מתכוננים לדראפט – חלק ב'/ רותם אלרן

הדראפט השנה צפוי להיות מעניין ועמוק מאוד, גם אם הוא לא נחשב Top heavy, אלא העומק והאיכות בבחירות המאוחרות יותר הם שעשויים להגדיר אותו. כהכנה קצרצרה לדראפט אפרסם סדרת כתבות קצרצרה של שלוש כתבות על הפרוספקטים והשחקנים הצפויים להיבחר בדראפט, ובכל אחת מהן יופיעו שני שחקנים לפי איזור הבחירה שלהם, כשהיום אדבר על שני פרוספקטים מרתקים שצפויים להיבחר במקומות 4-10 בדראפט הקרוב, ככתבת המשך לחלק הראשון שניתן להיכנס אליו כאן.

אובי טופין

השחקן הראשון שאדבר עליו היום הוא שחקן מאוד מבטיח עם רצפה גבוהה מאוד, אבל כנראה ייפול מעט במיקומים ולא ייבחר באיזור הטופ 3 בגלל תקרה מעט נמוכה יותר מאחרים לאור כך שהוא בן יותר מ-22 (יחגוג 23 במרץ). גיל הוא דבר מאוד מרכזי בבחירה בשחקן, ובגיל שלו כבר יש לא מעט שחקנים שנמצאים בתוך שנתם השנייה או השלישית בליגה, מה שמעט מוריד מהמניה שלו לקראת הדראפט הקרוב.

למרות הגיל המבוגר יחסית לשאר השחקנים בדראפט הזה, טופין הוא אחד המוכשרים מביניהם, כשהוא מביא סט יכולות מרשים מאוד בהתקפה, כאשר הוא משלב אתלטיות פסיכית (כולל דאנק בין הרגליים במהלך משחק מכללות) עם סיומת ויכולת ריווח ברמה טובה יחסית עבור גבוה (39% על 2.6 זריקות משלוש העונה). אין לו את הזריקה הכי יפה או נקייה, כשהוא קולע רק ב-70.2% מהעונשין, אבל יכולת הקליעה היא לא מרכז המשחק שלו ומהווה תוספת חשובה למשחק ההתקפי המצוין שלו. הוא קלעי של 63.3% מהשדה ומזכיר במשחק שלו את ג'ון קולינס, ובדומה לפורוורד ההוקס הוא מחזיק בחיסרון הגנתי.

לא מעט השוואות של טופין מדברות על אמארה סטודמאייר, וניתן להבין זאת – טופין שחקן הגנתי חלש יחסית, למרות נתונים פיזיים נהדרים – גובהו 2.06 מ', הוא שוקל כ-100 ק"ג ומוטת הידיים שלו שלו היא 2.18. עם מימדים כאלו ואתלטיות הוא יכול להיות שחקן הגנה טוב בהרבה, אבל כרגע הוא ממש לא שם. בדומה לאמארה יש לו אתלטיות, ולא מעט ממנה, אבל הוא צריך לפתח אינסטינקטים יותר טובים בצד האפור של הפארקט, והמועדון אליו יגיע יצטרך לעבוד איתו על זה לא מעט, אבל גם לצד גבוה הגנתי טוב הוא יכול לתפקד.

לטעמי, הקבוצה שהכי תתאים לטופין באיזור הבחירה שלו היא קליבלנד, שבה כבר יש שני גארדים שאוהבים כדור ולא יזיק גבוה מוכשר. ברגע שטופין יגיע לשם זה יסלול את דרכו של קווין לאב החוצה, דבר ששני הצדדים יהיו מעוניינים בו בעתיד הקרוב. השילוב לא מושלם, במיוחד לאור כך שטופין גם הוא ירצה לא מעט נגיעות בהתקפה, אבל יעבוד יותר טוב מרוב הקבוצות בטופ של הדראפט, שלרובן יש כבר שחקן על העמדה שלו – שיקגו עם מרקנן, אטלנטה עם קולינס, דטרויט עם גריפין, ניו יורק עם אינספור הפאוור פורוורדים שלה מהקיץ הקודם ולוויזארדס כבר יש את האצ'ימורה. סביר להניח שאובי לא ייפול לבחירה העשירית, אבל אם יגיע לשם הוא יכול להוות התאמה נהדרת לפיניקס, כשדיאנדרה אייטון מתפתח כסנטר הגנתי נהדר, דווין בוקר כבר עכשיו אחד מהסקוררים המוכשרים ביותר בליגה וטופין ייהנה מפליימייקר אדיר כמו כריס פול לצידו, שהגיע לקבוצה בטרייד ממש אתמול.

קיליאן הייז

הייז הוא כנראה הפרוספקט האהוב עליי ביותר בכל הדראפט, כשהוא מביא המון כישרון והרבה איכויות שלא רואים מפרוספקטים אחרים השנה, ואמנם הוא לא צפוי להיבחר בבחירה גבוהה מאוד, אך לקראת סוף הטופ 10 הוא יכול להיות שחקן מצוין כמעט לכל קבוצה. האמריקאי-צרפתי ששיחק השנה באולם מהליגה הגרמנית הוא שחקן מרתק, שיכול להיות השחקן הטוב ביותר שיצא מכיתת הדראפט הזו, וכרגע מדורג במקום הראשון בביג בורד של אחד מפרשני הדראפט המובילים והמוערכים ביותר, קווין אוקונור מ-The ringer. הייז לא מיועד ללכת במקומות האלו וברוב המקומות המיקום שלו נמוך בהרבה, אבל הוא מקבל לא מעט הערכה מפרשני הדראפט, ובצדק.

אמנם הליגה הגרמנית לא נחשבת כליגה מאוד חזקה, אבל משחק בליגת בוגרים הוא לא דבר שיש להרבה מאוד שחקנים שמועמדים לדראפט, וכבר ראינו בשנים קודמות שחקנים שהגיעו מוכנים ממשחק בליגות פחות מוערכות או בקבוצות שלא נמצאות ביורוליג – ניקולה יוקיץ' הגיע מהליגה האדריאטית שלא נחשבת כליגת עילית באירופה וקריסטאפס פורזינגיס שיחק בסביליה, שהיא לא קבוצת עילית בליגה הספרדית החזקה. מדברים על עליית מעמד השחקן האירופאי בעקבות הבחירה בלוקה דונצ'יץ' ב-2018 וההצלחה שלו בשנתיים הראשונות בליגה, והפחד לדלג על דונצ'יץ' הבא, אבל לדעתי אין קשר בין כך שיש מספר אירופאים בטופ ללוקה עצמו, אלא תלוי יותר בכך שהדראפט נחשב חלש בטופ, כך שיש ליותר שחקנים בינלאומיים הזדמנויות להיבחר בו (בנוסף לפחות הזדמנויות להוכחה של כישרון שחקני המכללות לאור כך שה"מארץ' מאדנס" לא התקיים השנה).

בדראפט השנה עלה מעמדם של הפליימייקרים והשחקנים האינטליגנטיים מכיוון שבשנים האחרונות ראינו מספר שחקנים עם כישרון פיזי עילאי שלא הצליחו/נפלו ביחס לציפיות (אנדרו וויגינס כבר נמצא 6 שנים בליגה ועדיין לא הוכיח את עצמו, מו במבה לא מוצא את המקום שלו באורלנדו גם לאחר שנתיים בקבוצה, קווין נוקס נראה רע בניקס, פרנק ניליקינה עוד לא פרץ וגם דניס סמית' ג'וניור מאכזב), והייז שחקן חכם מאוד עם יתרונות פיזיים כך שהמעמד שלו בדראפט מצוין, והוא מרוויח מכך שהליגה היא ליגה של גארדים.

הייז מביא לשולחן קליעה טובה, למרות רק 26% משלוש השנה ב-43 משחקים בליגה הגרמנית וביורוקאפ, כשלרוב האחוזים מהעונשין הם מנבא יותר מדויק לקליעה ב-NBA, והייז היה קלעי של 84% מהקו העונה, ויש לו זריקה מהירה ויפה לעין שנכנסת, ואולי צריך רק לשפר את בחירת הזריקות מעט, כיוון שכרגע הוא נוטה לקחת לא מעט שלשות בסטפ באק או מכדרור. עוד יתרון גדול של הרכז הצעיר הוא בניהול המשחק שלו, כשביורוקאפ שיחק טוב יותר משמעותית ביותר דקות משחק, אך במדגם קטן (רק 10 משחקים העונה), כשהוא מסר 6.1 אסיסטים למשחק שם לעומת 3.1 בליגה הגרמנית, ויש לו פוטנציאל להיות מיני ג'יימס הארדן בהתקפה, כשהוא מייצר מאוד מוכשר מכדרור לעצמו ולחבריו לקבוצה, ופורח כמוביל כדור בפיק נ' רול ובמשחק העומד.

החיסרון המשמעותי ביותר של הייז נמצא בהגנה. יש לו פוטנציאל להיות מגן טוב בזכות הנתונים הפיזיים שלו, אבל כרגע הוא רזה מדי (רק 80 ק"ג) ונוטה להמר, מה שבסופו של דבר יכול לפגום בהגנה שלו. שחקנים שנוטים להמר על חטיפות פעמים רבות נשרפים, אלא אם הם מהטופ של החוטפים ויש להם חוש של ממש מתי להיכנס לקו המסירה. הייז שחקן מאוד אינטליגנטי וזה פועל לטובתו כאן, וכפי שאפשר לראות בסרטון הוא יודע מתי לעזור בהגנה ולהיכנס לרוטציה נכונה, ואני צופה שככל שיתבגר המודעות שלו בצד זה של הפארקט תגדל ותשתפר, והוא יכול להיות שומר מעל הממוצע למרות מהירות יחסית ממוצעת ואתלטיות טובה, אך לא מדהימה. הנטייה שלו להימורים בהגנה כרגע יכולה לפגוע בו, אבל אני מאמין שהוא יגיע לרמה הגנתית סבירה לכל הפחות.

הקבוצה הכי מתאימה עבורו מעשר הקבוצות הראשונות היא ככל הנראה דטרויט, קבוצה עם מחסור בכישרון כמעט בכל עמדה, ושחקן שמסוגל לנהל משחק ולייצר משחק התקפה מגוון ושלם מאוד יתאים להם. כרגע אין יותר מדי שחקנים תורמים בסגל, אך הם יכולים להחתים מחדש את כריסטיאן ווד על לא מעט כסף לכמה שנים, והוא יוכל להנות מאוד ממוסר כמו הייז לצידו. גם טרייד על דריק רוז יכול להשיג בחירה טובה מקונטנדרית, ולוק קנארד וסאקו דומבויה לצידו ייצרו בסיס צעיר ולא רע בכלל, אמנם לא מהטופ של הליגה, אבל איפשהו באיזור הביניים, וזה כבר הרבה יותר טוב מהסיטואציה של דטרויט כרגע.

אין שם הרבה קבוצות שמאוד לא יתאימו לו, אבל אם צריך להתמקד באחת זוהי וושינגטון בה שתי עמדות הגארד כבר תפוסות עם ג'ון וול (שיחזור מהפציעות) ובראדלי ביל, שני שחקנים שאוהבים כדור ומקבלים המון כסף בשנים הקרובות, ושם לא יוכל לקבל את הדקות שהוא צריך על מנת להתפתח ולצמוח כשחקן.

לפוסט הזה יש 12 תגובות

    1. מאוד מאמין בהייז לדיטרויט מכיוון שהם הולכים למכירת חיסול בסוף השנה. רק 3-4 שחקנים ישארו. קליאן פרח הכי הרבה ללא ציפיות על כתפיו. הוא חייב קבוצה שתתן לו להשתעשע וללמוד מה הוא מסוגל לעשות ללא פחד מהתוצאה. עם יגיע לשיקגו או ניו יורק מיד ייכנס לסיר לחץ. הוא פרויקט של כמה שנים והוא צעיר מאוד למחזור

  1. תודה רותם. ראיתי את הייז כמה פעמים והוא נראה טוב אבל קשה להעריך איך זה יתבטא בליגה קשוחה פי כמה מהליגה הגרמנית. בקשר לגיל של טופין אני לא מבין את הלחץ. לדעתי עדיף בהרבה שחקן מבושל מאשר בוסר, מה גם שהשנים הטובות של שחקן הן לרוב לאחר גיל 25, אז אם אצל שחקן שהגיע צעיר מאוד כמו שווים בוקר לדוגמא גיל 25 זה כבר אחרי חוזה רוקי + חוזה נוסף, אז אצל טופין בגיל 25 הוא יסיים את החוזה רוקי. כיום (בניגוד לעבר) מעטים השחקנים שנשארים כל הקריירה בקבוצה אחת אז כפועל יוצא פחות משנה אם השחקן הגיע לליגה בגיל 20 או 22

    1. תודה לך דור.
      מאמין שהגיל ישחק כאן תפקיד משמעותי בעיקר בגלל התקרה – שחקן מבוגר יותר לרוב כבר עשה את ההתפתחות הפיזית שלו ובמקרה של טופין, הוא התפתח והשתפר מאוד בשנתיים האחרונות.
      יש לו את הרצפה הכי גבוהה בדראפט הזה בעיניי, התקרה שלו נמוכה יחסית לשאר בני מחזור הדראפט הזה.

  2. הייז יהיה אחד השחקנים הטובים מהדראפט הזה. את טופין אני פחות אוהב, לדעתי הוא יהיה קוזמה יותר אטלתי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט