יומן אולימפי פריס 2024 – 14 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 14 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 14 / עמיחי קטן

1. הישראלים שהתחרו אתמול.

דריה אטמנוב התחרתה בשלב המוקדמות של ההתעמלות האמנותית, שם יש במשחקים האולימפיים רק קרב-רב ואין תחרות על כל מכשיר בנפרד. אטמנוב דורגה עשירית גם בחישוק וגם בכדור ומצאה את עצמה במקום ה-11 אחרי 2 המכשירים האלה, כשרק 10 הראשונות מעפילות לגמר, אך בסשן השני של היום היא השתפרה וסיימה חמישית בסרט ותשיעית באלות. בסך הכל, אטמנוב רשמה שלב מוקדמות בלי טעויות גדולות, ולמרות כמה אי דיוקים קטנים שמנעו ממנה להתברג גבוה יותר, היא העפילה לגמר מהמקום השביעי ותתחרה בו היום.

בענף השייט, גל צוקרמן התחרתה בשיוט חצי גמר אחד, אך האמריקאית ניצחה בו וצברה את הניצחון השלישי, בנוסף לשניים איתם היא התחילה את השלב בגלל הדירוג הגבוה בשלב המוקדם, והעפילה לגמר, וכך הסתיימה התחרות של צוקרמן, ממנה קשה ללמוד הרבה כי התקיימו רק 6 שיוטים רגילים ואחד של חצי גמר, כשבמקור היו מתוכננים 16 שיוטים. בכל הנוגע לנועה לסרי וניתאי חסון ב-470 המעורב, אצלם שיוט המדליות התקיים והם סיימו בו במקום החמישי, מה שהעלה אותם למקום השביעי בדירוג הסופי, וגם אם הם היו יכולים לעשות יותר, זו עדיין תוצאה די טובה עבורם.

2. הישראלים שיתחרו היום.

מתן רודיטי פרץ לתודעה הישראלית כשסיים במקום הרביעי במרתון השחייה של 10 ק"מ במשחקי טוקיו, ובשנים האחרונות הצליח לשמור על מקומו בצמרת והתברג בטופ 10 ברוב התחרויות המרכזיות, כולל אליפות העולם השנה שהעניקה לו את הכרטיס למשחקים. בדומה לתחרות הטריאתלון, הרצון של המארגנים שתחרויות השחייה הפתוחות יתקיימו בנהר הסן יצרו בעיות עבור הספורטאים שלא יכלו להתאמן בחלק מהימים לפני, אבל השבוע האחרון היה נוח יותר מהבחינה הזאת וכך ביום רביעי התאפשר אימון בנהר, וייתכן שזה יסייע לשחיינים ללמוד להכיר את המסלול בו הם צפויים לבצע כמה הקפות במשחה הזה.

דריה אטמנוב העפילה לגמר האישי כאמור, והוא יתקיים היום. היכולת והציונים שלה בשלב המוקדמות הספיקו למקום השביעי, כך שעל מנת להתברג גבוה יותר היא תצטרך לשפר את רמת הביצוע שלה בחלק מהתרגילים, ובכל זאת, כדאי להזכיר שמלבד האלופה האולימפית לינוי אשרם, הישג השיא של מתעמלת ישראלית בתחרות הזאת הוא המקום השביעי, אותו השיגה ניקול זליקמן במשחקי טוקיו ונטע ריבקין, הפרשנית היום שגם עשתה זאת במשחקי טוקיו, שסיימה שביעית במשחקי לונדון. אטמנוב יכולה להפתיע ולהגיע לצמרת הגבוהה, אבל היא תצטרך בשביל זה הילוך שלא ראינו במוקדמות אתמול.

כמה שעות לפני הגמר האישי הזה, נבחרת ישראל תעלה לתחרות הקבוצתית. ישראל היא אלופת העולם המכהנת בקרב-רב הקבוצתי וההרכב של אופיר שחם, דיאנה סברצוב, אדר פרידמן, רומי פריצקי ושני בקנוב זכה להישגים רבים בשנים האחרונות והתברג בצמרת בכל תחרות אפשרית. בהיעדרה של רוסיה, האיום המרכזי על הנבחרת בכחול-לבן זו נבחרת בולגריה, ועל אף שהשאיפות הישראליות כאן הן גבוהות, בשלב הראשון המטרה היא לעבור בלי בעיה את המוקדמות היום ולהגיע לגמר מחר בעמדה טובה במאבקי הצמרת, כשכדאי להזכיר שהישג השיא של ישראל באולימפיאדה זה מקום 6.

שלי בובריצקי ואריאל נשיא הן צמד הישראליות שמתחרות בענף השחייה האמנותית, והן יתחרו היום בשלב הטכני ומחר בשלב החופשי של התחרות. בובריצקי כבר הייתה במשחקי טוקיו יחד עם עדן בלכר והן סיימו במקום ה-15 ולא עלו לגמר, אבל כמה שינויים בשיטת הניקוד והתחרות, כמו ביטול שלב הגמר והסתפקות בשלב הטכני והחופשי פעם אחת כל אחדף ואולי גם ההיעדרות של רוסיה, שיפרו את מצבה של ישראל בענף, ובאליפות אירופה האחרונה זכו בובריצקי ונשיא במדליית ארד בכל אחת מהתחרויות האלה. נדמה לי שמטרה ריאלית והישג נאה עבורן יהיה מקום בטופ 10, אבל ככל שהתחרות תתקדם נוכל לדעת יותר לאן פנינו מועדות.

4. הישראלים שיתחרו מחר.

מיכאל יעקובלב פתח את תחרות הספינט עם שיא אולימפי שהחזיק דקה ואז הפסיד בשמינית הגמר על חודה של אלפית השנייה, והיום הוא יפתח את התחרות השנייה שלו, תחרות הקיירין. מי שרוצה באמת לדעת איך זה עובד שיקרא את ההסברים של פאקו, אבל הבסיס הוא שמדובר במקצה של 6 רוכבים שעושים 3 הקפות מאחורי אופנוע שמגביר קצב ואסור לעבור אותו, ואז האופנוע נוטש לפני 3 ההקפות האחרונות ונפתח מירוץ ספרינט. בניגוד לתחרות הספרינט שבה הפורמט מבוסס על תחרויות של לא יותר מ-2-3 רוכבים במקביל, הנוכחות של יותר רוכבים קצת מעקרת מתוכן את הניסיון לחסום יריב בודד, מכיוון שכמעט תמיד יהיה מי שינסה לתקוף, ויהיה מעניין לראות את יעקובלב בתחרות הזאת, בתקווה שהפעם הזמנים הקטנים יעבדו לטובתו.

הפעם הוחלט שמרתון הנשים יהיה זה שיתקיים ביום האחרון של המשחקים וזה של הגברים יהיה יום אחד קודם, ובמקצוע המרתון אנחנו מקבלים 5 מתוך 6 הנציגים של ישראל באתלטיקה. אצל הגברים יש 3 נציגים והם מארו טפרי, גשאו איילה וגירמה אמרה. טפרי הוא זה שרשם את ההישגים המשמותיים יותר מהם כשסיים 13 במשחקי טוקיו וזכה במדליות כסף באליפות אירופה ב-2022 ואליפות העולם ב-2023, איילה זכה בארד באותה אליפות אירופה במינכן, והם הובילו את ישראל לזהב קבוצתי, תואר שמחולק רק באליפויות אירופה כרגע, והוא גם זה שמחזיק כרגע בשיא הישראלי בריצת המרתון, ואילו אמרה סיים תשיעי באותה אליפות אירופה ב-2022. יחד עם גם זכו בכסף הקבוצתי בחצי מרתון באליפות אירופה האחרונה, אז החליטו לצמצם את התחרות בגלל הסמיכות למשחקים האולימפיים. בכל מקרה, מדובר בסגל הישראלי המרשים ביותר שנראה במקצוע של ענף האתלטיקה אי פעם, ויש ציפיות לתוצאות טובות בצמרת.

4. סיכום ענף השייט.

לא רק בענף הזה, ראינו שהמארגנים חשבו לפעמים על הנופים של צרפת יותר מאשר על המיקום האידיאלי לתחרויות מסוימות, אך בענף השייט זה בלט במיוחד עם כמות יוצאת דופן של דחיות וביטולים. מתוך 102 שיוטים שהיו צריכים להיות עם נציגות ישראלית, לא כולל שלבי הכרעה ושיוטי מדליות, בפועל התקיימו רק 65 מהם, וגם אלו שהתקיימו סבלו כמעט כולם מדחיות חוזרות ונשנות. שרון קנטור קיבלה 14/20, תום ראובני קיבל 13/20, שי קקון קיבלה 9/10, עומר ורד וילנצ'יק קיבל 8/10, נועה לסרי וניתאי חסון קיבלו 8/10, דור זרקה קיבל 7/16 וגל צוקרמן קיבלה רק 6 שיוטים מתוך ה-16 שהיו מתוכננים עבורה.

ורד וילנצ'יק וקקון סומנו כשניים שלא צפויים להתברג בחלק העליון, וכך קרה כשורד וילנצ'יק סיים במקום ה-30 וקקון במקום ה-24, אך שניהם הראו פוטנציאל ויכולת טובה בחלק מהשיוטים, ובסך הכל יכולים להיות מרוצים. זרקה סיים בסביבות הטופ 15 ברוב התחרויות הגדולות האחרונות שלו, וכך גם הפעם כשסיים במקום ה-13, ואילו האחרים התברגו בטופ 10. צוקרמן קיבלה הכי מעט תחרויות מכולם ולא הספיקה להיכנס לעניינים, כך שהיא סיימה עשירית והודחה אחרי חצי גמר אחד, ואילו הצמד המעורב חסון ולסרי נעו בסביבות מקומות 5-7, ירדו למקום השמיני לפני שיוט המדליות ועלו בו בחזרה למקום השביעי. את מדליית הכסף של שרון קנטור ואת הזהב של תום ראובני אנחנו עוד זוכרים היטב, והם גולת הכותרת במשחקים המוצלחים ביותר של ישראל בענף השייט, שמגיעים אחרי קמפיין אולימפי בו הנשים ב-IQ פויל זכו בכל תואר אפשרי כמעט.

5. רגעים מכמה ענפים.

הראשון זה מהלך הגנתי מרשים של ויקטור וומבניאמה בניצחון של צרפת על גרמניה בחצי הגמר אתמול, השני זה לסטיל טבוגו, האלוף האולימפי הטרי בריצת 200, השלישי זה ההישג המרשים של נבחרת ניגריה בכדורסל נשים והרביעי זה שיא העולם של סידני מקלוגין-לברונה בריצת 400 מטר משוכות.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אהרון שדה
09/08/2024 9:57:57

תודה רבה עמיחי
מראש הערכתי שאטמנוב תקרא תיגר על מדליה
היום אני לא חושב כך שכן הפער אתמול היה גבוה מדי
היא צפויה לסיים 5-8 שזה הישג נאה אך התרגלנו ליותר
במרתון יש לנו כמה מרתוניסטים בצמרת העולמית כולל ספליטר בנשים שתתחרה ביום ראשון האחרון לאולימפיאדה.
אבל אני מניח שהסיכוי לפודיום לא גבוה
כי יש סוללה של רצים איכותיים
וגם כי באליפות עולם לא כולם רצים כי יש הרבה מרתונים יוקרתיים בעונה ואי אפשר לרוץ יותר מ 2-3 בעונה
אז לפעמים מוותרים על אליפות עולם
אך לא על אולימפיאדה שם כולם רוצים להגיע .

אבל הסיכוי קיים

לצערי רודיטי ברגעים אלו לא באזור המדליות

מה שמשאיר אותנו עם הנבחרת האומנותית
שצריכה ויכולה להביא את המדליה השביעית
וייתכן מאד שהשנייה המזוהבת