אפקט הפרפר – האם משתלם להחליף מאמן במהלך העונה ? / ראובן בראל

פיזדייל בימיו בארגון טוב יותר למאמנים

התחלתי לחשוב על השאלה שבכותרת אחרי הפיטורים של ארל ווטסון מפיניקס וגם של קציקאריס מירושלים. כדי לענות עליה אספתי סטטיסטיקה של כל מאמני ה NBA משנת 1967 בעזרת basketball-reference.com המצויין ,אך טבעתי בים הנתונים ולא הצלחתי לגייס זמן לסדר ולנתח אותם. הפיטורים של פיזדייל השבוע ,בשילוב טיסה של 24 שעות וג'ט לג בלתי נגמר דחפו אותי לכתוב.

בליגה שנשלטת ע"י הכוכבים והעברת שחקני המשנה בה תלויה בחוקי ובחלונות הטריידים, פיטורי מאמן באמצע העונה הם דרך קלה ומהירה אך גם יקרה של ההנהלה (או הכוכבים) לבצע שינוי כאשר הקבוצה לא מצליחה.

הנתון הראשון שבדקתי, היה מאזן הנצחונות של הקבוצה באותה עונה לפני ואחרי חילופי המאמנים.מצאתי 151 מקרים כאלה משנת 1967, רובם של פיטורי מאמנים אך היו גם כמה של מאמנים שפרשו ואפילו הועברו בטרייד , הצורה שבה הנתונים הוצגו באתר אילצה אותי לבדוק כל מקרה ידנית דבר שהיה לוקח כמה שעות. למזלי מצאתי קיצור דרך, SB nation  פרסם נתון דומה עבור השנים 2011-2000 אליו הוספתי את הנתונים מ2011 ועד היום:

אחוז נצחונות לפני ואחרי החלפת מאמן במהלך העונה

נתון נוסף שעניין אותי לבדוק הוא כמה עונות המשיך המאמן המחליף באותה קבוצה , באופן לא מפתיע חלק גדול (50%) מהמאמנים המחליפים המשיכו רק עד לסיום העונה , עוד 15% המשיכו בתפקיד גם בעונה הבאה אך הוחלפו במהלכה או בסיומה. 23%  מהמאמנים המשיכו לתקופה ארוכה. (פתחו לפחות 3 נוספות עם הקבוצה מעבר לעונת ההחלפה)
התפלגות משך עונות של מאמנים בקבוצה לאחר החלפה במהלך העונה

השוותי את אחוז ההצלחה הכללי של הקבוצה האחרונה אל מול המאמנים שהחליפו, כאן ההבדל כבר הרבה יותר מובהק:

אחוז נצחונות של מאמנים שהמשיכו יותר משלוש עונות עם הקבוצה לאחר ההחלפה

ניתן לטעון שההצלחה של המחליפים בקבוצה הנ"ל תרמה לתקופת האימון הארוכה שלהם בארגון, ואכן בין המאמנים ששיפרו באופן  מיידי את מאזן הנצחונות ואף זכו ביותר מאליפות אחת בעונות שאחרי ההחלפה ניתן למנות את רד הולצמן בניקס , פול ווסטהד ופט ריילי בלייקרס , רודי טומג'נוביץ ביוסטון וסליק לאונרד מאינדיאנה.ישנו גם המקרה של גרג פופוביץ , ללא ספק ההחלפה הכי מוצלחת של מאמן באמצע העונה, שהחליט  בעצמו לפטר את בוב היל ולהתמנות למאמן במקומו וניצח בעונתו  הראשונה רק 26% מהמשחקים בחסות הפציעה של דייויד רובינסון ,זכה בטים דאנקן והמשיך עם הספרס ל 22  עונות ו 5 אליפויות עד כה (חומר למחשבה עבור הקליפרס להמשך העונה ?)

גרג פופוביץ - החלפת המאמן המוצלחת בהיסטוריה

מכיוון שפיטורי דיוויד פיזדייל תרמו רבות לכתיבת המאמר אי אפשר לא לציין לרעה את קבוצתו לשעבר ממפיס במיוחד כשמשווים אותה למיאמי ממנה הגיע. כשמודדים את משך הזמן שמאמן NBA  מבלה בארגון, ממפיס בולטת לרעה עם רק 1.8 עונות בממוצע למאמן . יוטה בקצה השני של הסקאלה בעיקר בזכות ג'רי סלואן שאימן שם 23 עונות לפני שפוטר (נתון מעניין ,יוטה היא הקבוצה היחידה שכל מאמניה עד כה פוטרו  – קווין סניידר צריך להיות מודאג)
ממוצע עונות למאמן לפי קבוצה

לסיכום החלפת מאמן באמצע העונה לרוב אינה משתלמת, בעיקר בגלל שרוב המאמנים המחליפים לא מצליחים לשפר משמעותית את מאזן הקבוצה ולרוב לא מקבלים קרדיט של יותר מעונה וחצי לאחר ההחלפה.

לפוסט הזה יש 26 תגובות

    1. זה בטוח לא סטנדרטי , כי הוא החליט לעזוב בעצמו. ההנהלה היתה יכולה להעדיף אותו על דרון וויליאמס. אולי כאן דרון וויליאמס היה זה שפיטר ולהנהלה זה הסתדר כי רצו שינוי אחרי כל כך הרבה שנים.

  1. תודה על הכתבה.

    מה לגבי טרייד בין מאמנים?

    דונובן, מאמן שחקני מכללה לא ממש מתאים לאמן שחקנים מנוסים שלא מקשיבים לאף אחד מאשר לעצמם.

    ריברס, אימן שלושה שחקנים מנוסים ולקח אותם לאליפות בבוסטון, אין לו כוח וידע להתחיל גנון של רוקיז בלוס אנג'לס.

    הכי טוב לשתי הקבוצות לבצע טרייד בין המאמנים

  2. אבל דיוויד בלאט…
    פוטר כשהמאזן היה 11-30, שזה 73.2% הצלחה
    טיירון לו אחריו עשה 14-27, שזה 65.8% הצלחה
    ירידה דרמטית.

    מצד שני, מאזני עונה רגילה הם חלק מהסיפור, והחלק הפחות חשוב. במטרה של להביא אליפות, בלאט היה עם 0 מ-1. טיירון לו הביא אחת היסטורית.

      1. נשים את בלאט בצד – קשה לי להבין את הגישה הזו. אם קבוצה זכתה באליפות, זה אומר שהיא לא עשתה טעויות בדרך? זה אומר שרטרואקטיבית כל צעד הופך להיות נכון? שהצלחה נקודתית היא דרך המידה היחידה?

  3. מעניין מאוד! אני מניח שאם רוב הצוותים המקצועיים נשארים והסגל נשאר וההנהלה נשארת די קשה לעשות מהפך…

    סטיב קר זו דוגמא מצויינת. רון אדמס ואלווין גנטרי יחד עם צוות שלם שהגיע הוסיף הרבה. אבל בסוף עם כל השיוניים הרדיקלים שעשו הווריורס אם דוויד לי לא נפצע ודריימונד נכנס לחמישייה מעניין מה היה קורה.

  4. מעניין מאד ראובן.
    לדעתי היה מעניין גם לראות היסטוגרמה של השינוי באחוז הניצחונות לפני ואחרי הפיטורים. כמו כן מעניין לדעת באיזה שלב בעונה מגיעים הפיטורים בדרך כלל. גם כאן הייתי שמח לראות את הפיזור נניח לפי רבעי עונה.

    1. מסכים , זה יכול היה לתת ניתוח סטטיסטי יותר מדויק של הצלחות וכשלונות לא מצאתי דרך נוחה להוציא את הנתונים של עונה בודדת ומאמן בודד בגלל שהם נמצאים במקומות שונים באתר.

  5. סה"כ הראית שלא שווה לפטר מאמן אלא אם מביאים במקומו מישהו לטווח ארוך.
    שאפו על צמצום הנתונים והגשתם לנו יפים ונקיים 🙂

  6. תודה ראובן מאצר מצוין ונושא חשוב.
    נראה שאחרי עונה יוצאת דופן ללא פיטורי מאמנים פתאום מדגדג להנהלות באצבעות.
    העניין הוא לצערנו שהרבה פעמים מפטרים מאמן כי ההנהלה מחפשת שינוי כיוון כלפי מטה, ולכן העיוות שהליגה מתגמלת אי הצלחה, והמאמנים צריכים להוכיח עצמם על ידי הצלחה מיידית, מתנגש ומערבל לנו את הנתונים.

  7. יפה.
    אין שום סיכוי שיקרה, כי גם לנמלים נמאס מעבודת נמלים, אבל היה מעניין לראות הפרדה לפי סיבות לפיטורים. כשלון יחסי, שינוי כיוון של הקבוצה, יחסים לא טובים עם שחקן/ים. כן, אני יודע שלא תמיד אפשר לדעת או לשייך במובהק לצד מסויים.

  8. פרט טריויה מעניין שמצאתי תוך כדי איסוף הנתונים , סקרמנטו בגלגולה הקודם קנזס ביטי היא הקבוצה היחידה שמצאתי ששכרה ופיטרה את אותו מאמן פעמיים – פיל ג'ונסון אימן שם בין 73-78 ותקופה נוספת בין 84-87 בשתי התקופות הוא פוטר באמצע העונה

    1. אני מניח שאתה מתכוון באמצע העונה.
      אני די בטוח שקליבלנד פיטרה את מייק בראון פעמיים (וזה בלי לספור את מה שהלייקרס עשו לו ).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט