עובדות וסיפורי נ.ב.א (25) / רון טחן

השבוע בפינתנו נזכר, בין היתר, בערב אחד בלתי נשכח של טרייסי מקגריידי, במלך השלשות הראשון של הליגה, ובבעלים/מנהל הגרוע בהיסטוריה בתולדות הספורט (כן, עד כדי כך). תהנו.

1.לאחר שקלע 11.2 נק' בתוספת 5.5 ריב' למשחק במכללת ביילור, אייזיאה אוסטין, סנטר בגובה 2.16 נרשם לדראפט 2014 בציפייה להיבחר בסיבוב הראשון.

עם זאת, מספר ימים לפני הדראפט, חלומו של אוסטין נקטע באופן מצער ביותר.
בדיקות רפואיות שנערכו לו בדרכו לליגה הטובה בעולם, חשפו שהוא סובל מתסמונת מרפאן, מחלה גנטית תורשתית הפוגעת ברקמות החיבור של הגוף, ועלולה לפגוע גם בלב.


משמעות האבחנה הייתה ברורה – אוסטין לא יכול להמשיך ולשחק כדורסל.
כמחווה לאוסטין, הקומישינר של הליגה אדם סילבר, עצר את הדראפט באמצע, כדי להכריז באופן מרגש על בחירתו של אוסטין בדראפט על ידי הליגה, לקול תשואות הקהל.

*

2. ה- 9.12.2004 אמור היה להיות עוד יום רגיל בהיסטוריה של הליגה.
סן אנטוניו הגיעה להתארח במגרשה של יוסטון, וכפתה על המארחת משחק איטי בדרך למה שנראה כעוד ניצחון יעיל לחניכיו המנוסים של פופוביץ', בטח לאחר שעלו ליתרון שמונה נק' עם 44 שניות לסיום למשחק.

אלא שלכוכבה של יוסטון, טרייסי מקגריידי, היו תכניות אחרות.


35 שניות לסיום, טי-מאק קלע שלשה כדי להוריד את ההפרש לחמש. הספרס נשלחו לקו פעמיים והעלו את ההפרש לשבע נקודות, אך מקגריידי ענה פעם נוספת עם שלשה, והשלים מהלך של 4 נקודות בעקבות עבירה של טים דאנקן.

הספרס נשלחו אל הקו פעם נוספת, והיתרון גדל לחמש נקודות, עם 16 שניות לסיום. למי הלכה יוסטון? כמובן שלמקגריידי. ומה הוא עשה אתם שואלים? קלע שלשה נוספת, ויש לנו משחק!

במהלך הבא הספרס איבדו את הכדור, שהגיע למקגריידי, שקלע שלשה רביעית ברציפות, והעלה את יוסטון ליתרון מדהים של נקודה: 80-81.


עם 1.7 שנ' לסיום המשחק, טוני פארקר עוד ניסה להרוס את החגיגה אבל לא הצליח, ויוסטון חגגה ניצחון מדהים הודות לערב הבלתי נשכח של מקגריידי, שקלע 13 נק' ב-35 שניות בלבד.

לאחר המשחק גיבור הערב סיפר בכנות, כי מעולם לא היה שותף למשחק שהסתיים בכזו צורה.

 *

3. עכשיו אחרי שקליבלנד גירשה את כל השדים שלה וזכתה באליפות, אפשר להיזכר גם בתקופות הפחות שמחות שלה.

הגרועה מכל הייתה ללא ספק זו בה הקבוצה הייתה בידיו של הבעלים טד סטפיאן, אדם שמהלכיו בוודאי יילמדו בקורס העוסק ב"איך הורסים קבוצה ואת העתיד שלה במינימום זמן?"

סטפיאן היה איש עסקים מקליבלנד שעשה את הונו מעסקי הפרסום. באמצע 1980 הוא רכש את חלק הרוב בבעלות על הקבוצה ולקח את מושכות הניהול לידיו. כיאה לאנשים שחושבים שהם יודעים יותר טוב מכולם מה נכון, הוא החליט לייצר קונטנדרית באופן מידי. אז קחו אוויר ובואו נעקוב אחרי פועלו:

מיד בתחילת עונת 1980, סטפיאן התחיל לבצע עסקאות כדי להביא שחקנים לקבוצה. הוא נתן לקבוצת האקספנשן מדאלאס את בחירת סיבוב ראשון של הקאבס בדראפט 1984 ומיד לאחר מכן גם את הבחירות הראשונות של הקבוצה בדראפטים של 1983 ו-1986.

בוא נראה את מי המאבריקס לקחו עם הבחירות הנ"ל: ב-1983 הם בחרו את דרק הארפר, רכז פותח יעיל לאורך קריירה של 15 שנים; ב-1984 הם בחרו את סאם פרקינס, פאוור פורוורד ששיחק 17 שנים; ב-1986 נבחר רוי טארפלי , פאוור פורוורד מוכשר שנתן עונות יפות במאבס עד שהסמים הכריעו אותו.

בעוד השלושה היו חלק חשוב בהפיכת דאלאס לקבוצה חזקה במערב, את מי קליבלנד קיבלה בתמורה אתם שואלים? ובכן, התשובה היא מייק בראץ, ריצ'ארד וושינגטון וג'רום וויטהד.
אם אתם שואלים "מי???" – אתם לא לבד. אף אחד מהם לא תרם כמעט כלום לקבוצה ולא החזיק בה יותר משנתיים.

מזהים?

 

לא, חברים, זה עדיין לא נגמר…

באמצע אותה עונה סטפיאן העביר לדאלאס גם את הבחירה הראשונה של הקאבס בדראפט 1986 תמורת עוד שחקן בינוני. מכיוון שההנהלה הקודמת כבר החליפה את בחירת הדראפט הראשונה של 1982 עם זו של הלייקרס ב-1980, הקאבס נשארו למעשה ללא בחירות סיבוב ראשון עד 1987 ומבלי לראות כל תמורה אמיתית.
כשסטפיאן התחיל להעביר גם את בחירות הסיבוב השני של הקבוצה, הליגה נאלצה להתערב ולהקפיא את היכולת שלו לבצע טריידים למשך שנה. בנוסף, חוקק גם חוק על שמו המונע מקבוצה לסחור בבחירות הסיבוב הראשון בשנים עוקבות.

מאחר שלקחו לו את הצעצוע החביב עליו, פנה סטיפאן לגזרה אחרת בעונת 1981/82. בתחילת שלטונו הוא מינה את ביל מאסלמן למאמן, אך העביר אותו לעמדת ניהול באמצע העונה הקודמת. במהלך אותה עונה סטפיאן החליף מאמן 4 פעמים, ובסופה החזיר לעמדה את מאסלמן…

באופן לא מפתיע בכלל הקאבס סיימו אחרונים בליגה עם 67-15, מה שהשאיר לליקרס את הבחירה הראשונה בדראפט שם נבחר בחור "אלמוני" בשם ג'יימס וורתי.

יכול היה לעזור?


לאחר שלוש שנות שלטון איימים אותן הקבוצה סיימה במאזן 180-66 מכר סטפיאן את חלקו בקבוצה לגורדון גאנד. הליגה שהייתה מזועזעת מההשמדה העצמית הטוטאלית הזו העניקה לקאבס בחירות סיבוב ראשון נוספות בין השנים 1983 ל-1986, מה שאיפשר למועדון לשקם את עצמו, אם כי הצלקת לעולם תישאר בקרב האוהדים הוותיקים ׁ(תודה גדולה לעידו גילרי על הסיפור המדהים).

*

4. לא פעם אנחנו שומעים על הסתבכויות של שחקנים עם החוק. לרוב, מדובר על שחקנים שנקלעו לקטטות, ריבים משפחתיים, או נתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול או סמים אסורים.

לכן, כשהגיעו החדשות על מעצרו של דלונטה ווסט ב-2009, אף אחד באמת לא הופתע לשמוע שהוא נעצר עקב נהיגה בצורה מסוכנת באופנועו.
אלא שההפתעה הגיעה כאשר גילינו מה ווסט החזיק עליו ובאופנוע. אלכוהול? סמים? נחשו שנית.



ווסט נתפס כשהוא נושא סכין מסוג ברטה, שני אקדחים ורובה ציד (כולם טעונים), סכין ציד נוספת, וכמובן, תחמושת.
בעקבות התקרית, ווסט נשלח למעצר בית של שמונה חודשים, נאלץ לתרום 40 שעות לתועלת הציבור, והופנה לטיפול נפשי מתאים (ווסט סובל ממאניה-דיפרסיה).


משלב זה, הקריירה של הגארד המבטיח החלה להידרדר, ולמרות קאמבק נאה במדי דאלאס, הוא נפלט מהליגה בשנת 2012.

*
5. בשנת 1986, הליגה קיימה לראשונה את תחרות השלשות. בין המתחרים היו לארי בירד, וקרייג הודג'ס, צלף שלשות נהדר, שסיפר כיצד ביום התחרות בירד נכנס לחדר ההלבשה ושאל את כולם: "מי הולך לסיים במקום השני?"
הודג'ס (שלימים יזכה בתחרות שלוש פעמים ברציפות), דווקא כיוון למקום אחד גבוה יותר, ובסיבוב הראשון סיים עם 25 נק' מתוך 30 אפשריות, בעוד בירד התקדם לשלב הבא עם 16 נק' בלבד.

בשלב הבא בירד המשיך להתחמם עם 18 נק', בעוד הודג'ס התקרר והעפיל לגמר בקושי, עם 14 נק'.

בסיבוב האחרון של התחרות שהפגיש בין השניים, הודג'ס סיים עם 12 נק' בלבד, ופינה למעשה את הבמה לבירד, שצלף פנימה את הכדורים להנאתו בדרך ל-22 נק' וזכייה בתואר אלוף השלשות.


בירד לא הסתפק בזכייה בטורניר בפעם הראשונה, ושחזר את זכייתו ב-1987, וגם ב-1988.

 

 

 

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. תודה, רון.

    תחרות השלשות של עונת 86' עדיין חקוקה בזיכרון שלי. אני זוכר איך כילד ראיתי את התחרות ששודרה בערוץ המזרח התיכון (באיחור אפנתי של שבוע).
    בירד היה מהפנט.
    כל חברי באותה תקופה היו או בעד הלייקרס, או בעד הסלטיקס. אז כמובן שאני הייתי נגד ה-2.
    אבל אי אפשר היה לא להיות מהופנט ממשחקו, ומהקליעה שלו.

    עובדה מעניינת (בערך…) על משחק האול סטאר באותה שנה:
    2 הקבוצות, המזרח והמערב, קלעו ביחד 3 שלשות באותו המשחק. ביחד!
    כל 3 השלשות נקלעו על ידי המזרח. 2 של בירד, 1 של מונקריף.

  2. תיקון קטן לסיפור על סטפיאן שבדיקה קלה מעלה שהוא באשמתי. לקאבס היו בעונת 1981/82 רק 4 מאמנים ולא 34 (למרות שאצל סטיפאן גם זה אפשרי.)

  3. מעולה, רון. תמיד הייתי סקרן איך הלייקרס קיבלו את וורתי בבחירה הראשונה עם קבוצה כל כך מצליחה.
    אחח טימאק איזה שחקן… יהיה או אוף פיימר?

      1. 1+, אם סקוררים כמו אלכס אינגליש ומיץ' ריצ'מונד יכנסו אז גם הוא יכנס. יש לו מספיק תארים בשביל זה (פעמיים מלך הסלים, פעמיים חמישייה ראשונה של הליגה, 7 פעמים אול-סטאר ואליפות אמריקה בכדורסל של 2003).

          1. לא חושב שטי-מאק יכנס למרות שמגיע לו.
            לא נותנים לו הרבה כבוד בחוגי השחקנים ויש המון פוליטיקה בבחירות.
            יאו מינג לדוגמה יכנס למרות שפחות מגיע לו

  4. הסיפור על הקאבס יותר הזוי אפילו מתהליך ההרס ובניית מדינת הילדים בפילדלפיה בשנים האחרונות…..
    תודה על הפינה המשובחת

  5. מעולה! תודה רבה. איזה כיף להיזכר באותו ערב של מקגריידי, מהדברים האלה שלא שוכחים. ומה נגיד על דלונטה..לא מזמן קראתי שהמשטרה עצרה אותו ברחוב והוא היה לבוש כמו הומלס, אין מה לומר.
    ואכן הסיפור על הקאבס הוא פרייסלס, הכרתי את החוק אבל לא ידעתי כמה הבנאדם היה הזוי.

    1. תודה. ראיתי את הסיפור שהוא נעצר כי היה לבוש כמו הומלס.

      ממה שהבנתי, הוא ראה הומלס קטוע רגליים, והחליט לעזור לו וביקש כסף בשמו.

  6. איזה זיכרון נפלא על מגריידי! אחד הרגעים הגדולים. כל שלשה יותר קשה מהקודמת והלם מוחלט!
    תודה על הפינה

  7. את הסיפור על הקאבס אפילו אני לא ידעתי!
    בקשר ל-"מי לוקח מקום שני", חשבתי שזה קרה באול סטאר באורלנדו (שהייתי בו; זה עם מג'יק).
    טעיתי

  8. דלנוטה לקח את האמל״ח ממרתף ביתו ורצה לסלק אותו מהבית
    הוא סך הכל די מסכן
    לדעתי זה לא ״הסיפור ״ של דלנוטה , פרטים אצל גלוריה ג'יימס

  9. מי התחיל עם האגדה של דלונטה ווסט ואמא של לברון? נשמע כמו סיפור מאמריקן פאי. אין אחד שאישר את הסיפור הזה.

  10. רון המדור שלך מצוין כרגיל.
    וואו לא שמעתי בכלל על סיור ההרס העצמי בקליבלנד. מסתבר ששם נכתב הדנ"א הרקוב של המועדון הזה.
    קרייג הודג'ס, איזה זכרון, היה צלף אדיר, מהימים שהיו אומרים שלבנים צולפים ושחורים מטביעים

  11. גם אתאיסט מושלם יחשוד שהשלשה השניהמול הגנה של דאנקן
    היא התערבות אלוהית, וכל ה35 שניות טי מאק התחבר לאלוהי.
    חוקי מרפי נולדו אצל מנהל קליבלנד, הלא יוצלח.
    הסידרה ותרומתך לאתר הם אלוהיים רון.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט