התעוררות קלה – סיקור הניצחון של מכבי על ולנסיה ופריוויו על קאמבקים / עמיחי קטן

(אתר היורוליג)

מכבי תל-אביב (11- 15) – ולנסיה (14-14) 84- 72:

עומרי כספי התכבד בעלייה בחמישייה וגם קלע את 4 הראשונות של מכבי, אבל לאבייר קבע 7- 4 מוקדם לאורחים לפני שכריס ג'ונס, שגם הוא פתח בחמישייה, צימק עם סל משלו לפני שלאבייר הגיע ל-7 אישיות וקבע 11- 6 לולנסיה. זיזיץ' צימק וברייאנט עלה מהספסל עם 4 רצופות שצימקו לנקודה, אבל סאסטרה ומייק טובי שמרו על יתרון קטן של ולנסיה.

ג'ון דיברתולומאו נכנס מוקדם מהרגיל ועשה זאת טוב עם סל, אך את תוצאת הרבע קבע פרפליץ' עם שלשה שסידרה לספרדים יתרון 18- 14 ברבע בו ראינו 5 עבירות מ-2 הקבוצות יחדיו ו-0 זריקות עונשין. עוד דבר מעניין הוא 2 ניסיונות של מכבי בלבד מחוץ לקשת, כאשר שניהם הלכו החוצה, ובלי שלשות או עונשין מכבי לא הגיעו לכמות נקודות אי זוגית בשום שלב של הרבע הראשון.

מכבי המשיכו בהליכה לצבע גם ברבע השני, והפעם זה קרה עם הרבה ביקורים על קו העונשין, כך שמכבי היו רק עם 2 סלי שדה ב-3 וחצי דקות, אבל עם 9 נקודות בפרק הזמן הזה. 4 רצופות של בנדר הביאו למכבי יתרון ראשון במשחק, אליו דובלייביץ' הגיב עם 5 רצופות, אך אז דורסי תרם את השלשה הראשונה של מכבי במשחק והוסיף 2 מהקו שהעלו אותו ל-7 ואת מכבי ליתרון 3.

פרפליץ' השווה בשלשה ודרק וויליאמס, לשעבר בחירה שנייה בדראפט, העביר את היתרון לולנסיה, אבל כספי שמר עליו אצל מכבי עם כמה סלים רצופים שהעניקו לו כבר בשלב הזה שיא עונתי בנקודות. דובלייביץ' שוב החזיר לספרדים את היתרון ברגעי הסיום של המחצית ולאבייר קבע את התוצאה של הירידה להפסקה כשולנסיה ביתרון 35- 33 ושליטה מוחלטת בריבאונד.

למחצית השנייה מכבי עלו אנרגטיים הרבה יותר והחלו לשחק הרבה יותר מהר, מה שהוביל ל-3 שלשות מהירות בצהוב, אבל 2 שלשות של ואן-רוסום שמרו על ולנסיה בתמונה. פעולות טובות של זיזיץ' שמרו על היתרון, אך אז הגיע שחקן חודש פברואר ביורוליג, ניקולה קאליניץ', שתפר 2 שלשות רצופות ושוב הפך את התוצאה.

דורסי הפך להיות שחקן המטרה המובהק של הרכב המחליפים ושלשה שלו החזירה למכבי יתרון 54- 53, ואחריה הלחץ על כל המגרש התחיל לשאת פירות כשברייאנט סחט עבירה ודייק פעמיים מהקו. גם דיברתולומאו הצליח ללכת לקו ולפתוח יתרון שיא של 5, ואפילו שלשה של לאבייר לא עצרה את המומנטום, מכיוון שסלים של בנדר והאנטר סגרו את הרבע השלישי כשמכבי ביתרון 62- 56.

הרמנסון פתח את הרבע האחרון בסל, אליו דורסי ענה בשלשה, וגם לשלשה של קאליניץ' דורסי ענה ב-2, ויתרון 6 הנקודות של מכבי נשמר. כמעט 2 דקות חלפו עד הסל הבא, 2 של בנדר בריבאונד התקפה, וההגנה הטובה של מכבי המשיכה בשלה גם כשזיזיץ' חזר לפרקט במקום האנטר ועוד 2 של הסנטר הקרואטי העניקו למכבי יתרון דו-ספרתי ראשון ביורוליג מאז אמצע ינואר, מה שגרר פסק זמן של ולנסיה.

ואן-רוסום והרמנסון צמצמו קצת אחרי פסק הזמן, אבל זיזיץ' וג'ונס הגדילו שוב ל-9 לפני ששלשה נוספת של לאבייר החלה להלחיץ את הקהל בהיכל (ואיזה כיף שאפשר להגיד את הביטוי "הקהל בהיכל"). ג'ונס החטיא, אבל כספי לקח ריבאונד התקפה שסידר לג'ונס הזדמנות ללכת לקו ולתקן. החטאה נוספת של ולנסיה אפשרה לדורסי לסחוט עבירה במתפרצת ועל הדרך להרוויח טכנית של המאמן, כך שג'ונס ודורסי הגדילו ל-11 מהקו.

זיזיץ' חטף כדור נוסף והוביל אותנו לרגע השיא של הערב, שלשה של עומרי כספי, האיש שתוך 5 שנים הפך מהגרסה הישראלית של סטף קרי לגרסה הישראלית של שון מריון. 82- 68 למכבי, דקה וחצי לסיום, וניתן היה לשמוע את אנחות הרווחה על הספסל הצהוב. ולנסיה שהתלוננו על השיפוט קיבלו עוד 2 ביקורים כפולים על קו העונשין, אבל היה זה עומרי כספי שחתם את המשחק עם עוד סל ובסיום מכבי עם ניצחון 84- 72 שאולי מסמל התעוררות קלה.

דורסי הוביל את קלעי מכבי עם 17 נקודות ו-3 חטיפות, הרבה מזה בזכות 6/6 מקו העונשין ו-3/7 לשלוש, ג'ונס קלע 14 וכך גם עומרי כספי, שקלע מספר כזה של נקודות לאחרונה ב-17/10/2019, זיזיץ' קלע 13 עם 6 ריבאונדים, בנדר קלע 8 עם 5 כדורים חוזרים, קלויארו וברייאנט תרמו 6 לראש, דיברתולומאו קלע 4, האנטר קלע 2 עם 3 ריבאונדים ואסיסטים וסנדי כהן, בלייזר וגם ווילבקין לא קלעו.

אצל ולנסיה, לאבייר הצטיין עם שיא עונתי של 18 נקודות, ואן-רוסום קלע 14 וקאליניץ' הוסיף 11.

המצטיינים:

טיילר דורסי – משחק שני ברציפות שהוא טוב, והפעם זה בא גם עם ניצחון. אחוזי העונשין השתפרו פלאים לאחרונה וזה מעניק לדורסי המון ביטחון בכניסות לסל שנעשות הרבה יותר טוב מבעבר.

כריס ג'ונס – מכבי נראית הרבה יותר שוטפת והתקפית כשהכדור עובר דרך הידיים שלו, ו-19 האסיסטים של מכבי הערב שחולקו על ידי 9 שחקנים שונים היו מחזה די יוצא דופן.

עומרי כספי – הישראלי הראשון ב-NBA הזכיר לנו למה הוא הגיע לשם ואילו יכולות שלו השתפרו במהלך העשור שם. כספי שיחק פחות מ-14 דקות, אבל נכח בכל מקום ונתן תחושה של מי שמשחק הרבה יותר. 14 הנקודות שלו הן גם הכי הרבה של ישראלי עם עבר או הווה ב-NBA מאז ה-9/1 אז אבדיה קלע 20 נגד מיאמי.

הנתון של המשחק:

ההגנה של מכבי הייתה לא רעה גם בחצי הראשון, אבל המחצית השנייה הייתה זו שעשתה את ההבדל במשחק, למרות שזה לא מאוד ניכר באחוזים. למעשה, יוצא שהאחוזים היו לטובת מכבי בערך באותו אופן בשתי המחציות, כפי שיראו הנתונים עוד רגע, כך שזה לא מה שמסביר את ההבדל.

האחוזים של מכבי עברו שיפור קל מ-12/23 מהשדה (52.2%) בחצי הראשון ל-16/29 (55.2%) בחצי השני, אבל השיפור היה בהנעת הכדור שסידרה שלשות – 1/5 (20%) בחצי הראשון מול 6/14 בחצי השני (42.9%). מנגד, ולנסיה קלעו 15/35 (42.9%) מהשדה במחצית הראשונה לעומת 12/30 (40%) במחצית השנייה, אך השתפרו בשלשות מ-4/14 (28.6%) בחצי הראשון ל-7/15 (46.7%) בחצי השני.

ההבדל המהותי הוא הריבאונד. במחצית הראשונה מכבי היו עם 10 ריבאונדים בהגנה וללא ריבאונדים בהתקפה, לעומת 10 ריבאונדים בהגנה של ולנסיה, אבל 10 נוספים בהתקפה. במחצית השנייה, מכבי לקחו 13 כדורים חוזרים בהגנה ו-9 נוספים בהתקפה לעומת 7 של ולנסיה בהגנה ועוד 2 בהתקפה. כתוצאה מההבדל בריבאונד, במחצית הראשונה ולנסיה לקחו 12 זריקות מהשדה יותר ממכבי, לעומת אחת בלבד בחצי השני שהיא תוצאה של ריבוי זריקות עונשין למכבי.

הפריוויו:

(אתר היורוליג)

21:05 מכבי תל-אביב (10- 15) – ולנסיה (14- 13):

רצף 4 ההפסדים הנוכחי של מכבי מעמיד את הצהובים בפני משימה כמעט בלתי אפשרית אם ברצונם להעפיל לרבע הגמר, כאשר במצב העניינים הנוכחי נדמה כי הם זקוקים לפחות ל-8 ניצחונות מתוך 9 המשחקים הבאים. הפעם, ננסה להזריק מעט אופטימיות וניזכר ב-20 הקאמבקים הגדולים ביותר של מכבי בגביעי אירופה.

מתוך 20 המקרים שנבחרו, בחרתי גם קאמבקים בתוך משחק ספציפי אחד, במשחקים קריטיים יותר או פחות, וגם קאמבק עונתי, כלומר ניצחון או רצף ניצחונות שהציל את העונה כולה. מכיוון שהדירוג כאן הוא של קאמבקים משחק שיכול להיות הראשון מבין "המשחקים הגדולים" עשוי להיות מדורג נמוך יותר כאן, מכיוון שכאן המדידה היא רק של אלמנט אחד המכונה "קאמבק".

הנתונים משנת 2002 והלאה לקוחים מאתר היורוליג, ומה שקודם לכן לקוח מהאתרים LINGUASPORT,
Pearl Basket – The European Basketball Database ומקטעי עיתונים ישנים מאתר הספריה הלאומית.

20:

עונה ושלב: 2019 – עונה סדירה מחזור 11.
יריבה: דרושפאקה חוץ.
תוצאה: 73- 71.

הסיפור: בסך הכל שבועיים מאז שיאניס ספרופולוס מונה למאמן מכבי וניצחון הבכורה שלו על באיירן היה השני בצהוב-כחול מול 8 הפסדים, כך שניצחון על הטורקים החלשים היה הכרחי. לטורקים היו תכניות אחרות וסמוך לסיום הרבע השלישי הם כבר אחזו ביתרון 61- 45, אך אז נכנסו לעניינים ג'ון דיברתולומאו וסקוטי ווילבקין, האקס של דרושאפקה.

5 רצופות של ג'ונדי החלו לצמק, אך היו אלה השלשות – 2 של ווילבקין, אחת של אוברייאנט ואחת של דיברתולואמו שצימקו ל-2 בלבד. 5 רצופות של קנדריק ריי הפכו את התוצאה וסקוטי הגדיל ל-5 בשלשה נוספת. הטורקים צמצמו וקיבלו כדור אחרון, אך חסימה של זוסמן על מקולום הביאה למכבי את הניצחון ה-3 לעונה.

19:

עונה ושלב: 2020 – עונה סדירה מחזור 13.
יריבה: צסק"א בית.
תוצאה: 90- 80.

הסיפור: בלי כספי, בלאק, וולטרס ודיברתולומאו הפצועים זה לא היה כוחות במחצית הראשונה והרוסים עלו ליתרון 14 במהלך הרבע השני, אך ווילבקין וזוסמן הובילו ריצה שהשוותה ברבע השלישי, ובדקות ההכרעה מכבי שוב השתלטו על העסק כשווילבקין מסיים עם 22 נקודות ושיאי קריירה של 9 אסיסטים, 5 ריבאונדים ומדד 33.

18:

עונה ושלב: 2020 – עונה סדירה מחזור 15.
יריבה: פנאתנייקוס בית.
תוצאה: 88- 79.

הסיפור: שבוע בלבד לאחר הניצחון על צסק"א הגיעו היוונים שכבר ברחו ליתרון 18, 3 ימים בלבד לפני חנוכה. הגיבורים המפתיעים הפעם היו ג'ייק כהן ודני אבדיה שחברו ל-12 משותפות ברבע השני והפכו את המשחק לצמוד. ההגנה של קווינסי אייסי השתלטו לחלוטין ברגעי ההכרעה כשהוא חסם 5 פעמים את היריבים והשלשות של ווילבקין ודורסי דאגו לניצחון בסיום, למרות 4/15 של ווילבקין ו-3/19 מחוץ לקשת של צמד הגאנרים.

17:

עונה ושלב: 2004 – שלב הבתים מחזור 13.
יריבה: צסק"א חוץ.
תוצאה: 83- 80.

הסיפור: בריחה של צסק"א ברבע השלישי העלתה אותם ליתרון 14 בקרב קריטי על המיקום בבית לקראת הגרלת הטופ 16, אך שלשה של בורשטיין התחילה את המומנטום של מכבי שקצת צמצמו, לפני ש-2 שלשות של טורצ'אן עשו את זה קשה יותר. גור שלף צימק ל-2 בלבד, ואחריו שארפ הוריד לנקודה, כאשר החטאת עונשין של מרכוס בראון אפשרה לניקולה לקבוע שוויון 80. פאפאלוקאס עשה איירבול והשאיר למכבי 2 שניות שהסתיימו בשלשת ניצחון של פארקר.

16:

עונה ושלב: 1988 – בית הגמר.
יריבה: קלן בית, פו אורטז חוץ, פרטיזן בלגרד בית.
תוצאה: 111- 97 על קלן, 91- 82 על פו אורטז ו-98- 84 על פרטיזן בלגרד.

הסיפור: בעונה הראשונה אי פעם עם פיינל-פור הרכב בית הגמר השתנה, וכעת 4 הראשונים עלו לשלב הבא ולא 2 ישירות לגמר כפי שהיה נהוג קודם לכן. 3 מחזורים לסיום מכבי מצאו את עצמם עם מאזן שלילי ואחרי תבוסה כואבת במילאנו, אך אז הגיעו שני משחקים נוחים יותר נגד קלן ופו אורטז, כך שמכבי הגיעו למחזור האחרון כשכל מה שדרוש הוא ניצחון ביתי על פרטיזן בלגרד של ולאדה דיבאץ', מוליכת הטבלה.

בקרב הגבוהים הזה דיבאץ' הובס על ידי קווין מגי ומכבי שלטו כבר מהרגע הראשון בדרך לניצחון ומקום בפיינל-פור, שם מכבי שוב פגשו את פרטיזן. הפעם מגי ניצח את דיבאץ' 34- 19 ומכבי ניצחו 87- 82 במשחק צמוד יותר, אך בגמר מילאנו של בוב מקאדו כבר הייתה גדולה על מכבי בפעם השנייה ברציפות.

15:

עונה ושלב: 2012 – טופ 16 מחזור 5.
יריבה: ז'לגיריס בית.
תוצאה: 70- 66.

הסיפור: הפסד חוץ לקאנטו האיטלקית הכמעט אלמונית סיבך את מכבי, ולמרות הניצחון בהפרש גדול יותר על אותה קאנטו ניצחון ביתי על ז'לגיריס היה הכרחי כדי לא להגיע למצב שחייבים ניצחון חוץ בברצלונה. לז'לגיריס היו מחשבות אחרות וסוני ווימס הוביל אותם ליתרון 8- 0 מהיר וכבר מכבי הבינו שזה יהיה ערב ארוך.

2 שלשות של קולינס הפכו את זה לדו-ספרתי ואחריו ווימס קבע 30- 13 לליטאים, מה שגרם לבלאט הנואש להכניס את תיאו פאפאוקאס, האיש שהוא נהנה לייבש לאורך כל העונה. הרכז היווני הותיק תרם שלשה שהחלה את המומנטום הצהוב, ואליו הצטרפו פניני, קית' לנגפורד וליאור אליהו שצימקו ל-5 בלבד כעבור דקות בודדות, אבל הליטאים שמרו על יתרון.

את המהפך מכבי השלימו רק בתחילת הרבע הרביעי עם שלשה של דווין סמית, ואחת נוספת שלו הגדילה את היתרון ל-7. ז'לגיריס לא ויתרו ושוב ווימס הביא להם את היתרון, אך 4 נקודות של לנגפורד והגנה נהדרת של ריצ'ארד הנדריקס הביאו את הניצחון והמקום בסדרה שעתידה להיות הטובה ביותר בתולדות היורוליג נגד פנאתנייקוס.

14:

עונה ושלב: 2008 – טופ 16 מחזור 5.
יריבה: ריאל מדריד חוץ.
תוצאה: 103- 100.

הסיפור: תבוסה נגד ז'לגיריס והפסד בית לאולימפיאקוס הציבו את מכבי בעמדה קשה לקראת משחק החוץ במדריד. ריאל שלטו מהפתיחה, אבל הבריחה שלהם הגיעה רק ברבע השלישי והעניקה להם יתרון 58- 45. דקות טובות של טרנס מוריס ושלשות של הלפרין, וויל ביינום וניקולה צמצמו את כל הפער ושלשה נוספת של המנהל המקצועי הנוכחי של מכבי השלימה מהפך עם הבאזר לקראת הרבע האחרון.

ברבע האחרון המשחק הפך לקרב ראש בראש בין פליפה רייס, שעדיין מחמם את הספסל של ריאל עם מדים של שחקן, ובין טרנס מוריס, ושלשה של האחרון קבעה שוויון 86. טעות בהגנה השאירה את הרוול לשלשה פנויה, אך הלפרין קבע שוויון והארכה בשלשה משלו שגרמה ליורם ארבל להצהיר "איזה ביצים יש ליותם הלפרין".

בהארכה היה זה אסטבן באטיסטה שנקרא לעזרת מוריס ויחד הם הביאו למכבי את היתרון, באטיסטיה בכמה סלים מתחת לסל ומוריס עם שלשה נוספת, וכשצריך ללכת לזרוק עונשין המועמד מספר 1 של מכבי הוא דרק שארפ שסיים עם 6/6 בחצי הדקה האחרונה ושמר על הניצחון של מכבי שסידר את המקום הראשון בבית ויתרון ביתיות בסדרת רבע הגמר. טרנס מוריס היה עצום עם 23 נקודות, 13 ריבאונדים, 3 חטיפות ומדד 31 (שיאי קריירה בנקודות ומדד) ומנגד פליפה רייס קלע 21 עם 11 ריבאונדים ומדד 31 ואקסל הרוול קלע 20 עם 11 ריבאונדים ורשם שיא קריירה במדד ובדקות.

13:

עונה ושלב: 2010 – טופ 16 מחזור 6.
יריבה: ריאל מדריד חוץ.
תוצאה: 66- 64.

הסיפור: בית המוות של הטופ 16 הכיל את מכבי, ריאל, סיינה ואפס פילזן, ואחרי 4 מחזורים כל הקבוצות היו בשוויון עם 2 ניצחונות בית ו-2 הפסדי חוץ. במחזור החמישי, מכבי ניצחו את סיינה בבית עם רבע אחרון של 43 נקודות וריאל בחוץ את אפס, וכך שתיהן הבטיחו את הכרטיס לרבע הגמר והקרב ביניהן היה על המקום הראשון והזכות לקבל את פרטיזן בלגרד עם יתרון ביתיות ולא את ברצלונה בלי יתרון כזה.

ריאל הובילה מההתחלה וריצת 10- 0 ברבע השני העניקה להם יתרון 29- 13, אך מכבי הצליחו לצמצם ל-31- 21 במחצית ו-45- 36 בסיום הרבע השלישי. צ'אק אידסון ודורון פרקינס הובילו ריצה של מכביב רבע האחרון ושלשה של דיוויד בלו (אז בלות'נטל) קבעה שוויון 55. אידסון כבר השלים את המהפך, אבל שלשה של טראוויס הנסן קבעה שוויון 64. הכדור האחרון הלך לאלן אנדרסון שסחט עבירה ודייק פעמיים מהקו ומכבי השיגו את הניצחון והביתיות, אבל שתיהן הפסידו ברבע הגמר – מכבי לפרטיזן וריאל לברצלונה.

12:

עונה ושלב: 2001 – חצי גמר.
יריבה: צסק"א.
תוצאה: 86- 80.

הסיפור: עונת הפיצול ומכבי בחרה בסופרליג של פיב"א ולמפגש חצי הגמר נגד צסק"א היא הגיעה כפייבוריטית ברורה. במהלך הרבע השני מכבי כבר עלו ליתרון 9, אך אנדריי קירילנקו הוביל ריצה של הרוסים והם עלו ליתרון דו-ספרתי במהלך הרבע השלישי. מכבי הגיבו בריצה שהפכה ל-26- 3 ופתחו יתרון דו-ספרתי משלהם, אותו צסק"א הצליחו לצמצם אך לא מעבר לזה. נייט האפמן ואריאל מקדונלד קלעו 17 כל אחד והובילו את מכבי, ומנגד קירילנקו קלע 23 עם 11 כדורים חוזרים עבור הרוסים שקלעו רק 5 שלשות מ-30 ניסיונות.

11:

עונה ושלב: 2002 – טופ 16 מחזור 6.
יריבה: טאו ויטוריה.
תוצאה: 94- 65.

הסיפור: מכבי פתחו את הטופ 16 עם ניצחון דרמטי על צסק"א, אבל הפסידו באופן לא פחות דרמטי לטאו ויטוריה ואחר כך במוסקבה, מה שהוביל לכך שהם מצאו את עצמם במאזן 2-2 כאשר רק המקום הראשון מעפיל לפיינל-פור. פנרבחצ'ה שכבר איבדו סיכוי להעפיל העדיפו שלא להגיע לארץ בזמן מבצע חומת מגן ומכבי זכתה בניצחון, ובמחזור האחרון הייתה זקוקה לניצחון בהפרש של 5 או כל ניצחון אם צסק"א יפסידו.

הרוסים עשו את שלהם, אבל כך גם מכבי שפתחו חזק ושרדו צמצום של הספרדים כדי לסיים את המחצית ביתרון 10 ואחר כך להפוך את המחצית השנייה לאחת להצגה גדולה שהעניקה מקום בפיינל-פור ושחזור של גמר השנתיים הקודמות נגד פנאתנייקוס. אנתוני פארקר ודרק שארפ הובילו את הקלעים עם 21 ו-20 בהתאמה.

10:

עונה ושלב: 2008 – חצי גמר.
יריבה: סיינה.
תוצאה: 92- 85.

הסיפור: 2 שלשות מהירות של טרל מקנטייר הביאו את סיינה ליתרון 8- 0 מהיר וההגנה האיטלקית עצרה את מכבי על 8 בלבד ברבע הראשון מול 20 שלהם. מקנטייר הגיע כבר ל-13 אישיות ורומיין סאטו הוביל את סיינה ליתרון 36- 18 בדקות המנוחה שלו, אבל שלשות של שארפ ומוריס צמצמו לפני שקשישטוף לברינוביץ' קבע 45- 33 במחצית. מקנטייר הגיע כבר ל-21 נקודות במהלך הרבע השלישי והקפיץ את ההפרש שוב ל-15 לפני ש-2 שלשות נוספות של שארפ צמצמו, אבל גם דקה לסיום הרבע השלישי ההפרש היה עדיין דו-ספרתי.

בשלב הזה, מכבי הלכו לניקולה וויצ'יץ' ששם נקודות ראשונות, שארפ ששם 2 מהקו ושלשה של אלכס גארסיה שקבעו 64- 61 בלבד לסיינה בסוף הרבע. המומנטום הצהוב המשיך גם ברבע האחרון עם שלשות של בלות'נטל וביינום שהשלימו מהפך, ופתאום השלשות החלו לצלול פנימה ומכבי ביתרון. סיינה לא ויתרו ולברינוביץ' קבע שוויון 78, 2 דקות לסיום, אבל ביינום הגיב בסל ועבירה ומצא את מוריס לאלי-הופ. 4 קליעות של גארסיה מהקו כבר החלו את החגיגות ושלשה איטלקית אחרונה רק צמצמה מ-10.

מי שהצטיין במשחק הזה היה הספסל שקלע 70 מתוך 92 הנקודות, כאשר אלכס גארסיה הוביל עם 19 ושארפ קלע 17 נקודות וטרנס מוריס קלע 13 מתוך 22 הנקודות של החמישייה (הלפרין עם 7, ניקולה עם 2 ועומרי כספי את וונטיגו קאמינגס לא קלעו).

9:

עונה ושלב: 2014 – חצי גמר.
יריבה: צסק"א.
תוצאה: 68- 67.

הסיפור: אנדראה זיזיץ' העניק למכבי יתרון 4- 2 שהיה האחרון לזמן הקרוב, ודקה לסיום הרבע השלישי צסק"א כבר קפצו ליתרון 15. 2 של טייריס רייס ושלשה של ריקי היקמן צמצמו ל-10, אבל זה עוד היה רחוק. הרבע האחרון נפתח ביכולת טובה של מכבי שצמצמו כבר ל-6, אבל שלשה של חריאפה וסל של תיאודוסיץ' החזירו את ההפרש למרחק בטוח יותר עבור צסק"א. שלשות של דיוויד בלו והיקמן צימקו ל-5 בלבד ורייס צימק ל-3, ורשמית הגענו לטריטוריה של אפשרות למהפך.

ננאד קרסטיץ' שלא היה במשחק טוב, הפעם הצליח להגיב בסל וטיוס ענה לו בפעולה זהה. סוני ווימס דייק פעם אחת מהקו ודווין סמית צימק ל-2, אך ווימס הוריד שעון והחזיר את ההפרש ל-4, פחות מ-20 שניות לסיום. רייס מצא את בלו לשלשה מהירה ובלו מצא את רייס במתפרצת אחרי איבוד של ויקטור חריאפה. ווימס עוד ניסה שלשה ברגע האחרון והחטיא. בלו קלע 5 שלשות והוביל את הקלעים כשרייס קלע 6 מתוך ה-13 שלו ברבע האחרון.

8:

עונה ושלב: 2004 – טופ 16 מחזור 6.
יריבה: ז'לגיריס בית.
תוצאה: 107- 99.

הסיפור: קרב ישיר על הכרטיס לפיינל-פור הביתי ביד-אליהו, כאשר מכבי אספו את שאראס לגלאקטיקוס עבור מטרה זו, אך לז'לגיריס זה היה חשוב לא פחות, ובעיקר לסאבוניס הגדול שחזר מה-NBA לעונת פרישה בקבוצה אותה הוא לא הצליח להוביל לזכייה קודמת בגביע אירופה (הפסיד לפטרוביץ' וציבונה בגמר של 1986 וזכה עם ריאל ב-1995).

אמנם עונת פרישה של סאבוניס, אבל הוא הוכיח שכוחו עדיין במותניו ונבחר ל-MVP של העונה ביורוליג, וגם במשחק המדובר ביד-אליהו הוא הצטיין עם 29 נקודות ו-9 ריבאונדים, ואילו בצד של מכבי היה זה שאראס שנתן את הופעת הקליעה הטובה ביותר של שחקן מכבי במילניום הנוכחי עם 37 נקודות, אבל הליטאים הובילו בקצת לאורך כל המחצית השנייה. בקיצור – דרבי ליטאי.

שלשה של בלות'נטל צימקה לנקודה בלבד, אבל איינארס בגאקיס הגיב בשלשה משלו דקה ורבע לסיום. שאראס ושארפ החטיאו שלשות, אבל וויצ'יץ' דאג לריבאונד ושאראס סחט עבירה בשלשה באופן שמזכיר מאוד את הכדורסל של היום, והוא דייק בכל 3 הכדורים – 86- 85 לז'לגיריס והמשחק עדיין פתוח מאוד, כאשר נותרו 43 שניות לסיום.

אד קוטה סחט עבירה ודייק פעמיים מהקו ואילו שאראס החטיא שלשה בצד השני ופארקר עשה עבירה בריבאונד על בגאצקיס שדייק פעמיים מהקו, וזה 5 הפרש עם 27 שניות לסיום. בלות'נטל החטיא שלשה ופארקר הצליח איכשהו לסחוט עבירה בריבאונד, החמישית של סאבוניס, אבל דייק רק פעם אחת ו-2 נוספות של קוטה מהקו הקפיצו את היתרון הליטאי ל-6 כשנותרו 15.7 שניות לסיום.

שאראס אולי שכח שצריך שלשה, אבל קיבל גם עבירה וצימק ל-3, ושוב קוטה דייק פעמיים מהקו, כשפארקר עושה עבירה חמישית. שאראס מצא את בלות'נטל לשלשה פנויה וזה איירבול ישר בידיים של וויצ'יץ' ששם 2 ושאראס ממהר לעשות עבירה חמישית שלו על גוסטאס שמחטיא פעמיים ומכבי מקבלת כדור אחרי שריקה לכניסה מוקדמת.

את ההמשך כולם מכירים ונציין שבהארכה באסטון וניקולה שלטו ברחבות עם 4 נקודות כל אחד, כשהראשון חסם פעמיים והשני חילק 3 אסיסטים בהארכה, בזמן שז'לגיריס סבלו מהיעדר סאבוניס. שאראס קלע 37 נקודות, שיא לשחקן מכבי בעידן היורוליג (מאז 2002) בזמן שוויצ'יץ' הצטיין בהארכה וסיים עם 18 נקודות בסך הכל ודיוויד בלות'נטל קלע 17 שהיו אז שיא הקריירה שלו.

7:

עונה ושלב: 2014 – רבע גמר משחק 1.
יריבה: מילאנו חוץ.
תוצאה: 101- 99.

הסיפור: מילאנו ברחו ברבע השלישי והגיעו ליתרון שיא של 13, עליו הם הצליחו לשמור כך ש-2 דקות לסיום הם הובילו 84- 72, מה שגרר מחשבות על מנוחה לכמה שחקנים בכירים לקראת המשחק הבא בסדרה. רייס צימק בסל והיקמן הוסיף מהלך 3 נקודות וההפרש ירד ל-7, אבל לנדסברג החטיא הזדמנות לצמק עוד יותר ונותרו רק 34 שניות לסיום.

מכבי יצאו מפסק זמן עם שלשה של היקמן ועבירה מהירה על ג'רלס שדייק רק פעם אחת, וניקולו מלי נזכר שהמאמן הסביר שאפשר לעשות עבירות, אז הוא עשה אחת כזאת על רייס, אבל בלתי ספורטיבית שאפשרה לרייס לקלוע פעמיים מהקו ולצמק ל-3 וגם לקבל כדור מהצד.

רייס לקח על עצמו את הכדור וסחט עבירה, ואחרי 2/2 מהקו ההפרש עומד על נקודה בלבד ודווין סמית עשה עבירה על דניאל האקט שקלע רק כדור אחד. רייס שוב הלך לסל, והפעם גם עשה סל עם העבירה, ופתאום היתרון של מכבי 87- 86. לנגפורד נחסם על ידי אלכס טיוס בניסיון הראשון וסחט עבירה מהיקמן בשנייה האחרונה, אבל דייק רק בזריקה אחת מהקו, והולכים להארכה.

מכבי הובילו לאורך רוב ההארכה, אבל שלשה של ג'רלס הביאה לאיטלקים יתרון נקודה דקה לסיום. היקמן הפעם לקח על עצמו את הכדורים המכריעים מהעונשין ועבירה על לנגפורד ביתרון 3 הכריחה אותו להחטיא בכוונה, והריבאונד לא הגיע לידיים המילנזיות. היקמן הוביל את מכבי עם 26, כאשר סופו ורייס עזרו לו עם 17 כל אחד, אבל מבין 31 הנקודות האחרונות של מכבי היקמן קלע 16 ורייס 13 והסל הנוסף היה מאסיסט של רייס לטיוס.

מכבי אמנם הפסידו את המשחק השני, אבל לא נתנו להזדמנות לברוח וניצחו את 2 משחקי הבית, כולל רבע אחרון של 32- 10 במשחק 4 שהבטיח את הכרטיס לפיינל-פור. המשחק הראשון בסדרה היה היחיד בו מכבי לקחו פחות ריבאונדים ממילאנו, ובכל זאת בקלול הכולל האיטלקים ניצחו 135- 133 בקרב הזה, בגלל פער של 41- 25 במשחק הראשון שלא מנע את הקאמבק.

6:

עונה ושלב: 1991 – בית הגמר.
יריבות: ברצלונה בית, אריס סלוניקי בית, ספליט בית, באייר לברקוזן בית.
תוצאה: 78- 68 על ברצלונה, 101- 89 על אריס סלוניקי, 103- 65 על ספליט ו-95- 83 על באייר לברקוזן.

הסיפור: מלחמת המפרץ פרצה באמצע העונה וגררה פתרון מעניין של החלפת ביתיות, כך שמכבי שיחקו 5 משחקי חוץ ברציפות ו-6 מתוך 7 משחקים שהיו בתקופת המלחמה היו משחקי חוץ. רק משחק אחד היה אמור להיות משחק בית שהועתק לבלגיה, המשחק נגד פזארו האיטלקית, נגדה מכבי הובסה באיטליה ואחר כך גם בבלגיה.

2 הזרים של מכבי באותה עונה, אד הורטון ודונלד רויאל, עברו לגור אז בלונדון והגיעו משם למשחקי החוץ של מכבי, ומתוך 7 המשחקים הרצופים בחו"ל מכבי ניצחו רק 2 – אחד נגד ספליט של קוקוץ' וחבריו שגם יניפו בסוף את הגביע פעם שלישית ברציפות ואחד נגד לימוז' כשדורון ג'מצ'י קבע את שיא הנקודות במשחק של מכבי באירופה עם 49.

כשהמלחמה נגמרה ומכבי חזרו להיכל נותרו עוד 4 משחקים, וניצחון בכולם היה הכרחי כדי להעפיל לפיינל-פור. זה התחיל במפגש עם ברצלונה שכבר הבטיחה את מקומה בפיינל-פור והורידה הילוך במשחק, ודונלד רויאל הוביל את מכבי לניצחון עם 29 נקודות. אחר כך הגיע קרב ישיר נגד אריס סלוניקי וניקוס גאליס, ובו רויאל ניצח את הקרב האישי 31- 26 וזה נגמר בהפרש זהה להפסד החוץ.

בשלב הזה כבר התחילה לנשב אופימיות ומכבי השיגה ניצחון קל על ספליט שהבטיחה כבר את מקומה בפיינל-פור והגיעה ללא טוני קוקוץ'. שחקני ספליט נסעו לטיול בטבריה ביום לפני המשחק ושחקנה היגוסלבי של רמת השרון דאז, זופר אבדיה, העיד שמשיחות איתן התברר לו המשחק היה חסר חשיבות עבורם, כך שמכבי ניצחו 103- 65 והפכו להיות תלויים בעצמם במחזור הסיום.

המשחק האחרון היה משחק בית נגד לברקוזן הגרמנית, שגם לה היה סיכוי להעפיל, והיה צמוד ביותר, כאשר מכבי הובילו 83- 79 בלבד 3 דקות לסיום. אז ווילי סימס תפר שלשה קריטית שהחלה ריצה של מכבי ומקום בפיינל-פור. רק חבל שכל זה נגמר בתבוסה צורבת של 34 הפרש מברצלונה בחצי הגמר שגלש ליום הזיכרון.

5:

עונה ושלב: 2000 – רבע גמר.
יריבה: בולוניה.
תוצאה: 80- 73 במשחק 2 בחוץ ו-79- 64 במשחק 3 בבית.

הסיפור: אחרי 8 שנים ללא פיינל-פור מכבי הגיעו לרבע הגמר עם ביתיות ותקווה לשבירת הבצורת בעונה טובה, אבל בולוניה השתלטו על המשחק הראשון ביד-אליהו ופתחו פער של 19. מקדונלד ודורון שפר החזירו את מכבי לפיגור 2 בלבד, אבל החלטת שיפוט רעה אפשרה לאיטלקים להשיג ניצחון חוץ שנדמה היה שסוגר עניין, שכן הסיכוי של מכבי להשיג ניצחון חוץ בבולוניה נחשב היה נמוך ביותר.

נייט האפמן היה האיש המרכזי של מכבי במשחק החוץ עם 29 נקודות כולל 19/19 יוצא דופן מקו העונשין. מכבי הובילו לאורך רוב המשחק, אך ריצה איטלקית ברבע האחרון אפשרה לפוצ'קה להפוך את התוצאה, והלה החטיא צעד וחצי קריטי ואפשר למכבי לקחת מחדש את המומנטום לניצחון.

משחק 3 המכריע סימל באופן רשמי את תחילת השנים הטובות של מכבי, החל בטקס הצגת השחקנים שהיה הפעם ארוך ורועש במיוחד וכלה בבריחה של המחצית השנייה והגנת ברזל שאפשרה רק 22 נקודות בחצי הזה, ובסוף ניצחון 79- 64 ומקום בפיינל-פור. האפמן שוב היה המצטיין, הפעם עם 18 נקודות ו-10 ריבאונדים.

4:

עונה ושלב: 2013 – טופ 16.
יריבות: סיינה בית, קאחה לבוראל חוץ, פנרבחצ'ה חוץ, חימקי בית, אולימפיאקוס חוץ, בשיקטאש בית.
תוצאה: 92- 61 על סיינה, 66- 62 על קאחה לבוראל, 94- 85 על פנרבחצ'ה, 80- 79 על חימקי, 73- 67 על אולימפיאקוס ו-101- 58 על בשיקטאש.

הסיפור: את שלב הבתים המוקדם סיימה מכבי במקום הראשון, אך הפסדי חוץ לסיינה וחימקי יחד עם 2 הפסדי בית בנקודה לקאחה לבוראל ואולימפיאקוס הכניסו את מכבי לבור עמוק, יחד עם ההפסד לברצלונה שסגר את הסיבוב הראשון במאזן 2- 5 וההנהלה החלה כבר להתלבט בשאלת ראשו של דיוויד בלאט המאמן.

הקאמבק החל בפריקת עצבים על סיינה שסיימה את הסיבוב הראשון במאזן 6- 1 והמקום הראשון בבית, והמשיך בקרב מורט עצבים בויטוריה ושלשת ניצחון של דיוויד לוגן. בשבוע שאחרי, שיא מועדון דאז של 16/28 לשלוש הספיק נגד פנרבחצ'ה והצגת ענק של ריקי היקמן, יחד עם דקות מפתיעות של ניק קיינר-מדלי ודארקו פלאניניץ', הביאו ניצחון דרמטי נוסף על חימקי, ואפשר היה לומר שמכבי חזרו לתמונה.

הבאה בתור הייתה האלופה המכהנת אולימפיאקוס, שהייתה גם האלופה שבדרך, אבל במחצית הראשונה מכבי התעללו בהם וסגרו אותה ביתרון 41- 23. ספאנוליס וחבריו חזרו כל הדרך לפיגור 3 בלבד, אך שלשה הזויה של דווין סמית סייעה למכבי לשמור על היתרון והניצחון. המשחק השישי ברצף נגד בשיקטאש בהיכל כבר היה חגיגת פסח גדולה כשהרבע השלישי מסתיים ביתרון 91- 35 הזוי לחלוטין.

במחזור האחרון מכבי אמנם הפסידו בחוץ לברצלונה, אבל רצף 6 הניצחונות הזה הספיק למאזן 8- 6 ומקום בסדרת רבע הגמר נגד ריאל מדריד.

3:

עונה ושלב: 1987 – בית הגמר.
יריבות: ז'לגיריס ניטרלי, ריאל מדריד בית, זאדאר חוץ, מילאנו חוץ, פו אורטז בית, ריאל מדריד חוץ.
תוצאה: 81- 74 על ז'לגיריס, 81- 80 על ריאל מדריד, 81- 78 על זאדאר, 94- 79 על מילאנו, 106- 87 על פו אורטז ו-89- 82 על ריאל מדריד.

הסיפור: אחרי ניצחון על זאדאר במחזור הפתיחה הגיע הפסד ביתי למילאנו, הפסד חוץ לפו אורטז והפסד במפגש הראשון נגד ז'לגיריס וחומיצ'וס שקלע 46, ומכבי היו זקוקים לפחות ל-5 ניצחונות ב-6 המשחקים שנותרו. זה התחיל במפגש חוזר עם אלופת ברית המועצות יממה בלבד לאחר המשחק הקודם, והפעם מכבי יצאו מפיגור 9 במחצית לניצחון עליו אמר יורם ארבל "צריך להיות אופטימיסט מושבע כדי להאמין שזה יביא את מכבי לגמר".

היריבה הבאה הייתה ריאל שסיפקה קרב צמוד ביותר שהסתיים בסל ניצחון של מיקי ברקוביץ', אחר כך הגיע עוד משחק צמוד, הפעם בזאדאר, אבל גם בסיומו מכבי היו עם 81 נקודות והניצחון, הפעם מול 78 של היגוסלבים, והפעם הגיע המשחק שהיה אמור להיות הקשה ביותר, משחק החוץ נגד מילאנו של בוב מקאדו, לשעבר ה-MVP של ה-NBA ולעתיד ה-MVP הראשון בתולדות הפיינל-פור של היורוליג.

המשחק במילאנו יירשם באופן בלעדי על שמו של קווין מגי שקלע 36 נקודות וליקט 20 כדורים חוזרים בתצוגת ענק שהובילה את מכבי לניצחון חוץ 94- 79 ופתאום מכבי כבר במקום שמוביל לגמר. בשבוע אחרי הגיע ניצחון קל על פו אורטז ולמשחק האחרון במדריד מכבי הגיעו עם הכרטיס המובטח לגמר, אבל זה לא מנע מהם להשיג ניצחון חוץ ראשון נגד ריאל.

2:

עונה ושלב: 1967 – רבע גמר גביע המחזיקות.
יריבה: בדאלונה בית.
תוצאה: 83- 51 במשחק 2 ו-75- 51 במשחק 3.

הסיפור: גביע אירופה למחזיקות גביע היה המפעל האירופאי בו שיחקה מכבי בעונת 1967, והסיבה היא שבאליפות שנה קודם לכן זכתה הפועל תל-אביב, דבר שלא קרה כבר יותר מיובל. בדיעבד התברר שהמעבר למפעל המשני היטיבה עם מכבי שהגיעה בעמדה טובה לעבור סיבוב באירופה לראשונה בתולדותיה, כאשר היריבה הראשונה הייתה אריס סלוניקי שחטפה 30 הפרש בתל-אביב עם 42 נקודות של טל ברודי בהופעת הבכורה שלו באירופה, אבל הגומלין היה הזוי מדי.

בתקופה ההיא מדדו את הזמן בשעוני יד והמזכירות היוונית ניסתה לעשות "מה שצריך" כדי לאפשר ליוונים למחוק את הפיגור, כך שהעיד אוהד שמדד את הזמן שהמשחק נמשך 72 דקות ולא 40 כמקובל. המזכירות גם דאגה להוציא שחקנים של מכבי בעבירות, גם אחרי העבירה הראשונה או השנייה שלהם, בעוד פריסיס, שחקנה של אריס ביצע 9 עבירות לפני שאחד משחקני מכבי העיר לו והוא יצא מעצמו.

בכל מקרה, גם אחרי שהמאמן יהושע רוזין ספסל את ברודי כדי שלא לסכן אותו, בכל זאת היוונים ניצחו ב-20 בלבד ומכבי העפילו לרבע הגמר תוך כדי שהקהל החל לזרוק עליהם חפצים. המשחק הזה גם גרם לכך שקבוצות חויבו להביא משקיף ניטרלי למזכירות על מנת למנוע מקרים מעין אלו. גם בתבוסה זו, כאשר ברודי סופסל הרבה, הוא הוביל את קלעי מכבי עם 24.

ברבע הגמר מכבי שיחקה נגד חובנטוד בדאלונה והמשחק הראשון בספרד הסתיים בתבוסה צורבת 101- 69, כששוב ברודי מובביל את הקלעים עם 26, ונח קליגר, מי שהיה היו"ר הקודם של הקבוצה, לקח את השחקנים לטיול של 4 ימים בספרד כי אין סיכוי לעשות משהו בגומלין. טל ברודי כנראה חשב אחרת ועל פי העדויות אמר לשחקנים שצריך בסך הכל לקלוע 16 סלים יותר מהם.

המחצית הראשונה הייתה צמודה והסתיימה ביתרון 28- 24 בלבד של מכבי, אבל ברודי הוביל ריצת ענק של מכבי במחצית השנייה ו-3 דקות לסיום מכבי הגיעו למספר המפתח. ברודי קבע יתרון 34, אך אחרי רצף החטאות ואיבודים מ-2 הצדדים הצליחו הספרדים לקלוע ולקבוע את תוצאת הסיום 83- 51, כאשר ברודי קלע 36 נקודות. על פי הכללים הנהוגים אז התקיים משחק שלישי מכריע בתל-אביב, ובו מכבי ניצחו 75- 51, כאשר ברודי קלע הפעם 28 נקודות.

בחצי הגמר היריבה הייתה בורגאס הבולגרית, ובמשחק הראשון 38 נקודות של ברודי הובילו את מכבי לניצחון 91- 60, כך שגם ההפסד המינימלי 68- 67 בגומלין לא מנע ממכבי העפל לגמר. על פי החוקה, המוזרה יש לציין, הגמר היה אמור להיות רק משחק אחד, באולם או מגרש (יד-אליהו אז היה מגרש פתוח) הביתי של אחת הקבוצות בהסכמת שתיהן, גם וארזה וגם מכבי, הקבוצות שהעפילו לגמר, סירבו לוותר על הביתיות, ולכן ברגע האחרון הושגה בין הקבוצות פשרה של שני משחקים, בדומה לשלבים הקודמים.

וארזה הוכיחו עדיפות במשחק הראשון באיטליה ופתחו פער של 17 לפני שצמצום של מכבי קבע 77- 67 בסיום, ואילו בגומלין בישראל, לעיני ראש הממשלה לוי אשכול ומשה דיין, חודש וחצי לפני מינוי לשר ביטחון, הצליחו מכבי לנצח 68- 67, תוצאה שלא הספיקה לגביע, אך היה זה מסע אירופאי ראשון מסוגו עבור הקהל הישראלי וכך גם משחקי מכבי שהחלו כמה עמודים מאחורי השחמט בעיתונים סיימו את העונה בעמודים הראשונים. טל ברודי קלע 29.9 נקודות למשחק באירופה באותה עונה, נתון שהוא קרוב לוודאי הטוב ביותר בתולדות מכבי.

1:

עונה ושלב: 1977 – בית הגמר.
יריבות: ריאל מדריד בית, ברנו ניטרלי, צסק"א ניטרלי, (וארזה חוץ), פילס מאלין בית, (ריאל מדריד חוץ).
תוצאה: 94- 85 על ריאל מדריד, 91- 76 על ברנו, 91- 79 על צסק"א ו-109- 93 על פילס מאלין.

הסיפור: עונת 1977 הייתה הראשונה בה שיחקו בשיטה של בית גמר עם 6 הראשונות, וכך יצא שלראשונה אי פעם מכבי הייתה אמורה להתמודד עם יריבות סובייטיות. ממשלת ברית המועצות החליטה שלא לאפשר לנציגות שלהן להגיע לארץ או לארח את מכבי אצלן, ובצעד תקדימי נקבעו 2 ניצחונות טכניים למכבי במקום משחקי הבית ומשחקים ניטרליים במקום צמד משחקי החוץ, בניגוד לפעמים הבאות שזה קרה, בהן התקיימו שני משחקים רצופים במקום ניטרלי.

על כל פנים, מכבי התחילו את העונה עם 2 ניצחונות טכניים, אך הובסו ביד-אליהו על ידי אלופת איטליה, ואלופת אירופה המכהנת, וארזה, ואחר כך גם הפסידו לאלופת בלגיה, פילס מאלין, כך ש-2 ההפסדים צמצמו מאוד את הסיכויים כבר בשלב מוקדם. המשחק הבא היה בבית נגד ריאל מדריד, ובו לאחר משחק צמוד לכל אורכו הצליחו מכבי לייצר בריחה בדקות הסיום ולהשיג ניצחון קריטי.

הבאים בתור היו שני המשחקים הניטרליים. הראשון שבהם היה נגד ברנו היגוסלבית בעיירה וילוגרד, שם מכבי שוב ברחו בדקות הסיום והשיגו ניצחון שנחשב היה לצפוי, מכיוון שברנו נחשבו החלשים ביותר בבית הגמר. יומיים אחר כך מכבי נדדה לעיירה וירטון ועל הניצחון על צסק"א שם כבר דובר, ופתאום מכבי במאזן 5- 2 ואם סיכוי לא רע להעפיל לגמר.

שבוע אחר כך הגיע משחק החוץ באיטליה נגד וארזה שהסתיים בהפסד צמוד יותר, ובסיומו אמר המאמן האיטלקי שהוא מעדיף לפגוש את צסק"א בגמר, משום שקל יותר לנצח אותם. אחר כך הגיע ניצחון קל נגד פילס מאלין הבלגית, ואל המחזור האחרון מכבי הגיעו כשהם זקוקים להפסד בהפרש של 8 ומטה במדריד או לניצחון של צסק"א, שכבר איבדו את הסיכוי להעפיל, על וארזה שכבר הבטיחה את מקומה בגמר.

אנשי מכבי כנראה זכרו את המשחק במדריד שנה קודם לכן, שהסתיים בהפסד הגדול בתולדות הקבוצה, והמחצית הראשונה שהסתיימה בתוצאה 64- 45 לריאל הלכה בדיוק בכיוון הזה. הפעם מכבי הצליחו לצמצם מעט ולהישאר קרובים להפרש 8 הדרוש, אך לא הצליחו לצמצם לפחות מ-12 והפסידו בסיום 106- 94, כך שהמשחק בין צסק"א לוארזה יממה לאחר מכן היה זה שהכריע מי מבין מכבי או ריאל מדריד תעפיל לגמר.

יש מי שטוען שוארזה העדיפו לשחק נגד מכבי ולא נגד ריאל, ואחרים יטענו שאין לזה קשר, אך בכל מקרה צסק"א הביסו את וארזה 106- 74 ושלחו את מכבי למשחק הגמר נגדם בפיוניר בבלגרד, שהיה הגמר הראשון של מכבי במפעל הזה והשמיני ברציפות (מתוך 10) של וארזה. הגנה נהדרת במחצית הראשונה וג'ים בוטרייט אחד במשחק עצום עם 26 נקודות הביאו למכבי יתרון 9 במחצית, ועל אף שהוא הלך והצטמצם הצליח בוטרייט לשמור עליו עם כמה סלים רצופים בדקות הסיום שהביאו לתוצאה 78- 77 שהפכה למיתולוגית בעקבות המשחק הזה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. חיים תענוג .
    כל הכבוד .
    אם יורשה לי הייתי מחלק את הקמבקים לפי משחקים בודדים ולפי עונות טבלאיות .

    אשר למשחקים הבודדים אז הקאמבק מספר אחד שלי הוא ללא ספק נס קובנה ב2004.
    הסיבות
    1. משחק בודד בו אין דרך חזרה ( בניגוד לנס מילאנו למשל ).
    2. חשיבות המשחק בפעם השנייה בהיסטוריה פיינל פור בתל אביב …באם בפעם הראשונה מכבי כלל לא השתתפה במפעל כי בדיוק אז נזכרה הדובדבנים לפרוח בגליל הרי שבאותה העונה מכבי חשבה על אותו הפיינל פור מרגע ההכרזה על הפיינל פור בתל אביב
    ומבחינה זו לפספס אותו הייתה מכה אדירה

    3. ראייה היסטורית
    אם מכבי מפסידה אין את כל ההיסטוריה של 3 גמרים ברצף מן הסתם גרשון היה הולך והקבוצה הייתה מתפרקת במובן זה הניצחון חשוב ומשמעותי מנס חובנטוד

    4. כל מה שקדם למשחק להזכיר ולנסיה סרבה להופיע בארץ והיה דיון לגבי לקיחת הפיינל פור מתל אביב …דון שמעון עשה את הבלתי יאמן והשאיר את הפיינל פור כאן ועל הדרך השיג ניצחון טכני מול ולנסיה כל מה שנותר זהו ניצחון על הליטאים אותם הבסנו בארץ בסדירה 20 הפרש ודווקא אז לכולם רעדו הידיים לפני הקאמבק האדיר

    5. החוויה .
    זה לא רק בגלל שלא נולדתי אבל מנס בדאלונה אין שום זכרון למהלך כזה או אחר או סיפור גדול מסביב זה גם לא היה המפעל הבכיר ביותר

    כאן לא ניתן לשכוח את המהלך של שלף עם המסירת בריידי /מונטנה לשארפ את הנס הזה שברגע אחד הופך מיגון לשמחה את 2 ההחטאות של מי שעד לפני רגע היה 13/13 עונתי את הכניסה של בירד לצבע בקיצור רשום על המהלך הזה נס .

    לכן כמשחק בודד
    1. נס קובנה 04
    2 נס בדאלונה 67
    3. נס מילאנו 14 ( שהיה מדהים אך היה זה "רק" משחק ראשון בסדרת הטוב מחמש).
    4. הניצחון על סיינה פיינל פור 08
    5 הניצחון על צסק"א פיינל פור 14.

    אחרי משחקים אלו יש עוד כמה זכורים
    לי זכור משחק אחד מעונת 96-97 בו שיחקה מכבי נגד אלופת אירופה המכהנת פאו
    במשחק הזה מכבי הוליכה 17 ( 14-31 כמדומני) פאו הפכה מינוס 17 ל +17 מכבי קצת צימקה אבל זה היה נראה גמור ואז במינוס 9 כ 2 דק לסיום דניאל קלע הוריד ל7 חטף וקלע שלשה ולבסוף מכבי ניצחה בנקודה כאשר נדב קלע 1 מהקו כמדומני השני .

    אשר לעונות שלמות שהתחילו נאחס ונגמרו טוב
    אז כמובן לא חוויתי את 77
    בכל הקשור למה שראיתי
    1. 87
    ההשלמות שלי
    מכבי מנצחת את זאדר מחזור ראשון יורם ארבל טוען שזה לא יספיק למילאנו ואכן מילאנו באה ושמה תנו כאן 97-79
    אח"כ נסענו לצרפת הובלנו 7 בחצי על אורטז אך בסוף שרקו עבירת חצי מפוקפקת על ג'מצי והפסדנו
    במצב זה שיחקנו 2 ניטראלים עם קובנה את הראשון הפסדנו ואז עם הגב לקיר במצב 3-1 ניצחנו לי זכור שמיקי חטף כדור ב 84-86 וניצחנו 84-88

    אח"כ.
    הגיע המשחק מול ריאל שהוליכה 80-79 ו 14 שניות לסיום עשו פאוול על ליפין האפשרות 1+1 למי שיודע מה אני מדבר או כדור מהצד .צביקה הולך על כדור מהצד ומיקי ווינר ברקוביץ קולע .
    כדור אחרון לריאל שגם היא בלהיות או לחדול ופרננדו מרטין המנוח מטביע אך בדרך נס הכדור מקפץ על הטבעת ומכבי מנצחת
    ואז נוסעים ליגוסלביה סופת שלגים השופט מקומי בלית ברירה כל המשחק לטובת זאדר אפילו הם הודו אחרי המשחק אך מכבי מנצחת
    ואז ארבל אומר בארווזיון ( קדם) אולי היום אולי מחר …ומכוון למילאנו וצודק מכבי בגדול ניצחונות החוץ שלה בכל הזמנים מנצחת שם 94-79
    אח"כ אורטז מגיעה לכאן גמצי מפציץ שלשות מכבי מנצחת 87-106 וצריכה או הפסד צרפתי בקובנה או ניצחון היסטורי במדריד
    לבסוף הצרפתים מפסידים אך צביקה לא מספר לשחקנים שמשיגים 89-82 במדריד

    זו העונה מקום 1 ללא תחרות

    2. עונת 2013 מכבי עם 6-1 בסיום הסיבוב בטופ 16 אך בלאט מרים את כולם ועולים לרבע הגמר עם קמבק מופלא.

    3 עונת 88 מכבי מפסידה 35 הפרש למילאנו בפורים פרמייר אומר להתראות בגמר כולם חשבו שהוא משוגע ואז שוב נבחרת ישראל רגע מפשלת מול האוסטרלים כולם בדכאון ואז אורי לוי מספר שדן בוש של פול תומפסון הדהימה את ברצלונה …ומכאן מכבי ניצחה את סטאורן קלן אריס ולבסוף פרטיזן 84-98 כדי לעלות

    4. 91 מלחמת המפרץ והחלפות הביתיות אריס מסרבת לבוא אך מוכרחת אחרי שברצלונה מגיעה שבוע קודם

    5. 2014 העונה לא הייתה טובה לאו דווקא בסכנת הדחה אך הקאמבק ביכולת הגיע

    כמובן גם הקאמבק הנקודתי בסדרת 2000 ראוי להיכלל כפי שהכנסת

    מעולה חיים .

    1. תודה.
      ראיתי גם שכתבת בנושא לפני כמה שנים (לפני המשחק האומלל ההוא בטורקיה נגד דרושאפקה).
      אין לי התנגדות עקרונית לחלוקה הזאת, אבל על מנת להגיע למספר שרציתי חיברתי את 2 הדברים יחד.
      גם לגבי דירוג כל אחד יכול לדרג אחרת בתחום הזה.
      רק כמה הערות קטנות:
      1. גוסטאס היה 17/17 לפני המשחק ואז 1/4 במשחק עצמו מהעונשין.
      2. ב-2013 המאזן היה 2- 5 בסוף הסיבוב הראשון. היה ניצחון 91- 73 על פנרבחצ'ה כשמורן רוט היה המצטיין ו-77- 55 בחוץ על בשיקטאש.
      3. הזכרת 1+1, אז במשחק 4 בגמר של הליגה ב-1991 מיקי היה בראשל"צ והחטיא את הראשונה (והיחידה) ואפשר למכבי לכפות הארכה ולנצח.
      4. כל מה שהיה לפני נס ז'לגיריס לא יצא לי לחוות בזמן אמת, ככה שאני לא יכול להסתמך על זה ולבטל את כל מה שהיה מקודם. בשביל זה יש לי מקורות נוספים.

  2. חיים תודה רבה
    אם גוסטס היה 1/4 אז בהארכה קלע 1/2 כי לדעתי עד שהלך לקו היה מושלם

    2 נכון מורט רוט .. נשמע פרה היסטורי …

    3 וואלה לא זכרתי

    4. התחלת הכי טוב
    אני בעסק מעונת 83-84 חוויה כמו נס קובנה לא זכורה לי .

    1. ה-1/2 של גוסטאס העלה את ז'לגיריס ל-59- 54, 2:20 לסיום הרבע השלישי. בשידור אכן הזכירו את ה-17/17 מהעונתי לפני המשחק אחרי השלשה של שארפ, אבל גם ציינו שלפני המשחק היה לו מאזן מושלם, ובמשחק הזה הוא עם 1/4.

  3. תודה רבה חיים! כל סיפור העביר בי צמרמורת מחדש, ולחשוב שמכבי של העונה יכלה להוסיף הרבה לרשימה. ולנסיה היא המראה שמכבי צריכה להסתכל עליה. קבוצה שחיה על היורוקאפ ותמיד הייתה בתפר בין הליגות, הצליחה לעשות את הצעד קדימה עם ההבאה של השחקנים הנכונים במחירים יחסית נוחים. מאז 2017 אני לא סובל אותה על מה שחוללה להפועל ירושלים, אבל אין עוררין שהיא קבוצה מעולה עם התקפה נהדרת שתעשה הרבה צרות הערב. אם אני צריך להמר, יהיה צמוד עם סקור נמוך יחסית ומכבי תנצח ב3, אבל לא אופתע מכל תוצאה אחרת שתהיה היום

    1. אחרי הדחה רשמית, אם וכאשר, ננסה לעסוק בשאלת העתיד, ואפשר לומר שולנסיה של העונה היא דוגמה מצוינת להרבה דברים חיוביים שמכבי (או כל קבוצה אחרת) יכולים ללמוד.
      לגבי המשחק הערב, אני נוטה להסכים, אבל מכבי כבר הפסידה בבית לונלסיה בשלומיאליות ב-2018

  4. תודה חיים, כבר שנים אני לא עוקב אחרי מכבי אבל העלית בי נשכחות, במיוחד 9, 8, 7 ו-5.
    .
    שמח שההצגה של האפמן במקום הראשון מבין המשחקים הבודדים, הוא לא קלע אז 34?
    .
    עוד משחק שאני זוכר זה שמכבי הייתה בפיגור 4 בבולוניה, שניות אחרונות ובורשטיין על הקו, קלע את הראשונה החטיא את השנייה וקיבל את הכדור לשלשה מה-top of the key שקבעה הארכה אותה ניצחה מכבי. זכור לך משהו כזה?

    1. תודה.
      האפמן קלע 29 עם 6 ריבאונדים ב-5/12 מהשדה ו-19/19 מקו העונשין, ואני מצרף את הבוקס סקור של המשחק מהאתר של פיב"א – http://www.fibaeurope.com/compID_,Uz02qBnJiADOq5VntEf53.season_2000.roundID_2571.gameID_65-42-B-2.html
      לגבי המשחק נגד בולוניה – בעונת 2004 מחזור 4 של שלב הבתים הראשון. מכבי היו בפיגור 3, אבל בורשטיין החטיא את הכדור הראשון. באסטון לקח את הריבאונד. הזכרנו את המשחק הזה בפרוייקט "מכבי ביורוליג – המשחקים הגדולים של המילניום" בקישור הבא – https://hoops.co.il/?p=189662. היתרון הגדול ביותר של סקיפר היה 9 כמדומני, כך שזה לא מספיק "קאמבק" עבור הכתבה הספציפית הזאת.

  5. ובנימה זו אשאל מה גורם לכם להזדהות ולראות כל משחק של קבוצה עם 9 זרים 2 מתאזרחים ו-3 צברים שלא משחקים רוב הזמן

    1. אני גם אוהד את ליברפול שאין לה אף שחקן ישראלי מאז יוסי בניון. אני האחרון שיתנגד לתת יותר מקום לשחקנים ישראלים, אבל זה לא מה שימנע ממני לאהוד את הקבוצה.

  6. לחשוב שאת מרבית המשחקים, לפחות מתחילת שנות השמונים, ראיתי בזמן אמת. אוף אני זקן…
    תודה רבה חיים, פוסט מעולה

  7. תודה חיים.
    השקעה יפה ומדהימה. נחמד שגם ניצחו בסוף בצורה משכנעת.
    מבחינתי כילד, נס ז'לגיריס זה משהו היסטורי והיסטרי… אולי לא מכונן כמו הניצחון המיתולוגי על וארזה, אבל אגדי לא פחות, עם קאמבק הירואי בכל מונחי הכדורסל.
    שאפו.

    1. נס ז'לגיריס כמושג לא נופל (או אולי במעט) מכל אירוע אחר בתולדות מכבי. אם מסתכלים רק על המאפיין "קאמבק" אז הוא קצת נופל, מכיוון שבסופו של דבר מדובר במשחק אחד בו ההפרש הדו-ספרתי היחיד היה לטובת מכבי ברבע השני או בהארכה, וז'לגיריס הובילו בשיא רק ב-8.

  8. אחלה משפט.. "שלשה של עומרי כספי, האיש שתוך 5 שנים הפך מהגרסה הישראלית של סטף קרי לגרסה הישראלית של שון מריון."

כתיבת תגובה

סגירת תפריט