200 מ': יוסיין בולט 20.29 ב-NY; אנדרה דה גראסי 19.58 ב-NCAA! / מנחם לס

*

אתמול שני רצים רצו 200 מ' בשתי תחרויות שונות: יוסיין בולט  באדידאס גראנד פרי בריינולדס איילנד, האי הקטנטן על EAST RIVER במנהטן, והסנסציה החדשה בא"ק – הקנדי אנדרה דה גראסי, מאוניברסיטת סאות'רן קליפורניה באליפות המכללות ביוג'ין אורגון.

אנדרה דה גראסי. את השם שמעתם כאן לראשונה. הוא אלוף המכללות ב-100 מ' בזמן לא יאומן של 9.75 שנ', אבל עם רוח גבית של 2.7 מ' לשנייה – גבוהה מהמותרת לקביעת שיאים (שיא מכללות). שעה אחרי הוא זינק ל-200 מ' ועוד ריצה מעולם אחר של 19.58 מ', הפעם עם רול גבית בישורת של 2.4, אבל למומחי הא"ק שבינינו (ואלעד אייל הוא מס' 1!), אנחנו יודעים (כן, גם בא"ק אני מומחה. רק בסקס אני עדיין טירון אבל האשך ומומי עובדים עלי כדי שאמלא את מה שהחסרתי ב-77 שנות חיים) שב-200 "רוח גבית" היא מושג שגוי כי בריצת 200 הרוח הגבית היא למעשה בתחילת הריצה רוח נגדית, ובסיבוב היא רוח צדדית).

מי זה האנדרה הזה ומהיכן הגיע? הוא בן 20 שהגיע לאונ' סאות'רן קליפורניה אחרי  שנת לימודים בקופיוויל ג'וניור קולג' להעלאת ציוניו.

הוא אלוף קנדה לנוער, ואלוף הג'וניור קולג'ים ב-60 מ', 100 מ' (10.13) ו-200 מ' (20.38). השנה הוא רץ בקנזס רילייס את ה-100 מ' ב-10.03, וכולם הבינו שיש כאן עניין רציני ביותר עם רץ רציני ביותר.

נולד במרקהאם, אונטריו, ויש לו שתי אחיות צעירות, אף הן אתלטיות מצויינות. הוא החל את הקריירה כשחקן כדורסל, אך כבר מגיל 15 עבר לא"ק שם הוא החליט להישאר.

האם הוא האדם שסוף-סוף יגבור על יוסיין בולט? בעוד חודשיים, באליפות העולם לא"ק בבייג'ינג נהיה יותר חכמים. הרגשתי היא שיש כאן SOMETHING FOR REAL.

דבר אחד אני מבטיח לכם: כשהכדורסל ייגמר – נכניס כאן הרבה א"ק כי זה אתר לאינטיליגנטים, וא"ק זה ספורט לאינטיליגנטים.

הנה ריצתו של אנדרה ל-200 בגמר המכללות: 

*

*

 יוסיין בולט הגיע ל-'משהו מיוחד' וניכשל

ליוסיין בולט היה זינוק מהסרטים – כמו שאומרים החברים שלי מפרדס כץ – ואז הגיע לסיבוב ו…NOTHING. "היה זה ה-TURN הגרוע שלי מכל ריצות ה-200 שלי מאז שאני זוכר. אני לא מאושר עם הריצה שלי היום, זה בטוח. הסיבוב היה איום ונורא. אני לא יודע מה קרה לי. באימונים הסיבוב שלי הוא משהו ללמד לפיו בבתי ספר לאימון א"ק ופתאום באה תחרות, ואני מפשל כמו טירון. אני חוזר הביתה לג'מאייקה לעבוד עם המאמן שלי גלן מילס על הסיבוב".

טוב. הוא עדיין עשה 20.29 שנ', עם רוח נגדית קלה.  הרץ זרנל יוז מהאי אנגווילה הגיע שני עם 20.32, והג'מאייקני ג'וליאן פורט שלישי ב-20.46. היה ברור שבסיום הריצה הוא מקל על עצמו כי בסיבוב היא ידע שאת השיא העולמי שהוא הבטיח לדגדג הוא לא ידגדג. אז לסיים עם 20.29 כשבסוף הוא מאט, והכל ברוח נגדית זה לא האסון הגדול בעולם.

קשה להאמין שהיתה זו ריצת ה-200 השנייה בס"ה שלו בשנתיים. הריצה הקודמת היתה במאי 26, 2013 באוסטרבה, הרפובילקה הצ'כית, שהוא סיים עם 20.13. שיאו העולמי כידוע הוא 19.19 שהושג ב-2009. שיאו ב-100 מ' הוא 9.59, והוא הגבר היחיד לנצח את ה-100 וה-200 בשתי אולימפיאדות רצופות.

לא אתפלא אם הוא יעבור ל-400 אם האנדרה דה גראסי הזה יאיים עליו ברצינות ב-100 וב-200, אם הוא לא כבר.

*

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 37 תגובות

  1. תוצאה מטורפת !
    אני זוכר כשהשיא עמד על 19.72 של האיטלקי פייטרו מנאה
    כשראיתי את מייקל ג'ונסון קובע 19.32 באטלנטה 96 הייתי בטוח שהשיא לא ישבר בימי חיי
    ואז הגיע בולט עם ה 19.19
    תוצאות מטורפות 19.58 גם אם מקזזים את הרוח
    יש פוטנציאל ל 19.5 בהתחשב בגילו

  2. תודה מנחם על הפרגון, אבל בכנות אני פחות מומחה מכפי שהייתי רוצת להיות. בכל מקרה זה לא יהיה מוגזם לומר שא"ק זה ענף הספרוט הכי אהוב עלי, ולא סתם היא נקראת מלכת הספורט, ואין ענף ספורט שהדרמות בו מגיעות בקצב מסחרר כמו א"ק.

    התוצאה של הקנדי ב-200היא לא פחות ממדהימה! גם התוצאה ב-100 פנטסטית אבל צריך לחשב אותה ללא השפעת הרוח.
    גם אני לא האמנתי שאזכה לראות את השיא של ג'ונסון נשבר.
    לגבי גאטלין תכננתי לכתוב עליו ועל הריצות הקצרות אחרי גמר האן בי איי. הכושר שלו בגילו ואחרי ההשעיות שלו באמת מעורר שאלות רבות ומחשיד מאד, אבל עד שהוא לא נתפס הוא בחזקתזכאי

  3. כתבה על השיא של מייקל ג'ונסון. אני זוכר את התחושה המחשמלת שהייתה במהלך הגמר ב-200 באטלנטה 96. מעניין שדווקא השיא שלו ב-00 מחזיק הרבה יותר. כנראה שאיש לא מצליח להגיע לרמת הסיבולת הנדירה שלו ב-200 המטרים השניים בריצה המתישה הזו.
    https://www.youtube.com/watch?v=g9GeUpQXl3U

    1. ניסו את זה. יש סיבה שכמעט כל שאר הרצים 1.80-1.85 מטרים ורק הוא 1.95 מטרים. אנשים בגובה הזה פשוט לא מסוגלים לייצר כזה קצב. הוא עושה צעדים של 2.7 מ' בשיא הריצה, אבל בקצה של בחור בגובה 1.8 מ'.
      מבחינת הגרף, השיא של בולט ב-100 מ' הוא סביב שנת 2070. יצטרכו קפיצה טכנולוגית משמעותית או שיפור משמעותית בשיטות האימון כדי לשבור בעשורים הקרובים. אלא אם כמובן מתוך 8G יש שניים כאלה ולא אחד ויצליחו למצוא גם את השני.

  4. אם מישהו עשה 9.59 ב-100 מ' לא ייתכן שלא יימצא אחד שייעשה 9.58. ואז לא ייתכן שלא יימצא אחד שיעשה 9.57. אם אכתוב זאת עוד 756 פעמים אגיב ל-0.00 בריצת 100.
    מה הבעייה?
    הבעייה היא איינשטיין עם ה-אנרגיה קינטית = חצי מסה כפול מהירות בריבוע. זאת שהמאמץ האנרגטי לשבור 9.59 ל-9.58 הוא פחות במשתנה ריבועי מהמאמץ לשבוא 9.58 ל-9.57 (או להיפך – הרבה יותר קשה לשבוא מ-9.58 ל-9.57 מאשר מ-9.59 ל-9.58. זוהי עקומה שמכוונת לקו ישר אנכי ולכן זה לעולם לא יקרה.

    1. עוד 50 שנה האנושות תהיה סייבורגית, ולכל השיאים האלו לא יהיו משמעות.

        1. כבר עכשיו יש את הרוצח חסר הרגליים מדרום אפריקה שהשתתף בגמר כלשהוא כשברור שהוא לא היה מגיע להישגים האלו בלי הפרוטזות שלו.

          עוד דוגמא, יש כבר אנשים שעברו השתלת לב מלאכותית, שיכול לשחרר אותך מהתלות של סיבולת לב ריאה.

          עם השנים יהיו עוד חידושים.

          1. אגב, בעתיד באמת ילדינו כבר לא יצטרכו להתגייס. לא בגלל שיהיה שלום חס וחלילה… אלא שבאמת הטכנולוגיה והננו טכנולוגיה יצטרכו אותנו בני האדם רק כבקרים.

            כבר יש מל"טים, ספינות חמושות ללא ספנים, כלי רכב מזויינים ולא מאויישים שמסיירים על גדרות המערכת, וכבר עובדים על רובוטים במקום חיילים. בתחום הריגול והמודיעין יש מכשירים אלקטרונים מיקרוסקופים בעלי יכולת תעופה שנמצאים על הקירות ומתחת לשולחנות של מיטב אויבנו.

            אז נכון שנשבעתם לעולמים למסייעת או לרובאית, אבל בקרוב היא לא תזדקק לכם כל כך.

          2. הלב האנושי גם מהווה בעיה כי יש גבול למספר הפעימות שהוא יכול לתת בדקה. לב מלאכותי אפשר יהיה לתכנן למהירויות הרבה הרבה יותר גבוהות, כמובן חשוב שהוא יהיה מסוכרן עם שאר חלקיי הגוף.

          3. הבן השחור בונה לנו צבא של סייבורגים 🙂
            האמת שכבר היום מדברים על רובטים קטנים שיסתובבו לנו במחזור הדם וישמידו חיידקים ווירוסים, או תאים סרטניים. בקיצור עידן הסייבורג מתקרב.

          4. בן שחור, אתה מפחיד אותי!
            נראה לי שלקחת את יובל הררי ביותר מידי רצינות. נבואות אפוקליפטיות זה בסדר כל עוד זה לא בא על חשבון החיים הרגילים.

          5. איל, יובל נח הררי הוא היסטוריון החוקר את העבר, אני מדבר על העתיד, ואגב אם קראת את קיצור תולדות האנושות אתה יודע שהררי לא מדבר על אפוקליפטיות, אלא דווקא מראה בספרו שמספר העימותים והמלחמות לאורך ההיסטוריה מתמעט עם השנים וש "ישראל היא אחד המקומות הכי בטוחים אי פעם" ציטוט שלו.

          6. דיברתי על הספר החדש שלו ועל הגישה שלו להיסטוריה. מצטער, פשוט הייתה לי הרצאה טראומתית איתו בביה"ס. הבחור דפוק על כל הראש, כל שמעניין אותו זה רובוטים.

  5. בתור חובב אתלטיקה אשמח לקרוא רבות על הנושא בפגרת הכדורסל. זה נכון שעוד 50 שנה לשיאים האלה לא תהיה משמעות.

  6. יש לי כתבה שמורה אצל מנחם עד אחרי הגמר על התחיה המחודשת של ענפי הקפיצה: משולשת וגובה שצמחו אתלטים חדשים שמאיימים על השיאים הוותיקים בשני הענפים האלה

    1. גובה וגם קפיצה במוט זה מעניין. הסבר לי את החן בקפיצה משולשת? זה נמצא אצלי אי שם בתחתית הסולם יחד עם ידוי פטיש..

      1. יש קופצי משולשת שעושים זאת עם המון חן. לדוגמא שיאן העולם (שכבר פרש) ג'ונתן אדוארדס. בעוד אצל הרבה קופצים הקפיצות נראות מגושמות כי מושקע בהן המון כוח ומאמץ עצום על המפרקים, אצל אדוארדס היה שהוא מקפץ כאיילה. חוץ מזה שזה מקצוע שמשלב הרבה אלמנטים כמו מהירות ריצה, יכולת ניתור, שמירה על שיווי משקל ויכולת להמשיך את התנועה בקו ישר ככל האפשר, בקיצור אני מוצא בזה הרבה ענין

  7. בתגובה של הבן השחור לא היה מקום לתגובות נוספות, אז ברור שהלב מוגבל למספר פעימות לדקה, אבל הרבה נעצורים ביו-כימיים קורים הרבה לפני שהלב מגיע למספר פעימות מסוכן. אספקת הדם אף פעם לא היתה בעייה. הבעייה היא בשימוש החמצן שהדם מביא אבל המטבוליזם של תאי השריר לא מספיק מהיר לקגלוט חמצן ולפלוט דו תחמוצת פחמן ולכן נוצר "חוב חמצן" והצטברות רבה של חומצת חלב (לקטיק אסיד)

    1. כל אלו בעיות אנושיות שאין למכונות, ובעתיד יהיה להן פתרון. כאשר נהיה לסייבורגים ניכנס מהר מאוד "לעקומת הברך" של הסינגולריות שעד מהרה תתיישר מאוד מאוד קרוב לקו האנכי שדיברת עליו (למשל על ידי רקטות או מנועי סילון.)

      מומלצים ביותר ספריו של ריי קורצוויל בנושא זה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט