יומן אולימפי פריס 2024 – 5 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 5 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 5 / עמיחי קטן

1. סיכום ביניים בבריכה.

שלושה ימים של תחרויות שחייה עברו, ובינתיים המשלחת הישראלית העפילה ל-3 חצאי גמר, כמות זהה לזו שהייתה לנו בכל משחקי טוקיו, וחצי הגמר הבא, אם וכאשר, ישבור את השיא הישראלי, וזה כשעברנו קצת יותר משליש מהמשחים של הישראלים. מעבר לכך, 4 מתוך 7 השחיינים הישראלים שעלו למשחים אישיים השתתפו רק בחצי מהמשחים האישיים שלהם, ואצל ה-3 שאינם גורבנקו מדובר במשחה הפחות טוב שלהם בו הם לא קבעו קריטריון אולימפי. אז כן, היו מאנסטסיה גורבנקו ב-400 מעורב ציפיות ריאליות יותר (גמר ועוד קצת) ופחות (מדליה) שלא מומשו במשחה הזה, אבל היו גם כמה הצלחות והבלחות נאות ומראש החצי השני של השבוע הזה היה החצי שסומן ביומן. אז כן, המקום העשירי של גורבנקו פחות טוב מהציפיות, אבל זה רק משחה אחד ויש עוד הזדמנויות, כולל של גורבנקו עצמה ב-200 מעורב, המשחה בו היא זכתה ב-3 אליפויות אירופה רצופות.

במבט כללי על כל התחרויות, הדיבורים על כך שהבריכה איטית יותר מהרגיל הם כבר לא סוד. ידועה שהבריכה בפריס פחות עמוקה ממה שהתרגלנו אליו בשנים הקודמות, בגלל שהיא נבנתה בתוך מגרש רוגבי קיים, ואחרי 3 ימים ללא אף שיא עולם ו-4 שיאים אולימפיים בלבד, בהשוואה ל-6 שיאי עולם ו-25 שיאים אולימפיים בסך הכל בטוקיו, ולאור התוצאות שהיו עד כה, נראה שההנחה הזאת הופכת למוסכמת, וכנראה שרק שיאים בימים הקרובים ישנו את זה. כדאי לזכור שעברו אולי קצת יותר משליש מהתחרויות, ככה שיש עוד זמן, ומה שנאמר על הציפיות מהמשלחת הישראלית יכול להיאמר גם על הציפיות לשיאים.

2. הישראלים שהתחרו אתמול.

דיברנו על גורבנקו כבר, ואפשר להוסיף את אביב ברזלי שסיימה במקום ה-25 במשחה המשני שלה ל-100 מטר גב, אז נעבור לג'ודו. גם אתמול, שני המתחרים הישראלים הודחו טרם רבע הגמר, כששניהם פגשו את אלופי העולם בשמינית הגמר והפסידו שם, אך שניהם הפסידו רק בעונשים לאחר קרבות ארוכים ומייגעים עבור היריבים שלהם, וייתכן שזה מצביע על כושר טוב של שניהם לקראת התחרות הקבוצתית. תמנע נלסון-לוי עוד הספיקה לפני כן לנצח את קאיה קייזר הסלובנית בווזארי, ואילו טוהר בוטבול קיבל כרטיס חופשי לשמינית הגמר בעקבות הפרישה של היריב האלג'יראי.

מרוץ אופני ההרים של הגברים היה צמוד ודרמטי, ובסופו של דבר הצליח האלוף המכהן טום פידקוק הבריטי להגן על התואר, למרות פנצ'ר בשלב די מוקדם של התחרות, ולמרות שריקות הבוז לאחר שהוא גבר בקרב צמוד על ויקטור קורצקי הצרפתי. בגזרה הישראלית, גם תומר זלצמן סבל מפנצ'ר בשלב מוקדם, ובמקרה שלו זה הספיק כדי להוריד אותו מסביבות המקום ה-20 אל התחתית, אך הוא הצליח לשמור על מקומו בתחרות, כשמי שמוצא את עצמו בפיגור של הקפה מלאה נפסל, והצליח גם לעקוף מעט רוכבים בשלבי הסיום והגיע למקום ה-29, כשהוא משווה את השיא הישראלי של שלומי חיימי בתחרות הזאת.

למרות מזג האוויר הבעייתי, תחרויות השייט שנוגעות אלינו נפתחו סוף סוף אתמול, והן לא נפתחו כל כך טוב מבחינת ישראל. שרון קנטור הסתבכה בפתיחת השיוט הראשון וסיימה אותו במקום ה-15, כשכמה שעות מאוחר יותר היא גם נפסלה בשיוט הזה. השיוט השני התקדם טוב יותר מבחינתה, אך הוא נעצר באמצע בגלל שהרוחות נחלשו, ומי שרק עקב אחרי ה-GPS רק ראה אותה מסיימת את המסלול ראשונה, לפני שהתברר שהשיוט בוטל והתקיים שוב. בניסיון החוזר קנטור סיימה שישית, כך שכעת היא מדורגת 15 עם 31 נקודות שליליות, אך גם הפעם יש כמה שיוטים חלשים שלא נספרים. אצל הגברים, תום ראובני פתח סולידי וסיים שמיני את השיוט היחיד שהם הספיקו להשלים לפני שהרוח החליטה שהיא עבדה מספיק קשה וסיימה את תפקידה ליום זה.

ענת ליליאור לא התחרתה בשל סערה בטהיטי שגרמה לכך ששלב שמינית הגמר של הנשים בוטל, אז נסיים בבדמינטון. דיברנו אתמול על הסיכוי הנמוך מאוד של מישה זילברמן לחולל הפתעה ולנצח את היריב הדני שלו, האלוף האולימפי המכהן, ולמרות שהוא נשאר צמוד בפתיחה, זה היה רק עניין של זמן עד שאקסלסן ישיג כמה נקודות רצופות ויברח לזילברמן, בדרך לניצחון 21- 9 קל במערכה הראשונה. גם המערכה השנייה המשיכה באותו כיוון, למעט רגע אחד בו זילברמן זכה ב-4 נקודות רצופות וצמצם מעט, אך שוב הדני הגיב בריצה שפתחה פער וניצחון 21- 11 במערכה השנייה. זילברמן יסיים את חלקו בטורניר אחרי משחק נגד פרינס דהאל מנפאל, והוא יקווה לפחות לצבור ניצחון אחד ולסגור טוב את הטורניר.

3. הישראלים שיתחרו היום.

את היום הזה נפתח בשעה מוקדמת, כבר ב-9 בבוקר, עם תחרות הטריאתלון, בה נראה את שחר שגיב, שסיים במקום ה-20 במשחקי טוקיו. בשנה שעברה זכה שגיב במדליית כסף במשחקים האירופיים, כך שהוא מגיע בתור שם מוכר ומשמעותי יותר בענף מאשר באולימפיאדה הקודמת, אך עדיין המטרה מבחינתו תהיה קודם כל להיות קרוב ככל האפשר לדבוקות המובילות, כשכל אחד משלבי הטריאתלון בנוי גם על היכולת להישאר קרוב לדבוקה, אך הדבר נכון בעיקר לחלק של הרכיבה על האופניים, בהם זו דרך טובה לשמור על כוחות לקראת 10 קילומטרים של ריצה, בלי צורך לרדוף אחרי המובילים. לפי איך שתתפתח התחרות יהיה ניתן להגדיר מטרות מדויקות, אך הייתי אומר שאם שגיב יסיים בשליש הראשון של המתחרים זו תהיה הצלחה בכל מקרה.

על מזרן הג'ודו אנחנו נראה היום את גילי שריר ושגיא מוקי. שריר הייתה הישראלית היחידה שלא ניצחה אף קרב בתחרות האישית בטוקיו, בזמן שמוקי היה המדורג הבכיר, ומתוך כך ההדחה המוקדמת שלו אז הייתה האכזבה הגדולה ביותר בתחרות האישית, כשהבכירים האחרים העפילו לרבע הגמר לפחות, אך שניהם תיקנו בתחרות הקבוצתית, כששריר בילתה יותר מחצי שעה על המזרן וניצחה 3 קרבות חשובים, מהם אחד מכריע בשובר שוויון בשמינית הגמר נגד איטליה, ואילו מוקי ניצח קרב אחד זכור ומשמעותי נגד מיכאיל איגולניקוב הרוסי בקרב על הארד. על הנייר, מוקי הוא האנדרדוג כבר בקרב הראשון שלו ובשמינית כבר מצפה לו המשוכה הגדולה בדרך, ואילו שריר תפתח כבר מההתחלה נגד המשוכה הגבוהה ביותר, כלומר האלופה האולימפית, והפעם הפסדים מוקדמים של שניהם יהיו יותר צפויים ופחות מאכזבים.

השחיין האישי היחיד שמייצג את ישראל היום הוא תומר פרנקל במשחה ל-100 מטר חופשי, והוא השחיין הישראלי היחיד מלבד גורבנקו שקבע קריטריון אולימפי ביותר ממשחה אחד, כשיש לו גם את המשחה ל-100 מטר פרפר בהמשך. אם מסתכלים על זמן הכניסה של פרנקל, הוא מדורג במקום ה-27 מבין 79 השחיינים, כש-16 מעפילים לחצי הגמר, כך שהסיכוי שלו על הנייר לא גבוה, אך הוא יקווה להפתיע או לפחות לרשום תוצאה טובה באופן אישי, כשהוא זה שמחזיק כרגע בשיא הישראלי של 48.18. כמעט שעתיים מאוחר יותר, תעלה נבחרת השליחים של ה-200*4 חופשי להתחרות, כשבמשחקי טוקיו היא סיימה במקום ה-10 וקבעה שיא ישראלי, ולדעתי הישג דומה, כלומר מקום בטופ 10 או שיא ישראלי, יהיו הישג נאה, כשמקום בגמר אפשרי, אך יהיה הישג מפתיע.

הזכרנו כבר את הפתיחה הסולידית של תום ראובני ואת הפתיחה הפחות טובה של שרון קנטור, אבל מדובר בענף שמאפשר כמה שיוטים פחות טובים כשיהיו 3 או 4 שיוטים פחות טובים שלא ייחשבו לדירוג, והאמת היא שכמעט כל השייטים חווים שיוט חלש או יותר, כך ששיוט אחד חלש לא אומר כלום, וקנטור התאוששה יפה בשיוט השני. מעניין לשים לב לכך שאמה ווילסון הבריטית סיימה ראשונה את השיוטים המוקדמים ב-2 אליפויות העולם האחרונות, אך הפסידה בגמר לצמד ישראליות בשני המקרים, כשהיא סיימה שנייה לקנטור השנה ושלישית לשחר טיבי וקטי ספיצ'קוב בשנה שעברה, וגם הפעם, העובדה שהיא זו שמובילה בינתיים מעידה על היכולות שלה, אך לא בהכרח אומרת הרבה לגבי התוצאה הסופית.

על התרחישים להעפלה של ישראל לרבע הגמר אפשר לקרוא ב"אירועי דיומא", אך מה שיותר מעניין אותי מהסיכוי הלא כל כך ריאלי להעפיל זה לראות יכולת טובה יותר מנבחרת ישראל, ובעיקר יותר רצון להחזיק בכדור ולהניע אותו, ולא רק לשחק הגנתי, מה שתלוי במאמן יותר מאשר בשחקנים. נבחרת פרגוואי הגיעה למספר אסטרונומי של 37 בעיטות לשער נגד ישראל, ויותר מאשר יכולת לא טובה של חלק מהשחקנים, שאכן הייתה שם, זה בעיקר תוצאה של תוכנית משחק שהיא גם פחות יפה לצפייה וגם פחות מתאימה להצלחה של הנבחרת הזאת. אם המשחק הערב יהיה טוב יותר מהבחינה הזאת, זה אולי יהיה סימן דרך משמעותי לטווח הרחוק, גם אם כנראה מאוחר מדי לתקן את הטורניר הנוכחי.

4. לקראת היום האחרון של הרוגבי.

בימים שקדמו לטקס הפתיחה, הרוגבי שביעיות זכה למעט עדנה כשהוא היה הענף היחיד שהתקיימו בו תחרויות הכרעה לפני הטקס, אך אחר כך הוא נבלע בין הענפים הרבים האחרים באופן טבעי, והיום יסתיימו המשחקים בענף הזה, כדי שיהיה ניתן לפנות את הסטאד דה פראנס שיהפוך להיות אצטדיון האתלטיקה של המשחקים. בטורניר הזה היו כמה דברים מעניינים, ובראשם הזכייה המפתיעה של צרפת בזהב אצל הגברים, אחרי שהם פתחו עם תיקו נגד ארה"ב ובקושי העפילו לרבע הגמר, אך בגמר הם הביסו את האלופה היוצאת פיג'י בתוצאה 28- 7, בזמן שבארד של הגברים זכתה דרום אפריקה שניצחה את אוסטרליה. היום יתקיימו שלבי ההכרעה של טורניר הנשים, כשניו זילנד וארה"ב יתחרו בחצי גמר אחד, ובחצי השני יתחרו קנדה ואוסטרליה.

5. רגעים מכמה ענפים.

אספתי כאן כמה רגעים יפים מכמה ענפים שונים. הראשון זה כדורסלן העבר צ'ייס באדינגר, היום שחקן כדורעף חופים אולימפי, מדגים את היכולות שלו מעל הטבעת הרשת, השני זה התוצאה הצמודה מאוד בגמר של המשחה ל-100 מטר חזה של הגברים שלשום, כשהיה גם פער של פחות משנייה בין הראשון לאחרון, השלישי זה נקודה יפה ומרשימה בטורניר הטניס שולחן והרביעי זה תמונה יפה מאוד מתחרויות הגלישה בגלים של טהיטי.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
17 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אהרון שדה
30/07/2024 8:55:06

תודה רבה עמיחי
בעיני גורברנקו הייתה צריכה להביא מדליה אתמול ולכן האכזבה עצומה
זה היה ראלי אבל זה המקצוע היחיד בו היה לה סיכוי ראלי למדליה
עכשיו אולי היא תתעלה ותעשה גמר וזה יפה
אבל היסטוריה לא תהיה לה לפחות לא בפריס 24

מה שקורה בבריכה מבחינת מיעוט כמות גובה המים זו שערוריה

לגבי הישראלים אתמול אז בגדול לא הייתה הצלחה גדולה
2 הג'ודאים נתנו יופי של פייט מול העולים לגמר
אבל זה לא הספיק
האכזבה הממשית הראשונה ממקום שהייתה צפייה למדליה הייתה של גורברנקו
אבל עדיין יש מספיק אפשרויות מדליה אבל כם לא יבואו היום
אפשרויות המדליה הכי ראליות
בג'ודו הרשקו ולניר שיתחרו בהמשך השבוע
התעמלות דוגלאפיט בשבת בגמר הקרקע
התעמלות אומנותית קרב רב יחידות וקבוצתי בשישי שבת הבאים
כמובן בשיט בתחרות שהיא מתמשכת בעיקר מכיוון קנטור
ואולי אולי אולי במרתון
גם לגבי היום לא ממנו תבוא הבשורה לישראלים
מוקי מעל השיא ושריר מול יריבה קטלנית ומנוסה
למרות ששריר פייטרית לא קטנה .

דווקא בכדורגל לא סתמתי את הגולל
נכון היכולת נוראית
אבל יפן יותר מתאימה לנו במאץ אפ
גם רוי רביבו חוזר
אם נשיג ניצחון הכל יכול להיות

4 סיכום אתמול שלי
א. ג'ודו
מי שראה את כל הקרבות ראה אינפלציה מטורפת בענישות שופטים שהכריעו קרבות
בוטבול אמר זאת הכי טוב שיכול להיות זה לא הג'ודו זו הנראות
זו הפוזה וזה חייב להשתנות
מי שהבין זאת הכי טוב הוא המנצח של אתמול
הידרוב האזרי מדובר בפייטר ענק
שלקח השנה גם אליפות אירופה ועולם
ועשה תואר משולש אתמול
הוא לא נתן ג'ודו גדול אתמול הוא ניצח את בוטבול רק בענישה
אחרי כן סלל דרכו בהמון קשיים
לגמר מול גבה הצרפתי
בחור כמעט לא מוכר מדורג 20
שלא זכה בשום מדלייה בסלאמים או במסטרס וכמובן לא באליפות עולם (יש לו ארד מאליפות אירופה )
אבל נישא על גבי הקהל הוא נתן ג'ודו מדהים ואיפונים אחד וגודו מרשים
והוא הגיע לגמר למרות שהתמודד בשלב מוקדם .

הצרפתי נראה כבלתי מנוצח הוא חזק מוצק ואתלט גם אם פחות טכני
אך האזרי סבלן וחכם וככה המשיך הקרב מעל 10 דק ושניהם היו מותשים ממש
שניהם כבר קיבלו 2 ענישות והאזרי הבין שאם הוא עכשיו לא עושה משהו הוא זה שיפסיד בענישה
ולכן בתרגיל בסיכון גבוה ועל כל הקופה הוא הרים גבה …..ואז הוריד אותו באיפון מרהיב ממש
קלאסיקה

ב התעמלות לצערי פחות ראיתי רק ממש את הסוף והמהפך היפני
כמה ספורט זה מנטלי ראינו אתמול
הסינים ירדו ב 3.966 ממה שהשיגו במוקדמות
לעומתם האמריקאים שזכו בארד עלו ב 4.564 נק מהמוקדמות
ההפרש בין האמריקאים לסינים שעמד על כ 10 נק לטובת הסינים במוקמדות התקזז בגמר ל 1.3

ג טניס לא הענף הבכיר באולימפיאדה אבל התחושה היא שזה המקום לקרב הענקים האחרון בין דיוקוביץ לנאדל
שלא באמת היווה יריב
1-6 4-6 לסרבי שעדיין לא לקח זהב אולימפי .

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
30/07/2024 12:05:37

היא אלופת אירופה במשחה זה והתוצאה שבה זכתה (4:36.05) טובה יותר מכל התוצאות שהושגו במוקדמות אתמול. היא השיגה תוצאה הרחוקה ביותר מחמש שניות משיאה.
לכן בכושר טוב היה סיכוי גבוה לגמר וסיכוי ריאלי למדליה אך לא לזהב.

Last edited 1 month ago by הציפור הנדירה
yaniv
yaniv
30/07/2024 13:27:14

אני חשבתי שהיא תסיים בחמישייה הראשונה נקווה שתפתיע ב200

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
30/07/2024 12:02:23

ב-200 מטרים מעורב אישי גורבנקו 3 פעמים אלופת אירופה. אז יש סיכוי למדליה וסיכוי גבוה לגמר במשחה זה.

Berch
30/07/2024 9:25:50

אחלה יומן, תודה עמיחי.
האנדוקטות בסוף מדהימות…
🙂

אלכס דוקורסקי
30/07/2024 11:06:14

עמיחי, תודה רבה. נהניתי לקרוא.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
30/07/2024 11:58:10

האם הגמר ב-100 מטרים חזה הוא עם התחרות הצמודה ביותר שהייתה באולימפיאדה בפרט ובתחרויות גדולות (תחרויות יבשתיות ועולמיות) בכלל?

אלכס דוקורסקי
30/07/2024 13:10:30

זכורה גם התחרות בין מייקל פלפס למילוראד סאביץ' הסרבי בגמר 100 מטר פרפר בבייג'ינג 2008, שהוכרעה על חודה של מאית אחת לטובת האמריקאי.

martin
martin
30/07/2024 21:45:17

אין לגורבנקו סיכוי.

יש עוד עולם חוץ מאירופה, וארה"ב, אוסטרליה, דרום אפריקה וגם סין, 3 דרגות מעל

martin
martin
30/07/2024 21:48:01

כרגע השייט נראה הסיכוי היחיד למדליה, אם כי דולגופיאט או אחד המרתוניסטים יכולים להפתיע

אור
אור
31/07/2024 1:21:45
Reply to  martin

מה לגבי שתי הג'ודאיות

thetroll
thetroll
31/07/2024 1:14:05

תודה עמיחי – זה לא יאומן בעייני שהגדרה של בריכה אולימפית מתייחסת רק לאורך ללא התייחסות לעומק. 2024 נו שווין