יומן אולימפי פריס 2024 – 7 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 7 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 7 / עמיחי קטן

1. בלאגן בתחרות השייט.

לפני שנסתכל על מה שהיה, ננסה להבין את הפורמט של דגם ה-IQ פויל. השיוטים על הדגם הזה מתחלקים ל-3 סוגים – סלאלום מהיר שאמור לקחת כ-5 דקות, מרוצי קורס שאמורים לקחת כ-15-20 דקות ושיוטי מרתון שאמורים לקחת 45 דקות עד שעה. רוב השיוטים הם מהירים, יש כמה מהטווח הבינוני ואחד או 2 של מרתון בתחרות, כאשר שיוט המרתון מעניק ניקוד כפול. בתום כל התחרויות, ואחרי שמורידים מהספירה את השיוטים החלשים של המתחרים, המקום הראשון מעפיל אוטומטית לגמר, מקומות 2-3 לחצי הגמר ומקומות 4-10 משתתפים ברבע הגמר. שני המנצחים מתוך 7 המתמודדים של רבע הגמר מצטרפים לשניים שכבר הבטיחו את מקומם בחצי הגמר, ו-2 הראשונים שם מצטרפים לאחד שכבר בגמר לשיוט גמר מכריע.

תחרויות ה-IQ פויל היו אמורות להיפתח ביום ראשון, נדחו ביממה ואז התחיל הבלאגן. ביום שני הספיקו לקיים רק שני שיוטים אצל הנשים ואחד אצל הגברים, כולל שיוט שבוטל כששרון קנטור הישראלית הייתה לקראת ניצחון. ביום שלישי התקיים סוף סוף יום שיוטים מלא, ובו קנטור השתלטה על המקום השני ותום ראובני העפיל למקום השלישי, ושניהם שמרו על המקום הזה אתמול, אך בדרך לשם היה בלאגן רציני. הרוחות החזקות יותר מאשר בימים קודמים גרמו לכך שהנשים קיבלו שיוט מרתון, בו שרון קנטור הובילה בפער ניכר, אך השיוט עבר את הזמן המקסימלי של שעה והרוח נחלשה, אז הוא בוטל אחרי שעה ו-3 דקות, לצערם של כל הישראלים שעקבו מקרוב ב-GPS. אחר כך ויתרו על המרתון וחזרו לשיוטים רגילים, כשהתקיימו 4 כאלה אצל הגברים ו-4 אצל הנשים, ובסופם ראובני שמר על המקום השני וקנטור על המקום השלישי.

בסך הכל, התקיימו עד כה 11 שיוטים אצל הנשים ו-10 אצל הגברים, והיום אמורים להתקיים עוד 5 לכל מגדר, כשמחר כבר אמורים להיות שלבי ההכרעה. ההבדל הזה בין 15 ל-16 משמעותי, מכיוון שהוא כנראה זה שמבדיל בין זה שלא יספרו את 3 השיוטים הכי רעים של כל מתחרה ובין זה שרק 2 שיוטים יהיו מחוץ לספירה. קנטור כרגע במקום השני, בפיגור של 19 נקודות מההמוליכה וביתרון של 27 נקודות מהמקום הרביעי, כך שהיא קרובה מאוד להבטחת המקום בחצי הגמר, ואילו ראובני במקום השלישי, אך ביתרון של 3 נקודות בלבד על המקום הרביעי ובפיגור של 3 בלבד מהמקום הראשון.

2. הישראלים שהתחרו אתמול.

על השייטים דיברנו, אז נעבור לג'ודו. מאיה גושן המשיכה את הרצף הישראלי על מזרן הג'ודו, הכולל מאזן מושלם נגד יריבים שאינם מדורגים ומאזן מושלם של היריבים המדורגים נגד הישראלים עד כה. גושן ניצחה יריבה טורקיה ב-2 ווזארי לפני שהפסידה ליריבה הצרפתייה בעונשים, ובניגוד לקרבות קודמים שהוכרעו באופן הזה לרעת הישראלים, הפעם היה קל יותר להסכים עם העונשים שהיא קיבלה על הקרב הפסיבי יותר שלה, מה שאולי מתבקש בהתאם ליריבה העדיפה, אבל גם מוביל להשלכות כאלה. בכל מקרה, גושן נראתה טוב בקרב הראשון שלה, קצת פחות טוב בקטע של לחיצת הידיים בסוף והתקשתה באופן טבעי נגד מדורגת בכירה.

