סוגרים את קניון 'עזריאלי', וחווייה בת גלימית עכשווית (שהציתה זכרון ילדות) / מנחם לס

1.חווייה בקניון עזריאלי בת"א

מימין (של התמונה) – אהרון; משמאל אלעד

ביום חמישי בערב – די מאוחר – ניפגשתי עם שני חברי צוות יקרים – ומבין הראשונים באתר – אהרון שדה ואלעד אייל. השניים, ירושלמים עם כיפות סרוגות, הגיעו לעיר הגדולה שעבורם זה כמו להגיע למאדים, במיוחד כשאחד מגיע ממעלה אדומים.

את אהרון אתם מכירים טוב יותר כי הוא כותב הרבה יותר. אלעד מתחילה אמר לי שהוא איש א"ק, ושזה השטח שלו ובעיקר על כך הוא יכול לכתוב. הסכמתי ברצון, אבל הבעייה היא שאין היום כמעט א"ק. הוא מגיב, והוא אוהד הפועל י"ם, אבל שלא באשמתו הכתיבה שלו מצטמצמת לאליפויות עולם, אולימפיאדות, ואם קורה משהו במכבייה.

את אהרון אתם מכירים. ניפגשנו בקפה 'ארומה' והיתה זו פגישה כמו עם אחים לא מוכרים מארץ אחרת. את אלעד זכרתי מהמפגש בי"ם והאבטיח של מולי שאני יכול עדיין לטעום בפי. אהרון זה סיפור אחר. התחבקנו ממש כמו אחים כי אני אוהב את הבנאדם הזה (כמובן שאני אוהב ומכבד מאד את אלעד באותה מידה, אבל בצורה אחרת() והמשפט השני או השלישי שהוא אמר לי היה "אני יודע שאני כותב יותר מדי ארוך", ותשובתי אליו היתה "נכון". הוא הבטיח שהוא מנסה לקצר וכבר קיצר.

אבל דעו לכם שלבנאדם ישנה מין גאונות כשהוא כותב הכל מהראש. אני מסופק אם הוא ניכנס אי פעם לאינטרנט. לעריכה באתר הוא לא יודע להיכנס ואנחנו מכניסים את מאמריו. אבל הוא בעל אינטיליגנציה גבוהה ביותר, זוכר כל משחק, כל דרוג, כל פאשלה, וכל תוצאה מאז ועד היום. ככה זה עם אנשים שלמדו את התנ"ך כולו מילה במילא, ובנוסף לתנ"ך גם את המשנה, את הגמרא, ואת רש"י (רש"י אני יודע; גמרא ומשנה הסברתם לי פעם אבל שכחתי את ההבדל). בקיצור, לא להאמין שאהרון הירושלמי עם הכיפה הסרוגה ועם דעות מאד מתקדמות על ישראליות, חילוניות, יהדות, הוא אוהד שרוף של מכבי ת"א.

בקיצור ישבנו וקשקשנו ושעה וחצי של דיבורים עברו כעשר דקות. הזמן עף-רץ לו עד שכל הקניון התרוקן, ונשארנו האנשים הכמעט אחרונים בו. כשירדתי למפלס 2- היו אולי עשר מכוניות בכל המפלס ויכולתי בקלות למצוא את היציאה לאיילון צפון, ולקח לי 20 דקות מהרגע שהתנעתי את הפיאט שלי עד ביתי בהוד השרון. מילה על הפיאט: כשהגעתי ל'אלדן' ובקשתי UPGRADE (אני מביא להם כל שנה ביזנס של השכרה לחודש) הם אמרו לי שהם עושים לי UPGRADE מקיאה קטנה לפיאט גדולה. פיאט? העקמתי את האף. לא סומך על האיטלקים אפילו בכדורגל. אבל בחוסר רצון הסכמתי. THE VERDICT? וואללה מכונית חמודה לאללה ומתחלקת על הכביש בגאווה של מכונית אמריקאית. מעתה פיאט היא כבר לא ה-PIECE OF JUNK שחשבתי שהיא.

2.חווייה הוד השרונית!

חגיגת יום הולדת ה-80 קצת מאוחרת עם הבת סיגל, בעלה ליאור, ושלושת הנכדות, במסעדת 'אסיה מוניקה' המומלצת מאד בקניון 'שרונים'.

3. חווייה בבת גלים

(הקזינו בימי תפארתו. משמאל, הצינור בגובה 3 מטרים שהיינו מטפסים עליו אל הגג של הקזינו, מהגג של חדרי ההלבשה שאליו היינו מגיעים מסולם אחורי שלא רואים בתמונה. כולו היינו ילדים בני 8 ו-9 ו-10, עד שהאנגלים עזבו את הארץ)

 

נפגשנו בבת-גלים בבית קפה 'פירסט' חבורת וותיקים הקונה לחבר שלרוע המזל חטף שבץ מוחין כסא גלגלים אלקטרוני ממוחשב. המוח שלו עובד עשר, אבל הגוף משותק לחלוטין בחציו וגם צד ימין עושה בעיות.

אצלי ביקור בבת גלים הוא חזרה לילדות. אני מכיר כל אבן, כל סלע, כל חור בין הסלעים. כל מבט בקזינו תמיד מעביר צמרמורת שלילית כי אני זוכר את הקזינו במלוא תפארתו כשהיינו מתגנבים אליו ורואים קצינים בריטיים רוקדים עם (מה שהיום אני יודע) נערות-נשות ליווי, ותמיד היתה הצגה של קוסמים, פנטומימאים, ומה לא. היינו מציצים דרך חלונות של חדרי הלבשה, ומדי כמה שבועות היתה הופעה על הגג של הקזינו שהיינו מתגנבים אליו דרך עלייה על גג חדרי ההלבשה והמקלחות של הבריכה, ואז מצינור של 3-4 מטרים היינו מגיעים לגג. נפילה מהצינור? כנראה מוות בטוח מנפילה של 10-12 מטרים ישר אל סלעי הים שסובבו את הקזינו. על הגג היו הופעות של מתאבקים, תחרויות אגרוף, מרימי משקולות, קורעי שרשרות, ו-"אוכלי מסמרים".

הקזינו ניבנה על כמה עמודי בטון והיה רווח של אולי מטר בין גובה המים והבסיס של הבניין. שם, תחת הקזינו, היו לנו "GANGS" סודיים (ל'כנופייה שלי של ילדים בני 8 ו-9 קראו "נשר") ושם קשרנו קרשים לשמש כרפסודות; שם הצלחנו להביא פתיליה עליה טיגנו דגים שדגנו (בעיקר סרגוסים, שלפי מה ששמעתי נעלמו לחלוטין וניתן לדוג אותם רק צפונה, בסביבות ראש הניקרה, ובורים, שאהבו להגיע לאזור תחת הקזינו שהיה חשוך יותר וקריר יותר.

הקזינו היום שאינו אלא תל חורבות. שמעתי כבר על מאה תוכניות גרנדיוזיות מה לעשות איתו אך עד עתה מאומה לא קרה. אני רואה שהוסיפו בטון לעמודים שהחזיקו את הקזינו (משמאל, למטה) כנראה מחשש שהוא יתמוטט. כשהיינו ילדים היה רווח של מטר עד 2 מטר מגובה המים עד תחתית הקזינו, ושם הקמנו 'כנופיות' ו-GANGS סודיים. שלי נקראה "נשר", ועד היום כשאני פגוש את שמואליק כהן (אחוזה; בריא לחלוטין, עדיין דג, אבל בטנטורה)יצחק (לוס אנג'לס), רובי (מיאמי), אברם (חולה דימנטיה באחוזה), ארנון (שבץ מוחין, נתניה), עוזי בק (אלוף הארץ לשעבר ב-100 מ' חתירה, 59.6 שנ', חולה סכרת, קרית אתא), או מנחם בורר (חולה סרטן במחלקה סיעודית במרכז הכרמל) אנחנו מברכים אחד את השני ב-"נשר". רק אח"כ שלום. שמואל כהן – היו שני 'שמואל כהן' – הקצת איטי (בברוטו) נעלם ואיננו. חגי אגם-לבן – שחקן הכדורמים מס' 1 של ישראל בזמנו – ניפטר לפני כמה שנים מסרטן בגרון.

 

אחרי הפגישה נשארתי בבת גלים לבקר שני חברים קצת יותר מבוגרים ממני שמעולם לא עזבו את השכונה. אחה"צ יצאנו לדוג ליד מעקה הקזינו – הם יוצאים יום-יום ב-3:30 עד שקיעת החמה בערך ב-5 לדוג כי לדבריהם זה הזמן היחיד שלפעמים דגים בגודל חצי נורמלי עדיין מופיעים לקירבת החוף, ובשאר היום כל מה שאתה רואה הם להקות של מאות ואלפי דגיגים. שני חברי זרקו חכה וחיכו. דיברנו, שוחחנו, הגיעו עוד כמה דייגים, וממולנו, אולי קילומטר דרומה, אני חוזה בעשרות גלשני רוח ומצנחי רחיפה (בדרך הביתה, כשהתחיל כבר להחשיך, ראיתי מהמכונית, בשמי עתלית, אולי יותר ממאה מצנחי רחיפה עושים אולי את הגלישה האחרונה לפני שמחשיך. היה זה מראה מדהים כשהשמיים – מעל הים – היו מלאים במצנחי רחיפה!).

לפתע שימון צורח "יש". החכה שלו התעקמה יותר מאשר היא מתעקמת מדג קטן רגיל. הוא מסובב את הידית במהירות, ומה מתגלה תלוי על החכה? תמנון! תמנון לא גדול, אבל בוודאי במשקל של קילוגרם או קילו וחצי. התמנונים נמצאו בשנות ה-40 בכל חור בשפת ימה של בת גלים, אבל גם הם נעלמו ברובם, ואלה שנשארו נמצאים בעומק הים.

אני הייתי צריך לזוז להוד השרון, אבל לשני חברי הבת-גלימים היתה בערב ארוחה נהדרת של אוקטפוס עסיסי, שכשמטגנים את קצות רגליו הוא הופך ל'קלמארי' שאין טעים ממנו!

התחבקנו, ואמרנו להתראות בשנה הבאה. בגילנו חייבים להוסיף 'אינשאללה'.

4. מקום מסתור שני – האנייה 'חיים ארלוזרוב'

אוניית המעפילים "חיים ארלוזורוב"

כמה ימים אחרי שהאנייה ניתקעה בחול וסלעי הים.

לנו הבת גלימים היה "מקום מסתור" שני לשחק עליו שודדים וגנבים, ולהיפגש ל'פגישות סודיות' של "כנופיית נשר" – אוניית המעפילים 'חיים ארלוזרוב' שבוקר אחד נתקעה ממש מול ביתי בחוף התכלת 9. אם תעשו קו דמיוני מאוזן ימינה משני האנשים העומדים והשלישי שיושב, תגיעו תוך 20 מטרים למדרכה, ומיד אחריב בית בן שתי קומות (עדיין עומד קיים על תילו ומאכלס שתי משףחות) כשבקומה השנייה גרתי עם אמי, עם מרפסת פונה לים. המשפחה השנייה היתה משפחת ברזילי, שבנם אריה – צעיר ממני ב-4 שנים – יהיה הסנטר של הפועל חיפה ברבות השנים, ובסגל נבחרת ישראל).

את סיפור האונייה כתבתי לאתר בת גלים לפני שנים רבות, וכתבתיו שוב כאן באתר לפני שלוש שנים. הנה הוא שוב לאלה שהחמיצו:

סאגת האונייה 'חיים ארלוזרוב' כפי שהיא זכורה לילד שהיה בן 10.5 / מנחם לס

פורסם ב – 14. אוג, 2015 ע"י ב – כללי

(האונייה תקועה בחוף, 400 מטרים בקו אלכסוני מחלון חדר השינה שלי)

רואים את הארץ, אך לא מגיעים אליה: הסיפור של האוניה 'חיים ארלוזרוב'

מאת מנחם לס (רוזנברג)

בשנת 2007 הצעתי לשני חברי כיתה מבת גלים לארגן מפגש כיתה ל-22 הבנים והבנות שבשנת 1943 עלו לכיתה א', ועתה הם בני 70. כשנודע דבר המפגש, החלו להתקשר איתי – כמארגן המיפגש – בני 68, ואחריהם בני 65, ואחריהם בני 75 ובני 80, וכולם רצו להיות חלק מ-'המיפגש'. דבר גרר דבר, והכנס הכתתי הקטן הפך לאירוע ענק בהשתתפות 700+ בני בת גלים באולם הכנסים הגדול בקניון בכניסה לעיר. הטלוויזיה היתה שם. הרדיו היה שם. הגיעו בת-גלימים מכל קצווי תבל והמיפגש הפך לאירוע בן יומיים שלמים.

יצרנו אתר מיוחד, ובת גלימים התבקשו לספר סיפורי ילדות. אני תרמתי כמה. אחד מהם היה 'סאגת אוניית המעפילים 'חיים ארלוזרוב' שהודפס וחולק בין משתתפי הכנס. נידמה לי שכבר הכנסתי אותו פעם, לאתר הישן. הנה הוא שוב, לקראת סיומה הבא וקרב של 'עונת המלפפונים'.

חלק ראשון : האונייה פורצת בפול ספיד "לעברי"

לגבי הכל החל ביום שלישי לפנות בוקר. התגוררנו אז אמי ואני בקומה השנייה של הבית ברח' התכלת 9, עם מרפסת וחלון חדרינו היחיד הפונים לים הפתוח. זה הבית בו התגורר שנים אח"כ המורה צבי רפאלי, ובקומה הראשונה ניפתחה מספרה. רק 3 בתים הפרידו בין ביתינו לגדר של מחנה הצי הבריטי (עכשיו חיל הים). אני זוכר עד היום את צרחות החיילים הבריטים שהחלו למלא את החוף. התגוררנו אז כמה חודשים בחדר אחד כשאנחנו מתחלקים בחדר האמבטיה ובמטבח עם משפחת ברזילי, לפני שהם עברו לקומה הראשונה (הוריו של אריה, שהפך שחקן כדורסל מעולה בהפועל חיפה בליגה הלאומית, ואיש עסקים מצליח כשהוא מנהל את מוסך המכוניות החדשות 'שברולט וולטר', אביה של נעמי, אשתו).

כמובן שחייב הייתי להיעזר במסמכים הסטוריים כדי לוודע שהרעש האדיר של טנקים ומכוניות משוריינות בריטיות ב-6 בבוקר, קרה ביום שלישי, ה-27 לפברואר, 1947, כשאני בן 10 וחצי.. אמי ואני יצאנו למרפסת לראות מה קורה, וראינו חיילים בריטיים מצביעים לעבר אוניה שהיתה אז כ-3 ק"מ מהחוף, מוקפת בשתי משחתות D-15 ושתי אוניות צי קטנות יותר (את רוב הפרטים מצאתי בארכיון חיל הים שלנו, וכמה מאמרי פליטים, וכן מאמרו של לובה אליאב שהיה מפקד האונייה, אך לא קברניטה). ללא ספק אמי ואני היינו בין הישראלים הראשונים שראו את האוניה.

כמובן שאמי התנגדה אך לא יכולתי להתגבר על היצר לרדת למטה ולראות מה קורה. אני זוכר שגדעון זינגר (שביתו גבל עם הגדר ואחיו שאת שמו שכחתי), שמעון שטיינר ואחיו, רודי ריהן (לדעתי, ולדעת כל מי שמבין כדורמים, גדול שחקני ישראל בכדורמים של דור ה-1950-1970) , ועוד כמה ילדים ונערים, התרוצצנו לבריטים בין הרגליים, ואז ראינו ישראלים מבוגרים שלא היו בת-גלימים, מתקרבים לחוף אך הבריטים מגרשים אותם. רק אח"כ הבנתי שהם היו אנשי 'הגנה' שבאו לעזור למעפילים, למקרה והם יגיעו לחוף. לבסוף הבריטים גירשו גם אותנו מהחוף, אך אני (ועוד כמה ילדים) התיישבנו על גדר הבטון של ביתי (היא עדיין קיימת!), והיינו עדים לכל המחזה.

אנחנו ראינו את האוניה מתקרבת בפול ספיד לעבר החוף ממש מול התותחים של מחנה הצי הבריטי, עולה על שרטון (למעשה היה זה החול במים שעומקם במקום שהאוניה ניתקעה בו היה בערך 4-5 מטרים), ואנשים קופצים למים. האוניה הגיעה עד כדי 200 מטר מהחוף בקו ישר, אם-כי כשהתחלנו לשחות אליה כעבור כמה ימים, המרחק היה לפחות 400 מטרים אם לא יותר, בגלל הקו האלכסוני שנאלצנו לשחות בגלל גדרות התיל של מחנה הצי הבריטי.

כל הקופצים (שכמה מהם היו אנשי פל"ים, ומתנדבים יהודים-אמריקאים שהיו אנשי ים) ניתפשו ואיש לא הגיע לחוף. עובדה זאת גיליתי רק כשכתבתי את המאמר הראשון על האונייה בשנת 1994. כל השנים התרוצצו ספורים על פליטים ששחו עם חגורות הצלה, ונאספו ע"י ההגנה ליד הקזינו. בכל המסמכים שקראתי, המסקנה היתה אחת: אף איש לא הצליח להתחמק מחגורת הבריטים שעטפה את האוניה.

את המבוגרים,הבריטים גירשו עד לגדר הבריכה, אך אנחנו הילדים (אני הייתי בן 10.5) ישבנו על הגדר והחיילים – או שלא שמו לב, או שלא איכפת היה להם – לא זרקו אותנו משם. היינו ילדים ועבורינו היתה זאת ההצגה הגדולה בתבל. עד היום זכורים לי פרטי פרטים מהבוקר ההוא – עד כדי כך היתה השפעת המאורע על מוחי הצעיר.

חלק שני: מבולטימור וטלבורג (שבדיה) לבת גלים – סיפורה של האוניה 'חיים ארלוזרוב'

(האונייה שניקנתה ע"י יהודי ארה"ב לפני הפלגתה לאירופה)

כתבות שמצאתי בכתבי "עמותת חיל הים"; "המועצה לשימור אתרים בנתיבי העפל"ה, עבודה סמינריונית של אניטה פרלסמן (שהיתה אחת הפליטות על האונייה) בהדרכת פרופסור לבנה פולת, והחלק האחרון – המאבק על האוניה עם הבריטים ניכתב ע"י גולדה זלדמן בסיפרה "סיפורי גולדה", חלק III סעיף 2, פרק ג' עם הכותרת "הקרב עם האנגלים בבת-גלים".

כשאני בן 3 ואמי ניפרדה מאבי, היא שכרה חדר הפונה לים בקומה השנייה ברח' התכלת 9 (היום הרחוב נקרא רציף מרגולין, כפי שכולכם יודעים), הבית הרביעי מגדר חיל הים. חלוני פנה לים. בוקר אחד התעוררתי לרעשים של מכוניות משוריינות, חיילים בריטיים צועקים, רעש אזעקה. אמי ואני רצנו לחלון וראינו אונייה מוקפת משחתות בריטיות שטה במה שנראה לי פול-ספיד לעבר החוף, ואנשים קופצים מהאוניה. את זה כבר ראיתי כשאני יושב על גדר הבטון (אני חושב שהיא עדיין קיימת) של חצרי, הפונה לעבר הים, עם גדעון זינגר, השטיינרים, ועוד ילד או שניים שגרו בשכנות. החיילים היו עסוקים מדי מכדי לגרש אותנו, או שהם לא ראו כל צורך לגרשינו. זה היה סוף מסעה.

(אני גרתי כ-300-400 מטרים מהתמונה)

המסע החל בנמל בולטימור שבארה"ב בשנת 1946.

האוניה בת ה-31 ב-1937 שימשה כפריגטה קטנה (700 טון ס"ה) של משמר החופים האמריקאי במלחמת העולם הראשונה. היא נימכרה אחרי המלחמה ובעליה נתנו לה שם – "אולואה" – והפכוה לאוניית משא קטנה ששימשה בעיקר להבאת ציוד לאיים הקריביים ממיאמי.

בשנת 1946 התקיים בבאזל הקונגרס הציוני ובו הוחלט על מאמץ מקסימלי לרכישת אוניות בכסף של יהודי ארה"ב שישמשו למאבק על עלייה. המוסד וההגנה ביקשו מהיהודים האמריקאים לקנות אוניות ישנות וקטנות – ולא אוניות נוסעים מפוארות – מחשש שאוניות גדולות ומפוארות תעוררנה חשדות מהרגע שתגענה לכיוון ארץ ישראל. כמו כן הם העדיפו אוניות קטנות וזריזות היכולות לצוף כמה שיותר קרוב לחוף. אוניות גדולות היו ניתקעות בחול במרחק של 500-600 מטרים, מרחק גדול מדי עבור פליטי מחנות ההשמדה לשחות.

האונייה ב'מלוא אונה' ב-1946

*
אחת האוניות שרכשו האמריקאים היתה "אולואה".

*
הם העלו עליה צוות-ים יהודי בראשות הקפטן ארט ברנסטין וקצין מכונות ראשי בשם בנג'מין היים, ועוד כמה מתנדבים עם נסיון ימי, והם השיטו אותה למרסייל. שם הצטרף אליהם לובה אליאב, שמונה להיות מפקד האוניה, עם אנשי-ים מפל"ים (גד, עוזי, מירי, ניסן, אפרים, ומוסיק). האוניה היתה חייבת לעבור שינוי טוטאלי כי לא קל להפוך פריגטה קטנה ל-"אוניית נוסעים" שתשיט מאות פליטים לחופי הארץ. הוחלט להשיטה לנמל טלבורג שבשבדיה, מקום שהתמחה בעשיית אובראול כללי לאוניות.

('לובה' אליאב, מפקד האונייה, שנים אחרי בקיבוצו)

התכנית היתה להעמיס בטלבורג כ-600 פליטים ולהעבירם לקפריסין, ומשם יגיעו בסירות קטנות של פלי"ם לכמה קיבוצים שיושבים לאורך הים התיכון. האוניה שהוחלט לקרוא לה "חיים ארלוזרוב" היתה אמורה לעשות ראונדטריפים מנמלי אירופה השונים לקפריסין, עם 600-700 פליטים למסע. במוסד, אגב, היה כינויה הסודי "סבתא".
מהארץ הטיסו קברניט ישראלי צעיר בשם אפרים צוקר, כשמטרת השייט עדיין לא היתה ידועה לו. בדיעבד הוא עשה עבודה נפלאה בהתחמקויותיו מהצי הבריטי כשהאונייה הגיעה למים הטריטוריאלים בשליטת הבריטים, כ-12 ק"מ מחיפה. עוד נחזור לזה.
בדרך לטלבורג קרתה התקלה הראשונה: ספינת משמר דנית גילתה אוניה "משונה" עם דגל הונדורס, וציוותה על האונייה לעצור כשהם רוצים לדעת מי הם ולאן הם שטים בחורף הקפוא. כשלובה אמר להם ששטים לטלבורג, הדנים אמרו להם שכל המים שם קפואים ואין דרך להגיע לנמל. המפקד הדני רצה לעלות לאוניה ולראות במו עיניו מה הולך שם. לובה מיד הבחין שהדנים יודעים משהו, והציע לדני יין לחימום ליבו. לא היתה ברירה אלא לספר לדני את מטרת השייט, והוא מיד איחל להם הצלחה, וכששאל מה האוניה צריכה, לובה ענה "אוכל, מים, ודלק". הדנים סיפקו להם את הסחורה חינם ואיחלו להם הצלחה.
הסתבר שהאוקינוס בסביבת טלבורג לא היה קפוא כפי שחשבו, והאוניה הגיעה לנמל.
משך חודש ימים הפכו אוניית משא לאונייה שתצטרך לשאת 600-700 פליטים על זקנם וטפם. כשהגיע יום העלאת הנוסעים, העולים הגיעו לנמל ביום ההפלגה ברכבות והשבדים רצו לדעת מה קורה שם בנמל עם מאות גברים, נשים, וילדים, ולאן פניהם מועדות. לובה אמר שהם פליטי מלחמה ושקובה הסכימה להכניסם כמהגרים חדשים. השבדים לא רק ששוכנעו, הם הציעו סירת מנוע ומטוס קל שינווטו את האונייה בין המוקשים שעדיין היו במים.

*
ב-24 לינואר, 1947, הפליגה האוניה מטלבורג לכיוון מרסייל.

*
כדי להתארגן עם 664 הנוסעים באוניה שניבנתה עבור 80, לובה וקציניו חילקו את האוניה לגושים, ונאמר לעולים שעליהם להישאר בגושם במעמקי האונייה כדי שמטוסים בריטיים לא יגלו אותם. בכל גוש היו "ראשי הגוש" הישראלים שירדו שלוש פעמים ביום למטבח להביא אוכל ומים לגוש כולו. התפריט היה אחיד: לחם, גבינה, ומים בבוקר, מרק בשר עם ירקות ותה לצהרים, ולארוחת ערב לחם, גבינה, מים, וקוספת סרדינים קטנה. באונייה לא היה רופא אך אחד מהישראלים היה חובש בהגנה, וכולם קראו לו "ד"ר טמפרטשור".

*
אחד הסיפורים הפיקנטיים של האוניה הוא שללובה לא היו מדי אנשי-ים לבנים, ומדי קצינים. הוא מצא במרסייל חנות לתחפושות, ושם קנה תחפושות של אנשים הרוצים להתחפש למלחים, תפר כוכבים לקצינים, ועשה מהצוות חבורת קציני ים כאילו ירדו זה עתה מה-"קווין מרי" לחופשת חוף.
בדרך למרסיל ניכנס אחד מראשי הגושים עם אישה צעירה בשם טניה למשרדו של לובה לבשר לו שמים ניכנסים לאוניה. טניה ידעה מעט עברית והיא תירגמה ללובה מה שנאמר. כשלובה הלך לישון באותו לילה הוא לא הפסיק לחשוב על טניה.
בשעת המסע לימדו הישראלים את העולים מילים עיקריות בעברית, שירים, ובערב ששי היתה קבלת שבת.
לובה היה כל הזמן בקשר עם המשרד בפריז, כשהתכנית המקורית היתה להיפגש בים עם אוניה קטנה שתביא את העולים לישראל. לפתע חל שינוי בתכנית. אנשי המוסד החליטו שהם רוצים להעלות עוד כמה מאות נוסעים על "חיים ארלוזרוב", ושבמקום להיפגש עם אוניה קטנה באמצע הים שתעביר את הפליטים לישראל, "חיים ארלוזרוב" תעשה זאת בעצמה כשעליה מעל 1,000 פליטים/עולים. . כשלובה אמר למשרד שהאוניה מפוצצת גם בלי תוספת אנשים הוא קיבל פקודה: "תמצא דרך להסתדר".
במרסיל הבחינו שהאוניה שוקעת כאילו יש עליה מטען עצום של סחורה, ופקידי הנמל לא הירשו לה לצאת. לובה ציווה על כל הפליטים לשבת בשקט מוחלט בגושיהם. לובה ביקש שיביאו את מנהל הנמל. כשעלה על הסיפון לובה אמר לו שבבטן האוניה נמצאים מאות פליטי השואה. מנהל הנמל סרב להאמין שאוניה קטנטונת כזאת נושאת 650 בני אדם, וביקש לרדת לסיפון התחתון ולראות במו עיניו.
כשירד למטה וראה את כל המאות יושבים צפופים כסרדינים כשלכל אחד מזוודונת קטנטנה שם היה כל הרכוש של העולה, ליבו נמס. הוא אמר ללובה שהוא יכול להעלות את הנוסעים על הסיפון לשאוף אוויר, ובנוסף לנתינת אור ירוק לצאת מהנמל, הוא הביא לאוניה דוברה גדולה מלאת אוכל, רפואות, ומה לא. הפליטים עלו לאוויר הצח, פרצו בשירה עברית, ורקדו עד השעות הקטנות של הבוקר. ב-7 בבוקר האונייה הפליגה לדרכה.

*
בין צרפת וספרד התחוללה סערה רצינית. האונייה טולטלה, הנוסעים חלו והקיאו, ודלק למקרה חירום שנישמר במיכלים מיוחדים החל להישפך על הסיפון. הוחלט להיכנס לנמל באלג'יר עד שוך הסערה, ולתת לחולים צ'אנס להירפא וולנוח. מנהל הנמל האלג'ירי רצה לדעת מה יש באוניה. לובה אמר לו שיש שם 650 פליטים מהשואה. מפקד הנמל פרץ בצחוק: "בדוגית הזאת 650 אנשים? אל תעבוד עלי!"! לובה הזמינו לבטן האוניה, ושם הוציא מנהל הנמל – שהיה בשוק ממש למראה כל הפליטים – תמונה קטנה של בנו שנהרג ע"י הגרמנים, ושאל: "מה אתם צריכים? אבל נעשה הכל בשקט כי אתם נמצאים בעיר מוסלמית". הוא דאג שיעמיסו על אונייה באמצע הלילה מים, דלק, פירות, וירקות.

*
ראשי סניף המוסד באיטליה היו יהודה ארזי, ועדה סירני (אשתו של אנצי סירני). הם ציוו על לובה להגיע לנמל קטן באיטליה להעמיס עוד 700 נוסעים, ביניהם 80 ילדים שרבים מהם היו חולים. העולים משבדיה היו מכניסי אורחים למופת כשהם מטפלים בחולים, ואפילו מנדבים גוש אחד להפכו למעון לילדים.
"חיים ארלוזרוב" היתה מוכנה לפרוץ את המחסום הבריטי, והיא יצאה לדרך.
מסתבר שאנשי המוסד ידעו שאין כל סיכוי לפרוץ את המחסום הבריטי, אך הם פקדו על לובה לגרום לכמה שיותר רעש ובלגן במאבק חסר סיכוי נגד המשחתות הבריטיות, והכל כדי לעורר רעש עולמי שכותרתו תהיה "הצי הבריטי לוחם נגד אוניית מעפילים קטנטונת המאכלסת 1,384 מניצולי השואה שאין להם מקום אחר לגור בו, מלבד ארץ ישראל".

*
בפורט סעיד גילו המשחתות הבריטיות את האונייה, וניצמדו אליה עד הגעתה למים הטריטוריאלים של "פלשטינה", כשהקצינים היהודים-אמריקאים מזהירים אותם שאם יעצרו את האוניה במים נייטרלים, תהיה להם בעייה רצינית ביותר באומות המאוחדות, ועם ארה"ב. הצי הבריטי ידע שאסור לו לעשות מאומה עד שהאונייה תגיע למרחק של 12 ק"מ מחופי הארץ.

*
לובה ציווה על כל הפליטים לעלות לסיפון כדי שהמשחתות הבריטיות תראינה ש-"חיים ארלוזרוב" משיטה מאות בני אדם, וכדי להבטיח שהבריטים לא יעשו מעשה נימהר שיטביע את האוניה, ויגרום לסערה עולמית נגד בריטניה. הבריטים ביקשו רשות לעלות על האוניה. לובה הסכים. הוא הלביש ילד בן 12 במדי מלח, וכשהבריטים שעלו על האוניה שאלו מי מפקדה, לובה אמר, "הילד הזה שאתם רואים, שהנאצים שרפו את הוריו בתאי גז". הבריטים אמרו ללובה שכל מה שהם מבקשים הוא שיפנה את האוניה לקפריסין. לובה סרב. הוא אמר להם שביום המחרת הם עוגנים בחיפה.

*
הפקודה למעפילים היתה לנסות להדוף את הבריטים שבוודאי ינגחו באוניה וינסו לעלות עליה בכח ברגע שתגיע למים הטריטורילים של ארץ ישראל. להדפם בכל מה שיש – זריקת קופסאות שימורים, פטישים, פליירים, מברגים, ואפילו ספרים. "הנשק" הרציני היחיד היה התזת מים ודלק על הבריטים.
כדי למנוע מהמשחתות לנגוח באוניה, הרכיבו הקצינים ואנשי פל"ים מין קורות עץ גדולות שהזדקרו מהסיפון בזווית מאוזנת לעבר הים, רעיון גאוני שמנע מהבריטים לעצור את האוניה. הבריטים ניסו אז לעצרה ע"י רשתות שהם זרקו על הפרופלורים של האוניה, אך אנשי הצוות חתכו אותן ושיחררו את הפרופלורים, וכך 'חיים ארלוזרוב' התקדמה בכל כח מנועיה לכיוון החוף. כשהבריטים נוכחו שלא יוכלו לנגוח בה, הם הטילו לפתע פצצות גז מדמיע על האוניה. זה היה כשהאוניה היתה כבר כשני קילומטר מהחוף.

*
הקברניט הצעיר אפרים צוקר וקציניו האמריקאים ואנשי הפל"ים החליטו לעלות את האוניה במהירות מקסימלית על השירטון, או חול הים שיעצרם, בתקווה שזה יהיה קרוב מספיק לחוף ויאפשר למעפילים המסוגלים לעשות זאת לקפוץ ולשחות לחוף.
האוניה נעצרה כ-200 מטרים מהחוף ע"י חול הים והסלעים בקול חריקה אדיר שנישמע עד למרחק קילומטרים. לצידה היו סירות מנוע בריטיות, ושתי משחתות עם חרטום נמוך. הבריטים החלו לעלות על הקורות ומשם לאוניה. כ-20 כבר הגיעו לסיפון כשעשרות פליטים קופצים למים ומתחילים לשחות לעבר החוף. כאן כבר הייתי עד לכל מה שקורה. עוד בריטים עלו על הסיפון. היתה תיגרה גדולה והרבה מעפילים ניפצעו. מלח בריטי אחד נהרג.

*
הדיעות חלוקות: ישנם מקורות האומרים שאיש לא הצליח להגיע לחוף. שהבריטים "דגו" אותם או במים או מיד כשהגיעו לחוף. ישנם האומרים (כולל מעפילים עצמם) שכמה הגיעו לחוף ואנשי ההגנה מיד אספו אותם והלבישו אותם בבגדי אנשי הגנה ישראלים. אני לא זוכר בדיוק מה שראיתי כי היו על החוף כל כך הרבה אנשים – חיילים, ואנשי הגנה שעברו את המחסום שהבריטים הקימו ממול ביתו של ד"ר פרזס כשהם מגיעים לאזור מאחורנית דרך רח' השרון, ואז רח' נהלל, ואז דרך חצרות הבתים הגיעו לחוף. אני זוכר שראיתי ישראלים המגיעים לאחורי חצר ביתי וחצרו של הבית בו גר רודי ריהן ושמעון שטיינר.
כשרוב המעפילים עצורים באוניה, הביאו הבריטים אוניית כלא מיוחדת שסיפונה גודר ברשתות גבוהות. לובה אומר ברמקול לפליטים: "לא הצלחנו להתחמק לארץ הקודש, אך הצלחנו במשימתינו לגרום לרעש עולמי. אני מבקש מכולם לעבור ללא התנגדות לאוניית הכלא הבריטית. הם יקחו אותנו למחנות מעצר בקפריסין. משם תגיעו לארץ ישראל תוך כמה חודשים".

*
מסתבר שכשלושים אנשי צוות, כולל כל האמריקאים, הצליחו להיחבא בבטן האוניה ושהו שם עד הלילה הבא. בלילה ירדו בשקט מהאוניה ושחו לעבר הקזינו, שם נאספו ע"י אנשי הגנה. אך את זה קראתי רק במקור אחד.
אגב, לובה וטניה התאהבו אחד בשני והם התחתנו. היום הם גרים בישראל לא רחוק מילדיהם ונכדיהם.
החלק השלישי והאחרון על האונייה חיים ארלוזרוב יתאר כיצד הפכנו – ילדי בת גלים – את האוניה למגרש המשחקים הנהדר בעולם כולו!

 

פרק שלישי: מגרש המשחקים הפנטסטי ביותר עלי אדמות

בימים הראשונים ניסו עודד פז, חגי אגם-לבן, שמוליק כהן, מנחם בורר, אברהם סבח, איתן אלבגלי, דרור ורד (אותם אני זוכר) לשחות לאוניה, ואחריהם כתמיד מזדחל עבדיכם הנאמן, והאנגלים גירשו אותנו בכל פעם.

*

אולי שבועיים אחרי הגעת האוניה התחלנו לעלות אליה ללא הפרעה מצד הבריטים. הרבה ילדים/נערים נשארו על החוף או בגלל שפחדו, או שהוריהם לא הירשו להם לשחות לעבר האונייה, או שמי הים הקרים בחורף הפחידו אותם. האונייה גם תקועה בראש חצי המפרץ הקטן היוצר את "החוף השקט" מול בית חולים רמב"ם. מיקום האונייה הוא במרכז רוחות פרצים וגלי ים סוערים שבגלל הרוחות משנים את כיוונם ללא הפסק.

*

אני הייתי אז שחיין מכבי בת גלים עם המאמן האגדי 'איזזיה', ואלוף ילדי ישראל בגילאי 12 ומטה ב-50 מטר חזה, ובקושי הגעתי לאונייה – מרחק של 400-450 מטרים – אחרי שחייה של כ-20-25 דקות בגלל הגלים הזורקים אותך לכל עבר.

*

איך עלינו על האוניה? הבריטים קרעו את סולם החבלים, אבל בחרטום האוניה היה חור גדול שדרכו הצליחו "הגדולים" להיכנס, ואז עזרו לנו "הקטנים" לעלות גם כן. ברבות הימים קשרנו חבל בעצמינו שיקל על העלייה. תראו, המרחק לאוניה לא היה גדול, אך כפי שכבר כתבתי הוא היה כ-400-500 מ' (לפי הערכתי) מהחוף שלנו (בקו ישר לחוף, היכן שהיה מחנה הצי, המרחק היה כנראה לא גדול מ-200 מ'), ועם רוח, וגלים חזקים המכים על האוניה,העלייה לא היתה פשוטה כלל.

*

אני זוכר ימים שהייתי מגיע לחרטום או היכן שקשרנו חבל כמעט באפיסת כוחות, וגלי הים זרקו אותי אל גוף האוניה. היינו צריכים "לכוון" את עצמנו עם בוא הגל כדי להיעזר בו לעלייה על האוניה.

*

הזכרון של הפעם הראשונה על האוניה נשאר חד במוחי. כל הילדים./נערים התפזרו, כל אחד מנסה למצוא ראשון את אוצרות האוניה. הדברים הראשונים שמצאנו היו חגורות הצלה. אני יכול לדמיין חגורה כזאת כאילו היא ממולי עכשיו: שני צינורות אוויר עשויים מגומי עם ברזנט, כל אחד באורך מטר וחצי, ולכל צינור כזה מחוברת צינורית נשיפה מגומי, כולה שחורה, עם וונטיל בקציה. חגורות אלה שימשו אותנו משך שנים על גבי שנים לתפישת גלים. לכל אחד מאיתנו הראשונים על האוניה היו 3-4 חגורות הצלה כאלה כי לא קל היה לשחות איתן חזרה לחוף. אני זוכר שבוקר אחד מישהו הביא חסקה והעמיס עליה 20-30 חגורות הצלה. לקצר סיפור ארוך, כך או כך לכל בת גלימי כמעט היתה לפחות חגורת הצלה אחת, ואני זוכר שהיינו שומרים עליהן כאילו היו אוצר, ואם סלע חד עשה חס וחלילה חור בגומי, תיקננו את הפנצ'רים בחרדת קודש.

*

אני זוכר את כניסתי למטבח בגלל דבר אחד שקרה: הצינצנות היחידות הזכורות לי היו צינצנות קצ'ופ. אנחנו לא ידענו מה זה קצ'ופ וחשבנו שהוא מין מאכל עגבניות. אני סיימתי לפחות בקבוק קצ'ופ אחד, אולי יותר. כשאני ניזכר עכשיו במה שעשינו עוברת צמרמורת בגופי: ירדנו עד לירכתי האוניה, ניכנסנו לחדרים סגורים חשוכים, כשדלתות פלדה כבדות הן הפתח היחיד. מה היה קורה לו דלת אחת כזאת היתה ניסגרת בטעות ואחד מאיתנו היה נשאר תקוע בתא קטן בבטן האונייה?

*

ירדנו לחדרי המכונות כש-"הגדולים" מנדבים את "הידע הימי" שלהם וכל אחד נותן עצה כיצד אפשר להפעיל את מנועי האוניה…התלכלכנו בשמן והיינו חוזרים שחורים הביתה. התחלנו לבנות רפסודות כדי שישמשו אותנו בהבאת "ציוד כבד" מהאוניה. אני לא זוכר מי היו שותפי (אני כמעט בטוח שמנחם בורר היה אחד מהם), ומה שעשינו היה חיבור קרשים שתמיד מצאנו על החוף או בכל מיני חורים אחרים בחבל שזור שהיה מחבר את כל הקרשים יחד, והרפסודות הבסיסיות הללו עזרו לנו ממש בסחיבת "משאות כבדים". מה שזכור לי הוא אברהם סבח שכנראה ניכנס לחדר הדגלים ראשון (לכל אוניה יש הרי דגלי עולם ודגלי ערי נמל), וראיתי אותו חוזר מהאוניה עם ערימה עצומה של דגלים על הרפסודה שלו. מה עשה איתם אינני יודע. גם אני מצאתי כמה דגלים והבאתי אותם הביתה. אני זוכר גם סיר ענק שהבאתי הביתה. מה אימי עשתה עם "האוצרות" הללו הוא דבר שנעלם ממני.

*

אחרי הימים/שבועות ראשונים של בדיקת האוניה מלמעלה ולמטה, התחלנו לשחק עליה כל מיני משחקים, והשתמשנו בה ל"פגישות סודיות" של הכנופיות שלנו מבת גלים. ה-GANG שלי היה "כנופיית נשר".

המשחק הפופולרי ביותר היה "מחבואים", וזה היה משחק שאפילו בני 14 ו-15 לא התביישו לשחק. כשיש לך אוניה שלמה להתחבא בה, המשחק הופך למשהו רציני. אני זוכר ימים בחופש הגדול שהייתי מבלה על האונייה מהבוקר עד הערב, עם תיק לאוכל ומים שלמדנו לשחות איתו, אם כי ברוב המקרים תמיד היתה רפסודה או חסקה שעזרה לסחוב את 'הציוד'.

הדייג מהאוניה היה פנטסטי. משום מה דגים אהבו להתחכך עם האוניה, ובמקלות הבמבו הפרימיטיביים שלנו היינו דגים, ואז היתה בעייה כיצד להביא את הדגים הביתה. אחרינו באו דייגים מקצועיים שהאונייה היתה גולת הכותרת של הדייג שלהם באותו יום.

*

הזכרון האחרון הזכור לי מהאוניה הוא קפיצות מהסיפון הגבוה למים. מהסיפון הראשי לא היתה בעייה לקפוץ. הסיפון הראשי נטה לצד הימני של האונייה, והיה אולי בגובה 6-7 מטרים. קפצנו ישר למים. אך קפיצה מהסיפון הגבוה היה משהו שרובנו לא ניסינו. אני כמעט בטוח שעודד גולדשמידט (פז) היה הראשון לנסות אחרי כמה ימים . לא הגובה היתה הבעייה (אם-כי הגובה היה בסביבות 10-12 מטרים) אלא השאלה אם הקופץ יצליח לעבור את גדר הסיפון. אני לא יודע מה היה המרחק המאוזן מהסיפון הגבוה לקו המים, אך זה היה בוודאי עניין של כמה מטרים טובים. אני זוכר את כל "הגדולים" עומדים שם, מתווכחים אם "כן" או "לא", עד שעודד – המטורף הבת-גלימי מס' 1 בימים ההם – אמר "על החיים ועל המוות" וקפץ. הפרבולה של קפיצתו העבירה אותו די בקלות מעל גדר הסיפון הראשון לעבר המים. כשראינו שזה לא הדבר המסוכן ביותר בעולם, היו כמה וכמה שקפצו משם. אני זוכר במיוחד את רובי ארווין (אופיר) קופץ לפני, ואז אני אומר לעצמי (מאחר והוא היה בוגר ממני רק בכמה חודשים) "אם רובי קפץ, גם אני קופץ". וקפצתי. עודד גולדשמידט עבר בקפיצתו די בקלות את הסיפון. הוא היה בן 15 או 16. אני זוכר שבקושי עברתי את הסיפון, ויותר לא העזתי לקפוץ משם.

*

ניסו וניסו, אך לא הצליחו להוציא את האוניה בשלמותה מהחול העמוק בו נתקעה. אחרי שהאנגלים עזבו את הארץ, האונייה "נוסרה" לארבעה חלקים ורק ככה הצליחו להוציאה מין המים ולמכרה לגרוטאות. חלק ממנה נשאר למזכרת במוזיאון ההעפלה בכניסה לחיפה.

*

ידוע לי שהאונייה גרמה לשני חורים עמוקים בחול, דבר שהפך את האזור לאזור מועדף על הצוללנים למיניהם עד היום.

(אני משוכנע שמשך השנים 'החורים' כוסו בחול ואין להם זכר היום, מ.ל, 11/18/2017)

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 41 תגובות

  1. ואללה מנחם נהנתי מאד לפגוש אותך סוף סוף פנים בפנים …אבל הגזמת לגמרי בחיים לא גמרתי את התלמוד ואפילו לא את המשנה…
    אני עם כיפה ..אבל לא דתי …הסברתי לך …
    פעם הבאה מקווה לזכות לפגוש את כולכם …הייתה הנאה צרופה במיוחד לאור הניצחון של מכבי (שרוף עליה ביורוליג בעיקר).

  2. דוקטור, אני משרת בבת גלים ובזכותך אני מכיר את המקום והסיפורים שלו. זה חוויה אחרת לעבור ליד הקזינו ולהיזכר סיפורים שלך!
    תודה רבה לך!!!

  3. מה יש לדתיים עם כדורסל ?
    מתוך מי שהכרתי והתעניין בספורט אולי 95% היו חולי כדורסל עם העדפה שלא לומר מומחיות בנבא

    1. על עצמי אני יכול לומר שכנראה זה בגלל מכבי כדורסל.
      אצלינו בבית כמובן אין טלוויזיה ועד השנים האחרונות גם לא אינטרנט, אבל אני זוכר את עצמי כשהייתי בן 9-10 שומעים ברדיו את המשחקים של מכבי ביורוליג עם יואב אביב. ספציפיצית זכור לי הגמר של מכבי נגד טאו ויטוריה (2005). ממש יש לי תמונה בראש איך אני ואמא שלי נשענים על השיש ומקשיבים למשחק.
      גם הזהות היותר ימנית של מכבי עזרה בהקשר הזה. מה גם שמשחקי הכדורסל לא בשבת לרוב, וגם ביורוליג (למעט חצי גמר הפיינל פור) מעט משחקים היו בשבת, ועוד האגדות על פיני שהוא הולך ברגל למגרשים בחו"ל.
      פשוט מאד הכל יותר מתאים.

    2. חמישיה מול חמישיה זה ממש עשרת הדיברות ב2 הלוחות.
      24 שניות כנגד 24 שעות היממה.
      הקהל צועק "מכבי, מכבי" – ראשי תיבות "מי כמוך באלים י-י".
      מי שזורק מרחוק מקבל יותר שכר – "לפום צערא אגרא", התגמול לפי המאמץ.
      יש פסקי זמן למנוחה – שבת וימים טובים.

      מה יותר יהודי מכדורסל ?

  4. מצנחי רחיפה עושים את נגלישה האחרונה …
    מנחם מצנח רחיפה במיים משמע אדם מת….
    מצנח רחילה נמצא בשמיים לא בים …
    בים מגובר על עפיפון גלישה בלעז קייט .
    בקיצור אתה באמת עיתונאי קלאסי כלומר כחד שאין לו מושג על מה הוא כותב…

  5. נהדר מנחם.

    אני חושב שקראתי בעבר את הסיפור שלך
    אבל סגנון הכתיבה שלך,
    מהנה גם בפעם השנייה והשלישית..

    תמשיך לכתוב.

  6. סיפורים נהדרים. כמי שחוף פלמחים היה ביתו הימי, הייתה לנו את הספינה רוקי, כך שעם חלק מהסיפורים אני מזדהה

  7. הסיפור על האנייה וסיפורי בת גלים הם מסיפורי התיבה האהובים עלי. מדהים איזה זיכרון יש לך. אני לא זוכר כלום מהילדות חוץ מרסיסי זיכרון

  8. אתמול חגגנו לדודה שלי בקיבוץ בעמק 80 גם.
    תהנה מהמשפחה!
    הקטנה מלאת בטחון :]

    הספקת הרבה מאד ביום חמישי..
    לפי העשיה אתה חגגת ארבעים ולא שמונים

  9. ממנחם אני חייב להגיד, תיארת איך חברי הילדות שלך כמעטמכל אחד חולה במחלה אחרת והמצב שלו לא כמו פעם.
    אני יכול להגיד לך שלא משנה באיזה מצב שאתה תהיה באיזושהי תקופה בחייך, תמיד יהיו המון אנשים שאכפת להם דואגים לך והם חברי ההופס.

  10. מעולה ממש, מנחם כיף לקרוא כל דבר שאתה כותב, אולי אפילו קניות בסופר… אתה יודע להעביר בכתיבה את המישור הפיזי אבל גם את הרגש.
    הזכרונות שלך על הילדות זה באמת דבר מדהים ויש בהם געגוע לימים אחרים ותקופות אחרות.

  11. אהרון אתה נכס אמיתי לאתר הזה, עוד מימי האתר הקודם 🙂

    וכמובן גם לאלעד אייל 🙂

    מנחם כרגיל סיפורים מרתקים, תודה לכולכם

  12. אחת שתים שלוש מנחם 🙂

    אין על בת גלים בעולם ומחר סערה בבת גלים.
    אחרי 25 ימים באנגליה ומדגסקר ו 11 טיסות כולל 4 רצופות ב 26 השעות האחרונות, אין כמו לחזור הביתה לסערה טובה. אינשאללה.
    טוב שהיתה לך עוד הזדמנות למפגש עם החברים מהילדות.

  13. יהודה ארזי היה גן קצין חוקר במשטרה הבריטית ומתוך היכרות קרובה עם פרטי החקירה של רצח ארלוזורוב אמר וכתב שהאשמת הרוויזיוניסטים ברצח היא שקר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט