המירוץ לזהב: נבחרת ישראל בבייסבול לאולימפיאדה – סיקור הטורניר / ארז שץ

באולימפיאדת מונטריאול, 1976, רשם הסגל הישראלי שני אירועים היסטוריים. הראשון היה העפלתה של האצנית אסתר רוט-שחמורוב לגמר האולימפי במרוץ 100 מטרים משוכות, ולסיים בו במקום השישי, הגמר האולימפי הראשון בהיסטוריה של הספורט הישראלי. האירוע ההיסטורי השני היה הגעתה של נבחרת ישראל בכדורגל לרבע הגמר בו הפסידה לברזיל 4-1 (שער של ויקי פרץ). ההפסד זכור לחובבי הספורט הישראלי לאו דווקא בשל ההעפלה לרבע הגמר כמו בשל העובדה כי הטורניר הזה יסמל את הפעם האחרונה שבה נבחרת ישראלית התחרתה במשחקים האולימפיים. מאז ועד היום ייצגו את ישראל באולימפיאדה ספורטאים יחידים. ישראל כמובן רשמה הצלחות בענפי הג׳ודו, השיט והחתירה, והגיעה לגמרים בענפי האתלטיקה, שחייה, קליעה ואחרים, אבל ענפי הכדור הקבוצתי? כדורגל, כדורסל, משהו? יוק.

והנה, בשנת 2021, אולימפיאדת טוקיו 2020 (שכמו היורו שומרת על השנה בלוגו כי כנראה אין כסף לשנות את המספר) תארח לראשונה מאז 1976 נבחרת כדור ישראלית. וכמו במקרים אחרים, ישראל תנסה למצוא את הנישה שלה לא בענפים הגדולים והמובילים אלא דווקא בענף ״צדדי״. כי כאלה אנחנו, מי שלא רצה אותנו על הפודיום בריצה ובקפיצה יקבל אותנו על הפודיום בג׳ודו ובשיט. ואותו דבר פה, הכדורגל בישראל מנסה להתקדם משלב הבדיחה העצובה לשלב הבדיחה המצחיקה, והכדורסל לא מצליח להתרומם ולהגיע לטוקיו? נשלח את נבחרת הבייסבול! אל הדגל נקראו שחקני בייסבול יהודים מישראל והתפוצות (מה שמכונה ארה״ב) הקימו נבחרת נהדרת שכבר הצליחה להפוך להפתעה הגדולה של הWorld Baseball Classic ב2017 ומאז רק הלכה והתחזקה. בנוסף, הנבחרת הישראלית תתחיל את הטורניר בעמדה מצויינת למדליה, לא מבחינת יחסי הכוחות, החוזק של הנבחרת הישראלית או החולשה של היריבות, אלא פשוט מאחר ובטורניר הנוכחי ישחקו 6 נבחרות בלבד, משמע סיכוי של 50% למדליה מצבע כלשהו לכל משתתפת. אי לכך, בהתאם לזאת, וכמובן בגלל האהבה הגדולה של אתר הופס לבייסבול, נסקר פה את מסעה של נבחרת ישראל אל האולימפיאדה, במהלך הטורניר, ובתקווה, בדרך למדליה אולימפית.

נבחרת קנדה אמנם לא תהיה בטורניר, אבל תמונה נהדרת לפוסט.

בכל זאת הגענו, למרות הכל

טורניר הבייסבול האולימפי תמיד זכה למעמד של ילד מוזנח, כשעד אולימפיאדת ברצלונה ב1992 בכלל לא שוחק הבייסבול כענף אולימפי בעיקר בשל הבעייתיות של הדרישה של המשחקים האולימפיים מהמשתתפים להיות ״חובבנים״, כלומר לא להיות שחקנים מקצועניים והעובדה כי רוב שחקני הבייסבול בעולם הינם שחקנים מקצועיים. ב1992 שונו הדרישות מה שהביא להכללת הבייסבול באולימפיאדה (ולדרים טים האמיתית של כל הזמנים בכדורסל). בפועל, גם לאחר הכללת הבייסבול, המשיכו האמריקנים להתעלם מהטורניר בהפגנתיות, ומאחר והמשחקים האולימפיים משוחקים בזמן בו מתקיימת עונת הבייסבול, לא נשלחו שחקני בייסבול מהמייג׳ור ליג לאולימפיאדה, והתוצאה היתה שליטה די מוחלטת של הקובנים בטורניר עם 3 מדליות זהב ושתי כסף לעומת מדלית זהב אחת ושתי ארד של האמריקנים. השנה לא תשחק קובה בתחרות, מה שאוטומטית משפר את סיכויי כל שאר הנבחרות. הענף הוצא מהמשחקים האולימפיים בלונדון, 2012, מסיבות של חוסר עניין לציבור ובטענה כי לא מדובר בענף ״אוניברסלי״. לקראת המשחקים האולימפיים 2020 הוחזר הבייסבול לאולימפיאדה, בעיקר בשל העובדה שהבייסבול נהנה ממעמד של ספורט לאומי במדינה המארחת, יפן, שגם עלתה אוטומטית לטורניר האולימפי.

על מנת לקבוע את שש הנבחרות שיעפילו לטורניר קיים איגוד הבייסבול העולמי מספר טורנירי מוקדמות בין נבחרות הבייסבול העולמיות. בספטמבר 2019 התקיים הAfrica/Europe Qualifying Event באיטליה בהשתתפות 6 נבחרות: דרום אפריקה, הולנד, איטליה, ספרד, צ׳כיה וישראל. הנבחרת הישראלית הראתה לגויים תגובה ציונית הולמת מהי וסיימה את הטורניר במקום הראשון עם ארבעה נצחונות והפסד אחד והעפילה לאולימפיאדה. בנובמבר 2019 שוחק הטורניר 2019 WBSC Premier12 ביפן, מקסיקו, טאיוון ודרום קוריאה בהשתתפות 12 נבחרות, בינהן יפן, ארה״ב, קובה, ד.קוריאה ומקסיקו. בנוסף הודיעו הWSBC (איגוד הבייסבול/סופטבול העולמי) כי המקום הראשון והשני יעלו לטורניר האולימפי. בפועל, זכתה בטורניר הנבחרת היפנית ועל כן הדרום קוריאנים והמקסיקנים זכו בכרטיסים הנכספים. האמריקנים סיימו במקום הרביעי והקובנים בכלל לא עברו את שלב הבתים. אבל לא לדאוג לאמריקנים. בסוף מאי-תחילת יוני השנה (2021) שוחק טורניר Americas Qualifying Event בפלורידה, ארה״ב בהשתתפות 8 נבחרות מיבשות אמריקה, כולל ארה״ב, קובה, הרפובליקה הדומיניקנית וקנדה. האמריקנים סיימו במקום הראשון והעפילו לטורניר. ובסוף יוני השנה שוחק טורניר נוסף, הFinal Qualifying Tournament בפואבלה, מקסיקו בין הרפובליקה הדומיניקנית, ונצואלה והולנד. הדומיניקנים נצחו בכל המשחקים וסגרו את הרשימה.

נבחרת ארה״ב. הteam to beat, או הteam that will get beaten?

The long and winding road

כיאה וכיאות לטורניר המתקיים ביפן, מדינה בה הבירוקרטיה היא כמעט דת, מדובר במפלצת של ממש מבחינת הפורמט. שש הנבחרות חולקו לשני בתים, ישראל תשחק מול ארה״ב ודרום קוריאה, ואילו היפנים יפגשו את הרפובליקה הדומיניקנית ומקסיקו. משחקי הבתים ישוחקו בתאריכים 28-31 ליולי, ישראל תשחק מול הקוריאנים ב29 ליולי ומול ארה״ב ב30. כל המשחקים ישוחקו בשעה 7 בערב שעון טוקיו (1 בצהריים שעון ישראל). לאחר מכן מתחיל הבלגן. שלב הנוקאאוט ישוחק בתאריכים 1-5 לאוגוסט, ומשחקי המדליות ישוחקו ב7 לאוגוסט. במשחק הראשון בשלב הנוקאאוט (1) ישחקו הנבחרות שהגיעו למקום השלישי בשני הבתים. המפסידה יוצאת מהטורניר, והמנצחת עוברת הלאה. במשחק השני (2) ישחקו הנבחרות שהגיעו למקומות השניים בבתים. המנצחת תעבור לשלב הבא. בשלב הבא (3) ישחקו המנצחת של 1 מול המנצחת של 2. ובמקביל (4) ישחקו הקבוצות במקומות הראשונים. המנצחת במשחק 3 תפגוש את המנצחת במשחק 4 במשחק (5) על המקום הראשון בגמר. זה החלק הקל. עכשיו. המפסידה במשחק 2 והמפסידה במשחק 3 ייפגשו במשחק נוסף שהמנצחת בו תעלה לשחק מול המפסידה במשחק 4. המנצחת פה תעלה לשחק מול המפסידה במשחק 5 על המקום השני בגמר, המפסידה פה תשחק מול המפסידה במשחק 5 במשחק על הארד. זה מופרך כמו שזה נשמע, ומבולגן כמו שזה נראה. למעשה לזכות במקום הראשון בשלב הבתים רק מבטיח לקבוצה לשחק פחות שני משחקים בכל הנוק אאוט, אבל בתור עונש היא תאלץ לשחק מול המנצחת בבית השני, ולא כמו שהיינו מניחים מול המקום השלישי בבית השני. הגיונית יותר היה להכניס את כל 6 הקבוצות לאותו בית, לשחק שני סיבובים, ולשלוח את 4 הראשונות לפיינל פור נוקאאוט, אבל כנראה שזה היה פשוט מדי ליפנים.

מבנה הטורניר האולימפי. מה לא ברור פה?

עד כאן הרקע. בשבועיים הקרובים נסקור יותר לעומק את שש הנבחרות המשתתפות בטורניר, וננסה להכיר יותר מקרוב את השחקנים (עד כמה שאפשר) וקצת על מה עשו בחיים לפני שהגיעו לטורניר הזה. וכמובן, משחקי הנבחרת יזכו פה לסיקור הולם, בתקווה שנוכל להמשיך לעקוב אחריהם כל הדרך (המתעקלת ומתפתלת) למדליה, רצוי מזהב. ועד לסיקור הבא, תחזית לטורניר: נפרק אותם!

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. תודה ארז
    .
    מעניין שבטורניר ההזדמנות האחרונה היו במקור 6 נבחרות אבל סין טייוואן ואוסטרליה פרשו עקב הקורונה
    .
    מזל שהכנסת את הדיאגרמה כי עד היום לא הצלחתי להבין את הפורמט המוזר במלואו 🙂

  2. ארז, תודה רבה. לא מתחבר בכלל לענף, אבל המאמר כתוב בצורה מאוד שוטפת וקראתי בעניין רב. כל הכבוד למי שיזם את הקמת הנבחרת וכמובן למאמנים ולשחקנים. הרבה הצלחה בטוקיו.

    1. לדעתי
      ישראל ומקסיקו הן בבירור שתי החלשות
      יפן וארה"ב הרבה הרבה יותר טובות
      קוריאה והדומיניקנית אמורות להיאבק על הארד אז הסיכוי להקדים אחת מהן הוא ממש נמוך
      .
      הבעיה של ישראל שאין לה יותר ממגיש פותח, אולי אולי שניים ברמה מספיק טובה, ובשביל לקחת את המדליה בפורמט הזה צריך להשיג רצף של נצחונות בשלב שאחרי הבתים כאשר מגישים פותחים לא יכולים לזרוק בלי מנוחה של מס' ימים בין משחק למשחק

    2. בשבוע הקרוב נסקור את הנבחרות וננסה לתת בהם סימנים ותחזיות ואולי לעשות סדר בבלגן מבחינת מי ומי בנבחרת ומה הסיכויים מול האחרות.

  3. אם יוגי ברה היה עדיין בחיים הוא היה אומר 'אף אחת לא ניצחה עד שהיא ניצחה' במשחק בייסבול אחד בין מקצוענים הסיכוי לנצח מעמדה נחותה הוא אולי הגדול מבין כל המשחקים האחרים.

        1. הוקי קרח, אם השוער תופס יום כל קבוצה יכולה לנצח
          .
          אולי אני החלטי מדי ובעצם בייסבול יותר נתון להפתעה במשחק נתון

    1. בכל זאת ניצחנו בעבר את דרום קוריאה, אז תמיד יש סיכוי…
      .
      לגבי הפורמט – שני המשחקים הנוספים בשלב הנוקאאוט נותנים יתרון משמעותי לקבוצות שיסיימו במקום הראשון. מלבד אולי יפן וקוריאה, שישלחו סגל מאוד חזק על טהרת הליגות המקומיות, תהיה השפעה מאוד גדולה על העומס של הפיצ'רים (וכמו שציינו כבר לפני, ישראל לא מהמובילות בתחום).
      כדי לחזק את זה, הנבחרת העפילה למשחקים האולימפיים בגלל חלוקת עומסים נכונה ("ויתרה" על אליפות אירופה כדי לנצח בטורניר שהגיע מיד אחריו), פה זה יהיה הרבה יותר קשה…

  4. אם נשמר מקורונה הסיכוי יגדל משמעותית , אחריות ושמירה על על הנוהל הם המפתח , הקורונה מפילה חללים על ימין ועל שמאל

  5. בס"ד
    תודה רבה.
    חשבתי ש 8 נבחרות משתתפות בטורניר.
    סה'כ צריך 3 נבחרות בבידוד, ואנחנו בלי כמובן, , ויש לנו מדליה…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט