יומן אולימפי פריס 2024 – 3 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 3 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 3 / עמיחי קטן

1. בדרך, כנראה, להדחה מהירה בכדורגל.

59 בעיטות לשער היו לצמד היריבות של ישראל בטורניר האולימפי – מאלי ופרגוואי – כמות זהה לזו של נבחרת אנגליה ב-5 משחקיה האחרונים ביורו 2024 – החל מהמחזור השלישי של שלב הבתים ועד לגמר. לצורך ההשוואה, ישראל הגיעו ל-21 בעיטות לשער בצמד המשחקים האלה, פחות מה-22 של מאלי והרבה פחות מה-37 של פרגוואי. הכדורגל הישראלי למוד כישלונות ואכזבות, ונדמה לי שהקהל הישראלי מקבל בהבנה את ההפסדים של נבחרות הכדורגל שלו, אבל כאן האכזבה הגדולה היא לא התוצאה, אלא סגנון המשחק ההגנתי של ישראל, המאפשרת ליריבות לקחת את השליטה במשחק ולייצר הזדמנויות בקלות.

צמד הניצחונות של יפן על אותן שתי נבחרות שהקשו כל כך על ישראל עוד משאיר לחבורה בכחול-לבן סיכוי תיאורטי להעפיל לרבע הגמר, אך הוא לא באמת ריאלי, וכאמור, האכזבה העיקרית היא לא מהתוצאה אלא מהדרך. רבים זוכרים את המסע הנהדר של נבחרת הנוער תחת אופיר חיים, ששיחקה כדורגל התקפי ותוסס והעפילה עד לגמר היורו עד גיל 19 וסיימה במקום השלישי במונדיאליטו עד גיל 20, כולל ניצחון על ברזיל במשחק בו ישראל הייתה זו ששיחקה את הכדורגל ההתקפי יותר, אך הנבחרת שמשחקת כאן מבוססת על הנבחרת הצעירה בהובלת גיא לוזון, שהעפילה ליורו הצעירות במקרה, כבשה בו שני שערים בלבד ומצאה את עצמה כמעט בטעות בחצי הגמר, מה שהספיק לכרטיס לכאן. אולי כבר לפני כמעט שנתיים היינו צריכים לדעת לאן זה יגיע כשמאמן נתן סטירה לשחקן.

2. ספורטאים אישיים שהתחרו אתמול.

מלבד נבחרת הכדורגל, הישראלים שהתחרו אתמול הם ים וולצ'ק ושירה ראשוני בג'ודו, ארטיום דולגופיאט בהתעמלות, רון פולונסקי בבריכה, ואחריו גם נבחרת שליחים ל-100*4 חופשי, מישה זילברמן בבדמינטון וענת ליליאור בגלישת גלים, אך אליה אני לא אתייחס כאן כי התחרות שלה התקיימה בשעה מאוחרת בלילה. בג'ודו וולצ'ק ניצח בקרב הראשון שלו, מה שיכול להיות סימן חיובי עבורו לעתיד, לפני שהפסיד לאלוף העולם לאחר שניסה להשתמש בראש בצורה לא חוקית, ואילו שירה ראשוני כנראה מסיימת את הקריירה האולימפית שלה עם הפסד בקרב הראשון אחרי הגרלה קשה, וכך גם נבחרת השליחים לא הצליחה להעפיל לגמר וסיימה במקום ה-14, אך הוא די תואם את הציפיות המוקדמות, כך שלא מדובר באכזבה של ממש.

מנגד, מישה זילברמן הפסיד אחרי משחק צמוד בקרב שאמור על הנייר להיות קרב ישיר על המקום השני חסר החשיבות בבית הזה, מכיוון שמחר הוא ישחק נגד האלוף האולימפי המכהן וביום רביעי הוא צפוי לשחק נגד המדורג הנמוך ביותר בבית P, נגדו הוא אמור על הנייר להשיג ניצחון. הסיכוי של זילברמן להעפיל לשלב הבא לא היה גבוה גם ככה, אך הוא בוודאי מאוכזב מהפסד צמוד במערכה שלישית מכריעה, בה היריב האירי הצליח לשלוט ולפתוח פער, דווקא אחרי התעלות של זילברמן שהביאה לו את המערכה השנייה. מנגד, גם דולגופיאט לא הצליח במונחים שלו אתמול, אך עדיין העפיל לגמר הקרקע מהמקום השביעי וביצוע טוב יותר בגמר יכול להחזיר אותו לצמרת עם דרגת הקושי הגבוהה של התרגילים שלו. רון פולונסקי אמנם סיים במקום ה-16, אך הוא יכול להיות מרוצה משיא ישראלי וחצי גמר במשחה הפחות חזק שלו, בתקווה שמדובר היה בחימום מוצלח לקראת המשחה החשוב יותר שלו של ה-200 מטר מעורב אישי.

3. הישראלים שיתחרו היום.

הישראלים הראשונים שיעלו הם כנראה הג'ודאים, כשהפעם עולים שניים עם הגרלה נוחה יותר במקצת ממה שהייתה לישראלים אתמול, או במילים אחרות, היריב שנחשב רמה או יותר מעל נמצא הפעם ברבע הגמר ולא קודם לכן, מה שיאפשר להם להתחרות בבית הניחומים אם אכן יצליחו להעפיל לרבע הגמר. מבט על הדירוגים מראה שגפן פרימו מדורגת בין 8 הבכירות בעולם וברוך שמאילוב לא, אך הוא דורג בעבר שני בעולם לפני שהושעה לכמה חודשים בגלל שלא דיווח על מקום הימצאו כמה פעמים, וכך גם חלק מהתוצאות שלו נפסלו, מה שאומר שהעובדה שהוא מדורג רק במקום ה-24 בעולם בקטגוריית המשקל שלו לא משקפת את מעמדו ואת היכולת שלו.

הבאה בתור היא המתעמלת ליהיא רז. בניגוד לדולגופיאט, שנחשב למומחה על הקרקע ופחות בדברים האחרים, ובאולימפיאדות הוא גם לא ניסה להתברג בגמר של הקרב-רב, רז התחרתה בכל המכשירים במשחקי טוקיו והיא צפויה לעשות זאת גם הפעם, כשהיא תקווה לסיים במקום טוב יותר מהמקום ה-59 בו היא סיימה בטוקיו, כי 24 הראשונות מעפילות לגמר עם הגבלה של עד שתי נציגות מכל מדינה, כך שבפועל גם מקום בקצה הטופ 30 עשוי להספיק. בכל מקרה, גמר באחד המכשירים או בקרב-רב יהיה הישג מפתיע עבור רז, אבל יהיה מעניין לראות האם גם התוצאה שלה תניב מעקב לאורך כל היום כמו שעשה דולגופיאט אתמול.

ענף בו נראה את הנציג הישראלי היחיד היום הוא תחרויות הקליעה, או ירי תחרותי (שני השמות קיימים). סרגיי ריכטר העפיל לאולימפיאדה רביעית ויקווה להפתיע ולהעפיל לגמר, כאשר הוא אחד מארבעה שהשיגו ציון של 599 מתוך 600 בטורנירי נוער, כלומר אחד מהישראלים הבודדים שמחזיקים בשיא עולם מכהן, כך שהוא בהחלט יכול להגיע רחוק ביום טוב, גם אם הוא לא נחשב מועמד מוביל על הנייר. ריכטר הגיע להישגים גם בתחרויות של זוגות מעורבים יחד עם טל אנגלר ואולגה טסצ'יאב, אך שתיהן לא הצליחו להעפיל לאולימפיאדה וגם הוא עשה את זה ברגע האחרון הפעם.

ענף שיתחיל את דרכו במשחקים היום זה השייט, כשמדובר בענף בו לישראל יש הפעם משתתפים ב-7 קטגוריות שונות, אך רק אלופת העולם בדגם ה-IQ פויל, שרון קנטור, נחשבת למועמדת של ממש למדליה. אולם, ראינו בכמה הזדמנויות בעבר שהענף הזה יכול להוליד גיבורים לא צפויים, וגם אם הוא עדיין לא הניב זוכה לא צפוי במדליה, כי קשה לומר על גל פרידמן ושחר צוברי, היום מאמני נבחרת הגברים והנשים בהתאמה, שהמדליה שלהם הייתה מפתיעה במיוחד, אבל ראינו בעבר שייטים לא צפויים שמתברגים בטופ 10 ואולי אפילו בצמרת, ויהיה מעניין לראות אם מישהו מהמשלחת הישראלית הנוכחית מסוגל לעשות זאת.

מכאן נעבור לשחייה הופעת הבכורה של גורבנקו בבריכה היא לא זו שבה יש ציפיות להישגים, אך ייתכן שהיא תשפיע על האופן שבו יסתכלו על הציפיות ממנה בהמשך השבוע, בזמן שאפשר לומר דבר דומה גם על לאה פולונסקי שתתחרה היום במשחה הפחות חזק מתוך השניים שלה. מנגד, דניס לוקטב ואדם מראענה הם מהשמות הפחות בולטים בסגל השחיינים הישראלי, אך שניהם צעירים יחסית (24 ו-21 בהתאמה), אם כי שניהם מבוגרים יותר מגורבנקו, ויכולים לעשות הישג אישי יפה במשחה שלהם, ואולי לקוות שזה יעזור להם להשתחל לעוד איזה חצי גמר.

הענף האחרון שנעסוק בו כאן היום הוא הסיף, ובאופן ספציפי ביובל פרייליך. ביחס לספורטאים אולימפיים אחרים, השם של פרייליך פחות מוכר בציבור הרחב לדעתי, בין היתר בגלל שהענף שלו מיוצג באולימפיאדה לראשונה מאז שהוא היה אלוף ישראל עד גיל 13, אך הוא צבר לעצמו מעמד בצמרת העולמית בשנים האחרונות לאחר שהחמיץ במעט את הקריטריון לטוקיו על אף שזכה באליפות אירופה ב-2019, והוא הצליח להיכנס למשחקים כמדורג 8, מה שהקנה לו הגרלה נוחה יחסית על הנייר עד לרבע הגמר, שם הוא אמור לקבל יריב קשה במיוחד בדמות המדורג 1 בעולם. ייתכן שזה מסוג הענפים שאחרי ניצחון או 2 יתחילו לפתח ציפיות ואז יגלו שזה עוד לא שם כי רמת היריבים עולה תוך כדי התחרות.

4. לקראת המשחק של ארה"ב נגד סרביה.

נבחרת הכדורסל של ארה"ב תפתח את דרכה באולימפיאדה היום נגד סרביה, ונדמה לי שזה האירוע האולימפי הכי מסוקר כאן באתר, אז אני אתמקד בנקודה אחת ספציפית. סרביה היא סגנית אלופת העולם כזכור, אז היא קלעה 95.1 נקודות למשחק (מקום 3) ב-54.2% מהשדה (1), 66.4% ל-2 נקודות (1) ו-37.7% לשלוש (11), כלומר נבחרת שהצליחה להגיע הרבה לצבע וקלעה הרבה, אך מחוץ לקשת היא פחות הרשימה מנבחרות אחרות. הנוכחות של יוקיץ', שלא היה באליפות הזאת בשנה שעברה, בוודאי תשנה את סגנון המשחק הסרבי, אך על הנייר זה דווקא יחזק וישמר את הסגנון ההתקפי והשליטה בצבע, אך גם קשיים הגנתיים נגד משחק הריצה של היריבות, ואת זה ראינו במשחק ההכנה בין הנבחרות שהאמריקאים ידעו לנצל.

5. כדורגל נשים – המשך פרשיית הריגול.

כתבנו כאן על כך שרחפן קנדי נצפה מרגל אחרי ניו זילנד, יממה לפני המשחק בין הנבחרות אותו הקנדיות ניצחו 2- 1, ואתמול פורסם שמלבד קנסות כספיים והרחקות של אנשי ונשות צוות שהיו מעורבים בסיפור הזה, הנבחרת הקנדית נענשה בהפחתה של 6 נקודות בטורניר הנוכחי, כך שהיא ירדה למקום האחרון בבית א' עם 3- נקודות, כשצרפת ראשונה עם 3 נקודות וקולומביה וניו זילנד עם 0 עגול בטור הנקודות. היום בשעה 22:00 תשחק האלופה האולימפית מקנדה נגד המארחת מצרפת, במשחק שבו ניצחון קנדי יחזיר אותן לעמדת פייבוריטיות להעפיל לשלב הבא, ואילו כל תוצאה אחרת תהפוך את זה לבלתי אפשרי ככל הנראה ותגרום לכך שהאלופה האולימפית המכהנת כנראה תודח בשלב הבתים, ולא בגלל יכולות הכדורגל.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
יאפ
יאפ
28/07/2024 9:47:33

איזה מאמן נורא גיא לוזון, כל כך לא מתאים להיות מאמן נבחרות.
אני לא מצליח להבין את הטיפשות והעקשנות הזאת על מערך שלא מתאים לשחקנים שלך.
נבחרות זה לא קבוצה, אתה צריך להוציא את המיטב מחומר השחקנים שלך, האני מאמין שלך כמאמן לא רלוונטי אבל ללוזן אין את האינטליגנציה להבין את זה.

הלך על מערך נסוג שלא מתאים כמעט לאף שחקן.
עבדה, תורג'מן וגלוך השחקנים המובילים שלך הולכים לאיבוד, אף אחד מהם לא משחק בצורה שהוא רגיל.
שלושתם לא מרגישים בנוח לשחק ככה.
הבלמים שלך הם לא בלמים מובילים, למקין אולי יהיה יום אחד אבל עדיין לא, גולדברג הוא ההגדרה לבינוניות והם לא יכולים להחזיק נבחרת בהגנה, דווקא היתרון שלהם זה טכניקה גבוה יחסית ושוב זה לא בא לידי ביטוי כי אין ניסיון להנעת כדור ואי אפשר גם אם היו מנסים במערך הזה.

אחד הביזיונות בגדולים בתולדות האולימפיאדה הישראלית ואני לא מגזים.
תתארו לכם שהמאמן של ארטיום מכין לו תרגיל גרוע עם תוצאה נמוכה ומכריח אותו לעשות את זה.
זה ברמת החובבניות מה שהולך עם לוזון

אהרון שדה
28/07/2024 9:56:04

תודה עמיחי מבאס לראות איך עוד פעם הם לא מבינים כלום בכדורגל הישראלי …עד שהיה אחד שהבין זרקו אותו הלא הוא האוסטרי רוטנשטיינר
אמרתי את זה כמה פעמים
יש 2 בעיות יסוד בכדורגל הנבחרות
1 תחלופת שחקנים רבה מדי
(דווקא הצלחות הצעירות נותנת זיק של תקווה שאולי יסתמכו בעתיד על איזה שהוא שלד )
2.ההתגוננות היתרה
כאן אבקש טיפה לפרט
בדרך כלל אנדרדוג מתגונן
אנו אמנם אנדרדוג אך לא יודעים להתגונן
אנו יודעים לתקוף .
ומספיק להסתכל על היצוא שלנו לאירופה על כל דפינסבי תקבלו 5 התקפיים .
ואז מה קורה בפועל ?
שחקני ההגנה שלנו מגיעים מהארץ
ובדרך הטבע מהקבוצות המובילות
יוצא שהם משחקים במשחק נתון בפוזיציה שבו הקבוצה שלהם רוב הזמן מחזיקה בכדור ונגד חלוצים דרג שני ברמה המקומית
ואז הם מקבלים את הטובים בעולם להתגוננות מסיבית של 90 דק והם קורסים מנטלית
הפתרון לכך הוא לתקוף
כי ….ההגנה הכי טובה היא ההתקפה ואז אתה ממילא פחות מתגונן
המחשה טובה קיבלנו במשחק ההוא נגד האוסטרים
הובלנו 0-3 כדרכנו חזרנו להתגונן ואיבדנו כיוון
האוסטרים הורידו ל 3-2
אך רוטנשטיינר ביצע חילוף כפול
הוריד 2 שחקני הגנה והכניס 2 התקפיים
בעל כורחנו חזרנו לתקוף
זה הביא שקט להגנה ובסוף באנו על שכרנו בעוד צמד שערים
זו הדרך
מה כזה מסובך להבין ?

אהרון שדה
28/07/2024 9:58:03

אשר לאתמול למעט האכזבה מהכדורגל דוגלפאט עשה את מה שהיה צריך
אמנם לא הרשים אבל גמר זה גמר
גם השחיין שעשה חצי גמר עשה את שלו כל היתר די צפוי
היום יום יותר מעניין
יש לי תחושה ששמאליוב יגיע לקרב על הארד
נקווה שאני צודק ושהוא ינצח קרב זה .

אלכס דוקורסקי
28/07/2024 11:21:47

עמיחי, תודה רבה.

אור
אור
28/07/2024 18:49:39

תודה עמיחי

ירון, החלום
ירון, החלום
12/08/2024 8:13:19

בס"ד
תודה עמיחי.