מעורב הופס ליום א' / מנחם לס

כן. זה אני. דוקטור מנחם לס לפני 51 שנה. מאמנה המפחיד של קבוצת הכדורגל של אדלפי יוניברסיטי שהבטיח לעצמו – ולנשיא האוניברסיטה – ש"תוך 10 שנים אני מביא לך אליפות NCAA". עשיתי זאת תוך 5 שנים. מעתה ואילך, בכל מעורב אכניס קטע משפחתי על חיי שקשור לספורט, עם דברים עלי שמעולם לא גיליתי לכם, ואתם לא יודעים עלי או על משפחתי.

מאמן השנה במכללות – ד"ר מנחם לס 1975. ככה נראיתי כשהתחלתי ב-1969

1. סיכום 9 שנות אימון כפי שכתוב ב'היכל הספורט' של האוניברסיטה:

(בתמונה מעל זה אני ב-1969. הסטודנטים ראו אותי וניכנסו לפניקה. שחקני הכדורגל שלי ראו אותי וניסו לברוח מהמגרש. לא היה איכפת לשחק אותה דיקטטור מפחיד. בסופו של דבר הרבה מהסטודנטים וכמעט כל שחקני הכדורגל שלי נשארו ידידי).

A native of Israel, Mel Less graduated from Wooster College (Ohio) in 1963 and received his master’s in biomechanics from Kent State University in 1965. Two years later he completed his PH.D in biomechanics from Penn State. He became a member of the Adelphi University Physical Education Department in 1967 and a full professor in 1979.  

In 1969, he took over as the Adelphi men’s soccer coach with five games left in the season. He continued on as head coach for nine more years, compiling a 124-28 overall record. From 1970-75, his teams won the Metropolitan Conference Championship five times and he was named Coach of the Year four times. 

In 1974, he guided the Panthers to their first and only Division II National Championship, giving up only two goals in the entire tournament-a then NCAA record. Less was also named NCAA Division II Coach of the Year. The Panthers reached the national semi-finals the following year and in 1976 the program was elevated to Division I status.

*

https://aupanthers.com/honors/hall-of-fame/menahem-less/78

אני לא יודע מה קרה בשנים האחרונות, אבל בזמנו אחוז הנצחונות שלי היה מס' אחד ב-NCAA בכל הדיביזיות (124 נצחונות מ-152 משחקים – 89% נצחונות).

ככה נראיתי כשסיימתי 9 שנות אימון:

2. כיצד עשיתי זאת? ע"י הבאת את קבוצות הכדורגל שלי לכושר גופני מקסימלי, ואימון מעגלים קשה ב-10 בבוקר ביום המשחק!

אני מצטט ומדגיש בפונט כהה דברים שנאמרו במאמר שסמיילי תירגם שלשום:

משפט המחץ הוא:

ניהול המאמץ הפיזי של השחקן לאורך העונה כדי להימנע מפציעה זה פשוט ניהול עסקי חכם כדי להגן על הנכס הכי חשוב של הקבוצה – השחקנים הכוכבים שלו – כדי לתת אסמכתא לישיבה בחוץ.

נשמע כמו יוזמה כדאית, נכון?

אז אני לא האמנתי בזה חצי רגע. ישנם אחרים שלא מאמינים:

ניהול עומסים מציע עוד כלי מחקר לשימוש באומנות של ניצחון במשחקי כדורסל. העניין עבור רוב המאמנים הוא שמה שהחל כאמצעי הגבלה עבור הכוכבים המזדקנים בקבוצות הקשורות לפלייאוף או שחקנים עם היסטוריית פציעות רבת תהפוכות הפך למעשה למדיניות רחבת ידיים שיושמה בחופשיות עבור שחקנים ללא קשר לגילם או למצבם.

"כל מה שאנחנו עושים זה למצוא סיבות עבור החברה מדוע לא לעבוד", אומר מנהל קבוצה אחד. "זה הפך לאבסורד. וככל שהליגה הופכת לצעירה יותר, שאפילו יקרה עוד יותר כאשר חוקי הדראפט ישתנו, והליגה הולכת לקבל אפקט [גדול יותר]. באיזה עולם לא מצפים ממכם ללכת לעבודה בכל יום?

"עוד בתקופה שזה היה פטריק יואינג שעומד בתוך פחי אשפה עם קרח ומים, לא היו ימי חופש. אבל עכשיו שיש פיזיותרפיסטים ודיקור ועיסויים ומומחי רקמות עמוקות ומחטים יבשות, עכשיו פתאום יש לך חברה שלא מסוגלים לעבור אימון של שעה וחצי ולשחק במשחק למחרת. זאת בדיחה".

אומר מנהל קבוצה אחד: הג'נרל מנג'ר וכל אחד אחר חייב לגבות את שחקניו עם הסוכנים שלהם, בגלל שאתה לא רוצה להיכנס לסיטואציה בה השחקן אומר, 'אם אני לא מקבל מספר ימי חופש, אני אצטרך לקבל חוות דעת שניה לגבי הקרסול הזה'. בעיקרון זה מסתכם להאם אתם סומכים על היושרה של השחקן לדעת אם כן או לא זקוקים להפסקה".

מנהלי הקבוצה רומזים כי כמה שחקנים כוכבים רואים את ההסמכה לניהול עומסים כסמל ססטוס.

בזמן שהתומכים יטענו שזה עוזר למנוע פציעות לטווח ארוך ומגדיל את הסבירות כי הכוכבים יהיו זמינים לשחק היטב בפלייאוף שהוא מתיש עוד יותר, הווריורס ניסו לשמר את קווין דוראנט וקליי תומפסון במהלך העונה הסדירה וזה לא מנע מהם לסבול מפציעות רציניות במשחקי הגמר.

גארד הדאלאס מאבריקס, ג'י ג'י בראה, בן 35, בעונת ה-NBA ה-14 שלו. הוא שיחק היטב במשך למעלה מעשור עבור הנבחרת הלאומית של פורטו ריקו. הוא מעולם לא שמע על ניהול עומסים בהתייחסות לתחרות בינלאומית.

הנה דעתי, וככה אימנתי את קבוצותי:

ב-NBA, בדיוק כמו בבייסבול ובפוטבול ישנה בעייה בסיסית, שאני מודע לה כבר הרבה, הרבה שנים.
הרוב הגדול של שחקני הפוטבול, הרוב של שחקני ה-NBA וכמעט כל שחקני הבייסבול אינם בכושר גופני טוב
.

אני הייתי מאמן 9 שנים ואני יודע שהדבר החשוב ביותר אצלי כמאמן היה כושר גופני שיא של שחקנים. בפרה-סיסון ובמשך כל העונה עד וכולל הפלייאוף. כל אימון – כ-ל א-י-מ-ו-ן – התחיל בחצי שעה של CIRCUIT TRAINING, ואז רבע שעה של ספרינטים. גם כמה שעות לפני משחקים!

3. את אותו דבר עשינו כל יום משחק, כ-6-7-8 שעות לפני כל משחק, כולל פלייאוף.

אני אומר זאת בבטחון מלא: קבוצת הכדורגל של אדלפי יוניברסיטי היתה בכושר גופני עדיף על זה של שחקני מנצ'סטר סיטי או ברצלונה.

אני רציתי שכל שחקן שלי יהיה מסוגל לשחק 90 דקות בשיא מהירות, תנועה מתמדת, ולסיים משחק עייף,
אבל 'עייף טוב'. אחרי מקלחת ושינה טובה הוא יכול היה לעלות ולשחק למחרת עוד משחק.

כיצד אתם חושבים שאדלפי הקטנה עם רק 3 סטפניות מלאות (ס"ה) ועוד 3 (ס"ה) ששילמו שכר לימוד בלבד סיימה עשר שנים איתי ברקורד של 124 נצחונות ו–28 הפסדים?

לכו לגוגל, וחפשו ADELPHI UNUVERSITY SOCCER ולכו לארכיון או HISTORY. איך סיימנו אלופי NCAA שנה אחת, מקום שני שנה שנייה, ומקום שלישי ב-NCAA שנה שלישית?

היו לי תמיד 3 שחקנים מצויינים על מילגה – בד"כ ישראלים – חזקים שאהבו להתאמן, ביניהם רובי יאנג (הפועל חיפה ונבחרת ישראל), נימרוד (נימי) דרייפוס (הפועל ת"א וסגל נבחרת ישראל) ורוני שניידר (הפועל כפר סבא) – אבל לא יחד; נימי ורוני שיחקו שנתיים יחד – שלושתם אומנו ע"י צ'ייקובסקי (מאמנו של רובי בהפועל חיפה; הוא הכוכב היוגוסלבי המהולל ביותר), \דוויד שווייצר (מאמנו של נימי), ודרור קשטן (מאמנו של רוני), ושלושתם אמרו לי שבישראל הם לא היו אפילו בחצי כושר הגופני שהיו באדלפי. למעשה, רובי יאנג שכאילו "גמר" את הקריירה בישראל, בא לאדלפי, ואחרי אדלפי הניו יורק קוסמוס החתימה אותו לשלוש שנים!


כששיחקנו נגד 'נבחרת העולם' (עבורם זה היה משחק אימון לפני המשחק הידוע נגד הקוסמוס) והפסדנו 1-2, אחרי המשחק ניגש אלי פרנץ בקנבאור , הודה לי על המשחק, ואמר שלא היה לו מושג שבארה"ב מכללה יכולה להיות כה טובה, והוא סיים בחיוך "לא ראיתי אף פעם קבוצה שרצה ככה"!

מאמני NBA? אין להם מושג בכושר גופני ורובם לא מביטנים דבר וחצי דבר בכושר גופני.

שחקן בכושר שיא רץ, מתעופף, עושה הכל טוב יותר, ואז הוא מוכן לעוד משחק מחר. אם אני מאמן הניקס, במשך העונה אני מתחיל כל אימון עם 45 דקות כושר. ככל שיותר מתרגלים לזה הכל הופך לרוטינה. הכל הופך לההיות קל יותר. נפצעים פחות, ומסוגלים לשחק כל יום (ובטוח כל יומיים) ללא כל בעייה.

כמה דקות נטו שחקן כדורסל רץ במהירות-שיא? אולי דקה או דקותיים. אם באימון יומי היו מתאמנים בספרינטים ובניתורים כדי לפתח POWER שחקן היה מסוגל לשחק כל יום בשיא הכושר. ב-NBA הם לא יכולים כי הם – אולי – ב-60-65% מכושר השיא שלהם. שחקני ספסל הם בכלל ב-25% מכושר האופטימלי כי הם רק מתאמנים ובאימון זה 100% זריקות ותרגילים. אני יודע. משך 30 שנה הייתי באימוני ניקס עם סטודנטים שלי שעשו שם אינטרנשיפ.

כמובן שאני יודע שאילו אימנתי את הניקס בצורה שאני יודע (ומאמין בה) השחקנים היו שובתים על המקום ולמחרת הייתי מפוטר!

אני הגעתי להישגים שהגעתי איתם לא בגלל שאני מוח לכדורגל. אני לא. שיחקתי קצת כנער במכבי חיפה ומשחק אחד כמחליף בבלפוריה בלאומית, ואני יודע כדורגל כמו כל חובב כדורגל שמכנה את עצמו 'עכבר'. השגתי מה שהשגתי עם כדורגל בסיסי לחלוטין של אז (אז השיטה היתה לשחק עם סטופר – ומאחריו 'מטאטא' – סוויפר, ובהתקפה סטרייקר עם שני קיצונים ממצידיו מאחורנית, וככה שיחקתי. אבל כשאתה מהיר יותר, שחקניך רצים ומשנים מקום ללא הפסק, ורצים 30-40% יותר מהיריב, אתה תנצח כמעט כל פעם.

(ואגב, נשארתי ביחסים מצויינים עם כמעט כל שחקני, אפילו שבתחילת כל עונה הם קיללו את אבי-אבי בטענה שאני 'מעביד אותם קשה מדי'. בסוף כמעט כולם הודו לי, ונמרוד דרייפוס, רובי יאנג, ורוני שניידר הם בין חברי הצעירים הטובים ביותר)

4. שחקני פייל פור שהצטיינו ואז נעלמו : דונלד וויליאמס – מספר 4 ואחרון בסידרה – שיחק בצפון הארץ ב-צפת…

(אפילו לא ידעתי שהיתה שם קבוצה בליגה העליונה או אפילו ליגה לאומית)

5. ה-NBA ו-ESPN מתכננות משחק H-O-R-S-E עם כמה מכוכבי הליגה

הסוס המהיר מכולם. כן, בכל ההסטוריה של מרוצי הסוסים – סקרטריאט!

ה-NBA בשיתוף עם ה-ESPN מתכננים למשחק הקליעות הזה בטיווי בנשיונל טיווי.

כל שחקן יקלע באולם שלו, כשכל שחקן מסתכל בסמארטפון לראות מאיזו נקודה 'החיוב' נעשה במשחק השכונה הידוע. יהיו עוזר או שניים שיישמרו להיות לפחות שני מטרים אחד מהשני להחזרת הכדורים.

6. חוזרים הביתה!!!

הנכדה דריה מהוד השרון, וחברה שקד (צוות הופס; שחקן כדורמים נבחרת ישראל) חוזרים הביתה מאטלנטה. (דריה סטודנטית במכללה בהרצליה – בשכר לימוד דומה לארה"ב – ושקד במילגה באונ' ווגנר בסטייטן איילנד)

התמונה הגיעה באיחור. עוד יום הם מסיימים את 14 ימי הבידוד.

7. ה-NBA תרמה מיליון מסכות-פנים (שהן SURGICAL – מהסוג היעיל ביותר) לעיר ניו יורק!

8. עכשיו ללא ג'ון פקסון, מי יהיה הבוס של הבולס?

(מהרינגר)

הבולס מקווים להחליף את גאס גרורמן וג'ון פקסון בשניים שיעשו את ההבדל שעשה תיאו אפשטיין בן ה-37 לקאבס של שיקגו בבייסבול: העלה אותם מהמרתף לוורלס סרייס.

הרינגר מבשר שהבולס מעוניינים בבובי וובסטר מטורונטו או ארתוראס קרניסובאס מדנבר. האתלטיק מדווח שהם מעוניינים גם לדבר עם הסגן של פט ריילי במיאמי אדם סימון, ומנכ"ל אינדיאנה צ'אד ביוקנן.

9. מחר, לפני 33 שנה: שוגר ריי גובר על מרווין הגלר אולי בהפתעה האגרוף הגדולה מכולן. הייתי שם, ומחר אכניס את המאמר על הקרב

10. היום לפני 47 שנה: חוק ה-DESIGNATED HITTER ניכנס לתוקפו ב-AL!

היהודי רון בלומברג מהיאנקיס היה ה-DESIGNATED HITTER הראשון

11. היום לפני 40 שנה: גורדי האו משחק את משחקו האחרון אחרי 26 עונות!

גורדי סיים את העונה ה-26 במשחק האכזרי ביותר עם שער מס' 801 בקריירה, הפעם עבור הרטפורד נגד דטרויט רד ווינגס.

הוא השחקן היחיד לפי עניות דעתי ששיחק כשחקן מקצועני באחד מארבעת המייג'ור ספורטס כאן, עם (ובעיקר נגד) בנו. השניים הלכו מכות 4 פעמים!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 62 תגובות

  1. תודה מנחם, אני מסכים איתך בחלק מהדברים. שחקני כדורסל בNBA חלקם בכושר נוראי, לראות את אמביד בגיל 24 לא מצליח לרוץ שני קילומטר בשעתיים וחצי זה בדיחה , למרות שהיכולות האתלטיות עלתה מאי פעם בליגה ,הכושר הגופני נשאר רעוע.
    .
    אם זאת אי אפשר להתכחש מהנתונים ולהפריז בחשיבותה של הLOAD MANAGEMENT, שחקנים מסוגלים להאריך עם זה קריירה כמה שנים (כמו במקרה של דאנקן), יכולים להגיע לפיק שלהם ברגעים החשובים של העונה (כמו קוואי עונה שעברה), אני בטוח במיליון אחוז שאם זה היה בשנות ה80 הקריירה של בירד הייתה מתארכת בכמה שנים, ואפילו לפני עשור דווין וויד לא היה גומר על הברכיים כזה מהר, ועל דרק רוז אין בכלל מה לדבר.
    .
    לקבוצה חד משמעית שווה לעשות את זה והנהלה הרקובה בראשות סילבר תומכת בזה (בתחילת העונה נתנו לדוק ריברס דוח בגלל שהוא אמר שקוואי בריא כמו שור). אבל זאת זה יריקה בפנים של האוהדים בטח אלא שבאים לראות את קוואי יאניס קרי.. אף אחד לא בא בשביל לראות את דני גרין משחק כדורסל , אני בהחלט הייתי רוצה לראות את האוהדים עושים חרם כלכלי על קבוצה במצב כזה (חודש אחד אם 1-2% רייטינג וללא לקנות מרצנדייז היה עושה את שלהם), וחושב שהפיתרון הוא פשוט מאוד להחזיר לאוהדים את הכסף או להודיע מראש בתחילת עונה אלא משחקים הכוכבים לא יופיעו.
    .
    תודה מנחם על מעורב בימים כאלה

  2. תודה על המעורב ומעניין מאוד לשמוע סיפורים מהעבר שלך.
    לגבי ג'יי ג'יי בראה הוא לא דוגמא טובה לאנטי לואדמנג'מנט, הוא קרע את האכילס שנה שעברה, אם כבר הוא מחזק את הטענה לטובת הלואדמנג'מנט.

  3. תודה מנחם
    אישית אני פחות אוהב כושר גופני אבל זה מאוד מאוד חשוב. בכדורסל תמיד הייתי אדם עם יותר skills ופחות פיזיות אבל זה כנראה הולך להשתנות אחרי שהבנתי לפני שבוע שאם אני רוצה להיות שחקן שלם צריך לעבוד על כל הגוף

      1. אני לא משחק מקצועי מנחם, רק עם עצמי ועם חברים. אבל בכל זאת הצעה מעניינת, יש לך הצעות לתרגילים/אימונים שיעזרו לי לפתח את זה?

  4. מנחם תמיד אמרתי את זה שהשחקנים לא בכושר. שחקן כדורסל אמור להעות בכושר לשחק 48 דק כל משחק. כמו שחקן כדורגל שמשחק 90 דק כל משחק. עזוב שהם משחקים 36 דק ונחים כל 2 דק משחק 5 דק מנוחה עם כל ההפסקות זה פשוט בדיחה. אבל הם הקובעים ואם הם רוצים לנוח אי אפשר להתנגד להם כולם רוצים את הכוכבים והם יעשו מה שהכוכבים יגידו להם לעשות

    1. רצים 2-3 מייל בשעתיים וחצי ואחרי זה גמורים לשלושה ימים, אבל המקרה הגרוע בליגה זה אמביד, כוכב שלא מסוגל לרוץ שלוש קילומטר ריצה קלה, הכושר בכדורגל ב10 רמות גבוה יותר אבל זה מקצוע ספורט שונה עם דרישות אתלטיות אחרות .

    2. לא מדויק שמעון. להחזיק 48 דקות בקצב משחק זה בלתי אפשרי., בלי קשר לא כל שחקן משחק באינטנסיביות זהה לשחקנים אחרים ומן הסתם מי שרץ וקופץ יותר שורף הרבה יותר אנרגיה ומתעייף יותר מהר ומי שהיוסג׳ שלו התקפית גבוה יותר אותו דבר. מה שכן אמביד זאת באמת שערוריה

  5. מנחם, האם אתה חושב שגם בימים אלו מישהו יכול לבוא לנשיא אוניברסיטהעם הבטחה לאליפות תוך 10 שנים ולקבל את המושכות, או שהימים האילו חלפו ללא שוב?

    בארץ אין סבלנות לשנה, שנתיים באף ענף קבוצתי

  6. כדאי שמרקו בלבול מאמן מכבי חיפה בכדורגל ייקח את ניהול העומסים לתשומת ליבו. לחיפה הסגל הטוב בליגה אך בלבול עלה ברוב המשחקים עם אותו הרכב. זאת בניגוד לאיביץ' במכבי תל אביב שמשנה הרכב כול משחק. אבל לחיפה הכושר הגופני הטוב בליגה. לראיה, רוב שעריה הובקעו במחצית השניה (נידמה לי שמאמן הכושר הוא אנגלי).

  7. תודה מנחם. הגישה שלך, של מורה לשיעור גופני, איך לומר בעדינות, לא היתה "עוברת" היום. בטח שלא אצל "ניצולי" גטאות שרואים פתאום איזה אאוטסיידר לבנבן שבא להעביד אותם בפרך.
    .
    מצורף לינק לסימולצית הקורונה הפרטית שלי
    https://i.imgur.com/RcjYQJN.gif
    צבע סגול=רמת חולי גבוהה. צבע תכלת=אנשים בריאים. בהתחלה ישנו ריכוז של חולים והוא מתפשט כלפי חוץ. החור שנוצר במרכז הוא אנשים שהבריאו (או מתו . . .).
    אזהרה: זה המודל הכי פשוט שיש, שורה אחת בדיוק. שירבוט של ממש על back of the ebvelope.
    באמת שזה לא יכול ולא אמור לסמלץ את מה שקורה במדינה כלשהי.
    מה שמעניין זה שאחרי האינקובציה הראשונית גידול התחלואה הוא *לינארי* בזמן, לא מעריכי. לדעתי זה מה שכבר קורה היום (לפי הארץ, אבל זה עיתון של שמאלנים אז לך תדע).

    1. יקירי, אין הרבה משמעות למה שאתה מעלה אם אתה לא מסביר לנו מה עשית – מי כמוך יודע זאת.
      מה ההנחות שעשית?
      מה המשוואה שפתרת?
      מה סקלת הזמן שאנחנו רואים?
      איך ואיפה אתה רואה גידול לינארי?

    2. למי שזה מעניין אותו
      שיתפתי את זה כבר לפני כמה ימים מודל עם קצת יותר הסברים למה המודל מייצג ואילו פרמטרים הלקחו בחשבון בעיקר על יעילות של בידוד במצבים שונים.
      .
      http://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs
      .
      באותו הוידאו יש המלצות לעוד סימולציות שחלקן דומות לשלך ואפשר לשחק עם זה.
      .
      ופה יש עוד וידאו מאותו ערוץ עם הסבר, מה זה אקספוננט למי שלא יודע או לא זוכר. אני מאוד ממליץ על האתר הזה למי שאוהב מתמטיקה אבל לא רק.
      הסברים מאוד ברורים מבוססי אנימציה, להרבה תחומים במתמטיקה, שנותונים אפשרות להסתכל על דברים מזווית חדשה והרבה פעמים מאוד אינטואיטיבית לדברים שלא תמיד נראים ככה במבט ראשון.
      .
      http://www.youtube.com/watch?v=Kas0tIxDvrg

      1. מאוד מעניינים הלינקים ששלחת. בלינק השני ההערה שלי היא שמודלים בהם ישנה רק נגזרת ביחס לזמן הם שגויים. זה כמו לערבב את כל האנשים החולים והבריאים במקום אחד. התלות המרחבית היא חשובה וזה מה ששובר את הגידול המעריכי.
        הלינק השני גם נחמד. ההבדל במקרה שלי הוא שאין סימולציה, זה פשוט פתרון של משואה דיפרנציאלית חלקית. הדרך שלי מאוד מהירה וקלה להבנה אבל לוקה בדיוק שלה בתיאור המציאות. יכול להיות שהכי פשוט זה לעשות סימולציה של 8 מיליון אנשים וזהו . . .

    3. לעידו – זאת משואת ריאקציה דיפוזיה במשתנה אחד בלבד שמציין את דרגת החולי, s. המרחב שרואים בצירים x-y הוא מרחב של קרבה חברתית, לאו דוקא קרבה גאוגרפית. אם אגף שמאל זה ds/dt אז באגף ימין יש איבר של גידול עם הזמן ויש איבר של דיפוזיה. זה רגיל לגמרי – אבל – מקדם הדיפוזיה D(r) יכול להיות תלוי במיקום (נניח בבני ברק פחות מקפידים על בידוד, או כשמטילים סגר על עיר אז D יכול להיות מאוד קטן). בנוסף D מתאפס אם ערך התחלואה עובר סף מסוים. סף זה מתייחס להופעת התסמינים, אחרי שהם מופיעים האדם נכנס לבידוד/בית חולים ומפסיק להדביק.
      ישנו סף נוסף שהוא סף ההבראה – אחרי זמן מסוים אתה או בריא או מת ולכן מפסיק להדביק.
      .
      את הגידול הלינארי רואים ברגע שטבעת ההדבקה מתקדמת ונשאר מאחוריה חור – שטח הטבעת גודל בצורה לינארית עם הזמן ולכן כמות החולים גדלה באופן לינארי ולא מעריכי. זאת נקודה חשובה שהמודלים של הטלויזיה (שמניחים "ערבוב" מלא) לא מתייחסים אליה, יש פה pattern formation ולכן הגידול של מס' החולים הוא לא מה שאומרים.
      בינתיים עשיתי עוד כמה חישובי mickey mouse כאלה וכל פעם הגידול תלוי בתנאי ההתחלה.

      1. אבל אתה מדבר כאן מרחבית ולא מסתכל על כלל האוכלוסיה ומבחינת סקלת זמנים מתיייחס כבר לזמן שמיצית את כל האוכלוסיה בסביבה החברתית כשבתכלס אם אתה מסתכל על אוכלוסיה במדינה ללא הגבלות אתה למעשה צריך לקחת את האוכלוסיה כולה.
        בקיצור אה מסתכל על איזורים במודל שאנחנו ממש לא רוצים להגיע אליהם בקצב הדבקה רגיל.

        1. לא ממש הבנתי מה התכוונת, כן, השלב בו הטבעת של ההדבקה מתקדמת הוא שלב מתקדם, רואים שהחור שנוצר הם אנשים שהחלימו, אצלי זה מספר גדול בעוד כרגע במדינה לא הרבה החלימו עדיין.
          אני יכול להריץ חישוב נוסף עם ניסיון לסמלץ עיר בהסגר כמו בני ברק. בינינו אלה לא המודלים הכי הכי, התקווה היא שאולי הם נותנים משהו איכותי נכון.
          ישנו עוד חיסרון משמעותי עם משואת דיפוזיה אבל לא אגלה כרגע . . .

          1. הכוונה היא שקצב ההדבקה משמעותי גדול מקצב ההחלמה. כדי לתת משהו איכותי נכון אתה צריך שלפחות סקלות הזמנים שלך יהיו רלבנטיות.

  8. מנחם אתה מבלבל בין ניהול עומסים לבין אימון וכושר. מטרת ניהול עומסים היא לא למנוע מהשחקן להתאמן אלא לצמצם את הפעמים שנדרש למאמץ מקסימלי כדי למנוע פציעות. יש הרבה יומרנות בקביעה שרוב שחקני ה-NBA נמצאים בכושר גןפני לא טוב. לכל קבוצה יש צוות שלם שאחראי לזה ויש טונות של מחקר מאחורי זה. האם יש שחקני NBA בכושר לקוי?- בודאי, אבל זה לרוב נקודתי. להרבה שחקנים יש מאמנים אישיים שדואגים לשמור אותם בכושר אופטימלי כי הם יודעים שזה מקור פרנסתם והצלחתם (ראה לדוגמא הסיפור של אולדיפו שהובא כאן באתר).

    1. עידו, מה שעושים באופן אישי אני לא יודע. אבל באימון קבוצתי של שעתיים אפילו רגע לא מוקדש לכושר גופני. לשחקנים שלי לא היומ מאמנים אישיים ואני לא האמנתי שיעשו זאת לבד, אז אימון שלי היה 45 דקות כושר (משך כל העונה עד היום האחרון) ואז 75 אימון טקטי. משך 9 עונות לא היה שחקן אחד שדביקש ממני למוח משחק מסויים

      1. בוא מנחם היו לכם 15 משחקים בעונה של 2-3 חודשים בערך. איך אתה משווה בכלל.
        רוב ההחלטות להושיב שחקנים הן לא של השחקן עצמו אלא של הצוות הרפואי.

    1. למדתי בעיקר במכון וינגייט בארץ, אבל אני הייתי בענייני כושר גופני כבר כילד. באר"ב למדתי קיניזיולוגיה וביומכניקה, חשכלל ולייעל את מה שידעתי

  9. תודה על המעורב מנחם,
    מרשימה מאוד קריירת האימון שלך ומרשימים בעיקר התארים – אליפויות ויורת מכך – מאמן העונה. להיות ראשון, בכל תחום, זה קשה מאוד וראוי ביותר להערכה.
    לגבי הכושר של השחקנים – שנים אני טוען לכל מי שרוצה לשמוע (חמישה אנשים בערך) שכושר גופני עשוי להכריע משחקים ואליפויות. אני מדבר בעיקר על כדורגל. אפשר לראות למשל את "ההילוך האנגלי", איך הם מעלים הילוך ברבע השעה האחרונה. מפלצות אירוביות.
    בנוגע לאנ בי איי – כאן אני חלוק בדעתי אך נראה לי שאני מסכים חלקית עם שמעון – יש שחקנים בליגה שרואים שהכושר שלהם לא במצב האופטימלי (בלשון המעטה) ואפשר לראות את זה בעיקר בסופי משחקים, או בדקות מנוחה מרובות. אני לא מדבר רק על "השמנים" (אמביד, הארדן, יוקיץ', אפילו דונצ'יץ' הצעיר), דוראנט לדעתי גם לא בכושר מספיק טוב ולכן נפצע הרבה, כנ"ל קאוואי. לברון הוא דוגמה הפוכה. אבל חשוב לזכור – כדורסל יותר אנ-אירובי מאירובי, יש מאמצי כוח אדירים ולכן המילה "כושר" כאן כוללת גם סיבולת אנ-אירובית (של שרירים ועצמות).
    לגבי השחקנים הצעירים – מיצ'ל, בוקר, טאטום והרבה אחרים – לדעתי בשנים הראשונות הם לא ממש צריכים לנוח. אולי שתיים שלוש דקות בכל מחצית, אם יש ריצות רצופות לשני הצדדים.

  10. דוק, כל מילה בסלע. אני זוכר שאחי שהיה בתיכון היה שחיין במכבי קרית אונו, לא ווינגייט, אבל תחרותי, ועבר שני אימונים ביום, שישה ושבעה ימים בשנה, כולל כושר אירובי ואנאירובי, שחיה כמובן, ריצה, הכל. ושוב, בחור בן 15, בלי אספירציות לאולימפיאדה או תחרויות עולמיות, רק כדי להשתתף בתחרויות נוער בארץ זה מה שהוא היה חייב להשקיע. אבל בספורט קבוצתי כמובן שאפשר בלי, במיוחד כדורגל שאפשר לשחק (עדיין) בעמידה, גם ברמה הבינלאומית.

    ולגבי הDH, הרשו לי לצטט מאולי סרט הבייסבול הטוב אי פעם: ״ I believe in the soul, the cock, the pussy, the small of a woman's back, the hanging curve ball, high fiber, good scotch, that the novels of Susan Sontag are self-indulgent, overrated crap. I believe Lee Harvey Oswald acted alone. I believe there ought to be a constitutional amendment outlawing Astroturf and the designated hitter. I believe in the sweet spot, soft-core pornography, opening your presents Christmas morning rather than Christmas Eve and I believe in long, slow, deep, soft, wet kisses that last three days״

    ואני סומך את ידי על כל מילה.

  11. מנחם אני מתחבר מאוד לרעיון של אימון בוקר ביום שם משחק במקום לשבת בבית כל היום ולא לזוז. זה הופך אותך לססטי וכבד ומעמיס מנטאלית לפעמים כי אתה רוצה לנוח אז אתה לא יוצא מהבית והלחץ והעצבים גוברים.
    כאשר אתה עושה אימון בוקר ביום המשחק אתה מרגיש את הכדור, את המגרש, אתה עם החברים לקבוצה, אתה משחרר קצת לחצים, יש צחוקים בין החברים, נותנים קצת ביטחון לחברה היותר צעירים. והגוף מגיע יותר חד למשחק בערב.
    הבעיה נוצרת כאשר יש משחקים בבקרים או בצהריים ואז זמן המנוחה אחרי האימון לא מספיק ארוך כדי שיהיה אפשר לערוך אימון בוקר, תופעה שנפוצה בכדורמים בליגת המכללות בארה"ב. 4-3 משחקים בסופ"ש שמתחלקים ליומיים או שלושה עם הפרש של בין שעתיים ל-5 שעות בין משחקים באותו היום.

  12. אחלה מעורב, תודה רבהץ
    לא יכול שלא להסכים עם הטענה שלך לגבי כושר גופני. לא שאין מקום לניהול עומסים וללמידה מהכלים החדשים שעומדים לרשות השחקנים/מאמנים, אבל כושר גופני עילאי זה הבסיס של כל ספורטאי

  13. האמת היא שניהול עומסים במשחק של 48 דקות שנפרש על שעתיים וחצי באמת נראה מוזר.
    לא שאני דוגמה, אבל בגיל 20-30 שיחקתי כדורסל הרבה, וזה היה שעתיים ומעלה רצוף עם ספרינטים כל הזמן, ולא היתה בעיה לעשות את זה. פה אנחנו מדברים על 36 דקות נטו עם שעתיים הפסקות בין לבין, לא אמורה להיות שום בעיה, זה יותר קל מאימון כושר

  14. גורדי האו, "האבא של ההוקי". לא רק ששיחק עם ילדיו, הוא הספורטאי היחידי ששיחק בחמישה עשורים שונים, כולל עשור שלם *אחרי* שנכנס להיכל התהילה והשחקן הראשון שהגיע ל-800 שערים בקריירה (הוא אגב, תמיד החשיב גם את השערים מליגת ה-WHA – המקבילה של ההוקי ל-ABA – וטען שיש לו הרבה יותר).

  15. קטנתי מלדבר על אימוני כושר, אך שיחקתי מספיק כדורסל בחיי (בשביל הכיף). זה אף פעם לא היו הריצות או הספרינטים. ניתור לגובה שיא, מגע של כתף מול כתף, שינוי כיוון חדים, עמידה בפוסט מול שחקן, מעבר בין חסימות, ניתורים לכדורים. אלה הדברים שגומרים אותך ומסכנים אותך לפציעה. מי שכתב מעל שהם כולה רצים 2 קילומטר ב-48 דקות או שלא זוכר או שלא יודע איפה העומס של המשחק. החברה האלה עושים ספרינטים פסיכיים. כיום הפער בין גארדים לסנטרים בריצת ספרינט 3/4 מגרש מינימאלי. הרוב המוחלט עושים בין 3 ל3.5 שניות.

  16. שלום מנחם
    כתבה מצויינת
    ואני מודה לך מאוד על הספר שהבאת לי אני עוד מעט כבר מסיים אותו ואני ממש מתלהב כמו ילד קטן כשאני מסתכל עליו
    השם שלי זה מתן יעקובי אח של שקד יעקובי חבר של דריה סילוורה

  17. ערב טוב והרבה בריאות לדוקטור הטוב וכל קוראי האתר .
    הייתי אוהד גדול של הגלר , ובעת הצפיה בקרב , ששודר בעיכוב של כמה שעות בערוץ MeTV , הייתי משוכנע שהגלר ניצח . ההחלטה המפוצלת די הפתיעה אותי , ואני חושב עד היום שהגלר נשדד . צפיתי בקרב אחרי שנים ביו טיוב , וגם אחרי צפיה חוזרת אני חושב שלכל היותר הגיע ללאונרד תיקו . אי אפשר להתעלם מהעובדה שהגלר ממש לא היה חביב הקהל והתקשורת , וזה לדעתי השפיע קצת על השופטים .
    https://www.quora.com/Was-Marvin-Hagler-robbed-in-his-fight-with-Sugar-Ray-Leonard
    בכל אופן , מי שרוצה לצפות בהגלר בשיאו , מוזמן לצפות בקרב ההיסטורי שלו עם תומס the hitman הרנס , שגם הוא שודר בעיכוב של כמה שעות .באותו ערוץ . אני אנסה למצוא קישור .
    הרבה בריאות .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט