יומן אולימפי פריס 2024 – 13 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 13 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 13 / עמיחי קטן

1. הישראלים שהתחרו אתמול.

בניגוד למשחקי טוקיו, הפעם השם של אבישג סמברג היה מוכר עוד לפני המשחקים והרבה ציפיות היו לפני יום התחרות שלה, והיא פתחה טוב כשניצחה את הסיבוב הראשון והובילה בסיבוב השני של קרב שמינית הגמר, אך טעות אחת שלה הובילה למהפך בסיבוב השני, ומשם היא איבדה לחלוטין את המומנטום והובסה 10- 0 בסיבוב השלישי והמכריע. היריבה הסעודית שניצחה את סמברג הפסידה לתאילנדית וונגפטנקיט ברבע הגמר, כך שגם לבית הניחומים סמברג לא הגיעה הפעם, וסיימה את חלקה במשחקים מאוד מהר, כשבדיעבד דווקא העובדה שהיא דורגה גבוה יותר מאשר במשחקי טוקיו עבדה לרעתה.

מיכאל יעקובלב פתח את יום התחרויות שלו נהדר כשקבע שיא אולימפי לרגע במקצה המוקדמות, וסיים אותו במקום ה-3 הנהדר בסופו של דבר. בשני השלבים הבאים הוא עשה את שלו וניצח, אך בשמינית הגמר הוא פגש יריב בריטי, שבעצמו הפסיד קודם לכן ועבר את ההזדמנות השנייה, ושם הבריטי הצליח לשרוד את הספרינט של יעקובלב וניצח בהפרש של אלפית השנייה. יעבוקלב ירד לשלב ההזדמנות השנייה, שהפעם היה רק של אחד מ-3 ולא ראש בראש כמו בשלב אחד קודם, וסיים שני מתוך שלושה, מה שהוביל לכך שהוא סיים את חלקו בתחרות הזאת.

2. הישראלים שיתחרו היום.

על שיוט המדליות ב-470 כתבנו אתמול ואין מה להוסיף, למרות שהוא נדחה להיום בינתיים. גל צוקרמן התחרתה מעט מאוד במשחקים האלה, כשהיא השלימה רק 6 שיוטים מתוך 16 שתוכננו מראש, אך הצליחה להשתחל למקום ה-10 בסיומם ולהעפיל לשלבי ההכרעה. הפורמט לא עובד לטובתה כשהיא תצטרך לצבור 3 ניצחונות לפני שהיריבה האמריקאית תצבור ניצחון אחד, כשגם לשוויצרית יש יתרון של ניצחון אחד על פני צוקרמן והאוסטרלית, אבל ביום בודד הכל יכול להיות. מעניין לראות את ההבדל בין השיטה של שיוט המדליות, בה כל התוצאות הקודמות נשמרות לבין השיטה של ה-IQ פויל, שם היתרון של מי שסיים קודם מינימלי, ובאמצע השיטה של הקייט, שם הנקודות הקודמות לא נספרות, אבל יש יתרון מובנה משמעותי למי שדורג גבוה יותר.

דריה אטמנוב היא הנציגה הישראלית בתחרות היחידות של ההתעמלות האמנותית והיא תפתח היום את התחרויות שלה בענף שהביא המון הישגים לישראל בשנים האחרונות. אטמנוב עצמה הייתה אלופת אירופה באליפות שהתקיימה בארץ ב-2022, אך אז נפצעה ונעדרה כמעט שנה, מה שלא מנע ממנה לזכות בארד באליפות העולם בשנה שעברה אחרי שחזרה מהפציעה. באליפות אירופה האחרונה אטמנוב סיימה במקום ה-19 בלבד, אבל זה היה 3 שבועות אחרי שהיא זכתה בארד במשחקים האירופיים, כך שבשלב הראשון, המטרה של אטמנוב היא להיות בין 10 הראשונות שמעפילות לגמר, ומשם יהיה אפשר להעריך טוב יותר את רמתה ביחס לאחרות.

3. לקראת קרבות המדליות בכדורגל.

לא דיברנו על טורניר הכדורגל מאז שנבחרת ישראל הודחה בשלב הבתים, וכעת, לקראת הקרב על הארד והגמר בשני הטורנירים, כלומר גם אצל הגברים וגם אצל הנשים, נפנה את המבט לשם. אצל הגברים, נבחרת ספרד אמנם הפסידה למצרים ואיבדה את פסגת בית ג', אבל לא התקשתה נגד יפן ברבע הגמר כשצמד של פרמין לופז מברצלונה הוביל אותה לניצחון 3- 0. מצרים גם היא העפילה לחצי הגמר, אך אצלה זה היה הרבה יותר קשה אחרי שער שוויון בדקה ה-88 וניצחון 5- 4 בפנדלים אחרי 1-1 קודם לכן. רבע הגמר המוחץ ביותר היה זה שהפגיש את מרוקו וארה"ב, שם המרוקאים ניצחו 4- 0, ואילו בשחזור של גמר המונדיאל בין צרפת וארגנטינה קיבלנו שער בודד, כבר בדקה החמישית, של ז'אן-פיליפ מטטה שהעניק לנבחרת המארחת ניצחון.

בחצי הגמר, קיבלנו שחזור של מפגש אחר מהמונדיאל, הפעם בין מרוקו לספרד, וגם הפעם התוצאה הייתה הפוכה ממה שהיה בגביע העולם. המרוקאים עלו ליתרון מפנדל, אבל פרמין לופז השווה וחואנלו סאנצ'ס השלים את המהפך בדקה ה-86 וסידר לאלופת אירופה הטרייה מקום בגמר במפעל שונה לחלוטין. גם המצרים מצאו את עצמם ביתרון 1- 0 מפתיע, אבל מטטה כבש את שער השוויון בדקה ה-83 ושלח את המשחק להארכה, שם הוא השלים צמד ואחר כך מייקל אוליזה, שנרכש לאחרונה על ידי באיירן, היה זה שקבע את התוצאה הסופית והעניק לצרפתים ניצחון 3- 1 ומפגש עם הרבה עניין בין צרפת לספרד בגמר, כשבקרב על הארד צפוי הרבה פחות עניין בין מרוקו למצרים.

אצל הנשים, ראינו הרבה יותר דרמה ברבע הגמר, כשבית א' סיפק 3 עולות לרבע הגמר, אך הן כולן הודחו בו. האלופה האולימפית מקנדה, שהצליחה להעפיל מהמקום השני לרבע הגמר למרות שהופחתו לה 6 נקודות, נקלעה לקרב קשה נגד גרמניה והפסידה 4- 2 בפנדלים אחרי משחק ללא שערים. השלישית בבית הזה, קולומביה, כבר עמדה על סף סנסציה כשהובילה 2- 0 על אלופת העולם ספרד, אבל שער שוויון דרמטי של איירין פארדס בדקה ה-97 שלח את המשחק להארכה, והוא הוכרע בפנדלים בתוצאה 4- 2 לזכות ספרד. מי שעמדה בראש בית א' היא המארחת צרפת, אך היא הפסידה 1- 0 לברזיל משער של גבי פורטיליו בדקה ה-82, זאת למרות שברזיל שיחקו ללא מרתה הכוכבת הגדולה, שהורחקה משני משחקים בעקבות עבירה גסה שכבר הראינו אותה באחד מהיומנים האחרונים. הקרב הנוסף של רבע הגמר הסתיים בהארכה, שם טריניטי רודמן, הבת של דניס, כבשה שער ניצחון בתוספת הזמן של החצי הראשון והביאה לארה"ב ניצחון 1- 0 על יפן.

חצי הגמר הראשון בין ארה"ב לגרמניה הלך גם הוא להארכה, והפעם הייתה זו סופיה סמית שכבשה בדקה ה-95 והעניקה לאמריקאיות ניצחון 1- 0 ומקום בגמר. בחצי הגמר השני, ברזיל היממה את ספרד, עדיין ללא מרתה המורחקת, והובילה כבר 3- 0 במשחק שהסתיים בתוצאה 4- 2 בסופו של דבר, וגם זה לאחר שער מצמק של הספרדיות בדקה ה-90+12. בקרב על הארד כאן אנחנו נקבל את גרמניה נגד ספרד, משחק לוהט בכדורגל גם אצל הנשים ולא רק אצל הגברים, ואילו גמר בין ארה"ב לברזיל הוא כזה שבו האמריקאיות פייבוריטיות די ברורות על הנייר, אבל מרתה צפויה לחזור מההשעיה וזו תהיה סגירת מעגל מעולה לקריירה שלה שכבר עומדת לקראת סיום.

4. הדומיננטיות של מילטיאדיס טנטוגלו.

טנטוגלו הוא קופץ לרוחק יווני בן 26 שאת ההישג המשמעותי הראשון שלו בבוגרים רשם ב-2018, אז הוא זכה באליפות אירופה, וב-2019 המשיך בהתקדמות האיטית וסיים עשירי באליפות העולם. אולם, מאז החזרה לתחרויות אחרי הקורונה בתחילת 2021, היווני שולט בענף באופן כמעט בלעדי, כשב-4 השנים האחרונות הוא הפסיד בתחרות אחת בלבד, וכשאני אומר "הפסיד" הכוונה היא למדליית כסף באליפות העולם ב-2022. חוץ מזה, טנטוגלו זכה ב-2 אליפויות אירופה ועוד 2 אליפויות אירופה באולמות בתקופה הזאת, פעם אחת באליפות העולם ועוד פעמיים באליפות העולם באולמות, במשחקים האירופיים, בליגת היהלום ובעוד תחרויות, וכעת גם פעמיים בזהב האולימפי, כשהוא בסך הכל השני אי פעם שזוכה פעמיים בזהב האולימפי בקפיצה לרוחק. הראשון הוא קרל לואיס, ועבור כל אתלט זה כבוד עצום להיות לבד ברשימה עם לואיס. טנטוגלו גם יציב מאוד בתוצאות שלו, כשבאף תחרות ב-4 השנים האחרונות הוא לא ירד מ-8.20.

5. רגעים מכמה ענפים.

הדבר הראשון זה הקהל שמוחא כפיים לשחיין הצרפתי לאון מרשאן, אבל לברון ג'יימס חושב שמוחאים לו כפיים ומגיב בהתאם, השני זה הישג יוצא דופן של המתאבק הקבוני מיחאין לופז, השלישי זה ישראלי שקובע שיא אולימפי לרגע, וזה ראוי לציון למרות שהשיא נשבר אחרי 2 דקות ולמרות ההדחה המוקדמת של יעקובלב בסופו של דבר, והרביעי זה המשלחת הבריטית שמגיעה במצטבר ל-1,000 מדליות אולימפיות בכל הזמנים.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Berch
08/08/2024 8:58:10

תודה על הסיקור המשובח
הקובאני באמת תופעה…. 20 שנה של שליטה בענף. וואו. ולא מדובר על בדמינגטון או קליעה למטרה… פאקינג ספורט קשוח ביותר.
אם צריך שומר ראש הייתי לוקח אותו. איש מוצק
🙂

אלכס דוקורסקי
08/08/2024 11:33:49

עמיחי, תודה רבה.

אהרון שדה
08/08/2024 23:50:27

תודה עמיחי

ירון, החלום
ירון, החלום
30/08/2024 0:26:08

בס"ד
תודה רבה