ליגת ווינר – מה קרה לקבוצות מאז תחילת העונה / צוות הופס כדורסל אירופי

קרדיט: מנהלת הליגה. מכבי תל אביב ועירוני רמת גן ייפגשו הערב למפגש צמרת מסקרן ב-15:45 בזיסמן.

רגע לפני תחילת העונה, פרסמנו כתבה לקראת פתיחת העונה בליגה, אך כל זה היה כמובן לפני פרוץ המלחמה. מאז, מדינת ישראל, הספורט הישראלי והכדורסל הישראלי בפרט עברו הרבה. כדורסלנים זרים וגם חלק מהמתאזרחים עזבו את הארץ חלקם לבלתי שוב, הליגה הלאומית הוכרזה העונה כליגה על טהרת הישראלים, כשהזרים שנשארו בארץ עברו לקבוצות ליגת העל, והקבוצות נאלצו לחפש פתרונות למצב. אנו ננסה לסקור את השינויים שעברו על הקבוצות לקראת המחצית השנייה של העונה, כשבצוות היום אילן אגינסקי ועמיחי קטן.

נתחיל ברשותכם בקבוצות המשחקות באירופה (מכבי והפועל ת"א, ירושלים וחולון) שחוץ מקשיים בסגל היו צריכים לעבור לארח ללא קהל בסרביה ובהונגריה, ומשם נעבור ליתר הליגה, על פי הסדר בו הן סיימו בעונה שעברה, ונסיים בהצגת הטבלה.

מכבי תל אביב– מכבי ברמת סגל השחקנים לא נפגעה, ההשפעה של המלחמה על הקבוצה הייתה בקשיים הכלכליים הנוספים עקב אירוח מחוץ לישראל ודאגה למגורים לשחקנים ולצוות המקצועי בחו"ל בנוסף לעלויות אבטחה ושכירת אולמות למשחקים ואימונים. הקבוצה רצתה והתכוונה לקצץ בשכר השחקנים והצוות המקצועי על מנת לקזז את ההפסדים, השחקנים הזרים לא הסכימו לקיצוץ ואפילו סירבו להגיע לארץ במחאה על הקיצוץ שלבסוף לאחר דין ודברים מול הקבוצה, כנראה בוטל. הקבוצה שיחקה 2 משחקים בליגה ללא הזרים, באחד הפסידה להפועל חיפה ובשני ניצחה את הפועל באר שבע, אך 7 ניצחונות ליגה רצופים בשבועות האחרונים החזירו אותם לעניינים.

הפועל תל אביב – גם הפועל תל אביב לא נפגעה ברמת סגל השחקנים ואפילו הביאה בזמן המלחמה מחליפים לשחקנים שנפצעו. עד לפני כשבוע וחצי, הפועל היו בכושר נהדר בליגה, עם הפסד אחד בלבד לקריית אתא ובפער משמעותי בפסגה, אך הפסדים בדרבי ונגד חולון קצת פגעו בהם, והיתרון שהיה להם על מכבי בראש הטבלה נמחק. עם הבטחת המקום השני בבית של היורוקאפ, הפועל יוכלו להתמקד בליגה בתקופה הקרובה ולשמור על מקומם בצמרת העליונה.

הפועל ירושלים – מאמן הקבוצה אלכסנדר דזיקיץ' חזר לארץ מתחילת המלחמה למשחק ליגה אחד, באותו שבוע נורו רקטות שהפעילו אזעקת צבע אדום בירושלים. לאחר מכן המאמן סירב להגיע ארצה והקבוצה נאלצה לשחררו ולהביא במקומו את איליאס קנצוריס. כמו כן ירושלים נאלצה למצוא מחליף למוריס אנדור שגם כן לא חזר ארצה מפתיחת המלחמה. הקבוצה שיחקה 2 משחקים בליגה ללא המאמן וללא השחקנים הזרים כשלטובת עיבוי הסגל הוחתמו זר, מתאזרח וישראלי לעיבוי הסגל מה שלא עזר לקבוצה לא להפסיד שני משחקים נוספים. באירופה יש לירושלמים עונה יותר טובה. בליגה הם הפסידו לאחרונה מספר משחקים אך הפוטנציאל להגיע רחוק גם בליגה התחזק עם התוספת של נמרוד לוי שהצטרף אליהם השבוע במקום גבי צ'צ'אשוילי הפצוע.

הפועל חולון – הסגולים חוו את ההשפעה החזקה ביותר מבין הגדולות כשנאלצו להחליף 2 זרים מובילים שעליהם הקבוצה נבנתה. אמין נואה ששוחרר משחק כיום בפנרבחצה מהיורוליג. ואחמד קייבר עבר לשחק בדיז'ון הצרפתית שמשחקת בליגת האלופות של פיב"א. חולון החתימה במקום קייבר את הגארד דיאונדרה ברנס ששיחק בעברו בגרמניה ובקפריסין והיה במקום הרביעי בטבלת מלך הסלים של היורופקאפ. ובמקום אמין נואה את שחקנה של נבחרת בלגיה האנס ואנווין ששוחרר לבקשתו מגראבלין הצרפתית. העונה חסרת המזל נמשכה עם פציעתו של השחקן המרכזי שלה ג'סטין סמית' במקומו החתימה הקבוצה בתחילת פברואר את קווין הרווי שזכה בעבר עם וירטוס ביורוקאפ. הרווי עזר לחולון לגבור על הפועל ת"א ונראה כמו שיחוק רציני בשלב כזה של העונה. בנוסף, ב-25.02 החתימה חולון את טאג'יר מקול שסיים את העונה באוסטרליה. למרות חילופי הזרים הקבוצה נמצאת בצמרת וכעת עם החיזוק שהביאו אולי יוכלו להציל גם את העונה האירופית שלהם.

הפועל גליל עליון – לאחר 2 עונות רצופות במקום החמישי, הפעם הדברים מורכבים יותר עבור הקבוצה הצפונית ביותר בארץ. מדובר בקבוצה היחידה שלא יכולה לשחק בביתה בכפר בלום בשל המצב הביטחוני בגבול הצפון, כשמשחקי הבית שלהם מתקיימים כרגע בצפת, יחד עם 3 זרים שעזבו בדמותם של מייק בות'וול, וי סנפורד וברנדון גארט, ופתיחה לא מוצלחת במיוחד הובילה להחתמתו של ג'יימס פלדין, שכיכב בעבר בהפועל ירושלים, וכרגע מוביל את הקבוצה שמחזיקה במאזן של 5 ניצחונות ו-9 הפסדים.

בני הרצליה – התאוששה מעט מפתיחת עונה פחות טובה נפרדה מרוברט קרטר, ג'סטין סיימון שעבר לשחק בפריז – אחת הקבוצות החזקות ביורוקאפ, ראיין בוטרייט שעבר לשחק באופולון פאטרס היוונית, כריס באב שעבר לשחק בגראבלין הצרפתית שמשחקת גם ביורוקאפ. הקבוצה של דן שמיר החתימה במקומם את: מרקוס קאר – גארד קנדי צעיר שפתח את העונה באריס סלוניקי היוונית. טיילר סטון גבוה ותיק ששיחק בליגה כמה משחקים במדי גלבוע גליל בשנת 17/18 ומאז שיחק בקבוצות בקבוצות שונות באיטליה צרפת ורומניה. הקבוצה החתימה גם אדוניס תומאס אך הוא הספיק להיפצע לתקופה ממושכת. במקומו הביאה הרצליה את ג’וש הולי אך הוא טרם השתלב. למרות חילופי הזרים, הקבוצה שמתבססת על ארבעה מתאזרחים ועוד ישראלי צעיר דומיננטי בהנהגתו של דן שמיר מצליחה לתקוע יתד בצמרת הליגה.

עירוני נס ציונה – הקבוצה של אלעד חסין הצליחה לנצח במשחק היחיד שהתקיים לפני פרוץ המלחמה, אשר בעקבותיה עזבו את הקבוצה הזרים וינס אדוארדס, דמונטה הארפר וג'קובי בויקינס והמתאזרח דאסטי האנס. אלופת היורופקאפ ב-2021 המשיכה טוב את העונה ועמדה על מאזן 7- 3 לפני כחודש, אך מאז הפסידה 6 משחקים רצופים נגד מכבי תל-אביב ורמת גן, הפועל ירושלים פעמיים, גליל עליון ובני הרצליה, מה שהוריד אותם למקום השמיני בטבלה. נציין לחיוב את איתי שגב שרושם שיאי קריירה בהכל כמעט, ואף מוביל את הליגה בריבאונדים עם 8.9 בממוצע למשחק.

הפועל באר שבע/דימונה – את העונה הזאת התחילה אלופת הליגה הבלקנית בעמדה די טובה, עם מאמן בכיר במונחי הליגה, סגל צעיר ומוכשר והשתתפות צפויה בליגה הצפון אירופית. אולם, המאמן דאז ליאור ליובין ז"ל התפטר בגלל מצבו הרפואי וחודשיים אחר כך הלך לעולמו, 3 זרים עזבו את הקבוצה בשל המלחמה וגם ההשתתפות באירופה של כל הקבוצות חוץ מ-4 הגדולות התבטלה לעונה הזאת. אחרי פתיחה לא פשוטה של העונה החליטה הקבוצה שהניסיון לתת לעוזר המאמן יואב שמיר את המושכות לא הצליח, והוא חוזר לתפקיד עוזר המאמן כשאורן אהרוני, שהתחיל את העונה בהפועל חיפה ועזב מסיבות אישיות אך קודם לכן הצליח מאוד בהרצליה, קיבל את התפקיד וינסה להוציא אותם מהמקום האחרון בו הם נמצאים כרגע במאזן 4- 12.

הפועל חיפה – לאחר חזרת הליגה לפעילות הפועל חיפה נפרדה ממאמנה אורן אהרוני שביקש להשתחרר בשל סיבות אישיות והחתימה במקומו את גיא גודס שהחל את קריירת המשחק שלו במועדון בגיל 17. בגזרת הסגל – מרווין קלארק וג’קסון סטורמו חתמו בקבוצה לאחר חזרת הליגה לפעילות, שניהם כבר שוחררו. אריק גריפין שוחרר ב-20.02 לאחר חודש וחצי במדי הקבוצה. ג’ונתן סטארק, ג’וניור איטו ודריו האנט שוחררו לבקשתם בעקבות המלחמה. קרייג רנדל גם כן לא חזר לקבוצה בשל המלחמה ומככב בשולה מהליגה הצרפתית. בנוסף, ג’ורדן קובלין – מתאזרח ששיחק בעונה שעברה במכבי כרמיאל מהליגה הארצית והיה בסגל אליצור שומרון שוחרר מהקבוצה וחזר לאליצור שומרון מהלאומית. במקום העוזבים, חיפה הייתה צריכה להחתים זרים חדשים והיא החתימה את מייק מקגורל ששיחק עד אז בהיידלברג הגרמנית, ג’בונטה רדיק ששיחק אשתקד בקרית אתא. דאקארי טאקר ששיחק בעבר בקבוצות מהליגה הלאומית ואף השתתף עם מכבי רעננה במסע המשחקים שלה מול קבוצות ה-NBA. ג’ון דיוויס ששיחק בעברו בליגה הבוסנית והליטאית. מרקוס בינגהאם שחתם בקבוצה בקיץ אך נפצע, שב לאחרונה לפעילות. בסוף פברואר איתי מושקוביץ ביקש להשתחרר וחתם בעירוני רמת גן, אלכס המילטון עשה את הדרך ההפוכה ויהיה מעניין לראות מי יעשה יותר אימפקט בקבוצתו החדשה.

עירוני קריית אתא – גרג וויטינגטון וראיין מייקסל עזבו בעקבות המלחמה, ובמקומם הגיעו אקיה פרואיט שהיה אמור לשחק בנתניה ואייזאה מיוסיוס שהצטרף ממש לאחרונה, כך שחצי מהזרים של קריית אתא הם פורוורדים, לצד ג'יימס בייטמון הגארד המצוין ואמין סטיבנס האמין בקו הקדמי. מבחינת הישראלים, הקבוצה של שרון אברהמי הלכה על חבורה צעירה עם רז אדם בן ה-24 שאף זכה לזימון בכורה לנבחרת עכשיו וגיא פלטין בן ה-23 בקו האחורי ותומר פורת בן ה-24 בקו הקדמי, אבל גולת הכותרת הוא בן שרף בן ה-17, שזה עתה חוזר ממחנה "כדורסל ללא גבולות" של ה-NBA ומתפקד כשחקן השישי של הקבוצה. הקבוצה מהקריה הצליחה לנצח את כל 4 הראשונות בליגה, והפכה לראשונה שעושה זאת במאה ה-21, ובינתיים היא נמצאת בעמדה טובה עם מאזן חיובי, למרות מומנטום קצת פחות טוב לאחרונה.

הפועל אילת – מסימיליאנו מנטי האיטלקי פתח את העונה על הקווים, אך עבר לפני כחודש לתפקיד עוזר מאמן בז'לגיריס ובמקומו נכנס לתפקיד יוריצה גולמאץ שהביא 2 ניצחונות ב-2 המשחקים שלו על הקווים. מי שמוביל את הקבוצה הוא אלייז'ה סטיוארט שמוביל את הליגה כולה בנקודות למשחק עם 21.4, יחד עם הסנטר ג'וואן ג'ונסון שהצטרף רק לפני כמה שבועות, ועם 2 הניצחונות האחרונים הם עברו את הפועל באר-שבע ועלו למקום ה-12 מתוך 13 עם מאזן 4- 11, אבל גם עם אופטימיות תחת המאמן החדש (שעשה בעבר טריפל-דאבל בליגה במדי הפועל ירושלים).

מכבי עירוני רמת גן – מכבי עירוני רמת גן נפרדה מהגארד פיל גרין שעבר לשחק בטורקיה, מהסנטר ג’סטין אלסטון שהספיק לחתום אחרי המלחמה על חוזה זמני בחולון אך לא לשחק בה ולו משחק אחד ועבר לשחק בפאוק סלוניקי היוונית. ג’ימי הול שהיה חתום בראשון לציון מהלאומית שוחרר לאור ההחלטה כי בליגה הלאומית הקבוצות לא ישחקו עם זרים. שוחרר מרמת גן ב-12.02. במקומם הביאה רמת גן את קנדל מקולום שחתם בקבוצה בקיץ אך לאחר פרוץ המלחמה עבר לשחק בפולין ולאחר חידוש הליגה ביקש לשוב. אלכס המילטון אקס ראשון לציון ואילת חתם בקבוצה במקום מקולום אך לבסוף שניהם משחקים בה יחד. עקב עזיבתו של ג’סטין אלסטון, הסנטר היחיד בקבוצה הוא בניה סרור ובלעדיו הקבוצה משחקת מעין סמול בול עם אייזאה מיילס וג’י פי טוקוטו בעמדת הסנטר. ב-22.02 איתי מושקוביץ החליט לעזוב את הפועל חיפה ולחתום ברמת גן. בתגובה לכך אלכסנדר המילטון חתם בהפועל חיפה מה שפינה לרמת גן מקום של זר ברוטציה. אולי הם יצליחו להביא גבוה זר שיעזור להם להתמודד על האליפות מול הגדולות שיש להן סנטר אמיתי.

הפועל עפולה – העולה החדשה הספיקה להפסיד משחק אחד לפני פרוץ המלחמה נגד נס ציונה, אך חגגה חודשיים אחר כך ניצחון ב-40 הפרש על הפועל ירושלים נטולת זרים. את דצמבר הם סגרו במאזן 2- 5, אבל ניצחון ב-2 הארכות על גליל עליון פתח עבורם תקופה טובה יותר, והם כעת עם 6 ניצחונות מול 9 הפסדים. קסיוס סטנלי הוא הזר היחיד שנשאר למרות המלחמה, ואליו הצטרפו מרסלוס ארינגטון שמוביל את הקבוצה בנקודות למשחק, קמרון שלטון ולאחרונה ג'סטין בריגס שהחליף את זאק סמית שהספיק להצטרף בנובמבר ולעזוב בדצמבר.

הטבלה:

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. תודה אילן.
    .
    הבעיה הגדולה של הפועל ת"א היא כמובן ההיעדרות של מנפורד, נראה איך היא תצליח להתאושש מזה.
    .
    בנושא אחר, המנהלת הגדילה את תקציב המינימום לקראת העונה הבאה (ל-7.5 מיליון), נראה כמה קבוצות יוכלו לעמוד במעמסה הזאת…

    1. אם יצליחו לקבל את הסכמת נס ציונה להחתים את דאסטי האנאס – מתאזרח שחתם בנס ציונה בתחילת העונה ועזב בשל המלחמה, שחקן נבחרת ארצות הברית בחלון האחרון שהעביר את רוב הקריירה בליגת הפיתוח (בעונה שעברה שיחק בקבוצת הבת של הגולדן סטייט) נראה שהוא יכול להיות בשבילם אחלה שיחוק כי הוא מפנה להם מקום לעוד זר בסגל.

    1. תודה לך. לפעמים להתחיל זה החלק הקל והליטוש וההשלמות זה החלק היותר…
      ונראה מה יהיה עם העולות וכו' – בטח אם יאשרו את התקציב מינימום ששחר כתב לעיל + העובדה שלהרבה קבוצות לאומית אין אולם מתאים ויצטרכו לארח מחוץ לעיר, דבר שלא תמיד התאפשר או היה רצוי על ידם.

  2. תודה לצוות המסקר. מפן האישי כאוהד הפועל ת"א יש אכן משברון קל בשבועיים-שלושה האחרונים+ פציעות שמשפיעות. שאלת מנפורד על הפרק,
    לא חושב שהייתי מביא עוד זר בכל מקרה במקומו אלא מסתמך על מה שיש ומאמין שאנגולה-קאמינס-וולס ימלאו את החלל. כן הייתי מנסה למצוא עוד ישראלי לרוטציה, לא צריך להיות בכיר אלא יותר גיבוי.
    בגזרת המפתיעות העונה- קריית אתא עם אברהמי שעושה יופי של עבודה , בן שרף שמקבל הזדמנות אמיתית ומראה את הפוטנציאל האדיר שלו והישראלי המפתיע של הליגה גיא פלטין. ר"ג בנו קבוצה מאוזנת שביחס לעונת חזרה אחרי הרבה שנים עושה עבודה מעולה והתבססו יפה בחלק העליון. זה יישמע מצחיק לכתוב בגלל המאזן אבל מבחינתי גליל עליון עושים עונה יפה מאוד עד כה בהתחשב בנסיבות, קבוצה ללא בית, קושי גדול להביא זרים לאור המצב עוד יותר משאר הליגה בשל המיקום הגיאוגרפי.

    1. לפני כחצי שעה פורסם שהפועל תל אביב החתימו את דאסטי האנאס שפירטתי עליו לעיל. לדעתי החתמה חזקה מאוד בשלב כזה של העונה, בטח כשהוא בא כישראלי, מה שמאפשר רישום זר אחר בטופס בהנחה וכל ה-7 זרים כשירים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט