תאונה פרוידיאנית / אורן פראג׳

עוד סיבוב

אני רוצה לחלוק תובנה שעלתה לי בזמן שהכנתי את הפריוויו. אם אתה לא אוהד שרוף של הספורט הזה, אין מצב שמה שקורה פה יעניין אותך. מבחינתי קורים המון דברים על המסלול, גם כשהמירוצים משעממים. אבל הספורט סובל כבר שנים ארוכות מחוסר תחרותיות וזה מרחיק את כל מי שלא חי את הברגים שלו. אני מבין את זה, וזה מאכזב. מאכזב שמי שמנהל את הספורט מתעסק בשטויות במקום לטפל בזה.

הבנתי את זה כשראיתי ציוץ של חשבון שמעלה קטעים ממירוצים ישנים לפני כל מירוץ, בהתאמה למסלול. הפעם זה היה גרהרד ברגר ומארק בלנדל נלחמים במשך שתי דקות על מיקום בהוקנהיים הישן. בלי DRS, בלי טורבו, אווירודינמיקה בסיסית ומנוע מפלצתי. המהירות, הסאונד והנהיגה – לקוחים מעידן אחר שלא קשור למה שאנחנו רואים עכשיו. זה נראה עלוב ביחס לאופטיקה שקיימת היום. מסלול בסיסי, מכוניות ערומות ללא קישוטים, עטופות ברזולוציה שגורמת לעינים להתכווץ בחוסר סבלנות. ולמרות זאת שתי הדקות האלה מלהיבות יותר מהמירוץ האחרון באנגליה.

כבר שנים לא הגענו לסוף העונה כשאין אלוף ומחכים להכרעה. לא ראינו תחרות בין קבוצות בצמרת הגריד. זה או פרארי, או רד בול או מרצדס (בהתאמה), וכל השאר מנסים להדביק את הקצב. לא ראינו יריבות יצרית אמיתית בין נהגים, בצמרת או לא, שגרמה לנו להידבק למסך כדי לראות מה הם יעשו עכשיו.

צריך לשנות חוקים, לקחת יותר סיכונים, להשקיע יותר כסף (או פחות, זה גם יכול לעזור). לפני זה צריך לשנות גישה, ולחפש את הפתרונות במקומות הנכונים במקום להרחיב את הכנף האחורית בעוד  שני סנטימטר כדי לייצר עוד שתי עקיפות מלאכותיות למירוץ. זה לא יקרה. הרוב לפחות. נמשיך לראות את אותם דברים, ולהינות מהדברים הבסיסיים שבגללם נשאבנו לספורט הזה שעדיין קיימים.

אני יודע שזאת הבכיינות הרגילה של כל אוהדי הספורט הזה, ואין יותר מדי מה לעשות עם זה. אבל נדמה לי שזה הפך להלך רוח, והתרגלנו. ואני רואה את זה בכל העולם – אין ממש ציפיה שזה ישתנה בקרוב, אז אנחנו מתפשרים על מה ומי שעוד שאוהבים פה. זהו, סתם – אין באמת מה לומר, רק לחלוק משהו שנראה לי שותיקי האוהדים פה מרגישים.

בכל זאת, הוקנהיים-רינג

ממוקם בעמק הריין, ליד העיירה הוקנהיים, המסלול שהוקם בשנת 1932 – אחד הותיקים ביותר בסבב. במקור הוא היה פשוט משולש שמורכב ממספר ישורות ארוכות בעיקר ונחשב למסלול מהיר – וזהו. כמעט נטול פניות או שיקיינים, פשוט מהירות ובלמים. לאחר מותו של ג׳ים קלארק ב 1968, נוספו שיקיינים על מנת להאט את המירוצים, ומאז בהדרגה נוספו יותר חלקים טכניים למסלול. השינוי המהותי שיצר את המסלול שאנחנו מכירים היום (פחות או יותר) הגיע בשנת 2002, לאחר איום של ה FIA בהפסקת החוזה. המסלול קוצר משמעותית. התוואי של הישורות הארוכות השתנה דרסטית – עדיין ישורות ארוכות יחסית לסבב, זה המסלול השני אחרי מונזה מבחינת מאמץ מנועים, אבל קצרות יותר, ושבירות חדות שכוללות פניית 180 מעלות נוספו לתוואי.

שיא המסלול נקבע על ידי סבסטיאן, שגם גר ממש קרוב למסלול, בשנה שעברה. האמת שבמצבו הנוכחי של סבסטיאן שמחפש לגאול את עצמו מרצף הטעויות והמבוכות של כל השנה האחרונה, הוקנהיים-רינג יכול להיות הזירה המושלמת מבחינתו. לא יודע מה איתכם, אני מחזיק לו אצבעות – זה לא כיף לראות אלוף ברמתו במצב הזה, בלי קשר לקבוצה או לנהגים האחרים. בשנה שעברה הוא סיים את המירוץ בתאונה המביכה ביותר בהיסטוריה שלו, לקול תרועות הקהל של מקס שמולם היא התרחשה. השנה זה חייב להיגמר אחרת. לא ראשון, בסדר, אבל שני?

ההגה ניזוק מהמכות

עוד בשנה שעברה למי שזוכר, בעקבות מכונית הבטיחות לאחר התאונה של סבסטיאן, ראינו את מרצדס מתבלבלים עם העצירה של לואיס, ומעבירים לו הודעות סותרות להיכנס / להישאר בחוץ. זה הסתיים בצעקות של המהנדס שלו להיכנס כשהוא כבר חותך החוצה מתוך מסלול הכניסה לפיטס. לואיס המבולבל נשמע זהיר כשהוא נזף בו על ההססנות – החטא הכי גדול בספורט הזה.

קצת יותר אחורה אבל עם נגיעות של רלוונטיות, תאונת התדלוק של יוס (Jos) וורסטפן – כן, אבא של מקס, מ 1994. למי ששאל בדיון בתגובות על חזרת התדלוקים לסבב – מעבר לעלויות, הוידאו הזה הוא הסיבה שאין דיון כמעט על הנושא הזה:

מה שקורה כשטיפת דלק מועשר נוגעת בבלם בטמפרטורה של מעל 1000 מעלות (צלזיוס)

דו״ח מצב לקראת הסופ״ש הקרוב

התחלנו באחד הארועים היותר הזויים. אוטובוס רשמי של המסלול התנגש במערך פנסי הזינוק וריסק אותם לחלוטין. אמיתי לגמרי. קצת פחות הזוי, מרצדס חוגגת 125 שנים בספורט ואת המירוץ ה 200 כיצרנית. החגיגה מתבטאת בעיצוב חד פעמי בצבע לבן. הטמפרטורה מגיעה לשיא של 40 מעלות (לפחות בשישי) והולכת לשבש לכולם את התוכניות. המכונות האלה לא בנויות לתפקד משום בחינה בתנאים האלה ויהיה מעניין לראות את ההתמודדות עם קירור המנועים, הבלמים וכמובן צמיגים בכבשן האספלט הזה.

אין תמונה יותר מייצגת מזו למצב הספורט

המסלול הזה ידוע במירוצים הרטובים המרתקים שלו, ויכול להיות שנראה משהו מהגשם הזה מתישהו במהלך הסופ״ש. יש צפי של 60% במהלך הדירוג והמירוץ. אם זה יקרה, זאת תהיה הזדמנות לנהגי הגשם לפרוח – לואיס, סבסטיאן ומקס.

מרבית הקבוצות הצטיידו בעיקר בצמיגים הרכים ביותר שפירלי סיפקה – סופט (אדומים), שמונה סטים לנהג, וארבע סטים של מדיום (צהוב). התרכובת הקשה בקושי מיוצגת וכנראה שלא נראה אותה יותר מדי אם בכלל. הצמיג המועדף יהיה הסופט לפי הבחירה הזו.

שוב (כמו בסילברסטון) איזור DRS שלישי מבוטל, האזור שהתווסף בשנה שעברה בישורת הזינוק.

סבסטיאן לא יכול להיות במירוץ יותר ביתי מזה, ולפי ההצהרות שלו הוא מוכן לספק לפרארי ואוהדיה חוויה מתקנת. מתיאה בינוטו, מנהל הקבוצה, עזר לו ושם עוד לחץ על הכתפיים שלו עם הצהרות משלו בעניין. לקלר נראה כמו מישהו שמיקם את הרגליים נכון על הדוושות במירוצים האחרונים, אבל הפעם באמת צפוי לו בלאגן מהצד של סבסטיאן אם הוא יאפיל עליו שוב.

מרצדס גם במירוץ ביתי משלה, ועם כל הדברים האחרים שהם חוגגים בוודאי שתהיה ציפיה ל 1-2 מלכותי עם הצבעים החדשים. צריך לרענן את ערכת המדיה, גם להם משעמם.

רד בול היא הקבוצה שצריך להתמקד בה. אחרי המירוצים האחרונים שבהם מקס פשוט פרח, ואפילו גאסלי במירוץ האחרון, הם מגיעים בביטחון עצמי גבוה וחומרה שהתקדמה בהתאם. אם בפרארי לא יתעלו על עצמם הם עלולים להיות מובכים פה קשות על ידי רד בול. מקס רעב להשגים, ויש לו מכונית שיכולה להביא אותו לשם. הוא יאלץ להתמודד עם היתרון שיש לפרארי בישורות, וזה יהיה מענין לראות.

הקרב במידפילד נשאר צמוד. במקלארן וברנו (שבה גם נוהג הגרמני השני – ניקו) יודעים שהפערים בניהם קטנים מאוד ויש מרחב קטן לתמרון. בקרב שלהם על הנקודות – ולכן על הכסף, ממירוץ למירוץ אנחנו רואים אותם מתקרבים ומנסים טקטיקות שונות בדירוג ובמירוצים. בשלב הזה של העונה והפיתוחים, הכל במטרה להשיג יתרון של כמה עשיריות בודדות אחת על השניה.

עוד במידפילד, האס שחייבת להשתפר באופן בהול, רגע לפני שהיא נכנסת לסכנה קיומית. הבעיה הגדולה שלה לדעתי היא דווקא בגזרת הנהגים, לא בצד החומרה. אני לא מבין איך הם מרשים לעצמם לבצע את הטעויות שהם מבצעים. התחרות הפנימית בין הנהגים שקיימת בכל קבוצה, מגיעה פה לשיאים שבגללם הם פוגעים בעצמם ולכן בכלל הקבוצה. אני לא מכיר עוד קבוצה שהייתה מרשה למצב כזה לחזור על עצמו, במיוחד כשמדובר בשני נהגים שצריכים להוכיח את עצמם ושסביר שאם ישוחררו לא יקבלו כסא באף קבוצה. אגו? משמעת? מה שזה לא יהיה, זה חייב להסתיים.

מחוץ למסלול:

פרננדו אלונזו. שמועות על חזרה לפרארי, לא מבוסס אבל יש שמועות. עוד בחזית שלו אנחנו מקבלים עדכון מדהים מאדריאן ניואי על כך שבתקופה של סבסטיאן ברד בול הם היו קרובים להחתים אותו בקבוצה. זה מדהים כי זה מאשר את מה שהוא טען לפני הפרישה שלו – שרד בול רצו אותו, ומאשר שוב שכריסטיאן הורנר, מנהל רד בול, שהכחיש אז בתוקף וטען שפרננדו מדמיין, הוא אכן השקרן העלוב והגדול ביותר על הגריד. אפילו התעלה על הצביעות שגילה בתקרית מולטי-21.

דניאל ריקרדו נתבע על ידי המנהל הקודם שלו על סכום של 10 מליון (!) יורו, בתביעה על חוב שקשור לעבודה שלו במעבר לרנו לפני ששוחרר. לדעתי יש מקום לתביעה נגדית של דניאל, על כל מי שעזר לו להגיע לרנו.

נטפליקס מודיעה שבעונה הבאה כל הקבוצות משתתפות בסדרת הדוקו, כולל פרארי ומרצדס שלא שיתפו פעולה בשנה שעברה. החשדנות שלהן התפוגגה לאחר שהסדרה שוחררה והרמה הגבוהה שלה הוכחה. מי שלא ראה – ואוהב את הספורט, מאוד מומלץ. הדוקו המלא היחיד שראיתי שבאמת לוכד את ההתרחשות האמיתית של הספורט.

משאיר אתכם עם וידאו מרתק מהמירוץ של 2014, עקיפה של פרננדו על קימי כשהרד בול של סבסטיאן נדחפת באמצע ולא לוקחת שבויים.

מקצה הדירוג ישודר בספורט לייב בשבת 16:00, המירוץ בראשון 16:10.

 

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. תודה רבה מצוין .
    בתקוםה בה הטור בשיאו לא כל כך מתעניין בשום דבר אחר ,ולכן לא מגיב.
    אך אשמח לשמוע כי פרננדו אלונזו חוזר.
    תודה רבה

  2. תודה אורן כרגיל.
    אהבתי את ההתחלה שלך, אני דווקא נהנה בשניים שלושה מירוצים האחרונים, אבל ברור שהייתי שמח לראות עוד נהגים וקבוצות שמגיעות לפודיום ולא רק שלוש קבוצות שמתחלקות בו לעיתים כי זה מוריד עיניין.

    לגבי מקצה הדירוג – אין לי כבר מה לומר על פרארי, צריכים להרוס ולבנות מחדש.

    לגבי הסדרה של נטפליקס – אחת הסדרות הטובות שראיתי, מומלץ מאוד.

    1. רק מילה לגבי פרארי אחרי המקצה היום – אני מקווה שנערכים למקצה שימועים במרנלו ביום שני. כמות האנשים שצריכים פשוט להיעלם אחרי מופע השטויות של היום היא דו ספרתית.

      1. את בינוטו היית מפטר?
        אני חושב שהוא כראש המערכת חייב ללכת ראשון, היו להם יותר מידי שטויות העונה, כמו הפאשלה עם לקלר שהודחו ב-Q1 במונאקו, הבעיה של וטל באחד המקצים עם המכונית שגרמה לו לפרוש(או שזה היה לקלר, לא זוכר) ועכשיו שתי המכוניות יחד.

        1. לא נעים לי להגיד, אבל פרארי מנוהלת טוב רק כשמי שעומד בראש הוא לא איטלקי. למעט סטפנו דומיניקלי שהביא אותה לתחרותיות מול רד בול עם פרננדו (אבל לא הישגים), המנהלים שבאמת עשו הבדל היו רוס ברון וז׳אן טודט.

  3. קודם כל, כתמיד, עונג לקרוא אותך.

    אני לא כ"כ מסכים איתך.
    הבעיה העיקרית היא שרוב הקבוצות מפשלות עוד ועוד, ולכן מרצדב עושה לכולם בית ספר שוב ושוב.

    ראה היום שנתנה לכך דוגמה מטורפת:

    פרארי כיכבו בשיאים חדשים של לבעוט בדלי עם תקלות בטורבו של סבסטיאן(שלא עלה לשלב 2) ותקלות דלק של לקלייר (שלא נסע אפילו מטר בשלב 3).

    ורסטאפן מקום שני לפני בוטא שהמכונית שלו הראתה רצונות משלה.

    אגב, אתה בטוח ששיא המסלול הוא של סבסטיאן ולא של קימי מ-2004?

    1. אתה צודק, מרצדס לא אשמה. בוא נראה את פרארי שמפשלת את התקציב המטורף שלה, רד בול שמבזבזת את אדריאן ניואי עם תקציב שמאפשר תחרות, מקלארן שפשוט לא מצליחה להתאושש, ורנו – קבוצת פאר עם המון השגים שלא יודעת מאיפה להתחיל. וויליאמס שחופרת לעצמה בור יותר ויותר עמוק. ואז בא נהג כמו מקס שלא עודכן בכללים החדשים ולוקח את המקום השני.
      יש בעיית ניהול – נכון, לאורך כל הגריד כרגע חוץ ממרצדס. אני פשוט טוען שזה סימפטום, לא הבעיה עצמה.
      לגבי השיא, כן וצריך לעשות סדר. שיא המסלול הרשמי לפי הכללים יכול להרשם רק בזמן מירוץ, ולכן הוא רשום על קימי מ 2004 בזמן של 1:13.780. הקפת הפול של סבסטיאן בשנה שעברה (אני יודע, זה נראה כמו חלום רחוק) הייתה בזמן של 1:11.880, ונחשבת לשיא הלא רשמי.

  4. צריכים לעשות מה שעשו ב-MOTO2 – מנוע אחיד לכולם, והתחרות תהיה על שלדות, בולמים, בלמים ויכולות נהג.
    מדהים איך ספורט מצליח לשרוד בלי תחרותיות ועם מירוצים שלמים משמימים.
    היית טוען שבלי שינוי הוא ייכחד, אבל אחרי כ"כ הרבה שנים שה ככה, כנראה שזה ישרוד.
    ואם זה לא שבור (מבחינת רייטינג ומרצ'נדייז), אף אחד מהנהלת הספורט לא ינסה לתקן.
    וחבל.

    1. היו בעבר נסיונות, אבל קח בחשבון שיש לך יצרניות שהיוקרה שלהם תלויה בספורט הזה והיא ייחודית. את פרארי, מרצדס, רנו וכל יצרנית אתה לא תוכל לשים על מנוע גנרי של קוסוורת׳ למשל. כשניסו להעביר חוק כזה כל הקבוצות האלה הודיעו שהן בחוץ כי המטרה שלהן מתפספסת.
      מסכים שחייבים שינויים. אני לא רואה הכחדה, אלא כניסה לאזור של שיממון צופים. כרגע יש יותר מדי אוהדים שבאים ממקום של תשוקה. אבל בקצב הזה אין חדשים כאלה, וזה יכול להרוג את הספורט.

  5. אגב, רק להוסיף – ב-2021 אמורים החוקים להשתנות באופן רציני ביותר, תוך כדי שינוי חזות המכונית וגם הכנסת חוקים חדשים שיגרמו לתחרות חדשה ויותר טובה, כמו מקסימום הוצאות על פיתוח וכו', דבר שיגביר את התחרות. אני רק מקווה שאת החוקים החדשים שיפרסמו באוקטובר יהיו כמה חוקים שיגרמו לתחרות יותר רצינית בספורט הזה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט