איש הברזל – אלוף העולם בשחמט מיכאל בוטביניק, ואליפות העולם של 1948/שחר אלוני

איש הברזל – אלוף העולם בשחמט מיכאל בוטביניק, ואליפות העולם של 1948/שחר אלוני


לאחר המלחמה בשנת 46' הלך לעולמו האלוף המכהן אליוכין. ב 48' הוקם ארגון פיד"ה שהסדיר את נושא אליפויות העולם בשחמט, איך מעפילים אליהן ואיך הן נערכות. בשל מותו של אליוכין אי אפשר היה כמובן לעשות דו קרב רגיל על אליפות העולם, ופיד"ה הכריזו על תחרות בין 5 שחמטאים מהמובילים בעולם, שהמנצח בה יוכתר כאלוף החדש.

הרכב התחרות נבע משיקולים שונים, היו שם 3 נציגים לברה"מ (בוטביניק, סמיסלוב ופאול קרס האסטוני) , שהיה לה הרבה כח בפיד"ה, וכמובן גם היתה מעצמת השחמט המובילה. ל"שאר העולם" היו שני נציגים, שמואל רשבסקי מארה"ב והאלוף לשעבר שכבר היה בשלהי הקריירה – מקס אויבה, שיכל לפחות להתנחם בכך שהתחרות נערכה בהולנד. הפורמט של התחרות היה מקסימליסטי – כולם משחקים מול כולם 5 פעמים, כלומר 20 משחקים לכל אחד.

בוטביניק בשחור נותן מט בשלושה מהלכים, איך?


קצרה היריעה מלפרט על כל משתתף. לגבי שמואל רשבסקי, מדובר בשחמטאי האמריקאי הכי חשוב במאה העשרים ביחד עם מרשל וראובן פיין (מלבד כמובן פישר). רשבסקי היה יהודי רוסי אורתודוקסי, שהתגלה כילד פלא וכבר בגיל 8 שיחק סימולטנית מול יריבים מבוגרים רבים. הוא נהנה מקריירה ארוכה מאד של כ 50 שנה ברמות הגבוהות והיה אלוף ארה"ב 6 פעמים, לאורך כ 35 שנה, כאשר באמצע הוא פרש לכמה שנים משחמט והתפרנס כרואה חשבון. ידועה האימרה שלו שבגיל 8 השחמט היה עבורו פעולה טבעית, כמו לנשום, ודווקא כשהיה שחקן טוב יותר בגיל מאוחר היה המשחק כרוך במאמץ עבורו.

רשבסקי בגיל 8


הוא מחזיק במספר שיאים כמו מספר המשחקים והנצחונות הרב ביותר באליפויות ארה"ב, בהן הגיע 15 פעם לאחד משלושת המקומות הראשונים. שיא נוסף שלו הוא ששיחק עם 11 מתוך 12 אלופי העולם הראשונים, מלסקר ועד קרפוב. הוא נחשב ליריב חזק במיוחד בדו קרבות, ואף ניצח את אלוף העולם המכהן בוטביניק בדו קרב במסגרת המפגש ארה"ב – ברה"מ בשנת 55'. הוא המשיך להתחרות כמעט עד יום פטירתו בגיל 80 אז זכה במשחק מול יריבו הותיק סמיסלוב (ב 91').

קרס נותן מט תוך 5 מסעים כאן, אבל מה שחשוב זה המסע הראשון של השחור, מהו?


שחקן חשוב נוסף שהשתתף באליפות העולם ב 1948 הוא האסטוני פאול קרס שכונה על ידי רבים "נסיך הכתר של השחמט העולמי" ונחשב בדרך כלל כשחקן החזק ביותר שלא זכה באליפות העולם וכשווה בכוחו לאלופי עולם. קרס זכה בכמה תחרויות חזקות שהידועה בינהן היתה תחרות AVRO בשנת 38' בה הקדים בין היתר את בוטביניק, אויבה, רשבסקי, אליוכין וקפבלנקה. הזכיה המרשימה גרמה לתחילתו של מו"מ עם אליוכין על דו קרב לאליפות העולם, אולם זה לא התממש בשל פרוץ המלחמה. ב 1940 הוא עוד הספיק לנצח את האלוף לשעבר אויבה שהיה עדיין בשיא כוחו בדו קרב יוקרתי.
קרס האסטוני מצא עצמו לאחר מכן בתחומי אירופה הכבושה ולאחר המלחמה כשחזר לברה"מ, היה תחת מעקב צמוד של השלטונות שלא הסתירו זאת, וזאת בין היתר בשל נסיונו לברוח מברה"מ. על אף התנאים הלא פשוטים המשיך קרס להיות אחד משחמטאי הצמרת העולמית. הוא ייצג את ארצו באולימפיאדות בהצלחה רבה במשך 30 שנה.
בשנים 47', 50', 51' זכה באליפות ברה"מ היוקרתית, ובין השנים 53' – 62' כשכבר היה כנראה מעבר לשיאו, הוא זכה 4 פעמים במקום השני בתחרות המועמדים, וכך לא עלה לדו קרב לאליפות העולם. בשלהי הקריירה בשנים 63'-64', עוד הספיק לזכות במקום ראשון או ראשון משותף במספר תחרויות חזקות בהקדימו את אלוף העולם פטרוסיאן. ניצחונו האחרון היה בתחרות טאלין 75' מספר חודשים לפני מותו (בגיל קרוב ל 60) שם הקדים את האלוף לשעבר בוריס ספאסקי. קרס הוא היחיד בהסטוריה שניצח 9 אלופי עולם רשמיים בתחרויות.

פאול קרס על מטבע יורו מיוחד, יש גם פסל מפורסם שלו בבירת אסטוניה יושב ליד לוח שחמט, שם הוא נחשב לגיבור לאומי


יריבו שמואל רשבסקי ניסה להסביר מדוע פאול קרס לא הפך לאלוף עולם, ותוך כדי הסבר החמיא לאישיות יריבו. "אני מאמין שפאול קרס נכשל בהיבט זה משום שחסר את ה 'קילר-אינסטינקט'. קרס היה אדם מתון מכדי לתת את כל כולו במטרה להביס את יריביו. הוא לקח את הכל, כולל השחמט, באופן פילוסופי. קרס היה אחד האנשים הנחמדים ביותר שאי פעם פגשתי. בדרכו החברית וחיוכו הכנה הוא התחבב על אנשים במהירות והפך לחברם. לקרס היה אופי טוב ונעים. כן – הוא אהב שחמט, אבל להיות בן-אדם היה עדיפותו העליונה. בנוסף לשחמט התעניין קרס בטניס, פינג-פונג, שחיה וברידג"

קרס בניצחון יפה בתחרות המועמדים ב 62':


אליפות העולם 1948

בשנת 48' נפגשו כאמור 5 השחקנים לאליפות העולם ולהלן התוצאות, בעמודה השמאלית:

PlayerRd 5Rd 10Rd 15Rd 20Rd 25
 Mikhail Botvinnik (USSR)691214
 Vasily Smyslov (USSR)2411
 Paul Keres (USSR)2410½
 Samuel Reshevsky (USA)610½
 Max Euwe (NED)034
בוטביניק זוכה באליפות העולם הרשמית הראשונה ב 48'



ברקע האליפות קרו מספר דברים. האיגוד של ברה"מ כאמור השפיע רבות על בחירת המשתתפים, ובוטביניק, כאחד הנציגים החזקים בממסד השחמט הסובייטי השפיע על כך גם הוא. על פאול קרס הופעלו כנראה לחצים לא "להפריע" לבוטביניק בתחרות והוא אכן הפסיד את 4 המשחקים הראשונים בינהם (השמועה על כך הגיעה לבוטביניק עצמו שזעם על כך). אויבה שהוזמן היה כבר בשלהי הקריירה ולא בכושר טוב. כמו כן הוזמן האמריקאי ראובן פיין, אך בחר שלא להגיע.

משחק של ראובן פיין בשחור, איך נותנים מט בשלושה מהלכים?


ביחד עם כל זאת לא היה ספק לרבים שבוטביניק זכה בצדק כשחקן החזק ביותר בעולם לאורך עשור שנות ה 40' (בצוותא עם האלוף המנוח אליוכין). בוטביניק, שהיה כבר בן 37, החל אז קדנציה שנמשכה עם הפסקות קצרות עד שנת 63' כאלוף עולם ואחד המוכרים והנודעים שבהם.

לסקר מימין מול בוטביניק ב 36'


מיכאל בוטביניק

בוטביניק היה יהודי רוסי, אולם נולד בכפר בתחומי פינלנד דאז. הוא זכה באליפות ברה"מ מספר פעמים בשנות השלושים, ולראשונה בשנת 31' (כשהיה בן 20). הוא גם היחיד מבין האלופים שניהל במקביל קריירה מצליחה כמהנדס חשמל ומדען מחשבים. הוא היה בצמרת העולמית הגבוהה כל שנות ה 30 והגיע לשיאו כנראה בשנות ה 40.
ב 48' כאמור זכה באליפות העולם והיה האלוף הרשמי הראשון של פיד"ה. וכעבור 3 שנים הגן על תוארו בדו קרב מול דוד ברונשטיין המצוין (תיקו 12-12) ולאחר 3 שנים נוספות שמר על תוארו מול סמיסלוב (שוב תיקו 12-12). ב 57' הפסיד לסמיסלוב בדו קרב ונושל מתואר אלוף העולם, אך בנחישותו חזר וזכה בו שוב ב 58'.


מצורף כאן הניצחון המפורסם של בוטביניק על קפבלנקה בתחרות AVRO בשנת 38':


בשנת 60' נושל בוטביניק שוב מתוארו מול המטאור הצעיר מיכאל טל, אולם בנחישותו שוב זכה בו מחדש בסופה של אותה שנה, כשכבר התקרב לגיל 50. היכולת הזו של בוטביניק להתכונן ולנתח ביסודיות את משחקיו מול יריביו, ולחזור מוכן יותר לדו קרב נוסף, הקנתה לו את התואר 'איש הברזל' בפי רבים. ב 63' הפסיד סופית את התואר העולמי לפטרוסיאן.

בוטביניק בשלהי הקריירה בשנת 62' מחלץ תיקו מעמדה קשה במשחק המפורסם מול פישר בן ה 19


בוטביניק הקים לאחר מכן את האקדמיה המאד ידועה לשחמט של ברית המועצות שהכשירה אלופים רבים. הוא עמד בראשה ובכך היה לו קשר אישי לכל האלופים של המאה ה 20, שכן הוא שיחק עם כולם מלסקר ועד פישר, ואילו קרפוב וקספרוב היו תלמידיו האישיים (וגם קרמניק שהיה אלוף עולם במאה ה 21, למד באקדמיה שלו). הוא היה גם בין הראשונים שפיתח תוכנה למשחק שחמט, עוד בשנות ה 70. האקדמיה שלו היא בית הספר הגבוה לשחמט ברוסיה עד היום.

בוטביניק מדריך את קספרוב

לפוסט הזה יש 51 תגובות

  1. מעניין מאד ונהדר ….אני בדרכי לקחת את הפעוט לקייטנה אז בינתיים התפניתי לפתור רק את חידה 1 ….יפה מאד ( לא רושם בכדי לא לקלקל לאחרים ) מקווה שאתפנה יותר מאוחר לחידה השנייה ….המסובכת לכאורה יותר .

  2. תודה רבה שחר. מעניין כרגיל.
    חידה ראשונה: 1. פ-ו3+ מ-ו1 2. צ-ד8+ צ-ה8 3. צ:ה8 #
    חידה שניה: 1. מה:ו4+ ר-ו3 2. מה:ה3 ו-ח5 3. צ-ח5 פ-ו3 4. צ-ח1+ פ-ז1 5. צ:ז1 #
    חידה שלישית: 1. צ-ה1 צ:ה1 2. צ-ה1 מה:ה1 3. מהז2 #

  3. חידות נחמדות.העמדה מאברו 38 בהחלט אינה עדיפות שחור אך לבן ניצח.קרמניק לא הייה תלמיד אישי אלא תלמיד בבית ספר חוץ מזה נהניתי.תמשיך שחר!

    1. תודה אייל
      אתה מתכוון למשחק עם קפבלנקה?
      לעניות דעתי, לאורך המשחק נראה שללבן יש בעיה עם הרץ החלש וכו', אבל זה רק רושם. תודה

  4. אהבתי לקרוא. קרס חולק את תואר "השחמטאי הטוב ביותר שלא זכה בתואר אלוף עולם" יחד עם דיסידנט אחר מברית המועצות, ויקטור קורצ'נוי כמובן. ההישג שלו בתחרות אברו בהחלט פנטסטי, זאת היתה כמדומני התחרות החזקה בהיסטוריה בשעתו ואחת החזקות אי פעם עד ימינו בעצם.

    אני חושב שבוטביניק היה במובן מסוים אלוף סובייטי "קלאסי" – איש של הממסד שלא חורג הרבה מהתלם. יש תיאוריה די מבוססת שלא רק קרס נאלץ לוותר לו, אלא גם דוד ברונשטיין בדו קרב ביניהם. לממסד הסובייטי היה הרבה יותר נוח עם אלופים כמוהו וכמו קרפוב מאשר עם שחקנים כמו קרס, קורצ'נוי או קספרוב. אבל לזכותו ייאמר שלפחות לאחר מלחמת העולם השנייה הוא בהחלט היה השחמטאי הטוב בעולם ואלוף בזכות ולא בחסד.

    1. תודה סימור
      כן, קרס, קורצנוי ואולי גם ברונשטיין עצמו, איבנצוק ואולי אפילו ארוניאן וגלפנד.
      *
      כן, הממסד הרוסי בהחלט פעל בתקופה ההיא, והיה לו יותר נוח עם שחקנים מסויימים מאשר אחרים.
      *
      בוטביניק היה בהחלט חזק. גם באופי. הוא התייחס אל עצמו כראשון בין שווים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט