירה
    שיחק נגד אנשים ברחוב טהתפרנס מכך .
    במשחק הראשון לאחר הפתיחה
    כאשר הבנתי שאין לו יסודות הריכוז שלי ירד ,הצםי היה ניצחון
    קליל והופ חטפתי מט משום מקום …
    המשחק הבא היה על כל הקופה
    על כל הגאוה והיכולות שלי משחק
    שאסור להפסיד.
    לקח שלוש שעות לשבור אותו
    ככל שהזמן התקדם יכולות הריכוז
    שלו ירדו ,בדיוק לב פולוגייבסקי
    זה היה סוד משחקו לא לטעות.
    לאחר שלוש שעותהרשתי לעצמי
    לתקוף קצת יותר הריכוז שלו ירד
    כבר לא היה מסוגל לעמוד בהתקפות,זה לא היה שכל ,אלא
    פשוט נחישות , ריכוז מיקוד
    ניצחתי ביקש משחק נוסף להכרעה
    ניצחתי שוב הרשתי לעצמי להפסיד
    את הבא…..
    צריך להסביר את המצב ,אך יקח יןצר מדי זמן בגדול הייתי אורח שם
    היה צריך לשמור על יחסים טובים .
    נםרדנו בתיקו .
    ידעתי שאני טוב ממנו הספיק לי
    נזקקתי להרבה זמן להתאושש משלושת השעות הללו.
    הרבה יותר מאשר צטרק של שמונה או עשר שעות ,יותר מכל דבר אחר שאני מכיר ,יותר ממסע מפרך בצבא .
    זה היה משהו ממוטט.
    לא מקנא באלו המתפרנסים מכך
    ולא מתפלא כי זהו מה שקרה לאלופי עבר ענקיים כדוגמת פישר
    ושות'
    המשחק הזה אם באמת מתמכרים לו ממוטט.

    1. אצלי זה היה גם כן בטיול הגדול אחרי צבא, אבל בפרק הצפון אמריקאי שלו.
      פורטלנד, אורגון.
      מתיישב בפארק ליד בחור מקומי עם לוח וכלים.
      My board, my rules – ככה הוא פתח את השיחה.
      "שים כאן דולר אחד. ניצחת – קח אותו בחזרה. הפסדת – הדולר נשאר אצלי".
      הסכמתי לחוקים, וסידרנו את הלוח. היה משחק מהיר ומלא טעויות, משני הצדדים.
      בסופו, קמתי והלכתי, עם הדולר שלי בכיס.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט