בדרך למועמדים – גביע העולם בשחמט 2023 / אהרן ברלין

באקו, אזרבייג'ן

13:50 שעון ישראל, שידורים ביוטיוב של פיד"ה ו chess24

תחרויות השחמט החזקות בעידן הנוכחי נחשבות במובנים רבים למועדון סגור. עשרים השחקנים הטובים בעולם מוזמנים דרך קבע לתחרויות, חלקן כוללות מספר חד ספרתי של מתמודדים שבעצם השתתפותם מבטיחים לעצמם פרס כספי לא רע. שחקני הביניים שרוצים לקחת חלק בטורנירים שכאלה צריכים להתבלט בצורה משמעותית וגם להיעזר בכמות לא מבוטלת של מזל.

לתופעה הזאת השלכות רבות. מעבר לעובדה שהיא מדירה שחקנים רבים מהסבב ומונעת מהם הזדמנויות להתחרות ברמה הגבוהה ביותר, התחרויות הסגורות מונעות מהשחקנים הבכירים תחרות ראויה. כאשר שחקן צמרת פוגש שחקן צמרת בפעם ה 100, ההיכרות ביניהם יכולה להוביל מהר מאוד למשחק זהיר וקפדני שסביר מאוד שיסתיים בתיקו. משחק מול שחקנים בעלי מד כושר נמוך יותר מחייב את השחקנים הטובים ביותר לפגוש סגנונות שונים ומגוונים, להסתכן במהלך המשחק כדי לנצח (ולא לאבד נקודות על ידי תיקו מול שחקן חלש יותר) וכך לייצר תחרות מעניינת יותר. ארגון טורניר רב-משתתפים כנראה לא משתלם כלכלית לחברות השונות שמארגנות את התחרויות (רוב התחרויות הגדולות לא מאורגנות על ידי פיד"ה אלא על ידי מדינות וארגונים פרטיים) והוא מייצר מצב של אליטה שמשחקת מול עצמה ולא מאפשרת לחלקים גדולים מעולם השחמט להיות בחזית.

כל זה משתנה אחת לשנתיים בגביע העולם לשחמט (fide world cup), טורניר גדול של פיד"ה אליו מגיעים שחקנים ברמות שונות ומביא אליו גם את הצמרת העולמית. הטורניר מתקיים אחת לשנתיים בפורמט של "המפסיד מודח" וכולל לא פחות מ 206 משתתפים בסיבוב הראשון שלו שהתקיים בשלושת הימים האחרונים. היום יתווספו אליו 50 המדורגים הבכירים שזכו לשלושת ימי מנוחה וינסו לקטוף את אחד משלושת הכרטיסים הראשונים שיובילו לתחרות המועמדים בשנה הבאה. כמיטב המסורת צפויות דרמות גדולות, שמות נוצצים שיתקשו ולא מעט הפתעות. ברוכים הבאים לתחרות הכי לא צפויה שיש לעולם השחמט להציע.

פורמט

כל סיבוב בתחרות מתחלק לשלושה ימים: ביום הראשון כל צמד משחק משחק קלאסי אחד – שעה וחצי לכל שחקן פלוס תוספת של שלושים שניות על כל מהלך (90+30) ותוספת של חצי שעה לאחר המהלך ה 40. ביום השני מתקיים משחק קלאסי נוסף באותו האופן אלא שהשחקן ששיחק בכלים הלבנים ישחק בכלים השחורים והפוך. במידה ואף אחד מהשחקנים לא הצליח להשיג 1.5 נקודות ההתמודדות עוברת ליום השלישי בו השחקנים משחקים שני משחקים במסגרת של 25+10. אם עדיין לא הייתה הכרעה הם ישחקו שני משחקים של 10+10 ואז 5+3 ולבסוף ימשיכו לשחק במסגרת של 3+2 עד להכרעה.

משתתפים בולטים (ודירוגם בתחרות)

מגנוס קרלסן (1) – כושרו של אלוף העולם לשעבר הוא אחת השאלות הבוערות בנוגע לטורניר הנוכחי. קרלסן מגיע לתחרות לאחר הופעה נוראית במושגים שלו בתחרות נורווגיה האחרונה (לא ניצח אף משחק, לא קרה מאז 2008) אלא שמייד לאחר מכן הוא שרף כל מי שנקרא בדרכו בתחרות הראפיד ובליץ של קרואטיה כולל רצף אסטרונומי של 9 ניצחונות. ובכל זאת, יש סיבה להיות אופטימיים. גביע העולם הוא אחד הטורנירים הבודדים בהם מגנוס קרלסן מעולם לא זכה (הגיע שלישי לפני שנתיים) ואם יש משהו שהמדורג ראשון בעולם צריך זה מוטיבציה. למרות היכולת החלשה בנורווגיה קרלסן הוא כמובן הפייבוריט הברור וכמעט כל תוצאה למעט זכייה שלו תהיה עבורו אכזבה. במידה ויזכה באחד משלושת המקומות הראשונים הוא יעפיל לתחרות המועמדים ויהיה מעניין מאוד לראות אם יחליט להשתתף בתחרות לאחר שוויתר על תואר אלוף העולם.

היקארו נקמורה (2) – חביב הקהל מגיע בכושר שיא אחרי ניצחון דרמטי בנורווגיה והופעה טובה מאוד בתחרות המועמדים בשנה שעברה. היוטיובר הבכיר, שעלה לא מזמן למקום השני בעולם, מגיע כשכל הסיכויים לטובתו והשחמט שהוא מציג על הלוח נראה משכנע ממש כמו זה שהוא משחק אונליין. היקארו ידוע כשחקן וורסטילי מאוד ואני מעריך שיצליח להתמודד עם שחקנים שונים וסגנונות מגוונים. מועמד בכיר להגיע רחוק.

פביאנו קרואנה (3) – קרואנה הפסיד את אליפות נורווגיה האחרונה בסיבוב האחרון להיקארו ונראה שהפנומן האמריקאי חוזר לעצמו לאחר הקריסה המנטאלית בתחרות המועמדים האחרונה וההופעה הפושרת בטאטא סטיל. זאת גם הזדמנות לעקוב אחרי הפודקאסט המצוין של סגן אלוף העולם לשעבר שיהיה מעניין לראות אם יצליח בפורמט המיוחד של התחרות.

יאן נפומנישצ'י (4) – סגן אלוף העולם עוד לא התאושש לגמרי מהדרמה הנפלאה של הדו קרב מול דינג והוא יגיע לתחרות עם הרבה רצון להוכיח. מדובר באחד המוחות היצירתיים ביותר בסבב  ואחד שאוהב לשחק חד והתקפי, תכונה שיש לה הרבה יתרונות בפורמט שבו המנצח ממשיך.

יאן קשישטוף דודה (14) – מניף הגביע הנוכחי הוא שחקן שאסור אף פעם לזלזל בו.

נודירבק אבדוסטורוב (17) – הילד הצעיר מחזיק באמתחתו תואר אלוף העולם בראפיד, סגן אלוף העולם ב 960, לוח ראשון באוזבקיסטן שזכתה במדליית זהב באולימפיאדה וסגנות בטאטא סטיל האחרון. מבין כל שחקני הדור החדש (פירוז'ה כבר ברמה של הגדולים ביותר) אבדוסטורוב הוא כנראה המבטיח והמסוכן ביותר. לא הייתי ממליץ להמר נגדו בתחרות הזאת, אני מעריך שהוא יגיע רחוק.

דניאל דובוב (21) – השחקן המופרע ביותר בסבב, לא לפספס אף שנייה.

בוריס גלפנד (47) – סגן אלוף העולם לשעבר ואחד הכותבים החשובים על שחמט ממשיך לשחק בתחרויות עם ילדים שגילם שליש מגילו. אין לי אינדיקציה לגבי הרמה הנוכחית של גלפנד אבל יהיה מעניין לראות איך וכיצד יתקדם בתחרות.

וסיל איבנצ'וק (49) – אימת אלופי העולם ממשיך להראות שחמט יפהפה ממרומי גילו והצליח להשיג ימי מנוחה חשובים לפני המשחקים היום. הוא כמובן רחוק משיאו אבל אחת לכמה זמן משחרר פנינה שחמטאית שמעידה שוב על הגאונות הבלתי סבירה שלו.

איליה סמירין – לחובבי הפרובנציאליות. לסיבוב הראשון הגיעו שני ישראלים – סמירין ואורי קובו שלא הצליח לנצח עמדת סיום זוכה ונאלץ להתפשר על תיקו ולסיים את דרכו בתחרות. סמירין הצליח לחזור עם ניצחון אחרי הפסד במשחק הראשון וכך היה גם בסיבוב הראפיד הראשון והשני עד שניצח לבסוף וישחק היום מול קיריל שבצ'נקו הרומני.

הימורים

כאמור, מדובר בתחרות לא צפויה בכלל. ההימור על קרלסן בטוח אבל ההיסטוריה לא משקרת. היקארו נמצא אמנם בשיא אבל עבורי תמיד תהיה שאלה בנוגע לכושר שלו ונפו נראה לאחרונה כמו צל של עצמו. כאמור אני מעריך שנודירבק יגיע רחוק ושבכלל נראה נוכחות גבוהה של שחקנים צעירים בשלבים המאוחרים (אריגאיסי, פרגננדה, וינסט קיימר) ושלפחות ווטרן אחד יעשה את דרכו לשמונת הגדולים (מקווה מאוד שזה יהיה גרישצ'וק, מאמין שזה יהיה פיטר סבידלר או דייויד האול). דודה כנראה לא ישחזר את ההישג כך שנראה לי שמלבד קרלסן הפייבוריט אלך על קרואנה דווקא.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. אחרי שתחזיתו של אהרן באליפות העולם שדינג ינצח בדוחק התגשמה במדויק, הפנמתי את המסר שאין להמר נגד אהרן, ואף על פי כן ובכל אופן אני מהמר על היקארו, שנמצא בכושר שיא. ארג'ון היה בעיני עד לא מזמן למועמד ההודי הבא לאליפות העולם עם נסיקה מפוארת ומשחק כמו מכונה, אבל בשנה האחרונה נעצר קצת. בשונה מהצעירים האחרים קימר חוצב את דרכו די לאט אבל בטוח.
    להזכיר נשכחות – בגביע העולם הקודם עבדוסטורוב הדיח את גירי בסיבוב השלישי כמדומני, וסינדרוב הדיח את פירוז'ה, שלא משתתף הפעם, בסיבוב השני והיחיד בו השתתף פירוז'ה. מאז אנחנו לא אוהבים את סינדרוב.

  2. הייתי מהמר על האנס נימן אבל הוא לא משתתף..
    .
    במשחק הראשון בסיבוב השני סמירין הפסיד בשחור וגלפנד עם תיקו בלבן

  3. תודה רבה על הכתבה המעניינת.
    לגבי תחרות המועמדים, כמה מתחרים היא כוללת?
    האם רק את השלושה שמגיעים מהתחרות הזו?

    1. 8 – מי שהפסיד בדו-קרב הקודם (נפו), 3 מכאן, 2 מהגראנד סוויס שיתקיים באוקטובר-נובמבר, אחד מהסבב השנתי והאחרון זה המדורג הבכיר ביותר שלא העפיל באף דרך אחרת

כתיבת תגובה

סגירת תפריט