You are currently viewing קיץ חם במכללות, או איך ליגת המכללות הופכת לכדורגל האירופי / הגולש מודי

קיץ חם במכללות, או איך ליגת המכללות הופכת לכדורגל האירופי / הגולש מודי

(ויקיפדיה)

מודי הוא מורה דרך וקורא ותיק של מנחם (עוד מימי מעריב) ושל האתר.

בשנים האחרונות ליגת המכללות משתנה, מליגת חובבים שבה השכר היחיד הוא מלגה לאוניברסיטה לליגה חצי-מקצועית שבה חלק מהשחקנים מקבלים משכורות ועוברים בין קבוצות. בקיץ האחרון מספר המעברים הגיע לשיא עם יותר מ- 2,000 שחקנים (כ- 40% מהשחקנים!) ושחקנים מסוימים מקבלים משכורות של יותר ממיליון דולר לעונה. 

אנסה להסביר איך הגענו לפה, ואיך הדבר משפיע על הקבוצות, על האוהדים ואפילו על הנב"א.

הבסיס: NIL, טרנספרים והקורונה

דבר ראשון, כדאי לדעת שליגת המכללות אינה בדיוק ליגה אחת, היא מורכבת ממספר ליגות (או קונפרנסים) שונות שיש להן חוזי שידור שונים. לכל ליגה כזו יש טורניר משלה וכולן מתאחדות בסוף לטורניר אחד גדול, ה-"מרץ' מדנס" שאפשר לחשוב עליו בתור ליגת האלופות. לחמש הליגות העשירות (SEC, ACC, Big 10, big 12 וה-PAC 12) קוראים ה-"Power 5" ובכדורסל אפשר להוסיף אליהן גם את הביג איסט. (מאחר וה-PAC 12 למעשה התפרקה הקיץ ורב הקבוצות שלה עברו לליגות אחרות אז נשארנו עם חמש). 

בעבר, כדי למנוע יחסי עובד-מעביד הקבוצות במכללות התייחסו לשחקנים כחובבים ולא אפשרו לשחקנים לקבל הטבות כספיות כלל מלבד מלגות לימודים ושחקנים שקיבלו הטבות הושעו מהמכללות. ג'יימס וייזמן לדוגמא הושעה בגלל שבזמן התיכון הוא קיבל הלוואה מפני הרדוואי, המאמן שאחר כך גייס אותו למכללה. האיסור היה קשה כל כך ששבאז נאפייר, גיבור האליפות של קונטיקט ב 2014 סיפר שהוא היה רעב לעיתים קרובות כי אסור היה לקבוצה לשלם על ארוחות. על רקע זה החליטה הנב"א להקים את הג'י ליג איגנייט – קבוצה שתגייס שחקנים לפני הדראפט ותאפשר להם להתכונן למקצוענים ולקבל שכר על כך. לצד איגנייט קמו עוד מסגרות כמו ה-"Overtime Elite" שמשכו כשרונות מליגת המכללות. 

הדבר השתנה כשב 2019 הסנאט של מדינת קליפורניה העביר את חוק "Fair pay to play" שמחייב קבוצות לחלוק את רווחי הפרסום (NIL – Name, Image and Likeness) שהקבוצות מרוויחות מהשחקנים בזכויות שידור, מכירת חולצות וכו'. חוקים דומים נחקקו במדינות אחרות בארצות ובית המשפט העליון פסל את הגדרת השחקנים כחובבים. השחקנים יכולים לחתום על חוזים אישיים מול נותני חסויות ולקבל שכר ישירות מהמכללות. 

בית המשפט מתח גם ביקורת על מדיניות המעבר בין המכללות. גם פה המכללות נהגו להגביל את השחקנים ולרוב דרשו ששחקן שעובר קבוצה ידרש לוותר על שנה של משחק (Redshirt). אך לאור איומי תביעה נאלצו לאפשר מעבר כמעט חופשי של שחקנים כשהתנאי היחיד הוא שהם יעמדו בדרישות אקדמאיות מינימליות.  

דבר אחרון, בגלל ביטול העונה בזמן הקורונה הליגה החליטה לאפשר לשחקנים להשאר לשנה חמישית ולהמשיך לשחק עוד שנה לאחר סיום התואר, מה שמוסיף הרבה שחקנים מנוסים לחלון ההעברות הקיץ. 

על כמה כסף מדובר פה?

הקבוצות אינן מחויבות לחשוף את פרטי השכר, אך ההנחה היא שקבוצות ה-Power 5 משלמות לטרנספרים המובילים מאות אלפי דולרים ויותר. לאחרונה פורסם שכוכבה של יוטה סטייט, גרייט אוסובור (Great Osobor) יקבל 2 מיליון דולר לעונה ממכללת וושינגטון אליה הוא עבר. הוא אמנם כוכב מכללות אך לא כזה שהיה מועמד לנב"א. לשם השוואה גם אם היה מצליח להגיע לליגת המילואים של הנב"א, ה-G Leauge, היה מרוויח שם 850,000$ בשנה. 

אחרים מרוויחים אף יותר ובמיוחד אם הם יכולים למכור חולצות. אתר Big 3 מעריך שברוני ג'יימס הרוויח כמעט 5 מיליון דולרים בשנה האחרונה מ-NIL, למרות שבקושי שיחק. 

לעומת השמות הגדולים, רוב השחקנים עדיין מקבלים רק מלגות. שחקנים אלו מסתכנים כשהם נרשמים לחלון ההעברות ועלולים לאבד את המלגה (בשווי עשרות אלפי דולרים) במידה ולא ימצאו קבוצה שתקלוט אותם. 

אז מה בעצם השתנה?

ניצחון על התחרות: הכסף הגדול הופך את ליגת המכללות לאטרקטיבית לכוכבים. אם בשנים האחרונות ראינו נדידה של פרשמנים מבוקשים למסגרות חלופיות כמו הג'י ליג איגנייט ו-Overtime Elite, השנה המגמה הזו התהפכה. הג'י ליג סגרה את איגנייט, קבוצת הפיתוח שלה, בין היתר בגלל חוסר היכולת להתמודד מול השכר העולה במכללות. שחקנים גם יכולים גם להעדיף את הכסף הגדול ולהישאר עוד שנה במכללה במקום להסתכן בדראפט כמו הסנטר הנהדר של קרייטון, ראיין קאלקברנר. 

פערים גדלים: לקבוצות הקטנות במכללות אין איך לשמור על הכוכבים שלהן אל מול הכח הכלכלי של הקבוצות הגדולות. בדירוג הטופ 25 של ESPN לשנה הבאה יש רק קבוצה אחת שלא מהליגות הגדולות (גונזאגה שכבר הצליחה להפוך למותג בזכות עצמה). 

טרנספרים על חשבון פרשמנים: גם ערך הפרשמנים, השחקנים הטריים מהתיכון, ירד – למה להשקיע בכוכב מהתיכון כשאפשר לגייס שחקן מבוגר ומנוסה יותר? ומדוע לפתח שחקן כזה אם הוא יכול לעזוב בשנה הבאה?  

תחלופה ונאמנות: האהדה במכללות מושתתת על נאמנות למכללה בה למדת ולאזור בו אתה גר והיא נשחקת עם המעברים התכופים. לברון ג'יימס וג'יי ג'יי רדיק העירו בפודקאסט המצוין שלהם "Mind the game"  שהעלייה בפופולריות של כדורסל הנשים במכללות קשורה גם לנאמנות למכללה של שחקניות כמו קייטלין קלארק שנותרה ארבע שנים באיווה. 

מנצחות ומפסידות בעונת ההעברות:

ישנם לא מעט שחקנים שטרם החליטו לאן יעברו, במיוחד אלו שמנסים את תהליך הדראפט אבל אפשר כבר לסמן כמה מנצחות בעונה הזו:

קנזס: קנזס לא הוסיפה המון שחקנים אבל ענתה על הבעיה העיקרית שלה בשנה שעברה – קליעה מבחוץ. הם הוסיפו שלושה גארדים: שני קלעים של 39% משלוש בשנה שעברה, ריילן גריפין מאלבמה וזיק מאיו מנורת' דקוטה סטייט ואת אי.ג'יי סטור המצוין מויסקונסין. קנזס גם הצליחה לשכנע את הטרנספר המוביל משנה שעברה, הסנטר האנטר דיקנסון להישאר לשנה חמישית והם כרגע מדורגים ראשונים בדרוג הטופ 25 של ESPN. על הדרך, מי שהיה אמור להיות הפרשמן המוביל של קנזס לשנה הבאה, לבארון פילון (Labaron Philon) עזב בגלל הגארדים שהגיעו והעדיף להתחייב לאלבמה במקום.

קנטקי: עוד לא ברור אם זה ניצחון או הפסד אבל זה סוף עידן בקנטקי עם עזיבתו של ג'ון קליפארי. קליפארי, שהתמחה בגיוס פרשמנים, הוא עדיין הסקאוט הכי אמין להצלחה של שחקן בנב"א (כרבע משחקני האול סטאר עברו אצלו בקבוצה) אבל לא שרד את מהפכת הטרנספרים. בשלוש השנים האחרונות, בזמן שקבוצות שהבליטו טרנספרים כמו קונטיקט ויוסטון נחלו הצלחות, קליפארי וקנטקי לא הצליחו לעבור את הסיבוב הראשון בטורניר המכללות. קליפארי פוטר מקנטקי ועבר לאמן את ארקנסו, תוך כדי שהוא מעביר איתו חלק מהפרשמנים והשחקנים שגייס בשנה שעברה ובמקומו מונה מרק פופ מ BYU. 

ג'ון קליפארי – סופו של עידן (ויקיפדיה)

תחת פופ, קנטקי מחליפה את כל הסגל שלה והביאה בין השאר את הקלעי מדייטון, קובי בראה, וגם את אחד המוסרים הטובים במכללות, הרכז האסטוני קר קריסה, מווסט וירג'יניה.

ארקנסו: גם ארקנסו מחליפים את כל הסגל שלהם משנה שעברה. המאמן ג'ון קליפארי מגיע מקנטאקי ומביא איתו שלושה פרשמנים שהיו אמורים להגיע לקנטאקי ושלושה טרנספרים משם כולל דז'ואן וגנר ג'וניור (די.ג'יי). הנכד של מילטון מהליגה הישראלית היה אמור להיות בחירת לוטרי בשנה שעברה ואכזב. הסגל עוד לא מלא אבל מלבדם כבר הצטרפו הסנטר יונאס איידו מטנסי והכוכב של FAU ג'ונל דיוויס (שעלול עדיין להשאר בדראפט). 

מפסידות :

רוב הקבוצות הטובות מליגות קטנות (מיד מייג'ורס) הפסידו. הנה כמה דוגמאות:

אינדיאנה סטייט: אינדיאנה סטייט שהייתה אחת המרעננות של הליגה בשנה האחרונה עם הסגנון ההתקפי שלה, איבדה ששה שחקנים כולל את הכוכב הגדול, הפוינט סנטר רובי אווילה המכונה "לארי נרד" (וגם "קארים עבדול ונילה" ו-"בלארי קארי") שעובר לסנט לואיס. 

רובי אווילה

פלורידה אטלנטיק – FAU: הינשופים שהגיעו לפיינל פור רק לפני שנתיים מאבדים את כמעט כל השחקנים שלהם ויחזירו רק שחקן אחד מהסגל בשנה הבאה. בין הכוכבים שעוזבים: ג'ונל דיוויס לארקנסו, אלייז'ה מרטין האתלט לפלורידה והסנטר הרוסי ולאד גולדין שעבר למישיגן. 

ליגת הקיסוס – ה Ivy Leauge: הליגה, בה חברות כמה האוניברסיטאות הכי טובות, כדוגמת הרווארד וייל, לא איבדה הרבה שחקנים בעבר. אבל נראה שהשנה אפילו תואר מאוניברסיטה יוקרתית, שיש לו הרבה ערך בשוק העבודה, לא עומד אל מול הכסף של המכללות הגדולות. מאליק מק עבר מהרווארד לג'ורג'טאון, טיילר פרקינס מפן לוילאנובה וסנטר נבחרת ישראל, דני וולף, מייל למישיגן. 

דני וולף במדי נבחרת ישראל

שנזכה לשיבת החטופים במהרה.

Subscribe
Notify of
14 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אור
אור
29/05/2024 14:00:35

אחלה הסבר, תודה מודי

moody
moody
29/05/2024 15:45:15
Reply to  אור

תודה

מנחם לס
29/05/2024 15:57:34

תודה מודי על הסבר מדוייק

moody
moody
30/05/2024 19:00:01
Reply to  מנחם לס

תודה מנחם. התרגשתי מהמחמאה ממך

Yosi Berkeley
29/05/2024 19:52:58

פנטסטי, תודה

Smiley
29/05/2024 20:04:53

מעניין מאוד. תודה רבה

רן הנרגן
רן הנרגן
29/05/2024 20:57:13

תודה, לא הכרתי.

אבא של יעקובו
29/05/2024 22:13:15

פוסט מצויין, תודה!

Lebron
Lebron
30/05/2024 0:25:58

אחלה ניתוח
תודה מודי!

jefffoster10
30/05/2024 14:34:10

מעולה מודי, תודה רבה. האם לשינוי הזה תהיה השפעה על ביטול או השארת הוואן אנד דאן, ככל שזה טרם הוחלט?

moody
moody
30/05/2024 18:39:10
Reply to  jefffoster10

תודה על המחמאה. חושב שלנב"א נוח עם המצב הנוכחי. בכל שנה, אם מסתכלים על מוק דראפטים מתחילת השנה לעומת מה שקורה בסופה, אפשר לראות שהרבה מהשחקנים שנחשבו להבטחות גדולות לא הצליחו ולכן רוב הקבוצות בנב"א מעדיפות לא להסתכן ולתת להם להוכיח את עצמם במכללות. השינוי במכללות הופך את הקבוצות שם ליותר תחרותיות ולכן זו פלטפורמה אפילו יותר טובה לבחינה של השחקנים.

תומר
תומר
30/05/2024 15:59:24

תודה, טור מעולה, אינפורמטיבי ובהיר

אני יודע שהרכבת הזו כבר יצאה מהתחנה ובכל זאת חבל לי על כדורסל המכללות שהיה ולא יהיה יותר
אני יודע שהוא היה מבוסס על ניצול של השחקנים והכרעיים המוסריות שלו היו רעועות מראש אבל המוצר עצמו היה כיפי לצפייה ושידר אותנטיות של קהילה ושל אוהדים שהחל מעכשיו כנראה תצטמצם לעשר קבוצות מצד אחד או טורנירים ברמות ליגה איזורית מצד שני

moody
moody
30/05/2024 19:06:07

ממש תודה לכולם על המחמאות. עוד קצת עדכונים: הלילה היה הדדליין לפרישה מהדראפט וחזרה למכללות. אפשר לראות כמה שחקנים שדי בוודאות יכלו להבחר בסיבוב השני כמו אלכס קראבאן (האהוב עלי מאוד) מקונטיקט שהעדיפו לחזור לעוד עונה. היתרון בשיטה לשחקנים כאלו הוא שאין צורך להתלבט בין כסף במקצוענים לבין עוד שנה של השתפשפות במכללות וניסיון להכנס לסיבוב הראשון בשנה הבאה. בימים האחרונים גם יש כמה אירופאים שמגיעים. מקווה שבקיץ אוכל לכתוב יותר על הנושא. ממליץ גם על כתבה מהיום ב espn (עוסקים גם בברוני כי אין בררה אבל גם בדברים אחרים): https://www.espn.com/nba/insider/story/_/id/40242486/2024-nba-draft-withdrawal-deadline-faq-questions-uconn-bronny-james-nil-alabama

ירון, החלום
ירון, החלום
05/06/2024 14:31:17

בס"ד
תודה רבה מודי. נהדר.