יומן אולימפי פריס 2024 – 15 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 15 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 15 / עמיחי קטן

1. המדליסטיות.

נבחרת ההתעמלות האמנותית הגיעה לאולימפיאדה כאלופת עולם מכהנת ועם הרבה ציפיות באופן טבעי, אבל בשלב המוקדמות הדברים לא הלכו כל כך טוב, בעיקר בתרגיל החישוק לאחריו ישראל הייתה שביעית בלבד והיה חשש שאפילו מקום בגמר אולי לא יהיה. התרגיל המשולב של הסרטים והכדורים נחשב למסובך יותר והציונים בו נמוכים יותר באופן עקבי, מה ששם את ישראל בעמדה בה אפילו תרגיל חלש יספיק למקום בגמר, ובאמת, הפלה אחת של הכדור פגעה בדירוג של ישראל, שהעפילה לגמר מהמקום השישי בלבד, דירוג השיא שלה עד אז, אותו היא השיגה כבר 3 פעמים בעבר, אך הרבה פחות מהציפיות.

הגמר נפתח קצת יותר טוב עם תרגיל חישוק ששם את ישראל במקום החמישי, ולאט לאט נבחרות אחרות הסתבכו בתרגיל המשולב של הסרטים והכדורים וקיבלו ציון נמוך עוד יותר מהרגי, מה שהעניק לנבחרת הישראלית את ההזדמנות להשיג מדליה. הישראליות עלו אחרונות והציגו תרגיל נהדר עם דרגת הקושי הגבוהה ביותר של התרגיל המשולב באולימפיאדה כולה, ולאחר רגעי דרמה בהמתנה לציון הסופי, כשכבר ברור מה נדרש למדליה ומאיזה סוג, התברר שהביצוע המצוין לא נעלם מעיני השיפוט וישראל קפצה עד למקום השני בתרגיל הזה ולמקום השני בדירוג הכללי, כלומר מדליית כסף נוספת לישראל, ורק מדליות הכסף של ישראל הפעם הן יותר מכמות המדליות המצטברת מכל סוג בכל אולימפיאדה אחרת.

2. יתר הישראלים שהתחרו אתמול ושלשום.

מתן רודיטי פתח את הבוקר שלשום במשחה המרתון של 10 הקילומטרים, שם הוא מצא את עצמו כבר בשלב מוקדם מחוץ לדבוקה המובילה, שכללה 11 שחיינים, ואחרי המשחה הוא אמר שכבר אחרי 600 מטרים של שחייה הוא הבין שהוא לא יצליח להתברג בצמרת. רודיטי ניסה בכל זאת לפרוץ בכמה הזדמנויות והיה זה שהוביל את הדבוקה השנייה רוב הזמן, אך הפער בין הדבוקה המובילה לדבוקה השנייה רק גדל, ובסופו של דבר, סיים רודיטי במקום ה-16, פחות טוב מהציפיות המוקדמות, בוודאי לאחר שבמשחקי טוקיו הוא הפתיע וסיים במקום הרביעי.

דריה אטמנוב העפילה לגמר הקרב-רב האישי בהתעמלות אמנותית ביום חמישי, ובגמר שלשום היא הפגינה שיפור עקבי, שבלט בעיקר בתרגיל החישוק. הפלה אחת של הכדור גררה את ירידתה של אטמנוב לחלק השני של הטבלה ולכך שהסיכוי למדליה, שמראש לא היה גבוה במיוחד, הפך לאפסי בשלב די מוקדם של התחרות, אך אטמנוב המשיכה טוב וסיימה בסופו של דבר במקום החמישי, ההישג השני בטיבו של מתעמלת ישראלית בגמר האישי של הענף הזה, כשהיא עוברת את ניקול זליקמן ונטע ריבקין שסיימו במקום ה-7 בעבר. בסך הכל הופעה טובה של אטמנוב, אבל כזאת שגם הראתה שה-2-3 המובילות בענף קצת פתחו עליה פער.

שלי בובריצקי ואריאל נשיא התחרו ביומיים האחרונים בתחרות השחייה האמנותית, תחילה בשלב הטכני ואמש בשלב החופשי. התרגיל הטכני היה המוצלח יותר של צמד הישראליות, ובסיומו הן היו במקום התשיעי, אך דרגת קושי נמוכה יחסית בתרגיל החופשי הובילה לתוצאה פחות טובה שלהן שהורידה אותן למקום ה-11 בתרגיל הזה ואותו מקום בדירוג הסופי. דירוג השיא הקודם של ישראל בענף הזה באולימפיאדה היה המקום ה-15, כך שמקום 11 זה צעד חיובי והישג נאה, אבל היו לצמד הזה תחרויות מוצלחות יותר בשנה האחרונה, וביניהן גם אליפות אירופה בה הן זכו ב-2 מדליות ארד לפני חודשיים.

רצי המרתון הישראלים הגיעו להישגים נאים בשנים האחרונות, מה שגרם לכך שלמשחקים האולימפיים הנוכחיים הגיעה נבחרת הגברים עם ציפיות, ולא רק בגלל שמקצוע המרתון כולל 5 מתוך 6 הישראלים שנכנסו למשחקים באתלטיקה. עם זאת, הפעם הייתה להם ריצה פחות מוצלחת, כשמארו טפרי סיים במקום ה-26, גשאו איילה סיים במקום ה-31 וגירמאו אמרה סיים במקום ה-44, אם כי טפרי ואמרה עשו שניהם את התוצאה הטובה ביותר שלהם השנה במרתון הזה. טפרי ואמרה סיימו במקומות ה-13 וה-27 בהתאמה במשחקי טוקיו, כך שלמרות שהתוצאה הפעם טובה יותר מבחינת הזמנים שלהם, הם לא יהיו מרוצים במיוחד מאיך שהריצה הזאת התפתחה.

מיכאל יעקובלב פתח אתמול את תחרות הקיירין, בה בכל מקצה יש 6 רוכבים הנמצאים מאחורי אופנוע ב-3 ההקפות הראשונות, כשהאופנוע מגביר קצב בהדרגתיות עד שהוא עוזב את המסלול ומשאיר למתחרים 3 הקפות נוספות בהן מתקיימת התחרות בפועל. אתמול התקיים שלב שמינית הגמר, בו יעקובלב סיים ראשון את המקצה שלו והעפיל לרבע הגמר בלי להזדקק להזדמנות שנייה, והיום יתקיימו שלבי רבע הגמר והלאה, הכוללים 18 מתחרים, כשיעקובלב יקווה ליותר מזל ממה שהיה לו בתחרות הספרינט, בה הוא הפסיד בהפרש של אלפית השנייה.

3. הישראלים שיתחרו היום.

אחרי שאתמול התקיים מקצה המרתון של הגברים, היום אנחנו נראה את זה של הנשים. לונה צ'מטאי-סלפטר זכתה בארד באליפות העולם לפני שנתיים וביום טוב שלה יכולה להיחשב מועמדת להגיע לצמרת, אך בשתי האולימפיאדות הקודמות זה לא קרה, והיא סיימה במקום ה-66 בטוקיו ולא סיימה את הריצה בריו. מאור טיורי סיימה במקום ה-91 במשחקי ריו ובמקום ה-48 במשחקי טוקיו, אבל את הקריטריון למשחקי פריס היא קבעה רק באפריל האחרון בתוצאה של 2:26:39, 11 שניות טוב יותר מהזמן שנדרש בקריטריון, כך שעבורה הציפיות פחות גבוהות.

מיכאל יעקובלב העפיל, כאמור, לשלב רבע הגמר בתחרות הקיירין. 18 הרוכבים שהעפילו לשלב זה חולקו ל-3 מקצים של 6 רוכבים, בהם 4 הראשונים מכל מקצה יעפילו לחצי הגמר. שם, יהיו שני מקצים של 6 רוכבים ו-3 הראשונים מכל מקצה יעפילו לגמר, כאשר גם בו יהיו 6 רוכבים שהדירוג שלהם יקבע את חלוקת המדליות. יעקובלב נחשב חזק יותר במקצוע הספרינט מאשר בקיירין, אך באליפות העולם של 2021 הוא זכה במדליית הארד דווקא בקיירין וגם באליפות אירופה בשנים האחרות הוא דורג לא רע – 11 השנה ו-7 ב-2023 – כך שהוא יכול להפתיע כאן.

4. סיכום טורנירי הכדורגל.

באחד מהיומנים הקודמים כתבתי על טורניר הכדורגל עד לקרבות המדליה, ומאז הם התקיימו והיו שם דברים מעניינים. זה התחיל בקרב על הארד של הגברים בין מרוקו למצרים, משחק שהסתיים בניצחון 6- 0 של מרוקו, כשמדובר היה בפעם הראשונה שהמרוקאים העפילו לשלב הנוקאאוט האולימפי. הקרב על הארד אצל הנשים היה צמוד ודרמטי הרבה יותר, ושם גרמניה גברה 1- 0 על אלופת העולם ספרד, במשחק בו ספרד החמיצה פנדל בדקה ה-99. גם הגמר של הנשים הסתיים בניצחון 1- 0 דרמטי, כשהפעם ארה"ב ניצחה את ברזיל והרסה קצת את משחק הפרישה של מרתה, אך המשחק עם הכי הרבה אקשן היה גמר הגברים בין ספרד לצרפת.

אנזו מילו העלה את צרפת ליתרון 1- 0 בדקה ה-11, אך בדקה ה-28 התוצאה כבר הייתה 3- 1 לזכות ספרד עם צמד של פרמין לופז ושער של אלכס באנה, וזו הייתה התוצאה עד לדקה ה-79, אז מגנס אקליוש צמצם ל-3- 2, ובתוספת הזמן קיבלה המארחת פנדל, אותו ניצל ז'אן-פיליפ מאטטה כדי לקבוע שוויון 3 ולכפות הארכה. בחצי שעת התוספת, השחקן שהרוויח מהעניין היה המחליף הספרדי סרחיו קמיו שכבש צמד, כולל שער בתוספת הזמן אחרי מסירה ארוכה של השוער, ובסופו של דבר ספרד השלימה דאבל קיצי יחד עם היורו עם ניצחון 5- 3 בגמר האולימפי.

5. רגעים מהמדליה ועוד.

נפתח עם שני דברים מהמדליה הישראלית של אתמול. הדבר הראשון זה הסרטון של הרגע בו נחשף הציון של ישראל והתברר שיש מדליה נוספת והשני זה ניסיון לדחוף את כל זוכי המדליות למארז קורנפלקס.

נעבור לכמה דברים אחרים. הראשון והשני עוסקים בסטף קרי ובצמד הופעות הענק שלו בחצי גמר ובגמר האולימפיאדה, השלישי זה תמונה יוצאת דופן של המתעמלת האיטלקיה סופיה רפאלי והרביעי זה עוד הישג נהדר של סידני מקלוגין-לברונה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Berch
11/08/2024 9:37:05

תודה על היומן הזה וכל האחרים עמיחי.
ההופעה של סטף בגמר הייתה מטורפת. מתסכל מאוד לצרפתים שכבר הריחו את זה והורידו ל 3 לקראת הסוף. התמונה עם האקדח והמגן שיניים פרייסלס.
נראה שגם לאוהדי הכדורגל היה מתח ודרמה באולימפיאדה הזו.
🙂

מנחם לס
11/08/2024 16:06:28

הי עמיחי. כשהכל ייגמר אנא כתוב מין סיכום על כמות המדליות שלקחנו, ובאיזה ענפים

מנחם לס
11/08/2024 16:08:01

לי ישנה הרגשה שהאולימפיאדה הזאת תיחשב בהרבה מובנים כאחת הטובות מכולן

מנחם לס
11/08/2024 16:08:40

תודה על היומן החשוב הזה שדרכו למדתי המון

האווי לאסוף
האווי לאסוף
11/08/2024 21:32:03

שתי הדקות האחרונות של ארהב, או בעצם שתי הדקות האחרונות של סטפ, היו מרגעי הכיף של הכדורסל, ומרגעי השיא של האולימפיאדה הזו. ברשימה הקטנה שלי, זה בתחרות צמודה עם השיא של דופלאנטיס.
כמות המדליות של ישראל מרשימה אפילו יותר, כשמתחשבים בכך שכמה מהשמות שהביאו את המדליות הם לאו דווקא אלה שציפו מהם מראש. ימים טובים.
תודה רבה עמיחי

אלכס דוקורסקי
12/08/2024 2:30:06

עמיחי, תודה רבה על כל ההשקעה והכתיבה המעניינת. יישר כח!

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
13/08/2024 19:02:26

יראל הייתה צריכה לזכות בשני זהב וארבעה כסף אך המתעמל הפיליפיני בקרקע חזר על אלמנט פעמיים והיה צריך להיות חוץ לפודיום וארטיום היה צריך לזכות בזהב.

ירון, החלום
ירון, החלום
01/09/2024 6:30:43

בס"ד
תודה עמיחי.