You are currently viewing הארלי, יוקון והלייקרס / הגולש מודי

הארלי, יוקון והלייקרס / הגולש מודי

לפני כשבועיים סירב מאמן קונטיקט, אלופת המכללות, להצעה לאמן את הלוס אנג'לס לייקרס. בואו נספר קצת על המאמן הגדול הזו ועל הקבוצה שלו.

מי אתה דני הארלי?

דן הארלי נולד בג'רזי סיטי ב-1973. אביו, בוב סיניור אימן את תיכון סיינט אנטוני בניו ג'רזי. הוא אחד מגדולי מאמני התיכוני בכל הזמנים וחבר היכל התהילה. אחיו, בובי (ג'וניור), היה רכז בדיוק הגדולה של שנות ה-90 ושיחק ליד גרנט היל וכריסטיאן לייטנר. גם הוא נחשב לאחד מגדולי שחקני המכללות בכל הזמנים ונבחר בלוטרי של שנת 1993 ע"י סקרמנטו. בובי שיחק כמה שנים בנב"א וכיום מאמן את מכללת אריזונה סטייט.

לעומת שני האגדות אלו האח הצעיר דן, אמנם כיכב בתיכון של אבא בניו ג'רזי אבל פחות בלט כשחקן במכללת בסיטון הול ולא המשיך לקריירת נב"א. אולי בגלל הציפיות הגדולות, הוא התמודד עם דכאון והתמכרות לאלכוהול והתאושש בעזרת פסיכולוגית.

כמאמן דן התקדם לאט לאט: הוא אימן תשע שנים בתיכונים בתיכון סיינט בנדיקט, אחר המשיך למכללה קטנה בשם וגנר, משם למכללה בינונית בשם רוד איילנד עד שהגיע ב-2018 למכללה גדולה – קונטיקט. קונטיקט (המכונה גם יוקון) זכורה לישראלים לטוב בזכות נדב הנפלד ודורון שפר (גם ירין חסון עבר שם בשנה שעברה) וזכתה בכמה אליפויות אך דעכה בשנים שלפני הארלי אחרי שמאמנה קווין אולי הסתבך עם רשויות ה NCAA הדרקוניות על חריגה מתקנות.

הארלי הגיע ליוקון ב-2018 והתקדם בהדרגתיות. ממאזן שלילי של 16-17 הקבוצה התקדמה בכל שנה עד שהתפוצצה בטורניר המכללות בשנה שעברה שכמדורגת 4 בטורניר, זכתה בטורניר המכללות תוך כדי שהיא מנצחת את כל משחקי הטורניר (מרץ' מדנס) בספרות כפולות. השנה, בסוף עונה של 37-3 הקבוצה חזרה על ההישג וזכתה באליפות שנייה ברצף.  

הארלי ויוקון עשו זאת למרות שאיבדו שלושה שחקני מפתח לדראפט: אדאמה סנוגו, אנדרה ג'קסון ג׳וניור וג'ורדן הוקינס. לשם השוואה המכללה האחרונה שזכתה בשני תארים ברציפות הייתה פלורידה של בילי דונובן ב2007-8 שעשתה זאת אחרי שכל שחקני החמישייה בראשות אל הורפורד וג'ואקים נואה החליטו להישאר לשנה נוספת.

סגנון המשחק של יוקון – שירה בתנועה

הארלי, יחד עם עוזרי המאמן לוק מארי (הבן של שחקן הקולנוע ביל מארי) וקימאני יאנג, הטמיע סגנון משחק שמבוסס על תנועה עד כלות הנשימה וחסימות ללא כדור. הקבוצה, שדורגה ראשונה באופנסיב רייטינג השנה, השתמשה בזמן פוזשן ארוך יחסית (16.7 שניות) ובמגוון אדיר של תרגילים כדי לנוע, לחסום ולחתוך ללא הפסקה עד ליצירה של קריסה הגנתית ושחרור לקליעה משלוש או קרוב לסל. כמו שהארלי אומר בראיון כאן, התרגילים של הקבוצה מורכבים מאוד וכוללים אופציות מרובות, כך שאם אחת מהן נחסמת, נגשים מייד לאפשרות הבאה. בנוסף, הקבוצה שיחקה עם ארבעה יוצרים בהרכב: טריסטן ניוטון, קאם ספנסר (גניבה פוטנציאלית בדראפט הקרוב), סטפון קאסל והפורוורד אלכס קאראבן,  לצד סנטר שחוסם ומוסר טוב כמו דונובן קלינגן כך ששחקנים שונים יכולים להתחיל מהלכים ולהחליף תפקידים ביניהם. זה בדיוק המפתח ליעילות ההיסטורית של ההתקפה שלהם: אם שחקן אחד יוצר יתרון, כל האחרים יכולים לנצל אותו. לצד כל הטוב ההתקפי, הקבוצה גם דורגה רביעית גם בדירוג ההגנתי – עדות לכך שהתקשורת והכימיה הקבוצתית מתבטאים גם בצד האפור של המגרש.

שירה בתנועה – סרטון נהדר של ג'ורדן ספרבר מהופ ויז'ן שמסביר את שיטת המשחק ההתקפית של יוקון

הארלי נחשב למפתח שחקנים מעולה והשחקנים שלו לומדים קשיחות הגנתית לצד קבלת החלטות וקליעה לשלוש. הוא נאמן לשחקנים גם שנים לאחר ששיחקו עבורו ועד היום אפשר לראות שחקנים ששיחקו עבורו בתיכון מגיעים למשחקים ויושבים מאחורי הספסל של יוקון. הוא כנה בראיונות וידוע בטמפרמנט שלו. 

ההצעה

תפקיד המאמן במכללות הוא רחב ויציב יותר מב-נב"א. המאמן קובע את הסגל, אחראי לגיוס השחקנים ואפילו יכול לצרף בן לקבוצה (ברצינות, הבן אנדרו הארלי מעטר את קצה הספסל של יוקון). התפקיד גם יציב בהרבה, בניגוד ללייקרס שם אף מאמן מאז פיל ג'קסון לא שרד יותר משלוש שנים, במכללות מאמנים רבים נשארים לעשור ויותר.

לא קל למאמנים מהמכללות להצליח באן בי איי וגם אגדות מכללות כמו ריק פיטינו וג'ון קליפארי נכשלו בעבר. יש רק דוגמאות בודדות למאמנים בכירים שעברו ישירות לאימון ראשי בנב"א והצליחו. אחד מהם הוא האלוף הטרי, בראד סטיבנס שהגיע שהוביל מכללה קטנה בשם באטלר לגמר המכללות שנתיים רצופות.

הלייקרס היו די מוגבלים התקפית השנה (מקום 15 בליגה באופנסיב רייטינג) וקל לראות איך מאמן התקפי מבריק כמו הארלי היה מועיל להם. גם החשיפה של הארלי וההצלחה שלו במכללות מתאימה לשואוטיים מקליפורניה. ווז' הציע בפודקאסט שלו שהלייקרס גם רצו להרשים את לברון, שחקן חופשי בקיץ, בכך שיביאו את מאמן המכללות המוצלח ביותר שיפתח את הבן שלו (בהנחה שברוני אכן יגיע ללייקרס בדראפט)

הארלי לא דחה על הסף את ההצעה. מלבד החוזה הנדיב (70 מיליון לחמש עונות, כמעט פי שלוש ממה שהוא מרוויח כיום) אפשר לדמיין שההצעה לאמן את הקבוצה הכי מפורסמת בנב"א החמיאה למאמן התיכונים לשעבר. אבל אחרי כמה ימים, הוא הודיע שהוא חוזר ליוקון. הארלי בחר לחזור ליציבות של העבודה במכללות, ולשחקנים שהתחייבו לשחק עבורו.

יוקון בעונה הבאה

הארלי אמנם איבד ארבעה שחקני חמישיה לדראפט אך הצליח להחזיר את אלכס קראבאן, פורוורד חכם עם קליעה נהדרת. קראבאן ויתר על הדראפט ברגע האחרון למרות שלפי ההערכות  היה נבחר בסוף הסיבוב הראשון או בתחילת השני. יחד איתו מגיע גם ליאם מקנילי, הפרשמן שדורג תשיעי ע"י espn. מקנילי שינה את ההתחייבות שלו כדי להגיע ליוקון והוא אחד הקלעים הטובים בתיכונים. אליהם מצטרפים גם שני טרנספרים , הרכז איידן מהייני מסיינט מארי והסנטר טאריס ריד ממישיגן. הארלי מספר בראיונות על האופי הקבוצתי שהוא מחפש בשחקנים וגם השנה היה אפשר לראות כיצד הקבוצה לוקחת את הזמן ומעדיפה לגייס שחקנים שיכולים להתאים לאופי ולסגנון המשחק שלה על פני כשרונות בולטים יותר (ריד לדוגמה דורג רק 76 בדירוג הטרנספרים של 247sports). 

יש גם סימני שאלה לשנה הבאה – האם מהייני וחסן דיארה, שעלה מהספסל בשנה שעברה, יכולים להחליף את ניוטון כרכז? ואיך ריד וסמסון ג'ונסון יחליפו סנטר עצום כמו קלינגן? חסר פה גם וינג הגנתי בכיר כמו שהיו אנדרה ג'קסון וקאסל גם אם מקנילי קלע טוב בהרבה משניהם. למרות כל השאלות, יוקון מעמידה גם השנה קבוצה חזקה המדורגת כרגע במקום החמישי בדירוג קדם העונה של espn ולהרלי יש סיכוי לאליפות שלישית ברצף, דבר שלא נעשה מאז ג'ון וודן ב UCLA של שנות ה 70.

תודה ליהלי על העזרה בכתיבת המאמר.

עד שיחזרו בשלום.

Subscribe
Notify of
15 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
golan
golan
26/06/2024 9:45:41

תודה רבה,

Berch
26/06/2024 10:10:43

אחלה טור
התרגילים שלהם באמת נראים כמו אלתור אבל זה פאקינג מתוכנן.
לוקח את האימון טו דה נקסט לבל
וואו
🙏

אטאפומה
אטאפומה
26/06/2024 10:48:47

תודה רבה:
מאמן מתאים כמו כפפה ליד לדלאס.
בדיוק כך דלאס צריכים ולא שיחקו כך מול בוסטון .
דלאס עדיפים על בוסטון להבנתי אך האיגו
של לוקה הרס הכל .
שיטה מוצלחת צריכה היתה להחביא את לוקה בהתקפה כפי שאסי ציין יפה
להוציא מידיו את הכדור להאריך את זמן ההתקפה ובסוף ההתקפה להשתמש
ביכולות הקליעה מסירה הטעיה חדירה
שלו בלי ליבש שחקנים אחרים .
שוב תודה רבה על השיעור המאלף .

דוקטור רזי הופמן
26/06/2024 13:01:23
Reply to  אטאפומה

לא יתאים להם ולאגו של הסופגנייה.

John
26/06/2024 12:57:49

תודה רבה, נכון שהפוקוס היה על הארלי, אך קווין אולי לטעמי זכה עם סגל חלש בהרבה ב-2014 עם שאבז נפייר, וזכה בטורניר ה-ACC עם סגל נחות שנה או שנתיים אחר כך. הסוף היה חלש ואז הארלי נכנס. אבל זה לא שהוא החייה מכללה מתה. שנה הבאה ללא קלינגן תהיה שנת האימון האמיתית. כי הוא אמנם איבד את הוקינס אך זה לא שהוא איבד המון קליעה עם ספנסר וקארבן, שככל הנראה יתן קפיצה שנה הבאה.

John
26/06/2024 12:58:13

בקיצר אחלה זווית על מאמן מאוד מעניין

דוקטור רזי הופמן
26/06/2024 13:00:27

תודה רבה
איזה כיף של קבוצה! לה היה לי מושג בעניין.
הסרטונים נפלאים.
עכשיו לגמרי ברור לי מדוע קאוץ' הארלי דחה את הקרקס של הלייקרס.
עצם הדחייה מראה שמדובר באדם חכם שלא הולך להכניס ראש בריא למיטה חולה!
לאיזו קבוצה הוא כן מתאים לדעתי? ל OKC, ברם יש להם כבר מאמן מצוין!
אולי היה מתאים ליוטה? אולי…

מנחם לס
26/06/2024 14:11:06

אני אוהב את כתיבתך. המשך לכתוב ולתרום לנו

ד"ר פופרס
ד"ר פופרס
26/06/2024 18:09:33

אחלה כתבה מעניינת על דמות חיובית. תודה
קנה אותי כשסירב לחתום עם הבבון.
איש שפוי עם שנינרגליים על הקרקע.

Yinon Yavor
26/06/2024 18:13:15

תודה. ממש מעניין לקרוא ולראות את הסרטון על האחים.
אני חושב שסגנון כמו שלו מאוד לא יתאים לתרבות הסופרסטארים של ה-NBA (בטח של הלייקרס), ולכן הוא עשה בצדק כשדחה את ההצעה.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

שמעתי עליו כששמו הועלה כמועמד ללייקרס, אבל לא היה לי מושג על שיטת המשחק הזו – ממש ממש מרשים. אם הבנתי נכון הסטפון קאסל הזה, שג'ון ייעד לנו, גם הוא חלק מהקבוצה הזו, ואם אכן כך הוא נראה לי מתאים בול לספרס בסקטבול, חדשות מצוינות.
.
תודה רבה מודי, טור מצוין ומלמד, תמשיך לכתוב לנו.

moody
moody
26/06/2024 21:47:24

קאסל מאוד מתאים באופי וההגנה שלו ליד ומבי נשמעת מדהימה, מצד שני כמו שג'ון אמר הוא לא מרווח והייתי מעדיף את שפרד ואישית גם את טופיץ' כיוצר בפיק אנד רול. החלום שלי הוא שקאם ספנסר הסיניור של יוקון ילך לספרס בבחירה ה-48. הוא קולע ב 44% מהשלוש (!) ותחרותי להבהיל

S&M
S&M
26/06/2024 20:26:16

אחרי הטור הזה והסרטונים המעניינים, אני קצת שמח שהוא דחה את ההצעה של הלייקרס. זו הייתה מלכודת ופח להיכשל. אני די בטוח שהיה מצליח אפילו בלייקרס, אבל למה לו? עוד לפני כן הוא נחשב מאמן בכיר, ועכשיו הוא קיבע את מעמדו. עדיף לו לחכות להצעה טובה יותר מקבוצה שיכולה להצליח.

moody
moody
26/06/2024 21:43:09

תודה על התגובות החמות. עושה חשק לכתוב עוד.
תחזית לא מבוססת – עוד כמה שנים הארלי יאמן את הניקס או הנטס. הוא גדל בג'רזי ואימן כל חייו באזור. מההתרשמות שלי הוא אדם שאוהב אתגרים אבל גם מאוד קשור לקהילה ולמקום.

Stockton2Malone
27/06/2024 17:12:00

תודה.
אחלה טור. אפשר להבין את הרלי למה סירב ללייקרס