בייסבול-הפלייאוף יוצא לדרך אוטוטוטו – שיטה או פשיטה ? / MBK

אחת לשנה אני מנסה להכניס פוסט על הכדור הלבן עם המחבט מעץ והשמן שעומד על הגבעה וזורק.

אני לא נשבר ולא מתייאש גם כשכמות התגובות חד ספרתית*, הפעם אפרט על שיטת הפוסט סיזן והאם כדאי או ניתן ליישמה גם ב NBA?

אז ככה, עונת הבייסבול הרשמית מתחילה באפריל ובעונה הרגילה משחקים לא פחות מ 162 משחקים.

ליגת ה mlb מונה 30 קבוצות המחולקות ל 2 ליגות NL (ליגה לאומית) ו AL (אמריקן ליג) בכל ליגה 15 קבוצות המחולקות ל 3 בתים (מזרח, מרכז, מערב). עד כאן הכל פשוט.

רק 3 קבוצות מכל חטיבה  מבטיחות את מקומן בפוסט סיזט (אלופות הבתים).

העניין הגדול הוא סביב ה wild card.  עד לעונת 2012 הייתה זו הקבוצה הרביעית עם המאזן הטוב ביותר בכל חטיבה  החל מעונת 2012 יש משחק אחד בין המדורגות 4 ל 5.

השיטה

שיטת הפלייאוף אם כן, הטוב מ 1 על הזכות להמשיך קדימה בין 2 הקבוצות הטובות ביותר שאינן אלופת בית (משחק על עונה שלמה, ממליץ בחום).

לאחר מכן הטוב מ 5.

ואז הטוב מ 7 על אליפות החטיבה והטוב מ 7 ב WORLD SERIES.

נראה הוגן?

השנה נוצר מצב ש 3 הקבוצות עם המאזן הטוב בליגה מגיעות מבית אחד NL מרכז. סנט לואיס עם 99 ניצחונות עד עתה (4 משחקים לסוף) , פיטסבורג עם 96 ושיקגו קאבס המהוללת והמקוללת (קללת העז, קטע לפוסט נפרד) עם 92. אבל מה, סנט לואיס או פיטסברג ישחקו מול הקאבס משחק אחד על עונה שלמה.

בית המזרח מביא את המטס (89 ניצחונות) של ניו יורק שניצלה בית חלש מאוד ותהיה בפלייאוף, במערב סן פרנסיסקו האלופה היוצאת כהרגלה בעונה אחרי אליפות פספסה את הפלייאוף והדודג'רס של לוס אנג'לס (88) עם 2 הפיצרים הטובים במשחק קארשו (ה MVP היוצא) וגרנייקי (עונה לא הגיונית, סיי יאנג עתידי).

בAL המצב מסובך עוד יותר:

טורנטו קבוצה נפלאה נמצאת לפני היאנקיס עם 91 ניצחונות מול 86 של היאנקים.

קנזס סיטי, הפינלסטית של 2014, עם 90 ניצחונות לוקחת את בית המרכז.

בית המערב משוגע לחלוטין. טקסס רינג'רס (85), לוס אנג'לס איינג'לס (לא השם הכי מקורי, עם 83) ויוסטון עם 83, נאבקות על ראשות הבית שיבטיח מפגש מול טורנטו, או את המקום ה 2 שיבטיח מפגש מול הניו יורק יאנקיס (שוב הטוב מ 1).

המצב קצת הזוי כשהקבוצות עם המאזן 2 ו 3 בליגה למעשה "יורדות" למקום 4-5 בחטיבה שלהן ונאבקות על הזכות להמשיך.

משחק הויילד קארד נותן אנרגיות מטורפות בעונה שעברה הגמר הפגיש את סן פרנסיסקו ג'איינטס שהגיעו מהויילד קארד עד לגמר. קנזס טיטאה את החטיבה עם 8 ניצחנות רצופים, שווה שיא לבוסטון 2004 שיצאה מ 0 3 מול היאנקיס ל 4:3 וסוויפ בגמר מול סנט לואיס.

המארחת של הגמר תהיה מנצחת ה AL (זו יכולה להיות יוסטון או LA אינג'לס עם 15 ניצחונות פחות מסנט לואיס) וכי למה? המנצחת של משחק האול סטאר מארחת את הוורלד סירייס.

בנימה אישית, השיטה של ליגת ה mlb לא הוגנת, אבל היא מייצרת עניין. המשחק בין קבוצות הויילד קארד הוא הברקה: זה אכזרי אבל מעניין.  הסדרות זה כבר פורמט ידוע ומוכר. האם כדאי לאמץ חלק מהשיטה גם ב NBA?

למה לא לצמצם את כמות המשתתפות בפלייאוף ל 8 מ 16? העונה הרגילה תהיה סופר אטרקטיבית והתלונות על עייפות? ישחקו פחות סדרה אחת.

בקשר לאול-סטאר של ה NBA שנראה ממש כמו בדיחה, למה לא לאמץ את הפורמט של הבייסבול? המערב ניצח? גולדן סטייט מארחת. המזרח? קליבלנד זוכה באירוח.

דעתכם? כדאי לצמצם את מספר המשתתפות? כמות על חשבון איכות? אני בעד. כך נקבל פלייאוף קצר יותר אבל איכותי יותר ועונה רגילה פנטסטית כי כל משחק קובע.

*אם תהיה היענות (גם קלושה 5 תגובות זה מספיק) אמשיך לסקר את הפוסטיזן.

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. האולסטאר יהיה מהנה יותר עם הפורמט של הMLB, כי אז נראה את 24 השחקנים הכי טובים בNBA (בשאיפה) נלחמים אחד בשני על יתרון ביתי בגמר (כי רוב האולסטארים הם מקונטדורים).
    בקשר לMLB, אני לא הצלחתי לקבל שום מושג לגביי איך הווילד קארד עובד, אבל אני אשמח אם תמשיך בסיקור על הפלייאוף

    1. כל אלופת בית בפלייאוף
      2 הקבוצת עם המאזן הטוב ביותר בחטיבה משחקות משחק אחד ( הקבוצה עם המאזן הטוב יותר מארחת )
      בגלל שראש אזור בטוחה בפלייאוף נצר מצב אבסורדי שלרוב קבוצת ויילד קארד מבית חזק תחזיק במאזן טוב יותר מראש בית אחר
      עד 2012 זאת הייתה רק הקבוצה ה 4 , מאז יש משחק הכרעה בין 2 הקבוצות הטובות ביותר בכל חטיבה שאינן ראש בית
      אני מקווה שלא סיבכתי אותך 😁

  2. נשמע לא מתאים כל כך לnba,למרות שאם יש שתי קבוצות עם מאזן זהה בסיום העונה ויש להן מאזן ששוה פלייאוף אולי במקום להכנס לחישובים של למי מגיע יותר(נגיד אם המאזן הפנימי בתיקו) שווה לעשות משחק כמו של הווילד קארד שיחליט מי עולה או באיזה מקום כל קבוצה.
    חוץ מזה אני לא בטוח שהקטנת הפלייאוף תייצר איכות כי למשל הסדרה הכי קשה של סן אנטוניו ב2014 הייתה בסיבוב הראשון מול דאלאס מהמקום השמיני.

  3. אין שאלה שהאול סטאר בכדורסל צריך לאמץ את שיטת הבייסבול. לא בטוח בקשר לוויילד קרד.
    התפילה שלי היא שהקאב יגיעו לוורלד סרייס. ארה"ב תיכנס לטרוף שמעולם לא היה כאן בספורט. קשה להסביר לאלה שלא חיים פה את המשחק.

  4. תודה על פוסט אודות הענף המרתק הזה.

    אין בכלל ספק שמשחק הוויילד קארד בבייסבול הוא משחק ההדחה הכי כאוטי, לא צפוי ולכן גם מרתק בעולם הספורט.
    רמה כזו של חוסר וודאות לא קיימת בשום ליגה מקצוענית שאני מכיר.

    הסיבה העיקרית שהפורמט מתאים לבייסבול בלבד היא שזו דרכה של ליגת הבייסבול לשמר את התחרות –
    בבייסבול אין את תקרות השכר שיש ב-NBA או ב-NFL, ולכן השיטה שמכניסה המון רנדומליות בשלבים הראשונים של הפלייאוף מאפשרת מקום להמון הפתעות, ודרך לתת מקום גם לקבוצות לא צפוייות להצליח.

    בהעדרם של הג'איינטס מהפלייאוף, גם אני השנה מחזיק אצבעות למטס (לא שאפשר למחוק כל כך הרבה שנים של חוסר תפקוד בעזרת כמה אצבעות)
    כרגיל – מעניין, בטוח יהיה.

    1. מגיע כל הכבוד לקברניטי הליגה על השינוי שהונהג רק החל מ 2012 לליגה שקיימת מ 1882
      משחק על עונה שלמה מטבעו מעניין הרבה יותר מסדרה , לכן הסופרבול והפיינלפור יהיו יותר מעניינים מכל סדרה כלשהיא
      זה קצת אכזרי אבל נניח שהליגה תורחב ל 32 קבוצות ויהיה טורניר אמצע עונה סטייל גביע , יכול להוסיף עניין . אם בכדורגל יש גביע אז למה לא ב NBA

  5. בקונפליקט בין עניין לבין צדק ספורטיבי, אני תמיד אבחר באחרון, בטח כשמדובר בהכנסת עניין למשהו שהוא סה"כ משחק ראווה.
    כנ"ל לגבי שיטת הפלייאוף. מדובר לדעתי בנסיונות נואשים להכניס עניין לענף שירד מגדולתו מלא מעט סיבות, לא כולן קשורות לספורט.

  6. יש משהו די קסום בפלייאוף של ה-MLB אבל זה יכול להצליח רק בליגה כזו בה כל קבוצה יכולה (וגם עושה זאת בפועל) כל קבוצה אחרת.
    ליישם את השיטה הזו ב-NBA יהיה טעות מסיבה פשוטה. כבר עכשיו הרבה קבוצות מאבדות עניין בעונה הסדירה לאחר אין להן סיכוי להגיע לפלייאוף. אם תקצץ את מספר קבוצות הפלייאוף הרבה יותר קבוצות יאבדו עניין מוקדם יותר והתחרותיות תיפגע. מה שבהחלט יכול לשפר את העניינים הוא קיצור העונה הסדירה אבל שיהיה בהצלחה לכל מי שינסה להעביר החלטה כזו (הכסף מדבר).
    בבייסבול מכיוון שלא מדובר בספורט מגע האינטנסיביות נמוכה יותר והקבוצות ימשיכו להגיע ולשחק כרגיל . לכן העניין נשמר כשעצם ההגעה לפלייאוף היא הישג בפני עצמו.

  7. גדול אתה.
    אני מקווה שתמשיך לסקר את הפוסט-סיזן (בהנחה שנהיה שם כמובן..).
    רמת אי הודאות בפלייאוף ה- mlb כ"כ גבוהה שלפעמים זה בהחלט יכול לדכא. אבל בשביל זה יש תמיד את העונה הבאה..

  8. אם רוצים שכל משחק יקבע, צריך מבנה ליגה רגיל: כל קבוצה פוגשת כל קבוצה פעמיים, ורק 16 הראשונות עולות לפלייאוף.
    אם אתה רוצה שהאחרות לא תוותרנה על הסיכויים, דאג ששני המקומות האחרונים בפלייאוף (15-16) יהיו בהגרלה, כשכמות הכדורים עולה ככל שאתה מדורג גבוה יותר.מקום 15 עם 30 כדורים, מקום 16 עם 28 כדורים, מקום 30 שני כדורים…).

  9. השנה קליבלנד בגמר גם בביסבול וגם בכדורסל.
    תגידו, מה עושים באולסטאר של בייסבול, הרי המשחק כל כך משעמם ולא אטרקטיבי ואי אפשר להטביע. מה עושים, לועסים טבק ?!

  10. פיצחת את הסוד לקבלת תגובות על פוסט בייסבול:
    כותבים על שיטת משחקים ומשווים לנבא, בלי שום התייחסות למשחק המשעמם עצמו.

    1. על כל ספורט אפשר להגיד שהוא משעמם או מעניין זה נתון לפרפסקטיבה אישית. על בייסבול אפשר לומר שהוא איטי אבל הספורט עצמו לא משעמם. אחד הדברים היפים הוא שאין מסגרת זמן למשחק כלומר אפילו אם אתה מובילבייתרון גדולאתה לא יכול להעביר את הזמן עד לסיום ועד לאאוט האחרון הכל יכול לקרות. גם היכולת של קבוצה נתונה לתנודתיות במהלך המשחק הרבה בגלל התלות בפיצ'רים שיכולים להתעייף או סתם לא לספק את הסחורה ביום נתון.

      1. מה שמעניין לגבי הבייסבול, כפי שאני רואה אותו, הוא שאם אצטט מדירוג ענפי הספורט האהובים עלי (בייסבול מקום 15): "בייסבול הוא עבורי עניין של תקופות: יש זמנים בהם אני רואה את המשחק הזה לעתים קרובות ומסוגל לצפות בו שעות ארוכות, ויש תקופות בהן אני אינני מסוגל לראות אפילו שלוש דקות רצופות ממנו, לכל היותר מתאים לי סיכום בן דקתיים של כל ההום-ראן במשחק."

        1. כבר פעמיים או שלוש כתבתי מדוע בייסבול הוא המשחק מס' 1 בעולם. אולי משהו יכול למצוא לי את אחת הכתבות. אחרת, אולי אתיישב שוב פעם ואכתוב זאת.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט