ראש בראש – האם מינסוטה קונטנדרית? / עמיחי קטן ומתן יעקובי

האתר הרשמי של מינסוטה

אנחנו ממשיכים עם ראש בראש לקראת הפלייאוף, והפעם אולי הקבוצה המפתיעה של העונה, מינסוטה שהתברגה בצמרת מהרגע הראשון של העונה ומצליחה לשמור על מקומה שם.

קונטנדרית – עמיחי

בפריוויו שלי על מינסוטה לפני תחילת העונה הערכתי שיהיה שם שיפור קל, אבל שגם האחרות במערב ישתפרו כך שהם ישמרו בערך על מקום 7-8 במערב. המערב אכן השתפר וקשה לראות מצב שמאזן שלילי יספיק לפליי-אין כמו בעונות קודמות, אבל השיפור של מינסוטה היה גדול ממה שצפיתי, הם הגיעו לכמות הניצחונות שהייתה להם בסוף העונה שעברה כבר בפברואר, יש להם את ההגנה הטובה בליגה, ואני מוכן לומר עכשיו שצריך לקחת גם אותם בחשבון במאבק על האליפות. עכשיו ננסה לראות למה.

הגנה:

ההגנה של מינסוטה היא הטובה ביותר בליגה בפער די משמעותי וממשיכה להיות טובה באופן עקבי כל העונה. הטימברוולבס מורידים את היריבות להכי מעט נקודות באחוז הכי נמוך בליגה, גם מהשדה וגם אפקטיבי, ונמצאים בין 10 המובילות בליגה גם בכפיית איבודים ובחסימות. רודי גובר נחשב למי שמוביל את ההגנה הזאת, אבל מתוך 14 ההרכבים ששיחקו יותר מ-30 דקות העונה (נכון ל-26/3), יש רק שני הרכבים עם רייטינג הגנתי פחות טוב מזה של ההגנה שמדורגת שנייה למינסוטה (של בוסטון), כך שבניגוד לחוסר ההצלחה של קבוצות של גובר בפלייאוף בעבר, הפעם ההגנה לא תלויה בו ומדובר בקבוצה שכולה עובדת טוב בהגנה.

הכוכבים:

אנתוני אדוארדס ממשיך להשתפר בעקביות, והעונה הוא עם שיאי קריירה בנקודות, אחוזים מכל הטווחים, אסיסטים ויחס אסיסטים-איבודים, כך שהוא הופך מכוכב צעיר ולא הכי יעיל לכוכב שמוביל קבוצת צמרת ועושה זאת ביעילות שהולכת ומשתפרת. בפלייאוף שעבר אדוארדס קלע 31.6 נקודות למשחק והפך את הסדרה נגד דנבר לצמודה מהצפוי, אז הוא הוכיח שיש לו את היכולת להתעלות במשחקים האלה, והיכולת הזאת שלו תהיה משמעותית עבור מינסוטה.

קארל אנתוני טאונס נחשב לשחקן שמתקשה במשחקים החשובים, ויש לכך ראיות בדמות 15.2 נקודות ב-49.2% אפקטיבי בפלייאוף של 2018 ו-18.2 נקודות ב-50% אפקטיבי בעונה שעברה, אבל יש גם ראיות הפוכות, כמו הפליי-אין בעונה שעברה, אותו הוא סיים עם ממוצע של 26 נקודות, 11 ריבאונדים, 4 אסיסטים ו-3 חסימות למשחק ב-67.9% מהשדה ו-100% מהקו, ואפילו בהפסד ללייקרס בהארכה מינסוטה היו בפלוס 18 בדקות שלו. מי שמצפה מטאונס להיות השחקן שנותן 20-25 נקודות בעקביות שיחפש את זה אצל אדוארדס, אבל טאונס יכול להתאים מאוד לתפקיד של האופציה השנייה בהתקפה, וגם בעידן חדי הקרן, טאונס הוא עדיין הקלעי הטוב ביותר מבחוץ מבין הגבוהים האמיתיים.

צוות מסייע:

בפלייאוף שעבר, מינסוטה מצאו את עצמם ברוטציה של 7 שחקנים בלבד נגד דנבר. מייק קונלי, אדוארדס, טאונס וגובר יחד עם ניקיל אלכסנדר-ווקר שהוקפץ לחמישייה בגלל פציעות, וספסל שכלל קייל אנדרסון, אוסטין ריברס ושאריות. ג'יידן מקדניאלס ונאז ריד, שהיו פצועים אז, הם שתי צלעות חשובות מאוד במינסוטה הנוכחית, כשריד הוא אולי הסקורר הבכיר אחרי שני הכוכבים ומקדניאלס הוא גם קלעי חשוב וגם גורם משמעותי בהגנה, האישית והקבוצתית כאחד. מונטה מוריס ממלא את מקומו של ריברס כגארד מחליף סולידי, והפעם אחד שיכול לנהל את המשחק טוב יותר, והנה יש למינסוטה רוטציה טובה ועמוקה של 9 שחקנים. לצורך ההשוואה, דנבר לקחו אליפות עם רוטציה של 8 בעונה שעברה.

מאמן:

כריס פינץ' הגיע לאמן את מינסוטה באמצע עונת 2021, וזו הייתה הקבוצה הראשונה שלו בליגה כמאמן ראשי. מאז שפינץ' מאמן את הקבוצה, היא חווה שיפור די עקבי, כשגם הירידה הקלה בעונה שעברה נבעה בעיקר מרצף יוצא דופן של פציעות. העונה הוא הצליח לבנות את ההגנה הטובה בליגה והתקפה מספיק טובה כדי לנצח את רוב המשחקים ולהיות בצמרת העליונה של המערב, וההצלחה שלו בפליי-אין מוצלח פעמיים ו-2 סדרות שניהול המשחק שלו הקשה על היריבה יותר מהצפוי גורמים לי להאמין שהוא מסוג המאמנים שיודע להתאים את עצמו לסיטואציות שונות, שזו אולי התכונה החשובה ביותר עבור מאמן של קבוצה ששואפת לאליפות.

סיכום:

מינסוטה היא לא המועמדת הראשונה שלי לאליפות, וגם לא השנייה, אבל זו קבוצה שיש לה את התכונות הדרושות כדי ללכת עד הסוף, וזו אולי הקבוצה שיש לה את המאצ'-אפ הכי טוב נגד האלופה המכהנת שהיא המועמדת המובילה לפחות לקחת את המערב לפי כל מי שתשאלו. בקיצור, אני חושב שצריך לקחת בחשבון גם את מינסוטה בתור קונטנדרית שנמצאת במרחק כמה דברים שיסתדרו לה ברגע הנכון מהיסטוריה של המועדון עם הכי מעט ניצחונות בסדרות פלייאוף בליגה.

לא קונטנדרית – מתן

לדעתי מינסוטה לא קונטנדרית בגלל שני חסרונות עיקריים – חוסר ניסיון בפלייאוף ומחסור בצוות מסייע שיכול לנצח משחקים כשאין לסופרסטאר משחק טוב.

לגבי ניסיון פלייאוף, יש למינסוטה שני ביקורים בשנתיים האחרונות בפלייאוף כשבשני המקרים היא עפה סיבוב ראשון. בשנת 2023 היא הפסידה לדנבר האלופה ב-5 משחקים וב-2022 היא הפסידה לממפיס ב-6 משחקים. אחד הדברים שהופכים קבוצות אליפות למה שהן זה ניסיון פלייאוף, ואם נסתכל על מינסוטה הנוכחית, קבוצה עם רזומה של 11 משחקי פלייאוף בלי לעבור סיבוב, ביחס לאלופות והקבוצות המובילות של השנים האחרונות, נמצא פער משמעותי.

למשל, האלופה המכהנת דנבר הפסידה לגולדן סטייט והלייקרס שלקחו אליפות ב-2022 ו-2020 ולפיניקס שהגיעו לגמר ב-2021, ובכלל עמדו על רזומה של 4 סדרות שהם ניצחו ובסך הכל 48 משחקי פלייאוף בשנים שקדמו לאליפות. אותו דבר נכון לגבי מילווקי שהיו בפלייאוף 4 פעמים ברציפות לפני עונת האליפות, ובוודאי גולדן סטייט של 2022 שאמנם לא הייתה בפלייאוף בשנתיים קודם לכן, אבל לכל השחקנים הבכירים שם כמעט היה ניסיון פלייאוף עצום. כל הקבוצות האלה היו צריכות את הניסיון וההבנה איך עובד הפלייאוף, ואולי בעיקר את הכישלונות הקודמים, כדי להצליח להגיע עד הסוף. לא רק שלמינסוטה יש מעט מאוד ניסיון כזה, הפלייאוף המערבי עובר דרך הרבה מאוד קבוצות מנוסות, ורק אוקלהומה וסקרמנטו הצעירות פחות מנוסות מהחבורה של כריס פינץ'.

