מסקנות חפוזות 62 / עמיחי קטן

האתר הרשמי של הליגה

הפלייאוף התחיל שלשום ואחרי משחק אחד מכל סדרה אפשר לנסות להתחיל להסיק מסקנות. ויכתוב את המסקנות אשר הוציא מהמשחקים מסקנות חפוזות כי לא (ולא קילו) מעמיק, כי זה ערב פסח ולא יכלו להתמהמה וגם שנ"צ עוד לא עשו להם.

1. נקודה על כל סדרה.

בוסטון-מיאמי – שלשות. בוסטון היו עם 6/18 ברבע הראשון ועוד 6/12 ברבע השני של משחק 1, בזמן שמיאמי סגרו את המחצית עם 3/14. ברבע השלישי זה הגיע לשיא כשבוסטון קלעו 7/13 לעומת 2/14 של מיאמי, ואחרי 3 רבעים בוסטון היו עם 19/43 לעומת 5/28 של מיאמי, ויתרון 32 של הסלטיקס. דלון רייט היה עם 5/5 ומיאמי עם 7/9 ברבע האחרון וזה אפשר להם לצמצם את הפער קצת, אבל עדיין זה היה נוקאאוט של בוסטון במשחק 1.

ניקס-פילדלפיה – הפער בין הספסלים. הספסל של הסיקסרס קלע 7 נקודות במשחק 1, בזמן ש-7 מתוך 8 שחקני הרוטציה של הניקס קלעו יותר, ודווקא הרטנשטיין מהחמישייה היה זה שהסתפק ב-6 נקודות. 42 נקודות היו למחליפי הניקס שחיפו על משחק חלש של ברונסון, וזה עוד במשחק שבו לאורי קלע 18 נקודות, מספר שהוא לא עבר בפלייאוף מאז ששיחק בטורונטו.

מילווקי-אינדיאנה – דמיאן לילארד ב-2 המחציות. בחצי הראשון לילארד הפציץ 35 באחוזים טובים, מידלטון ופורטיס קלעו כשהיה צריך עוד מישהו והבאקס קלעו 69 נקודות. בחצי השני, לילארד לא קלע בכלל, היה עם יותר איבודים מאסיסטים והבאקס ירדו ל-40 נקודות בלבד, ודווקא פטריק בברלי חילק 7 אסיסטים וניהל טוב את המשחק של מילווקי. הבאקס יצטרכו לנסות לתת ללילארד כמה שיותר כלים להצליח ליצור, ואז לאפשר לו להרוויח מהנוכחות של השחקנים היוצרים האחרים.

קליבלנד-אורלנדו – מחסור בשחקנים יוצרים באורלנדו. באנקרו רשם הופעת בכורה לא רעה באופן אישי, אבל פרנץ ואגנר היה חלש, השלשות לא נכנסו ובאופן כללי, המג'יק בקושי גירדו את ה-80 נקודות עם ריצה קטנה אחרי שהמשחק כבר הוכרע. ההתקפות שלהם לא הצליחו לסדר מצבים טובים, וגם כשכן, זה לא כל כך הסתיים בסלים.

אוקלהומה-פליקנס – קרב הפוזשנים. במשחק 1 שתי הקבוצות התקשו בקליעה, אבל מצבם של הפליקנס היה קשה יותר עם 38.5% מהשדה ו-28.2% לשלוש. מה שהחזיק אותם במשחק היה השליטה בריבאונד ההתקפה, וכך גם אוקלהומה הצליחו לשרוד בדקות הסיום ולהשלים את המהפך האחרון והמכריע דרך כפיית איבודים וריבאונד התקפה, מה שלא היה להם בכלל במחצית הראשונה.

דנבר-לייקרס – חלוקת העומס אצל הלייקרס. לברון לא צעיר, דיוויס לא הכי עמיד ושניהם פותחים חזק הרבה ולא תמיד מצליחים להמשיך כיום. במשחק 1, לברון קלע 12 עם 5 אסיסטים ברבע הראשון ועוד 7 ברבע השני לעומת 8 בלבד במחצית השנייה, ואילו דיוויס קלע 18 ב-7/11 מהשדה עד להפסקה ו-14 ב-5/12 לאחריה.

מינסוטה-פיניקס – טאונס מול דוראנט. שני שחקנים שונים מאוד שמשחקים בעמדה 4 ושמרו לא מעט אחד על השני במשחק 1. דוראנט היה עם 10 נקודות ב-4/7 מהשדה כשטאונס שמר עליו, שזה די טוב בהתחשב בכך שדוראנט היה עם 7/10 ביתר הזריקות שלו, ואילו טאונס היה עם 8 נקודות ב-3/5 מהשדה כשדוראנט שמר עליו, ומינסוטה אמנם רצו בדקות בלעדיו, אבל כשהכדור היה אצלו הוא הצליח לייצר נקודות עם 19 ב-5/9 מהשדה ו-8/8 מהקו בסך הכל.

קליפרס-דאלאס – צוות מסייע. כל 8 השחקנים ברוטציה של הקליפרס סיימו את משחק 1 עם פלוס-מינוס חיובי, 5 מהם קלעו בספרות כפולות ולכולם היה לפחות אסיסט אחד. לעומת זאת, דאלאס העלו רוטציה של 10 שחקנים, עם ג'וש גרין, מקסי קלבר ודונצ'יץ' כיחידים בפלוס-מינוס חיובי ואת פי ג'יי וושינגטון כיחיד חוץ מקיירי ולוקה שהגיע ל-10 נקודות. רבע שלישי של 20 נקודות של קיירי ורבעים 1, 3 ו-4 בהם לוקה קלע אפשרו לדאלאס לצמצם קצת, אבל הם לא יוכלו לנצח משחקים בלי צוות מסייע.

2. אקס-פקטור לכל קבוצה.

בוסטון – סם האוזר. היחיד חוץ מפורזינגיס והורפורד שיכול לשחק כגבוה אצל בוסטון, וכמובן גם יכולת הקליעה מבחוץ. 3 שלשות רצופות בתחילת הרבע השני של משחק 1 סייעו לבוסטון לברוח ליתרון דו-ספרתי, והוא יימדד ביכולת להימנע מתפקיד השחקן שהיריבה יכולה להשאיר פנוי. בינתיים זה נראה טוב עם 4/6 לשלוש במשחק הראשון.

ניקס – מיטשל רובינסון. כל עוד אמביד כשיר ומשחק, המשימה הראשונה במעלה של הניקס היא להתמודד איתו ולהגביל את משחק ההתקפה שלו ככל הניתן. במשחק 1 אמביד היה עם 5/8 מול השמירה של הרטנשטיין לעומת 2/11 מול השמירה של רובינסון, וגם אם נפריד בין המחציות יוצא שהוא היה עם 3/3 מול הרטנשטיין ו-2/5 מול רובינסון בחצי הראשון ועם 2/5 ו-0/6 בהתאמה בחצי השני. ייתכן שזה מספיק כדי להחזיר את רובינסון כרגע למעמד הגבוה הבכיר של הניקס.

מילווקי – פטריק בברלי. הגנה על האליברטון והגארדים האחרים של אינדיאנה, יחד עם יכולת לתת למילווקי כל מיני דברים שאין לגארדים האחרים שלהם, כמו ניהול משחק וריבאונד. יש לבאקס מספיק קלעים כדי להכיל קלעי רע כמו בברלי, במיוחד כל עוד יאניס בחוץ, ולפחות במשחק 1 הם הרוויחו יותר מהדברים האחרים שבברלי נותן.

קליבלנד – ג'ורג'ס ניאנג. האיום העיקרי מחוץ לקשת של הספסל של קליבלנד, ואולי של קליבלנד כולה, אבל גם חוליה חלשה בהגנה. אפילו במשחק 1 בו אורלנדו מאוד התקשו בהתקפה, מול השמירה של ניאנג הם קלעו ב-9/15, ובעיקר באנקרו הסתדר מולו עם 5/6. הקאבס יצטרכו לקבל ממנו יותר יתרונות התקפיים מאשר חסרונות הגנתיים.

אורלנדו – מו ואגנר. רק באנקרו קלע יותר ממנו בממוצע לדקות משחק אצל המג'יק העונה, והוא משלב יכולת סיום טובה בצבע עם קליעה מגוונת, גם אם השלשות הן לא נשק משמעותי אצלו. דקות טובות של ואגנר יאפשרו לאורלנדו להחזיק מעמד התקפית בזמנים בעייתיים ובהרכבי מחליפים שונים, מה שיצמצם את התלות ההתקפית שלהם בפאולו באנקרו.

אינדיאנה – טי ג'יי מקונל. הסיבה העיקרית לכך שהספסל של אינדיאנה מצליח לייצר נקודות, גם בתור קלעי וגם בתור מנהל משחק. במשחק הראשון זה לא כל כך עבד לו, למרות שהוא קלע 10 נקודות, גם בגלל היעילות הלא טובה עם 5/13 מהשדה וגם בגלל אסיסט בודד על 2 איבודים, ובאופן כללי אינדיאנה ירדו ל-20 אסיסטים בלבד במשחק 1.

פילדלפיה – באדי הילד. הספסל של פילדלפיה משווע למישהו שיכול לייצר נקודות, וספק אם יש מועמד שאינו באדי הילד לתפקיד הזה. הילד קלע העונה 12.1 נקודות, הכי מעט שלו מאז עונת הרוקי ב-2017, אבל עדיין מדובר בקלעי מבחוץ וסקורר מגוון שיכול לנצל הזדמנויות שיוצרים אמביד ומקסי כדי לספק אלמנט של קליעה שמאוד חסר לספסל של הסיקסרס.

מיאמי – טיילר הירו. אריק ספולסטרה הוכיח שבכל מה שקשור להגנה מיאמי שלו יכולה לעמוד נגד כל יריבה, והשאלה היא איך היא תעמוד התקפית נגד בוסטון בלי באטלר, כשגם איתו היו לה משחקים שהיא לא הצליחה לעמוד בקצב נגד הסלטיקס. התשובה העיקרית לכך היא טיילר הירו, שחקן של 20 נקודות למשחק ב-3 העונות הסדירות האחרונות, אך שחקן מאוד לא יציב. בפעם הקודמת שהירו היה בריא נגד בוסטון בפלייאוף הוא קלע 37 במשחק 4 קריטי, וכל משחק טוב שלו יגדיל את הסיכוי של ההיט לעמוד בקצב, בניגוד למה שקרה במשחק 1.

אוקלהומה – אייזאה ג'ו. בתוך הספסל הלא כל כך ברור של אוקלהומה, ג'ו הוא איום הקליעה המשמעותי ביותר, ומתוך כך אולי זה שהדקות שלו הכי מובטחות מבין מי שאינו בחמישייה הפותחת. אני לא אופתע אם הוא יתפוס בקביעות את מקומו של ג'וש גידי כשחקן שמשלים את ההרכב שסוגר משחקים, מכיוון שחוסר הקליעה של גידי נותן הנחה להגנה של הפליקנס.

דנבר – קנטביוס קולדוול-פופ. החוליה החלשה של החמישייה הטובה בליגה, עד להודעה חדשה, והפער בין הרבע השלישי של משחק 1, בו הוא קלע את כל 12 הנקודות שלו עם 4 שלשות, ובין המחצית הראשונה, בלט מאוד מבחינת דנבר. גם בהגנה יש לו תפקיד חשוב מול דיאנג'לו ראסל, ובמשחק 1 הוא עשה עבודה טובה בצד הזה.

מינסוטה – ניקיל אלכסנדר-ווקר. הספסל של מינסוטה לא כולל הרבה מלבד נאז ריד, קצת קייל אנדרסון ומונטה מוריס ואלכסנדר-ווקר, ונגד פיניקס התפקיד של הקנדי משמעותי יותר, מכיוון שהוא צריך לשמור בעקביות על אחד מכוכבי פיניקס ולהוסיף ניהול משחק ולפעמים גם קליעה. במשחק 1 הוא היה מעולה, אבל סביר להניח שבהמשך זה לא יהיה כל כך פשוט.

קליפרס – טרנס מאן. במשחק הראשון נדמה היה שהוא השומר המרכזי של הקליפרס על דונצ'יץ', מה שהופך אותו לשחקן משמעותי בהגנה,, ובהתקפה הוא יהיה זה שההגנה תהמר על הקליעה שלו כשצריך. 3/3 ל-3 במשחק 1 זו פתיחה טובה מבחינתו, ואולי יגרום לדאלאס לקחת את השלשות שלו קצת יותר ברצינות

דאלאס – טים הארדווי ג'וניור. המאבס זקוקים לעוד מישהו שיכול לייצר נקודות חוץ מלוקה וקיירי, והארדווי הוא קלעי טוב מאוד שגם יודע קצת לייצר לעצמו מצבים מעבר לזה. 6 הנקודות שלו במשחק 1 שמות אותו במקום הרביעי בדאלאס, והם זקוקים להרבה יותר מזה מהצוות המסייע.

פיניקס – רויס אוניל. במשחק 1 הוא היה מנקודות האור של פיניקס עם 4/8 לשלוש, אבל התפקיד שלו חשוב לא פחות בתור מי שיצטרך לשמור על אחד מהגבוהים של מינסוטה אם וכאשר פיניקס ישחקו בהרכבים נמוכים. במילים אחרות, אוניל הוא אולי זה שיכריע מי ינצח במאבק בין ההרכב הנמוך של פיניקס להרכב הגבוה של מינסוטה.

לייקרס – רוי האצ'ימורה. כמה שהיפני נתן עונה טובה מבחינה התקפית, סדרה בה הוא יצטרך לשמור הרבה על יוקיץ' תקשה עליו להיות פעיל בהתקפה, בנוסף לאחריות ההגנתית הגדולה שהוא מקבל. במשחק 1 הוא לא ממש הצליח בהגנה ויוקיץ' היה עם 8/10 על השמירה שלו, אבל אי אפשר להאשים אותו בזה ובהתקפה יש יותר על מה לבנות.

פליקנס – לארי נאנס ג'וניור. התפקיד של הגבוה המחליף של הפליקנס הוא להוכיח לאוקלהומה שולנצ'יונאס הוא לא הגבוה היחיד של ניו-אורלינס שאין להם דרך להתמודד איתו. 8 נקודות, 4 ריבאונדים בהתקפה ו-8 כדורים חוזרים בסך הכל במשחק 1 זו פתיחה טובה, וזו הזדמנות להזכיר שבפלייאוף הקודם שלו הוא לקח 3.2 ריבאונדים בהתקפה בממוצע למשחק.

3. עד כמה זה משקף?

לכל משחק פלייאוף יש מאפיינים שרלוונטיים לכל הסדרה ומאפיינים חריגים לאותו משחק. אני אנסה כאן לאמוד עד כה כל אחד מ-8 משחקי 1 שהיו משקף את מה שצפוי להיות בהמשך הסדרה עם ציון מ-1 (לא משקף בכלל) עד 10 (משקף בדיוק) בתוספת משפט של נימוק או הסבר.

בוסטון-מיאמי – 5. הקשיים ההתקפיים של מיאמי משמעותיים וכך גם הקלות שבה בוסטון מגיעים למצבי זריקה כרגע, אבל זה יכול להשתנות בהמשך ותלוי ביכולת של ספולסטרה למצוא פתרונות לחלק מהרעיונות של בוסטון, מה שלא ממש קרה במשחק 1.

ניקס-פילדלפיה – 6. ברונסון נקלע ליום חלש במיוחד, וכך גם כל הצוות המסייע של פילדלפיה, אבל כנראה שפילדלפיה יהיו טובים יותר בדקות הטובות של אמביד ופחות טובים בכל שאר הזמן, ולניקס יש יתרון גדול על הספסל.

מילווקי-אינדיאנה – 4. כוח האש של מילווקי בא לידי ביטוי במחצית הראשונה, אבל לאינדיאנה יהיו ימי קליעה טובים יותר והמחצית השנייה לא משקפת מבחינת מילווקי לכיוון השני, כי הם יקלעו יותר מ-40 במחצית בדרך כלל.

קליבלנד-אורלנדו – 7. עד שלא יוכח אחרת, ההתקפה של אורלנדו לא ברמה הנדרשת לפלייאוף הזה, בטח לא נגד הגנה טובה כמו של קליבלנד. הם יצטרכו לכפות יותר איבודים או למצוא פתרון לכך שנדמה שבאנקרו הוא כמעט היחיד שיכול לייצר שם התקפה.

אוקלהומה-פליקנס – 7. אוקלהומה הקבוצה הכישרונית והטובה יותר, והפייבוריטית לקחת את הסדרה, אבל לפליקנס יש יותר ניסיון והרבה כלים להקשות על הת'אנדר. לדעתי זו סדרה מסקרנת יותר ממה שאנשים חושבים.

דנבר-לייקרס – 8. זה נראה כמו המשך ישיר של הסדרה בשנה שעברה, וקשה לראות איך ההגנה של הלייקרס מתמודדת עם דנבר לאורך זמן. בצד ההתקפי יש להם יותר אפשרויות לשיפור, אבל נדמה שהנאגטס צעד ויותר מלפניהם.

מינסוטה-פיניקס – 5. ההגנה של מינסוטה טובה באמת, וכך גם אנתוני אדוארדס, אבל אצל פיניקס יותר מדי שחקנים היו במשחק רע, וסביר להניח שדברים יעבדו למינסוטה בצורה פחות חלקה בהמשך. משחק 1 מעיד על כך שאולי לא כדאי לזלזל במינסוטה, אבל גם מוקדם מדי להספיד את פיניקס.

קליפרס-דאלאס – 2. מאוד קשה לראות מצב שבו דאלאס ייתקעו על 8 נקודות ברבע ו-30 במחצית, הארדן טוב רק במשחקי 1 כבר שנים והקליפרס קבוצת שלשות טובה מאוד, אבל 18 שלשות ב-50% זה נתון שמאוד קשה לשחזר. הניצחון הזה כן נותן לקליפרס ביטחון ואולי את התחושה שהם פייבוריטים, אבל זה יהיה קשה יותר עבורם בהמשך.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. תודה רבה עמיחי
    התובנות שלי
    1 8/8 לקבוצות הבית ממוצע דו ספרתי מזרח ומערב
    רק 2 משחקים הלכו לחד ספרתי ואחד באמת הלך עד הסוף

    2 הסקורים כצפוי ירדו
    הכוכבים יותר מתקשים
    אף אחד לא הגיע ל 40
    רק אחד עשה טריפל דאבל וגם הוא די מינורי
    (טייטום 23 10 10)
    3 בינתיים 2 הקבוצות שחסרו את הכוכב העיקרי ניצחו
    הקליפרס החזירו אחורה בזמן את הארדן שכיפר על קוואי
    ליליארד נתן מחצית ראשונה לפנתאון וסגר עניין מול אינדיאנה
    4 הנקודה המעניינת איך תשפיע המנוחה הארוכה יחסית על הקבוצות בייחוד על זקני ל.א

  2. תודה עמיחי

    מישהו יכול להסביר למה ספורט 5 שידר היום משחקים בערוצי פרמיום??? בושה!!! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬

כתיבת תגובה

סגירת תפריט