יומן אולימפי פריס 2024 – 4 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 4 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 4 / עמיחי קטן

1. סיכום יומיים של מוקדמות בהתעמלות.

הסברנו אתמול ב"אירועי דיומא" על השיטה שגורמת לכך שטורניר מוקדמות אחד הוא זה שדרכו ניתן להעפיל ל-3 תחרויות שונות – הגמר הקבוצתי, הקרב-רב האישי והגמר של כל מכשיר בנפרד – והיכולת לזהות מה המטרות של כל אחד מהמתחרים מסייעת להבין את מעמדו ואת הסיטואציה שלו, ומתוך כך גם לנסות להעריך את הסיכויים שלו ברמה מסוימת. למשל, ארטיום דולגופיאט הוא האלוף האולימפי, אלוף העולם וסגן אלוף אירופה המכהן בתרגיל הקרקע, אך מלבדו הוא התחרה רק בסוס הקפיצות, לא הצליח שם וסיים במקום ה-46, אז כמי שאין לו נבחרת (צריך 4 נציגים לפחות) ומתחרה רק בחלק מהמכשירים, ברור שהמטרה שלו הייתה להעפיל לגמרים של מכשירים ספציפיים, ובסופו של דבר זה הצליח לו בקרקע, למרות ביצוע פחות טוב.

לצורך ההשוואה, מבין 8 המעפילים לגמר על הקרקע, דולגופיאט וזפאטה הספרדי, הסגן שלו מטוקיו, הם שני היחידים שלא נאבקו על מקום בגמר הקרב-רב, בזמן שמלבד דולגופיאט, קרלוס יולו הפיליפיני הוא היחיד מהם שהיכולת שלו לא נדרשת לתחרות הקבוצתית, כששניהם הנציגים היחידים מהמדינה שלהם בתחרות הזאת. למעשה, חצי מהמתחרים של דולגופיאט יתחרו גם בתחרות הקבוצתית היום וגם בקרב-רב האישי ביום רביעי, בזמן שהוא היחיד שקיבל כמעט שבוע מנוחה עד לגמר הקרקע בסוף השבוע, מה שאולי יאפשר לו להתאושש מהיכולת הפחות טובה ולהזכיר שהוא אלוף העולם והאלוף האולימפי המכהן, אחרי שהוא הצליח להעפיל בקושי לגמר על הקרקע גם ביום פחות טוב שלו.

אצל הנשים, המוקדמות עמדו בעיקר בסימן סימון ביילס, שסיימה ראשונה בסוס הקפיצות ובקרקע, שניהם בפער משמעותי, סיימה שנייה על הקורה וראשונה במוקדמות בסך הכל, ולמרות שהיא ספגה מכה ברגל וראו שכואב לה, היא הסתדרה טוב במוקדמות, או לפחות אם נוציא מהספירה את המקבילים, שם היא סיימה במקום התשיעי וכנראה לא תהיה בגמר. היחידה שהייתה קרובה לרמתה של ביילס בשקלול הכולל וסיימה שנייה גם בקרקע ובקפיצות היא הברזילאית רבקה אנדראדה, שסיימה מקום אחד מתחת לביילס בכל המכשירים (3 בקורה ו-10 במקבילים), והיא תקווה גם לעבור את ביילס באחד או יותר מ-5 הגמרים שלהן (אם סופרים גם את הקבוצתי), אחרי שניצלה את ההיעדרות של ביילס כדי לזכות בזהב בקפיצות ובכסף בקרב-רב בטוקיו.

הנציגה הישראלית, ליהיא רז, רשמה הופעה מצוינת מבחינתה, כשהיא התמקדה בניסיון להתברג בגמר הקרב-רב האישי, אליו מעפילות 24 הראשונות עם מגבלה של 2 למדינה. המכשיר הטוב ביותר של רז הוא סוס הקפיצות, והיא סיימה בו במקום ה-16 (15 בטוקיו), אך השתפרה משמעותית ביתר המכשירים כשסיימה במקום ה-50 במקבילים (70 בטוקיו), 55 על הקורה (64 בטוקיו) ו-33 על הקרקע (59 בטוקיו), ובעיקר, במקום ה-31 בקרב-רב (59 בטוקיו). הפעם, בשקלול של עד 2 מתחרות מכל מדינה בגמר, רז סיימה במקום ה-25 והחמיצה במעט את הגמר בקרב-רב, אך היא מוגדרת בתור המחליפה הראשונה למקרה של פציעה או פרישה של מתמודדת, למעט אלו שיש להן נציגה שלישית מהמדינה שלהן שמדורגת גבוה יותר.

2. הישראלים שהתחרו אתמול.

נתחיל הפעם עם ענת ליליאור, גולשת הגלים שלא הוזמנה לפריס ומתחרה בטהיטי. הסיבוב הראשון הוא היחיד שלא עבד במתכונות של דו-קרב עם 2 מתמודדות, אלא עם 3, וכבר בשלב מוקדם התברר שטיילר רייט האוסטרלית עדיפה על ליליאור ועל הקנדית סנואה דמפלה-אולין והיא פתחה פער משמעותי כבר בשלב מוקדם של התחרות. ליליאור צמצמה את הפער בהמשך וסיימה במקום השני, אך עדיין נאלצה להתחרות בדו-קרב על הזכות להעפיל לשמינית הגמר, בדו-קרב הזה הייתה לה יריבה נוחה יותר על הנייר, וליליאור ניצלה זאת היטב כשכבר בתוך הדקות הראשונות מתוך חצי שעה של מקצה היא הצליחה לתפוס גל שהעניק לה ניקוד של 6.5, ומשם היא שמרה על היתרון הזה והגדילה אותו בדרך לניצחון בפער גדול ומקום בשמינית.

נעבור לג'ודו, שם גפן פרימו הייתה הישראלית הראשונה שמעפילה לרבע הגמר והראשונה שמשאירה את הקהל הישראלי דרוך לקרבות ההכרעה אחר הצהריים, אך הפסידה במהירות גם ברבע הגמר וגם בבית הניחומים, שני קרבות שהסתיימו תוך דקה או פחות, ומנגד בקרבות לפני כן פרימו התקשתה יותר נגד יריבות פחות טובות על הנייר, אך עדיין הצליחה לנצח בשני המקרים ולהגיע לרבע הגמר. ברוך שמאילוב עשה גם הוא את מה שכל הג'ודאים הישראלים עשו עד כה, שזה לנצח בכל קרב נגד יריב שאינו מדורג ולהפסיד בכל קרב נגד יריב מדורג, ובמקרה שלו הוא נתקל בשני יריבים שסירבו ללחוץ את ידו, אחד מרוקאי ואחד מטג'יקיסטן, זה שניצח את שמאילוב, שגם לא ילחץ ידיים לאף אחד אחר בעתיד הקרוב אחרי ששבר אותה ברבע הגמר נגד היפומה אבה היפני שזכה בזהב שני ברציפות.

יובל פרייליך וסרגיי ריכטר הם שני ישראלים שמייצגים לבד את הענף שלהם במשחקים האולימפיים. ריכטר הגיע למשחקים בפעם הרביעית, הפעם עם ציפיות נמוכות יותר מאשר בעבר, ובהתאם סיים במקום ה-33, הנמוך ביותר שלו בירי ברובה אוויר מ-10 מטרים. לעומתו, פרייליך הגיע למשחקים בפעם הראשונה לאחר שהחמיץ אותם במעט בטוקיו, וגם הגיע כמדורג שאמור על הנייר להעפיל לרבע הגמר, אך נקלע להגרלה לא פשוטה והפסיד כבר בסיבוב הראשון בתום קרב צמוד בו שני הצדדים איבדו יתרון משמעותי. שני הענפים האלה יתפסו עוד נופך משמעותי במשחקים בימים הקרובים, אך מבחינתנו הם יהיו הרבה פחות מעניינים עכשיו, למרות שלפחות הסיף סומן מראש כענף שבו יש דווקא סיכוי להפתעה והצלחה ישראלית יותר מהמצופה.

תחרויות השייט נדחו בגלל מזג האוויר, אז נסיים את החלק הזה עם הבריכה. ארבעה ישראלים שחו היום בתחרויות, וראינו את דניס לוקטב מעפיל לחצי גמר למרות תוצאה שהיו לו טובות ממנה, אך שם הוא סיים במקום ה-16 והאחרון והתוצאה לא מרשימה ביחס למה שראינו ממנו לאחרונה, ומנגד את לאה פולונסקי מחמיצה במעט את חצי הגמר באותו משחה – 200 מטר חופשי – היא אצל הנשים והוא אצל הגברים כמובן. אדם מראענה רשם הופעת בכורה במשחקים במשחה ל-100 מטר גב של הגברים, אך סיים את חלקו די רחוק מחצי הגמר, ואילו אנסטסיה גורבנקו ויתרה על השתתפות בחצי הגמר כדי לשמור כוחות, למרות שהתוצאה שלה בשלב המוקדמות של המשחה ל-100 מטר חזה של הנשים הייתה שווה מקום שביעי במוקדמות וגם בחצי הגמר.

3. הישראלים שיתחרו היום.

לפני רגע הזכרנו את שמירת הכוחות של גורבנקו, והיום נראה האם זה השתלם כשהיא תתחרה במשחה ל-400 מטר מעורב אישי, בו היא סגנית אלופת העולם המכהנת ומחזיקה בתוצאה החמישית בטיבה מבין השחייניות הפעילות, כשגם הגמר יתקיים הערב. מלבד גורבנקו, אנחנו נראה היום נציגה ישראלית אחת בלבד בבריכה, וזו אביב ברזלי במשחה ל-100 מטר גב של הנשים, משחה בו דווקא גורבנקו קבעה את הקריטריון האולימפי והחליטה לוותר על ההשתתפות בו, ואז ברזלי, שקבעה את הקריטריון ב-200 מטר גב, החליטה לנצל את האפשרות של שחיין שעשה קריטריון במשחה אחד להשתתף במשחה אחר בו אין למדינה אף נציג. מדובר במשחה קצת פחות טוב של ברזלי, כך שחצי גמר יהיה הישג מרשים עבורה.

תמנע נלסון-לוי וטוהר בוטבול סיימו שניהם במקום השביעי באולימפיאדת טוקיו, כלומר הפסידו ברבע הגמר ואז גם בקרב הראשון של בית הניחומים. שניהם דורגו אז בין 8 הראשונים, אך איבדו מעט גובה, ושניהם נפלו על הגרלה קשה כבר בשמינית הגמר, כך שצריך לקרות משהו יוצא דופן כדי שמי מהם יעפיל לרבע הגמר. בוטבול הרוויח כרטיס לשמינית הגמר בגלל יריב אלג'יראי שסירב להתחרות איתו ודאג להיפסל בשקילה אמש, כשתרחיש זהה של יריב אלג'יראי שסירב להתחרות בו קרה גם בטוקיו, ואילו נלסון-לוי עוד צריכה לעבור קרב שבו היא כנראה האנדרדוג על הנייר עוד לפני שמינית הגמר. אם מי מהם יעפיל לרבע הגמר זה יהיה הישג נאה ביותר עבורו, ונזכיר שעדיין אף ג'ודאי ישראלי לא גבר על ג'ודאי בכיר יותר במשחקים האלה.

אתמול ראינו את מרוץ אופני ההרים של הנשים והיום נראה את אותו מרוץ אצל הגברים, כשכמות ההקפות נקבעת ברגע האחרון בשל שיקולי מזג אוויר שמשפיעים על הזמנים, אך המסלול עצמו זהה. הנציג הישראלי במרוץ הזה אצל הגברים הוא תומר זלצמן, שרק לאחרונה התאושש משבר ביד אחרי שהיה בתקופה טובה שהבטיחה לו את המקום במשחקים, ויהיה מעניין לראות עד כמה ההתאוששות שלו הייתה טובה והאם הפציעה עדיין משפיעה עליו. מדובר במסלול מורכב עם מכושלים וסיכונים להתרסקויות כואבות, כמו האחת שהייתה ללואנה לקומט הצרפתית, שדורגה שלישית באותו שלב ונחשבה מועמדת למדליה. אני מצרף סרטון עם אזהרת צפייה מראש.

ענת ליליאור תתחרה בשמינית הגמר באמצע הלילה לפי שעון ישראל, ושוב פעם נגד טיילר רייט האוסטרלית, שניצחה אותה ואת הקנדית די בקלות בשלב הראשון. עם זאת, ליליאור הייתה מצוינת אמש, ובקרב הראשון לקח לה זמן להיכנס לעניינים, מה שהקשה עליה לסגור את הפער שרייט פתחה בשלב מוקדם, וייתכן שהפעם פתיחה טובה של ליליאור תוכל לפחות להקשות קצת על רייט. יש על הנייר פערי כוחות לטובת רייט, ובכל מקרה מדובר בהישג משמעותי עבור הגלישה הישראלית ועבור ליליאור באופן אישי, אך בדו-קרב בין שני מתחרים תמיד יכולות ליפול הפתעות, ובמקרה הזה, תמיד יכול ליפול גל על הצד הנכון.

אני לא אחזור על מה שנכתב אתמול לגבי השייטים, ומי שרוצה יכול לקרוא שם, ונסיים עם מישה זילברמן שישחק היום נגד האלוף האולימפי המכהן. מדובר בפערי רמות משמעותיים, וניצחון של זילברמן תהיה סנסציה של ממש, אבל גם בהפסד ליריב האירי שלשום הוא הוכיח שהוא לא מוותר בקלות, וייתכן שאקסלסן הדני יגלה שהפעם עומד מולו יריב יותר קשה מהיריב הנפאלי במשחק הראשון. אפילו מערכה אחת לזכות זילברמן תהיה הישג נאה מאוד, ואולי אפילו עצם היכולת שלו להישאר צמוד אם וכאשר, אך ככל הנראה יהיה אפשר כבר להתחיל בסיכום הטורניר האולימפי של זילברמן בתום המשחק הזה.

4. רגע לפני פרידה.

הזכרנו כאן כבר שהמשחקים האולימפיים יהיו טורניר הפרישה של הטניסאי אנדי מארי, המתחרה בטורניר הזוגות יחד עם דניאל אוונס, והם שיחקו אתמול נגד קיי נישיקורי וטארו דניאל היפנים. הבריטים חזרו מפיגור מערכה וניצחו את המערכה השנייה בשובר שוויון, מה שהביא מערכה שלישית, ובמקרה של טניס זוגות באולימפיאדה, שובר שוויון עד 10. הפעם הצמד היפני נטל את השליטה והחזיק ב-5 נקודות משחק ביתרון 9- 4, אך מארי ואוונס הצליחו להשיג 7 נקודות רצופות, לנצח את המשחק ולדחות טיפה את הקץ של הטניסאי הבריטי הנהדר והלא מספיק מוערך לפעמים לטעמי.

5. דרמה בחץ וקשת.

אתמול התקיימה התחרות הקבוצתית של הנשים, כאשר זה עובד בשיטה של דו-קרב, החל משמינית הגמר, עם 3 מתחרות לכל מדינה ועל פי הדירוג בשלב המוקדמות הכללי, בו אחת הקוריאניות שברה את שיא העולם. דרום קוריאה הייתה המועמדת המובילה לזהב בתור המדינה שזכתה ב-9 הפעמים הקודמות בהן התחרות הזאת נערכה, אך הפעם הקוריאניות הסתבכו וגברו בקושי 5- 4 על הולנד בחצי הגמר, אך אז רק התחילה הדרמה. קוריאה כבר הובילה 4- 0 בגמר על סין, אך הסיניות חזרו לשוויון 4, מה שמוביל לחץ אחד מכריע של כל אחת מהנציגות של שני הצדדים. התיקו נשמר גם במצב הזה, אך לסין הייתה עדיפות בשל פגיעה ב-10 עגול (X), אך ערעור קוריאני העביר חץ גבולי מ-9 ל-10, מה שהעניק להן זהב עשירי ברציפות בסופו של דבר. תוכלו לראות בתמונה כאן מהטוויטר עד כמה זה היה קרוב.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
7 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אהרון שדה
29/07/2024 9:27:06

תודה רבה עמיחי
1 התעמלות
הפעם קצת בדקתי יותר את ההתעמלות
קודם כל הופתעתי לראות שהקרב רב בגברים כולל 6 מכשירים בעוד בנשים רק 4
לא זכרתי הפרש שכזה
אשר לנשים
מעל כולם ביילס
שתתמודד ב 5 גמרים כולל הקבוצתי
אבל גם אנדרדה הברזילאית וד'רמאטו האיטלקיה יתמודדו ב 5 גמרים
לאספוזיטו האיטלקיה 4 גמרים כמו לי האמריקאית
עוד 6 מתעמלות יופיעו ב 3 גמרים

מתעמלות בולטות ממקומות בהם אין נבחרות
נמור האלג'ירית סיימה ראשונה במקבילים ו 4 בקרב רב
גם לצפון קוריאה בולגריה בלגיה וגרמניה
תהיה נציגות בגמרים

קצת הפתיע אותי שליפן נציגות בודדת של המכשירים האישיים וגם זה ממקום אחרון
במכשיר (קישי בקרקע )

בכל הרשור לרז הופעה יפה מאד נקווה שתתמודד בגמר

אשר למתמודדים האישיים ביחס לקבוצתיים
זה נכון ומצד שני יש יתרון גדול למי שיש לו נבחרת ככה יש לו אפשרות להתחרות בעוד גמרים
אבל כן יש בזה משהו קצת מוזר ולפעמים גם נוגד אינטרסים
כי אם יש למשל ספורטאי שמצוין במכשיר כלשהו ועכשיו נניח הוא המתמודד האחרון
הנבחרת שלו צריכה תרגיל סולידי נניח בכדי להגיע לגמר הקבוצתי
אבל הוא חייב דרגת קושי גבוהה בכדי שיהיה לו סיכוי לעשות גמר במכשיר הבודד
מה הוא עושה ?

הצעה שחשבתי עליה מבלי להעמיק בה
לאפשר עוד 4 עולים לגמר בכל מכשיר
בתחרות הקרב רב אישית (בתנאי שהם משיגים ניקוד שהיה מספיק לטופ 8 לפני הגמר )
ככה למשל יהיה אינטרס גדול
לכל מתמודד כן לעשות גמר קרב רב
כי ככה הוא מגדיל את הסיכוי שלו גם בתחרות האישית .

2 ישראלים
עד כה אכזבה אבל לא היה עדיין מעומד גדול למדליה שפספס אותה
היום זו הפעם הראשונה של התמודדות אמיתית על מדליה של גורברנקו
אני די משוכנע שהיא הייתה עושה אתמול גמר ב 100 חזה
אבל חושב שבכל זאת ההחלטה נכונה
כי משחה 400 מעורב הוא משחה רצחני ומשום מה המוקדמות והגמר באותו היום ….
ואגב היום גם הגמרמב 100 חזה אמנם אחרי המעורב אבל זה היה מקשה אליה.
גורבנקו בעיני מעומדת למדליה
אולי היא החמישית בזמנים אבל בממומנטום טוב
ומבחינתי כל דבר פחות ממדליה תהיה אכזבה גדולה
מהסיבה הפשוטה שהיא הסמל של ענף השחייה וזה המקצוע שלה
אם היום אין מדליה אז ככל הנראה לא תהיה לנו מדליה בפריס בשחייה .
כמובן שמקום בגמר זה תמיד הישג מכובד ומקום 5 למשל הוא שיא חדש לשחייה (בבריכה )
אבל אחרי המקום הרביעי במים פתוחים של רידיטי מה שנותר לכבוש זה הפודיום
אני מאמין גדול שהיא יכולה לעשות זאת

הלאה לגבי הג'ודו התוצאות צפויות .
התקווה העיקרית היא מלניר והרשקו בנשים
יש כמה שיכלו להיות סוסים שחורים בעיקר שמאליוב שאכזב אותי אתמול
גם פרייליך וריכטר אכזבו בגדול אתמול

אשר לגלים הכל פתוח צריך לדעת לעלות על הגל ….לתפוס גל והגיע הזמן שחברי המשלחת יתפסו גל
גם בשייט שנדחה מאתמול

3 הסיפור של מארי מדהים בטח ובטח אם בסוף זה ייגמר בפודיום

4 עוד אתמול לא ניתן להתעלם מהסיפור היפני בג'ודו
הזכרת את היפומה אבה היפני שזכה בזהב שהיה השני שלו הוא היה האלוף גם בטוקיו
אותה גודקא שסירב ללחוץ את היד של שמאילוב שבר את היד והכתף מול היפני
אך הסיפור הגדול הוא לא היפומה אבה כי אם
אחותו אוטה אבה
הייתה האלופה האולימפית בטוקיו בנשים עד 52 ק"ג במשקל של פרימו .
אותה אבה ממעטת להתחרות למעט אליפויות עולם בהם ניצחה 3 פעמים ברצף
היא אמנם במיעוט תחריות אך בלתי מנוצחת 5 שנים
…..אבל היא הגיעה לכאן לא מדורגת
ופגשה בשמינית את המדורגת 1 קלדירובה הקזחית היפנית כבר הובילה בקרב אך הקזחית הפתיעה בנוקאווט … היא המשיכה לזהב
אבל הסיפור היה ההדחה של אבה ומי שלא שמע את זעקות השבר שלה …..חסך שברון לב אבל הפסיד חוויה אולימפית של ממש
אגב הקזחית ניצחה בגמר את קרסינקי מקוסבו שהייתה אלופת המשקל עד 48 ק"ג בטוקיו אך עלתה במשקל וניצחה ברבע את פרימו שלנו

ואם כבר הזכרתי ג'ודו אז קבלו אנקדוטה
במשקל עד 48 ק"ג זכתה נאטסומי צנודה מיפן
היא ניצחה ברבע את בוקולי הצרפתיה
ובחצי את בבולפת השבדית ובגמר את באדוורוג המונגולית
שלושת המפסידות שלה ברבע – גמר
היו השותפות שלה לפודיום .

אהרון שדה
29/07/2024 12:17:13

כרגי כישלון גדול מאד לגורברנקו ב 400 מעורב
חבל מאד

מנחם לס
29/07/2024 15:45:25

תודה אהרון

מנחם לס
29/07/2024 15:44:46

תוןדה על פוסט חשוב ביותר הושקע בו שעות של זמן. תודה עמיחי

ירון, החלום
ירון, החלום
12/08/2024 10:47:24

בס"ד
תודה רבה