יומן אולימפי פריס 2024 – 9 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 9 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 9 / עמיחי קטן

1. המדליסטים.

על ענבר לניר כתבתי ביומן הקודם שהיא העפילה לגמר אולימפי תוך 4:53 דקות של קרבות, אך אצל רז הרשקו זה קרה אפילו יותר מהר, תוך 4:32 דקות מצטברות, כולל איפון ב-15 שניות בחצי הגמר, אבל כמו לניר, גם היא לא הצליחה להביא לידי ביטוי את היכולות ההתקפיות שלה בגמר וזה הסתיים בהפסד ובמדליית כסף. באופן מעניין, קרב הגמר של הרשקו נגד ביאטריס סוזה הברזילאית היה ההפסד הראשון של ג'ודאי ישראלי נגד יריב שמדורג נמוך יותר ממנו בדירוג העולמי, וזה קרה בקרב האישי האחרון של הג'ודו הישראלי, יחד עם העובדה שהישראלים היו במאזן מושלם נגד יריבים שלא דורגו בין 8 הראשונים באולימפיאדה, וזה עוד נתון שמראה כמה כל הג'ודאים הישראלים הגיעו בכושר טוב למשחקים האולימפייים, ובסופו של דבר, כל מי שבאמת היה מועמד למדליה בג'ודו גם עשה את זה.

ארטיום דולגופיאט הוא האלוף האולימפי המכהן הישראלי הראשון אי פעם שמנסה להגן על התואר. במוקדמות זה לא היה נראה טוב והוא בקושי העפיל לגמר מהמקום השביעי, אבל בגמר קיבלנו ממנו הופעה נהדרת עם ציון גבוה יותר ממה שהוא קיבל בגמר של משחקי טוקיו. לזהב זה לא הספיק לו הפעם בגלל הפיליפיני שביצע תרגיל בדרגת קושי גבוהה יותר, אבל גם עם מדליית כסף, מדובר בהישג נהדר של ספורטאי שהצליח גם הוא להביא את עצמו לשיא בדיוק ברגע הנכון. העובדה שדולגופיאט התחרה מוקדם, בדומה לאולימפיאדה הקודמת ולמוקדמות בשבוע שעבר, השאירו את הצופים במתח כנראה, אבל התוצאה הגבוהה הפעם ביחס למוקדמות מעידה על ההתעלות שלו ברגע הנכון.

שרון קנטור הייתה מועמדת ברורה למדליה לפי כל התחזיות, ולמעט שיוט אחד או שניים פחות מוצלחים בהתחלה היא גם עמדה בציפיות בעקביות ושמרה על המקום השני. בחצי הגמר היא ניצחה והעפילה לגמר, מה שהבטיח לה את המדליה, ואז כבר עלו הציפיות, בעיקר לאחר שהתברר שאמה ווילסון הבריטים שוב מוצאת את עצמה בפיגור בגמר, אבל אז דווקא מרתה מגטי מאיטליה, שהייתה השלישית מאחורי ווילסון וקנטור לאורך כל התחרות, הייתה זו שהצליחה לנצל את ההזדמנות עם פנייה אחת נכונה ולהשאיר את קנטור עם מדליית כסף.

תום ראובני הביא לשיא את היכולת להתעלות ברגע הנכון. לאורך כל התחרות שמר ראובני על יציבות ועל מקום בצמרת, אך גם לא סיים אף שיוט בצמרת הגבוהה עד לשיוט האחרון של השלב המוקדם, בו הוא סיים שני והצליח לעלות למקום השני הכללי, מה שהביא לו את המקום בחצי הגמר. גם בחצי הגמר, ראובני סיים שני כששני הראשונים העפילו לגמר, אך דווקא שיוט הגמר היה הראשון בו הוא ניצח בכל התחרות, בדיוק ברגע הנכון כדי להשיג מדליית זהב ראשונה של ישראל במשחקים, בהם דווקא כמות מדליית הכסף קפצה כבר פי 5 כשעברנו רק מעט יותר מחצי מהאולימפיאדה.

2. יתר הישראלים שהתחרו אתמול ושלשום.

השחיינים הישראלים סיימו את חלקם בבריכה כבר שלשום, כשלאה פולונסקי רשמה תוצאה מאכזבת במיוחד ב-200 מעורב אישי וסיימה במקום ה-28, תומר פרנקל החמיץ במעט את המקום בחצי הגמר במשחה ל-100 מטר פרפר וסיים במקום ה-21, וגם במשחה המעורב משולב ישראל לא הצליחה להעפיל לגמר. מהצד השני, גל כהן גרומי העפיל לחצי הגמר במשחה של הפרפר וסיים במקום ה-12, ואילו אנסטסיה גורבנקו עשתה את אחד המשחים הטובים ביותר שלה באופן אישי בחצי הגמר של המשחה ל-200 מטר מעורב אישי, אך סיימה במקום ה-9 והחמיצה ב-16 מאיות את הגמר. גורבנקו כנראה מיצתה את האירוע, כי למרות שמי שסיימה במקום ה-8, אלה רמזי מאוסטרליה, חלתה ולא השתתפה בגמר, מה שאמור להעניק לגורבנקו את המקום, אבל היא קיבלה את ההודעה רק 25 דקות לפני שהמשחה התחיל והוחלט לוותר על ההשתתפות שלה. גורבנקו מסיימת אולימפיאדה מאכזבת ביחס לציפיות ממנה, ועדיין עם מקומות 9, 10 ו-16 ועוד משחה בו היא סיימה 7 במוקדמות ופרשה מחצי הגמר, הישגים טובים יותר בפער משמעותי מכל שחיין ישראלי אחר. ביום רביעי תחגוג גורבנקו יום הולדת 21 בסך הכל, ושווה ללמוד ממנה ומהאופן שבו היא מגיבה לחוסר ההצלחה היחסי שלה.

אחרי ההעפלה המפתיעה לגמר הקבוצתי בתחרות קפיצות הראווה ברכיבת הסוסים, ישראל לא הייתה פקטור של ממש בגמר עצמו. רובין מוהר עלה ראשון וקיבל 13 נקודות שליליות, אחריו אשלי בונד עלתה והוסיפה עוד 20 נקודות שליליות ודניאל בלומן כבר לא עלה להתחרות, כי לא היה טעם, והוא והסוס שלו ישמרו כוחות לתחרות האישית שתהיה השבוע. החדשות הטובות הן שישראל סיימה במקום התשיעי מתוך 10, כי מקסיקו נאלצו לפרוש בשל פציעה של אחד מהסוסים שלהם. בכל מקרה, ההעפלה לגמר הייתה הישג נאה, ויהיה מעניין לראות אם מישהו מהם יצליח גם בתחרות האישית.

עומר ורד וילנצ'יק המשיך את היכולת המפתיעה מהשיוט השני גם בשיוט השלישי, בו הוא סיים במקום השביעי, ולרגע מצא את עצמו בצמרת, אך סיים במקומות 40, 36 ו-37 את 3 השיוטים הבאים וירד למקום ה-31, כשאפשר לקוות שהוא צובר ניסיון לעתיד. שי קקון חוותה גם היא רק שני שיוטים בצמרת, כשאת השלישי והרביעי היא סיימה במקומות 12 ו-7 בהתאמה, אך גם סיימה 31, 33 ו-34 בשיוטים האחרים של היומיים האחרונים, כך שהיא כעת במקום ה-26. בדגם ה-470 המעורב, שם נכנסו שלשום לתחרות נועה לסרי וניתאי חסון, הם סיימו במקומות 10, 7, 18 ו-9 את 4 השיוטים הראשונים שלהם, וכרגע מדורגים במקום ה-11 בסך הכל.

איתמר איינהורן היה הנציג הישראלי הראשון במרוץ אופני הכביש של הגברים מאז 1960, ובמרוץ שבו 13 מהמתחרים לא הצליחו להשלים את המרוץ, עצם העובדה שהוא עשה את זה היא הישג, במיוחד לאור ההצטיינות של איינהורן בעיקר במיאוצים, בניגוד לתוואי המסלול שהוא חווה אתמול. איינהורן סיים במקום ה-62 והוביל דבוקה מאוחרת של 10 רוכבים בנקודת הסיום, כמעט 20 דקות אחרי המנצח רמקו אוונפול, שמצידו השלים דאבל אחרי שניצח במרוץ נגד השעון בשבוע שעבר, וצמד הצרפתים שזכו בכסף ובארד בוודאי שימחו את הקהל הביתי.

אחרי 3 מדליות ביומיים, נפרדנו מהג'ודו עם התחרות הקבוצתית. בהמשך היומן נתייחס לתחרות הזאת במבט כללי, וכעת נתמקד בישראלים, שפתחו נגד מונגוליה. פלצ'יק גבר שוב על באטחויאג, אותו הוא ניצח גם בסיבוב הראשון בתחרות האישית, תמנע נלסון-לוי ניצחה יריבה מקטגוריית משקל נמוכה יותר וכך גם טוהר בוטבול, מה שהעניק לישראל יתרון 3- 0. אולם, גילי שריר, שגיא מוקי ורז הרשקו הפסידו והתחרות הגיעה לקרב מכריע, בו שגיא מוקי עלה שוב והצליח לנצח ולהעלות את ישראל לשמינית הגמר. נגד צרפת היה ברור מראש שאין סיכוי, אבל זה הסתיים ב-4- 0 חלק שלא נתן אפילו פתח להתחיל לחשוב אופטימי, ואפשר לקוות שילמדו את הלקח מכך שלפני שנה נבחרת ישראל הייתה מדורגת 4 באליפות העולם, ואז בחרו שלא להשתתף בתחרויות האלה עד האולימפיאדה.

3. הישראלים שיתחרו היום.

היום מצפה לנו יום רגוע הרבה יותר בגזרה הישראלית, כאשר נראה נציגים ישראלים בשני ענפים בלבד, אופניים ושייט. נפתח עם השייטים שיתחרו היום, כשבנוסף לשייטי הלייזר שהזכרנו קודם ובמקום שני המדליסטים בגלשני הרוח, שסיימו את התחרות שלהם כמובן, ייכנסו שייטי דגם הקייט, כלומר גלשני מצנח. הנציגים הישראלים בדגם הזה הם דור זרקה וגל צוקרמן, וגם הם יסבלו מפורמט קצת מורכב. השלב המוקדם אמור לכלול 16 שיוטים שיתקיימו בימים ראשון עד רביעי השבוע, בזמן שיום חמישי מוקדש לשלבי ההכרעה, בהם כמו תמיד מי שמחוץ לטופ 10 מסיים את חלקו, ואצל השאר זה נהיה מורכב יותר. מקומות 3-10 מתחרים ב-2 שלבי חצי גמר, כאשר מקומות 3, 6, 7 ו-10 מתחרים ביניהם בחצי גמר A ומקומות 4, 5, 8 ו-9 מתחרים בחצי גמר B. בשלב חצי הגמר, המטרה היא לצבור 3 נקודות, כשכל שיוט מזכה את המנצח בנקודה, אך המדורג הבכיר (מקום 3/4) מתחיל עם 2 ניצחונות והשני (5/6) מתחיל עם ניצחון בודד. מי שיגיע ל-3 בכל אחד מחצאי הגמר יעפיל לגמר, שם הפורמט זהה כשהמדורג 1 מתחיל עם 2 ניצחונות והמדורג 2 עם ניצחון אחד.

אחרי מרוץ אופני הכביש של הגברים אתמול, היום נראה את המרוץ של הנשים ואת רותם גפינוביץ' בתור הנציגה הישראלית. בתחרות הזאת, המכסה נקבעת לפי הדירוג של המדינה ואז האיגוד של אותה מדינה צריך לבחור את הנציגים, ובמקרה הזה, ישראל השתחלה בסוף הדירוג עם נציגה אחת כשהדירוג של ישראל היה 43 מתוך 45 מדינות שמקבלות נציגות, וגפינוביץ' נבחרה להיות הנציגה הזאת. המטרה הראשונית של גפינוביץ' היא להצליח לסיים את המסלול קודם כל, משימה שהיא לא בהכרח פשוטה כמו שנדמה ממבט ראשון, ואולי גם להפתיע בהיצמדות לדבוקה המרכזית או אולי לחשוב על בריחה דומה למה שעומר שפירא עשתה במשחקי טוקיו.

4. התחרות הקבוצתית בג'ודו.

על הישראלים דיברנו, אבל בגזרה הכללית, תחרויות הג'ודו הסתיימו ביום דרמטי נוסף. הקרב של ישראל נגד מונגוליה היה היחיד הצמוד בסיבוב הראשון, ובשמינית הגמר קיבלנו את איטליה נגד גאורגיה, שם 3 המדליסטים האולימפיים שהתחרו השיגו ניצחונות, 2 של גאורגיה ובלאנדי של איטליה, וקיבלנו שוויון 3, אך הקרב המכריע עבד לטובתה של איטליה כשההגרלה זימנה את מנואל לומברדו, שהפסיד בקרב על הארד בתחרות עד 73 ק"ג, נגד לאשה שבדאטואשווילי, שזכה בעבר במדליות מכל הסוגים וגם ניצח את שגיא מוקי בקרב על הארד ב-2016, אבל עכשיו כבר אחרי השיא והפסיד כבר בסיבוב הראשון בתחרות האישית, ולומברדי השלים ניצחון כפול.

הקרב הדרמטי הבא, גם הוא בשמינית הגמר, היה בין יפן לספרד. התחרות התחילה עם יתרון יפני די צפוי שעמד על 3- 1, למרות איפון מפתיע של סלבדור קאסס על האשימוטו היפני שזכה בארד בקטגוריה של עד 73 ק"ג. את הקרב הבא ניצחו הספרדים בעונשים, והקרב השישי היה בין שני מתחרים שהפסידו בקרב על הארד במשקל הפתוח, שם שראזאדישווילי הספרדי ניצח את סאיטי היפני וכפה קרב מכריע, אך ההגרלה זימנה ליפנים הגרלה של נציגה עד 70 ק"ג נגד נציגה ספרדית עד 63 ק"ג ומיקו טאשירו השלימה ניצחון כפול שהביא ליפנים מקום ברבע הגמר.

מכאן אנחנו עוברים אל רבע הגמר, כשגרמניה וברזיל היו אלה שסיפקו הפעם קרב דרמטי. גם כאן כל מי שזכה במדליה ניצח את הקרב שלו, שזה אומר ביאטריס סוזה הבריזלאית ומרים בוטקריט מגרמניה, והפעם ההגרלה זימנה קרב מכריע שעבד לטובת הגרמנים, כשאריק אברמוב הגרמני מהמשקל הפתוח התחרה נגד לאונרדו גונסאלבס הברזילאי מהקטגוריה של עד 100 ק"ג, והגרמני השלים ניצחון כפול ששלח את גרמניה לחצי הגמר. בחצי הגמר ובבית הניחומים לא נרשמו דרמות מיוחדות, ובקרבות על הארד קיבלנו את ברזיל נגד איטליה ודרום קוריאה נגד גרמניה, ובגמר, כצפוי, את המארחת צרפת נגד יפן.

זה התחיל בקרב בין ברזיל לאיטליה, בו ברזיל עלו ליתרון 3- 1 לפני שאיטליה השוו וכפו קרב מכריע, אך שם קיבלנו את רפאלה סילבה מברזיל, שסיימה במקום ה-5 בקטגוריה של עד 57 ק"ג, נגד ורוניקה טוניילו שהפסידה בסיבוב הראשון, ובניגוד לקרב הראשון ביניהן, אותו סילבה הכריע עם ווזארי ואיפון תוך 1:43 דקות, הפעם היה קרב צמוד יותר שהוכרע בווזארי בניקוד זהב, אך שוב לטובת הברזילאית שהביאה להם את הארד, בקרב בין שתי נבחרות שהפסידו לישראל בתחרות הקבוצתית של האולימפיאדה הקודמת. הקרב השני על הארד היה בין גרמניה לדרום קוריאה. הקוריאנים עלו ליתרון 3- 1 שהפך לשוויון 3, והפעם הקרב המכריע היה כזה שעבד לטובת הגרמנים בשלב המוקדם כשאיגור ואנדטקה הגרמני גבר קודם לכן על אן באול מקוריאה, אך הפעם באול הצליח להחזיק מעמד וניצח כשהגרמני ספג עונש שלישי.

כל זה רק הכנה לדרמה של הגמר בין צרפת ליפן. זה נפתח עם שחזור של חצי גמר אולימפי של עד 90 ק"ג, שם התוצאה חזרה על עצמה עם ניצחון יפני של סנשירו מוראו על מקסים-גאל נגאפ אמבו. הקרב השני היה בין ריקה טאקאימה, שסיימה חמישית עד 78 ק"ג נגד רומן דיקו שזכתה בארד במשקל הפתוח, אך היפנית הצליחה להפתיע עם ניצחון בווזארי. הקרב השלישי היה של טדי רינר נגד טאטסורו סאיטו והסתיים באיפון של רינר, אך אחרי קרב קשה של 7 דקות, ובקרב הרביעי הצליחו היפנים לחולל סנסציה כשהנציגה שלהם מהמשקל הנמוך ביותר של עד 48 ק"ג ניצחה את הצרפתית עד 57 ק"ג. הצרפתים הצליחו לחזור לשוויון עם 2 קרבות שלקחו 8:52 ו-7:04 דקות בהתאמה, ובקרב המכריע קיבלנו שוב את טדי רינר, ששוב ניצח באיפון והביא לצרפת זהב שני רצוף בתחרות הזאת.

5. רגעים מהמדליות ועוד.

כמו בימים הקודמים, אספתי כאן כמה רגעים מכמה ענפים שונים. התחלתי עם המדליות הישראליות מהיומיים האחרונים, ומשם עברתי למקומות אחרים.

כאן אנחנו עוברים לדברים אחרים. הראשון זה קייטי לדקי שמשלימה זכייה רביעית ברציפות במשחה ל-800 מטר חופשי, השני זה ניסיון לא כל כך מוצלח של קפיצה במוט והשלישי זה תגובה מהירה של חברה לקבוצה לכך שחברתה מנסה לשתות מים מהצד ההפוך של הבקבוק.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
PhillySpecial
04/08/2024 10:38:57

תודה רבה עמיחי

The Oak
The Oak
04/08/2024 13:07:11

תודה רבה!
רק: "שווה ללמוד ממנה". גם אני אולי חשבתי כך אחרי הראיון. אולם אחרי אתמול, ממש לא! לא לעמוד בכללים ולהיות מוכנה כרזרבה? זה מבייש. האחראים צריכים להיענש.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/08/2024 23:48:04
Reply to  The Oak

יממה שאני קראתי באתר ערוץ הספורט, זו החלטה של האחראים במשלחת בגלל ההתראה הקצרה.
השאלה אם היא הייתה במקום של התחרות היכן שאמורים להיות שחייהי הרזרבה, היא הייתה מקבלה את ההודעה זמן סביר להכנה למשחה.

מנחם לס
04/08/2024 15:43:10

טור ששווה זהב. השקעה אדירה. ידע רציני ביותר. תודה עמיחי. (חבל שלא הכרתי אותך טוב יותר בביקורי האחרון בישראל. חבל שלא הזמנתי אותך לדינר. פשוט אז לא ידעתי איזה עילוי אתה!)

Berch
04/08/2024 15:51:01

אחלה יומן, תודה גדולה.
נשבר הלב על קופץ המוט הזה… כל החיים אתה רוצה להגיע לאולימפיאדה ואז זה ….
באסה ממש
הפיכת הבקבוק בסוף הייתה משעשעת
🙂

רן הנרגן
רן הנרגן
04/08/2024 20:44:15

סקירה נהדרת.
.
תרדו מהעץ של אנסטסיה. חפשו עץ אחר אם אתם חייבים. נבחרת הכדורגל למשל.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
04/08/2024 23:22:29

ארטיום היה צריך לזכות בזהב אך השוםטים נתנו ניקוד מוגזם לפיליפיני.
כך אמרו שופטים בכירים מהעולם.

אלכס דוקורסקי
05/08/2024 3:02:21

עמיחי, תודה רבה.

אהרון שדה
07/08/2024 11:08:51

עמיחי טור נהדר תודה רבה
אשר לג'ודו הקבוצתי זה מבאס
מצד שני 3 מדליות אישיות מעלות שאלה האם אכן טעינו לא בטוח
אשר לשחייה כך או כך זו טעות קשה לענ"ד לכולם אחריות זו או אחרת
לא מוותרים על סיכוי לגמר נקודה !
הנתון על ראובני מדהים
ומהצד השני לגמרי הרשקו כראשונה שמפסידה לנמוכה גם מדהים

ירון, החלום
ירון, החלום
16/08/2024 2:37:27

בס"ד
תודה