יומן אולימפי פריס 2024 – 8 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 8 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 8 / עמיחי קטן

1. המדליסטים.

ענבר לניר ופיטר פלצ'יק, שני ג'ודאים נהדרים וטובים עוד לפני המשחקים האלה, אך שניהם הגיעו עכשיו להישג השיא שלהם עם מדליה אולימפית. נפתח עם פלצ'יק, שעבר שנה לא פשוטה עם פציעה ארוכה וזכה במדליה בתחרות אחת בלבד מאז אוגוסט שעבר, מה שהוציא אותו מרשימת המדורגים, וכבר בסיבוב הראשון הוא קיבל את המדורג 8 בטורניר ו-10 בעולם, אם כי הוא עצמו מדורג 11 בעולם כך שמדובר היה בקרב שקול. אולם, פלצ'יק שלט בקרב הזה מההתחלה וסיים אותו באיפון אחרי 2 דקות, ושבר את הבצורת של הישראלים נגד מדורגים מהטופ 8, כשכל 9 הג'ודאים הישראלים שהתחרו קודם לכן הודחו נגד המדורג הראשון שהם פגשו, ובמקרה של גפן פרימו שהעפילה לרבע הגמר ולבית הניחומים, היא הפסידה ל-2 מדורגות.

בשמינית הגמר, פלצ'יק שבר 2 בצורות ישראליות, אחת נגד יריבים מקומיים או צרפתים, כשהניצחון האחרון של ג'ודאי ישראלי נגד יריב ממדינה מארחת באולימפיאדה היה של יעל ארד ב-1992 והניצחון האחרון נגד יריב צרפתי היה של אריק זאבי ב-2008, והבצורת השנייה נשברה כשזה היה הקרב הראשון באולימפיאדה הזאת בה הצד הישראלי ניצח על עונשים, אחרי ש-3 ישראלים הודחו על 3 עונשים ואחד נוסף נפסל על ידי השופטים כשהשתמש בראש בניסיון לתקוף. כל זה קרה רק בסיומו של קרב מתיש שנמשך 8:45 דקות, ורק אז הגיע פלצ'יק לרבע הגמר, השלב שבו אפשר קצת לנשום כי הפסד מביא אותך לבית הניחומים.

ברבע הגמר פגש פלצ'יק את המדורג 1 בעולם והאלוף האולימפי הטרי, זלים קוטסוייב האזרי, אבל גם נגד הטוב ביותר הצליח פלצ'יק להיאבק בקרב צמוד, להישאר בתמונה אחרי ווזארי של היריב האזרי, ואז להחיר בווזארי משלו בשניות הסיום, אך השופטים ביטלו את הווזארי של פלצ'יק בהחלטה כואבת אך מוצדקת, וכך הוא סיים את הקרב ותפס את הראש שתי שניות לפני סיום הקרב באופן רשמי, אך עם הפנים קדימה לבית הניחומים, שם הוא פגש את מיכאל קורל ההולנדי, והיה ההתקפי יותר וזה שהגיע לעמדות התקפיות טובות יותר, מה שהשתלם לו בסופו של דבר כשהגיע האיפון המנצח ששלח אותו לקרב על הארד.

בדיקה במצלמות הוידאו זה דבר שנוי במחלוקת מעט, אך הפעם, בקרב על הארד, זה עבד לטובת ישראל באופן משמעותי. הפעם הראשונה הייתה כשהיריב השוויצרי ניסה להתחיל בהתקפה, אך נענה בהתקפת נגד של פלצ'יק שהפיל אותו, אז השופט נתן בתחילה ווזארי לשוויצרי, אך תיקן בצדק אחרי בדיקת וידאו והעניק את הווזארי לפלצ'יק. הישראלי הגיע לחצי הדקה האחרונה ללא עונשין, אז הוא הרשה לעצמו לספוג את הראשון, אך משום מה נרשמו לחובתו שני עונשים. 5 שניות לסיום, פלצ'יק קיבל עונש נוסף ואז הכריז השופט על עונש שלישי וניצחון של השוויצרי לתדהמתם של פלצ'יק ומהמאמן אורן סמדג'ה, אך שוב מערכת הוידאו מצאה את הטעות ותיקנה, ופלצ'יק הצליח לשמור על היתרון בשניות שנותרו. היה יפה לראות את הפרגון ההדדי בין פלצ'יק ובין דניאל אייך השוויצרי, שבוודאי היה מאוכזב אך הפגין ספורטיביות מרשימה.

ענבר לניר הגיעה כמדורגת 3 בעולם, אלופת העולם ב-2023 ומועמדת משמעותית למדליה, אך תמיד יש חשש מאכזבה במצב הזה. את שמינית הגמר צלחה לניר נגד יריבה צעירה ומוכשרת באמצעות ווזארי וריתוק, וכבר הגיעה לרבע הגמר נגד סטינהויס ההולנדית, שהחזיקה הבוקר במאזן 3- 0 על לניר, אך הרצף הזה הסתיים כבר אחרי 23 שניות עם נפילה של ההולנדית ללא ניקוד, אך המשך לבריח וההולנדית כבר הרגישה את מה שמתקרב ובחרה להיכנע. כך העפילה לניר לחצי הגמר אחרי 3:07 דקות מצטברות על המזרן, לעומת 14:46 דקות של פלצ'ק במצטבר על המזרן עד לסיום רבע הגמר לצורך ההשוואה.

דיברנו על שבירת בצורות ישראליות בהקשר של פלצ'יק, אז בחצי הגמר הגיע תורה של לניר, והפעם לא מדובר באנקדוטות סטטיסטיות נחמדות, אלא בגמר אולימפי ישראלי ראשון בג'ודו מאז יעל ארד. הפעם, אחרי שניצחה בריתוק ובכניעה בשלבים הקודמים, לניר חזרה לדרך הקלאסית וניצחה את אנה-מריה ואגנר מגרמניה באיפון נאה אחרי פחות מ-2 דקות, מה שהביא אותה לגמר אולימפי. בגמר עצמו התוכנית שלה לא עבדה, והיא הפסידה בעונש שלישי ובפיגור של ווזארי נגד אלישה בלאנדי מאיטליה, המדורגת 1 בעולם שכעת כבר במאזן 5- 1 נגד לניר, אך עד כמה שהפסד בגמר זה מאכזב, מדליית כסף טובה יותר מארד, אם כי לניר אמרה שהכסף שלה זה הישג פחות גדול מהכסף של ארד במשחקי ברצלונה 1992.

2. יתר הישראלים שהתחרו אתמול.

לא רק ג'ודאים ישראלים התחרו היום, והיו גם כמה הצלחות אחרות, אבל נתחיל דווקא ממי שקצת פחות הצליח. רועי דרור הקשת מצא את עצמו בדו-קרב קשה נגד סטיב ויילר ההולנדי, המדורג 8 בעולם, ופערי הרמות ניכרו כשההולנדי ניצל כל פספוס קטן של דרור. חץ אחד בו ההולנדי פגע ב-8 בסיבוב השלישי צמצם פתאום את התוצאה ל-4- 2 ויצר קצת מתח, אבל אז דרור הגיב עם סיבוב רביעי פחות טוב וסיים את הדו-קרב בהפסד 6- 2. למרות ההדחה המהירה של צמד הישראלים בענף הזה, יחד עם מיכאלה משה יממה אחת קודם, עצם הנוכחות של שני קשתים זו התקדמות לענף שמנסה להשיג את פריצת הדרך שלו.

ישראלית נוספת שסיימה את חלקה במשחקים האולימפיים זו האחת שלא הגיעה לפריס, ענת ליליאור מתחרויות הגלישה בטהיטי, ואחרי דחייה של כמה ימים הגיע סוף סוף קרב שמינית הגמר שלה נגד טיילר רייט האוסטרלית. ליליאור עשתה עבודה לא רעה בכלל ונשארה צמודה לאלופת העולם לשעבר, אבל רייט הצליחה לשמור על היתרון שלה בעקביות ותפסה גל נוסף משמעותי ממש בדקות הסיום, מה שהגדיל את הפער ביניהן לכזה שליליאור לא הייתה יכולה למחוק. למרות ההפסד הזה, ליליאור יכולה לרשום לזכותה קמפיין מוצלח יותר מאשר בפריס, ובעיקר את הניצחון בדו-קרב בשלב הקודם.

ענף השחייה הביא לנו בוקר חיובי עם 3 ישראלים שהעפילו לחצי הגמר. זה התחיל במשחה ל-200 מטר גב של הנשים, בו גורבנקו העפילה לחצי גמר והפעם גם בחרה להשתתף בו, כשאביב ברזלי פספסה במעט את המקום בחצי הגמר, המשיך במשחה ל-50 מטר חופשי של הגברים, שם מירון חרותי הצליח להיכנס לחצי הגמר מהמקום ה-10 ומרטין קרטאבי היה קרוב אך נשאר בחוץ, והסתיים עם רון פולונסקי שהעפיל לחצי הגמר במשחה ל-200 מטר מעורב אישי מהמקום השביעי. כל 3 מעפילי חצי הגמר לא הצליחו להעפיל לגמר, וגם לא היו מאוד קרובים לשם למעט חרותי שהתחרה בספרינט של הבריכה, אבל עדיין מדובר בהישגים נאים עבורם, כשאצל גורבנקו מדובר במשחה די משני.

מזג האוויר במארסיי ממשיך לשות שמות בתחרויות השייט, והפעם שייטי ה-IQ פויל נאלצו להסתפק ב-3 שיוטים ולא 5 כפי שתוכנן. אצל הנשים, שרון קנטור סיימה במקומות 6, 2 ו-11 ב-3 השיוטים האלה והבטיחה רשמית את המקום השני שדי היה ברור כבר מזמן, ואילו ראובני אצל הגברים היה בתחרות הרבה יותר צמודה, ושיוט בו הוא סיים במקום ה-14 הוריד אותו למקום הרביעי, אך הוא הגיב בשני שיוטים נהדרים בהם הוא סיים רביעי ושני והעפיל שוב למקום השני הכללי, כך שגם הוא מבטיח מקום בחצי הגמר. אתמול נפתחו גם התחרויות של דגם הלייזר, כאשר עומר ורד וילנצ'יק סיים במקום ה-38 ובמקום ה-3 את שני השיוטים השונים מאוד שלו, ואילו שי קקון הספיקה להתחרות בשיוט בודד, ובו היא סיימה במקום ה-22.

עוד הישג לא צפוי הושג בתחרויות הרכיבה על סוסים. אשלי בונד הייתה הרוכבת הראשונה של ישראל, והיא כבר סיימה במקום ה-11 האישי בטוקיו, כך שעם הניסיון היא רשמה מקצה די טוב עם מכשול אחד בו הסוס שלה פגע ו-4 נקודות שליליות בלבד. אחריה עלה רובין מוהר, ולו הדברים עבדו פחות טוב כשהוא הגיע ל-16 נקודות שליליות ששמו את ישראל על 20 סך הכל. כשהגיע הסיבוב השלישי והאחרון של ישראל, היה כבר ברור שרק מסלול בלי נקודות שליליות של דניאל בלומן ישאיר את ישראל בתמונת הגמר, וכך באמת קרה כשבלומן השלים את המסלול ללא נקודות שליליות וישראל העפילה לגמר מהמקום ה-9. לצורך ההשוואה, ספרד עם 21 נקודות שליליות לא העפילה לגמר.

3. הישראלים שיתחרו היום.

רז הרשקו היא המדורגת הבכירה ביותר בג'ודו הישראלי, וג'ודאית שזוכה במדליות ברוב התחרויות בהן השתתפה בשנתיים האחרונות. לצד יריבה אחת שקשה מאוד להכריע בדמותה של רומן דיקו מצרפת, שמחזיקה במאזן 4- 0 מושלם נגד הרשקו וניצחה אותה פעמיים רצוף בגמר אליפות אירופה לפני שבחרה לוותר על ההשתתפות השנה, מה שאפשר להרשקו לזכות הפעם, נגד רוב הבכירות האחרות בסבב מצליחה הרשקו לא רע, כשהיריבות הקשות ביותר מלבד דיקו הן אולי אוזדמיר מטורקיה וסון היפנית, כששתיהן צפויות להתמודד ברבע הגמר ביניהן ונמצאות בחצי של הרשקו בהגרלה. מדורגת מספר 2 בעולם מגיעה לאולימפיאדה עם ציפיות, אבל זה לא יהיה פשוט בכלל, גם עבור מתחרה מצוינת ויציבה לרוב כמו רז הרשקו.

גם בשחייה יש היום משחה אחד עם ציפיות, וזה המשחה ל-200 מטר מעורב אישי של הנשים, שם מייצגות את ישראל אלופת אירופה 3 פעמים ברציפות וסגניתה בפעם האחרונה. גורבנקו לא הצליחה להעפיל לגמר ב-400 מעורב, ומחפשת הישג אישי משמעותי באולימפיאדה הזאת, כשמדובר בהזדמנות האחרונה שלה במשחה אישי, ואילו פולונסקי תקווה להיכנס לחצי הגמר ומשם לבחון את השטח. קודם לכן נראה את גל כהן גרומי ותומר פרנקל במשחה ל-100 מטר פרפר, בו לשניהם יש סיכוי לא רע להיכנס לחצי הגמר, ונסיים את היום עם המשחה שליחים המעורב משולב, שבו ישראל העפילה לגמר בטוקיו ותקווה לשחזר את ההישג גם הפעם, עם נושאת הדגל אנדי מורז בין היתר, אחרי שנושא הדגל הנוסף זכה במדליה אתמול.

גמר לא צפוי במיוחד מבחינת הקהל הישראלי הוא זה של התחרות הקבוצתית ברכיבת סוסים. במבט כללי על הסגל הישראלי בתחרות, הייתי אומר שדניאל בלומן הוא זה שנחשב למוביל על הנייר, אשלי בונד לא רחוקה ממנו, ואילו רובין מוהר, וגם איזבלה רוסקוף שהיא המחליפה במידת הצורך, הם אלו שצברו לעצמם קצת פחות שם, ולפחות לפי המוקדמות אתמול, מוהר גם היה הפחות מוצלח מבין הנציגים הישראלים. בתחרות כזאת קשה יותר להעריך את התוצאות בגלל המשתנה הזה שנקרא סוס, אבל ההעפלה לגמר היא הישג משמעותי מבחינת הרוכבים, וקשה לראות את ההישג הזה משתפר באופן משמעותי.

בשיוטי הלייזר, אנחנו נראה היום ומחר את שיוטים 3-6 אצל הגברים, 2-6 אצל הנשים ו-1-4 אצל הזוג המעורב, נועה לסרי וניתאי חסון, ולאחריהם נוכל לתת תמונת מצב קצת יותר משמעותית ולבחון האם פניו של מי מהם מועדות לצמרת. לעומתם, שרון קנטור ותום ראובני הבטיחו סופית את מקומם בצמרת ובטופ 5 כשסיימו כל אחד במקום השני את השלב המוקדם. כל אחד מהם יחכה לראות מי השניים שיצטרפו אליו ואל המקום השלישי לחצי הגמר, שבו 2 הראשונים מבין 4 המשתתפים יעפילו לגמר. בגמר יהיו שני משתתפים, יחד עם המדורג 1 שהעפיל אוטומטית, ושיוט הגמר הוא זה שיכריע מי יזכה בזהב, מי בכסף ומי בארד. אולי מזל שבדגמי הלייזר נשארנו עם השיטה הקודמת של 10 שיוטים ואז שיוט מדליות…

4. הישראלים שיתחרו מחר.

מחר יסתיימו התחרויות בענף שממנו מגיעות רוב המדליות האולימפיות של ישראל, הג'ודו כמובן, וביום האחרון יש את התחרות הקבוצתית. לצד פיטר פלצ'יק ושגיא מוקי, שיתחרו כי אין מישהו אחר בטווח המשקל הרלוונטי, אני מעריך שנראה בתחרות את טוהר בוטבול, תמנע נלסון-לוי, מאיה גושן ורז הרשקו, כשכמובן ייתכן שהמאמנים יבחרו לשנות ולעשות התאמות מול מאצ'-אפ ספציפי כזה או אחר. ישראל תפתח נגד מונגוליה, מדינה שמעדיפה את המשקלים הנמוכים יותר, אך קשה להצביע על מועמד שלה שיהיה פייבוריט של ממש נגד מישהו מהישראלים. עם זאת, המנצחת בשמינית הגמר תפגוש את צרפת, ועד להודעה חדשה, מדובר במשוכה לא עבירה מבחינתנו.

נציג ישראלי שיופיע מחר בפעם היחידה הוא איתמר איינהורן במרוץ אופני הכביש, שהשיג את הכרטיס למשחקים דרך הדירוג של ישראל כמדינה, שעמד על 39. איינהורן הוא חבר בקבוצת ישראל פרמייר טק, אם כי לא היה בסגל הקבוצה בטור דה פראנס בשנים האחרונות, ועל אף שיש לו ניצחונות בקטעים בודדים בתחרויות משניות, כאן הוא לא אמור להיות מהמועמדים הבכירים ומקום טוב בדבוקה המרכזית, בהנחה שתתפתח כזאת, יהיה הישג מכובד עבורו. בכל מקרה, מדובר בפעם הראשונה שיש לישראל נציגות במרוץ הזה בגברים אחרי הרבה שנים, כך שעצם החזרה של ישראל לתחרות הזאת היא התחלה טובה.

נציג ישראלי שיגיע מחר לתחרות עם ציפיות הוא האלוף האולימפי ואלוף העולם המכהן, ארטיום דולגופיאט, שיתחרה בתרגיל הקרקע. מדובר בפעם הראשונה אי פעם שאלוף אולימפי ישראלי מנסה להגן על התואר, ובמוקדמות זה לא הלך טוב במיוחד, אך הוא הצליח לעבור את המוקדמות מהמקום השביעי בסופו של דבר, וברמת הפוטנציאל, מדובר אולי במתעמל הטוב ביותר על תרגיל הקרקע, שגם יקווה להרוויח מזה שהיריבים שלו התחרו בתחרות הקבוצתית או בקרב-רב האישי במהלך השבוע. דולגופיאט יצטרך לבצע תרגיל הרבה יותר טוב ממה שהיה במוקדמות כדי שיהיה לו סיכוי למדליה, אבל ברמת הפוטנציאל הוא אולי הטוב ביותר שם.

5. רגעים מצמד המדליות ועוד.

כמו בימים הקודמים, אספתי כאן כמה רגעים מכמה ענפים שונים, אבל הפעם התמקדתי קודם ב-2 המדליות הישראליות ורק אחר כך עברתי למקומות אחרים.

כאן אנחנו עוברים לדברים אחרים. הראשון הוא קפיצה למים מתואמת במיוחד של צמד הסיניות שזכו בזהב, כאשר ספק אם תוכלו לראות שמדובר בצמד לפני ההילוך החוזר, השני זה רצף ההישגים המרשים של נשות ארה"ב בהתעמלות המכשירים והשלישי זה נתון יוצא דופן בנוגע להישגים של יוון בבריכה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
7 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jimmy Rigger
Jimmy Rigger
02/08/2024 9:11:46

תודה עמיחי. סיכומים מעולים ומהנים.
לא יודע כמה אנשים שכותבים ברמתך יש לנו בעולם סיקור הספורט בארץ.
תודה על ההשקעה!

Alon Levy
Alon Levy
02/08/2024 10:46:07

כתבה מעולה

Berch
02/08/2024 11:17:23

סיקור האולימפיאדה הכי טוב בארץ, לטעמי.
תודה עמיחי
כל הכבוד על המדליות
סרטון כשהורידו את העונש של פלצ'יק קרע אותי מצחוק
🤣

רן הנרגן
רן הנרגן
02/08/2024 15:16:05

תודה רבה עמיחי.

אור
אור
02/08/2024 20:48:53

מצוין

אהרון שדה
06/08/2024 11:43:27

תודה רבה עמיחי מגיב בדליי
התווכחנו האם זה היום הכי טוב או לא
הוויכוח אקדמי לאור יום שבת…

ירון, החלום
ירון, החלום
14/08/2024 9:30:23

בס"ד
תודה רבה