קליק בייטס / יונתן גזלה

Lincoln freshman Emoni Bates named Gatorade boys basketball Player of the Year

ה-28 לינואר 2004, ליל יום רביעי. רעב אכזרי לפת את ביטני. השילוב של דיאטת טרום חתונה, כניסה לתקופת המבחנים של סימסטר א' והכפור הירושלמי הלילי, נראו לי כמו בדיחה אכזרית של אל קרמתי. פסגת הר הצופים תמיד לקחה את הקור הירושלמי לקיצון. כמו פאם פאטל שבדית במלון דרכים אפור. ישבתי לי מדופרס על מרפסת מגורי הרווקים במעונות 'רזניק' ועישנתי סיגריה ביד רועדת. רק היו חסרים לי משקפי שמש, גיטרה ובקבוק בלק לייבל כדי לפצוח בבלוז.

למה הבלוז? כי כמה שעות קדימה מאותו הרגע, בשידור ישיר, עמד הרוקי הכי מבטיח מאז מייקל ג'ורדן, לברון ג'יימס, לשחק מול הסנסציה המלהיבה ממרקט, דווין וויד, וסחבק לא התארגן על ערוץ הספורט ללילה!!! הליג פאס עוד חבש טיטולים, בטח בארץ, כאשר גלישה באינטרנט במהירות של חצי מגה מהקיר למחשב, נחשבה לסמל סטטוס. כך שהייתי חייב קוביה עם כבלים ודחוף.

במקום זה, הנה אני, יושב לי לבד בחוץ על בטון קפוא, אכול אשמה על כך שמוחי אשכרה רוקח מזימה שתוציא את ארוסתי המדהימה ממיטתה המחוממת שבמושבה הגרמנית, על מנת שתאסוף את כלב הרחוב המזופת שאני ממעונות הסטודנטים לביתה, בחצות הליל. ואיך אוקיר לה תודה על כך? ברביצה להוטה מול הקוביה המשדרת את המשחק תוך כדי תנועות ידיים מוגזמות ופוקוס חד כיווני. נו ווי. יש דברים שלא עושים, בטח לא חודש וחצי לפני חתונה…

סיימתי את הסיגריה, אמרתי לילה טוב לשכן שלי ניהאד שבדיוק סיים לרדת על ראש נרגילה בעל ניחוח מתקתק כמה מטרים ממני ונרדמתי רעב ומאוכזב. בבוקר למחרת עוד אקרא את הכותרות על ניצחונו של לברון בנקודה על יריבו כאשר אילגאוקס הליטאי הצטיין במשחק. אך חשיבותו של הסיפור הוא שבאותו הלילה ב-28.1.2004 לפני 16.5 שנים נולד אימוני ג'יימס-ווין בייטס, השחקן הכי מוכשר שעולם הכדורסל ראה מאז קווין דוראנט לפחות.

אוקיי, אני שומע את חלקכם מרימים גבה. שוב פעם הקובי או הלברון הבא?! הדוראנט הבא?! אולי שיהיה הזאיון הבא קודם? ג'ון, להזכיר לך את מייפל ג'ורדן, אנדרו וויגינס? והאם אתה actually טוען שמדובר על כישרון גדול מלוקה? או בן סימונס? או יאניס?

אבל אימוני בייטס הוא לא סוד או בשורה שאני מביא מהניכר. אנחנו לא באייטיז. אימוני בייטס קיבל שער בספורטס אילוסטרייטד בגיל מוקדם בשנה מה-chosen one מאקרון. הוא זכה בתואר שחקן התיכונים המצטיין בארה"ב כשהוא בכיתה י' (!). אלו דברים שלא קורים. אבר

אז למה התעוררתי רק עכשיו לכתוב עליו, שנה אחרי שאחרון מדורי הספורט, אפילו בארץ, כבר כתבו על הילד? הרי חלקכם כבר מכירים את השם וההייפ סביבו כמוני ואולי אף קראתם כתבות עליו באנגלית או בעברית. אבל לומר את האמת רק לאחרונה התחלתי לצפות בילד משחק משחקים מלאים ללא השטנץ הקבוע של היי לייטס תיכוניסטים בהם הכל מצולם מהרצפה וכל ריחוף של שחקן מלווה באפקט וידאו זול שמאט את השהיה שלהם באוויר. ממש משחקים שלמים בהם הכול בקצב אמיתי.

