האם מרצדס הם רמאים? / טייגר לילי
מתוך עמוד האינסטגרם הרשמי 'F1' רגע חציית קו הסיום; מימין לשמאל: ג'ורג', לואיס ופיאסטרי.

האם מרצדס הם רמאים? / טייגר לילי

טייגר לילי, בת 20, אוהבת ספורט מוטורי, אוהבת לכתוב, ועתידה ללמוד תואר בתקשורת. זהו מאמרה השני לאתר. למאמר הראשון

בראשון האחרון (28.7) נערך אחד מהמרוצים שהכי ציפו להם בעונת הפורמולה 1 הנוכחית, והמרוץ האחרון לפני הפסקת הקיץ – מרוץ ה'גראנד פרי הבלגי'. המרוץ נערך במסלול מרהיב בלב יערות הארדנים שבעיר ספא, ונחשב לאחד מן המסלולים הארוכים והמהירים בפורמולה 1.

הפעם זכינו לראות את ג'ורג' ראסל מקבוצת מרצדס חוצה את קו סיום לאחר קרב מרהיב על המקום הראשון עם חבר קבוצתו לואיס המילטון ועם אוסקר פיאסטרי ממקלארן. על אף שעלה על הפודיום וזכה להניף את הגביע הנחשק, לאחר בדיקות פוסט מרוץ שגרתיות התגלה כי מכוניתו של ראסל לא עמדה בתקני המשקל המותרים והוא נפסל מן המרוץ.

בכדי להבין מה קרה נצטרך להבהיר כמה תקנות:

בפורמולה 1 הותקנו תקנות בשם 'פארק פרמה' האוסרות על הקבוצות לבצע שינויים משמעותיים במכוניות מרגע סיומו של מקצה הדירוג ועד לרגע תחילת המרוץ (הדבר שונה בסופי שבוע בהם חל גם 'מרוץ ספרינט'). שינויים קטנים ומאד ספציפיים כגון שינויי כמות דלק, הסרת צמיגים, התנעה, פירוק סוללה, שינוי לחץ אוויר, התקנת קירור, שינויי כנף קדמית, הסרת פחחות, שינוי מראות ובדיקת מצלמות מותרים, אך שינויים משמעותיים יותר מחייבים פניה רשמית לפדרציה ועל פי רוב עולים בעונשי מיקום בזינוק, כפי שראינו למשל במרוץ הנוכחי אצל מקס וורסטפן מרדבול.

כל מכונית שסיימה מרוץ מתחילתו ועד סופו, או סיימה את מקצה הדירוג בעשירייה הראשונה (Q3), מחנה באזור ה'פארק פרמה' המגודר, (כן כן שם זהה לחוקה), שבו אסור לגעת במכונית, ורק בתום בדיקות שאורכות כשעתיים בממוצע מוכרזות תוצאות המרוץ או מקצה הדירוג. לפיכך, יכול לקרות מצב בו נערך פודיום ומחולקים גביעים שבהמשך עוברים לנהגים אחרים, ממש כפי שקרה במרוץ האחרון.

מעבר לתקנות 'פארק פרמה' קיימות תקנות שאינן ניתנות לשום שינוי דוגמת משקל המכונית. אך במקרה של ג'ורג' ראסל אירעה חריגה של כקילו וחצי מהמשקל המינימלי המותר למכוניות פורמולה 1 (798 ק"ג) כשהן ריקות מדלק. ממש ככה! בסוף המרוץ מרוקנים את המכוניות לגמרי מדלק ושוקלים אותן. הממצאים מכוניתו של ג'ורג' בסוף המרוץ שקלה כ796.5 ק"ג.

על מנת לבדוק את האפשרות שירידה במשקלם של הצמיגים היא זו שגרמה לחריגה, הושווה משקלם של הצמיגים המשומשים של ג'ורג' למשקלם של צמיגים זהים חדשים אך התברר שמשקלם זהה. במידה ומרצדס הייתה מצליחה להוכיח שבשעת המרוץ נגרם למכונית נזק והוא שגרם להורדה במשקלה, גם אז לא הייתה נענשת אך לא כך היה.

מטעם הנהלת מרצדס נמסר: "אנו צריכים לקחת את הפסילה שלנו בחשבון, בבירור טעינו ועלינו להבטיח שנלמד מכך. אנו נלך ונבין מה השתבש. לאבד מיקום קבוצתי של 1-2 הוא דבר מעצבן, ואנחנו יכולים רק להתנצל בפני ג'ורג' שנהג כזה מרוץ מרשים. לואיס קודם למקום הראשון, הוא היה הנהג השני הכי מהיר והרוויח את הניצחון ביושר. על אף הפסילה, יש הרבה נקודות חיוביות שאנו יכולים לקחת מסוף השבוע הזה, היה לנו הרכב הבולט ביותר היום. דבר שלפני כמה חודשים היינו יכולים רק לחלום עליו".

מטעם ג'ורג' נמסר: "זה שובר לבבות, נתנו הכל על המסלול היום, ואני גאה בעצמי על זה שחציתי את קו הסיום ראשון, יהיו עוד הזדמנויות".

אז האם מרצדס רימו?

התשובה היא שסביר להניח שלא – המכונית לא חסרה אף חלק ולמעט המשקל, הכל היה תקין. בנוסף, ג'ורג' הוזנק במקום השישי, מה שאומר שהוא עבר את בדיקות 'פארק פרמה' ביום שלפני, דבר שלא היה משאיר המון זמן לקבוצה לבצע שינויים. אני מאמינה שמדובר בטעות אנוש. ובכל זאת, אין כל כך לאן לזוז בתקנון, ורכב בתת משקל, ללא סיבה מוצדקת ומוכחת, נענש בפסילה.

ובפן חיובי יותר, למרות הפסילה, הניצחון נשאר בידי מרצדס, ומשאיר אותה במקום הרביעי באליפות הקבוצות עם 266 נקודות.

Subscribe
Notify of
16 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
קפיץ
31/07/2024 21:56:17

תודה טייגר לילי. תמשיכי לכתוב לנו. סופר מעניין. ממתי החוקה הזאת קיימת? בטח לא משנות החמישים 🙂

שחר דלאל
31/07/2024 22:19:09

תודה טייגר.
מדהים לראות איך החוקה משתנה והופכת יותר אמריקאית – אולי בגלל הבעלות או אולי כדי למשוך יותר צופים אמריקאים – בשונה מהניחוח האירופי שהיה לה לאורך השנים.
תמשיכי לכתוב!

Boston Ami
Boston Ami
31/07/2024 23:09:36

מעניין מאד. תודה!

birdman
birdman
01/08/2024 1:53:43

קשה לי להאמין שיש במכונית פורמולה 1 חלקים חסרי חשיבות. אני מניח שחלק הוחלף בחלק ששוקל פחות, אולי עשוי ממתכת קלה יותר וכו'.

golan
golan
01/08/2024 2:13:19

תודה לילי, מעניין.
אם הם לא רימו לאן נעלם המשקל ?

תום
תום
01/08/2024 2:24:18
Reply to  golan

הסברה המקובלת זה שהם לא הכניסו מספיק משקל מאזן (ballast).

מיכאל ירדן
מיכאל ירדן
01/08/2024 2:25:24

וואלה אחל׳ה כתבות. כבר לא נצטרך את נטפליקס..

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
01/08/2024 2:44:05

וואו,חתיכת סיפור מג'נוני.
תודה רבה לילי,
מרוצים אף פעם לא עניינו אותי,הסיפורים תמיד.

Smiley
01/08/2024 5:57:00

נהדר ומעניין. תמשיכי לכתוב.

הפורמולה זה ספורט של הנדסת חלל וכל מילימטר במכונית יכול לשנות.

yaniv
yaniv
01/08/2024 7:55:54

תודה רבה !!!
מדהים איך הכל משתנה עד לפני איזה שלוש שנים מרצדס שלטו בסבב בלי תחרות בכלל כל שנה אליפות נהגים_יצרנים לבלי שמישהו מדגדג אותם בכלל.ואז לקחו להמילטון אליפות על חשבון הרייטינג ומאז הם הדרדרו לרמה שעד שהם כבר מנצחים הם נפסלים על טעות אנוש.

מולי
01/08/2024 9:22:32
Reply to  yaniv

הם עדיין ניצחו. גם המילטון ממרצדס 🙂

yaniv
yaniv
01/08/2024 9:29:51
Reply to  מולי

מן הסתם אבל תאמין לי שזאת נחמה פעוטה הניצחון של המליטון אחרי שהיה להם מקום 1-2 מה שלדעתי הם לא השיגו לפחות שנתיים אם לא יותר ובטח שהם נופלים על טעות כזאת מפגרת(בהנחה שזה לא היה מכוון).

Berch
01/08/2024 10:45:05

תודה על טור משובח ומעניין לתחום שלא עולה הרבה לכותרות במקומותינו.
אני זוכר שהיה מישהו בארה"ב שממש נכנס בנושא של הורדת משקל וסיבב את התקנות מכל כיוון שהוא יכל.
בגללו ספר התקנות הכפיל ושילש את גודלו.
אגדה מיתולוגית בתחום, אבל אני לא זוכר איך קוראים לו
🙂

ירון, החלום
ירון, החלום
14/08/2024 1:01:30

בס"ד
תודה רבה

ירון, החלום
ירון, החלום
14/08/2024 1:32:30

בס"ד
תודה לילי

Mishka
Mishka
07/09/2024 21:01:03

אני קצת בעיכוב ורק אתמול השלמתי את המרוץ הזה.
הייתי בהיי מטורף, אחד המרוצים המדהימים שראיתי, וראסל הוא פשוט תותח על בלמשוך מלא סיבובים על צמיג, והיה כל כך כיף לראות אותו מציע לקבוצה החלפה אחת ואותם זורמים איתו, והשתכנעת התגשמה בצורה הכי מדהימה שיש.
ואז קראתי את הכתבה שלך על לוגן.
רציתי להשלים את כל מה שאת כותבת, כי את כותבת אדיר, וזכרתי שפרסמת אחרי ספא כתבה בשם האם מרצדס רמאים והייתי מת לקרוא אותה עוד אז.
חשבתי זאת כתבה לגבי האסטרטגיה שלהם להחליף פעם אחת וכמה שהתאכזבתי לגלות את האמת.
וואי אני שבור לב, לא מאמין שלקחו לראסל את הנצחון הזה. פאק מיי לייף
המון תודה על הכתבה המעולה