המילון הטקטי (3) – ריווח פיק&רול/ עומר אריאן

פיק&רול היא פעולה שבאופן קלאסי מערבת שני שחקנים – מוביל כדור וחוסם. ואכן, למה שהם עושים יש משקל גדול בהצלחת הפעולה – זוויות חסימה, נתיבי ריצה ועוד.
אבל ישנו נושא שמדובר פחות – התפקיד של שלושת השחקנים שאינם מעורבים בפיק&רול. כשראינו את הטיפולים ההגנתיים בפרק הראשון ראינו שרבים מהם מרוחקים מהחסימה עצמה. על כן, תפקידם של השחקנים האחרים שמסביב לפיק&רול להתערב גם כן, להעניש את אלו שלא מתמקדים בהם ולמקסם את הרווח ההתקפי.

איך עושים את זה? ובכן יש מאמנים שמאמינים שכל מי שלא משתתף בפיק&רול צריך לעמוד, לרווח ולשתוק. הגיוני. לעומתם, יש המאמינים בתנועות מסויימות שצריכות להתקיים מסביב לפיק&רול. השחקנים שמסביב צריכים לקרוא ולהגיב. על סוגי תנועות שונות כאלה – נעבור היום. יותר נכון, עכשיו.

המטרה בתנועה שמסביב לפיק&רול היא להפריע לקווי ההגנה שמאחורי החסימה לבצע את ייעודם. אותם שחקנים הגנתיים שתפקידם למנוע את החדירה, להפריע לגלגול ולסכל את המהלך באמצעות כיווץ הההגנה מאחוריו. ואיך עושים את זה? עם תנועה שתדרוש מבט של אותם שומרים מעבודת העזרה שלהם ותסיח את דעתם.

חיתוך 45:

התנועה הראשונה מהסוג הזה נקראת חיתוך 45. בקצרה, השחקן שנמצא על חצי הפינה חותך אל הצבע כאשר השומר שלו שמהווה קו העזרה הראשון – מנוטרל. הוא מחויב להחליט האם להישאר עם המצ'אפ שלו או האם להישאר בקו העזרה שלו. ואת המשוואה אנחנו מכירים – החלטה הגנתית = ניצחון התקפי. כך זה נראה:

הפעולה ההפוכה היא יציאה של הגבוה השני (שלא משתתף בפיק&רול) מתוך הצבע אל חצי הפינה. כך, השומר שלו, זה שאחראי לקבל את הגבוה המתגלגל אל תוך הצבע או למנוע את החדירה של מוביל הכדור צריך לצאת אל מחוץ לצבע במקום למלא את תפקידו. עוד החלטה הגנתית ועוד ניצחון התקפי. זה נראה בערך ככה:

exchange dunker spot:

ואם בדברים שיכול לעשות הגבוה השני עסקינן – אז הרי ש-Exchange dunker spot הוא אחד מהם. לרוב, עומד הגבוה השני בדאנקר ספוט. נו, הנקודה הזאת שנמצאת מתחת לסל בצידי הצבע ודרך התמקמות בה מרווח הגבוה שלא משתתף בפיק&רול. לגבוה הזה יש מטלה חשובה מאוד בריווח סביב החסימה.השומר שלו הוא בעל תפקיד גדול מאוד בעזרה על הפיק&רול. ולעיתים היעדר הקליעה של המצ'אפ שלו לא תמשוך אותו החוצה. אז מה עושים? בסך הכל אנחנו צריכים לגרום להסחת דעת. בעזרת המעבר שלו מצד צבע אחד לצד השני הוא מסיט את מבטו של השומר שלו אליו ומחייב אותו לצעוד לעברו. כך זה נראה:

בואו נתעכב לרגע על הקונספט החשוב הזה. מה אנחנו רוצים? להפריע להגנה לעזור. ומה זה אומר? להפריע לשומרים. זה יכול להתבטא באמצעות הזזה פיזית של קווי העזרה מהמקום המקורי שלהם. לגמרי יכול להיות. במקרה הזה, מספיקה הסטת המבט מהפעולה מהמרכזית למקום אחר כדי שנבצע את מה שהתכנסנו אליו.

אחת מהתגובות הללו נקראת Exchange. כל מהות הפעולה היא החלפת מקומות בין שני השחקנים שנמצאים באותו צד. בסה"כ חילופי מקומות. לכאורה, פעולה סתמית ומיותרת. אבל כל עוד זה מסיט את תשומת ליבו ומדאיג את השומר שצריך לדאוג למשהו אחר מלבד ייעודו המקורי – הצלחה. כך זה מבוצע:

ואם ברצוננו לשדרג את זה, ואפילו לפתוח למוביל הכדור אופציה נוספת לקריאה של המגרש – נוכל להחליף את ה-Exchange ב-Flare. זוכרים? מהפרק הקודם? אז קודם כל מוזמנים להיזכר או לראות את זה פה פעם נוספת. בקצרה, מדובר בחסימה שמקבילה לקו השלוש ממש ליד הפיק&רול:

איך יכול לעזור שחקן על שחקן אחר כאשר יודע שהמצ'אפ שלו מעורב בחסימה מסוכנת לידו? הוא לא יכול. וזו המטרה. ואם ייבחר כן לעזור? בכיף. תמיד יוכל מוביל הכדור לראות שחקן פנוי בפינה ולמסור לו לשלשה פנויה. כמה שיותר אופציות, כמה שיותר טוב. תמיד ככה זה נראה:

cut:

אופציה נוספת היא חיתוך הבייס ליין. באופן כללי, כיוון הפיק&רול יכול להיות No/One/Two tag. כלומר, כמות השחקנים שנמצאים בצד אליו מגיע מוביל הכדור יכול להיות 0, 1 או 2. מן הסתם, הרצון של ההגנה זה שמוביל הכדור יילך למקום עם כמה שפחות שחקנים. כלומר, לאחד עם כמה שפחות עזרה הגנתית.
ולשם כך, הומצא חיתוך הבייס ליין. חיתוך שהופך פיק&רול לכיוון צד עם 2 או 3 שחקנים לצד עם פחות. חיתוך שהופך פיק&רול עם המון אופציות הגנתיות לעזרה וכיווץ של ההגנה, לכזה עם פחות. או בקיצור – חיתוך שהופך פיק&רול קשה לביצוע, לכזה פחות. איך זה נראה? פחות או יותר ככה:

פרק נוסף של המילון הטקטי נגמר כאן. פרק נוסף שבו אני בעצמי לומד ומשתפר רק מעצם כתיבתו ומקווה שגם אתם מעצם קריאתו. תענוג עצום – לפחות לי. בנוהל, מוזמנים לשאול שאלות, להגיב תגובות, לבקר ביקורות וכדומה כאן בתגובות. לפחות עד הפרק הבא שיבוא עלינו במהרה

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. תודה עומר
    הסדרה הזאת צריכה להופיע בערוצי הספורט הגדולים. הלוואי שתקבל במה שם ביום מן הימים. עד אז, איזה כיף לאתר שיש לו אותך!

  2. מאוד מעניין! יש אינספור ווריאציות שניתן לעשות סביב הפיק אנד רול. לא מעט פעמים היום הפיק אנד רול הוא רק המהלך השלישי כאשר הקבוצה מתחילה בסדרת חסימות שנועדה לבודד את השחקן הכי חלש הגנתית במיס מאץ' במגרש מול 2 איומים. לדוגמא אם סטף כרגע מול מרקוס סמארט וסטף רוצה לתקוף את הורפורד, אין טעם להביא תמיד את גרין מכיוון שההגנה תזהה את המיס מאץ' והמגן ינסה להכיל את סטף עד שהורפורד יחזור לגרין.
    אבל אם אתה מבצע חסימות להחליף את הורפורד על וויגינס ואז וויגינס מגיע לחסום לסטף אז הורפורד צריך לבחור בין חדירה קלילה של וויגינס או ריקוד מול סטף על קשת השלוש…
    עוד ווריאציה יפה היא פיק אנד רול מההיי פוסט או מהלאו פוסט של גבוה על גבוה. אם שני הגבוהים וורסטילים אפשר ליצור הרבה אקשן סביב זה

  3. מצוין, כרגיל, תודה רבה עומר.
    .
    מודה ומתוודה, במשחק עצמו קשה לי לקלוט את הדברים האלה – יש יותר מדי שחקנים שזזים יותר מדי מהר – אז אני בעיקר מבקש "תנועה מתמדת בלי כדור", יפה לראות את הפרטים של התפיסה הזו.
    .
    שאלה/תהיה – האם אפשר למדוד הצלחה בדברים האלה? כלומר מי זז נכון, בזמן הנכון, למקום הנכון וכו', או שזה יותר עונה להגדרה של "דברים שלא רואים בסטטיסטיקה"?

    1. תודה רבה! אכן בזמן משחק רץ קשה לשים לב לזה. בהילוך החוזר, שהתוצאה (סל, לא סל) לא משנה – הרבה יותר קל לשים לב לפעולה.
      התהיה שלך מאוד מעניינת. בסופו של דבר, זה לא חד ערכי. כלומר צריך לקרוא את ההגנה ולהתאים מהלך. לדוגמה, ראית שם שתי פעולות של גבוהים. האחד שבו הם מרווחים באמצעות מעבר צד בתוך הצבע והשני שהם יוצאים החוצה. מה תתייג כהצלחה? כמהלך טוב? תלוי בהמון. בפילוסופיה של המאמן, בסט יכולות של השחקן וגם בתגובה המיידית של המגן שלו. כך שבעיניי, זה יותר עונה להגדרה של "דברים שלא רואים בסטט'".

כתיבת תגובה

סגירת תפריט