מסע לנוטרדאם / יובל שחם

img_0459

המסע שלי לסיקור משחק כדורסל מכללות בארצות הברית החל כבר בקיץ האחרון כשביליתי יום שלם באוניברסיטת נוטרדאם בהובלתו של אלן, מנהל המדיה של האוניברסיטה, אשר סידר לי ראיון מיוחד עם מאמן הקבוצה מייק בריי ועם כוכב הקבוצה ושחקן האן בי אי בעתיד וי ג'יי ביצ'ם.

מסיבות סטודנטליות את ויצ'ם בסוף לא יצא לי לראיין אלא רק לפגוש, אך עם בריי הייתה שיחה מרתקת שאני מקווה שכולכם קראתם בראיון שפירסמנו כאן בהופס.

מאז אותו ראיון, אלן נשאר איתי בקשר והמשיך לשלוח לי אימיילים יחד עם כל כתבי האוניברסיטה האחרים עם מידע וחדשות לגבי הקבוצה. נכנסתי ללופ של המדיה של נוטרדאם, ולמרות שעזבתי את העיר לפני כשלושה חודשים, אלן המשיך לשלוח לי מידע ובין היתר גם את טופס בקשות האקרדיטציה.

סירבתי בנימוס לאקרדיטציה העונתית, מכיוון שידעתי שלא אוכל להגיע על בסיס קבוע מכיוון שאהיה בישראל, אבל סיכמנו שנשמור על קשר.

ביום חמישי האחרון הגעתי לבקר את חבריי כאן בעיר ובין שני משחקי אן בי אי אליהם אני הולך, החלטתי להשתמש באפשרות של האקרדיטציה לנוטרדאם וללכת למשחק של האוניברסיטה ששיחקה נגד אוניברסיטת איווה.

פרי גיים

img_0449

המשחק החל בשעה מאוחרת ביחס לארצות הברית (21:00) אז היה לי יום שלם לשרוף לפני כדור הביניים.
בשעות הצהריים נסעתי לכיוון חנות האוהדים של הקבוצה לקנות לי כמה מזכרות וכבר שם התחיל להיות מעניין. בעודי מחפש גופיית כדורסל של הקבוצה אני רואה אדם די מבוגר לבוש בבגדי איווה מכף רגל ועד ראש שמסתכל גם הוא בבגדים של נוטרדאם.

בלי להסס ניגשתי אליו ושאלתי אותו איך הקבוצה שלהם השנה (בשנה שעברה איווה היו מצוינים, אך זכרתי שהם איבדו כמה שחקני מפתח ולא ממש עקבתי אחריהם מתחילת העונה). הוא השיב ואמר שלמרות שאיבדו 4 סטארטרס (שחקני חמישיה) הם מציגים כדורסל טוב והוא חושב שהם קבוצה צעירה ומאוד רעבה.

השאלה הבאה שלי הייתה מיהו אותו בן אדם – האם אוהד? חבר בצוות המקצועי?

ואז התברר לי הדבר המדהים הבא – “I’m Fran McCaffery, The head coach”

אותו בחור לבוש בגדי איווה הוא מאמנה הראשי של הקבוצה. אז מה הוא עושה בחנות של נוטרדאם?

אשתו שהייתה איתו היא בוגרת האוניברסיטה, והוא עצמו היה עוזר מאמן בנוטרדאם במשך 11 שנה בעבר, לכן הבית שלהם חצוי והילדים ביקשו חולצות של נוטרדאם.

הייתה לנו שיחה מאוד חביבה ומעניינת ולאחר שסיפרתי לו מהיכן אני מגיע ועל תפקידי כשליח הסוכנות בעיר בעבר הוא ציין בפניי שאחד השחקנים הטובים ביותר שלו אי פעם בכדורסל המכללות, אשר שיחק תחתיו באוניברסיטת צפון קרוליינה גרינסברו ושיחק לפני כשנתיים בארץ – ריקי היקמן.

הוא סיפר לי על מעללותיו של ריקי באירופה ואיך הוא קיבל ממנו שיחה מרומניה (יצא לשם ישר אחרי הקולג') והתלונן על כך שאין לו מים חמים ושינסה לעזור לו למצוא קבוצה במערב אירופה. כולנו יודעים את המסלול של ריקי היקמן מאז…סיימנו את השיחה החביבה הזאת והמשכתי לדרכי הביתה להתארגן למשחק.

לאחר כמה שעות יצאתי לאיצטדיון וקיבל את פניי בשער הכניסה מנהל התקשורת עם המדיה פאס שלי. המשחק אמש היה מסוקר יותר מהרגיל, מכיוון ששודר באי אס פי אן. לכן היו שלוש שורות מלאות בכתבים.

איפה המקום שלי היה אתם שואלים? שורה ראשונה, על הפרקט, מאחורי הסל. אלן זכר שאני מגיע מרחוק ופינק אותי ב – BEST SEATS IN THE HOUSE. האווירה בכדורסל מכללות היא נפלאה – יציע הסטונדנטים מלא בתזמורת ועידוד וזו פשוט חוויה מיוחדת.
צילמתי קצת את החימום וניגשתי לבדוק מה שווה האוכל של ה-ncaa.

חדר אוכל די קטן, לא משהו לספר עליו, אבל בהיותי שם ישבתי עם שחקן הקבוצה לשעבר שרק סיים את לימודיו בקיץ הקודם – אי ג'יי בורגט.

בורגט היה חלק מהקבוצה ב-4 שנים האחרונות והוא סיפר לי על מסעותיו מאז סיום האוניברסיטה באיטליה בניסיון למצוא קבוצה. אני זוכר את היכולת שלו מהעונה שעברה ולכן לא הופתעתי לשמוע שהוא לא הצליח והפך לפרשן ברדיו הקבוצה כאן בעיר.
מיד לאחר השיחה הנחמדה הזאת ניגשתי למקום שלי לקראת תחילת המשחק.

במהלך המשחק

המשחק החל עם הרבה התלהבות מצד נוטרדאם ובמיוחד מצד הפורוורד האדיר – בונזי קולסון. קולסון היה מהרגע הראשון עד האחרון מספר 1 על המגרש.

במהלך הרבע הראשון התחלתי סמול טוק עם בחור מבוגר שיש לצידי ומהר מאוד התברר לי שזכיתי לשבת ליד אגדה. מדובר בלא אחר מאשר דיגר פלפס – המאמן הגדול ביותר של נוטרדאם בכל הזמנים והאחרון שהוביל אותם לפיינל פור המכללות.
דיגר הוא רוק סטאר בנוטרדאם לאחר 20 שנה של אימון הקבוצה. כמובן שכל המשחק דיברנו כדורסל וזה היה תענוג גדול, אבל היה כיף גדול גם לשמוע את סיפוריו מהעבר, מהניצחון המטורף על UCLA של ג'ון וודן ב-1974 ועד לאוירה סביב הקבוצה באותם שנים.

בזכותו במהלך המשחק אף זכיתי לקלוז אפ באי אס פי אן. בחזרה למשחק עצמו – המשחק התנהל כמשחק קולג' בסקטבול טיפוסי – הרבה החטאות, הרבה ריצות והמון מלחמה. נוטרדאם פתחו חזק את המשחק אבל איווה רצו 13-0 בשתי הדקות האחרונות של המחצית הראשונה וצימצמו את התוצאה ל-2 נק' הפרש

נוטרדאם של העונה מאופיינת בשני דברים – סמול בול וקליעה קטלנית ל-3. הסיבה לסמול בול היא העובדה שהקבוצה איבדה בקיץ האחרון את הסנטר המוביל שלה זאק אוגוסט, ומרטין גבן הליטאי נראה כרגע רך מאוד ולא מצליח להכנס לנעליו. היתרון במשחק כל כך נמוך הוא שהקלעים של נוטרדאם עובדים שעות נוספות. ויש לקבוצה הזאת קלעים. במחצית השניה וי ג'יי ביצ'ם וסטיב ואסטוריה נכנסו לעניינים ויחד עם קולסון הצליחו לפרק את איווה לגמרי.

מעניין מאוד היה לראות את הניהול משחק של קואץ' בריי תוך כדי.

נוטרדאם לא קבוצה עמוקה ולכן הרוטציה בדרך כלל היא של 8-9 שחקנים, אבל זה פשוט מדהים לראות איך בכל שנה עוזבים אותה שחקני מפתח ובריי מצליח להפוך בשנה שלאחריה שחקנים אפורים לגמרי לכוכבי כדורסל.

דוגמא מצוינת לכך היא מאט פארל שנכנס בצורה שאני לא יודע להסביר אותה לנעליו של אחד מהכוכבים הגדולים של האוניברסיטה בכל הזמנים – דמיטריוס ג'קסון. בסיום 92-78 לנוטרדאם שמשחקת מצוין מפתיחת העונה ונמצאת במאזן מושלם של 7-0.

בונזי קולסון הוביל את הקבוצה במשחק מפלצתי של 24 נקודות ו-17 ריבאונדים. קולסון הוא ללא ספק תופעה – הוא בחור חזק, לא גבוה במיוחד ולוחם מטורף. הוא להערכתי לא יוכל לשחק באן בי אי (אנדר סייז), אבל הוא יכול להיות כוכב באירופה.

למרות גודלו הקטן יחסית לפורוורד, הוא פשוט תופס כל ריבאונד וכל כדור שמסתובב לידו וזה היה מדהים לראות את זה מקרוב. וי ג'יי ביצ'ם סיים עם 16 נקודות וסטיב ואסטוריה עם 22.

פוסט גיים

img_0489

בסיום המשחק הדבר הראשון שהיה לי חשוב לעשות הוא לגשת לאלן ולהודות לו על הטיפול והאירוח הנהדר שהיה לי באיצטדיון. הוא בירך אותי לשלום והזמין אותי לחזור מתי שרק אחפוץ. מיד לאחר מכן ניגשתי לחדר מסיבת העיתונאים כדי לשמוע את המאמן מייק בריי מדבר על המשחק.

השאלה הראשונה שהופנתה אליו היא – "למה בונזי קולסון כל כך מקשה על מגנים?"

"אתה יודע, אני לא יודע", אמר בריי והוסיף: "הוא הלוחם האולטמטיבי. הוא נותן לך ביטחון, הוא נותן לחברים שלו ביטחון. הוא משחק היום בדיוק באותה צורה כפי שזרקתי אותו לראשונה על הפרקט באטלנטה, ג'ורג'יה לפני כשנתיים. לא משנה באיזה עמדה הוא משחק – הוא תמיד עושה את העבודה". בריי מאוהב וכמוהו כל אוהדי נוטרדאם.

כוכב המשחק ישב שם גם הוא ואמר: "אני פשוט מנסה לקחת כל ריבאונד שקופץ מהטבעת ולהיות חכם. אני מנסה לתקוף את הטבעת בכל רגע שאני יכול ואם קואץ' בריי צריך ממני את המלחמה על הריבאונד אני אעשה כל מה שאני רק יכול.

לאחר מסיבת העיתונאים ניגשתי לחדר ההלבשה וישר מולי ישב על הספה פוטנציאל האן בי אי היחיד בקבוצה הזאת – וי ג'יי ביצ'ם. כאמור, פגשתי את ויצ'ם בקיץ האחרון כשראיינתי את בריי, אך לא יצא לנו לדבר יותר מדי.

להפתעתי הרבה, ברגע שנכנסתי הוא קם להגיד לי שלום וישר אמר – “HOW IS EVERYTHING IN ISRAEL MAN? GOOD TO SEE YOU BACK HERE!” ישבנו ושוחחנו על הניצחון של נוטרדאם ומעט על עצמו.

על הניצחון הוא אמר לי: "בהתחלה לא זזנו וזה השפיע מאוד על המשחק שלי. אני שחקן שחי מהתנועה ללא כדור וכולנו כולל אני פשוט לא זזנו במחצית הראשונה.",

הוא הוסיף: "זה היה כיף לראות את כל הקהל מגיע למשחק שהיה חשוב מאוד וגם קצת מלחיץ. אני חושב שהתמודדנו נהדר עם הלחץ ואיך ששיחקנו במחצית השניה גמר את המשחק הזה לחלוטין. היה כיף לעשות את זה בבית".

vj

לגביו סיפר לי ביצ'ם שהוא מאוד נרגש מההזדמנות להוביל את הקבוצה לאחר עזיבתם של אוגוסט וג'קסון.

הוא אמר לי שהוא חשב לצאת לדראפט כבר בקיץ האחרון בעקבות הופעתו המצוינת בטורניר המכללות של מרץ, אבל לאחר שדיבר עם כמה קבוצות הבין שיוכל לשים את עצמו בסיטואציה טובה יותר בקיץ 2017. אחלה שחקן ואחלה בחור. אני מאוד אשמח לראות אותו מצליח באן בי אי ואם לא שם אז אולי אפילו אצלנו בישראל.

ממש בשער היציאה פגשתי שוב במאמן איווה שבירך אותי לשלום בחביבות. הוא סיפר לי כמה הוא רוצה לבוא לבקר בישראל והביא לי את מספר הטלפון שלו כדי שאצור איתו קשר. מי יודע, אולי בקרוב אמצא את עצמי כותב גם מאיווה.

חזרתי הביתה מבסוט מאוד מהביקור והסיקור הראשון של הופס באולם כדורסל מכללות באמריקה בתקווה שיהיו עוד הרבה יותר.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. שמע יובל יש לך יכולת להעביר חוויה בצורה מדהימה, ובעיקר יש לך יכולת לפתח דיונים עם אנשים כאילו משום מקום. זו באמת תכונה מיוחדת ונהדרת לכתב (ולפוליטיקאי). מעניין ביותר.

    1. השיחות עם האנשים זה מה שהופך את הסיקור הזה ליחיד במינו, והערך המוסף הכי גדול של כתב במשחק שלא סתם כותב מי קלע כמה באיזה רבע.
      מעולה.
      אכן תכונה נדרשת, לאו דווקא לפוליטיקאי, כל מי שעוסק בהון אנושי יצליח ככה מאוד מאוד.

  2. הגיע זמן לשלוח שליחים לסין שהיא הדבר הבא .
    אם הצלחת יפה במכללות אז סין תפורה עליך
    אני אישית מאד מרוצה מהקשרים שמתפתחים עם סין חושב להתחיל ללמוד סינית .
    וממש מרחם על גל פרידמן שהחמיץ את ההזדמנות להיות מאמן אולימפי בסין לפני האולימפידה .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט