משחק שבטעות נכנסתי אליו והוא הפך להפתעה רבתי / מנחם לס

הגעתי למשחק הזה בטעות מוחלטת. תראו, רק שלשום הגעתי מארץ הקודש ואני עדיין כאילו בעולם אחר. היום אחר הצהריים החלטתי ללכת למכון הכושר לנסות לחזור לחיים נורמלים, וכשהתחלתי ללכת על ההליכון מודיעים שמשחק הכדורסל בין קנטקי ו-UCLA עומד להתחיל. סתם החלפתי ערוצים וחשבתי שאולי כדאי להסתכל על אלבאמה נגד פלורידה בפוטבול, או אוקלהומה נגד אוקלהומה סיטי בפוטבול ואולי אפילו בברצלונה נגד ריאל מדריד.

סתם מן הרגשה אמרה לי שאולי כדאי להתרכז בכדורסל מכללות כי יהיה זה משחק המכללות הראשון שאראה העונה, ומשחק הפוטבול החשוב באמת הוא קלמסון נגד וירג'ינה טק הערב, כי אם קלמסון מנצחת, היא מגיעה שוב לפלייאוף של פוטבול המכללות כארבע המכללות האחרונות. אם כבר מדברים על זה, אז הנה מצב העניינים בשעת כתיבת המאמר :

Alabama(61) 12-0 1525
2 Ohio State 11-1 1456
3 Clemson 11-1 1383 1
4 Washington 11-1 1298 2
5 Michigan 10-2 1264 2
6 Wisconsin 10-2 1237 1
7 Oklahoma 9-2 1141
8 Penn State 10-2 1118
9 Colorado 10-2 1035

בשעת כתיבת המאמר אלבאמה כבר ניצחה את פלורידה והיא בטוח בין הארבעה, ואוקלהומה סיטי הפסידה לאוקלהומה אז היא בחוץ, ורק בערב (שלנו) נדע בטוח מי הן השלוש האחרות.

אז החלטתי לסיים כאן את האימון, ואז יהיה לי זמן לחזור הביתה ולחזות במשחקיהן של קלמסון, פן סטייט, וושינגטון, ומישיגן. הווה אומר? הווה אומר שיש לי שעתיים לחזות בקצת הופס. האמת שלא ציפיתי להרבה אלא סתם להרוג קצת את הזמן.

אז הרשו לי לומר לכם שללא התרעה חזיתי באחד ממשחקי כדורסל המכללות הטובים ביותר בזמן האחרון – לפחות הטוב והמותח ביותר הזכור לי בשנים האחרונות מבין המשחקים שאינם משחקי אליפות המכללות, וגיליתי במו עיני את מאמן ה-NBA העתידי הטוב ביותר, ואולי נצטרך לחכות עד אחרי שכבר לא אהיה כאן כדי להוכיח לכם את צדקתי. ז"א שייתכן מאד שיום אחד תיזכרו: "עכשיו אני ניזכר שדוקטור לס ניבא זאת עוד לפני שנפח את נשמתו…".

נכון, אני כבר כחודש מחוץ לעניינים, ולא היה לי מושג שקנטקי היא שוב בראש המכללות עם רקורד של 0-7. למה הברוינס של UCLA הם מקום 11 עם רקורד של 0-8 אין לי מושג, אבל עובדה.

מצד שני אני לא OUT OF IT טוטאלית. אני יודע שג'ון קליפרי מצא את אחד הפוינט גארדים הטובים ביותר בתיכונים – איזה 'אחד הטובים'? ה-ט-ו-ב   ב-י-ו-ת-ר   – ד'ארון פוקס. גם ל-UCLA יש את אחד הפוינט-גארדים הפרשמנים הטובים ביותר – לונזו בול. הדו-קרב ביניהם? דיברו עליו כבר מתחילת הקיץ שעבר.

מסתבר שתוך עשר דקות מתחיל המשחק. ה-RUPP ARENA שבלקסינגטון, קנטקי, כבר מלא עד אפס מקום עם 23,000 צופים, אולם בו המאמן ג'ו קליפרי יושב על רקורד של 4-124, או במילים אחרות, הוא כמעט אף פעם לא מפסיד שם. איש לא חשב על הפסד. הם באו לראות את הדו-קרב בין הפוינט-גארדים, ולראות מי משחקני קנטקי יהיה בחירת לוטרי השנה. אד רייס אדבסיו, הפרשמן הענק (2.11 מ')? או אולי אייזיה ביסקאו? עוד פרשמן שבא רק לשנה הוא כמובן מליק מאנק, וכמובן שד'ארון פוקס הוא הקצפת שבעוגה.

לפני המשחק הפרשמן הענק של UCLA טיג'יי ליף (2.10 מ'; שסיים הערב עם 17 נק' ו-13 קרשים) אומר: "אמרו לי למפרע שהאווירה שם תהיה מטורפת. זה לא מפחיד אותי. על הפארקט יהיו רק 10 שחקנים ושלושה שופטים. ה-23,000 יכולים לצרוח ולהשתולל כמה שהם רוצים". מיד הבנתי שיש כאן עניין עם פרשמן רציני מאד, ובסוף המשחק הסתבר לי שהוא גם שחקן שנראה בקרוב ב-NBA.

לעשות מסיפור ארוך קצר, הגארד אייזאק המילטון קלע 19 נק', טיג'יי ליף – כפי שכבר ציינתי, הפרשמן הענק – קלע 7 עם 13 קרשים. הפוינט גארד הנפלא לונזו בול קלע 14 עם 7 הורדות ו-7 מתנות (הוא, אגב, מוביל המכללות עם 9.0 אס' למשחק) , כמו הענק הלבן של UCLA תמאס וולש (2.14 מ') המזכיר במשחקו, במבטו, בגובהו, ובכל תנועה מתנועותיו את מאיירס ליאונרד, הסנטר של פורטלנד. בנו של המאמן סטיב אלפורד וגארד עם יד זהב לא כמו של האבא, אבל עדיין – ברייס – קלע 14, כולל שני הפאולים החשובים ביותר כשקנטקי קטעה הפרש של 14 של UCLA ל-3, לפני שברייס אולפורד העלה ל-5 וסיים את הסיפור 97-92.

בצד השני הפרשמן מאנק הוביל את קנטקי עם 24, הפרשמן פוקס שם 20 עם 9 חלוקות והפרשמן אדבסיו שם 18 עם 13 ריב'.

אתם יודעים מה למדתי בעת שהלכתי על ההליכון (לא מהר מדי; 3.6 מייל לשעה כי עכשיו כבר היה ברור לי שעלי לצעוד משך כל המשחק)? ממש קשה להאמין, אבל היה זה הביקור הראשון של UCLA באוניברסיטת קנטקי אי-פעם, והשתיים הרי תמיד היו מלכות הכדורסל במכללות של העבר הדי רחוק! לא ידעתי דבר נוסף, פחות חשוב, וזה שזהו היה הפסדו הראשון של קליפרי בבית אחרי 42 נצחונות רצופים.

כשקנטקי קטעה דפיציט של 14 ל-95-92 עם שלשה של דרק וויליס עם 8.3 טיקים לבאזר, היתה מין הרגשה שג'ון קליפרי יעשה זאת שוב עם המזלות שלו, אך כפי שכתבתי, השתיים מהקו של ברייס אלפורד העלו את ההפרש לתוצאה הסופית עם 7.4 טיקים.

UCLA היתה הקבוצה הטובה יותר מתחילה ועד הסוף, והתוצאה מאד מחמיאה לקנטקי. קליפרי לא חטף 97 נקודות במשחק מכללות מאז הפך למאמן של אחת.

הרשו לי (אעשה זאת בכל מקרה)  לגלות לכם כמה דברים שבוודאי יפתיעו אתכם:

*UCLA היא קבוצה טובה יותר מקנטקי, אפילו שהיא משחקת רוב הזמן עם 3, ולעתים 4 לבנים בחמישייה.

*UCLA נראית לי כקבוצה המסוגלת לנצח השנה את אליפות המכללות.

*UCLA מאומנת טוב יותר, ע"י מאמן שאני מאמין שהוא טוב יותר מקליפרי, ואני אומר זאת על סמך מה שראיתי ממנו במשחק עצמו, והצורה שהוא מדבר אל שחקניו, מעודדם, מוכיחם, מחייב אותם, מורה להם, והכבוד וההערכה שהם מחזירים לו. אני בטוח שקליפרי הוא RECRUITER טוב יותר (אני לא מאמין שהוא RECRUITER טוב יותר, אבל הוא יצר סיסטמה שעל פיה השחקנים הטובים ביותר באים לקנטקי לא להיות מאומנים על ידו, אלא כדי להיות "שייכים" לקבוצת שחקנים שברור שכולם הולכים ל-NBA),  לי הספיק משחק אחד (אבל כמובן ראיתיו מאמן לפני כן) להסיק שסטיב אלפורד הוא לא רק מאמן טוב יותר מקליפרי, אלא אני מוכן לומר עתה שהוא אחד המאמנים הטובים ביותר במכללות, ולפי הרגשתי הוא יהיה תוך עשר שנים המאמן הטוב ביותר ב-NBA.

*הניצחון הזה של UCLA על קנטקי – והיא היום 0-9 – יזניק אותה מעלה בסולם המכללות ואני מאמין שהיא תהיה השבוע בסביבות המקום ה-7 במכללות, אבל לדעתי מגיע לה להיות הרבה יותר גבוה.

*השחקן שמצא חן בעיני יותר מכולם היה לונזו בול. לא היתה לו סטטיסטיקה טובה במיוחד, אבל ראית את ידו בכמעט כל מהלך של UCLA. הוא-הוא UCLA. היא מתחילה וניגמרת איתו, ומאחר והוא שחקן קבוצתי ביותר, UCLA לא יכולה היתה לקוות לפרשמן מעולה ממנו במצבה. לפי מה שאני שומע היום, הסקאוטים של ה-NBA מחשיבים את בול אפילו לפני פוקס..

*בחרתי לא לדבר הפעם על קנטקי, אבל הם נראו לי כקבוצה עם הגנה מעורערת, קבוצה החושבת שהיא תמיד תוכל לקלוע יותר נקודות מיריבתה. הם הירשו לברוינס לקלוע 58% מהפארקט, ו-43.5% מה-3. ככה לא שומרת קבוצה השואפת לאליפות, ולא רק לספק שחקנים ל-NBA.

*מילה אחרונה על סטיב אולפורד. בשנת 2013-14 UCLA החתימה אותו על חוזה ארוך, אבל אחרי עונה מאכזבת של 17-15 הוא נאלץ להסכים להורדת שנה מחוזהו, וקהל האוהדים דרש שיפטרו אותו, וזה אחרי שפעמיים הביא את UCLA לסוויט-16. זוהי היתה השנה בה הוא ידע שהוא לא יהיה טוב עם הקבוצה שהיתה לו, אבל היו לו 3-4 שחקנים שהוא ידע (איך ידע? ידע איכשהו. בתיכונים אסור להבטיח דבר בכתב לפני הזמן המאושר בשנת הסניור) שהם באים אליו, ושתהיה לו קבוצה מספיק טובה לאליפות.

זוהי הקבוצה הזאת.

(אגב, עד שהספקתי לסיים קלמסון האוניברסיטה השכנה לביתי – ושבה אני מלמד הסמסטר קורס ONLINE ולכן יכולתי לבלות בישראל – כבר מובילה 14-35 עם 3 דקות ברבע השלישי, והיא ב-99% בפיינל פור של הפוטבול זוהי השנה השנייה ברציפות)

*****************************

שתי האוניברסיטאות שלי – פן סטייט (שם קבלתי את הדוקטורט ושם לימדתי שלושה קייצים) וקלמסון (25 דקות מביתי, שם לימדתי בשנה עברה בכיתה, ושם אני מלמד עתה קורס אונליין) ניצחו את ה-BIG 10 ואת ה-ACC, והן קרוב לוודאי תיבחרנה ל'פיינל 4' של המכללות בפוטבול!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. מנחם טור מרתק, ראיתי את בול בפוסט של ג'ון והתלהבתי לאללה.
    ליף הוא בנו של לארי בירד הישראלי (לא פחות) – בראד ליף של גליל ומכבי.

  2. לונזו בול מאד מהנה לצפיה.
    התחלת לראות מכללות ,תציץ קצת באריזונה.
    לאורי מרקנן
    הפאואר פורורד הפיני שלהם ממש מעניין.
    מזכיר את נוביצקי ואת פורזינגיס רק קצת אחר.
    קלע ספוט אף קטלני 7 פוטר.
    חייב להיות ממש גבוהה בדראפט הזה.

  3. אני ממש אופטימי לגבי ליף. אם הוא ממשיך ככה הוא ייבחר בסיבוב הראשון, ומי יודע, אולי עוד שנתיים-שלוש יצטרף לנבחרת

      1. ברד ליף שיחק 16 שנים בישראל ועוד עונה אחת כעוזר מאמן במכבי במהלכן קיבל אזרחות ושיחק גם בנבחרת ישראל.הוא עזב את ישראל בשנת 99 וטי גיי הבן שלו נולד בשנת 97 בישראל

      2. נולד בארץ, שיחק בנבחרת הנוער (התחבר עם הבן של דיוויד בלאט) אזרח ישראלי ויוכל לשחק בנבחרת מבלי לתפוס את העמדה של מתאזרח אלא כישראלי מהשורה.
        אם ירצה לשחק בנבחרת ישראל אז יש דור שחקנים צעיר וטוב בנבחרת

  4. קודם כל באמת אחלה משחק למרות שהיה נטול הגנות. אתה שוב יוצא בהצהרות בומבסטיות על סמך משחק אחד. אלפורד לא יהפוך ברגע מאמן על סף פיטורים למאמן NBA. כדי לקבל צ'אנס הוא יצטרך להראות שהוא מסוגל לעשות משהו גם כשהוא לא מקבל סגל של כוכבים ליד.
    דבר שני אני לא רואה איך פן-סטייט נכנסים לפלייאוף. לא יכניסו שתי קבוצות מהביג 10 בלי סיבה מספיק טובה. אין מצב שאוהיו-סטייט בחוץ ווושינגטון היו מדורגים מעל פן-סטייט בשבוע שעבר וניצחו בצורה הרבה יותר משכנעת.

  5. לא יצא לי לראות השנה כדורסל מכללות,
    אבל פוטבול מכללות – כן.
    אם כל הכבוד לקלמזון של הדוק, ולאוהיו של לברון,
    יש השנה (שוב) קבוצה אחת מעל כולן. אלאבמה. כרגיל יש להם משחק הגנה אדיר, קו התקפה אדיר, משחק ריצה אדיר.
    והם שוב מרחק נגיעה מאליפות
    (כמו בכל שנה בעשור האחרון. זכייה השנה תהיה ה-5 שלהם ב-8 השנים האחרונות.)

    1. ברד ליף לא היה בדיוק גארד. האמת שקשה להגיד מה הוא היה. הכי קרוב זה סמול פורוורד.
      הוא היה שחקן פנים מעולה, קלע שלשות סביר ומוליך כדור בינוני… והשחקן האהוב עלי בכל הזמנים

  6. טי ג'יי, נולד כאן אבל גדל שם…
    ליף עצמו יהודי אאל"ט (גילה זאת בקולג' או משהו, הבדיחה הייתה ש"גילה" זאת במטוס לישראל).
    לפי ברד ליף, בנערותו הוא גידל אותו כגארד, ולכן יש יכולות כדרור וקליעה ואז הוא התחיל לצמוח מעל למה שהם דימיינו.
    נשגב מבינתי מה הביא אותו לנבחרת ישראל, ואני לא בטוח שבבוגרים נזכה לראות אותו, זאת בטח הייתה חוויה כנער, אבל כמקצוען זה יהיה משהו אחר.
    אין ספק שאם גם בבוגרים הוא יהיה שחקן נבחרת הוא יביא מימד שלישראל תמיד יש בו בעיה

  7. משחק נהדר. אם יש לכם VPN ניתן לראות חינם ב-CBS

    בנוסף ניתן להירשם חינם ל http://watch.ustvnow.com/guide

    זהו אתר חוקי לחלוטין של טלוויזיה אמריקאית מכל מקום בעולם. חינם אתם יכולים לצפות ב-7 ערוצים לייב (ABC, CBS, NBC, CW, PBS ועוד אחד ששכחתי). בתשלום תוכלו להוסיף ערוצי כבלים כ-ESPN וכו'

    מה הקאץ'? בהרשמה (אפשר דרך גוגל ופייסבוק) צריך לסמן ווי שאתה אזרח אמריקאי. השירות הזה יועד לחיילים, תיירים דיפלומאטים וקבלנים שעובדים מחוץ לארה"ב

כתיבת תגובה

סגירת תפריט