יומן אולימפי פריס 2024 – 2 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 2 / עמיחי קטן

יומן אולימפי פריס 2024 – 2 / עמיחי קטן

היום לא יהיו בכלל תחרויות ויתקיים רק טקס הפתיחה, אבל מחר אנחנו נראה כבר 24 ענפים שונים בפעילות. נפתח שוב עם מה שנוגע למשלחת הישראלית אתמול, היום וגם מחר, ואחר כך לעבור לדברים מעניינים ומרכזיים אחרים שהיו ויהיו.

1. שלב הניקוד בקשתות.

לאירוע הזה לא היה שידור בכלל בגלל החלטה של האיגוד של הענף, ועל אף שלא מדובר בשלב הדחה, היה יכול להיות מעניין לראות את השלב הזה, בו כל מתחרה יורה 72 חיצים ולפי זה נקבע הדירוג שלהם להמשך, וגם איזה מדינות משתתפות בתחרויות של זוגות ושל זוגות מעורבים. מיכאלה משה הפתיעה וסיימה את השלב הזה במקום ה-18 עם שיא ישראלי של 660 נקודות, ואילו רועי דרור היה קצת פחות טוב וסיים במקום ה-42 עם 655 נקודות. מעבר להכנה האישית של כל אחד מהם, במבט על שניהם יחד עם סיימו במקום ה-18 של הזוגות המעורבים, ולכן לא יהיו חלק מהתחרות של הזוגות המעורבים שמתחילה משלב שמינית הגמר. המדינה שמצטיינת במיוחד בענף הזה היא דרום קוריאה כשהנציגים שלהם סיימו במקומות 1, 2 ו-5 אצל הגברים ו-1, 2 ו-13 אצל הנשים, כולל שיא עולם ראשון לאולימפיאדה הזאת אצל הנשים של 694, לעומת 686 אצל מי שסיים ראשון אצל הגברים.

2. בעקבות הגרלת הג'ודו.

אחד מהאירועים המשמעותיים לעתיד המשלחת הישראלית התקיים אתמול, וזה ההגרלה של תחרויות הג'ודו. 3 נציגים מדורגים יש לישראל, או ליתר דיוק, 3 נציגות מדורגות, כשמדובר בגפן פרימו, ענבר לניר ורז הרשקו. פרימו עם סיכוי לא רע על הנייר להעפיל לרבע הגמר, שם היא צפויה לפגוש יריבה עדיפה עליה על הנייר דיסטריה קרסינקי הקוסוברית, ואילו הרשקו ולניר נחשבות עדיפות על רוב היריבות שהן צפויות לפגוש בדרך. אצל יתר הנשים, ההגרלה די התאכזרה לישראליות, כששירה ראשוני תתחרה כבר בסיבוב הראשון נגד המדורגת 3 בעולם, תמנע נלסון-לוי תפגוש בשמינית הגמר אם המדורגת 2 אם תגיע לשם וגילי שריר תתחיל נגד האלופה האולימפית מטוקיו קלאריס אגבגננו, הזכורה מקרבות רבים עם ירדן ג'רבי בעשור הקודם.

גם אצל הגברים ההגרלה לא האירה פנים לישראל. ים וולצ'ק צפוי לפגוש בשמינית הגמר את אלוף העולם מגאורגיה, טוהר בוטבול נפל גם הוא על אלוף העולם בשמינית הגמר, כשקודם לכן הוא נגד יריב אלג'יראי שלא ברור אם יעלה בכלל, ואילו שגיא מוקי נמצא בשמינית של הקוריאני שזכה בארד באליפות העולם האחרונה, ועוד בסיבוב הראשון יתחרה נגד הגרמני שהדיח אותו באותה אליפות. ברוך שמאילוב ופיטר פלצ'יק אמנם לא מדורגים, אך ההגרלה שלהם הניבה את המדורגים הפחות בכירים בשלבים המוקדמים, שמאילוב בשמינית הגמר ופלצ'יק בסיבוב הראשון, ככה שביום טוב הם יכולים להגיע לרבע הגמר. בתחרות הקבוצתית המצב גם כן בעייתי, כשבשלב מוקדם ישראל תפגוש את מונגוליה, והמנצחת שם תפגוש את צרפת בשמינית הגמר.

3. הישראלים שיתחרו מחר.

אני אתייחס כאן לכל אחד מהישראלים שיעלה להתחרות עד ליומן הבא של ראשון בבוקר.

נתחיל עם הג'ודאים, שירה ראשוני וים וולצ'ק. דיברנו על כך שלשניהם יש הגרלה קשה, אך צריך לציין שוולצ'ק ניצח השנה את אלוף העולם הגאורגי, אותו הוא יפגוש בשמינית הגמר אם יגבור על היריב הראשון שלו מקונגו, נגדו הוא לא נפגש עד כה. המאזן בין וולצ'ק ובין סרדלשווילי עומד על 2- 1 לזכות הגאורגי, אך שני הניצחונות שלו היו בתחרויות נוער לפני שנתיים-שלוש, ואילו וולצ'ק ניצח את הקרב היחיד ביניהם בבוגרים, שהתקיים בגראנד סלאם טבילסי השנה. מנגד, ראשוני תפתח נגד המדורגת 3 אביבא אבוז'קינובה, אך המאזן ביניהן עומד על 2-2, כך שיש סיכוי מסוים להפתעה, ובשמינית הגמר מצפות 2 יריבות שראשוני מחזיקה במאזן מושלם נגדן, כולל ניצחון בבית הניחומים באולימפיאדה הקודמת על אחת מהן. בקיצור, שתי הגרלות קשות, אך אני עוד לא פוסל את הסיכוי להפתעות.

ארטיום דולגופיאט מיצב את עצמו כמועמד בכיר למדליה בטוקיו כשסיים במקום הראשון את תרגיל הקרקע במוקדמות עם ציון של 15.2, וכעבור שבוע הוא גם זכה בזהב כזכור, למרות ביצוע קצת פחות טוב בגמר שהעניק לו ציון של 14.933. יהיה מעניין לראות האם גם הפעם דולגופיאט מתכנן להתמקד בתרגיל הקרקע בלבד, או שהוא ינסה להגיע לגמר הכללי, משימה שהיא לגמרי אפשרית כשיש 24 מעפילים לגמר.

השחיין האישי הישראלי היחיד שיעלה מחר הוא רון פולונסקי במשחה המשני שלו ל-100 מטר חזה, ואחר כך תהיה גם נבחרת השליחים של הגברים במשחה ל-100*4 חופשי. בשני המקרים לא מדובר במשחה מהחזקים של ישראל, ובשניהם התרחיש הסביר על הנייר הוא הדחה מוקדמת, כלומר לא בין 16 הראשונים במשחה של פולונסקי ולא בין 8 הראשונים במשחה השליחים, אבל תמיד ייתכנו הפתעות.

נבחרת הכדורגל כבר פתחה את משחקיה בתיקו 1 עם מאלי, אליו התייחסתי ביומן הקודם, ובמשחק השני היא תפגוש את פרגוואי, שמגיעה אחרי תבוסה קשה של 5- 0 נגד יפן. צריך לציין שהנבחרת מדרום אמריקה נותרה ב-10 שחקנים כבר בדקה ה-25, והצליחה לשמור על פיגור של שער יחיד עד להתפרקות ב-25 הדקות האחרונות של המשחק, כך שהתוצאה שם לא בהכרח משקפת פערי רמות משמעותיים. למרות זאת, אחרי התיקו נגד מאלי ישראל זקוקה לניצחון, וכל תוצאה אחרת תסבך את העניינים מבחינתנו, ככה שאני מקווה שהפעם נראה תוכנית משחק התקפית יותר של המאמן לוזון ויותר דיוק בפעולות ההתקפיות.

מישה זילברמן יעלה למשחק הראשון שלו נגד האירי נאט אינגוויאן, כשעל הנייר מדובר בקרב הצמוד ביותר בבית P של שלב הבתים. 4 מתמודדים יש בבית זה, כאשר מצד אחד נמצא הדני ויקטור אקסלסן, האלוף האולימפי והמדורג 2 בעולם, ומנגד נמצא פרינס דהאל מנאפל, המדורג 179 בעולם שקיבל כרטיס חופשי למשחקים. מנגד, זילברמן דורג 51 ואינגוויאן דורג 42 בעולם בעת שחילקו את הכרטיסים האולימפיים, כך שמדובר בקרב צמוד ביניהם, כשמי שינצח עוד ישמור לעצמו סיכוי לנסות להפתיע את האלוף האולימפי בהמשך, מכיוון שרק מי שיזכה בראשות הבית יעפיל לשלב הבא.

ענת ליליאור נמצאת בכפר אולימפי בטהיטי ולא בפריס, מכיוון שתחרויות הגלישה שלה הן בטהיטי, ככל הנראה בגלל הגלים של האוקיינוס השקט שנוחים יותר לגלישה מאשר אלו של הים התיכון. הכפר האולימפי של פריס לא יהיה כפר, אלא סירת נופש בה הגולשים יגורו במהלך התחרות, ואולי זה יהווה פיצוי מסוים עבור אלו שלא יגיעו לפריס. בכל הנוגע לתחרות עצמה, השלב הראשון יתקיים במוצ"ש באמצע הלילה לפי שעון ישראל, כששם זה כבר יהיה ראשון בצהריים. בשלב הראשון, שהוא זה שיתקיים במוצ"ש, יהיו 8 מקצים של 3 מתחרות, כאשר הראשונה בכל מקצה תעפיל לשמינית הגמר ו-2 האחרות תעבורנה לקרב ראש בראש על המקום בשמינית הגמר, כשמשם והלאה יהיה מדובר בדו-קרב בכל שלב.

4. לקראת פרידה מחצי מהביג 4 – הכנה לטורניר הטניס.

רפאל נדאל זכה ברולאן גארוס 14 פעמים, שיא שייקח המון שנים לשבור אותו, אם וכאשר, אך כיום הוא כבר בדמדומי הקריירה ואף הודח שם על ידי סשה זברב, המדורג 4 בעולם, בסיבוב הראשון. אולם, הטורניר האולימפי מתקיים באותם מגרשים, וכשמדובר במשחקים של הטוב מ-3 מערכות ולא הטוב מ-5 כבר אפשר לדמיין מצב שבו נדאל מסוגל להגיע רחוק בטורניר, אך כל זה עד להגרלה שזימנה לו את נובאק דג'וקוביץ', המדורג 2 בעולם וראשון בטורניר, כבר בסיבוב השני. בזוגות נדאל משחק יחד עם קרלוס אלקרז, שנולד כשנדאל כבר דורג במקום ה-85 בעולם, רגעים אחדים לפני הפריצה שלו לצמרת העולמית, והם יפתחו נגד מקסימו רודריגס ואנדראס מולטני מארגנטינה.

אנדי מארי כבר הודיע שיפרוש בסיום הטורניר הזה, וישחק רק בזוגות יחד עם דניאל אוונס, שם הם יפגשו יריב ותיק של מארי, קיי נישיקורי היפני, יחד עם טארו דניאל. מאזן היחידים בין מארי לנישיקורי עומד על 9- 2 לזכות מארי, וכולל בין היתר ניצחון של מארי בחצי גמר אולימפיאדת ריו, מאזן 1-1 בשלב הבתים של גמר הסבב, מאזן 2- 1 למארי ברבעי גמר של טורנירי גראנד סלאם, כולל שני האחרונים שמארי העפיל אליהם (ארה"ב 2016, שם נישיקורי ניצח, ורולאן גארוס 2017), מאזן 3- 0 למארי בחצאי גמר של טורנירי מאסטרס ועוד ניצחונות של מארי בגביע הדיוויס ובחצי הגמר של בריסביין.

השלבים בהם היו המפגשים בין מארי לנישיקורי מעידים לדעתי גם לא מעט על היציבות המטורפת של טניסאי הצמרת אז, כשמארי ונישיקורי מעולם לא נפגשו בגמר, כי בגמר חיכה למארי איזה פדרר, נדאל או דג'וקוביץ'. העובדה שמארי עדיין זכה ב-3 סלאמים, 2 מדליות זהב אולימפיות ביחידים (היחיד אי פעם), פעם אחת בגמר הסבב, 14 פעמים בטורנירי מאסטרס 1000 ו-46 תארים בסך הכל, מעידה על כמה הוא היה טניסאי גדול שקצת נתקע בצל של 3 גדולים יותר. למעשה, מארי היה ב-11 גמרים של גראנד סלאם, ובהם ניצח פעם אחת את מילוש ראוניץ', שבעצמו ניצח את פדרר בחצי הגמר, ופעמיים את דג'וקוביץ', וביתר הגמרים שלו הוא הפסיד לדג'וקוביץ' 5 פעמים ולפדרר 3 פעמים.

5. לדקי נגד טיטמוס פעם נוספת – טייק ראשון.

אחת מהיריבויות המעניינות ביותר במשחקי טוקיו הייתה זו שבין קייטי לדקי האמריקאית ובין אריאנה טיטמוס האוסטרליות, שתי השחיניות הבולטות במשחים הארוכים בסגנון חופשי. לדקי זכתה בזהב של ה-800 חופשי כבר בגיל 15 במשחקי לונדון 2012, ועל התואר הספציפי הזה היא שמרה גם בריו ובטוקיו, כשבריו היא גם הוסיפה את ה-200 וה-400 וגם את ה-200*4 של השליחות, ואילו בטוקיו היא זכתה בזהב גם ב-1,500, משחה שהגיע לנשים בפעם הראשונה, אך סיימה עם מדליית כסף בלבד ב-400 חופשי וב-200 סיימה במקום החמישי בלבד.

מי שניצחה את לדקי בשני המשחים האלה, וזכתה בזהב בשניהם, היא טיטמוס, שמנגד הפסידה ללדקי במשחה של ה-800 וזכתה שם בכסף, והתחרות ביניהן המשיכה להתרחב גם בשנים הבאות. טיטמוס שברה את שיא העולם של לדקי ב-400 חופשי ב-2022, אך לא השתתפה באליפות העולם באותה שנה ולדקי השתלטה שוב על הזהב ב-400, 800 ו-1,500, אך באליפות העולם של 2023 טיטמוס שוב ניצחה במשחה של ה-400 ושוב שברה את שיא העולם, אותו קבעה כמה חודשים לפני כן סאמר מקינטוש הקנדית, כשהתוצאה של לדקי מאולימפיאדת ריו היא עדיין השלישית בטיבה בהיסטוריה נכון לרגע זה, בזמן שב-800 וב-1,500 השליטה של לדקי נמשכת.

במשחקים הנוכחיים, טיטמוס תתחרה במשחים של ה-200, 400 ו-800, יחד עם ה-200*4 של השליחות, ואילו לדקי תתחרה בכל המשחים האלה וגם ב-1,500, אך נדמה שהמאבק המרכזי ביניהן נמצא במשחה של ה-400, כי במשחים הארוכים יותר לדקי עדיין שלטה בכל התחרויות האחרונות, ובמשחה של ה-200 מטר יש מתחרות אחרות שיכולות לגבור עליהן, כמו מולי אוקלהן האוסטרלית שהחזיקה בשיא העולם עד שטיטמוס שברה אותו במבחנים האוסטרליים לפני חודש וחצי, וכבר לא כל כך ברור אם לדקי וטיטמוס הן שתי הטובות ביותר במשחה הזה. סאמר מקינטוש יכולה להפתיע במשחה החופשי היחיד שלה לפני שתעבור להתחרות בגורבנקו במשחים המעורבים, אבל יהיה מעניין לראות האם המשחה הזה יפתח פרק חדש ביריבות המסקרנת בין טיטמוס ללדקי, רגע לפני שהן תתחרינה גם ב-200 וב-800 חופשי.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
13 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
רן הנרגן
רן הנרגן
26/07/2024 8:58:45

תודה.
טוב מכל כלי תקשורת אחר בעברית!

PhillySpecial
26/07/2024 12:29:58

בהחלט, ובפער ניכר.
תודה עמיחי

Berch
26/07/2024 9:10:59

שמע עמיחי
יש לך המון ידע.
👏
תודה על הסקירה המפורטת

curry
curry
26/07/2024 11:33:36

תודה רבה עמיחי

Mishka
Mishka
26/07/2024 12:47:57

תודה ענקית
איזה דרך נפלאה להתחיל את הבוקר
אין עליך עמיחי

אלכס דוקורסקי
26/07/2024 13:02:56

עמיחי, תודה רבה.

דן רוזנבלום
26/07/2024 13:44:08

וואוו! מרגש! היום טקס הפתיחה ב-20:30!
כל כך הרבה עניין! האולימפיאדה היא כמו גמר ליגת האלופות שמתמשכת חודש שלם!
עמיחי הולך להחתם ע"י NBC עם חוזה של 2 מליון לעונה.

Let the games begin!!
תודה רבה!

אהרון שדה
26/07/2024 13:56:09

נהדר עמיחי

מנחם לס
26/07/2024 17:30:30

מה הייתע עושה בלי הגתובות שלך על האולימפיאדה?

אטאפומה
26/07/2024 18:10:59

ובכן למה התחרויות בגלישת גלים מתקימות בטהיטי ?
באמת טהיטי מתאימה יותר לגלישת גלים :
מי אמר ?
על גלים קטנים .לא ניתן לגלוש ?
אם כך איך יש גולשי גלים בארץ ?
איך יש מועדוני גלישת גלים בכל החופים
בארץ ?
כדי לאכסן את משתתפי התחרות ביאכטה
נכון יותר ספינת התענוגות הענקית הזו
הצרפתים משקיעים סכום ענק .
אז מהי הסיבה האמיתית להעברת תחרוית הגלישה לטהיטי ?
שוק הגלישה העולמי והסבב העולמי נשלט על ידי האמריקאים .
הצרפתים תמיד אוהבים להתחרות
באמריקאים ,ולנצח אותם בנשק שלהם
את שוק הסקי הם לקחו לאמריקאים
בענק .האמריקאים הם בדרך כלל
כבשים הולכים לאותם המקומות מבצעים
תמיד אותם דברים .
בדרך כלל אך לא כולם יש שם יןצאי דופן
כדאי לשמוע מה יש לליירד המילטון
מן הסתם גולש גלי הענק האמריקאי
הטוב ביותר בכל הזמנים להגיד :

https://youtu.be/pYQQtxb8wv0?si=zFHJqlbRAEZMDuEZ

דוקטור רזי הופמן
26/07/2024 20:22:40
Reply to  אטאפומה

תודה נתי
איזה יופי של סרטון.
גלישה בגלי ענק דורשת מהגולש להיות בשיא הפוקוס כי חוסר תשומת לב בחלקיק שניה יכול להיות פטאלי. הירידה של הדופ זה קטע קריטי ראשון אחרי כן צריך יציבות על הגל ויש שם לא מעט משתנים. בין היתר זה הדחיסה של האוויר הכלוא על ידי הגל ובליטה שלו עם רסיסי מים. מי שלא מוכן לעוצמה הזו עף.
זכור לטוב זה הסוול בנזרה פורטוגל. גלים בגובה של מגדל של 6 או 7 קומות. חתיכת דרופ.