דבר חשוב נוסף לקבוצות שמכוונות לאליפות זה הצוות המסייע. בעונה שעברה אצל דנבר היו אלה פורטר, קולדוול-פופ, גורדון וברוס בראון בעיקר, כשאת מארי אפשר לצרף ליוקיץ' בקטגוריית הכוכבים, ולכל אחד מהם היו רגעים שהוא נתן תרומה משמעותית כשיוקיץ' היה פחות טוב או על הספסל. לעומת זאת, למינסוטה יש מעט מאוד היצע התקפי אחרי אנתוני אדוארדס, ומי שמדאיג אותי במיוחד הוא מייק קונלי, אשר ב-3 העונות האחרונות עומד על 9 נקודות למשחק ב-40% מהשדה בפלייאוף, וזה כולל גם הדחה עם יוטה שהייתה אז עם המאזן הטוב בליגה.

שחקן נוסף שהוא בעייתי הוא קארל אנתוני טאונס שלדעתי אין לו את זה. לבחירה הראשונה מדראפט 2015 הייתה הזדמנות להיות כינור ראשון ולא הצליח, הביאו לו את באטלר וזה לא עבד, ומאז ההגעה של אדווארדס הוא היה צריך להיות כינור שני, וגם בזה אני חושב שהוא לא כזה טוב. בפלייאוף של השנה שעברה, הגבוה הבכיר של מינסוטה קלע רק 47% מהשדה ו-25% לשלוש נגד דנבר ובעצם תקע את ההתקפה של מינסוטה. בשתי סדרות הפלייאוף האחרונות הוא קולע ב33% לשלוש ב45% מהשדה ומאבד 4 כדורים למשחק, על אף שהוא משחק בצבע הרבה. טאונס לא שחקן לרגעים גדולים והוא אחת הסיבות הגדולות שבגללן הוולבס לא יגיעו רחוק.

שחקן נוסף הוא רודי גובר, החיה ההגנתית של מינסוטה וככל הנראה שחקן ההגנה של העונה. על ההגנה שלו בצבע אין מה לדבר וגם לא על ההתקפה שם, אבל אחד הדברים שהכי יפגעו לדעתי במינסוטה בפלייאוף הקרוב זה שיטת המשחק של היריבות אל מול גובר, כמו מה שהקליפרס עשו נגד יוטה לפני 3 שנים, אז הם אילצו את גובר לשמור על קלעים מחוץ לקשת, והיתרונות ההגנתיים שלו לא באו לידי ביטוי. לא ברור האם יש למינסוטה פתרון לזה והאם גובר בכלל יכול לשמור מספיק טוב על שחקני חוץ כשיהיה בכך צורך.

נקודה נוספת היא שההתקפה של מינסוטה מדורגת בחצי התחתון של הליגה. הפער בין הדומיננטיות ההגנתית של הטימברוולבס ובין ההתקפה שלהם הוא עצום. לדעתי אין שם אף שחקן חוץ מאדוארדס שיכול לקחת את הכדור ולשים אותו בסל כשזה יגיע לרגעים המכריעים, וזה עשוי לעלות להם ביוקר.

לסיכום, מינסוטה קבוצה מוכשרת בטירוף עם כלים באמת מטורפים בהגנה, אבל חוסר הניסיון שלה אל מול היריבות על התואר והשחקנים המובילים שלה שלא הוכיחו את עצמם בפלייאוף או בכלל יגרמו לסיום עונה עם טעם קצת מר.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. דיון נהדר. תודה לשניכם.
    הכל תלוי החזרה של טאונס. טאונס בריא והם מועמדים רציניים.
    כוכב על – יש.
    כוכב משנה – יש.
    גובר כצלע שלישית -יש.
    מקדניאלס כd&3 איכותי – יש.
    קונלי כווטרן מנוסה, אלכסנדר ווקר סבבה,מונטה מוריס סולידי, סלומואו הוא דבק שכל קבוצה צריכה, נאז ריד סנטר מחליף הכי טוב בליגה.
    סגל נהדר ואיכותי שמתאים לקבוצה עם שאיפות רציניות לאליפות. (רק שטאונס יתאושש בזמן מהפציעה).

    1. מרגיש לי שהפציעה שלו היא ניפוח של משהו זניח יחסית במטרה לשמור אותו רענן לפלייאוף. קצת דומה למה שהווריירז עשו עם קארי באליפות האחרונה שלהם

      1. זה לא המקרה. לטאונס יש קרע בצולבת וזה לא "מנוחה יזומה" או משהו בסגנון.
        הפוך, אם כבר מיני הייתה רוצה להילחם על יתרון ביתיות עד הגמר והפציעה של טאונס מורידה את הסיכויים משמעותית שזה יקרה.

        1. זאת שאלה מעניינת, מה עדיף בפלייאוף- יתרון בייתיות עד הגמר או כוכב שהיה לו זמן לנוח ולא להפצע בשליש האחרון של העונה ?
          כמה בכלל שווה הביתיות בנבא עם הקהל השבע שבא להנות מקצת בידור קליל, בהשוואה לקהל האירופאי שבא עם אבוקות ונפצים ונותן לשחקני היריבה בראש בכל רגע ורגע של המשחק?

          1. אם כוכב סובל מפציעה שייעדר עד שייחלים סופית. במידה והוא לא פצוע שישחק. פציעה יכולה לבוא בכל רגע נתון. לעשות שיקולים כאלה זה רק מזיק לקבוצה.
            כמובן שאפשר לתת לשחקן מנוחה של משחק פה משחק שם לקראת הסוף, אבל לא באופן גורף.
            ביתיות זה לא ארובה לניצחון, אבל זה יתרון מנטלי שאין לזלזל בו.

            1. אם אני קורא נכון את הטבלה, מיני ביתרון של חמישה נצחונות על הפליקנס, כלומר המקום השלישי שלהם כמעט בודאות. דווקא נבון מצידם לתת לקא"ט קצת מנוחה במקום להתגושש עם אוק' ודנבר עד השניה האחרונה ולהגיע לפלייאוף עם הלשון בחוץ

  2. לא יודע, לשניכם יש טיעונים חזקים, אני חושב שאכריז על נייטרליות.
    מיני (זו כבר חלק מהבעיה, היא תצטרך למצוא לעצמה כינוי של מבוגרים אם היא רוצה שיקחו אותה ברצינות) קבוצה חזקה, אבל החיים קשים. מספיק ליפול על יריבה עם חוזקות בתחומים החלשים שלך, ואתה עף בבושת פנים בסיבוב הראשון או השני. אם היא רוצה לעלות שלב תודעתי, הפלייאוף הזה הוא הזדמנות נהדרת, אם לא האחרונה.
    תודה רבה עמיחי ומתן

  3. מסורתית, קבוצות של רודי גובר נראות טוב יותר במהלך העונה הסדירה מאשר בפליייאוף. עם זאת, כמות הניצחונות והסגל של מיני חייבים להציב אותה כמועמדת. היא לא סופר קונטנדרית כמו דנבר או יוסטון. אבל בהחלט שייכת לשורה השניה של קבוצות שיכולות להגיע לגמר ויכולות לעוף בסיבוב הראשון

  4. דיון מעניין. אני עם מתן פה. עוד לא קונטנדרים, לא רואה אותם עוברים בסדרה את דנבר ולא בטוח האם עוברים את הקליפרס או אוקלהומה אפילו.. סיבוב שני נראה לי תקרה יפה בשלב זה.

  5. לדעתי לא.
    בגלל היסטוריה של גובר בפלייאוף,
    החזרה של קאט מפציעה – באיזה כושר יגיע ? החלים לחלוטין או מיהר לחזור ?
    חוסר ניסיון גם הוא בעייתי. אף אחד מהכוכבים לא עבר סיבוב או ניצח בפיינל פור של המכללות. כנ"ל של המאמן.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט