היום, בקטע 5 של הטור, מגיעים סוף סוף לקטעי הטיפוס, ול"מקפצת הבנות היפות", פסגה החביבה במיוחד על כריס פרום. אבל עם כל הכבוד לפרום ולבנות היפות, קטע 4 של אתמול ודאי ייזכר כאחד השחורים בתולדות הטור. בספרינט הסיום של הקטע, פטר סאגאן ומארק קבנדיש מצאו עצמם צמודים זה לזה ולמחסומים, כאשר המגע בין השניים גרם לקבנדיש לפגוע במחסומים ולהתרסק (כשבן סוויפט וג'ון דגנקולב מתרסקים עליו), בעוד שסאגאן המשיך והגיע שני לאחר ארנו דמאר. בבחינה של שופטי המירוץ לאחר הקטע, הוחלט שסאגאן רכב בצורה המסכנת את הרוכבים שמסביבו, ובעקבות כך נזרק מהמירוץ. הפציעה של קבנדיש (כנראה ללא עצמות שבורות, אך נזקק לתפרים) הביאה לפרישתו מהמירוץ. כדאי לציין שההחלטה לזרוק את סאגאן מהמירוץ החליפה החלטה קודמת של צוות השיפוט, להוריד לסאגאן 80 נקודות ממאזנו במאבק על החולצה הירוקה, ולהציבו במקום האחרון בקטע, אך בלי לזרוק אותו מהמירוץ.
בעין בלתי מזויינת ניתן אכן לראות את שמרפקו של סאגאן נשלח הצידה, מה שלכאורה הביא לנפילתו של קבנדיש. עוד טענה כלפי סאגאן הייתה שסטה ממסלולו בעת הספרינט. כטענת נגד ניתן לומר שהמרפק של סאגאן היה תנועה שנועדה לייצב אותו בזמן המיאוץ הכאוטי, ושהוא לא היה היחיד שסטה ממסלולו מבין המאיצים. סאגאן עצמו טען לאחר הקטע שהוא כלל לא ראה את קבנדיש, שהגיע מאחוריו. לאחר הקטע הוא אף הלך לאוטובוס של קבוצת דיימנשן דאטה, קבוצתו של קבנדיש, והתנצל על התקרית. הסרטון הבא (אותו יכלו אתמול קוראי הדיומא העירניים לראות בתגובות) מראה שלקבנדיש היה חלק לא פחות בתקרית.
https://youtu.be/iMSRbpOLIAk
הסיבה שפוסט זה השתהה מעט לאחר אירועי אתמול הסוערים הייתה התקווה הקלושה של כותב שורות אלה, שההחלטה הקיצונית תתהפך בשעות הבוקר שלפני הקטע הבא. בבחינת לספור עד עשר עד שמגיבים. אלא שכעת לא בטוח שהתחושה הקשה בעקבות המתרחש תחלוף גם אם נספור עד אלף. ספירה אחת שוודאי לא תהיה רלוונטית היא הספירה עד שש – שיא הזכיות הרצופות בחולצה הירוקה, אותו קיווה (והיה צפוי) סאגאן להשוות במירוץ הנוכחי. השיא שייך למאיץ הגרמני, אריק זאבל, אותו השיג בין השנים 1996 ל-2001. זאבל הודה לפני מספר שנים שהשתמש בחומרים אסורים בתקופה שזכה בכל אותן חולצות, ואף התפטר מתפקידיו המקצועיים בהנהלת הענף לאחר ההודאה. בכל זאת, ובניגוד למקרה ארמסטרונג, הישגיו של זאבל נשארו עומדים על מקומם, וכעת לסאגאן לא תהיה אפשרות להשוותם (אלא אם ישבור את שיא הזכיות הכולל של זאבל בשנים הבאות, העומד על אותן שש זכיות).
התגובות בענף למקרה היו כצפוי סוערות. מאיץ העבר המהולל, רובי מקיואן האוסטרלי, צייץ שהוא לחלוטין לא מסכים להרחקה. מאיץ עבר אוסטרלי אחר, באדן קוק, שלבש אף הוא את החולצה הירוקה, היה אף יותר קיצוני ואמר שהרחקתו של סאגאן מהמירוץ היא חרפה לענף. התגובות אף השתנו בהדרגה ככל שההכרה חלחלה לעוסקים במלאכה. "הגורילה" אנדריי גרייפל, שהיה מעורב בתקרית אחרת עם סאגאן בספרינט הביניים יום לפני כן, אמר לאחר המירוץ ש"סאגאן הוא כבר לא חבר שלי". לאחר מספר שעות הגורילה צייץ שהוא לוקח את דבריו בחזרה, ושהיה כדאי שהוא יבדוק את העובדות לפני שהוא פותח את הפה. גם הדירקטור ספורטיף של קבוצת דיימנשן דאטה, הקבוצה שמלכתחילה הגישה את התלונה נגד סאגאן, הודה שהפרישה של קבנדיש וההרחקה של סאגאן הן הפסד לכולם, לא משנה מאיזה צד מסתכלים על זה.
כשמדובר בהפסד לכולם, כדאי לציין כאן את זוכה קטע אתמול, ארנו דמאר. הזכייה של אלוף צרפת הטרי בקטע הציבה אותו בחולצה הירוקה גם ללא הפסילה של סאגאן. דמאר הוא מתחרה ראוי ביותר לחולצה הירוקה, וסאגאן אף ציין לפני המירוץ שהוא רואה בצרפתי את מתחרהו העיקרי. בספרינט הביניים של אתמול, הוא אף הצליח להגיע לקו לפני סאגאן. גם ראינו השנה במירוץ פריס-ניס זכייה של דמאר בקטע מיאוץ, לאחר שעבר טיפוס קשה לפני כן. לדמאר יש בהחלט איכויות "סאגאניות", וזכייה שלו בחולצה הירוקה הייתה אפשרית גם ללא הפסילה של סאגאן. אלא שכעת, זכייה צפוייה שלו בחולצה תהיה מלווה בכוכבית ענקית.
מה יקרה כעת? הענף החבוט גם כך יספוג מכה קשה בעקבות ההרחקה של הכוכב הבלתי מעורער מאירוע השיא שלו. בתגובות לאירועי אתמול, הקולע מכולם היה רוכב העבר ובלוגר האופניים האמריקני, פיל גיימון, שצייץ "זה כל כך אופייני לענף האופניים לזרוק את זה שהענף צריך יותר מכולם". נקודת ראות של אמריקני כאן היא בהחלט במקום. דמיינו לכם אחד כמו סטף קרי נזרק מסדרת גמר שלמה בעקבות עבירה במתכוון. תאוריות קונספירציה בעניין שופטי המירוץ הן כנראה לא במקום. יש הפרדה בין המארגנים הצרפתים של המירוץ לצוות השיפוט. הדבר העיקרי שהיה חסר כאן מצד שופטי המירוץ היה שיקול דעת. ראינו דווקא שיקול דעת במקרים אחרים, כמו החזרת הזמנים לפרום ופורט בהר ונטו בטור הקודם. קצת כבוד גם לאלוף העולם היה יכול להיות במקום.
תודה רבה..
זכור עוד מקרים שזרקו רוכבים בגלל התנהגות כזאת בגראנד טור?
מקרה זכור הוא ההרחקה של מארק רנשו (הדומסטיק של קבנדיש) מהטור של 2010, בעקבות נגיחה ברוכב אחר. אגב קבנדיש עצמו דחף רוכב אחר בטור של 2013 והפיל אותו, ללא תגובה מצוות השיפוט.
איזה סיפור יא אללה. תודה על כל העדכונים האלה, פאקו !
אז אפסו הסיכויים שהוא לשינוי ההחלטה?
כן הערעור נדחה.
תודה.
יש איפשהו S חבוי בין האותיות בUCI שעומד שם בשביל המילה sucks.
אתמוח דיברו על העניין האמריקאי בתכנית הסיכום בערוץ הספורט. האירופאים יודעים לעשות ספורט לא פחות טוב מהאמריקאים, אבל בשיווק תהום פעורה ביניהם.
לא ראיתי את זה, אבל יכול להסכים בהחלט.
עצוב מאוד ההחלטה הזאת. זו פגיעה קשה בטור הנוכחי!
סאגאן לא סתם אלוף העולם, הוא הרוכב המגוון מכולם והוא יוצר אקשן וחיבה. ממש מכה ההרחקה שלו וזה יהפוך את המירוץ לחולצה הירוקה לפחות מעניין מצד אחד ומצד שני יותר פתוח.
מסכים עם הכל עד המילים האחרונות. לדעתי עכשיו זה בכיס של דמאר.
יותר פתוח מאשר שהיה עם סאגאן
לא בטוח. מבין הספרינטרים, דמאר וסאגאן היו בערך היחידים שיכולים לצלוח את ההרים בדרך לקטעי ספרינט הביניים. עכשיו נותר רק דמאר.
תודה פאקו וכולם על העדכון.
למה הטור בכיס של דמאר, יש עוד את פרום, קיטנה, והאחרים? או שלא הבנתי משהו (מדברים על המאיץ/מטפס?)
החולצה הירוקה, היא חולצת הנקודות, (אולי) בכיס של דמאר.
הנקודות האלה ניתנות לאלו המגיעים ראשונים בקטעים בסדר יורד, כשהרבה יותר נקודות ניתנות בקטעי ספרינט. בנוסף, יש קטעי ספרינט ביניים בכל אחד מהקטעים (חוץ מנג"ש), שגם שם ניתנות נקודות. בגלל זה החולצה הזאת נקראת גם חולצת המאיצים. בהרבה מקרים, קטעי ספרינט הביניים נמצאים אחרי קטעי טיפוס, מה שנותן עדיפות לספרינטרים שמסוגלים גם לטפס. סאגאן היה הכי טוב בזה. דמאר הוא גם כזה. שאר הספרינטרים הרבה פחות טובים בזה.
כמובן בניגוד לחולצה הצהובה, היא חולצת המוביל כולו במירוץ (עליה מתמודדים פרום, קינטאנה ושות').
הבנתי.
ה"סיפור בתוך הסיפור" זה דבר יפה בטור דה פרנס. תמיד ישנן כמה עלילות משנה
מי נמצא בקבוצת הבריחה, יש שם שש, אחד מהGC?
אולאראונדרים אבל לא רוכבי GC.
הם יצליחו?
לא סביר
אבל אפשרי אם לאחד מהם נשאר משהו במיכל ויהיה לו כח להתקיף בקרוב.
הפלוטון סוגר עליהם
לא מבין מה קורה. איך פתאום הפלוטון סוגר עליהם במהירות. זה בגלל שטים סקיי באו לחזית ומכניסים קצב? או בגלל עלייה?
עלייה + עייפות + הגברת קצב בפלוטון (סקיי, קוויק סטפ ואוריקה).
טיבו פינו נשבר
וואו איזה עבודה טקטית וחוזק מרשים של סקיי
בוא נגיד את זה ככה. הרבה טקטיקה אין כאן. לגבי החלק השני – אין הרבה מה שהשאר יכולים לעשות.
סקיי איבדו את הדומסטיק
מי פרץ בירוק?
ארו – תעבור לדיומא
פאביו ארו
פאקו מאמר מאלף תודה רבה .
מסכים עם כל מילה
אחלה סיפור 🙂
[…] מהשיאים: הטור הנוכחי לא הביא הרבה נחת לחובבי השיאים. הפציעה של קבנדיש וההרחקה של סאגאן קבעו שהראשון לא יצליח לשבור את שיא הזכיות בקטעים בטור, […]
[…] לא הצליח להשיג את שיא הזכיות בחולצה הירוקה בטור בעקבות אותה הרחקה, וודאי לא היה קרוב לשחזר את הישגיו מהעונה הקודמת. לא […]
[…] מאשר לראותו מנצח, אם אלו היו השופטים של הטור דה פראנס, שמנעו ממנו היסטוריה אחרת בדמות השוואת שיא הזכיות בחולצה הירוקה, […]
[…] אבל היו גם דברים פחות נחמדים: הדומיננטיות של פיליפסן הותירה לא מעט פרצופים כועסים בדבוקה, ולא רק בגלל ההפסדים מולו. זכורה המכה על הכידון של וואוט ואן ארט המתוסכל בקטע 3, לאחר שחשב שפיליפסן חתך אותו בפנייה שלפני הישורת. המהלך נבחן זמן רב בוידאו, ונמצא כי פיליפסן נהג כשורה, מה שכנראה היה נכון במקרה זה (ובעיקר מדובר על אשמת המארגנים ששתלו פנייה ממש לפני הישורת). אלא שבמקרים אחרים הבלגי וקבוצתו היו מעט פחות נחמדים לסביבתם. במספר מקרים, הרכבת בראשות ואן דר פול פשוט דרסה את המתחרים, כשבמקרה אחד ואן דר פול אף נקנס על דחיפה של ביניאם גירמאי בדרך אל הקו. גירמאי האומלל אף טעם את נחת זרועו של פיליפסן עצמו, כשהאחרון סטה מהמסלול שלו לפני הקו ודחק אותו אל השוליים. כל אלה הציתו ויכוחים סוערים בענף, הנוגעים בעיקר לצורת ההתייחסות של UCI (איגוד האופניים הבינלאומי) לחוקים שהם עצמם קובעים. כך, שאלה אחת נוגעת לעונש שהושת על ואן דר פול בעקבות הדחיפה שלו, בעוד שההישג של פיליפסן, המרוויח העיקרי מכך, לא זכה להתייחסות מצד הגוף השולט. שאלה אחרת, שנבעה מהדחיפה של פיליפסן עצמו, הציבה שוב את האיפה ואיפה שה-UCI נוקט במקרים כאלה, שבהם הוא נוקט סנקציות על הרוכבים רק במקרה שמישהו ממש נופל, כמו במקרה הזכור שבו פטר סאגאן הפיל את מארק קבנדיש. […]