למכירה: רובה מקצין צרפתי / עידו גילרי

הצרפתים והצבא שלהם חוטפים לא מעט אש על ההתקפלות בפני הגרמנים במלחמת העולם השנייה. מכירים את הבדיחה הידועה הזו?:

אם נרצה במונחים ספורטיביים הצרפתים יצאו עם תדמית לוזרים מהמלחמה ההיא. אבל היום אנחנו כאן כדי לתת כבוד לצרפתי שדווקא השתמש ברובה שלו כדי לצאת ווינר גדול. או בפרפרזה על המים: למכירה רובה מחייל צרפתי במצב טוב – ירה אלפי פעמים, בקושי החטיא.

בתוך ים מהומת הקורונה וביטול כל אירועי הספורט כמעט בעולם נבלעה לה הודעה אחת קצרה שחובה לטעמי לתת לה את הבמה הראויה.

כן מרטן פורקאד (או מאטן פוקאד אם תרצו, לך תסתדר עם ההגייה הצרפתית ) פורש בגיל 31. הודעת הפרישה הגיע יום לפני מה שעמד להיות המירוץ האחרון של העונה עקב ביטול סבב התחרויות האחרון.

 אני מניח שרבים מכם שואלים את עצמכם מיהו בעצם מרטן פורקאד? זו בהחלט שאלה לגיטימית לאור הענף שבו התחרה אבל החלטתי שזה יהיה חטא ספורטיבי לא להתייחס לאירוע הזה ולתת לאלוף הענק הזה את הכבוד המגיע לו.

רק בשביל הרקורד פורקאד הוא המדליסט האולימפי המעוטר ביותר בהיסטוריה של צרפת עם 5 מדליות זהב ועוד 2 מכסף. הוא זכה ב-13 מדליות זהב באליפות העולם ו-28 מדליות סך הכל. הוא ניצח את הסבב העולמי 7 שנים רצופות בדומיננטיות שלא נראתה כמוה בענף שראה לפניו את אחד מהספורטאים הדומיננטים ביותר בהיסטוריה.

הענף שבו התחרה פורקאד  יחסית לא מוכר אצלנו מה שדי טבעי כספורט חורף שלא זוכה לתהודה גדולה בארץ שטופת שמש כשלנו. הענף נקרא ביאתלון והוא מערב גלישה על השלג יחד עם ירי במטרות.

באופן אישי אני חייב להגיד שכאוהד מסורתי של הנורבגים בענף לא הייתי מאוהדיו של פורקאד אבל תמיד הערצתי את היכולת וקור הרוח שלו. כאוהד מושבע של אחד מגדולי ספורטאי החורף בהיסטוריה או בכלל – אולה איינר ביורנדאלן, האהדה שלי עברה לממשיכי דרכו הסקנדינבים אמיל אגלה סוונסן וטריה בו אבל פורקאד המריא לגבהים שמהר מאד השאירו אותם וכל אחד אחר הרחק מאחור.

כאן אולי המקום להסביר קצת את מהות הענף. הביאתלון הוא ספורט שמשלב בין שתי מיומנויות מאד שונות באופיין. הראשונה היא סקי קרוס קאנטרי או פשוט גלישה למרחק בשלג. זו מיומנות שמצריכה בעיקר כושר גופני ומאמץ אירובי מכיוון שהגלישה אינה במדרון אלה בשטח עם תוואי משתנה בהקפות של מספר ק"מ המשתנה בהתאם לסוג המקצה. המיומנות השנייה וזו שהופכת את הענף לכל כך מיוחד מגיעה בסיום כל הקפה כשהמתחרים נדרשים לעצור לירי במטרות הנמצאות במרחק 50 מטר מהם משני סוג מצבים: שכיבה ועמידה (כשגודל המטרות משתנה בהתאם למצב הירי).  על כל החטאה המתחרה משלם או במרחק נוסף שצריך להחליק או בזמן שנוסף לתוצאה הסופית.

כמובן שכדי להקל את החיים על המתחרים, ממש לפני המטווח, מארגנים להם עלייה במסלול (וירידה) כדי שיגיעו בדופק גבוה לירי. כאן בעצם חלק חשוב באסטרטגיית המירוץ של כל מתחרה – איך לנהל נכון את המאמצים כך שהדופק יגיע לרמה סבירה שתאפשר ירי מדויק.

***

פורקאד נולד בעיירה בפירנאים כך שהחיבור לספורט חורף היה טבעי. הוא הלך בצעדיו של אחיו הגדול סימון שהתחרה גם הוא בסבב העולמי. מרטן הצטרף לסבב בגיל הצעיר של 21 (רוב המתחרים בסבב הבוגרים הם בגיל 23+) והראה פוטנציאל גבוה בזכות מהירות החלקה מרשימה.

בעונתו השנייה הוא כבר הפך לביאתלט בכיר כשהיה חבר קבע בטופ 10 בסבב וזכה בשלושה ניצחונות (מתוך 25 מירוצים) כשהשיא הגיע באולימפיאדת ונקובר בה עלה לראשונה על הפודיום האולימפי עם מדלית כסף במירוץ ה-Mass start  למרות שלוש החטאות במטווח.

העונה הבאה כבר סימנה שפורקאד הוא הדבר הגדול הבא כשסיים שלישי בסבב בזמן שהוא מנצח עוד שלושה מירוצים . הוא היה באופן בולט המחליק המהיר ביותר  ואף זכה במדליית זהב ראשונה באליפות העולם עם ניצחון במירוץ הpursuit למרות שלוש החטאות.

עונת 2011/12 כבר הייתה השנה שבה פורקאד הפך למתחרה המוביל בענף. הוא עמד על הפודיום ב-15 מתוף 25 המירוצים כשהוא זוכה ב-8 מהם. פורקאד ניצל אליפות עולם נהדרת ברופהולדינג כדי להקדים את מתחרהו הנורבגי סוונסן ולזכות לראשונה בגלובוס הקריסטל המוענק כל שנה לזוכה בסבב העולמי. מרטן שוב ניצל את המהירות העילאית שלו על השלג כדי להקדים את מתחריו שהיו מדויקים יותר במטווח כדי לזכות בשלוש מתוך ארבע מדליות הזהב האישיות באליפות כשהוא מקנח בכסף במירוץ השליחים. רק נזכיר הוא היה רק בן 24.

פורקאד הגיע לפסגה אבל גם הוא הבין שמשהו חייב להשתנות אם הוא רוצה להפוך לגדול באמת. כאן המקום להדגיש את החשיבות של שני ההיבטים בענף. למרטן הייתה עליונות ברורה על שאר המתחרים בכל הנוגע לגלישה על השלג אבל בכל הנוגע לקורה במטווח הוא היה טוב אבל לא מצטיין. המשמעות הייתה שבמרוצים שבהם הוא יורה טוב הוא מנצח אבל ביותר מדי אחרים הוא נותן ליכולת שלו במטווח לפגוע בו ומשלם בשניות יקרות.

בארבע השנים הראשונות שלו בסבב פורקאד היה מדייק ב-85% מהיריות שלו. זה נשמע לא רע כשאתה מנסה לפגוע מ-50 מטר במטרות בקוטר 4.5 ס"מ/11.5 ס"מ כשהדופק שלך בשמים. זה באמת טוב אבל ביחס לשאר הסבב זה מיקם את פורקאד בערך במקום ה-20 מבין המתחרים הקבועים. זה עמד להשתנות מאד מהר…

בקיץ של 2012 פורקאד לקח את הירי כאתגר והפך אותו מנקודת תורפה לנקודת יתרון. מאז 2012 פורקאד מדייק ב-90% בלתי נתפשים שממקמים אותו כמעט כל שנה בין 5 הצלפים הטובים בסבב כשבחלקן הוא היה הטוב ביותר. התוצאה? שבע שנים מהדומיננטיות שנראו אי פעם בכל ספורט אישי.

פורקאד זכה בסבב שיא של שבע שנים רצופות עם 68 ניצחונות אישיים במהלכן עמד על הפודים 115 פעם וניצח כל עונה בהפרש ממוצע של 240 נקודות מהמקום השני (100 נקודות הן כבר הפרש גדול). זה כלל את עונת 2016/17 המופלאה בה ניצח ב-14 תחרויות וסיים על הפודיום ב-22.

לא כל כך ברור מה בדיוק עושה פורקאד כסגן משנה בצבא צרפת אבל ברור לחלוטין מהו מסוגל לעשות. הבן אדם הוא פשוט דוגמא ומופת לתפקוד תחת לחץ. הוא שומר תמיד על פוקוס גם אחרי החטאות . לא מלחיץ אותו יתרון ולא מטריד אותו פיגור. תמיד אותו מבט ממוקד על הפנים ואותו תפקוד כמעט רובוטי במטווח: נשימה-יריה-נשימה-יריה… טינג-טינג-טינג-טינג-טינג.

המירוצים בביאתלון מתחלקים לשני סוגים: אלה נגד השעון בהם המתחרים מוזנקים באינטרבלים קבועים וזמנו של כל אחד נמדד בנפרד ואלה בהזנקה משותפת כשמי שחוצה ראשון את קו הסיום מנצח השני שני וכך הלאה. גם כאן יש שני סוגי מקצים. מירוצי ה-mass start כשכל המתחרים מוזנקים יחדיו ומרוצי הpursuit (מרדף) בהם הזינוק של כל אחד המתחרים נקבע על פי זמנו במירוץ קודם נגד השעון. בעצם המשחק הוא תפוס את המוביל.

במירוצים בהם כולם מזנקים יחד היו בדרך כלל בשנים האלה שתי סיטואציות בהן תמיד ידעת שאתה הולך להפסיד. או שאתה רודף אחרי פורקאד שבנה יתרון עליך ואז אין מצב שתתפוס אותו כי הוא בחיים לא יחטיא או שאתה מוביל ופורקאד רודף אחריך ואז הלחץ לרוב יכריע אותך כשהוא סוגר עליך עם כל מטר של שלג וכל ירייה במטווח.

כך גם היה במשחקים האולימפיים בפיונצ'אנג שהיו הדובדבן על הקצפת של שבע השנים הנפלאות האלו. פורקאד ניצח גם בהזנקה המשותפת וגם במירוץ המרדף כשבשני המקרים הוא לא נתן לפיגור בעקבות החטאה בביקור הראשון במטווח להוציאו משיווי משקל והמשיך בשלו כדי להשאיר את כולם מאחור. גם בשליחים המעורבים הוא היה צריך להגיע מאחור כדי לנצח את היריבים המושבעים מנורבגיה. חבריו לקבוצה השאירו לו פיגור של 12 שניות אז הוא בשקט ירה 10 מ-10 כדי לעלות לראש ולסיים את האולימפיאדה האחרונה שלו עם 3 מדליות מוזהבות.

***

ואז הגיעה עונת 2018/19 וכל זה נגמר כמעט בבת אחת. עונה קודם הנורבגי הצעיר יוהנס תיגנס בו כבר הראה עליונות על פורקאד בגלישה על שלג אבל הפסיד לו את גלובוס הקריסטל בגלל חוסר יציבות במטווח. מרטן פתח את העונה טוב עם ניצחון במירוץ הפתיחה שוב בזכות דף חלק במטווח. מכאן הכל הלך והתדרדר פורקאד פשוט לא היה בכושר מספיק טוב וחלק מהזמן היה חולה. הוא אף פרש ממספר מירוצים ובשלב מסויים הוא החליט לוותר על הסבב ולהתמקד באליפות העולם. גם זה לא עזר כשלראשונה מאז 2010 סיים את התחרות המרכזית של העונה (אולימפיאדה או אליפות העולם) ללא מדליה. פורקאד קיפל מפרשים אבל תכנן לחזור לעונה הבאה בכושר מחודש.

הנפילה הפתאומית של הצרפתי השאירה את הבמה לכוכב העולה בו שריסק את שאר הסבב כשהוא מנצח ב-16 מרוצים ומנפץ את שיאו של פורקאד מ-2017. מרטן ידע כבר שאינו הספורטאי המוביל בענף אבל הואה גם ידע שעדיין נשארו לו מספיק כדורים במחסנית. עם הגישה הזו הוא פתח את העונה הנוכחית.  למרות ניצחון במירוץ השני של העונה פורקאד המשיך להיראות כמו אותו ביאתלט בדעיכה מסוף העונה הקודמת. אחרי הסבב השלישי על השלג הביתי באנסי הוא דורג רק שישי כמעט 100 נקודות אחרי יוהנס תיגנס בו.

כאן אלילת המזל התערבה לטובתו או יותר נכון אלת הפריון. אשתו של הנורבגי הג'ינג'י החביב עמדה ללדת את בנם הראשון והוא החליט שקריירה או לא הוא הולך להיות שם איתה וגם קצת אחרי. כך למרות שעבור כל אחד אחר בערך המשמעות הייתה ויתור מוחלט על הזכייה בסבב באותה עונה בו החמיץ לא פחות מארבעה מרוצים.  פורקאד שנראה גמור עד לאותו רגע פתאום התעורר לחיים וניצח כל אחד מארבע המרוצים הנ"ל.  זה גם הציב אותו בעמדת יתרון ברורה ביחס לנורבגי בדירוג הכללי בסבב  (מכיוון שבו צבר 0 נקודות בכל אחד מהמרוצים הנ"ל)

בו החל לצמצם את הפער הגדול שנוצר מפורקאד מרוץ אחר מרוץ. אחרי שהשניים זכו כל אחד במדליית זהב אחת באליפות העולם הוא כבר חזר לכושר השיא שלו. כאן הגיעו המתחרים לשבוע התחרות הבא בקונטיולהטי שבפינלנד כשסכנת הביטול עקב הקורונה מרחפת מעל לשבוע התחרויות האחרון שבאופן מסורתי מתקיים בנורבגיה.

פורקאד פיגר אחרי בו ב-13 נקודות בלבד שמשמעותן היא שהוא חייב להקדים את יריבו בכמה מקומות ספורים על מנת לזכות בבכורה. על הפרק היו שני מרוצים: מרוץ הספרינט נגד השעון ומרוץ המרדף שבו הצרפתי כל כך מצטיין.

במירוץ נגד השעון בו זינק הרבה לפני פורקאד והוריד את כל המטרות זו אחר זו. מכיוון שאיש לא יכול להשתוות לו במהירות על השלג מרטן ידע שהוא חייב להתעלות כדי להשאיר לעצמו סיכוי ביום האחרון. לא פורקאד הוא אחד שיתרגש מהלחץ. הוא שוב היה מושלם במטווח והצליח לייצר מספיק מהירות כדי לסיים שני.  לאחר שבוטל סבב התחרויות האחרון באוסלו היה ברור שמירוץ המרדף יהיה האחרון לעונה והמכריע.

החישוב הפשוט אמר שפורקאד צריך לסגור את פער 21 השניות מבו, לנצח, ולקוות שבו יאבד לפחות עוד שלושה מקומות ויסיים חמישי ומטה כדי להבטיח לו גלובוס קריסטל שמיני. מכל התזמונים האפשריים  בחר מרטן דווקא ברגע הזה לשחרר את הודעת הפרישה. כאילו כדי לשים על עצמו עוד יותר לחץ פעם אחת אחרונה ולראות שהוא עומד בו.

זה היה מירוץ בתפאורה מוזרה – אירוע פרידה ללא קהל. בתחילת המירוץ בו נראה עייף והפער מהדבוקה שרדפה אחריו הלך והצטמצם באופן מפתיע. עד לביקור השני במטווח הוא כבר נסגר כולו. החטאה של הנורבגי אפשרה לפורקאד יחד עם בן ארצו ז'קלאן לפתוח פער בראש. זה אבל עדיין לא היה מספיק כי בו עדיין היה שלישי. אז קרה הבלתי צפוי כשבביקור השלישי במטווח בו החטיא לא פחות מ-3 פעמים שהורידו אותו למקום החמישי שנותן לפורקאד את התואר.

אבל נותר עוד ביקור אחרון במטווח שיכול לשנות לא מעט. כאן באופן מאד לא אופייני מרטן החטיא פעמיים (לא מעט בגלל הרוח החזקה שנשבה) אבל למזלו ז'קלאן החטיא שלוש. לרוע המזל אבל בו לקח את הזמן שלו במטווח ולא החטיא אף ירייה כדי לעלות למקום הרביעי. פורקאד חצה את קו הסיום כשהוא מאט כמעט עד לעצירה אולי כדי למשוך את הרגע. הוא ירד בפעם האחרונה מנצח גאה אבל העברת השרביט הייתה מלאה כשהוא מסתכל לאחור לראות את בו מסיים את הסבב שתי נקודות לפניו.

***

פורקאד יכול היה להמשיך ולהתחרות גם בשנים הקרובות הוא בקלות היה יכול להוסיף לרשימת התארים הבלתי נגמרת שלו. אבל הוא הרגיש שמספיק ובחר לחתוך. הוא לא חיכה לקולות שיתחילו לשאול מתי הוא פורש ויגידו שהוא מתחיל להביך את עצמו. הוא גם לא מנסה להיות בירונדאלן. הוא יורד מהבמה בראש מורם כמו שהוא תמיד היה – ווינר.  

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. זה מטורף כמה אני שונא שלג וכמה אני אוהב לצפות בביאתלון.
    בזמנו מיקמתי אותו במקום השלישי ברשימת מקצועות הספורט האהובים עלי, כפי שניתן לראות ב:
    https://hoops.co.il/?p=35215
    ממש עונג לקרוא את המאמר שלך על ענף ספורט זה שאינו מוכר כמעט בארץ, ושניתן לראותו על בסיס קבוע ביורוספורט, ואני כולי תקווה שיותר אנשים יצפו בו בעקבות המאמר המעולה הזה שלך.
    ובלי קשר, מרטן פורקאד, שהוא גם אביר בלגיון הכבוד הצרפתי, הוא אכן ספורטאי מופלא.

    1. לצערי לא. באותן שנים הוא היה בשבילי הצרפתי המעצבן שמפריע לנורבגים שלי לקחת מירוצים. כשכבר הייתי ממוקד בו הוא היה צלף על.
      בכל מקרה יש הרבה דמיון בין הדיוק בביאתלון לבין דיוק מקו העונשין. צריך לרוב לפתח לך רוטינה קבועה שהגוף רגיל לבצע בלי מחשבה. ברגע שאתה צריך לעצור ולחשוב על זה רק דברים רעים קורים. מהבחינה הזו מה שניתן לשנות בעיקר הוא את הנשימות בין היריות. כלומר להגדיל או להקטין את הרווח בין ירייה לירייה. כמו כן חושב גם לדעת להביא את עצמך לדופק המתאים בזמן הירי ולא לתת פוש חזק מדי על השלג לפני.
      אם הייתי צריך להמר הייתי הולך על החלק הראשון.

  2. סיפור מעניין. אבל האם הוא אי פעם הפיל את הרובה שלו?
    (ואני מתאמץ מאוד לא להגיד שצריך להגיד את השם שלו בדומה לשם הנבל משרק. מאוד)

    1. את הרובה לא…אבל את המקלות לא מעט פעמים.
      אני לא מנסה אפילו להגות שמות צרפתיים כמו שצריך. עגל יכול לתת לנו סדנא בנושא.

  3. נפלא עידו! לא שמעתי על הצרפתי הזה (מבטאים את שמו פורקאד כמו שכתבת)
    המפתח לקליעה במאמץ הוא הנשימה, ראשית לדעת להוריד את הדופק עוד לפני שמגיעים לירייה עצמה, ואח"כ לתזמן את הלחיצה על ההדק בזמן הנכון של הנשימה. לא שעשיתי אי פעם את הספורט הזה . . .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט