דל"פ: חייבים לאסור על נוכחות צופים באירועי ספורט בארץ ובעולם / מולי

דל"פ: חייבים לאסור על נוכחות צופים באירועי ספורט בארץ ובעולם / מולי

אם צופים פוצעים שוטרים, סדרנים וצופים, אם צופים מפילים רוכבים מתחרים מאופניים, אם אוהדים חושבים שהמועדון שייך להם יותר מלכול אחד אחר, אם הפוליטיקה נכנסת לספורט הרבה מעל ומעבר למה שהיה בעבר, אם אירועי ספורט מפסיקים להיות "קונצרט" והופכים להיות שדה קטל, המסקנה היא אחת:

דל"פ: חייבים לאסור על נוכחות צופים באירועי ספורט בארץ ובעולם / מולי
הכיתוב באנדרטת מוטי קינד, שחקן הכדורגל שנרצח בקירות סכין, מאתר ויקיפדיה.

לא יודע מי מכם זוכר את מוטי קינד ז"ל. מוטי קינד נרצח במשחק דרבי שנערך ב-6 בדצמבר 1975 בין קבוצתם של האחים קינד, מכבי רחובות, לבין מכבי כפר גבירול, במסגרת ליגה ג'. 
לא יודע מי מכם זוכר את אסון הילסבורו שהתרחש ב-15 באפריל 1989, באצטדיון הילסבורו שבשפילד, אנגליה, שבמהלכו נמחצו למוות עקב דחיקות הקהל 97 אוהדי ליברפול.
לא יודע מי מכם זוכר את הילד, אוהד בית"ר שנשרף מאבוקה בעונה שעברה.

לא יודע מי מכם זוכר את רוכב האופניים מקבוצת ישראל פרמייר טק נדב רייסברג שאמר: "יצאתי לתחרות מלא תקווה, מלא רצון, ומצאתי את עצמי מול דבר שלא ציפיתי לו – תקפו אותי בצורה קשה. עצרו אותנו מפגינים, בפעם הראשונה הרגשתי שנאה מופנית כלפיי, וזה לא משהו שהייתי מוכן אליו. אני רוכב אופניים, אני לא מתכונן לדברים אחרים".

ואפילו לא יודע מי מכם זוכר את מה שמפקד מחוז ת"א אמר אתמול כהסבר להחלטה לא לקיים את הדרבי התל אביבי: "שני ילדים נפצעו בראש, שוטרים נפצעו ואחד מהם נשלח לבית החולים. אף אחד מכם לא היה מוכן שהילד שלו יהיה במגרש"

אז בשנת 1975 עדיין לא היו שידורים ישירים מהמגרשים.

אז בשנת 1989 אמרנו: זה שאנגליה, לנו זה לא יקרה.

אבל כעת, כאשר יש פיתרון מאחר וכל אירועי הספורט מועברים בטלוויזיה ובאינטרנט, חייבים להגיע למסקנה אחת ברורה:

אסור שבאירועי ספורט יהיה קהל ביציעים!

יודע שיהיו כאלו שיצרחו שזה לא הוגן, שהקומץ הורס לכלל. צר לי, אבל גם אם אכן רק קומץ מקבל טיפול רפואי, אין שום הצדקה לנוכחות של הכלל. ומי שלא מסכים לזה, שיחתום לי שהוא מוכן שהוא ובן משפחתו יחטפו זיקוק בעין, ויותר מכך, שהוא עצמו מתחייב לשלם פיצויים לכל מי שיפצע. כל מי שלא מוכן לתנאים אלו מקומו אינו ביציע.

ידוע לי שיש כאלו שיטענו שהמחוקק אשם, שצריך מגנומטרים וקנסות ובית דין לספורט ועשרת אלפים שוטרים בכל משחק שיש בו שמונה וחצי צופים, אין בעיה מבחינתי כל עוד הם יממנו ממשכורתם את השופטים והשוטרים והמגנומטרים והמנגנון, כלומר סדר גודל של 3000$ לכרטיס הכי זול כולל הצהרת הסכמה שהוא ו/או בני משפחתו ייפגעו מאלימות.

אנחנו חברה שהופכת ליותר ויותר אלימה. המצב בכבישים מטורף, מלחמות, נרצחים בחברה הערבית, אלימות במשפחה, כל מה שתרצו.

ולכן אני באמת מאמין שהדרך היחידה למנוע אסונות היא:

הימנעות!

הוספה כמה שעות אחרי שפרסמתי את המאמר: מיד לאחר שריקת הסיום, ירדו שלושה אוהדי ביתר ירושלים למגרש באשדוד וקשר אשדוד, נועם מוצ'ה, ספג בראשו חבטה מאחד מהם.


האוהד, בן 14 , נעצר.

עד אנא אנו באים?

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u
Subscribe
Notify of
72 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
עמיחי קטן
20/10/2025 16:37:17

אני מאוד מעריך אותך ואת הדעות המגוונות שלך מולי, אבל הפעם אני נאלץ לחלוק עליך מכל וכל.

  • נוכחות צופים היא חלק משמעותי בספורט, וראינו בקורונה ובסיטואציות אחרות כמה זה היה חסר.
  • הבעיה היא לא נוכחות צופים, אלא התנהגות של חלק קטן מהם, ומספיק להוציא אותם כדי לפתור את הבעיה.
  • הבעיה היא רק בחלק קטן מאירועי הספורט, וברובם אין בעיה של אלימות.
  • לבטל את נוכחות הקהל באירועי ספורט כי לפעמים יש אלימות זה כמו לאסור על אנשים לחצות כביש כי לפעמים יש תאונות.
  • הימנעות לא פותרת שום בעיה אף פעם ואתה בסך הכל מעביר את האלימות מהאצטדיון עצמו אל הרחבה מחוצה לו אל כל מקום אחר. אולי אם יבטלו את המשחקים בכלל לא יהיו מכות בין אוהדי כדורגל, אבל אז ימצאו נושאים אחרים לריב עליהם.
  • כפי שציינת, הבעיה לא קשורה דווקא לספורט, ואני מוסיף שהיא לא ייחודית דווקא לחברה הישראלית (שדווקא סובלת מזה פחות מאשר חברות מערביות אחרות), ולכן גם הפתרון לא קשור לספורט.
NBA בדם
20/10/2025 16:52:27

+100

עמיחי קטן
20/10/2025 17:27:38
Reply to  מולי

הבעיה היא לא רק של ישראל, ולמרות שאנחנו חווים את מה שקורה אצלנו, הדשא של רוב השכנים במצב פחות טוב כרגע.
לגבי השאלה איך מתמודדים עם אלימות – התשובה שלי היא חינוך. הימנעות זה בדיוק ההפך

עמנואל אוחנה הלקין
Reply to  מולי

המשטרה עדיין לא השתמשה בכל האמצעים כדי למנוע את האלימות. אם היא תשתמש בכל אמצעי שעומד לרשותה ועדיין המצב יהיה כמו שהוא עכשיו נדבר שוב.

עמנואל אוחנה הלקין
Reply to  מולי

על איזה אמצעים אנחנו מדברים? אם אנחנו מדברים על אמצעים שיזהו את הפושעים וייתנו להם עונש ראוי, אם אנחנו מדברים על עונשים שירתיעו את הפושעים מלחזור לפשעם, אם אנחנו מדברים על אמצעים שימנעו מהפושעים להכניס את אמצעי הפירוטכניקה המסוכנים אז כן בוודאי שאני רוצה לאפשר את זה.

דוקטור רזי הופמן
21/10/2025 10:19:14
Reply to  מולי

השתתפתי בהפגנו של ערסוואת בת ים כשהמשטרה הגיעו וכשראו שאנחנו פודלים ולא מפרים את הסדר הציבורי, הם עזבו.
אפשר להיות ערסים וערסוואת ולשמור על הסדר הציבורי, אפילו במגרשים.

דוקטור רזי הופמן
21/10/2025 10:17:31
Reply to  מולי

יש פיתרון, זה נקרא מודיעין.
צריך להשקיע כסף ואנשים שמביאים פירוטכניקה ואלימות יורחקו ל-ת-מ-י-ד ממגרשים ותחרויות ספורט בכללי!

LeGoat
LeGoat
20/10/2025 16:41:21

אתה צודק.
גם בכביש מסוכן צריך לאסור על תחבורה מכל סוג.
איזה עניין יש בספורט בכלל אם לא האוהדים?? יפאשיסט עלוב, איזה טור מביך

LeGoat
LeGoat
20/10/2025 17:30:48
Reply to  מולי

בערך 20 במגרש/ אולם ו40 בבית
חד משמעית כן פחות אוהד ופחות מחובר ונהנה מהבית
יש זכות בלעדיי אבל לא בלי כל הקהל
חד משמעית בעונת קורונה פחות אהדתי את הקבוצה ופחות הייתה משמעות לספורט
פאשיט או מי שמציע באופן גו וגוע בכולם, להשמיד עניין כל כך משמעותי בחיים של אנשים כמו ספורט, כי לא מצליחים להתמודד עם אלימות של המיעוט

LeGoat
LeGoat
20/10/2025 17:33:01
Reply to  LeGoat

באמת נתת את הקורונה כדוגמא? איזה ערך היה לספורט בלי קהל בתקופת הקורונה?! כל המשחקים היו עצובים , חסרי אנרגיה ואווירה.

birdman
birdman
20/10/2025 18:41:35
Reply to  LeGoat

איי-יי-יי… להבדיל מאתרים כמו ynet לדוגמא, הכתיבה כאן מתבצעת בחינם בשבילי ובשבילך. לאחר מכן מתפתח כאן דיון, כמו שמדברים על ספורט כשהולכים לארוחת צהריים עם קולגה לעבודה. אין צורך בגישה מיליטנטית. מולי איש יקר.

סוסמעץ
סוסמעץ
21/10/2025 5:43:03
Reply to  LeGoat

תגובה מביכה של טרול
==
או סתם עוד חמום מוח

LeGoat
LeGoat
21/10/2025 9:31:27
Reply to  סוסמעץ

כל פעם שמתרחש אירוע אלימות בספורט מולי האיש היקר מנצל את זה בשביל לפרסם את הדעה ההזויה שלו, אז סליחה אבל איש יקר או לא אני לא יודע לא מכיר אבל ההטרלה היא הטור שלו. כאילו כל המדינה וכל החברה האנושים מתקיימת בהרמוניה פיס אנ לאב ורק בספורט יש אלימות. כשבפועל החיים מורכבים, קשים, יש אלימות בכל מקום והספורט זה מפלט נחמה בידור וכיף של חלק כל כך גדול באוכלוסיה וזלזול כזה באוהדים הוא ביזארי בעיני ואני לא חושב שצריך לאשר את פרסום הטור הזה כל פעם מחדש.

Last edited 1 day ago by LeGoat
LeGoat
LeGoat
21/10/2025 11:12:11
Reply to  LeGoat

עם זאת, מתנצל על ההתבטאות המתלהמת בתגובה הראשונה. שילוב של אמוציות מביטול של משחק שציפיתי לו והייתי באיצטדיון, שבעיני נובע מנקמנות וחוסר יכולת של המשטרה לעשות את עבודתה (להתמודד עם עבריינים ולהכיל פציעה קלה מאד ביד כי הם בחרו בקריירה מעט מסוכנת במודע), ביחד עם דעה שאני מאד לא מסכים איתה אבל זכותך המלאה להחזיק בה.

birdman
birdman
21/10/2025 11:37:37
Reply to  LeGoat

הכול טוב איש יקר, גם לדעתי היה צריך לקיים את המשחק. שמעתי את השידור ברשת ב׳, השדר אמר ״זהו, האבוקות כבר מאחורינו, מה הבעיה לקיים עכשיו את המשחק?״

תומר
20/10/2025 16:51:38

אני לא בטוח אם זה נכתב כפרודיה או באמת
ברור שאני לא מסכים עם הדרישה הזו בשום צורה
אירוע ספורט קיים ומתקיים למען הקהל, לא כדי לספק גחמה של בעלים ולא כי הספורטאים אוהבים לשחק
הקהל הוא ההצדקה היחידה לקיום משחקים

אפשר להגיד שבעידן שבו השידורים הישירים זמינים מכל אירוע בכל זמן, אפשר להסתפק בקהל שיושב בבית, אבל:
א) זה יפגע באירועים עצמם (כפי שהספורטאים עצמם מודים)
ב) זה לא ייתן תשובה לאוהדים בליגות הנמוכות
ג) זה פשוט יעביר את האלימות מהיציעים אל הרחובות

העניין הוא שיש מקומות שבהם הצליחו להתמודד עם הבעיה בצורה מוצלחת, ולא על ידי ניפוץ גולגלות על ידי המשטרה.
אם הדלקת אבוקות תיאסר ותיאכף בקפידה
אם קבוצות שלא יחששו להתעמת עם הגרעין הקשה, תתחלנה להגיש תביעות אזרחיות על עשרות אלפי שקלים בגלל נזקים מאוהדים ספציפיים, תראה איך גם השרופים באוהדים מתחילים לרסן את עצמם
אם אוהדים אלימים יחוייבו להתייצב בתחנת משטרה בזמן משחק זה יוציא גם אותם מהתמונה

אלה הם רק חלק מהאמצעים שנוסו והצליחו במקומות אחרים, אבל ברור שיותר קל להכניס יס"מ עם אלות שירביצו לילדים שלא הספיקו לברוח

Last edited 2 days ago by תומר
תומר
20/10/2025 17:31:58
Reply to  מולי

לא כל כך הבנתי מה הקשר בין הטענה שלי שהקהל הוא ההצדקה לספורט לבין שורת הסלוגנים שאיתה ענית
אם לא עבור הקהל, למה בכלל מתקיימות ליגות מקצועיות?

לגבי הטענה שרובנו צופים במשחקים בטלוויזיה, חשבתי שהתייחסתי לזה בהרחבה אבל מסתבר שלא הייתי מספיק ברור אז ארחיב יותר:
א) זה יפגע באירועים עצמם (כפי שהספורטאים עצמם מודים) – אין דבר עצוב יותר מאירוע ספורט שמתקיים ללא קהל. זה לא אני אומר אלא הספורטאים. זה נכון לדרבי, לאולימפיאדה, ל NBA ולטור דה פראנס. בלי הקהל הספורטאים הם לא יותר מכמה מבוגרים שמשחקים קצת
ב) זה לא ייתן תשובה לאוהדים בליגות הנמוכות – אתה קצת שוכח שגם אם את הדרבי התל אביבי משדרים בטלוויזיה, את רוב משחקי הליגה לא משדרים. את הליגות הנמוכות לא משדרים כלל, כולל את הדרבי הרחובותי (זה שבמהלכו נרצח קינד). אבל זה לא נגמאר בכדורגל, כדורסל משדרים חלק קטן מהמשחקים, אתלטיקה כמעט ולא וכדוריד אפילו פחות, על ראגבי וכדורמים אני לא מדבר בכלל. אז אולי את האמירה באדום בולט שמעתה חייבים לאסור על נוכחות צופים בכל תחרויות ספורט בארץ ובעולם!, לא יזיק לסייג
ג) זה פשוט יעביר את האלימות מהיציעים אל הרחובות – לא חסרו מקרים שארגוני אוהדים עשו אמבוש לאוהדים של קבוצות אחרות. בחו"ל הם גם קובעים מקומות לריב בהם. בסוף מדובר באנשים אלימים שמוציאים את האלימות שלהם לפועל במגרשים. לא תילחם בהם, יוציאו את האלימות במקומות אחרים

תומר
20/10/2025 18:11:47
Reply to  מולי

קשה לי להבין איפה ראיתי שאני לכאורה נותן הצדקה לאלימות במגרשים. הרי פירטתי לפחות שתי דרכים להתמודדות עם הבעיה והדברים ידועים

האמירה שלי נגעה ישירות לטענה שלך שאפשר בלי קהל כי במילא רואים משחקים בטלוויזיה. עניתי על הטענה הזו בשלוש תשובות: 1) זה יקלקל את הספורט; 2) לא כולם רואים משחקים בטלוויזיה; 3) זה לא יעזור

הצדקה לא הייתה פה

עמנואל אוחנה הלקין
Reply to  תומר

כל מלה בסלע.

איש הערפל
איש הערפל
20/10/2025 17:36:22

פתרון מעניין אך לא ריאלי ולא הגיוני, מזכיר לי סיפור (לא יודע אם אמיתי) – בדרום אפריקה קצת אחרי נפילת האפרטהייד, הפשע יצא לחלוטין מכלל שליטה ברמה שנאנסה אישה כל כמה שניות. במסיבת עיתונאים אתגרו את הבנגביר שלהם והוא בתגובה, חיכה כמה שניות, וענה – הנה אף אחת כאן לא נאנסה, על מה אתם מדברים?…
ואגב לפרוטוקול, אני זוכר מצוין את אסון הייזל שלא ציינת, הייתי בן 11 ולא אשכח את המשחק הזה והתמונות שהגיעו אחרי.
אם הצליחו באנגליה, אין סיבה שזה יצליח בכל מקום, המשוואה מאוד פשוטה – הרתעה וחינוך. ברגע שהעונשים יהיו כספיים בתוספת מאסר, אז זה ימנע את הברדק הזה של האבוקות, כמו שאנשים לא הולכים ורוצחים כי בא להם, אז על אותו משקל. לא מבין באמת מה הבעיה גם לעשות חיפוש כמו שצריך בכניסה לאצטדיון, זיהוי של כל מי שנכנס והיכן יושב, מצלמות לכיוון הקהל שתדע בדיוק מי זרק מה, אכיפה. ברגע שאנשים יידעו את זה, יתחילו לחשוש ולאט לאט זה ייעלם.
מה לדעתך יקרה עם אלה שעשו את הברדק בדרבי? זאת התשובה למה.

דוקטור רזי הופמן
21/10/2025 10:22:29
Reply to  מולי

כשמיטץ גולדהאר רצה לקנות שטח ביבנה או מקום אחר ולהקים שם אצטדיון למכבי תל אביב עשו לו את המוות עד שירד מהרעיון. מדינת הפקידונים אמרה אולי. על כמה מסמכים צריך לחתום בגלל כל אותם פקידונים?

האווי לאסוף
האווי לאסוף
20/10/2025 17:38:36

יש עוד הרבה פתרונות שצריך לנסות לפני, אבל בגדול אני מסכים: אם אין דרך לאהוד בלי אלימות, שלא יהיה קהל. זה לא רק האבוקות והחזיזים, זה גם המכות לפני ואחרי המשחק, האוהדים שמחפשים בני מיעוטים בשביל לפרוק לחץ ומה לא. הספורט שלנו הפך להיות שדה קרב.
אם מה שיש לאוהדים ה'שרופים' האלה להציע לי זו אלימות, אני כבר מעדיף את גרסה הבילוי הקפיטליסטית של הספורט האמריקאי. גו טים ויאללה לקנות נקניקיה

(ולרשימה שפתחה את הפוסט המעולה אפשר להוסיף את המאבטח יואב גליצנשטיין שנפצע מחזיז במלחה)

תודה מולי

עמנואל אוחנה הלקין

אין ערך לספורט בלי קהל. להגיד שאסור שבאירועי ספורט יהיה קהל זה לאסור על אירועי ספורט. לספורט אין משמעות בלי קהל ואין שום סיבה שהוא יהיה קיים בלי קהל.

עמנואל אוחנה הלקין
Reply to  מולי

לא יכול להיות שאתה מדבר ברצינות, מתי הפעם האחרונה שראית ספורט חובבני? אני משוכנע שרוב האנשים (כולל אני) ראו פעמים מעטות מאוד אם בכלל.

קפיץ
20/10/2025 18:18:07

אכן דל"פ. חייב לצאת חוצץ מולי – אוהב אותך המון אבל אני גם מדען. עד שלא תיתן למישהו מהכבדים פה לנהל ניתוח קוסט-בנפיט מעמיק של העלות האמיתית (נראה לי הנפצת פה מספרים קצת) אני שם אותך בצד הטועה. בתור מי שראה את מייקל, את מסי, את קיראלי ואת אליה סרור עושים את זה בלייב ומחשיב את הימים המדהימים האלו לחלק מהגדולים בחיי, לא אוותר על זה בחיים ואסור לנו כחברה לוותר על זה. פשוט לא אותו מוצר.

birdman
birdman
20/10/2025 18:32:38
Reply to  קפיץ

מאיפה הבאת את אליה סרור? הייתי צריך לעשות עליו גוגל 🙂

Yinon Yavor
21/10/2025 0:06:45
Reply to  birdman

אח של בניה, לא?

דוקטור רזי הופמן
21/10/2025 10:23:22
Reply to  קפיץ

+1966

birdman
birdman
20/10/2025 18:19:28

לשיטתך, הדרך למנוע תאונות דרכים היא לאסור על נסיעה בכבישים.
גרתי כמה שנים באנגליה. כל האוהדים במשחק כדורגל מצולמים. במידה ויש אלימות, היא משודרת בתוכנית ׳Watch Dog׳ שזה משהו מקביל לתוכנית ׳בשידור חוקר׳ ולא חסרים אזרחים ששמחים לזהות ולמסור למשטרה את שם המתפרעים. כך מיגרו שם את תופעת האלימות בכדורגל.

birdman
birdman
20/10/2025 18:30:06
Reply to  מולי

באנגליה זה עבד.

תומר
20/10/2025 18:47:39
Reply to  מולי

מולי, אבל אתה כותב קודם שצריך לשבור הכל כי אין מה לעשות ואז כשמציעים הצעות אחרות אתה אומר שאחלה והכל אבל לא ניסו את זה
הרבה לפני שמקיימים ספורט בלי קהל (שגם את זה לא מנסים ולא ינסו) עדיף למצוא פתרונות אחרים

דוקטור רזי הופמן
21/10/2025 10:24:29
Reply to  birdman

הלוואי אצלנו!
תכנית כזו היתה ממגרת אלימות במגרש.

birdman
birdman
21/10/2025 11:39:26

👍

תומר
20/10/2025 18:51:05

https://x.com/avishaigrinzaig/status/1980297126325227839

דיווח ל אבישי גרינצייג בטוויטר:

בית המשפט חייב את ששת אוהדי מכבי חיפה שזרקו אבוקות במשחק נגד מכבי תל אביב בעונה שעברה, והובילו לפיצוצו ולהפסד טכני – לפצות את קבוצת מכבי חיפה ב1.7 מיליון שקל, על אובדן חסויות והכנסות שונות כמו גם פיצוי על הקנס שהקבוצה נאלצה לשלם וכן פיצוי על הפגיעה בתדמית הקבוצה.

כמו כן, בית המשפט אישר צו מניעה קבוע המרחיק אותם מכל משחקי הקבוצה לצמיתות.

לצד זאת, ההליך הפלילי נגד האוהדים נמרח במשך 8 חודשים, ולא התקדם כלל עקב בקשות ארכה חוזרות ונשנות מאז פברואר 2025.

לאור הסרבול בהליכים הפליליים, רק תביעה אזרחית של הקבוצות נגד האוהדים שלהן עצמן תעבוד. ששת האוהדים האלו אולי יפרסמו פוסטים מתבכיינים ואולי אפילו יצליחו לגייס חלק מהכסף בגיוס המונים אבל אני די בטוח שלא רק שהם לא יגיעו יותר למשחקים, מי שמכיר אותם כבר לא יגיע עם אבוקה ולו בגלל שיצטרכו לעבוד בשלוש עבודות כדי לשלם את הקנס

NFS
NFS
20/10/2025 20:00:57

לחלוטין לא מסכים.
רק תשווה את אולימפיאדת טוקיו לאולימפיאדת פאריז – אי אפשר בלי קהל, זה מרגיש כמו אוכל בלי מלח פלפל ותבלינים

jefffoster10
20/10/2025 20:12:32

תודה מולי, אכן דל"פ וגם אני נאלץ שלא להסכים איתך. דווקא הקורונה הייתה דוגמה מצוינת לככה שספורט בלי קהל זה לא אותו הדבר. היום גם כל עניין התפאורות והאווירה היא חלק מחווית הצפייה גם מהטלוויזיה – סובייקטיבית, אני מחכה לתפאורות.
מילה לגבי אסונות – ברדפורד, הייזל, הילסבורו, נבחרת גואטמלה, אדהם שביטה ועוד ועוד – במרבית המקרים שציינתי, מרבית האשמה אינה על האוהדים אלא על הרשויות. בהייזל אכן התפרעויות האוהדים האנגלים היו הגורם המוביל לאסון, ואכן הקבוצות האנגליות הושעו לחמש שנים מהמפעלים האירופיים וטיפלו ביד קשה נגד החוליגניזם. בהילסבורו לעומת זאת, מרבית ההרוגים היו כתוצאה ממחדל פושע של הרשויות שלא פתחו את השערים ולא אפשרו לאוהדים לרדת לדשא, ושנים אח"כ עוד ניסו לטייח את רשלנותם. גם בדרבי עכשיו, עיקר הנפגעים היו כתוצאה מהתנהלות שערורייתית של המשטרה, מכות של שוטרים לאוהדים ללא הבחנה, פרשים ונקיטת פעולות לפיזור הפגנות איפה שממש ממש לא צריך לנקוט פעולות כאלה.
לגבי פירוטכניקה – אין ספק שזה טמטום לזרוק את הפירוטכניקה מהיציע לדשא והסכנה ברורה. מה עושים במקרה הזה? או שאוכפים בצורה יותר טובה את האיסור כל הכנסת הפירוטכניקה (סיורים יומיים באיצטדיון שבוע לפני, לוודא את המצבורים שהאוהדים מחביאים; העסקת יותר שוטרות לביצוע בדיקות גם לנשים וילדים…אפשר למצוא מה לעשות), או שמכירים בעובדה שהפירוטכניקה לא תיעלם מעצמה ומאסדרים אותה – הגדרת יציעים בהם מותר להבעיר פירוטכניקה, הגדרה איזו סוג של פירוטכניקה מותר להכניס (אבוקה כן, חזיז לא, נניח לפי מידת הסיכון), ומי שמפר את ההנחיות – האיצטדיון מצולם, אפשר לאתר בקלות, להשעות לצמיתות כעבירה מנהלית ולפעול ביחד עם הקבוצות לתבוע אותו פלילית ואזרחית. בשביל כל זה אבל, הרשויות – מדרג מחוקק ומטה – צריכות פשוט לעשות את העבודה שלהן. ולדעתי כאן נעוצה הבעיה, ולא באלימות האוהדים או באמוציות שלהם – זה ספורט, זה אמוציונלי, זו הסיבה שאנחנו כל כך אוהבים אותו וזו הסיבה שלפחות אני סולד במידת מה מקהל נקניקיות אמריקאי שיותר מעניין אותו הkiss cam מהמשחק. קצת כמו שעבור פנטזיסטים כדוגמת ליאו מסי או בהשאלה קיירי אירווינג אנחנו "קונים כרטיס", בשביל היצירתיות ואפילו האמנות הזו שהם יוצרים על המגרש או הפרקט, גם בשביל הקהל אנחנו "קונים כרטיס", בשביל אותה יצירתיות (תפאורות, שירים, אפילו קללות – מציע לכם ללכת למשחקים בדרום אמריקה).
מה הנקודה שלי מכל המלל הזה ששפכתי כאן? ענישה קולקטיבית היא לא הפיתרון, היא אף פעם לא הפיתרון ואני מתקשה לחשוב על מקרה אחד שענישה קולקטיבית עבדה – האר את עיני. כמו שעונשי רדיוס לא עובדים, ככה גם משחקים בלי קהל לא יעבדו. זה הפתרון הקל והפשוט, כמו ביטול המשחק אתמול (אני לא מקל ראש בחשיבות ובעלויות של פתרון קל ופשוט, יש גם לזה ערך), אבל כאן לדעתי ענישה קולקטיבית תהיה מקרה קלאסי של שכרו יצא בהפסדו. לפעמים צריך ללכת בדרך החתחתים הקשה, היקרה והארוכה יותר, אם רוצים לפתור בעיה באמת, וכאן הדרך היא שהרשויות יעשו את העבודה שלהן כמו שצריך. אין פתרונות קסם של זבנג וגמרנו.
====
קצת למעלה מזה, לדעתי יש מקום לדעה הזו שמולי הביע כאן, בעיני היא דעה מאוד לגיטימית. זה שאני לא מסכים איתה בכלל לא שוללת כהוא זה את הלגיטימיות שלה בעיני, בנוסף לכך שמדובר בחשיבה "מחוץ לקופסה" במידה מסוימת כדי לפתור בעיית שורש. תודה על הפוסט.

עמנואל אוחנה הלקין
Reply to  מולי

בוודאי שהוא נחות, כשאתה רואה NBA או הולך למשחקים זה לא בשביל האווירה והקהל בניגוד לכדורגל או כדורסל אירופאי.

MacLeod 1
MacLeod 1
20/10/2025 20:22:33

הבעיה היא גברים בגיל 16-35 בגדול. אם כבר, אז תמנע מהם להיכנס.

עמנואל אוחנה הלקין
Reply to  MacLeod 1

פשוט תמנע מכל הקהל להיכנס ותסגור עניין

גיא רוזן
20/10/2025 20:55:57

אני אתחיל במה שלומי הוא ברור –
אסור לקבל בהדלמה את האלימות.

אבל –

לקיים ספורט ללא קהל בגלל אלימות?
זה טיפול בסימפטום לא במחלה.
האלימות בחברה הישראלית זו בעייה עמוקה שיש לה סיבות רבות ורחבות –
פלסטר לא יפתור את הבעיה,
יש מצב שהוא רק יעמיק אותה.

אני הייתי ממליץ על מערכת אכיפה קצת יותר משמעותית,
על מערכת ענישה קצת יותר מרתיעה,
על מערכת חינוך קצת יותר מתוקצבת.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

אין מערכת ענישה. כולם יודעים מי האנשים ומשחררים אותם אחרי חצי שעה.

MBK
MBK
21/10/2025 4:43:07

לא חשבנו אחרת 😀

trusttheprocess
trusttheprocess
21/10/2025 6:12:05
Reply to  MBK

ווסטברוק אמר שלברון הוא fake person
לברון בתגובה אמר שווסטברוק הוא fake player

NBA בדם
21/10/2025 9:28:19

😂😂😂😅

דוקטור רזי הופמן
21/10/2025 10:29:32

חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח, גדול
סיפור לשעת לילה מאוחרת.

הסופר י. פרזי
הסופר י. פרזי
21/10/2025 1:02:49

רמת האלימות בארץ (ובעולם) הולכת ויורדת

MBK
MBK
21/10/2025 4:42:41

ההצעה שלך רצינית בערך כמו להציע לשחק כדורגל בלי כדור
הספורט נועד עבור הקהל ואין הצדקה לספורט מיקצועני ללא בסיס אוהדים
לשיטתך אם יש מקרה אלימות בבית ספר אז צריך להפסיק את הלימודים
אם נהג עבר עבירת תנועה אז צריך להוריד את כל הנהגים מהכביש

LiorD
21/10/2025 8:39:07

אולי גם נשחק בלי שחקנים ועובדי מועדון? הרי גילי ורמונט אמר בקולו ולציטוט שהוא ראה שחקנים שמסייעים (קרי מבריחים ומטמינים באצטדיון) אמצעים כאלה עבור האוהדים. אני במו עיני ראיתי שחקנים שבועטים בחימום כדורים ליציע, ואז איכשהו הכדורים האלה נזרקים למגרש.
ואני בטוח שזה קורה בהרבה קבוצות.

אבל יש משהו בדבריך.. שכחת הרבה אסונות: את אמיר רנד בן ה 15 שעד היום, 20 שנה אחרי, הינו פגוע מוחית ונמצא במוסד שיקומי. את המאבטח במלחה שאיבד שלוש אצבעות כשניסה לפנות "אמצעי פירוטכניקה", אסון הייזל ב 1985 בו נהרגו 40 אוהדים בעקבותיו נזרקו הקבוצות האנגליות מאירופה ל 5 שנים, אסון ברדפורד באותה שנה בו נהרגו 50+, והיו עוד המון, באפריקה, בדרום אמריקה..
רוב הנפגעים הם בד"כ בגלל אירוע שמייצר דוחק בלתי נסבל לגוף אנושי ולא אמצעי פירוטכניקה.

בנוסף, ישנה איזושהי התייחסות לדם האוהדים כדם פחות סמוק.
אני מתאר לעצמי מה היה קורה אם בהופעה של משינה או נועה קירל בפארק הירקון, מישהו היה זורק חזיזים ואבוקות בשביל "האווירה".
אם אם מישהו היה זורק רימון עשן במהלך הופעה של שלמה ארצי בקיסריה.
הרי אם זה מסוכן שם זה מסוכן בכל מקום לא? מה זה משנה אם נזרק עלי חזיז כשאני לובש חולצה של המועדון או חולצה מכופתרת שאשתי מכריחה אותי ללבוש להופעות?

בסיכומו של דבר ספורט בלי קהל זו כמו הופעת רוק בלי קהל. זה אירוע לא רלוונטי בעליל.

וכאן מילת המפתח "קהל". מי שמארגן את הבזיון הזה הוא לא קהל ולא אוהדי ספורט. הם באים כדי לנהל חשבונות פרטיים, והמשחק לא מעניין אותם. מעניין אותם שידברו עליהם. שהם "סוגרים חשבון" גם המשטרה, עם הנהלת המועדון, עם קבוצות חוליגנים ממועדונים אחרים, או אפילו (ואני יודע על מה אני מדבר) מול התארגנויות מהמועדון "שלהם".
מבחינת הזבל'ה שארגנו את מה שראינו בדרבי, פיצוץ המשחק הוא הצלחה גדולה מאוד. מדברים עליהם בכל הערוצים. הם קובעים את הכללים, הם יחליטו מה יהיה.

זוכר את אדהם שביטה? הוא נפגע בדרבי מרקטה מאולתרת ש"אוהדי הפועל" ירו לתוך יציע מכבי, והתוכנית היתה הרבה יותר "שאפתנית". היה יכול להיות אסון.
ולמה "אוהדים" במרכאות? כי מה להם ולכדורגל? הם בכלל לא באירוע בשביל המשחק, העידוד, ההזדהות, התוצאה.. הם באים בשביל דם.
קחו את הסיטואציה ממגרש כדורגל, לאולם הופעות, והכותרות כולן מדברות על פיגוע.
האנשים האלה נתפסו מבריחים אמל"ח בשימוש בקטינים, עגלות תינוק, כסאות נכים והיד נטויה.
"ספורט" מעניים להם את האחוריים.

תזכורת:
https://www.ynet.co.il/articles/0%2C7340%2CL-2881527%2C00.html

Last edited 1 day ago by LiorD
שי אבן צור
21/10/2025 9:35:49

לא נראה לי שהתכוונת ברצינות

golan
golan
21/10/2025 14:28:18

האלימות היא בעיה חמורה. בכל החברה, לא רק בספורט.
כמו שאתה אמור לחנך ילדים לא ללכת מכות בביה"ס, אבל לא סוגרים אותו, ככה גם בארוע ספורט.
הבעיה שאתה קורא דיווח על 50 רימוני עשן שנזרקו, ובסוף 3 עצורים.
זהו ? למה אין מצלמות, לזהות מי זרק, לחכות לו ביציאה עם ניידת ישר לבית משפט, ושיסביר לשופט ?
סביר שאחרי שני משחקים שיעצרו 40 זורקי רימונים/אבוקות- לא יזרקו יותר.
אם פואד היה יושב שנתיים על תקיפת ערן זהבי בדרבי, אף אוהד לא היה חולם לעשות את זה שוב, בפועל ישב 4 חודשים כי ניכו לו שליש והורידו לו מעצר בית מעברה קודמת (נשפט ל 14 חודשים כשהחוק קובע עד שנתיים)

צריך לעשות משהו רציני בשת"פ של הרבה גופים (חינוך בבי"ס, חקיקה ספציפית לספורט, שיפוט מהיר לעבירות כאלה, לחייב מועדונים למנוע ממי שהורשע באלימות בספורט את האפשרות לקנות מינוי לכל חייו. משטרה שתעבור עם כלבי אמל"ח למצוא את הסליקים באיצטדיון ביום המשחק, אמצעים טכנולוגיים…)
אבל לסגור זה לא פיתרון.

LiorD
21/10/2025 14:58:31
Reply to  golan

פואד זה כבר פאסה.. בינואר 2025 , פרצו שלושה אוהדי הפועח למגרש היכו ואיימו על מתן ענבר שוער נוף הגליל, תוך כדי משחק כמובן.