כל מה שרצית לדעת על כדורסל מכללות / איל ספיר

 כתבתי את הפוסט הזה לפני שנה בדיוק בתחילת אליפות המכללות. לנוחיות הקוראים החדשים והוותיקים שכבר שכחו, הפוסט מפורסם כעת שנית יחד עם התגובות שגם מהן ניתן ללמוד.

אליפות המכללות – מרץ' מדנס – בדיוק התחילה וכולם יודעים שהיא הדבר האמיתי. על מנת שכל קוראי הופס יוכלו להנות ממנה, הפוסט הזה יסכם את כל מה שלדעתי צריך לדעת על ליגת המכללות.

עקרונות יסוד

ראשית כל, חשוב לציין שה-NCAA איננה הליגה היחידה. ישנן גם את ה-NAIA, USCAA, NJCAA, וה-NCCAA אך הליגה החזקה מכולן והזו בה אנו עוסקים היא ה-National Collegiate Athletic Association .

הליגה מחולקת לשלוש דיביזיות. הדיביזיה הראשונה שהיא החזקה ביותר, ובה נמצאים 32 קונפרסים ('איזורים') ובהם 351 מכללות. בדיביזיה השנייה ישנם 23 קונפרסים ובשלישית ישנם 8 קונפרסים. הדיביזיה השלישית, הגדולה ביותר (למעלה מ-600 מכללות) היא היחידה בה אין מילגות ספורט, ולכן הן החלשות ביותר ברמתן, אבל ישנן מכללות בדיביזיה השלישית בשחייה (מאונט קניון קולג' למשל) שיכולות להתמודד עם הטובות ביותר בדיביזיה הראשונה. מאונט קניון מתמחה ברמה אקדמאית גבוהה ביותר והיא עושה 'ציד' של שחיינים מעולים ברמה אולימפית הבאים מבתי מיליונרים שלא זקוקים למילגות. ישנן גם מכללות בדיביזיה השלישית שהן טובות כמו הדיביזיה הראשונה בטניס ובגולף.

קביעת הדיביזיות נשלטת באופן מפתיע, על ידי האוניברסיטאות עצמן. כל אוניברסיטה מחליטה באיזו דיביזיה היא רוצה להיות, אבל ישנן אוניברסיטאות שהן בדיביזיה הראשונה רק במקצוע אחד או שניים (כל זמן שהם אינם פוטבול או כדורסל).  כל מחלקת ספורט באוניברסיטה יכולה להחליט בעצמה באיזה קונפרס היא רוצה לשחק, אבל הקונפרנס צריך קודם לקבלה, שזה דבר לא פשוט. בשלוש שנים האחרונות היו מעברים רבים בין הביג-איסט קונפרנס וה-ACC והדבר התחיל לגרום לבלגנים. ה-NCAA אמורה לצאת עם חוקים חדשים בעניין. ישנן אוניברסיטאות שבוחרות לשחק בדיביזיות הנמוכות מכיוון שהשתתפות בדיביזיה I דורשת הוצאה כספית גדולה עד מאוד.

כאמור, בדיביזיה הראשונה נמצאות בערך 350 אוניברסיטאות. בדיביזיה השנייה שהיא מאין 'אזור כילאיים', נמצאות 285 אוניברסיטאות, ובדיביזיה השלישית כ-600 אוניברסיטאות וקולג'ים.

כל שחקני הNCAA הם סטודנטים במכללה בה הם משחקים. למכללות אסור באופן רשמי לשלם כסף לשחקנים, אך מכללות הדיביזיה הראשונה והשנייה רשאיות להציע מלגות ספורט לספורטיהם המצטיינים. לכל שחקן מותר לשחק 4 שנים כאשר חוקי המכללות קובעים ששחקן שעבר מכללה צריך לחכות שנה אחת בצד.

לשחקן שנה ראשונה במכללות קוראים פרשמן, שחקן שנה שנייה הוא ספורמור, בשלישית הוא ג'וניור וברביעית הוא סניור.

חוקי המכללות בכדורסל כמעט זהים לאלו האירופאיים. ההבדל המהותי מה-NBA הוא קשת השלוש, כשמרחק הטופ או דה קי מהטבעת הוא 632 ס"מ, בעוד ב-NBA הוא 724 ס"מ ובאירופה 675. ההבדל הזה מהווה מכשול גדול לסקאוטים מה-NBA, ולכן כמעט אף פעם לא בוחרים שחקנים גבוהה בדראפט על סמך קליעתם משלוש. עוד שוני מה-NBA הוא אורך המשחק, שאורכו 40 דקות בלבד ואורך שעון ה-24, 35 שניות. יש גם גם הבדל בענישה על עבירות: עבירה שלא מתבצעת במהלך זריקה אך היא מעבר למכסת חמשת הפאולים הקבוצתיים מזכה את השחקן ב-1+1 – ניסיון זריקה אחד בוודאות וניסיון שני רק במקרה שהניסיון השני צלח. ישנם כמובן עוד הבדלים כאלו ואחרים אך הם אינם עקרוניים.

הליגה הרגילה

עונת המכללות הרגילה אורכת כ-4 חודשים, ובה כל קבוצה משחקת לרוב בין 30 ל-35 משחקים. רוב קבוצות ה-NCAA שייכות לקונפרס (אך ישנן כאלה שבוחרות להישאר "INDEPENDENT" ולהרכיב לעצמן לוח משחקים ללא השתייכות לקונפרנס, למשל נוטר דאם), והן משחקות בליגה של הקונפרס, כאשר הן רשאיות להוסיף לעצמן משחקים כאוות נפשם נגד כל יריבה. כל משחק בעונה הרגילה הוא חגיגה שלמה עם צ'ירלידרס, "מדורת נצחון" וכל אוניברסיטה עם המסורת שלה. בסירקיוז למשל ממוצע הצופים למשחק עונתי רגיל הוא כ-30,000 (אולם הכדורסל הוא באיצטדיון פוטבול!). אבל האקשן הרציני, מתחיל לאחר שנגמרת העונה הרגילה ומתחילות אליפויות הקונפרסים ואח"כ טורניר המכללות.

אליפויות הקונפרסים ובחירת הקבוצות למרץ' מדנס

בתום העונה הרגילה, מתרחשת אליפות הקונפרס. שיטת האליפות היא בדיוק כמו משחקי הגביע בארץ או משחקי המרץ' מדנס עצמם, נוקאאוט.

האליפות מתרחשת לרוב 4 ימים והמשמעות שלה משתנה. בחלק מהקונפרסים האלופה מקבלת זימון אוטומטי לאליפות המכללות ובחלק אחר היא מסתפקת בזכייה שמשמעותה כבוד וקצת כסף.

תהליך הבחירה למרץ' מדנס, שהוא כינוי לאליפות הדיביזיה הראשונה (אם זה לא היה ברור עד כה, לא אכפת לנו מהדיביזיות האחרות), היה מאז ומעולם קצת לא ברור.

וועדת מומחי מכללות, היא האחראית לבחירת 68 הקבוצות הטובות ביותר. שיטות ההערכה שלהם כמובן מעולם לא נחשפו כי כך קבוצות יתאימו את עצמן אליהן וגם קומבינות ושחיתויות שבוודאי רצות שם יחשפו בקלות. בקיצור ניתן לומר, שהרעיון לא כזה מסובך. אחרי שמוציאים מהמשוואה את המכללות הקטנות והחלשות, נשארים עם בערך 100 מכללות לגיטימיות. מתוכן יש כ-32 עולות אוטומטיות מאליפויות הקונפרסים, וכך נשארים עם 48 קבוצות מתוך 80, וניתן לבחור את הקבוצות עם המאזנים הטובים ביותר ואלה עם השחקנים המבטיחים ביותר (כך לפעמים ניתן למצוא בטורניר קבוצה עם מאזן שלילי).

מבין ה-68 בוחרים את ה-8 החלשות ביותר, והן עורכות בינהן טורניר שאחריו מצטמצם מספר הקבוצות ל-64. הוועדה מחלקת את הקבוצות לארבעה איזורים: מזרח, דרום, מערב ומערב-תיכון, ובכל איזור מדורגות הקבוצות מ-1 עד 16. בעזרת הדירוגים מצוותים את צמדי הקבוצות כאשר כל 1 מקבלת את ה-16 של האזור שלה, כל 2 מקבלת 15 וכך הלאה עד שנוצרת מנצחת לכל אזור והאיזורים נפגשים לפיינל פור. הבראקט, שהוא שמו של התרשים המתאר את כל הדרך עד הפיינלס, נראה כך:

נו, מסובך? אשמח לענות על שאלות בתגובות.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. שתי הערות:
    1. לאונהיברסיטה אסור לשלם באופן לא רשמי, רשמי, או כל אופן שהוא. תשלם כסף לסטודנט? האוניברסיטה תיענש בעונש שיעלה לה עשרות מיליונים רבים ע"י השעייה של שנים מאליפויות וטיווי.
    2. איל הוא צעיר ישראלי הרגיל "לשחיטויות". בבחירת ה-68 אין כל "שחיטויות". הוועדה מרכבת מקבוצה גדולה של אתלטיק דירקטורס מאוניברסיטאות שונות, והכל כשר כמים הכי זקים.

  2. תודה רבה, חידשת לי כמה דברים כמו נוטר דאם. מישהו כאן מבין טיפה בכל השיטה של הפוטבול מכללות? אף לא הבנתי איך כל הסיפור הזה עם הbowls עובד. למה יש כ"כ הרבה ואיך בדיוק בוחרים מי תשחק באיזה bowl.

  3. לגביי התשלומים, כמו שמנחם אמר אסור לשלם בשום צורה שהיא לסטודנטים, אסור להם להופיע בפרסומות, לקבל חוזי פרסום – שום דבר. אסור להם לקחת כסף ממשפחה או חברים כדי ללכת לשחק במכללה מסויימת (למי שראה את הסרט the blind side, למי שלא – רוצו לראות). אני בטוח שיש עוד אלף ואחד חוקים שאני לא יודע עליהם. הNCAA מתייחסים לדברים האלה ברצינות ובקשיחות, הם לא משחקים בדברים האלה. מכללות ושחקנים כבר איבדו אליפויות ותארים אישיים כתוצאה מהדברים האלה (רג'י בוש וUSC, לדוגמא).

  4. מאמר נחמד מאוד
    אז מה הסיפור של נוטר דאם? ומה זאת אומרת שכל קולג' יכול לבחור מול מי הוא משחק? מה זה נותן לו?

  5. 95% מהמכללות בקונפרנסים. מלבד זאת עוד איזה 30-40% מהמשחקים נערכים נגד אוניברסיטאות אחרות: נגד טובות זה ממלא איצטדגיון במישיגן עם 110,000 צופים (בפואבול). אם הם משחקים נגד NOBIODY יבואו 30,000. גם כדי לעשות BOWL GAME חשוב, או ללכת בשנה הבאה לארבע שתיבחרנה לפלייאוף בפוטבול, או להיבחר ל-68, מסתכלים על חוזק הסקדול שלך. בד"כ בתחילךת העיונה אוניברסיטאות מסדרות "משחקים יותר קלים", אבל אחרי ההתחלה, כל משחק הוא נגד יריבה רצינית.
    אגב, משחקים בפוטבול וכדורסל נקבעים לעתים 8-10 שנים מראש.

      1. tאוטו? כסף כיס? מאיפה השטויות האלה?
        מילגה כוללת לימודגים, מגורים, כלדלה, וכסף לספרי לימוד. זה הכל ואף סנט לא מעל זה.

  6. תודה אייל.
    לדעתי יש 32-34 מקומות מובטחים בטורניר, שניתנים למנצחי טורניר סוף השנה בליגות השונות (מלבד האייבי ליג שלא עורכת טורניר, והאלופה בליגה ה"רגילה" עולה לטורניר). זה אומר שגם ליגה חלשה תשלח לפחות נציגה אחת לטורניר הגדול, ואם היתה הפתעה בטורניר סוף השנה באותה ליגה ניתן יהיה לראות מכללות עם מאזן שלילי ב"ריקוד הגדול".
    הדבר משאיר 30-34 מקומות פנויים לכל המכללות החזקות מהליגות הרציניות שלא זכו בטורניר שלהן. מה שזה יוצר זה שכל שנה יש קבוצות טובות שנשארות בחוץ, כאשר אלופות ליגות חלשות נכנסות. יש על זה קצת ביקורת, אבל סה"כ אין מצב שמכללה טופ 20 במדינה לא עולה לטורניר.

  7. תודה איל, כפי שמנחם אמר, אכן כוכב הופס.

    שאלה: מה נסגר שם מבחינות קליעות העונשין? שמתי לב שכאשר העבירה היא על זריקה, יש לשחקן שתי זריקות, וכאשר מדובר בעבירה רגילה לאחר שהקבוצה עברה את מכסת הפאולים, לשחקן יש זריקה אחת, אלא אם כן הוא קולע אותה, ורק אז מקבל שנייה.

    איך זה עובד בדיוק, מה קורה כאשר יש עבירות בשניות האחרונות, והאם יש לקבוצה של השחקן הזורק אפשרות להילחם על הריבאונד בזריקה הראשונה?
    תודה.

    1. גם בארץ היה נהוג פעם ה 1+1 בעונשין בעבירות שנעשות לא תוך כדי זריקה לסל אלא אחרי שהמכסה של העבירות לקבוצה לרבע, או למחצית במכללות , מתמלאת.
      אתה מקבל זריקה אחת וכמובן ניתן לקחת ריבאונד כשהיא מוחטאת. אם קלעת את הראשונה יש זריקה נוספת.

  8. תודה רבה נהנתי מאד.
    אשמח לכל מי שייתן סקירה של הישגים של נניח עשרת המכללות הגדולות.
    לתשומת לב באתרים בעברית אין נתוני וקיפדיה על כך.

  9. מה הסיפור של ג'ימר פרדט? מישהו מוכן לפרט על קריירת המכללות שלו ואיך הוא הגיע לליגה הסינית אם היה כוכב ענק במכללות?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט