הראשון לשמו והגאון – אלופי העולם בשחמט – שטייניץ ומורפי / שחר אלוני

הראשון לשמו והגאון – אלופי העולם בשחמט – שטייניץ ומורפי / שחר אלוני

אלוף העולם הרשמי הראשון בשחמט היה יהודי מפראג, שהיה בן הזקונים במשפחה דתית בת 13 נפשות. שמו היה וילהלם שטייניץ, ונינו אגב הוא שר האוצר לשעבר. שטייניץ היה לא רק אלוף העולם הראשון אלא יש לו מקום חשוב אף יותר מכך בהסטוריה, כי הוא הראשון שהגדיר ויישם את עקרונות השחמט האסטרטגיים כפי שאנו מכירים כיום, כגון "בפתיחה יש לפתח כלים, לשחק עם רגלים במרכז הלוח ולעשות הצרחה", "בסיומים לרוב המלך צריך להיות אקטיבי", "יש ליצור מבנה רגלים איתן ולמקם כלים בערוגות חזקות". עקרונות אלה שהיום הם מובנים מאליהם גובשו לא כל כך מזמן, רק בסוף המאה ה 19, על ידי וילהלם שטייניץ נצר למשפחה חרדית מצ'כיה (אז באמפריה האוסטרו-הונגרית).

אפשר לראות שרשימה זו של אלופי העולם מתחילה רק ב 1886, ושטייניץ רשום בה כאלוף 8 שנים, אך למעשה הוא היה השחקן הטוב בעולם גם קודם לכן ובסך הכל מעל 25 שנה.
שטייניץ ויתר על לימודי מתמטיקה בטכניון של פראג, כדי להתרכז בשחמט, מה שהיווה בחירה יוצאת דופן באותה תקופה, בודאי ליהודי. כבר ב 1866 גבר על אנדרסן הגדול בדו קרב ומיצב עצמו כשחקן הטוב בעולם.

ואם הזכרנו את אנדרסן, מדובר באחרון השחמטאים אי פעם ששיחק בסגנון שפעם היה קיים שנקרא "שחמט קומבינציוני" כלומר תחבולני. סגנון משחק שבו אין הרבה משמעות לעקרונות אסטרטגיים אלא לטקטיקות ותחבולות סוערות אשר מקנות יתרון למי שמסוגל לממש אותן מהר וטוב יותר. שטייניץ היה זה שהקים את אסכולת "השחמט העמדתי" שעל פיה משחקים עד היום, כאשר המהפך במשחקו החל בשנת 1873.

שטייניץ בצעירותו

גובהו של שטייניץ היה כ 1.5 מטר, הוא סבל מצליעה וארטריטיס, ונטה למזג לא נעים ואף אלים וללשון חדה. כל זאת הביא להתנגשויות בינו לבין הקהילה באנגליה, ולכן עבר לאחר מכן עבר לארה"ב, ושם גם זכה באופן רשמי בתואר אלוף העולם לאחר דו קרב עם צוקרטורט, קיבל אזרחות אמריקאית ושינה את שמו לויליאם. שטייניץ הגן על תוארו 3 פעמים עד שהפסיד אותו בגיל 48 ליהודי אחר, עמנואל לסקר.
יתכן ששטייניץ לקה בסיפיליס ולכן נטה להתפרצויות זעם ומצבו הגופני הדרדר. בכל אופן הוא נפטר בעוני בשנת 1900 במנהטן ונקבר בברוקלין.

לסקר מול שטייניץ בדו קרב של 1894

תרומותיו של שטייניץ לשחמט הן עצומות, וזאת בזכות העקרונות של האסטרטגיה העמדתית שהקנה למשחק וששרירים עד היום (עם התפתחויות כמובן). היורש שלו, לסקר , אמר כי משימתו היא לשמר את מפעלו של שטייניץ ואת העקרונות אותם גיבש.

קטע קצר של משחק יפה של שטייניץ בדו קרב על אליפות העולם מול הרוסי צ'יגורין:

פאול מורפי

לא ניתן לדבר על אלופים גדולים במאה ה 19 ובכלל בלי להזכיר את הגאון האמריקאי מניו-אורלינס פאול מורפי. כשהייתי ילד בשנות ה 80, מורפי נחשב כסוג של אנקדוטה, מישהו שהבליח לכמה שנים בתקופה בה השחמט לא היה מאורגן ושווה אזכור של שורה בספרים. אבל מאז הכירו בגדולתו, הערך שלו בויקיפדיה גדול מרוב האלופים, כמעט בכל רשימה הוא מופיע כטופ 10 בכל הזמנים, ואחד מהאלופים (נדמה לי קספרוב) אמר פעם שמורפי היה הטוב אי פעם.

בגיל 12 החל מורפי לשחק בתחרויות חזקות ונחשב מידית לשני הטוב ביותר בעולם. בגיל 15 עלה למקום הראשון שעליו שמר ברצף עד גיל 27 (שנת 1864), אך אז הפסיק לחלוטין לשחק, למעשה כמעט לא שיחק אחרי גיל 22. מורפי הקדים את זמנו ולמעשה יישם את עקרונות השחמט האסטרטגיים שגובשו רק כמה עשורים אחריו על ידי שטייניץ.

מורפי הילד למד שחמט מצפיה (איש לא לימד אותו) ובגיל 9 נחשב לאחד השחקנים החזקים בעירו. בגיל 12 הוא ניצח 3-0 את השחקן הבכיר לבנטל שביקר בניו אורלינס. לאחר מכן סיים תואר בהצטיינות יתרה, המשיך ללימודי משפטים וסיים גם אותם תוך שהוא לומד בעל פה את ספר החוקים של לואיזיאנה לקראת הבחינה. עם הסמכתו נאות לבקשות חוזרות להשתתף באליפות ארצות הברית וזכה בה, ולאחר מכן נסע לאירופה וניצח בהפרשים גדולים את כל צמרת השחמט כולל אנדרסן הגדול, עליו גבר 8-3 למרות שהיה חולה בזמן הדו קרב ונזקק לטיפולים רפואיים לא פשוטים שהחלישו אותו והקשו עליו לעמוד על רגליו.

חידה של מורפי: הלבן יכול לתת פה מט בלתי נמנע תוך שני מהלכים, מה המהלך הראשון?

מורפי הוכרז כאלוף עולם, נעשה פסל שלו ואנשים מכל רחבי אירופה באו לחזות בפלא, שכן היה אז רק בן 21. חברות החלו לבקש את תמיכתו כידוען ומועדון בייסבול נקרא על שמו.
אפשר לראות כאן את תוצאות הדו קרבות שלו מול הצמרת העולמית, החל מגיל 13:

שנהמיקוםהמתמודד השניתוצאה
1850יוהאן לבנטל2.5 מ-3ניצחון
1858לונדוןיוהאן לבנטל10 מ-14ניצחון
1858פריזדניאל הארוויץ5.5 מ-8ניצחון
1858פריזאדולף אנדרסן8 מ-11ניצחון
1859פריזאוגוסטוס מונגרדיין7.5 מ-8ניצחון

לאחר שנת 59 (בגיל 22) הפסיק למעשה מורפי לשחק כמעט בכלל, ונחשב לפורש בגיל 27.
הקריירה המשפטית שלו לא צלחה, שכן הלקוחות רצו לדבר איתו על שחמט, וכמו כן פרצה בארה"ב מלחמת האזרחים. מורפי התנגד למלחמה ולא שירת בצבא הדרום, מה שהקשה על הקריירה שלו גם לאחר מכן. למרות ההפצרות הרבות לא חזר מורפי לשחק והוא נפטר בגיל 47 כנראה משבץ מוחי. האחוזה של משפחתו נמכרה בסוף המאה ה 19 והפכה למסעדה מפורסמת בניו אורלינס – ברננס' (Brennan's) הקיימת עד היום.

פסלו של מורפי

לגבי סגנונו של מורפי מעיד קספרוב:
"עצם העלאת השם פול מורפי… מזכירה לרבים מאוהבי השחמט את התקפותיו היוצאות מגדר הרגיל ואת תחבולותיו. אך מעטים יודעים שתחבולות אלה היו מבוססות על עקרונות אסטרטגיים עמוקים, כגון ריכוז מקסימלי של כלים, עליונות בפיתוח, ופתיחת טורים במרכז. מורפי הבין בעזרת חוש פנימי את חוקי האסטרטגיה השחמטית, ותודות לכך נחל ניצחונות מזהירים במספר כה רב."

הרבה ממשחקיו נראים מודרניים, ובכך הוא הקדים את זמנו ונחשב לרב האמן המודרני הראשון. הוא נחשב לשחמטאי אנטואיטיבי (בדומה לקפבלנקה) וכזה שיכול גם להתגונן בעמדות קשות ולמנוע הפסד. אנדרסן אמר עליו שלעשות טעות אחת מול מורפי משול לכניעה. קפבלנקה אמר עליו שמדובר בשחקן השלם והטוב ביותר שאי פעם שיחק.

משחק לדוגמה של מורפי(מתחיל קצת אחרי התחלת הסרטון):

לפוסט הזה יש 54 תגובות

    1. תודה אור
      הסגנון התחבולני-רומנטי היה בשיאו במאה ה 19 והתבסס על נסיון ליצור כמה שיוצר מהר עמדה בה תתאפשר תחבולה טקטית.
      הסגנון העמדתי שפיתח שטייניץ (ומורפי היה אחד ממייסדיו ללא ידיעתו) התבסס על פיתוח הדרגתי לטווח ארוך לפי עקרונות אסטרטגיים

      1. אפשר גם להוסיף שבסגנון הרומנטי ניצחון בהחלט היה חשוב מאוד, אבל לא חזות הכל. אם היו מקריבים לך כלי זה היה נחשב "לא מנומס" שלא לקחת אותו, ומשחק הגנתי סולידי היה פחות מוערך ממשחק התקפי. זה הוביל מצד אחד לכמה משחקים מרשימים בהם שחקן אחד מקריב את כל הכלים ונותן מט מרהיב. אבל מצד שני – כל שחקן סביר בין ימינו שמפגין בקיאות בסיסית ביסודות המשחק העמדתי, היה יכול להציב הגנה סולידית ולנצח הרבה מגדולי השחקנים של המאה ה 19.

        אם אני מבין נכון את הכתבה של שחר, זאת גם הסיבה שפול מורפי נחשב לכזה שחקן גדול ופורץ דרך – המשחק שלו אכן היה רומנטי כמו שהיה נהוג באותה תקופה, אבל עדיין בנוי על עקרונות עמדתיים נכונים שהתבססו עשרות שנים אחריו.

        1. נכון, הוא היה שחקן חזק בשני הסגנונות.
          אנדרסן ה"רומנטי" היה מספיק חזק לנצח את כל הצמרת העולמית לאורך כמה עשורים, מלבד מורפי ב 58 ושטייניץ בשנות ה 80

  1. תודה שחר, בחצי שנה איך האחרונה בין הכיסוי של משחקים מודרנים חשובים אגאדמטור מכסה בסאגה לתפארת את המשחקים של מורפי בוידיאו היומי שלו. הוא גם לפעמים מכניס אנקדוטות וציטוטים יפים מספר אוטוביוגראפי עליו. פול מורפי חתיכת עילוי שהקדים את זמנו, מדהים שהמורפי׳ז דיפנס נגד הרוי לופז עדיין תקף ופופלארי עד היום.

  2. שחר, תודה רבה. מעניין מאוד. אינני מבין במשחק ומכיר רק את החוקים (כלומר, המהלכים של כל כלי), אך נהנה מאוד לקרוא על ההיסטוריה של הענף והשחקנים הגדולים. לא קראתי מעולם על מורפי עד המאמר שלך.

  3. שחר תודה רבה.
    מעניין מאד
    באיחור אופנתי אומר לך שראיתי את הקטע על קרלסן בשבוע שעבר קטע מ 2012 כאשר הוא בהאוורד מנצח 10 עו"ד בכירים כאשר הוא משחק עם גבו ללוחות ועיניים עצומות
    זה בלתי נתפס מבחינתי.
    זה לא רק 10 לוחות 320 כלים
    אלא התזוזות
    אם אתן כאן לאדם הסביר לזכור 10 מספרים וכל רגע אשנה לו מספר הוא יאבד כיוון מהר מאד כאן למעשה זה 20 מספרים ( שכן יש צעד של יריב ותגובה שלך או להיפך ) זה נראה לי משהו לא מהעולם הזה .

    וזה מוביל אותי לשאלה
    האם ידוע לך אם בדקו פעם אי קיו של בכירי השחמטאים ?

    1. שלום אהרון, האמת שלא ידוע לי על זה, שאלה טובה.
      לסקר היה דר' למתמטיקה ופסיכולוגיה, אבל מעבר לזה אני לא יודע על אינדיקציה כלשהיא
      היו בעבר כל מיני שיאנים של שחמט עיוור ששוחק סימולטנית, זה באמת מאד קשה, צריך לזכור בראש תמונה של כל לוח

        1. שחר תודה רבה
          יפה מאד בהחלט בהינתן שהילד בן 7 יודע לשחק באופן סביר ללא טעויות קשות שמאפיינות ילדים .

            1. יש לינק?

            2. אני רואה שזה לא מעתיק את הקישור. מוזמן לגלול בקיר הפייסבוק שלי ל-17/10

            3. ?

            4. סבבה, תודה

            5. יפה 🙂

  4. תודה שחר. נהדר.
    למה בחידה אתה טוען שכל צעד אחר היה מוביל לתיקו?
    לדעתי סתם צעד קדימה עם הצריח יחייב את השחור לשבור את ההגנה ובסוף להפסיד

    1. ברגע שהשחור יחליף רגלי תמורת רגלי זה תיקו קל עם רץ ורגלי מול צריח. (גם רץ וזהו מול צריח זה תיקו).
      אם הצריח זז למעלה לאורך הטור אז השחור יקדם רגלי ל a6,ואז ללבן אין איך להתקדם בהמשך

      1. התכוונתי שהצריח זז למעלה. לזה הפתרון היחיד שמונע מט מיידי הוא באמת קידום הרגלי ל-a6.
        אבל, הצריח הלבן יכול ללכת לטור d כדי לכוון ולהגיע ל-d7 בהמשך כדי להכות את הרגלי שעל b7. אני לא רואה איך השחור נמלט מזה

        1. התכתבות מעניינת
          על צריח d1 במסע הראשון, השחור יכול פשוט להכות את הרגלי הלבן
          אחר כך הוא יזיז את הרץ או הרגלי בהתאם למסע הבא של השחור

          1. לא הבנת את כוונתי. אהיה ברור יותר לפי צעדים:
            1. צא2, א6
            2. צד2, …..?
            .
            לדעתי – במצב כזה הלבן זוכה במשחק, ואין כאן תיקו.
            .
            אני לא מתכוון שההצעה שלי תפתור את החידה של מט ב-2 מסעים. אני פשוט שואל על כך שאמרת שכל מסע מלבד המסע שפותר את החידה (צא6) יוביל לתיקו. לדעתי יש מסעים שיובילו לניצחון ולא לתיקו.

            1. מסכים, טעות שלי במקור, אין תיקו בתכנית הזו
              Ra6 פותר את הבעיה המקורית של מט ב 2 מהלכים
              מסע אחר של הצריח לאורך הטור זוכה גם הוא אבל ביותר מהלכים, כמו שאתה אומר

            2. ההמשך הכי מעניין של השחור אחרי צד2 הוא לשחק רץ ל א7 ולהקריב את הרץ ולשחק עם שני רגלים נגד צריח. זה מאתגר את הלבן, אבל אם הוא מדייק הוא מנצח

            3. סטוקפיש 12 מראה מט בלתי נמנע של הלבן ב-10 מסעים, אם מתעקשים לשחק את הראשון צ-א2.

            4. זה אולי נכון – אבל צריך לשחק את זה נכון. לדעתי זה לא אתגר משמעותי, אבל צריך להיזהר מפט לא מתוכנן.

  5. אחרי
    1 צא2 א6
    2 צד2 רא7
    3 ב:א7 מ:א7

    הלבן עם צריח נגד שני רגלים וזה לא טרוויאלי לנצח, אבל אם מדייקים מנצחים בלבן. אפשר להוריד די מהר את אחד הרגלים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט