היסטוריה בצל מגיפה / דוד "פאקו" סעדה

בצל המגיפה שמטרללת את כל העולם, ואת כל ענפי הספורט בפרט, יש ענף ספורט אחד שמשדר עסקים כמעט כרגיל – הסנוקר. בלוח השנה של הענף, המגיע לשיא באפריל עם אליפות העולם בשפילד, ראינו בסה"כ ביטול של טורניר אחד – אליפות סין, שהייתה אמורה להתקיים בסוף החודש הקרוב. שאר הטורנירים, ובכללן אליפות גיברלטר שהסתיימה שלשום, וטורניר אליפות הסבב שיחל היום, מתקיימים גם מתקיימים, כמובן עם המגבלות הנדרשות.

איך ולמה זה קורה? אז קודם כל, הסנוקר הוא מעצם טבעו ענף שבו יותר קל לשחקנים (ולשופטים) לשמור על הריחוק הנדרש, ודאי אם מקפידים לא ללחוץ ידיים (מגבלה קשה, למי שמכיר את החומר). מעבר לזה, הבריטים נקטו עד כה קו מקל יותר בכל הקשור להתמודדות עם המגיפה, מדיניות שאיפשרה לאליפות כמו גיברלטר (מושבה בריטית להזכיר) להתקיים, גם עם מגבלות על הצופים. הימים האחרונים של האליפות התקיימו ללא צופים כלל, אך האליפות המשיכה כסדרה (עד כדי פרישות של מספר שחקנים). ההתפשטות המהירה של הנגיף בממלכה (53 מתים נכון לאתמול) אילצה את הממשלה להחמיר את הצעדים, אך לפחות אליפות הסבב בוויילס צפוייה להתקיים, גם אם מאחורי דלתיים סגורות.

אלא שכל זה כמעט האפיל על ההיסטוריה שמחולל בעונה זו שחקן אחד בענף – אלוף העולם, ג'אד טראמפ. עד לעונה שעברה, טראמפ נחשב לכישרון נוצץ, אך עם אופי בעייתי, שעמד לו לרועץ כשניסה לקטוף את הפרסים הגדולים מכולם. בעונה שעברה הבחור עבר מטמורפוזה מושלמת, שהפכה אותו לשחקן השלם ביותר בענף בעת הזו. מופע הדומיננטיות המהמם שהפגין בגמר אליפות העולם האחרונה, מול ג'ון היגינס, היה כבר משהו שחובבי הענף מתקשים לזכור במעמד הזה.

טראמפ. סכנה לשלום היריבים.

הזכייה של טראמפ באליפות העולם האחרונה השלימה שיא של זכיות כספיות בעונה של שחקן (שבענף מיתרגמת לניקוד שלו), שלראשונה חצה מיליון ליש"ט. אלא שהעונה הביא טראמפ את היכולות שלו לשיאים חדשים, מה שהביא אותו לשבור שיא אחד, ולהעמיד כמה אחרים בסכנה ממשית. השיא שטראמפ שבר, רק לפני יומיים, היה שיא הזכיות של שחקן בטורנירי דירוג בעונה אחת, אותו הוא העמיד כעת על שש. הישג פסיכי, אותו יעריך כל מי שמכיר את הלחץ המנטלי הנדרש מהשחקנים על מנת לזכות במשחקים, כל שכן בטורנירים שלמים. אם רוצים הוכחה לשינוי שטראמפ עבר בעונה שעברה, מאותו שחקן כשרוני אך בעל אופי פריך, זו ודאי הוכחה מצויינת לכך. את השיא הזה השיג טראמפ באותו טורניר בגיברלטר, בגמר מול קיירן ווילסון. משחק הגמר הדרמטי, בו השיג טראמפ שלושה סנצ'וריז (מאה נקודות במשחקון), מאפיין בדיוק את מה שטראמפ הגיע אליו כשחקן – שמירה על קור הרוח בלי ויתור על הכישרון. אותו הגמר היה מעט גרוטסקי – שני השחקנים לא לחצו ידיים כנהוג, וההישג ההיסטורי של טראמפ, כמו גם שלושת הסנצ'וריז שלו, עברו בקול דממה דקה.

ווילסון וטראמפ, בתקופה שהיה מותר לעשות את מה שהם עושים כאן.

שלושת הסנצ'וריז של טראמפ קירבו אותו לשיא היסטורי נוסף, זה שמכונה בקרב אוהדי הענף Ton of Tons, או מאה סנצ'וריז בעונה. רק שחקן אחד השיג את ההישג הנדיר הזה – ניל רוברטסון בשנת 2014. טראמפ אוחז כבר ב-97 כאלה, וכשיש עוד שני טורנירים עד לסיום העונה, די ברור שהוא צפוי להשיג את ההישג אף הוא, עם סיכוי טוב לנפץ את שיא 103 הסנצ'וריז לעונה של האוסטרלי. עם 712 סנצ'וריז סה"כ בגיל 30, גם ההישג של אלף סנצ'וריז בקריירה של רוני אוסליבן נראה בסכנה גדולה. טראמפ גם עשוי לנתץ את שיא הזכיות הכספיות של עצמו בעונה. הוא כרגע עומד על זכיות של מעל 800,000 ליש"ט בעונה, כשבשני הטורנירים הבאים סך הזכיות המקסימלי עומד על כחצי מיליון ליש"ט. הוא רק צריך לנצח בשני הטורנירים – מישהו רוצה להמר נגדו?

אבל כדי שזה יקרה, שני הטורנירים צריכים קודם כל להתקיים. אליפות הסבב, שתיפתח היום בכלאנדודנו שבוויילס, כאמור תתקיים ללא קהל. אשר לאליפות העולם בקרוסיבל שבשפילד בחודש הבא, השאלה כבר מורכבת יותר. מדובר באירוע גדול ונוצץ, שלפניו שלושה סיבובי מוקדמות מפרכים. לקיים אירוע כזה ללא קהל עשוי לעשות עוול לשחקנים ולחובבים של הענף. ואכן ישנם דיונים על דחיית הטורניר לקיץ, בהנחה ובתקווה שכל הטירוף יסתיים עד אז. מצד שני, כל מי שמכיר את הסיקור הטלוויזיוני של יורוספורט, יכול לומר שמדובר בתרופה לא רעה לטירוף הנ"ל.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.
Subscribe
Notify of
19 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] שנדבר על אליפות הסבב, מוזמנים לקרוא כאן על כמה חדשות מענף הסנוקר בתקופה […]

עידו גילרי
17/03/2020 8:28:35

אני לא מסוגל לראות סנוקר כרגע. זה כמו לצאת עם אחותה של האקסית ששברה לך את הלב…

עידו גילרי
17/03/2020 8:33:58
Reply to  פאקו

לא רציתי לכתוב המתה…

דינגו
דינגו
17/03/2020 13:39:16

תודה על הסיקור.
מה השחקנים עצמם אומרים לגבי תחרות בלי קהל?

שחר דלאל
17/03/2020 21:46:12
Reply to  פאקו

מבאס. מכל ענפי הספורט, לזה היה את הפוטנציאל הגדול ביותר להישאר.
.
מקווה שהמגיפה לא תעצור את העונה ההיסטורית של טראמפ…

Zvika Bar-Lev
17/03/2020 14:31:29

אני מאוד בעד, שבכל ענף אפשרי, יערכו טורנירים ברמה גבוהה ללא קהל. מילארדי אנשים בבית, רק מתים לראות אירועי ספורט איכותי.
כנ"ל גם בNBA – אני לא רואה סיבה אמיתית שלא ישחקו: יהיו באולם כמה עשרות אנשים, מפוזרים ולא צמודים – היחידים שיהיו צמודים אלו השחקנים, אחרי שיעברו בדיקות ויהיה ברור שאינם נשאים ואינם חולים, בסך הכל זה כמה מאות בודדות של אנשים.

אור
אור
17/03/2020 21:51:18
Reply to  Zvika Bar-Lev

כן, בוא נסכן בשביל.. מה?
.
חוץ מזה שיש נסיעות / טיסות, אי אפשר לבדוק כל אחד כל יום, באים במגע עם כל מיני אנשים, ממש לא לעניין.

מנחם לס
17/03/2020 17:31:42

האם כולם בריטים?
תודה על הדיווח

מולי
17/03/2020 23:35:08
Reply to  מנחם לס

מנחם, משום מה רוב האמריקאים מעדיפים את הביליארד או ה NINE-BALL.
אצל הנשים, לעומת זאת, יש לא מעט אמריקאיות בעשיריה המובילה בסנוקר.

מנחם לס
18/03/2020 4:41:51
Reply to  פאקו

נדמה לי שבהרבה מקרים השחקן מתחיל וגומר בלי שהשני נוגע בכלל בכדור

אלכס דוקורסקי
18/03/2020 13:59:34

פאקו, תודה רבה.

זיו פנמה
18/03/2020 19:33:32

מצוין פאקו.
תודה