מישה זילברמן סיים את חלקו במשחקים עם ניצחון 21- 12 21- 10 על פרינס דהאל מנפאל, ועל אף שמדובר היה במשחק לפרוטוקול בלבד, היה כיף בכל זאת לראות מתמודד ישראלי עדיף משמעותית על היריב שלו ומשיג ניצחון נוח בלי להסתבך. במשחק המקביל בבית P, שבאמת התקיים במקביל, ויקטור אקסלסן לא התקשה להביס את האירי בצורה דומה למה שהוא עשה לזילברמן ביום שני, ושם גם היה מדובר בקרב ישיר על ראשות הבית, כך שאם אקסלסן יצליח להגן על התואר, זילברמן יוכל לפחות להגיד שהוא הפסיד לאלוף האולימפי שבדרך.

הנציג הישראלי היחיד בתחרויות השחייה אתמול היה דוד גרצ'יק, והתוצאה שלו לא הייתה מרשימה במיוחד עם 1:58.79 ב-200 מטר גב, כשאת הקריטריון הוא קבע עם תוצאה של 1:57.50, אבל דובר כבר על התוצאות האיטיות יותר מהרגיל שהושגו ברוב המשחים, וגם שם זה הספיק לו למקום ה-22, למרות שאפילו אותה תוצאת שיא שלו דירגה אותו רק במקום ה-27 לפי זמן הכניסה לתחרות. גרצ'יק יקווה להמשיך בתהליך השיפור שלו מהחודשים האחרונים, במטרה להתקרב עוד קצת לשיאים הישראלים של יעקב טומרקין במשחי הגב.

מיכאלה משה התחרתה אתמול בשלבי הנוק-אאוט של הקשתות, ובניגוד לשלב הניקוד בו היא הצליחה מאוד, זה לא היה מחזה מלבב במיוחד לעיניים ישראליות. החץ הראשון שלה פגע ב-6, כמו גם שניים נוספים בשלבים קריטיים של התחרות, והרומנייה ניצלה את זה, הייתה סולידית והשלימה ניצחון 7- 1 קל ששלח הביתה את משה. הפעם חווינו בצורה השלילית את זה שאין כל כך קשר בין שלב הניקוד ובין שלבי הנוקאאוט, אך אפשר לקוות שהניסיון הזה יסייע לקשתית הצעירה להשתפר ואולי להגיע לאולימפיאדה הבאה עם יותר ניסיון ובמעמד טוב יותר.

שחר שגיב התחרה אתמול בתחרות הטריאתלון, ולא פתח טוב כשסיים במקום ה-36 את השחייה ואז קיבל עונש עיכוב של 15 שניות בגלל עבירה לא ידועה במעבר מהשחייה לאופניים, מה שהותיר אותו הרחק מהדבוקה המובילה. גם ברכיבה הוא לא הצליח לשפר את מצבו, ומצא את עצמו כבר במקום ה-40 ומטה של הדירוג, אך הצליח קצת לשפר את מצבו בריצה, החלק שבו הוא מצטיין מבין שלושת החלקים של התחרות, וגם אחרי שעצר באמצע הריצה כדי לרצות את עונש ה-15 שניות שלו, הוא הצליח להתקדם קצת ולסיים במקום ה-37 בסך הכל.

3. הישראלים שיתחרו היום.

היום מצפה לנו יום עמוס במיוחד בגזרה הישראלית. נתחיל בג'ודו, שם נראה היום את ענבר לניר ופיטר פלצ'יק. שניהם היו מצוינים ב-2023 כשלניר זכתה באליפות העולם ולרגע דורגה ראשונה, ואילו פלצ'יק זכה בארד באותה אליפות, אך בעוד שלניר שמרה על מעמדה בצמרת ומדורגת שלישית, פלצ'יק סבל מפציעה וירידה בכושר, ואיבד את מקומו כמדורג, מה שמוביל לכך שכבר בסיבוב הראשון הוא יפגוש יריב מדורג. עם זאת, פלצ'יק יפתח נגד המדורג 8 בטורניר, כך שיש לו סיכוי להגיע לרבע הגמר ולפגוש את המדורג 1, בזמן שלניר לא תפגוש במדורגות לפני רבע הגמר, וגם אז היא יריבה שקולה כמעט נגד כל ג'ודאית אחרת בקטגוריית המשקל שלה, אולי למעט המדורגת 1 בעולם בלאנדי, למרות שגם אותה לניר ניצחה באליפות העולם. צריך לזכור שבשלבים המתקדמים אין קרבות קלים, אבל ביום טוב לניר יכולה להגיע רחוק, ואולי גם פלצ'יק.

רועי דרור יתחרה בשלב הנוק-אאוט של תחרות הקשתות, ודיברנו על כך שחוסר ההצלחה שלו בשלב הניקוד לא בהכרח מעיד על סיכוי נמוך יותר בשלב הזה, אבל איתרע מזלו לפגוש במדורג 8 בעולם, סטיב ויילר ההולנדי, כבר בסיבוב הראשון, וממקרים קודמים נראה שהדירוג העולמי משקף די טוב את רמת ההצלחה בדו-קרב כזה. למרות זאת, קשתות זה ענף של דיוקים בפרטים הקטנים, פערים קטנים מאוד בין המתחרים ולפעמים גם קצת מזל, כך שהכל יכול להיות בדו-קרב כזה, גם אם היריב עדיף על הנייר ונראה היה בכושר טוב יותר בשלב הניקוד בשבוע שעבר.

ענף שייפתח היום מבחינת המשלחת הישראלית זה ענף הרכיבה, כשהיום יתקיים שלב המוקדמות של התחרות הקבוצתית של הקפיצות. משחקי טוקיו הסתיימו באכזבה כשמתוך 3 נציגים רק אשלי בונד העפילה לגמר האישי, שם סיימה במקום ה-11, ובתחרות הקבוצתית הנבחרת הישראלית נפסלה. מדובר בענף שתלוי במשתנה אחד שקשה לדעת איך הוא יקום בבוקר, כלומר הסוס, ולכן קשה לחזות מראש לאן דברים מתקדמים. אשלי בונד ודניאל בלומן הם רוכבים שכבר היו באולימפיאדה בעבר, בונד בטוקיו במדי ישראל כאמור ובלומן במדי קולומביה בלונדון ובריו, ויחד עם רובין מוהר הם יקוו לרשום תחרות קבוצתית טובה, כשהתחרות האישית תתקיים בשבוע הבא.

על שייטי ה-IQ פויל כבר כתבנו, אבל היום נכנס לתחרות דגם נוסף עם נציגים ישראלים, דגם הלייזר שבו מתחרה עומר ורד וילנצ'יק אצל הגברים ושי קקון אצל הנשים. בניגוד לשייטי הפויל, כאן הציפיות על הנייר נמוכות יותר, כאשר ורד וילנצ'יק אמנם סיים שמיני באליפות אירופה האחרונה, אך זו הייתה התחרות הראשונה שלו בבוגרים, והוא החבר הצעיר ביותר במשלחת הישראלית, כך שהוא יצטרך להוכיח שזו לא הייתה רק הבלחה חד-פעמית, ואילו קקון סיימה במקום ה-30 במשחקי טוקיו, ותקווה כמובן לתוצאה יותר טובה, אבל היא לא הגיעה להישגים גדולים במיוחד בבוגרות.

אפשר עדיין לקוות לפרישה ברגע האחרון בהתעמלות וכניסה של ליהיא רז לגמר הקרב-רב, אבל לא נתייחס לזה כאן ונסיים בבריכה, וביום העמוס ביותר שם מבחינת הישראלים. נפתח עם אנסטסיה גורבנקו ואביב ברזלי ב-200 גב של הנשים, כאשר ברזלי מדורגת 21 וגורבנקו 11 לפי זמן הכניסה לתחרות, אבל במשחקי טוקיו ברזלי העפילה לחצי הגמר כשהיא הייתה פחות מוכרת ורחוקה יותר מהצמרת, כך שיש סיכוי לא רע לחצי גמר מאחת מהן לפחות. אחר כך מגיע משחה אחר עם שני נציגים ישראלים, המשחה ל-50 מטר חופשי של הגברים, שבו יתחרו מרטין קרטאבי ומירון חרותי, כשקיים סיכוי שאחד מהם יעשה חצי גמר. אחר כך נעבור ל-200 מעורב אישי של הגברים, שם רון פולונסקי יקווה להעפיל לחצי גמר שני, הפעם במשחה הבכיר שלו, ונסיים את הבוקר בבריכה עם נבחרת שליחות ב-200*4 חופשי בהרכב זהה לזה שלקח את הזהב באליפות אירופה – גורבנקו, לאה פולונסקי שהתחרתה ב-200 חופשי ותתחרה ב-200 מעורב אישי של הנשים, ודריה גולובטי ואיילה ספיץ שיתחרו רק במשחה הזה.

4. סוף סוף, ערב של שיאים בבריכה.

אתמול קיבלנו סוף סוף שיא עולם ראשון בתחרויות השחייה, כשהסיני פאן ג'אנלה הוכיח שאני צודק כשטענתי שהוא הפייבוריט לזכות בזהב במשחה ל-100 מטר חופשי, והוא גם שבר את שיא הולם שקבע באליפות העולם כשרשם תוצאה של 46.40, 1.08 שניות מהיר יותר ממי שהגיע במקום השני, הפער הגדול ביותר בהיסטוריה במשחה הזה מאז שהתחילו למדוד (ותודה לאהרון שדה שהביא לי את הנתון הזה). עוד לפני כן, הגיע אחד מכוכבי האולימפיאדה הזאת בבריכה, לאון מרשאן הצרפתי, שהשלים זכייה ב-3 מדליות זהב אישיות כשזכה ב-200 פרפר וב-200 חזה בהפרש של שעה בערך, ויחד עם הזכייה שלו ב-400 מעורב אישי, יש לו 3 מדליות זהב כשבכל אחת מהן הוא גם קבע שיא אולימפי בגמר. היום הוא יעלה למוקדמות של המשחה האישי הרביעי והאחרון שלו, ה-200 מעורב אישי, וכבר עכשיו הוא אחד מהגיבורים הלאומיים המקומיים של המשחקים.

5. רגעים מכמה ענפים.

כמו בימים הקודמים, אספתי כאן כמה רגעים מכמה ענפים שונים. הראשון זה הכרטיס האדום של מרתה, כוכבת הכדורגל הברזילאית בת ה-38, שהורחקה מהמשחק נגד ספרד כשהיא ניסתה כנראה להחליף בין כדורגל לטקוואנדו, השני בעצם זה שתי תמונות נוגעות שתיהן לדומיננטיות של קייטי לדקי במשחה ל-1,500 מטר חופשי של הנשים, בו לדקי שברה את השיא האולימפי של עצמה בגמר אתמול, ואפשר לראות גם את הדומיננטיות הכללית שלה לאורך ההיסטוריה של המשחה הזה וגם את הדומיננטיות בגמר הספציפי שראינו אתמול, השלישי זה הטניסאית האמריקאית דניאלה קולינס, שמחליטה לרגע שהמדורגת 1 בעולם איגה שוויונטק היא המטרה שלה, והרביעי זה חימום לקראת משחק כדורעף של נבחרת ארה"ב, שבו פתאום גם הקהל זוכה להיות חלק מהחימום.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
yaniv
yaniv
01/08/2024 9:15:41

תודה עמיחי.
אתמול ממש נהנהתי מהבריכה,היה מתח היה את הצרפתי שזה משהו מטורף עם הקהל היה את לידקי שמה שהיא עושה זה לא הגיוני והיה את הסיני,חייב להגיד שלאור העבר הבעייתי של הסינים קשה לי איתם מאוד ובטח קשה לי שהם שוברים שיא ועוד בצורה כזאת מטורפת .לא יודע מיד עולים אצלי חשדות שמשהו שם לא תקין

Berch
01/08/2024 10:17:09

תענוג של סיקור.
תודה רבה על זה.
הרשימה של לדקי מאוד מרשימה. משום מה זה הזכיר לי את ימי השליטה של סרגיי בובקה שכל פעם היה משפר את השיא באיזה חצי סנטימטר ונכשל במדרגה הבאה. כדי להשאיר מקום לשיא חדש באליפות הבאה…
🙂

דוקטור רזי הופמן
02/08/2024 3:41:40
Reply to  Berch

זה היה שווה לו הרבה כסף!
תחשוב שהצלחת לפתח מוצר…
בוא נניח זיכרון פלש חיצוני של 2 טרה בייט ואין בכלל פלש בשוק רק דיסקטים ודיסקים. אתה הולך למשרד הפטנטים ורושם מוצר זיכרון פלש. מתחיל לשווק אותו בנפח של 8 מגה בייט, חצי שנה אחרי זה אחרי שמכרת מאה מליון התקנים בעולם אתה מוציא את ה 16. אחרי שמכרת חצי מליארד 32 אתה מוציא את ה 64 אחרי עוד מליארד תוציא את ה 128. בסוף אחרי 24 שנה תוציא את ה 2 וה 4 טרה.

אהרון שדה
01/08/2024 14:23:20

תודה רבה עמיחי
גם על הנתון של 100 חופשי
שם הייתה פעם מדידה ידנית שם עד 1928 אולי היה פער גדול יותר
מהמדידה האלקטרונית
הפער הגדול ביותר ב 100 חופשי
היה ב 76
אז ניצח מונטונגמרי בשיא עולם של 47.99
וסגנו בבשוף קבע 50.81 קרי פער של 0.82
ב 80 הפער עמד על 0.51 ומאז לא עבר התקרב לחצי שנייה
כאשר משנת 96 ועד 2020
במשך 7 אולימפיאדות ברצף ההפרש המצטבר הכולל עמד על 0.92
והיום 1.08
הנה ההפרשים
0.07
0.39:
0.06
0.11
0.01
0.22
0.06
סה"כ 0.92
ואתמול 1.08
מטורף
עוד נתון בהתעמלות
5 יריבים של שטילוב בגמר הקרקע התחרו אתמול בקרב רב
למרות ששטילוב לא הרשים בקרקע
במוקדמות רק 2 אתמול קבעו תוצאה טובה ממנו-במוקדמות

אהרון שדה
01/08/2024 14:28:24

כמובן דוגלופיאט ….
שטילוב ….באמת הגיע לו