ואני מסיים את המשחקים האלו עם הלסת שמוטה על הקרקע. כי מעולם לא צפיתי בבן 15-16 כזה. כל הקלישאות החבוטות של עולם הדראפט כמו 'רצפה', 'תקרה', 'רגש למשחק' נראו לי פתאום מיותרים. הוא לא פחות skilled מאף סופרסטאר שלא קוראים לו קווין דוראנט כבר עכשיו. יש לו הכול. גובה לא סופי של 9'6 או 2.06 עם ידיים ארוכות במיוחד (אני מאריך שמוטת ידיו כ-2"7), ניתור קפיצי של גארד, כניסה במהירות האור לכיוון הסל, עם מיליון שינויי מהירות ותנועה לכל כיוון שרק תרצו, סבסובים וכרוס אוברים בלי סוף, קליעה חלקה ונעימה מכל טווח, יכולת ריבאונד ושמירה על הצבע, מסירות בשני הידיים כמעט לכל טווח. הילד הזה מגדיר מחדש את השילוב בין אתלטיות לסקיל בגילאים הצעירים.

ה'חולשה' היחסית שלו זה מבנה גופו המעט רזה. בנוסף הצמיחה המשמעותית לגובה, פגעה בו מעט בשליטה בכדור שהייתה ברמת פוינט גארד כבר בגיל 13. ראיתי את זה במשחק בו קלע 23 נקודות בגמר התיכונים של מדינת מישגן בסוף כיתה ט' כאשר סיים שנה בה צמח עוד 5 אינטשים (13 ס"מ). אלו הסיבות היחידות שככל הנראה היה מתקשה לשלוט ב-NBA כבר השנה. כן שמעתם נכון. לדעתי כבר עכשיו הוא שחקן NBA לפחות טוב. שחקן שבכיתה י' העמיד ממוצעים של 33 נקודות (50% ו-37% משלוש רובם עלייה מכדרור), 9 ריבאונדים 3 אסיסטים ו- 2 חטיפות והוביל את קבוצתו תיכון אפסילנטי לינקולן כסופמור בתואר של מדינת מישגן.

בינתיים עתידו עד שיהיה מספיק גדול כדי להצטרף ל-NBA, לוטה בערפל. גוברות הספקולציות שהוא עשוי להסתווג מחדש (reclassify) לכיתת 2021, ובכך להפוך לשחקן הבכיר של מחזור 2020-21. זהו אחד ההסברים למחויבות המפתיעה שלו למישגן סטייט ספרטנס של טום איזו שבוע שעבר. זה עשה רעש עצום שפתח מהדורות ספורט במיוחד בגלל היותו בן המקום (דווקא נולד בבית החולים של אוניברסיטת מישגן היריבה הכדורסלנית של הספרטנס). מישגן סטייט גם היתה המחזרת הכי גדולה שלו שנים אחורה מאז שהילד החל לצמח שיער ב…בידיים. ללא הסיווג מחדש למחזור2021 קשה להאמין שישחק אצל טום איזו במכללה.

הסיבה לכך היא השתייכותו למחזור המיוחד 2022. המחזור בו לראשונה מאז 2005, בעזרת הסילבר, שהפרוספקטים יוכלו להירשם לדראפט ה-NBA היישר מהתיכונים. בייטס עשוי להיות גולת הכותרת של "דראפט הדאבל" בו 2 מחזורי גיוס יהפכו לאחד, כאשר כוכבי הוואן אנד דאן האחרונים בדורם יתחרו עם חבריהם התיכוניסטים על לבם של ה-GMים הבוחרים. כך שהספרטנס עלולים להישאר רק עם הבטחה ריקה לנסיך שהובטח.

עובדה זו ככל הנראה הרחיקה כמעט את כל המכללות הגדולות מבית משפחת בייטס. הם רואים בו גיוס אבוד שלא יוכל לעמוד בפיתוי ולהישאר שנה במכללה. כי הילד מיפסילנטי, מישיגן, בן ה-16, חשוב לזכור, הולך לפגוש סכומי כסף לא אפשריים מהר מאוד.

מי שתאבד אותו בוודאות במיידי, זו קבוצת התיכון שלו. החל משנה הבאה. בייטס מתכוון לעזוב את איפסילנטי לינקולן בכדי לככב בקבוצת הכדורסל החדשה של Ypsi Prep Academy, שנוצרה על ידי אביו, אלגין בייטס, שחקן עבר זניח בגובה של 4"6 שמאז ההתפוצצות של בנו שאותו אימן מילדות, הפך לגורו כדורסל מקומי ואבן שואבת לכל טינאייג'ר כישרוני במדינה. בייטס הוא הגרסה השפויה של לאבר בול. גם הוא הפיק סדרת ריאליתי אינטרנטית על ילדו החל כבר בגיל 12. גם הוא ממתג אותו חזק בכל הזדמנות. אך בניגוד לבול הוא מאמין שהמשחק מדבר חזק יותר מכל תעלול שיווקי. הוא גורם לבנו לעבוד קשה ללא רחמים, עם רגליים מבוטנות לקרקע. הרבה יותר כמו מאמא דוראנט, הידועה בכינויה "ה-MVP האמיתי"…

"הכי חשוב זה שיחווה ילדות", אמר אלגין בראיון לNBC ספורט.

אמוני אולי זכה בתואר אליפות מדינת מישיגן, אבל הוא עדיין נענש כשהוא לא עושה את שיעורי הבית.

"אני מנסה שהמעמד שלו לא יעלה לו לראש," המשיך אלגין. "לפעמים הוא מנסה לצאת מחדר הכושר וכולם אוחזים בזרועו, וכהורה, אני צריך לשים לב לזה. אני צריך לשים לב לשפת הגוף שלו. אם הוא לא מרגיש בנוח, אם הוא לא רוצה להיות במצב מסוים, אנו מוציאים אותו משם. הדבר העיקרי עבורי זה להיות הורה ולהגן על הילד שלי."

אימוני בייטס בגיל 12.5

אלג'ין בייטס, בן שנתו של וינס קרטר, יליד 1976, יודע גם איך להתפרנס בעצמו. האקדמיה שבנה מנסה למשוך קהל רחב שישלם עבור כל שעת אימון 50 דולר לשעה או 450 דולר לשעת אימון קבוצתי. לקבוצת האקדמיה של בנו הצליח למשוך כבר שלושה כישרונות בכירים של מדינת מישגן, כולם בני מחזורו של אימוני בנו, שעזבו את מעמדם ככוכבי תיכון מקומיים בכדי לשאוף קצת מאוויר הפסגות של הפרוספקט ההיסטורי הזה.

אותי מסקרן לראות האם בייטס ימשיך את המסלול התלול בו הוא מטפס. העובדה שלברון עמד בלחצים ההם וזאיון נראה בדרך הנכונה נותנים לי הרבה אופטימיות בדבר הסיכויים. בטח כשמדובר בילד כה מיושב ומחושב. השאלה אם עד אז הכסף הגדול לא ידגדג לו. אנו עדים לתופעה בה כמה ממגויסי הכדורסל התיכוניים הבכירים החליטו לבלות עונה מעבר לים או להצטרף למסגרות בליגה G למשך שנה כדי להכניס קצת דולרים לכיס לפני שהם עולים לברך את אדם סילבר בערב הדראפט של ה- NBA. האחרון שבהם טוד דיי גם כן יליד מישגן הצטרף לג'יילן גרין הווירטואוזי מהמחזור הדראפט של 2021 בקבוצת ג'י ליג ייעודית. בינתיים נותר רק להינות מהמסע ולפנות מעט מקום על הקרון הדוהר של אימוני בייטס.

קיץ 2019 ליגת AAU בווגאס. היה כאן בן 15.5
https://www.instagram.com/p/CAMj37YnGXY/?igshid=1ezzhg3bw1bah

John

כותב כשזה בוער בעצמותיי או כשעונת הדראפט בעיצומה

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. נהדר תודה גון.
    .
    מתי הגבלת הגיל (19) אמורה להתבטל? לא היה דיבור לבטל אותה? ואם כן זה לפני שהוא אליגיבלי או אחרי ?
    .
    מה היה ההגיון מלכתחילה אגב? הגבלת הגיל להירשם לדראפט זה אחד הדברים הכי אנטי ליברלים שקרו בליגה עכשיו שאני חושב על זה, ביזיון אחד גדול שכנראה נבע מאינטרסים עלומים בין הליגה הטובה בעולם לליגת המכללות, אין שום הסבר שמניח את הדעת למה לאדם בן 18.5 אסור להירשם לדראפט אבל אדם בן 19 כן.

    1. מצויין ג’ון הוא מדהים אין ספק מדברים עליו כבר המון שנים כדבר הבא, אין ספק שהוא בחירה ראשונה בשינה בכל דראפט

    2. הנהלת הליגה רצתה שהפרוספקטים יתגלחו על זקן של מישהו אחר ויקבלו את החינוך המינימאלי ממאמני מכללות
      ההתעקשות על המכללות היא גם עניין כלכלי כדי לעזור ל-NCAA

  2. מעולה ג'ון בהחלט דומה לדוראנט, הקליעה שלו באמת ככ טובה? דוראנט היה צלף מפלצתי גם בתיכונים. אם כן שום דבר לא יעצור אותו. כנראה הולך להיות טנקינג חזק מאד בעונה הבאה

  3. תודה ג'וני. באמת מעניין, ואם הוא כל כך טוב אז הוא רק צריך לקבל קצת משקל ואז השמיים הם הגבול.
    אבל כל הזמן הטריד אותי משהו אחד – מה זה השם הזה איפסילנטי ומאין הוא הגיע

  4. אחלה תיאור. תודה!
    כל כך קשה להעריך לאן הוא יתפתח. אני זוכר כתבות כאלו על וויגינס בזמנו שדיברנו במונחים מוחלטים. מפתיע שעם כל המידע האינסופי מגילאי אפס על כל שחקן תיכון, עם כל הכלים הטכנולוגיים והפסיכולוגיים שנוספו בשנים האחרונות – עדיין כל בחירה בדראפט היא הימור מוחלט. כמה שחקנים שנבחרו בשלוש הבחירות הראשונות מאז שנת 2000 הפכו באמת לפרנצ'ייז פלייר? מעט מאוד.

    1. זה נכון שהיו כאלה. אבל אף אחד מהם לא היה כל כך דומיננטי בגיל מאוד צעיר. אפילו לברון לא זכה בתואר שחקן התיכונים של השנה בכיתה י' (זכה שנה אחר כך)
      השילוב של סקיל (כולל קליעה, כדרור ומסירה) ואתלטיות היא משהו שלא היה לאף אחד מאז דוראנט. וויגינס היה אתלטי ופיזי בטירוף בשנתו האחרונה. בנו על זה שהקליעה תשתפר והוא יהפוך למוסר לפחות סביר. (האחרון קרה רק בשנה האחרונה והקליעה שלו עד היום לא יציבה). זאיון הוא היצור הכי פיזי שהיה פה מאז שאק אבל הקליעה שלו היא סימן שאלה עדיין. ללוקה בגילו היה את כל הסקיל שבעולם אך לא היה לו את האתלטיות הדומיננטית והאורך שיש לבייטס. אבל בהימורים צריך לשחק את משחק ההסתברויות. אני רואה את ההסתברות שיהיה סופרסטאר ענק בכ-40% (שחקן טופ 5-10). סיכוי שיהיה אולסטאר מוכשר עוד 40% ו-20% שיהיה שחקן טוב בליגה. אולי אחוזונצ'יק קטן שקורה משהו פריקי ונדיר (כמו הyipps של מרקל פולץ)
      .
      האם כל זה מבטיח משהו? ברור שלא. אף שחקן בעולם לא יכול לנוח על זרי דפנה בגיל 16 לא משנה כמה הוא טוב. הגוף שלו צריך לעבוד בעלייה במסה ללא איבוד האתלטיות. דוראנט עבד בחוכמה ולא הוסיף הכול מהר. כך שכשהגיע לליגה נראה כמו שרוך שלא יכול להזיז קליפה וכיום הוא בעל מסת שריר לא ראה השוקל כ-230 פאונדס. בנוסף הוא כל כך דומיננטי וכל כך מסתמך על העלייה מכדרור כך שראיתי בקושי הזדמנויות קאץ' אנד שוט. קשה לי לראות איך שחקן שהיה דומיננטי לגילו מגיל 11-12 יוכל לקחת צעד אחורה

      1. אני רואה ודאות של 95 שהוא סופרסטאר. ה5 אחוז זה פציעה והסנפות סמים וכו. אני זורם איתך ומאמין לך שהוא קולע טוב.
        אם יש קליעה כבר קל לך לעשות נק והוא יש לו גם את כל המעבר אורך ואתלטיות וכו.
        וויגינס היה נגר בן נגרים בקליעה בקנזס.
        דוראנט היה צלף כבר מהתיכונים.
        ואין ספק שלהיות שחקן העונה בכיתה י זה מיוחד

  5. ג'ון, דבר אחד בטוח: אתה הכתב 'הספרותי' ביותר בין כולנו. ז"א כשאתה כותב (בעיקר החלק הראשון של הפוסט היום), המילים נשפכות כשירה. מאומה לא ניכנס בכוח. הכל זורם בשפה נאורה. במילים אחרות, אתה הסופר מס' 1 באתר.
    בקשר לאמוני – הוא ילד שאני עוקב אחריו כבר כמה שנים. נדמה לי שאפילו כתבתי עליו באחד המעורבים. הוא אחד מיחידי הסגולה. A CAN'T MISS BOY". דבר שקורה רק כל כמה שנים.
    תודה גדולה ג'ון.

    1. צד שמאל של המוח שלי הוא משורר עדין ויצירתי שרוצה לנגן לכתוב ולפסל. צד ימין של מוחי הוא אנליסט עם משקפיים ועניבה ובאמצע יושב בבון רעב שזורק קובבות של בוץ על העוברים ושבים

    2. מנחם , הנה המעורב המדובר: https://hoops.co.il/?p=173263
      ג'ון, בהחלט עונג גדול לקרוא אותך, תודה רבה!
      ובנוגע למשוררי האתר, אסור לשכוח את Ljos , ללא ספק בעל הדמיון הפורה ביותר באתר.
      וגם דובי שקצת נעלם לנו…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט