יומן אולימפי פריס 2024 – 6 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 6 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 6 / עמיחי קטן

1. סוגרים חצי מתחרויות הג'ודו.

ארבעה מתוך 8 הימים של תחרויות הג'ודו הסתיימו, כשבין היתר זה כולל גם 8 מתוך 12 הג'ודאים הישראלים בתחרויות האישיות. בכל הנוגע לישראלים, עד כה אף אחד לא ניצח מועמד שדורג בין 8 הראשונים, אך הישראלים גם מחזיקים במאזן מושלם נגד כל מי שלא דורג בטופ 8, כולל כמה הופעות טובות שהסתיימו בהפסדים נגד יריבים עדיפים. ים וולצ'ק ניצח יריב פחות טוב בריתוק לפני שנפסל מול המדורג הבכיר שהיה נגדו וברוך שמאילוב גבר על יריב שקול בדירוג אך פחות טוב ממנו על הנייר לפני ההפסד למדורג בכיר בשמינית, ואילו תמנע מלסון-לוי בווזארי ושגיא מוקי באיפון ניצחו יריבים שהיו עדיפים עליהם במעט על הנייר לאור המאצ'-אפ בעבר, אך שניהם הפסידו בשמינית הגמר למדורג בכיר. שירה ראשוני, טוהר בוטבול וגילי שריר קיבלו את המדורג הבכיר שלהם כבר בסיבוב הראשון והפסידו, ואילו גפן פרימו כמדורגת הייתה היחידה שהעפילה לרבע הגמר, אך הפסידה פעמיים תוך פחות מ-2 דקות במצטבר.

אם יוצאים מהמבט הישראלי ומסתכלים על הדברים המרכזיים שקרו בתחרויות הג'ודו עד כה, אז נציין שני דברים שקרו אצל הנשים. הדבר הראשון הוא ההפסד של אוטה אבה, האלופה האולימפית מיפן במשקל של עד 52 ק"ג, כבר בשמינית הגמר נגד דיורה קלדיורובה, שהפסידה לאבה בגמר אליפות העולם ב-2023 וגם זכתה בזהב האולימפי בסופו של דבר, והאופן הנסער שבו היא הגיבה במשך דקות ארוכות. בקטגוריה של עד 63 ק"ג, קלאריס אגבגננו, שבשידור הישראלי דאגו להזכיר לא אחת שהיא חברה טובה של ירדן ג'רבי, פתחה עם ניצחון קשה בווזארי על גילי שריר, כשההסבר של אריק זאבי הפרשן וג'ודאי העבר מדוע זו הייתה ההחלטה לא שכנע את הצופים הישראלים, ובהמשך היא הפסידה בחצי הגמר, אך זכתה בארד, אחרי זהב בטוקיו וכסף בריו, וחיבוק הניצחון עם הבת שלה לאחר מכן היה מהרגעים היפים שנראו על המזרן עד כה.

2. הישראלים שהתחרו אתמול.

את שגיא מוקי, שהיה אחראי לניצחון הישראלי הראשון בג'ודו על ידי איפון בהפלה, ולא בריתוק או ווזארי, ואת גילי שריר, כבר הזכרנו, אז נפתח עם נבחרת הכדורגל. התרחיש להעפלה לרבע הגמר היה לא סביר, וחלק מהחשק גם יצא כשהתברר שהיריבה תהיה מצרים ולא ספרד, אך לפחות מבחינת העמידה ההגנתית כבר היה שיפור משמעותי נגד ההרכב המשני של יפן ביחס למשחקים הקודמים. אולם, אחד הדברים המאכזבים ומתסכלים ביותר בכדורגל הוא לספוג שער ניצחון בתוספת הזמן, וזה בדיוק מה שקרה לנבחרת שלנו שמסיימת את חלקה בהפסד 1- 0 ליפן ובמקום האחרון בבית ד' עם נקודה אחת בלבד. למרות שישראל היא בין הנבחרות הפחות טובות בטורניר הזה, היה סיכוי לעשות יותר או לפחות לשחק טוב יותר, וחבל שזה לא קרה.

תומר פרנקל היה זה שפתח את הבריכה עבור הישראלים, והוא סיים במקום ה-21 המכובד במשחה ל-100 מטר חופשי, מעט יותר טוב מהתחזיות המוקדמות ולא רחוק מהעפלה לחצי הגמר במשחה שכלל 79 שחיינים בשלב המוקדמות. אחר כך הגיע רגע השיא של ישראל בבריכה עד כה, כשבמשחה השליחים ל-200*4 של הגברים הצליחה הרביעייה שכללה את דניס לוקטב, בר סולובייצ'יק, איתן בן שטרית וגל כהן גרומי לקבוע שיא ישראלי של 7:08.43 ותיקו עם היפנים במשחה הראשון, שהתברר אחר כך גם כתיקו במקומות 8-9. למזלנו, במשחים הארוכים נותנים לשני הצדדים לעלות לשלב הבא, כך שקיבלנו נציגות ישראלית בגמר, כשפרנקל החליף שם את בן שטרית, ולמרות התוצאה הפחות טובה והמקום השלישי, ללא ספק מדובר היה בהופעה מכובדת וצעד בכיוון הנכון מבחינת נבחרת השחייה הישראלית.

נסיים עם שייט, הענף שהניב את התוצאות המוצלחות ביותר היום. תום ראובני, שפתח לא רע וסיים שמיני את השיוט הראשון שלשום, סיים במקום ה-13 את השיוט השני, אך אז ראובני הצליח להיכנס לצמרת וסיים חמישי את השיוט השלישי ושלישי את השיוט הרביעי, כשגם ההחלפה משיוטי ספרינט לשיוטי מסלול, בדומה למה שהיה בדגם הקודם, והוא סיים במקום השלישי והרביעי בהתאמה בשני השיוטים הבאים, כך שהוא סגר את היום השני של התחרות במקום הרביעי בדירוג. מנגד, שרון קנטור, שפסלה בשיוט הראשון וסיימה שישית בשני שלשום, מה ששם אותה במקום ה-15 הכללי, סיימה עשירית בשיוט השלישי, אך אז העלתה הילוך וניצחה את השיוט הרביעי. גם הפסקה ארוכה במיוחד שכללה 3 שיוטים רצופים של הגברים והחלפה מספרינט למסלול לא פגעה בה והיא ניצחה גם את השיוט החמישי. את שני השיוטים הבאים סיימה קנטור במקומות 3 ו-4 בהתאמה, והיא קפצה מהמקום ה-15 בתחילת היום עד למקום השני בסופו.

3. הישראלים שיתחרו היום.

על הטריאתלון כתבתי אתמול ועל גלישת הגלים שלשום, ובינתיים הם נדחו להיום או מאוחר יותר לפי התנאים בשטח, אז נעבור לג'ודאית הישראלית היחידה שתתחרה היום, מאיה גושן. מדובר בנציגה הפחות טובה של ישראל על הנייר, לפחות מבחינת הדירוג, כשהיא נכנסה למשחקים דרך כרטיס לכל יבשת שמגיע אחרי החלוקה הראשונה דרכה נכנסו האחרים, אך יש לה סיכוי ריאלי לנצח קרב אחד לפחות, וגם זה הישג נאה. אני משער שגושן תזכה לעדיפות על פני גילי שריר בתחרות הקבוצתית הפעם, כך שכושר טוב שלה יהיה משמעותי לכל הנבחרת, וכמובן שתמיד קיים סיכוי להפתעה, כשההגרלה שלה פחות קשה משל רוב אלה שקדמו לה מבין הג'ודאים.

נציג ישראלי שיסיים היום את חלקו במשחקים הוא מישה זילברמן, שיתחרה בפרינס דהאל מנפאל על המקום השלישי בבית P, בזמן ששני היריבים שניצחו את שניהם קודם לכן ייאבקו על ראשות הבית ועל המקום בשמינית הגמר. זילברמן יקווה להשיג ניצחון שלישי בסך הכל במשחקים האולימפיים, וניצחון אחד באולימפיאדה שלישית ברציפות, ובמצב כזה יהיה אפשר לומר שהוא פחות או יותר עשה את שלו בתחרות, אך כמו שכתבתי לפני המשחקים, ייתכן שמדובר בענף ובנציג האולימפי הכי לא מדובר והכי לא מסוקר של ישראל, ובאופן כללי, הייתי שמח לראות יותר עיסוק בספורטאים האולימפיים הישראלים ואלה שמנסים להיות כאלה, גם על חשבון ענפים יותר פופולריים, אך כמובן שזה לא יקרה, ומסיבות ברורות.

בשחייה היום תהיה לישראל נציגות מצומצמת ביותר, כששחיין הגב דוד גרצ'יק יהיה הישראלי היחיד בבריכה היום במשחה ל-200 מטר גב של הגברים. גרצ'יק החמיץ ב-3 מאיות את הקריטריון האולימפי למשחה הזה בתחרות קריטריון שנערכה במכון וינגייט לפני קצת פחות מחודשיים, בה ישראלים אחרים כן הצליחו להשיג קריטריון אולימפי במשחים אחרים, אך בשלב המוקדמות של אליפות אירופה הוא שבר את השיא האישי שלו ב-5 מאיות והצליח להשיג את הקריטריון ולסיים ראשון את המוקדמות. בהמשך התחרות ההיא היו לו תוצאות פחות טובות והוא סיים שישי בסופו של דבר, אך את המטרה העיקרית שם הוא הגשים, וכעת הוא יקווה לתוצאה טובה ואולי אפילו להתקרב עוד קצת לשיא הישראלי של יעקב טומרקין.

כמעט שבוע אחרי שלב הניקוד הראשוני של ענף הקשתות, היום נראה נציגות ישראלית ראשונה עם שידור, וזה יקרה בצהריים כשמיכאלה משה תתחרה בדו-קרב נגד מדלינה אמיסטרויה מרומניה, והמנצחת תתחרה מיד אחר כך במנצחת בין קיארה רבגליאטי מאיטליה ובין אריאנה נור דניה מוחמד זאירי ממלזיה. כזכור, משה קבעה שיא ישראלי בשלב הניקוד של 660 נקודות וסיימה במקום ה-18, אך אין לזה הרבה השפעה בשלבי הדו-קרב, כך שאין צורך לפתח ציפיות מוקדמות בשל השלב הקודם המוצלח, כי בענף הזה הפערים הם תמיד מאוד קטנים, וכך ראינו את איתי שני במשחקי טוקיו מסיים במקום ה-60 את שלב הניקוד, מנצח 7- 3 את המדורג 5 מאותו שלב ניקוד, ואז מנצח 6- 5 בחץ מכריע בשלב הבא ומפסיד 6- 5 בסיטואציה דומה בשמינית הגמר.

צמד השייטים הישראלים ב-IQ פויל מאוד הצליחו אתמול, ואנחנו נקווה לראות אותם שומרים על המקום בצמרת גם בסיום השיוטים של היום. מי שיסיים את כל השיוטים ראשון יעפיל לגמר ויבטיח מדליה, בזמן שמקומות 2-3 יעפילו לחצי הגמר ומקומות 4-10 לרבע הגמר, ואז 2 יעלו מרבע הגמר ויצטרפו ל-2 הנוספים בחצי הגמר, ממנו גם כן יעלו שניים על שלב הגמר, כשבכל שלבי ההכרעה מדובר בשיוט יחיד. כלומר, אם המקום הראשון ריאלי מדובר ביעד חשוב, אך אם לא, אין הבדל בין מקומות 2 ו-3, לעומת הבדל משמעותי בין המקום השלישי לרביעי, וייתכן שזה ישפיע על ההתנהלות של השייטים הישראלים ושל האחרים בשלבים מתקדמים יותר, אך עברנו עד כה פחות מחצי מהשיוטים, כך שעוד מוקדם לעסוק בזה.

4. לקראת הכרעה בשלבי הבתים של כדורגל הנשים.

אתמול הסתיים שלב הבתים של הגברים, והיום אנחנו נראה את המחזור האחרון אצל הנשים. נתחיל מהסוף להתחלה עם בית ג', שם ספרד כבר הבטיחו את המקום ברבע הגמר עם 2 ניצחונות ותיקו נגד ברזיל יספיק לראשות הבית, בזמן שהפסד עשוי להוריד אותם למקום השלישי, אך לא ימנע מהם לעלות כש-8 מתוך 12 מעפילות לרבע הגמר. ברזיל ויפן, שיהיו נגד ניגריה, יעפילו עם ניצחון או תיקו, בזמן שמי מהן שתפסיד עשויה להיות מודחת, ואילו ניגריה כנראה תעפיל עם ניצחון ותודח בכל תרחיש אחר. בבית ב', המצב זהה כשארה"ב במצב של ספרד, אוסטרליה וגרמניה במצב של ברזיל ויפן וזמביה במצב של ניגריה.

הסיפור המעניין הוא בית א', שם נמצאת האלופה האולימפית קנדה שנענשה בהפחתה של 6 נקודות בשל אותה פרשיית ריגול עם רחפן באימון של ניו זילנד בשבוע שעבר. הקנדים כעת עם 0 עגול שם בעקבות 2 ניצחונות, וניצחון שלהן על קולומביה יעלה אותן לשמינית הגמר, כשכל תרחיש אחר ידיח אותן. צרפת וקולומביה, להן 3 נקודות כל אחת, תבטחנה העפלה עם ניצחון או תיקו, אך מי מהן שתפסיד תסתבך בהנחה שקנדה תנצח, ותיאורטית קיים תרחיש של שוויון נקודות מוחלט בבית א', אם קנדה וניו זילנד ינצחו, אך אז קנדה תהיה בראשות הבית בשל הפרש שערים, ואז להפחתת הנקודות של קנדה לא תהיה משמעות.

5. רגעים מכמה ענפים.

כמו אתמול, אספתי כאן כמה רגעים מכמה ענפים שונים. הראשון זה שלט של אוהד יפני לקראת המשחק שלהם נגד ארה"ב בכדורסל נשים, ובו הוא טען שהן צריכות את קייטלין קלארק כדי לנצח את יפן, השני זה ויקטור וומבניאמה מוצא את עצמו מול יוקי טוגאשי היפני, או יותר נכון, טוגאשי מוצא את עצמו מול שחקן שגבוה ממנו במשהו כמו 60 ס"מ, השלישי זה אנדי מארי אמוציונלי לאחר שהוא ודניאל אוונס הצילו 2 נקודות משחק בדרך לניצחון בסיבוב השני, כשבסיבוב הראשון הם הצילו 5 נקודות משחק, וכדאי לזכור שמדובר בטורניר הפרישה של מארי, והרביעי אמנם היה באימון לפני המשחקים, אבל הייתה לסימון ביילס קפיצה דומה גם במוקדמות ביום ראשון, שהעניקה לה ציון יוצא דופן של 15.8.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Berch
31/07/2024 9:55:21

שוב תודה על אחלה יומן
מה יהיה עם הבדמינגטון מה… כאילו יש עליו קללה.
מקצוע. אולימפי. וגם כיף לשחק…. כדור נוצה קראו לזה בילדותי.
ואפילו בטור הזה, המקצועי ווהמפורט, הבדמינגטון הלך לאיבוד.
לא נמצאה המילה… בדמינגטון.
הסתקרנתי מיהו מישה זילברמן, האיש עם ניצחון כבר בשתי אולימפיאדות.
סטייל רוגל נחום הבלתי נגמר.
ולסיום התגובה אני עדיין חושב שהוועד האולימפי צריך להטיל את כל יהבו ותקציבו על הענפים האיזוטריים.
אנחנו נוכל להיות מעצמת מדליות אם נתרכז בשולי.
גו בדמינגטון גו

🤣

Berch
31/07/2024 9:56:57
Reply to  Berch

אה, וסיימון ביילס בביצועים מושלמים באולימפיאדה הזו(גם).
וואו

רן הנרגן
רן הנרגן
31/07/2024 12:12:37

תודה על הסקירה.
.
הרושם שלי הוא שענף הג'ודו היה מרוויח אם היה מביא מאמנים מבחוץ. במשך השנים נוצר עומק אבל אין הצלחה בהתקדמות לשלב הבא.

מנחם לס
31/07/2024 15:48:55

התמונה של ויקטור נגד הגמד מזכירה את התמונה של מנוט בול נגד טיירון בוגוס

Mishka
Mishka
31/07/2024 17:30:26

אין עליך עמיחי, תודה ענקית על השקעה פשוט יוצאת דופן
המשלחת הישראלית בהחלט לא מתעלה עד כה, אבל יש עוד הרבה ספורט לפנינו ובארטיום ננוחם!

אלכס דוקורסקי
01/08/2024 2:41:34

עמיחי, תודה רבה.

דוקטור רזי הופמן
01/08/2024 6:36:59

תודה עמיחי

ירון, החלום
ירון, החלום
14/08/2024 0:58:29

בס"ד
תודה רבה